Neljä sääntöä joita noudatan blogissa saadakseni lisää myyntiä

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Maailma on täynnä sääntöjä, lakeja ja asioita, jotka yksinkertaisesti vain toimivat kerta toisensa jälkeen. Tässä postauksessa kerron neljä sääntöä, joita noudatan blogissa saadakseni lisää myyntiä.

Sitä ennen annan muutaman esimerkin tämän blogitekstin aihealueen ulkopuolelta:

Sääntö säästämiseen: Laita joka kuukausi 10 % tuloistasi sivuun. Kahden vuoden päästä sinulla on aika iso potti rahaa kasassa.

Sääntö sijoittamiseen: Sijoita joka kuukausi sama summa elämäsi loppuun asti ja anna korkoa korolle -efektin hoitaa loput. Näin vaurastut 100 %:n varmuudella.

Sääntö työn tekemiseen: Se mihin käytät aikaasi ja fokusoidut, tuo tuloksia.

Sääntö tuuriin: Tee töitä hyvällä asenteella ja hyvillä odotuksilla tarpeeksi pitkään, jonka jälkeen tuuri hyppää mukaan peliin.

On siis paljon sääntöjä, jotka toimivat joka kerta, kunhan niitä vain toistaa säännöllisesti.

Myös blogissa ja markkinoinnissa on sääntöjä, joita noudattamalla saat enemmän myyntiä. Saat ihmiset suorastaan juoksemaan ostoskoriisi ja ostamaan palveluitasi ja tuotteitasi.

Tämä ei tietenkään tapahdu, JOS näitä sääntöjä ei toisteta tarpeeksi pitkään ja tarpeeksi monta kertaa. Myyntiä ei myöskään tapahdu, jos et ota näitä asioita tosissasi ja vie niitä käytäntöön.

Olen tutkinut ja pohtinut sekä testannut ja kokeillut näitä asioita viimeisen viiden vuoden ajan joka ikinen päivä. Tutkimisen seurauksena olen viidessä vuodessa tehnyt digitaalisilla tuotteilla 500 000 euron edestä myyntiä. Tämän takia sinun kannattaa kuunnella minua.

Tässä sinulle neljä sääntöä, joita itse käytän. Suosittelen erittäin lämpimästi, että sinäkin otat nämä samaiset säännöt käyttöön, jotta saat enemmän myyntiä blogisi kautta.

Neljä sääntöä joita noudatan blogissa saadakseni lisää myyntiä

1. Markkinoinnin sääntö numero 7

Sääntö numero 7 markkinoinnissa tarkoittaa muutamaa asiaa. Yksinkertaisuudessaan se tarkoittaa sitä, että kestää keskimäärin 7 päivää ennen kuin potentiaalinen asiakas ostaa.

Tässä on järkeä, koska en itsekään osta mitään tuotteita täysin tuntemattomalta henkilöltä tai yritykseltä. Kun olen ostamassa jotain uutta tuotetta, teen tutkimustyötä alkuun ja perehdyn erilaisiin vaihtoehtoihin. Haluan tietää, että tuotteen hinta on oikeudenmukainen ja laatu on hyvä ja että saan sitä, mitä haluankin ENNEN ostopäätöksentekoa.

Toinen asia, joka liittyy sääntöön numero 7 on se, että sinun pitää muistuttaa ihmisiä 7 kertaa kampanjastasi, palvelustasi tai tuotteestasi.

Kumpaankin asiaan tarvitaan tietenkin vuorovaikutusta, ja se tapahtuu blogisi kautta.

Potentiaalinen ostaja luultavasti:

  • lukee lähettämiäsi sähköposteja
  • kuulee ystävänsä kertovan palvelustasi
  • huomaa bannerin sivuillasi
  • näkee yrityksesi Googlessa
  • lukee blogitekstejäsi.

Usein ihminen toimii näin….

Ihmiselle tulee jokin mahtava idea. Hän voi vaikkapa keksiä, että ostaa itselleen juomapullon. Tämän jälkeen hän lähtee etsimään juomapulloa. Käy kuitenkin niin, että nettiostosten tekeminen saattaa jäädä hetkeksi, koska lapsi tuli kysymään apua. Juomapullon ostaminen jää tällä kertaa välistä. Aikaa saattaa kulua kolmekin kuukautta ennen kuin ihminen muistaa uudestaan juomapulloajatuksensa.

Jos juomapulloja tarjonnut yritys jättää tuotteen ”jälkimarkkinnoinnin” kokonaan pois, ostaako potentiaalinen asiakas heiltä juomapullon? Mitä luulet?

Ei.

Siksi on niin tärkeää muistuttaa asiakasta jatkuvasti palvelustasi tai tuotteestasi.

Jos haluat tehdä myyntiä blogisi kautta, sinun täytyy pitää yllä näkyvyyttäsi ja muistuttaa itsestäsi. Varmista, että kyseinen kipupiste juomapullon ostamisesta ylittyy ja että sinä olet se yritys, jolta se juomapullo ostetaan.

Saattaisit pitää myös tästä: Miljoona euroa bloggaamalla – vaikka bloggaamisen pitäisi olla kuollut

Mitä järkeä tässä on?

Kun teet näin, sinut muistetaan. Kun muistutat tarpeeksi monta kertaa, ihminen alkaa ymmärtämään, miksi juuri sinun palvelusi on niin hyvä ja loistava. Myyntisi tulokset kasvavat ihan 100 %:n varmuudella.

Tässä sinulle askelmerkit siihen, miten voit toimia käytännössä säännön numero 7 kanssa:

1. Muista unelma-asiakas. Sinulla pitää olla selkeä käsitys siitä, kuka on unelma-asiakkaasi. Sinun pitää ymmärtää, missä sosiaalisessa mediassa he viettävät aikaansa. Voit tehdä esimerkiksi ”ostajaprofiilin”, joka helpottaa unelma-asiakkaan kartoittamista.

2. Kehitä suunnitelma, jolla saat itsesi näkyviin potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Ymmärrä, mitä medioita he kuluttavat ja mitkä ovat suurimmat ongelmat unelma-asiakkaallasi. Älä ole huutelija muiden joukossa vaan ratkaise oikeasti potentiaalisen asiakkaasi ongelma. Luo aina lisäarvoa lukijallesi.

3. Tee. Kirjoita. Kuvaa. Äänitä. Voit kirjoittaa esimerkiksi pilaripostauksia tai evergreen-sisältöä, jotka antavat mahdollisimman paljon lisäarvoa lukijalle. Julkaise sosiaalisessa mediassa. Tee videoita, jos ne tuntuvat sinusta luontevilta. Käytä maksettua mainontaa (jos haluat). Äänitä podcasteja, jos se tuntuu luontevalta. Tärkeintä on se, että tuotat sisältöä.

Lue myös: Näin teet yritysblogilla 100 000 € vuodessa

4. Uudelleen markkinoi. Tämä on koko homman salaisuus. Kerää potentiaalisilta asiakkailtasi sähköposteja, koska sähköpostimarkkinointi toimii edelleen erittäin hyvin. Sähköpostimarkkinointi toimii joskus jopa paremmin kuin markkinointi sosiaalisessa mediassa. Lähetä lisäarvoa tuottavia tekstejä, kuvia, vinkkejä sekä muita tärkeitä viestejä potentiaaliselle asiakkaallesi.

Miten minä olen käyttänyt sääntöä numero 7 omassa blogissani?

Muistutan mahdollisimman monessa kohdassa asiakasta ostamaan. Tässä esimerkki yhdestä lanseerauksestani. Kerroin sivuillani  monessa eri kohdassa, mikä valmennus on ja milloin valmennus alkaa.

Tässä kolme kuvakaappausta, jotka otin sivuiltani Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -kesäkamppiksen aikana.

Kerroin kampanjasta blogin yläbannerissa:

Neljä sääntöä, joita noudatan blogissa saadakseni lisää myyntiä

Navigaatiossa:

Sekä sivupalkissa:

Neljä sääntöä, joita noudatan blogissa saadakseni lisää myyntiä

Lisäksi muistutan sähköpostien kautta jatkuvasti potentiaalista asiakastani liittymään valmennukseeni.

2. Looginen linkitys

Olen katsonut tämän 5 vuoden aikana (2020) satoja erilaisia asiakkaiden tekemiä blogeja ja antanut heille palautetta blogeistaan. Lähes jokainen kerta huomaan yhden asian, joka puuttuu blogista: looginen linkitys tuotteiden ja sisällön välillä.

Selvennän asiaa. Saattaa olla, että olet tehnyt loistavan postauksen. Olet käyttänyt tiedonhakuun ja suunnitteluun aluksi useamman tunnin. Sen jälkeen olet kirjoittanut postauksen auki ja käyttänyt siihenkin useamman tunnin.

Useasta työtunnista huolimatta kauppa ei vain käy. Missä vika? Ongelma löytyy lähestulkoon aina epäloogisesta linkittämisestä. Kysymys sinulle:

”Mitä haluat saavuttaa blogitekstilläsi? Haluatko saada kauppaa? Haluatko saada uusia sähköposteja sen kautta? Mikä on tavoitteesi blogitekstillä?”

Jos tavoitteesi on saada kauppaa, silloin sinun pitää linkittää tuotteesi loogisesti blogitekstin sisään. Eihän kukaan asiakas ymmärrä ostaa, jos blogitekstissäsi ei ole järkevästi linkkejä.

Jos tavoitteesi on saada sähköpostiosoite potentiaaliselta asiakkaalta, linkitä liittymislomake blogiisi. Opt-in-lomake tai muu vastaava kehotus pitäisi olla jokaisessa postauksessasi, koska sitä kautta saat kasvatettua sähköpostilistaa, mikä puolestaan johtaa myyntiin.

Sähköpostimarkkinointi on edelleenkin aivan loistava tapa tehdä myyntiä, koska tein itsekin yrityksen alkuvaiheessa pelkästään sillä myyntiä. Sen takia, koska Facebook sulki yritystilini. Se oli hullunkurinen tarina, jonka voit lukea tästä: Facebook sulki mainostilini… Älä tee tätä virhettä!

Linkitä myös jokaisen aihepiirin sisällä oleva sisältö toisiinsa.

Ajatellaan, että kirjoitat 10 postausta aiheesta ”miten teet rahaa myymällä”. Linkitä jokainen postaus yhteen. Linkitä VÄHINTÄÄN kolmesta niistä myytävään tuotteeseen.

3. Myyvemmät call to actionit

Call to action tarkoittaa kehotetta toimintaan. Jokaisessa blogitekstissä pitää olla jokin kehotus toimintaan.

Kehotus toimintaan = Call to Action = CTA

Annan muutaman esimerkin aiheesta, miten teet myyvempiä call to actioneita.

Kuvitellaan, että sivustollasi on painike, jonka tarkoituksena on saada sinulle lisää sähköpostitilaajia. Haluat, että ihmiset liittyvät sähköpostilistallesi.

Tässä tilanteessa ei ole järkevää esittää asiaa vain ” tilaa uutiskirje” -muodossa, vaan sen sijaan mahdollisuus liittyä sähköpostilistalle PITÄÄ MYYDÄ lukijallesi. Sen hyödyt pitää tuoda selkeästi esille. Kerro, miksi sähköpostilistalle on järkevää liittyä.

Tilaa uutiskirje -painikkeen tilalla voisi lukea esimerkiksi: ”Nappaa 5 vinkkiä X asiaan” tai ”Kyllä, haluan nämä X neuvoa itselleni”.

Painikkeen muuttaminen myyvempään muotoon lisää liittyjien määrää.

Entä jos myyt palvelua tai tuotetta? Myös tässä tilanteessa painikkeen olisi hyvä olla myyvä.

”Osta”-painike ei ehkä ole kaikista parhain. Kokeile esimerkiksi näitä: ”Kyllä, Ostan tämän” tai ”En enää viivyttele vaan OSTAN”.

Kumpikin CTA luultavasti toimii hiukan paremmin. Painikkeen muuttaminen on siis yksi asia, jonka avulla nostat kauppasi määrää. Mutta on myös toinen asia. Pelkkä painikkeen muuttaminen myyvään muotoon ei riitä. Tarvitset tekstiä ympärille. Myy painike lukijallesi.

Kuvitellaan, että haluat myydä linnunpönttöjä. Kerro syitä, miksi ihmisen pitäisi painaa alapuolelta olevasta painikkeesta ja tilata linnunpönttö. Esimerkiksi:

Painamalla alapuolelta olevasta painikkeesta saat linnunpöntön 57 euron sijasta 37 eurolla.

Säästät 20 euroa ostamalla linnunpöntön nyt.

[Kyllä, haluan säästää 20 euroa linnunpöntöstä]

Kehota ihmisiä paremmin toimeen. Kokeile. Testaa. Ole utelias ja kokeile, mikä toimii sinulla parhaiten.

4. Tee tuotteille erilliset myyntisivut

Jokainen tuote on fiksua kertoa ”auki”. Selitä, mikä tuote on ja mitä asiakas voi odottaa, kun tilaa tuotteen.

Myyntisivu on tarkoitettu vain yhdelle tuotteelle ja sen myyntiä varten.

Esimerkki: Toimit joogavalmentajana netissä ja myyt kolmea eri tuotetta. Myyt yinjoogaa, saunajoogaa ja vaikkapa ohjattua meditaatiota.

Jokaiselle tuotteelle olisi fiksua tehdä erillinen myyntisivu, jonka tarkoitus on kertoa yhdestä tuotteesta. Asiakkaan pitää ymmärtää luettuaan myyntisivun, mitä asiakas saa, kun ostaa tuotteen tai palvelun.

Nämä asiat olisi hyvä olla myyntisivulla:

  • Kenelle tuote on tarkoitettu?
  • Mitä hyötyä tuotteesta on?
  • Miksi tuote kannattaa ostaa?
  • Kenelle tuotetta ei ole tarkoitettu?
  • Mitä odottaa, kun saa tuotteen?
  • Mikä on tuotteen hinta?
  • Miten pitkään tuote/palvelu kestää?
  • Mikä on tuotteen lupaus eli minkä ongelman se ratkaisee?
  • Referenssit eli miksi sinua kannattaa kuunnella?

Vastaa jokaiseen kysymykseen.

Voi olla, että olet ajatellut myyntisivun rakentamista, mutta olet edelleen tosi epävarma sen kirjoittamisen suhteen.

Vaihtoehtoja on muutama.

1. Tee itse ja käytä kallisarvoista aikaasi siihen, että kiroat ja puret hammasta saavuttaaksesi toimivan sivun. Aikaa tähän menee luultavasti puolesta vuodesta kahteen vuoteen.

Toinen vaihtoehto on fiksumpi.

2. Anna tiimini hoitaa myyntisivusi. Minun tiimini voi tehdä myyntitunnelin sivullesi ja hoitaa kaiken markkinointiin liittyvän – edullisesti.

Tämä palvelu on sinulle, jos haluat keskittyä pelkästään oman palvelun tuottamiseen ja oman ammattitaitosi kehittämisen. Tämä palvelu on myös sinulle, jos tiedät, ettei tekstisi ole parasta mahdollista ”copywritingia”. Älä siis hukkaa kallisarvoista aikaasi vaan anna työtehtävä minulle ja huipputiimilleni.

Autan sinua henkilökohtaisesti.

Me hoidamme koko prosessin alusta loppuun. Sinun tehtäväsi on vastata kysymyksiin, joita esitän.

Saat lopputuloksena myyntitunnelin, joka tuo myyntiä.

Eräskin asiakkaani, jolle rakensimme myyntitunnelin, oli kiireinen eikä halunnut käyttää omaa aikaansa vaan halusi keskittyä valokuvaamiseen. Hän ymmärsi, että me (500 000 euroa tehneet huippuammattilaiset) teemme työn hänen puolestaan paljon nopeammin, tuottavammin ja järkevämmin. Fiksua, vai mitä?

Tässä sinulle neljä sääntöä, joita noudatan blogissa saadakseni lisää myyntiä. Joko sinulla ovat nämä säännöt hanskassa?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit