Näin teet yritysblogilla 100 000 € vuodessa

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Näin teet yritysblogilla 100 000 € vuodessa. Tässä artikkelissa käyn kanssasi yksityiskohtaisesti läpi, miten valjastat yritysblogin yrityksesi markkinoinnin kivijalaksi.

Postauksen sisällysluettelo:

  1. Mitä yritysbloggaaminen ei ole?
  2. Miksi aloittaa yritysbloggaaminen?
  3. Miksi yritys tarvitsee blogin?
  4. Yritysblogi lähtee liikkeelle aiherajauksesta
  5. Unelma-lukija ei ole sama asia kuin unelma-asiakas
  6. Yritysblogin käytettävyys ja käyttäjäystävällisyys
  7. Liikkuminen yritysblogissa
  8. Luotettava yritysblogi
  9. Oikea osoiterakenne auttaa saamaan lukijoita myös tulevaisuudessa
  10. Blogin ja koko sivuston ulkoasu
  11. Oikea postausrakenne oikealle unelma-lukijalle
  12. Postausten markkinointi ja SEO
  13. 12 kuukauden strategia 100 000 € liikevaihtoon
  14. Yhteenveto

Bloggaamista on pitkään pidetty vain päiväkirjamaisena ajatusvirtana. Toisessa ääripäässä on sitten isot korporaatiot, jotka tuottavat niin jargon pitoista sisältöä, ettei siitä tahdo saada lakimieskään selvää.

Näin teet yritysblogilla 100 000 € vuodessa

Yrityksille bloggaaminen ei ole mitään uutta. Yritysbloggaaminen antaa paljon mahdollisuuksia laajentaa liiketoimintaa ja samalla vapauttaa aikaa muihin tehtäviin. Blogin hyödyntäminen sisältömarkkinoinnin* perustana auttaa yrityksiä markkinoimaan ja myymään omia tuotteitaan ja palvelujaan jopa suoraan automaattisesti.

Ei se kuitenkaan ihan niin yksinkertaista ole, kuin ”Kirjoitan pari postausta ja sitten odottelen asiakkaita…”

Kun yritysblogi otetaan osaksi inbound-markkinointia*, se alkaa tuomaan automaatiolla uusia asiakkaita yritykselle mm. Googlesta hakukoneoptimoinnin avulla. Asiakkaat ovat suoraan kohdennettuja, sillä he etsivät tietoa, josta kerrot blogissasi.

Varsinkin pienyrittäjät, startup yritykset sekä kasvuyritykset hyötyvät yritysbloggaamisesta hyvin paljon tänä päivänä. Jos tavoitteenasi on myydä yritys jonain päivänä, suosittelen ehdottomasti lisäämään yritysblogin kotisivuillesi.

Koska blogi on kaiken markkinoinnin perusta, voit hyvin kierrättää sisältöä ottamalla blogipostauksesta lauseita ja tehdä niistä kuvia sosiaaliseen mediaan. Tai tiivistää postaus lyhyeen 1 minuutin Facebook-liveen tai videoon. Entä miltäpä kuulostaisi postauksen yhteenveto Slidesharessa? Kyllä, tämä kaikki on täysin sallittua ja suositeltua.

Ainoa tärkeä asia on muistaa, että samaa blogipostausta EI SAA julkaista kahdessa eri blogissa saman sisältöisenä. Nimittäin, jos Google huomaa tämän, pahinta mitä Google voi tehdä, on poistaa toinen tai molemmat blogit hakutuloksista lopullisesti.

Erityisen tärkeää tämä on vieraskynäbloggaamisessa. Jos kirjoitat vieraskynäpostauksen toiseen blogiin, älä julkaise postausta omassa blogissa samansisältöisenä. Sen sijaan tee vieraskynästä tiivistelmä, lisää siihen linkki alkuperäiseen julkaisuun ja julkaise tiivistelmä omassa blogissa. Tällä tavalla sisällöstäkin tulee erilaista ja voit ottaa jotain uutta näkökulmaa sisältöön.

Ennen kuin yritysblogi voi tuoda sinulle myyntiä, on tärkeää, että perusta on luotu oikealla tavalla. 

Mitä yritysbloggaaminen ei ole?

Yritysbloggaaminen ei ole sitä, että kerrotaan yrityksestä, mitä yritys haluaa tehdä, ketä yritys haluaa auttaa ja miksi yrityksen asiakkaaksi kannattaa tulla.

Eikä yritysbloggaaminen ole sitä, että yrittäjä kertoo omasta päivästään, lemmikistään tai taistelusta vakuutusyhtiön / pankin / asiakkaan / (täytä tyhjä kohta) kanssa.

Piste. Unohda oma egosi ja erinomaisuutesi. Tiedän, että tämä pudottaa monet yrittäjät pilvilinnoista alas. Ainoa keino menestyä yritysblogilla, on kääntää katse lukijaan eli potentiaaliseen asiakkaaseen.

  • Mitä hän haluaa,
  • tarvitsee
  • ja millaisia ongelmia me voimme ratkaista ennen lopullista ostopäätöstä?

Miksi aloittaa yritysbloggaaminen?

On olemassa lukemattomia syitä, miksi yritysbloggaaminen kannattaa aloittaa. Itse aloitin sen ilmaiseksi markkinointikanavaksi. Helmikuussa 2016 Facebook teki algoritmimuutoksia*, joiden johdosta mainokseni eivät enää näkyneet uusille asiakkaille. Kolme kuukautta kovaa työtä haihtui käytännössä savuna ilmaan yhdessä yössä.

Mietin, haluanko opetella seuraavat kolme kuukautta uudelleen Facebook-mainontaa vai valitsenko tilalle toisen markkinointikanavan. Olin perustanut yritykseni neljä kuukautta aikaisemmin, joten rahaa markkinointiin ei oikeastaan ollut.

Päätin siis perustaa blogin, koska se oli ilmainen väylä ja tykkäsin kirjoittaa. Siitä se sitten lähti ja loppu on niin sanotusti historiaa. Joku toinen saattaa aloittaa yritysbloggaamisen, koska haluaa ansaita alusta saakka automatisoitua tuloa.

Yritysblogi on myös loistava väylä erottautua kilpailijoista, tässä Jennin erinomainen esimerkki:

Joku toinen aloittaa yritysblogin tuodakseen esille uusia ja innovatiivisia ajatuksia. Joku taas haluaa rakentaa blogista paikan, johon hän kerää omia työnäytteitä uusasiakashankintaa ajatellen.

Yritysblogin kautta voidaan opettaa asiakkaita ja alentaa näin ostokynnystä. Yritysblogi voi toimia myös väylänä olla mielipidevaikuttajana.

Miksi yritys tarvitsee blogin?

Tässä on hieman tilastotietoa sisältömarkkinoinnista:

  • Yritykset, jotka bloggaavat ja käyttävät sisältömarkkinointia, saavat 6x enemmän konversioita (Lähde: Content Marketing Institute)
  • Sisältömarkkinointi tuo 3x enemmän liidejä kuin maksettu  mainonta ja se maksaa 62 % vähemmän kuin maksettu mainonta (Lähde: Demand Metric)
  • 71 % B2B markkinoijista pitää bloggaamista tärkeimpänä sisältömarkkinoinnin muotona (Lähde: Content Marketing Institute)
  • 44 % asiakkaista lukee vähintään 3 – 5 blogipostausta ennen kuin ottavat yhteyttä palveluntuottajaan tai yritykseen (Lähde: Demand Gen)
  • 90,63 % kotisivuista ei saa orgaanista liikennettä Googlesta (Lähde: Ahfres)
  • 68 % verkkokäynneistä alkaa hakukoneiden kautta (Lähde: BrightEdge)
  • 53 % ostajista kertoo, että he tekevät taustatyötä ennen kuin tekevät lopullisen ostopäätöksen (Lähde: Google)
  • 70 % ihmisistä etsii tietoa mieluummin blogiteksteistä kuin mainoksista (Lähde: Demand Metric)
  • Kun lukija päättää, mitä linkkiä hän klikkaa, hän valitsee ne linkit,  joista saa kaikista eniten informaatiota ennen klikkausta. Tämä tarkoittaa, että linkin ankkuriteksti sekä teksti linkin ympärillä ovat määräävässä asemassa linkin klikkauksen päätöksen taustalla. (Lähde: Nielsen)

Tehokkaimmat sisältömuodot ovat

  • Bloggaaminen (65 %)
  • Sosiaalinen media (64 %)
  • Case Studyt (64%)

(Lähde: LinkedIn Technology Marketing Community)

Yritys tarvitsee blogin, sillä se on tehokkain keino markkinoida ilman kuluja, myydä ilman tuputtamista ja tyrkyttämistä ja sitouttaa asiakkaat yritykseesi pitkäksi aikaa. Oikein toteutettuna lukijoista tulee pitkäikäisiä uskollisia asiakkaita ja yrityksesi brändilähettiläitä.

Tässä Liisan oivalluksia ja tuloksia:

Yritysblogi lähtee liikkeelle aiherajauksesta

Kokemukseni mukaan isoin haaste bloggaamisen aloittamisessa on nimenomaan tämä askel. Yritysblogin aihe kannattaa rajata, sillä mitä paremmin rajaat blogin aiheen, sitä helpompaa sisällön tuottaminen on.

Yritysblogin aiherajaus (engl. niche) tarkoittaa, että sinulla on selkeästi määritellyt “rajat” joiden sisällä tuotat sisältöä. Emme voi myydä kaikkea kaikille. Emme myöskään voi kirjoittaa kaikkea kaikille.

”Blogi, joka on tarkoitettu kaikille, ei lopulta tavoita ketään.” -Tiia Konttinen

Saadaksesi blogista parhaan ja tehokkaimman hyödyn, sinun tulee kirjoittaa kohdennettua sisältöä unelma-asiakkaillesi.

Voit valita yhden laajan pääaiheen sisältä 3 – 5 tarkempaa aihetta (sisältöpilarit tai kategoriat*), jotka tukevat toinen toisiaan tai voit valita yhden aiheen, josta kirjoitat todella syvällisesti. Kategoriat auttavat sekä lukijaa että Googlea ymmärtämään nopeasti ja selkeästi, mistä yritysblogissasi on kyse.

Yksi erittäin hyvä keino määritellä blogin aiherajaus on katsoa myytyjä tuotteita. Mitkä ovat yrityksesi TOP 5 – 10 myydyintä tuotetta? Voiko näitä tuotteita ryhmitellä tiettyjen kategorioiden alle?

Sanotaan, että 20 % tuotteista/palveluista tuo 80 % yrityksen liikevaihdosta. Kyseessä on Pareton -periaate, jonka kehitti Vilfredo Pareto 1800-luvun loppupuolella. Etsi siis 20 % parhaiten myydyistä tuotteista ja rakenna blogi niiden ympärille.

Ja ei, blogissa ei kerrota vain sitä, miksi nämä tuotteet ovat ylivertaisia kilpailijoiden tuotteisiin nähden. 

Monet pelkäävät rajata blogin aihetta, koska he ajattelevat, että yritysblogille ei riitä lukijoita. On tärkeää tietää, että tavoitteena ei ole saada kymmenien tuhansien ihmisten yleisöä vaan kohdennettu yleisö. Yleisö, joka on aidosti kiinnostunut siitä mistä kirjoitat. Jo 1000 kohdennetun ihmisen yleisöllä on mahdollisuus saada hyvää liikevaihtoa.

Joko luit tämän: Miljoona euroa bloggaamalla – vaikka bloggaamisen pitäisi olla kuollut

Unelma-lukija ei ole sama asia kuin unelma-asiakas

Unelma-lukijan tunnistaminen helpottaa sinua kirjoittamaan kohdennettua sisältöä henkilöille, jotka ovat tulevaisuuden potentiaalisia asiakkaita. Riittää, jos sinulla on 2 – 3 unelma-lukija avatarta olemassa.

Unelma-lukija ei ole sama asia kuin ostajaprofiili tai asiakasavatar. Unelma-lukija on heistä kevyempi versio. Et pysty kääntämään jokaista lukijaa asiakkaaksi, joten unelma-lukijan “kuvaus” tai “profiili” kannattaa olla laajempi.

Kun kirjoitat yhdelle unelma-lukijalle, kuvittele, että hän istuu sinua vastapäätä. Kirjoita hänelle, kuten puhuisit hänelle. Tällä tavalla saat tekstistä ihmisläheisempää ja keskustelevampaa.

Tunnistamalla 2 – 3 erityyppistä unelma-lukijaa, pystyt suhteuttamaan blogisi sisällön sopimaan juuri heille. Tämän jälkeen voit muodostaa lukijoista 1 – 3 unelma-asiakkaan profiilia.

Ilman unelma-asiakkaan tunnistamista on suuri riski, että kirjoitat blogia sellaiselle kohderyhmälle, joka on kiinnostunut aiheesta muttei ole halukas ostamaan tuotteitasi ja palveluitasi. Tämä kohderyhmä kattaa tyypillisesti kollegat ja kilpailijat.

Jotta saat yritysblogista mahdollisimman suuren hyödyn irti, sinun tulee tunnistaa unelma-lukijasi ja potentiaalinen asiakaskohderyhmä, kirjoittaa heitä kiinnostavaa sisältöä ja auttaa heitä ratkaisemaan pieniä ja akuutteja ongelmia.

Nämä pienet ja akuutit ongelmat ovat tyypillisesti oston esteitä ja voivat kattaa hyvinkin laajan kattauksen ongelmia. Tunnistat nämä, kun opit tuntemaan omat asiakkaasi ja unelma-lukijasi.

Saattaisit pitää myös tästä: Neljä sääntöä joita noudatan blogissa saadakseni lisää myyntiä

Yritysblogin käytettävyys ja käyttäjäystävällisyys

Käyttäjäkokemus voidaan jakaa kahteen eri osaan:

  • millaisen mielikuvan blogi ja sivusto luo käyttäjälle,
  • miten helppoa sivustolla liikkuminen on?

Yritysblogin mielikuva

Millaisen tunteen tai fiiliksen haluat luoda kävijälle? Haluatko, että lukija vain piipahtaa blogissa ja siirtyy sen jälkeen jonnekin muualle (ehkä jopa kilpailijalle)? Vai haluatko luoda rauhallisen tyyssijan, johon on mukava tulla kerta toisensa jälkeen?

Mielikuvan rakentaminen onnistuu sekä tekstillä (blogipostaukset) että ulkoasulla (grafiikka, käytettävyys). Rauhallinen, yksinkertainen ja valkoista tilaa sisältävä sivusto on aina miellyttävämpi kuin informaatiota täyteen ahdettu sivusto, jossa on kuvia ja bannereita siellä täällä.

Varmistaaksesi, että lukija viihtyy sisältösi parissa pitkään, tarjoa hänelle:

  • hyödyllistä,
  • ajankohtaista,
  • helposti löydettävää ja luettavaa,
  • luotettavaa ja uskottavaa,
  • sekä käytettävää sisältöä.

Lukijat haluavat ensisijaisesti hyötyä lukiessaan blogia. WIIFM on tuttu käsite pidempään bloganneille. WIIFM = What’s In It For Me? (vapaa suomennos, mitä siinä on minulle). Yhtenä esimerkkinä voidaan käyttää postausta. Jos olet lukenut tänne saakka, olet varmasti saanut jo hyötyä. Se kannustaa sinua lukemaan postausta eteenpäin, eikö?

Hyödyllisyys on helpointa toteuttaa ratkaisemalla pieniä mutta oikeita ongelmia blogipostauksilla.

Ajankohtaisuus varmistaa sen, että lukija jakaa postauksia somessa. Varmistathan, että postauksissa on somejako-painikkeet näkyvillä.

Somejakopainikkeiden avulla lukijasi jakavat postausta somessa, jolloin saat entistä enemmän kävijöitä ja lukijoita blogiisi.


somejako painikkeet

Helposti löydettävä sisältö auttaa lukijaa lukemaan lisää samankaltaista sisältöä. Tämä on kätevä toteuttaa lisäämällä sivupalkkiin tai ylänavigaatioon kategoriat.

Toinen vaihtoehto on lisätä sivupalkkiin arkisto mutta itse henkilökohtaisesti en koe tätä hyödylliseksi.

Luettava postaus on ilmava ja mielenkiintoinen. Blogi ei ole romaani, joten pitkät kappaleet kannattaa purkaa pieniksi kappaleiksi. Olen useasti kertonut, että yhden kappaleen pituus kannattaa olla enintään 4 riviä.

Luotettava ja uskottava sisältö rakentaa luottamusta sinua kohtaan. Tarvitset tätä siinä vaiheessa, kun haluat myydä yleisölle jotain tuotetta tai palvelua. Ja lopuksi käytettävä sisältö, jota lukija voi viedä suoraan omaan elämään, arkeen ja työhön. Olet uskottava, kun tuet sisältöäsi lähdeviitteillä, uutisilla ja tutkimuksilla.

Liikkuminen yritysblogissa

Mitä helpompaa lukijan on liikkua blogissa ja sivustolla, sitä todennäköisemmin hän palaa takaisin. Sinun tehtävä yritysbloggaajana on pyrkiä pitämään lukija mahdollisimman pitkään blogissasi. Tämä onnistuu sillä, että

  • tarjoat hänelle lisää luettavaa postauksessa,
  • ohjaat hänet sähköpostilistallesi ja
  • pidät tärkeimmät navigointipainikkeet esillä ja helposti löydettävissä.

Mm. nämä linkit tulee olla helposti löydettävissä ylänavigaatiosta (suhteuta linkit omaan yritystoimintaasi sopivaksi):

  • Etusivu
  • Blogi
  • Tietoa ja/tai Aloita Tästä -sivu
  • Kauppa / Palvelut
  • Referenssit tai asiakaspalautteet
  • Ota yhteyttä -sivu

Jos ostoprosessiin kuuluu maksuton tapaaminen, linkki ajanvarauskalenteriin tulee olla näkyvissä joko sivupalkissa tai ylänavigaatiossa. Tällöin voit poistaa jonkin vähemmän tärkeän linkin sieltä pois.

Mitä enemmän lukija joutuu tekemään töitä blogin lukemisen ja tiedon etsimisen eteen, sitä todennäköisemmin hän siirtyy kokonaan toisen blogin lukijaksi.

Luotettava yritysblogi

Jotta pysyt markkinoimaan ja myymään tuotteitasi ja palveluitasi blogin kautta, sinun, yrityksesi ja blogisi tulee olla luotettava ja uskottava. Fogg’n (2002, 156) mukaan luottamus rakentuu ensimmäisenä. Siitä seuraa sinun nouseminen lukijan silmissä asiantuntijaksi. Lopulta rakentuu uskottavuus.

Mitä paremmin pystyt tuomaan itseäsi, yritystäsi ja blogiasi esille luotettavana tietolähteenä ja kanavana josta lukija saa apua, sitä enemmän lukijat pitävät sinua uskottavana. Tämän jälkeen markkinointi ja myynti on astetta helpompaa ja voit huoletta unohtaa kliseiset markkinointi- ja myyntilauseet. Sinun ei tarvitse enää koskaan tuputtaa eikä tyrkyttää.

Tämä puolestaan sitouttaa lukijan ja asiakkaan entistä tiiviimmin sinun yritykseesi. Asiakas voi luottaa, että hänelle ei pakkomyydä mitään. Hän voi itse valita milloin ostaa ja mitä ostaa.

Lue myös tämä: TOP 5 keinoa tehdä blogin lukijoista sitoutuneita asiakkaita

Stanfordin yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan (2002) viisi suurinta luottamuksen rakentajaa ovat:

  • Sivuston ulkoasu 46,1 %
  • Informaatioarkkitehtuuri 28,5 %
  • Kohderyhmälle sopiva informaatio 25,1 %
  • Yrityksen motivaatio 15,5 %
  • Tiedon hyödyllisyys 14,8 %

Suosituksia uskottavan verkkosivuston rakentamiseksi Stanford Persuasive Technology Labin (Stanfordin yliopisto) kymmenen kohdan suosituslista:

  1. Sivuston tiedot oltava tarkistettavissa helposti. Kolmannen osapuolen lausunto (sitaatti, referenssi, lähdemateriaali) lisää uskottavuutta.
  2. Sivuston omistajana on oltava todellinen yritys. Omistajuus on helpointa näyttää kertomalla yrityksen osoite ja y-tunnus. Muita apukeinoja ovat valokuvat yrityksen toimitiloista tai johtokunnan jäsenistä.
  3. Korostettava asiantuntijuutta. Mikäli yritys toimii alihankkijana, on suositusten mainitsemisesta hyötyä luottamuksen rakentamisessa. Maineikkaan yhteistyökumppanin maininta edesauttaa positiivisen mielikuvan rakentamisessa.
  4. Osoitettava sivuston takana olevan rehellisiä ja luotettavia henkilöitä. Rehellisyyden ja omien sanojen takana seisomisen voi osoittaa kuvin tai tekstillä, esimerkiksi tuomalla esiin työntekijöiden perhetaustoja tai harrastuksia.
  5. Helpotettava yhteyden ottamista. Sivustolla tulee olla puhelinnumero, katu- ja sähköpostiosoite.
  6. Ulkoasun oltava asianmukainen. Sivuston suunnittelijan tulee kiinnittää huomiota ulkoasuun, typografiaan, kuviin ja johdonmukaisuuteen. Visuaalisen ilmeen tulee olla tarkoituksenmukainen.
  7. Sivuston oltava käyttäjälleen helppokäyttöinen ja hyödyllinen.
  8. Sivuston oltava ajankohtainen ja päivitetty.
  9. Mainosten käytön oltava hillittyä. Mainontaa tulisi välttää. Mikäli sivustolla on mainoksia, tulee niiden erottua selvästi sivun omasta sisällöstä. Ponnahtavat mainokset ärsyttävät käyttäjää ja vähentävät uskottavuutta.
  10. Vältettävä kaikenlaisia virheitä. Kirjoitusvirheet ja toimimattomat linkit vähentävät sivuston luotettavuutta. Sivuston tulee olla saavutettavissa ja toiminnassa.

Oikea osoiterakenne auttaa saamaan lukijoita myös tulevaisuudessa

Tämän jälkeen seuraavana on vuorossa postauksen eli artikkelin osoiterakenne. Tämä on äärimmäisen tärkeä, koska tämä voi vaikuttaa olennaisesti tulevaisuudessa siihen, miten ahkerasti ihmiset käyvät lukemassa vanhoja postauksia.

HUOM! Jos sinulla on ennestään WordPress -blogi ja huomaat tämän postauksen myötä, että sinun blogisi osoiterakenne on väärä, älä koskaan milloinkaan muuta osoiterakennetta itse. Jos muutat, se aiheuttaa sen, että KAIKKIEN postausten osoitteet (url, permalink / kestolinkki) menevät uusiksi, eivätkä vanhat linkit enää toimi. JOS haluat muuttaa osoiterakennetta myöhemmin, palkkaa AINA ammattilainen tekemään tämä työ.

Postauksen osoiterakenne löytyy WordPressin ohjausnäkymän kohdasta

  • Asetukset (Settings)
  • ja Osoiterakenne (Permalinks)
  • Valitse listasta Artikkelin nimi (Post name).

Monet laittavat osoiterakenteeseen päivämäärän tai vuoden. Tämä ei kuitenkaan ole suotavaa, koska kun ihmiset hakevat Googlesta tietoa, he haluavat automaattisesti löytää uusimman tiedon. Vaikka sinulla olisi kuinka loistava postaus tahansa, jos lukija näkee, että osoitteessa on /2015/07/11/, hän ei tule lukemaan postausta, jos uudempi postaus on saatavilla.

Tämän takia on erittäin tärkeää, että osoiterakenteessa EI OLE muuta kuin postauksen nimi.

Jos osoitteessa on esim. p=123, tämä ei kerro Googlelle mitään postauksen sisällöstä. Hakukoneoptimoinnin kannalta Googlen täytyy löytää hakusana tai -lause (long tail keyword) myös postauksen osoitteesta, eli permalinkistä.

Blogin ja koko sivuston ulkoasu

Tiesitkö, että sivustolla ja blogissa kävijä tekee 50 millisekunnin aikana päätöksen sivuston ulkoasusta ja päättää, kannattaako sivustolle jäädä pidemmäksi aikaa?

Näin tosiaan on varsinkin sellaisen kohderyhmän kohdalla, joka käyttää nettiä vähän.

Tämä tarkoittaa, että kävijä tekee suurimman päätöksen sivuston luotettavuudesta puhtaasti ulkoasun perusteella.

Kaunis ulkoasu mielletään usein luotettavaksi. Toki kauneus on katsojan silmissä. Mutta tässä kohtaa on syytä muistaa, että kauneus on lukijan ja kävijän silmissä. Siksi sivuston ja blogin ulkoasu kannattaa rakentaa miellyttämään lukijaa.

Esimerkiksi nämä asiat on syytä huomioida sivuston ja blogin ulkoasussa:

  • Jäsennelty sisältö (lyhyet lauseet, kappaleet, helppolukuisuus)
  • Valkoinen tila
  • Yhtenäiset kuvat
  • Harmoninen väriteema

Ahmad ym. (2010, 2.) mukaan vilkkuvien kuvien ja liiallisten värien käyttö heikentää luottamusta. Unohdetaan siis ne vanhat bannerit ja neonvärit! Suomalaiset käyttäjät kokevat “puhtaan” ja selkeän ulkoasun luottamusta herättäväksi. Kun sivusto miellyttää silmää, siihen on helpompi luottaa. (Karvonen 2000, 87.)

Oikea postausrakenne oikealle unelma-lukijalle

Tiesithän, että blogitekstille on olemassa oma rakenteensa, jonka mukaan postaukset kirjoitetaan? Tämä postausrakenne auttaa siinä, että lukija jaksaa lukea postauksen alusta loppuun ja vieläpä toimimaan lopussa olevan toimintakehoitteen mukaan.

En käy tässä sen tarkemmin postausrakennetta läpi, sillä olen kirjoittanut siitä kattavan postauksen täällä.

Kaikki eivät lue kaikkia postauksia. Esimerkiksi lukija, joka haluaa ostaa, etsii nimenomaan asiakkaiden kokemuksia tuotteesta tai palvelusta. Tätä varten on olemassa oma postausrakenteensa.

Lisäarvoa ja opettamista tehdään erilaisella postausrakenteella.

Haluan tuoda nämä esille, sillä jos postauksia ei lueta tai niistä poistutaan nopeasti, silloin kannattaa kiinnittää huomiota postausrakenteeseen.

Postausten markkinointi ja SEO

Olemme pikkuhiljaa käyneet läpi yritysbloggaamisen perusteita sekä menestykseen vaikuttavia tekijöitä. Ennen kuin menen otsikon aiheeseen (tiedän, että johdanto on ollut pitkä), haluan vielä korostaa postausten markkinoinnin tärkeyttä.

Kuten postauksen alussa luit, yli 90 % sivustoista ei saa kävijöitä ollenkaan Googlesta. Voin kokemuksen syvällä rintaäänellä yhtyä tähän, sillä huomaan hyvin paljon, ettei hakukoneoptimointia ole tehty yritysten kotisivuilla ollenkaan.

Kun SEO tehdään oikealla tavalla, jopa tällaisia tuloksia voidaan saada:

Mutta vaikka SEO olisi tehty, pelkän kotisivun optimointi hakukoneille tuo tullessaan uuden haasteen.

Otan esimerkkinä sisustussuunnittelijat. Jos jokainen Suomessa työskentelevä sisustussuunnittelija optimoi omat kotisivut termillä ”sisustussuunnittelija”, on vaikeaa erottua massasta.

Tämä aiheuttaa sen, että erottuakseen, yrittäjän on maksettava SEO-kumppanille, että he tekevät maksullista mainontaa. Tämä on toki yksi vaihtoehto mutta vaatii säännöllistä mainosbudjettia.

Sen sijaan, jos kotisivujen yhteydessä on yritysblogi, jossa tuotetaan asiakkaita kiinnostavaa sisältöä, pystymme optimoimaan nämä postauksen hakukoneille, jolloin potentiaaliset asiakkaat löytävät blogiin  ja kotisivuille helpommin. Näin pystymme myös erottumaan kirkkaasti massasta ja kilpailijoista.

Hakukoneoptimointi ei ole vaikeaa ja olenkin kehittänyt tähän erityisen kirjoitusprosessin, jonka avulla sekä

  • postausrakenne
  • houkutteleva otsikointi
  • sekä 80 % SEOsta on tehty samalla kertaa.

Näin teet työn vain kerran (kirjoitat kirjoitusprosessini mukaan) ja nopeutat sisällöntuotantoa.

Tässä muutama opiskelijapalaute:



12 kuukauden strategia 100 000 € liikevaihtoon

1. Bisnesmalli

Jos olet ollut yrittäjänä jo jonkin aikaa, sinulla todennäköisesti on jo bisnesmalli, jonka avulla teet myyntiä. Mutta toisinaan voi olla hyvä tarkistaa ja tarkentaa omaa bisnesmallia.

Vaihtoehtoja on useita ja käsittelen näitä koulutuksessani tarkemmin. Tärkeää on, ettet valitse liian monimutkaista bisnesmallia, sillä yksin sen ylläpitäminen ja kasvattaminen on haastavaa.

Käytännössä bisnesmallin ideana on selkiyttää miten blogi ja koko yritys tuo sinulle rahaa.

Lue lisää: Täytyykö blogilla olla bisnesmalli (ja mikä se edes on)?

2. Markkinoinnin vuosikello ja sisältöstrategia

Vuosikellon ja sisältöstrategian avulla suunnittelet kampanjat ympäri vuoden. Vuosikello auttaa sinua tekemään säännöllisesti myyntiä.

Tiedän, että moni karsastaa vuosikellon tekemistä, sillä he eivät voi ”ennakoida tulevaa”. Tämä on totta mutta vuosikellon suunnitelma on nimenomaan ennakointia tulevaan. Kun suunnittelet kampanjat etukäteen, tiedät, milloin tulet saamaan myyntiä.

Esimerkiksi voit ohjata vuoden aikana blogista lukijoita ja potentiaalisia asiakkaita sähköpostilistallesi ja tehdä myyntikampanjat sen kautta.

Jos myyt palveluja, voit ohjata jokaisesta blogitekstistä ottamaan sinuun yhteyttä tai suoraan ajanvarauskalenteriin.

Kuukauden voi vielä pilkkoa viikkotasolle ja jaksottaa myyntiä eri viikoille ja eri kanaviin, esimerkiksi

  • yhdellä viikolla kampanjoita Instagramissa,
  • seuraavalla viikolla sähköpostilistalla
  • ja kolmannella Facebookissa.

Näin myynti ei tunnu jatkuvana tuputtamisena ja tyrkyttämisenä, sillä harva seuraa sinua jokaisessa kanavassa ja vaikka seuraisikin, on tärkeää muistuttaa yleisöäsi siitä, että sinulta voi ostaa tuotteita ja palveluja.

Sisältöstrategian avulla päätät mitä julkaiset, kenelle, miksi.

Markkinointi ja myynti ei siis ole sitä, että luot kotisivut ja sitten vain odottelet aggressiivisesti, että asiakkaat ottavat yhteyttä.

3. Säännöllinen sisällöntuotanto

Jos ensimmäisen viikon jälkeen et näe tuloksia, keskeytätkö markkinoinnin ja sisällöntuotannon? Toivottavasti et mutta kokemuksesta tiedän, että moni lopettaa.

Markkinointi on investointi tulevaan, se on jatkuvaa työtä, joka tuo sinulle kyllä asiakkaita. Mutta jos hyppäät markkinointistrategiasta toiseen harva se viikko, en yhtään ihmettele, jos tuloksia ei tule.

Olen useasti sanonut, että yksi syistä, miksi olen itse tehnyt yli miljoona euroa myyntiä sisältömarkkinoinnin avulla, on nimenomaan se, että pitäydyin yritysbloggaamisessa.

Olen toki kokeillut muitakin keinoja ja välillä ne toimivat, välillä eivät.

Valitettavasti ”tee ja unohda” tyyppinen liiketoiminta ei toimi suurimmalla osalla yrittäjistä, sillä se vaatisi isoa mainosbudjettia.

Jotta sisältömarkkinointi ja yritysblogi tuovat sinulle kauppaa, sinun on kirjoitettava ja julkaistava säännöllisesti uutta sisältöä. Vähintään yksi blogiteksti kuukaudessa mutta jos voit sitoutua viikoittaiseen postaukseen, aina parempi.

Olen itse kokeillut myös 2 x viikossa ja 3 x viikossa julkaisutahtia mutta ainakin minun kohdallani 3 x viikossa sai lukijamäärän kasvuun, nousun sijaan.

Yritysblogin tehtävänä on tehdä sinut tunnetuksi, näyttää osaamisesi ja asiantuntijuutesi, erottautua kilpailijoista ja rakentaa luottamusta. Yritysblogi on yksi osa ostopäätöstä, ei koko ostoprosessi. 

4. Postausten markkinointi

Pelkkä postauksen julkaisu ei riitä tuomaan lukijoita. Jos kukaan ei tiedä, että blogi on olemassa, miten kukaan löytäisi sinne? Tilanne on vähän sama, jos sinun pitäisi etsiä neula heinäsuovasta mutta kukaan ei kerro missä se heinäsuova on.

SEO tekee oman tehtävänsä ajan kanssa mutta sitä ennen on tärkeää saada liikennettä blogiin muulla tavalla. Tässä kannattaa hyödyntää sekä sosiaalista mediaa, maksettua mainontaa kuin myös ulkoisia linkkejä (backlink).

Minä kerään opiskelijoiden blogien linkkejä lukulistaan. Oma domain on ollut olemassa jo lähes 10 vuotta, joten sillä on Googlen silmissä paljon arvoa. Kun linkitän omasta blogistani opiskelijoiden blogeihin, heidän SEO alkaa toimimaan nopeammin.

Vaikka moni Facebook-guru väittääkin vastaan, suosittelen silloin tällöin postausten buustaamista rahalla. Kun jaat blogitekstin omalle FB sivulle, mainosta sitä julkaisun alapuolella olevan ”Mainosta julkaisua” painikkeen kautta.

5 € päivässä 3 – 7 päivää riittää mainiosti. Pari kertaa kuussa tämän voi toistaa, sen enempää ei tarvitse.

5. Toimintakehoitteet (CTA, Call To Action)

Voisi kuvitella, että lukija ostaa automaattisesti sinulta, kun hän tulee blogiisi ja kotisivuillesi. Valitettavasti tilanne ei mene ihan näin. Saadaksesi itsellesi maksavan asiakkaan, sinun on ohjattava lukijaa eteenpäin postauksesta.

Toisin sanoen, mitä haluat hänen tekevän sen jälkeen, kun postaus on luettu loppuun. Opiskelijani tietävät pari hyvää vinkkiä, mitä oikeasti kannattaa tehdä, sen sijaan, että pyydettäisiin lukijaa kommentoimaan tai jakamaan postausta somessa.

Näiden toimintakehoitteiden avulla lukija viihtyy myös blogissasi pidempään, luottamus sinuun rakentuu entisestään ja oston esteet poistuvat.

6. Tilastointi ja analysointi

Harva blogiteksti tuo tuloja ja myyntiä ensimmäisen kirjoituskerran jälkeen. Siksi tilastoja täytyy tutkia ja analysoida. Jos ohjaat lukijan ottamaan yhteyttä mutta yhteydenottoja ei tule, silloin on tärkeää analysoida postausta.

Tähän annan tarkat askeleet koulutuksessani.

Tilastoinnissa voi käyttää apuna Google Analyticsia tai jotain muuta analyysi ohjelmaa. On hyvä, jos saat analyysista tietää kuinka monta kertaa postausta on luettu ja kuinka pitkään siinä on viihdytty. Sen jälkeen voimme laskea tietyt tunnusluvut, joiden avulla voimme lähteä kehittämään ja optimoimaan blogitekstiä.

7. Optimointi

Hakukoneoptimointi toki tehdään ennen kuin blogiteksti julkaistaan. Mutta optimontia voidaan tehdä myös jälkikäteen. Optimointi tarkoittaa tässä kohtaa sitä, että tilastojen valossa lähdetään parantamaan ja kehittämään tekstiä entisestään.

Löydämme ne postaukset jotka toimivat ja kehitämme niitä, jotka eivät toimi.

8. Mistä raha tulee?

Yksi asia, jota minulta kysytään jatkuvasti on, “Miten sinä tienaat blogilla rahaa, kun blogissasi ei ole häiritseviä mainoksia?” 

Tärkeintä on ymmärtää, että blogi itsessään ei tuo sinulle rahaa. Raha tulee aina lukijoilta. Tiedän, että se on itsestäänselvyys mutta moni unohtaa tämän. Miksi siis lukijan pitäisi antaa kovalla työllä ansaitsemansa rahat sinulle? Kysymys on karu mutta auttaa sinua oivaltamaan, miten bloggaamalla tehdään rahaa.

Sinulle raha tulee omasta tuote- tai palvelumyynnistä tai affiliate-/kumppanuusmarkkinoinnista. 7,5 vuoden aikana olen tehnyt  keskimäärin 138 532,20 € vuodessa myyntiä. Toki vuodet vaihtelevat ja kaksi ensimmäistä vuotta yrittäjänä tein alle 100 000 € myyntiä ja vuosina 2020 – 2022 myynti jakaantui kahdelle osakeyhtiölle.

Blogini on ollut 90 % osatekijänä jokaisessa asiakashankinnassa. Saan säännöllisesti kuulla niin asiakkailta kuin opiskelijoiltakin, että he ovat löytäneet minut Googlen kautta. Osa on seurannut minua pidempään, osa lyhyemmän aikaa. Mutta ilman blogia tiedän, etten olisi kyennyt yksin ja pienellä tiimillä rakentamaan tällaista myyntiä.

Kuten tämän postauksen alussa mainitsin, yritysblogista kannattaa tehdä koko markkinoinnin peruskallio. Se on se, mihin kaikki markkinointi perustuu ja mistä on hyvä ammentaa sisältöä muihin kanaviin. On turhaa lähteä keksimään pyörää uudelleen ja uuvuttaa itseään tekemällä erilaiset sisällöt eri kanaviin.

Yhdestä blogitekstistä on täysin mahdollista saada koko kuukauden somesisällöt parin tunnin työllä.

9. 12 kuukauden strategia

  • Ota esiin vuosikello (tai kun tulet mukaan koulutukseeni, saat valmiin excel-pohjaisen vuosikellon itsellesi)
  • Jaa vuosi 4 kvartaaliin ja tee tavoitteet niille.
  • Pilko tämän jälkeen kvartaali kuukausitasolle ja tee jokaiselle kuukaudelle tavoite.
  • Tämän jälkeen pilko kuukausi viikkotasolle ja suunnittele kampanjat sekä kanavat.
  • Varaa kalenterista aikaa sisällön suunnittelulle sekä tekemiselle.
  • Älä pyrikään olemaan täydellinen vaan toteuta kampanja.
  • Ota ylös tilastot ja analysoi.
  • Pidä se, mikä toimi (esim. sait hyvin keskustelua aikaan tai paljon reaktioita) ja muuta se, mikä ei toimi (esim. kauppaa ei tullut, joten mieti uusi toimintakehoite)
  • Toista seuraavan kampanjan aikana.

Tämä on se peruskaava, jonka mukaan itse toimin. Toki tähän liittyy paljon erilaista nippelitietoa ja nyansseja, joita en pysty tässä yli 4000 sanan postauksessa tuomaan esille.

Haluan kuitenkin kertoa, että kaiken, mitä olen tässä postauksessa käynyt läpi, opetan yksityiskohtaisesti ja kädestä pitäen täällä.

Yhteenveto

Luettuasi tämän postauksen ymmärrät, että uusien asiakkaiden hankkiminen ja myynnin tekeminen voi olla myös helppoa ja automaattista. Sisältömarkkinointi ja yritysblogi ovat tehokkaita keinoja tavoittaa kohdeyleisösi valitsemissasi kanavissa ja rakentaa vahvaa brändiläsnäoloa verkossa.

Kehittämällä selkeän sisältömarkkinointistrategian, luomalla laadukasta sisältöä ja käyttämällä erilaisia ​​markkinointitekniikoita erotut kilpailijoista ja teet yritysblogin avulla 100 000 € vuodessa.

Ehkä ajattelet, että teet sisältöstrategian “sitten kun” sinulla on riittävästi aikaa paneutua siihen.

Tai ehkä teet jo tällä hetkellä sisältömarkkinointia, mutta se ei tuo niitä tuloksia, joita haluat.

Ja nyt sinusta tuntuu, ettei tästä kaninkolosta ole ulospääsyä.

Jos sinulla ei ole aikaa, resursseja tai motivaatiota laatia yrityksellesi pitkäjänteistä sisältöstrategiaa, joka palvelisi sinua koko vuoden ja helpottaisi näin markkinointia ja uusien asiakkaiden hankintaa, autan sinua mielelläni.

Kuulostaako tämä tutulta?

Jos näin on, et ole yksin. Monet kaltaisesi yrittäjät kohtaavat samanlaisia ​​haasteita uusien asiakkaiden houkuttelemisessa.

Kuten kerroin tässä postauksessa, sisältömarkkinointi on strateginen lähestymistapa, joka keskittyy luomaan ja jakamaan arvokasta, lisäarvoa tuottavaa ja johdonmukaista sisältöä selkeästi määritellyn yleisön houkuttelemiseksi ja säilyttämiseksi. Sisältömarkkinoinnin avulla voit vakiinnuttaa itsesi alasi asiantuntijaksi, rakentaa luottamusta ja uskottavuutta yleisösi keskuudessa ja viime kädessä saada lisää asiakkaita ja kauppaa.

Sisältömarkkinointi toimii jokaisella alalla ja varsinkin pien- ja yksinyrittäjät hyötyvät sisältömarkkinoinnista erittäin paljon. Tässä on muutamia tapoja, joilla sisältömarkkinointi voi auttaa sinua houkuttelemaan uusia asiakkaita:

  • Se parantaa läsnäoloasi verkossa: Luomalla ja jakamalla laadukasta sisältöä säännöllisesti voit parantaa sijoitustasi hakukoneissa, jolloin potentiaalisten asiakkaiden on helpompi löytää sinut verkosta.
  • Se rakentaa auktoriteettiasi: Jakamalla asiantuntevaa sisältöä blogipostausten, sosiaalisen median julkaisujen ja muun sisällön kautta voit nostaa itsesi alasi ajatusjohtajaksi ja saavuttaa kohdeyleisösi luottamuksen ja kunnioituksen.
  • Se lisää bränditietoisuuttasi: Luomalla ja jakamalla kiinnostavaa sisältöä, joka resonoi kohdeyleisösi kanssa, voit lisätä brändisi näkyvyyttä ja kattavuutta sekä houkutella uusia potentiaalisia asiakkaita.

”Bloggaaminen ja sisältömarkkinointi on maraton, ei pikajuoksu” -Tiia Konttinen

-*****-  -*****-  -*****-  -*****-  -*****-

-*****-  -*****-  -*****-  -*****-  -*****-

*sisältömarkkinointi

”Sisältömarkkinointi on internetin ja sosiaalisen median myötä syntynyt markkinointitekniikka, jossa tuotteen tai palvelun kohderyhmälle tuotetaan sen arvostamaa, sille hyödyllistä sekä jatkuvaa ja johdonmukaista markkinointiviestintää ja muuta mediasisältöä sen parhaiten tavoittavissa kanavissa. Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on sitouttaa nykyisiä asiakkaita pysymään asiakkaina, hankkia uusia ja markkinoida kaikille kannattavasti.” (Lähde: Wikipedia)

*inbound-markkinointi

”Inbound-markkinointi on markkinointimalli, joka pyrkii siihen, että potentiaalinen ostaja hakeutuu itse vuorovaikutukseen markkinoijan kanssa. Inbound-markkinoinnissa on keskeistä asiakkaan suostumus vastaanottaa markkinointiviestejä. Markkinoijalle on tärkeää hyvä löydettävyys ja saavutettavuus jolloin ongelmiinsa ratkaisuja etsivät asiakkaat löytävät helposti markkinoijan tarjoamat ratkaisut. Inbound-markkinoinnin ja markkinoinnin automaation avulla markkinoija voi aktiivisesti ohjata asiakasta ostoprosessissa eteenpäin.” (Lähde: Wikipedia)

*algoritmi

”Koodi tai laajempi kokonaisuus koodia, joka määrittelee erilaisia tehtäviä. Esimerkiksi Facebook-mainosten näkyvyyteen vaikuttava algoritmi tarkoittaa, miten laaja ihmismäärä näkee mainoksen.”

*kategoria

”Kategoria on luokittelujärjestelmä; “Blogikirjoitukset liitetään itse määriteltyihin, rajattuihin kategorioihin. Kategorioita käytetään määrittämään, mihin aiheisiin blogikirjoitukset liittyvät. Kategoriat ovat laajempia kuin tagit – yleensä blogikirjoitus kuuluu vain yhteen tai kahteen kategoriaan, mutta tageja on tapana liittää samaan blogikirjoitukseen useampia. Kategorioiden nimet muodostavat linkkejä, joita klikkaamalla nähdään kaikki kyseisen kategorian alle luokitellut kirjoitukset.”

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit