Miten kirjoitat blogipostauksen? [8 askelta]

Tässä postauksessa käyn kanssasi läpi, miten kirjoitat blogipostauksen, jota

  • luetaan paljon
  • jaetaan sosiaalisessa mediassa
  • ja jolla pääset Googlen ensimmäiselle sivulle, parhaimmillaan jopa kolmen ensimmäisen orgaanisen hakutuloksen joukkoon.

Suosittelen lukemaan postauksen kerran ajatuksen kanssa läpi. Kun haluat kirjoittaa postauksen, voit klikata alla olevia vaiheita ja pääset suoraan kyseiseen vaiheeseen.

Eiköhän aloiteta!

Ensimmäinen vaihe - Perusta

Ennen postauksen kirjoittamista on tärkeä päättää, mikä on postauksen tavoite.

Tavoitteen rinnalle tarvitset mittarit, jotta tiedät, saavutitko tavoitteen.

Tässä vaiheessa pääset määrittelemään molemmat.

miten kirjoitat blogipostauksen

Lähes 10 vuoden kokemuksella voin sanoa, että postaukselle kannattaa valita vain yksi kolmesta tavoitteesta. Postaus

  • tuo sinulle lukijoita (tunnettuus kasvaa)
  • kasvattaa sähköpostilistaasi
  • tuo myyntiä.

Kaikki nämä on helppoa mitata, ja näiden ympärille voi toki määritellä muitakin tavoitteita. Mutta esimerkiksi pelkän asiantuntijuuden vahvistaminen on turhaa, ellet voi kääntää asiantuntijuutta jollakin tavalla rahaksi.

Kun lukija tulee blogiisi, et voi koskaan tietää, milloin hän tulee seuraavan kerran takaisin. Siksi turvallisinta olisi ohjata lukijat sähköpostilistallesi, jotta tavoitat heidät myöhemminkin.

Olisi helppo olettaa, että tavoitteen valinta näiden kolmen välillä olisi yksinkertaista. Mutta hyvin moni bloggaaja ja yrittäjä harhautuu haluamaan kaikkea. He kirjoittavat liian yleisen tai kaupallisen postauksen, joka ei saa näkyvyyttä tai jakoja eikä tuo tuloja.

Vika ei ole heissä. On hyvin tyypillistä meille ihmisille haluta paljon samalla kertaa. Mutta bloggaamisessa se ei vain ole viisasta.

Yhden tavoitteen taktiikka helpottaa myös kirjoittamisurakkaa. Tiedät mitä kirjoitat ja kenet haluat tavoittaa.

Mittarit

Kun tiedät, mitä haluat blogitekstillä saavuttaa, on aika määritellä mittarit. Voit määritellä ne itse, mutta jos haluat päästä hieman helpommalla, tässä hyväksi todetut mittarit:

  • Lukijamäärän kasvattaminen (lukukerrat, sivulataukset tai jakomäärät)
  • Sähköpostilistan kasvattaminen (liittymiskonversio tai sähköpostilistalle liittyneiden määrä)
  • Myynti (yhteydenottojen määrä, verkkokurssin kappalemyynti tai affiliate-tuotteen komissio)

Vaihtoehtoja on siis useampia, ja suosittelen jälleen kerran valitsemaan vain yhden. Henkilökohtaisesti seuraan pääsääntöisesti lukukertojen määriä, jos haluan kasvattaa lukijamäärää.

Sähköpostilistan kasvattamisessa seuraan liittymiskonversiota verrattuna siihen, kuinka moni on lukenut postauksen tietyllä ajanjaksolla.

Myynnissä seuraan affiliate-tuotteiden kohdalla affiliate-komissioita ja verkkokurssien kohdalla kappalemyyntiä. Olen rakentanut verkkokursseille Google Analyticsin kautta myyntiputken, joten pystyn hyvin näkemään, kuinka moni tietyn blogitekstin lukijoista ostaa kurssin.

1. vaiheen yhteenveto ja tehtävät

Ennen postauksen kirjoittamista suosittelen lämpimästi määrittelemään tavoitteen sekä mittarit. Nämä auttavat sinua pysymään asiassa, eikä postaus lähde rönsyilemään turhaan. 

Tavoitteen määrittelyyn ei kannata käyttää 10 minuuttia pidempään. Oikeastaan, kun vaihtoehtoja on vain kolme, päätöksen pitäisi syntyä minuutissa.

 

Tehtävät

Määrittele seuraavalle postauksellesi tavoite ja mittarit. Pidä ne näkyvillä, kun luet tätä postausta eteenpäin ja teet seuraavia tehtäviä.

Toinen vaihe - Postauksen aihe

Aiheen valinnalla on erittäin suuri merkitys postauksen suosion kannalta. Hyvin monet valitsevat yleisen aiheen, josta kirjoittavat. Mutta jos maltat hetken aikaa miettiä postauksen aihetta, saatat löytää timantin, jota luetaan yhä uudelleen ja uudelleen.

Tässä vaiheessa opit, miten löydät postausaiheita, joita luetaan.

miten kirjoitat blogipostauksen (1)

Olen puhunut (varmaan kyllästymiseen saakka) blogiaiheen rajauksesta. Aivan samalla tavalla myös yksittäisen blogitekstin aihe tulee rajata. Moni aloittava bloggaaja kuvittelee, että yhteen postaukseen pitää kirjoittaa koko elämäntarina. Ja niin he useasti tekevätkin.

Tämä on kuitenkin virhe.

Yhdessä blogitekstissä tulisi käsitellä vain yhtä rajattua aihetta. Mitä enemmän postaus rönsyilee tai hyppii asiasta toiseen, sitä vaikeampaa sitä on seurata ja lukea.

Postauksen tulee olla kokonaisuutena looginen ja edetä järkevästi alusta loppuun. Vaikka päivän tapahtumien kirjoittaminen auki tuntuu loogiselta, et pysty kirjoittamaan jokaista yksityiskohtaa yhteen postaukseen. Kirjoitat tiivistetysti, jolloin lukijalle jää vastuu tulkita asioiden ja sanojen merkitys.

Tästä taas aiheutuu liikaa vaivaa, joten lukijan on helpompi jättää postaus lukematta.

Esimerkki: Kun lähdin hahmottelemaan tätä postausta, kirjoitin ylös 20 kysymystä, joihin haluan vastata yhdessä postauksessa. Ryhmittelin kysymykset 8 vaiheen alle, ja sitten lähdin kirjoittamaan.

Vaikka asiaa on paljon ja postaus on pitkä, kokonaisuus on looginen ja etenee alusta loppuun saakka mukaillen minun omaa kirjoitusprosessiani (jonka avaan sinulle vaiheessa 5).

Miten löytää ikivihreitä ja houkuttelevia postausaiheita?

1. Googlen ennakoiva tekstinsyöttö

Usko tai älä, mutta Google on kultakaivos blogipostausaiheiden suhteen. Mene vain Googleen ja ala kirjoittamaan kysymystä, joka liittyy aiheeseesi. Esimerkiksi jos kirjoitat "Miten aloittaa", näet, mitä muuta ihmiset etsivät samoilla sanoilla.

Jos et löydä mitään aiheeseesi liittyvää, ala kirjoittamaan kolmatta sanaa yksi kirjain kerrallaan. Listaa kaikki ideat ylös ja kirjoita vaikka jokaisesta.

Google tarjoaa hakutulosten välissä "Ihmiset kysyvät myös" -ehdotuksia. Kyseessä on listaus kysymyksistä, joita muut etsivät saman aihepiirin sisällä. Näistäkin voit kirjoittaa omat postauksensa tai lisätä vastaukset varsinaiseen postaukseen esimerkiksi väliotsikoina.

2. Pinterest

Pinterest ei ole varsinaisesti somekanava vaan hakukone. Ja aivan samalla tavalla kuin ihmiset etsivät tietoa Googlesta, ihmiset etsivät sitä myös Pinterestistä.

Pinterestistä voit etsiä yksittäisillä sanoilla tai parin sanan lauseilla, kumpi vain sopii sinun kirjoittamaasi aiheeseen paremmin.

Jos esimerkiksi kirjoitan Pinterestin hakukenttään "Miten aloittaa", saan ison kattauksen erilaisia ideoita, kuten:

  • Miten aloittaa säästäminen
  • Näin selätät salikammon
  • Viisi aloitustapaa, joita ei kannata käyttää (kirjoittamiseen)

Voin vielä tarkentaa hakuehtoa tai muotoilla sen uudelleen, esimerkiksi "säästäminen" tai "sijoittaminen", ja saan jälleen uudet ideat näkyviin.

3. Youtube

Kolmas hakukone on Youtube. Siinä missä Pinterestistä etsitään ideoita kuvien ja inspiraation perusteella, Youtubesta sitä tehdään videoiden kautta.

Hakukoneena Youtubessa toimii sama periaate. Youtubesta voit lajitella (filter) hakutulokset esimerkiksi sen mukaan, miten tuoretta tietoa haluat tai kuinka pitkä video on. Postausideoiden näkökulmasta paras lajittelutapa on kuitenkin se, kuinka paljon videota on katsottu (view count).

Mitä enemmän katselukertoja, sitä suositumpi aihe, jolloin voit ottaa idean ja kirjoittaa siitä postauksen. Muista kuitenkin, että aiheen tulee liittyä olennaisesti sinun rajattuun blogiaiheeseesi. Vaikka videolla olisi kuinka paljon katselukertoja tahansa, jos se ei liity aiheeseesi etkä voi soveltaa sitä mitenkään, älä kirjoita siitä.

4. Answer the Public

Answer the Public kerää kokoon kysymyksiä, joita tietystä aiheesta etsitään. Palvelu on englanninkielinen mutta tunnistaa suomen kielen hyvin. Hakukenttään kirjoitat esimerkiksi sanan "jooga", vaihdat kielen ja maan Suomeksi ja sitten vain klikkaat "Etsi"-painiketta (Search).

Saat kysymykset graffiikkamuodossa sekä värikoodein sen mukaan, kuinka paljon tiettyjä kysymyksiä etsitään Googlesta.

2. vaiheen yhteenveto ja tehtävät

Postausaiheiden miettiminen ei ole tämän monimutkaisempaa. Toki se vaatii hieman vaivaa. Mutta lukukertojen ja jakomäärien näkökulmasta kunnollisen taustatyön tekeminen palkitsee sinut myöhemmin. Kun haluat aloittaa bloggaamisen, etsi aiheita, jotka kiinnostavat myös lukijoita. Hyvä ja mielenkiintoinen aihe vetää lukijoita puoleensa ja toimii ikivihreänä liekkinä nykyisille ja tuleville lukijoillesi. 

Tehtävät

Varaa kalenterista 15 minuuttia aikaa ja tutki Googlea. Listaa itsellesi niin monta postausideaa kuin ehdit 15 minuutin aikana. Toista sama huomenna Pinterestin kohdalla ja sitä seuraavana päivänä Youtuben kohdalla.

Viimeisenä päivänä katso Answer the Publicin kautta haetuimpia kysymyksiä. Tämän jälkeen sinulla tulisi olla 10–40 postausideaa valmiina.

Kolmas vaihe - Postausrakenne

Nyt kun tiedät, mistä aiheesta kirjoitat blogitekstin, seuraavaksi onkin vuorossa varsinainen kirjoittaminen.

Useasti tässä vaiheessa hikikarpalot alkavat nousta otsalle. Valkoisen paperin syndrooma iskee tajuntaan nopeasti, ja on helpompi laittaa läppäri kiinni kuin aloittaa kirjoittaminen.

Tässä osiossa annan sinulle postausrakenteen, jonka avulla kirjoittaminen sujuu kuin itsestään.

miten kirjoitat blogipostauksen (2)

Tyypillisesti postauksissa käytetään AIDA-rakennetta. Nimitys tulee seuraavista sanoista:

  • A = Attention
  • I = Interest
  • D = Desire
  • A = Action

Kokemattomalle kirjoittajalle AIDAn käyttö voi olla haastavaa. AIDAn sijasta suosittelenkin käyttämään listapostausrakennetta.

Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ ja Sisältöhakkerin™ kirjoitusprosessin verkkovalmennuksissa opetan edistyneempiä postausrakenteita, mutta alussa pärjäät hyvin listapostauksella.

Listapostaus on tyypillisesti listaus tietyn aiheen asioista. Esimerkiksi minulla on blogissani postaus "123 keinoa saada lisää lukijoita blogiin". Nimensä mukaisesti postauksessa on kerrottu 123 erilaista keinoa. Kirjoitin postauksen melkein yhdeltä istumalta, sillä olin käsitellyt ja miettinyt näitä keinoja ja vinkkejä jo pitkään.

Pitkä listapostaus on kuitenkin myös työläs. Vaikka kirjoitin sen yhdeltä istumalta, aikaa siihen meni vajaa 10 tuntia.

Alussa listaus voi toki olla lyhytkin, alle 10 kohdan lista. Mutta jos haluat saada lukijat kiinnostumaan, nosta kohtien määrää reippaasti. Jos lukija näkee Googlessa kaksi postausta

  • 10 vinkkiä saada lukijoita
  • 123 keinoa saada lukijoita

kumpaa lukija tulee todennäköisemmin lukemaan?

Listapostauksen ei kannata olla pelkkä numeroitu lista. Minun esimerkkipostauksessani numeroiden välissä on vähän informaatiota ja asiat on kerrottu hyvin pintapuolisesti. Sinulle suosittelen sitä, että kirjoitat jokaisen kohdan alle minipostauksen verran sisältöä. Siis 150–300 sanaa.

Riippuen postauksen aiheesta voit lisätä jokaisen listan kohdan loppuun myös 1–3 askelta, jotka lukija voi ottaa. Samaan tyyliin kuin minullakin tässä postauksessa, jota nyt luet.

Miksi tällainen pidennetty listapostaus saa ihmiset lukemaan?

Listapostauksista saadaan yleensä hyvin yleistä mutta ei riittävän konkreettista tietoa. Kun panostat listan pituuteen sekä jokaisen kohdan sisältöön, lukijoiden ei tarvitse lähteä etsimään lisää tietoa mistään muualta. He saavat tarvitsemansa tiedon sinun postauksestasi.

Tämä sitouttaa lukijat lukemaan postauksesi mutta myös palaamaan takaisin.

Sitä myös jaetaan hulluna somessa.

Miten kirjoitat blogipostauksen

Kuinka pitkä postauksen pitää olla?

Ikuisuuskysymys, johon ei varmasti koskaan saada lopullista vastausta. Mutta sanonpahan sen, että mitä pidempi, sitä parempi.

Tiedän, että moni ajattelee, ettei kukaan jaksa lukea pitkiä postauksia.

Väärin.

Ihmiset eivät jaksa lukea postauksia, jotka eivät anna mitään lisäarvoa, vaan niissä on sama asia kuin 50 muussa blogissa vain eri tavalla kirjoitettuna.

Sen takia esimerkiksi tämäkin postaus on kirjoitettu. Sanoja tässä on lähemmäs 5000, se on kattava, auttava ja tuo varmasti lisäarvoa monelle lukijalle. Jos olisin yrittänyt typistää tämän 300 sanaan, olisiko vaikutus ollut samanlainen?

Wixin tekemän tutkimuksen mukaan ideaali postauksen pituus on 1500–2500 sanaa.

Hubspotin mukaan vuonna 2021 ideaali postauspituus oli 2100–2400 sanaa.

Vuonna 2014 Google esitteli ensimmäistä kertaa E-A-T-konseptinsa. E-A-T tulee sanoista

  • E = Expertise (asiantuntijuus)
  • A = Authoritativeness (auktoritatiivisuus)
  • T = Trustworthiness (luotettavuus)

On täysin mahdotonta tuottaa Googlen suosimaa sisältöä, jos kirjoitat 300 sanan blogitekstejä. Siksi kannustan tuottamaan pidempiä postauksia mutta harvemmin. Olen vuosien ajan kouluttanut yrittäjiä ja bloggaajia tuottamaan yhden uuden postauksen viikossa.

Mutta mitä pidempi postaus on, sitä enemmän käytät siihen aikaa ja sitä syvällisempi se on, jolloin on ihan ok julkaista yksi uusi postaus joka toinen tai jopa joka kolmas viikko.

Älä siis anna muiden hämätä. Pitkää sisältöä luetaan ja jaetaan somessa, kunhan se on lisäarvollista, hyödyllistä ja käytettävää.

Pitääkö postauksen olla tarinamuodossa?

Toinen ikuisuuskysymys on sitten tarinat. Pitääkö postauksen olla tarinamuodossa vai asiamuodossa? Molemmat ovat hyviä. Jos pystyt lisäämään lyhyen tarinan asiapostaukseen, olet vahvemmilla kuin henkilö, joka kirjoittaa pelkkää asiaa.

Itselleni tarinoiden kirjoittaminen on vaikeaa, siksi en niitä kirjoita enkä niissä kouluta. Kannustan silti ehdottomasti niiden hyödyntämiseen.

3. vaiheen yhteenveto ja tehtävät

Postausrakenteella on merkitystä lukijoiden sitouttamisessa ja somejakojen saamisessa. Listapostaukset ovat tyypillisesti helppoja toteuttaa, sillä jokaisella alalla ja jokaisessa postausaiheessa voidaan tehdä listoja melkein mistä tahansa. 

Tehtävät

Muuta postausideasi listapostaukseksi. Esimerkiksi jos löysit idean "Miten aloittaa sijoittaminen", voit kirjoittaa postauksen "29 vinkkiä, miten aloittaa sijoittaminen". Jokaisen osion alle kirjoitat kattavan ohjeen vinkistä sekä sen aloittamisesta. 

Extravinkki

Älä lisää postauksen otsikon numeroa kestolinkkiin eli urliin. Näin pystyt myöhemmin kasvattamaan listaa, etkä joudu ongelmiin urlin kanssa. Kestolinkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen (tai ainakaan en sitä suosittele) mutta otsikkoa ja varsinaista postausta voidaan muokata. Jos siis aloitat 10 vinkillä, päivitä postausta pari kertaa vuodessa ja lisää vinkkejä sitä mukaa, kun niitä löydät tai keksit. 

Neljäs vaihe - Otsikointi

Postauksen otsikko on lopulta postauksen tärkein elementti. Jos postauksen otsikko ei erotu massasta, lukija ei klikkaa sitä eikä hän pääse nauttimaan laadukkaasta sisällöstäsi.

Otsikointiin on olemassa vähintään kaksi eri koulukuntaa. Toinen koulukunta kirjoittaa otsikon ennen kuin postauksesta kirjoitetaan sanaakaan. Toinen koulukunta kirjoittaa ensin työotsikon, ja vasta sitten kun postaus on kirjoitettu, he muotoilevat lopullisen otsikon.

Itse suosin työotsikkoa, jolloin lopullinen otsikko muotoutuu postauksen kirjoittamisen jälkeen. Tarvitsen postaukselle punaisen langan, ja työotsikon kirjoittaminen auttaa tässä.

miten kirjoitat blogipostauksen (4)

Otsikon valinnassa on muutamia periaatteita, joita kannattaa noudattaa. Otsikon

  • ei kannata paljastaa liikaa asioita
  • olisi hyvä olla 6 sanaa mutta alle 70 merkkiä pitkä
  • tulisi herättää uteliaisuus ja mielenkiinto klikata ja lukea lisää
  • tulisi sisältää pariton luku tai numero
  • kannattaa ottaa huomioon myös hakukoneoptimointi, jolloin otsikon alusta tulisi löytyä long tail keyword.

Tiedän, paljon asiaa pitää saada mahtumaan kuuteen sanaan. Mutta mitä enemmän harjoittelet otsikoiden kirjoittamista, sitä paremmaksi tulet.

Ulkomaalaiset tutkimukset osoittavat, että otsikko voi olla jopa 18 sanaa pitkä. Olen valikoinut 6 sanaa siksi, että toisen tutkimuksen mukaan ihmiset muistavat lauseen 3 ensimmäistä ja 3 viimeistä sanaa. Myös hakukoneoptimoinnin näkökulmasta 6 sanaa on ideaali pituus.

Otsikosta kannattaa kirjoittaa useita eri versioita. Olipa kyseessä työotsikko tai lopullinen otsikko, ensimmäinen versio on harvoin paras. Et arvaakaan, kuinka monta kertaa olen jälkeenpäin miettinyt, miksi olen laittanut tälle postaukselle tällaisen otsikon...

Buzzsumon tekemän analyysin mukaan parhaiten jakoja saavat postaukset, joiden otsikko alkaa seuraavilla termeillä:

  • x syytä, miksi...
  • x asiaa, jotka sinun...
  • Näin...
  • x keinoa...

X kuvastaa otsikossa numeroa ja nimenomaan paritonta. Siitä syystä minun blogistani löydät parillisen luvun ainoastaan silloin, kun vuosiluku on parillinen.

Samaisen analyysin mukaan otsikossa kannattaa käyttää erikoismerkkejä. Erikoismerkkeihin lukeutuvat sulut, hakasulkeet sekä pysty- ja vaakaviivat. Mutta esimerkiksi %- tai €-merkkiä en itse laittaisi otsikkoon vaan kirjoittaisin ne auki  prosentiksi ja euroksi.

Suomen kielessä on ääkkösiä, jotka voivat aiheuttaa hieman ongelmia kestolinkkien kanssa. En ole vielä löytänyt syytä sille, miksi joissakin blogeissa alusta kääntää ääkköset automaattisesti aakkosiksi ja toisissa ei. Ennen kuin julkaiset blogitekstin, kannattaa tarkistaa kestolinkki. Jos ääkkösen tilalla on erikoismerkkejä, muuta ne aakkosiksi. Näin Google pysyy tyytyväisenä ja ymmärtää paremmin blogisi linkkejä.

4. vaiheen yhteenveto ja tehtävät

Sisältöguru Neil Patelin mukaan 8/10 lukijoista näkee kyllä otsikon somessa mutta vain 2/10 klikkaa sitä, jos otsikko on riittävän mielenkiintoinen. Vaikka otsikon kirjoittaminen voi tuntua työläältä, se palkitsee isosti myöhemmin. 

Ja muista, mitä enemmän kirjoitat otsikoita, sitä paremmaksi siinä tulet. 

 

Tehtävä

Listaa blogisi 10 ensimmäisen postauksen otsikot listaksi ja lähetä lista ystävälle. Pyydä häntä kertomaan muutamasta otsikosta, mitä hän olettaa postauksessa olevan. Älä paljasta etukäteen postauksen sisältöjä ja kiellä ystävääsi käymään lukemassa postaukset. 

Tiedän, että tehtävä tuntuu inhottavalta, mutta älä ota sitä henkilökohtaisesti. Vika ei ole sinussa vaan siinä, ettet vielä tiennyt tarpeeksi otsikoiden rakenteesta. 

Palautteen perusteella käy muokkaamassa postausten otsikot. Lue postaukset läpi ja hyödynnä tässä oppimaasi, kun kirjoitat uusia otsikoita. Muista, että otsikoita voi muokata jälkikäteen, kestolinkkejä eli urleja ei.

Viides vaihe - Kirjoitusprosessi

Kun olet päättänyt tavoitteen, valinnut mittarit, keksinyt aiheen, postausrakenteen sekä vähintään työotsikon, on aika kirjoittaa itse postaus. Kutsun tätä kirjoitusprosessiksi, vaikka tämä pitääkin sisällään muutakin kuin pelkkää kirjoittamista.

Postaus alkaa aina aloituskoukulla, jonka tulisi – nimensä mukaan – koukuttaa lukija lukemaan postaus alusta loppuun.

miten kirjoitat blogipostauksen (5)

Ennen kuin alat kirjoittamaan postausta, palauta mieleesi postauksen tavoite sekä mittarit. Olemme käyneet paljon asioita läpi ja voi olla, että tavoite on jo ehtinyt unohtua.

Sinulla on vain muutama sekunti aikaa tehdä lukijaan lähtemätön vaikutus. Olet saattanut tehdä ensivaikutelman jo aikaisemmin, mutta voi myös olla hyvin mahdollista, että lukija tulee ensimmäistä kertaa blogiisi.

Hyvin tyypillisesti uudet lukijat toimivat näin:

  • He selaavat postauksen nopeasti läpi ja saattavat lukea väliotsikot.
  • Jos kokonaisuus miellyttää silmää ja väliotsikot tuntuvat houkuttelevilta, he palaavat takaisin alkuun ja lukevat postausta sieltä täältä.
  • Jos aihe alkaa kiinnostamaan enemmän, he palaavat kolmannen kerran alkuun ja lukevat postauksen sanasta sanaan TAI tallentavat postauksen itselleen ja tulevat lukemaan sen kunnolla ajan kanssa.

Aloituskoukku

Jotta saat lukijat koukutettua heti alusta lähtien, ensimmäiset 3–6 lausetta eli 65–100 sanaa on mietittävä tarkkaan, jotta lukija haluaa jatkaa lukemista.

Voit aloittaa postauksen esimerkiksi kirjoittamalla lukijan esittämän kysymyksen. Meidän aivomme rakastavat kysymyksiä, koska meille tulee välittömästi tarve löytää niihin vastaus.

Nyt kun lukija tulee lukemaan postausta, hän tietää kaksi asiaa:

  • Jos sama kysymys on hänellä mielessä, hän saa vastauksen kysymykseen.
  • Jos kysymys ei ole hänelle ajankohtainen, hänen ei tarvitse käyttää turhaa aikaa postauksen läpilukemiseen.

Aloituskoukun jälkeen

Aloituskoukun jälkeen on riskinä, että hypätään liian nopeasti itse tekstiin. Tässä kohtaa on myös mainittava, että lukijat ovat erilaisia. Toiset tykkäävät, että mennään suoraan asiaan, toiset tarvitsevat hieman pohjustusta ennen varsinaiseen asiaan menemistä.

Siksi suosittelen, että varsinkin pitkissä postauksissa ja listapostauksissa on aloituskoukun jälkeen yhteenveto siitä, mitä postauksessa käydään läpi.

Toisin sanoen postauksen sisällysluettelo.

Näin pystyt tarjoamaan laadukkaan lukukokemuksen niille, jotka tarvitsevat hieman taustatietoa, ja niille, jotka haluavat vain tärkeimmät kohdat postauksesta.

Postauksen kirjoittaminen

Seuraavaksi annan sinulle 6 vinkkiä, miten teet postauksesta 10 kertaa paremman kuin kaikilla muilla.

1. Lyhyet kappaleet

Miltä tällaisen postauksen lukeminen sinusta tuntuu?

Valitettavasti näen (edelleen) tämänkaltaisia blogitekstejä. On tärkeä muistaa, että blogi ei ole romaani. Ja varsinkin kun luemme tekstiä verkossa, sisällön tulisi olla helppolukuista.

Pitäydy siis lyhyissä kappaleissa. 1–4 riviä riittää. Yli 65 % lukijoistasi lukee tekstejä mobiililaitteella. Kun postauksessa on lyhyet kappaleet, postausta on kivempi lukea myös pienillä laitteilla.

2. Väliotsikot

Väliotsikoiden avulla näytät, että sisältö on loogista. Kun yhdistät väliotsikot sisällysluetteloksi ja lisäät ne postauksen alkuun, lukija näkee heti, mitä postaus sisältää. Väliotsikoiden avulla teksti pilkkoontuu sopivan kokoisiksi paloiksi, jolloin tekstiä on helpompi prosessoida.

3. Aktiivinen kirjoitustyyli

Varsinkin yrityspuolella on totuttu siihen, että yritysblogien teksti on passiivista. Mutta lukijalle tämä ei ole miellyttävä lukukokemus. Olipa kyseessä kuluttaja tai yritys (muista, että yrityksessäkin on ihmisiä, jotka lukevat tekstiä), aktiivinen ja henkilökohtainen sisältö on aina parempi vaihtoehto.

Aktiivinen kieli on myös selkeämpää.

4. Riittävän iso fontti

Harmillisesti näen aika ajoin blogeja, joissa teksti on hyvin pientä. Vaikka fonttia pystyy suurentamaan suoraan tietokoneen tai mobiililaitteen kautta, siitä on ylimääräistä vaivaa lukijalle. Siksi fontti kannattaa suurentaa valmiiksi.

Itse suosin 16–17 pikselin fonttikokoa leipätekstissä.

Huomioithan kuitenkin, että jos pystyt muuttamaan fonttikokoa suoraan kirjoittaessasi, käytä kuitenkin otsikoissa ja väliotsikoissa niille tarkoitettua toimintoa.

Pelkästään leipätekstin suurentaminen isommalle fontille ei tee väliotsikosta väliotsikkoa.

5. Kirjoita samalla tavalla kuin puhuisit

En tiedä sinusta, mutta itselleni tuli alussa tyypilliseksi kirjoittaa hyvin muodollista kieltä. Ajan saatossa väsyin kuitenkin siihen ja aloin kirjoittamaan samalla tyylillä kuin puhuisin ihmisille. Yllättäen tällä muutoksella oli positiivinen vaikutus lukijamääriin.

Se miten puhumme, ja se miten kirjoitamme, ovat kaksi eri asiaa. Yleensä pystymme artikuloimaan asiat hyvin selkeästi, kun puhumme. Mutta kun yritämme kirjoittaa samoja asioita tekstiksi, sisältö muuttuu, emmekä saa sillä samanlaista yhteyttä lukijaan kuin puhuessamme.

Siksi kannustan aina kaikkia kuvittelemaan, että pöydän toisella puolella istuu joku ja että kirjoitat hänelle samalla tavalla kuin puhuisit hänelle.

6. Hyödynnä kuvia ja kuvakaappauksia

Yksi asia, mistä minut varmasti tunnetaan, on se, että julkaisen postauksissa kuvakaappauksia tehostamaan kirjoittamaani.

Joskus tekstiä lukiessa voi olla vaikeaa hahmottaa sitä, mitä lukee. Varsinkin jos puhutaan ohjeista. Mutta kun lisäät kirjoitetun tekstin rinnalle kuvakaappauksia, lukijan on helpompi hahmottaa lukemaansa.

Kun hän hahmottaa, hän ymmärtää ja oppii.

7. Editointi ja oikoluku

Kun kirjoitat postausta, on hyvin suuri riski, että haluat lukea sitä vähän väliä läpi ja editoida sitä kirjoituksen aikana. Tämä on kuitenkin iso virhe. Käytin tämän postauksen kirjoittamiseen 2 päivää. Sen jälkeen annoin postauksen olla kolme päivää hautumassa. Nyt kirjoitan postauksen loppuun.

Samalla täydennän postausta puuttuvien osien osalta.

Jos olisin editoinut postausta samalla kun kirjoitin sitä lauantaina, olisin saattanut olla liian kriittinen itseäni kohtaan ja poistaa osia, jotka ovat sinun kannaltasi tärkeitä. Siksi en koskaan editoi postausta samalla kun kirjoitan.

Jos olet seurannut blogiani aivan alusta saakka, tiedät, että minulla on tapana jättää pilkut oikeista paikoista pois. En itse kiinnitä tekstissä huomiota puuttuviin pilkkuihin vaan enemmänkin sisältöön.

Mutta alussa, ennen kuin palkkasin Saaran oikolukemaan postauksiani, luin omat postaukseni ääneen. Ääneen lukemalla löysin useasti kirjoitusvirheet sekä epäloogisuudet ja joskus jopa ne pilkkuvirheetkin.

Suosittelen aina oikolukijan palkkaamista kaikille sisällöntuottajille. Liiallinen kriittisyys omaa tekstiä kohtaan on tuhoisaa sisällön tuotannon kannalta. Omalle tekstille tulee useasti sokeaksi, eikä niitä pienen pieniä virheitä tahdo löytää. Siksi toinen silmäpari on erinomainen apu sisällöntuotannossa.

5. vaiheen yhteenveto ja tehtävä

Kuten näet, kirjoittaminen on lopulta vain yksi osa koko blogitekstiä. Kirjoittaminen vie suurimman osan ajasta, mutta kun perusta on hyvin luotu, kirjoittaminen sujuu nopeasti. 

Pitkien postausten kirjoittaminen vaatii enemmän aikaa. Jos olet tähän mennessä julkaissut yhden blogitekstin viikossa, voit hyvillä mielin vähentää julkaisuväliä kerran kahteen viikkoon. 

Pidempiä blogitekstejä ei tarvitse tulla vuodessa kymmenittäin. Nämä pidemmät blogitekstit rakentavat omalta osaltaan sisältökoneistoa, joka tuo sinulle säännöllisesti tuloja ja asiakkaita.

Pitkät postaukset ovat haastavia myös asioiden prosessoimisen kannalta. Lukijasi tarvitsevat aikaa käsitellä lukemaansa ja oppimaansa. Jos julkaiset joka viikko 3000 sanan postauksen, he eivät kohta enää jaksa lukea mitään. 

Vaihtele eri postauspituuksia blogissasi. 800 sanaa on hyvä minimimäärä, ja maksimimäärä voi olla mitä vain. Keskimäärin omassa blogissani postauksen pituudet ovat 1300–1800 sanaa.

Tehtävä

Varaa reilusti aikaa kirjoittamiseen. Kalenteroi aika säännöllisesti omaan kalenteriisi. Esimerkiksi itse tykkään kirjoittaa lauantaiaamuisin, sillä totuin siihen silloin, kun lapset olivat pieniä. Saatan kirjoittaa 2–3 blogitekstiä (800–1500 sanaa) yhdessä lauantaissa. Sitten vain ajastan ne tuleville viikoille. Jos julkaisuvälisi on joka toinen viikko, saat yhden päivän aikana kirjoitettua 4–6 viikon sisällöt. 

Kun toistat tätä kaavaa 4–6 viikkoa, sinulla on 4–6 kuukauden sisällöt ajastettu.

Kuudes vaihe - Lopetus

Tarvitseeko postauksella olla lopetus? Eikö postausta voi vain lopettaa?

Ei. Sillä jos haluat sitouttaa lukijan palaamaan takaisin tai lukemaan lisää, sinun on tarjottava muutakin kuin vain töksähtävä loppu tekstille.

miten kirjoitat blogipostauksen

Myönnän. Olen todella huono lopettamaan blogitekstejä. 95 % postauksistani loppuu aina samalla tavalla.

Varsinaisen tekstin jälkeen kirjoitan otsikon uudelleen esimerkiksi näin:

"Nyt tiedät, miten kirjoitat blogipostauksen. Minkä näistä vinkeistä sinä otat seuraavaksi käyttöön?"

Onhan se ihan kiva, mutta kyllä se voisi parempikin olla. Niinpä aloin tutkimaan, miten muut ammattibloggaajat lopettavat blogitekstinsä.

Tässä löytämäni kaava:

Lopetuksen tulisi olla kolmiosainen.

Ensimmäisenä on siirtymä tekstistä kohti lukijaa, esimerkiksi:

  • "Nyt haluaisin kuulla sinun mielipiteesi."

Seuraavaksi on kysymys, esimerkiksi:

  • "Mikä näistä kohdista sopii sinulle parhaiten juuri nyt?"

Lopuksi toimintakehote:

  • "Kommentoi alle, jutellaan lisää."

Kuten huomaat, lopetus on vähän samankaltainen kuin itselläni mutta mielestäni tämä on parempi. Vaikka blogiteksti kirjoitetaan aina "minulta sinulle", tämä lopetus antaa tekstille upean viimeisen silauksen. Sen sijaan että vain töksäytetään "minkä vinkin sinä otat käyttöön", kirjoittaja ilmaisee vahvasti, että lukijan mielipiteellä on merkitystä.

Kolmen kohdan lopetus kannustaa lukijaa kommentoimaan, ja mitä lueskelin muiden blogitekstejä, niitä kommentoidaan paljon.

Toinen vaihtoehto, jos haluat postaukselle somejakoja:

  • "Nyt haluaisin tietää sinun ja ystäväsi kannan tähän."
  • "Jos koit postauksen lisäarvoa tuottavana, jaa tämä ystävälle ja kysy hänen mielipidettään."
  • "Kuulen mielelläni lisää teidän molempien ajatuksia."

6. vaiheen yhteenveto ja tehtävä

Postauksen lopetuksella on merkitystä. Itselläni on paha tapa lopettaa postaus kesken, joten kokemuksen syvällä rintaäänellä kannustan sinua panostamaan postauksen lopetukseen. Lopetuksen avulla saat lisää kommentteja ja somejakoja postaukselle. Kun uudet lukijat näkevät, että postauksiasi kommentoidaan ja että vastaat kommentteihin, he alkavat kommentoida myös. Näin saat rakennettua tiivistä ja sitoutunutta yhteisöä blogisi ympärille.

Tehtävä

Mieti 3–5 erilaista lopetusta omille blogiteksteillesi. Vaihda ne nykyisten lopetusten tilalle. Kierrätä lopetuksia säännöllisesti, jotta et kyllästytä lukijoita turhaan. 

Seitsemäs vaihe - SEO

Kun postaus on kirjoitettu, sitten onkin aika optimoida se Googlelle. Eikä hätää, näytän, miten helppoa SEO-optimointi voi oikeasti olla.

miten kirjoitat blogipostauksen (11)

SEOssa avainasemassa on hakusana tai long tail keyword. Kun sitä lisätään strategisiin paikkoihin blogitekstissä, postaus alkaa nousemaan Googlen hakutuloksissa korkealle. Näin niin kuin pähkinänkuoressa. Toki SEO on paljon muutakin kuin vain long tail keyword.

Tärkeintä on, että postaus on aina kirjoitettu ihmiselle ja että se optimoidaan vasta sen jälkeen. Rakenna tekstilläsi asiantuntijuutta, auktoriteettia ja luotettavuutta. Niillä pärjäät jo hyvin pitkälle.

Haluan kuitenkin tuoda esiin muutamia asioita, joihin kiinnittää erityistä huomiota.

1. Lyhyet kestolinkit

Henkilökohtaisesti en suosi yhden sanan hakusanoja enkä siten yhden sanan kestolinkkejä. Kestolinkkihän on blogitekstin uniikki url eli osoite. Esimerkiksi tämän postauksen kestolinkki on https:// tiiakonttinen. fi / miten-kirjoitat-blogipostauksen

Tässä tapauksessa "miten kirjoitat blogipostauksen" on kestolinkki, johon viittaan. Wordpress muodostaa kestolinkin automaattisesti postauksen otsikosta. Joskus linkistä tulee kuitenkin suhteettoman pitkä, jolloin sitä on syytä lyhentää.

Pyri kuitenkin siihen, että linkki on edelleen helppo ymmärtää. Yksittäisten sanojen jättäminen linkkiin ilman logiikkaa ei toimi.

Jos postauksen otsikko on esimerkiksi "5 keinoa, miten saat verottajan antamaan sinulle 1400 euroa joka vuosi", kestolinkin ei kannata olla "keino-verottaja-euro".

Parempi vaihtoehto olisi "miten-saat-verottajan-antamaan-1400-euroa" tai "verottaja-antaa-1400-euroa".

Googlekin suosii lyhyitä urleja.

2. Metakuvaus

Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Metakuvaus, meta description, snippet... Kaikilla näillä viitataan samaan asiaan. Kyseessä on lyhyt, 165 merkkiä pitkä kuvaus postauksesta, joka tulee näkyviin Googlen hakutuloksissa otsikon ja kestolinkin alle.

Tässä taidonnäyte minulta. :D

Taidonnäyte on tässä kohtaa sarkasmia ja tarkoittaa, että älä tee niin kuin minä teen vaan niin kuin minä opetan. :D

Vaikka Google ei varsinaisesti hyödynnä metakuvausta hakukoneoptimoinnissa, se on loistava keino saada ihmiset klikkaamaan itsensä postaukseen. Tässä sinulla on upea tilaisuus tehdä ensivaikutelma, joka ei jätä ketään kylmäksi.

Jos minulla ei ole aikaa, kopioin blogitekstistä 1–2 mielenkiintoista lausetta ja lisään ne long tail keywordin kanssa metakuvaukseen. Kannattaa kuitenkin pitää huoli siitä, että merkkimäärä on alle 165.

Metakuvaukseen voit myös kirjoittaa lyhyen tiiserin, joka liittyy postaukseen mutta ei ole kokonaisuudessaan löydettävissä sieltä. Voit siis muokata sen omanlaiseksesi. Pidä kuitenkin huoli, ettet valehtele etkä kerro mitään, mitä lukija ei saa postauksesta irti. Esimerkiksi, jos yllä olevassa kuvassa olisin kirjoittanut,

"3 keinoa aloittaa bloggaaminen ja tienata 10 000 euroa kuussa ensimmäisestä kuusta lähtien",

olisin valehdellut silmät päästäni. Pitäydy siis totuudessa mutta salli itsesi kirjoittaa houkutteleva metakuvaus.

3. Hakusana ensimmäisessä lauseessa

Sanon suoraan, että tämä ärsyttää. Hakusana tai -lause tulisi olla ensimmäisessä kappaleessa ja mielellään ensimmäisessä lauseessa. Mutta ainakin itselleni se tuntuu turhalta toistolta. Lukijahan on nähnyt otsikon ja hakulauseen, joten nyt se pitää vielä tyrkätä ensimmäiseen lauseeseen.

Noh, itse olen ratkaissut tämän sillä, että menen sieltä, mistä aita on matalin. Eli lisään otsikon suoraan ensimmäiseksi lauseeksi. Vaikka se vähän ärsyttääkin, se on helpompi vaihtoehto kuin yrittää muotoilla hakulause uudelleen.

4. Sisäinen linkitys

Kuinka monta postausta saataisiinkaan Googlen hakutulosten ensimmäiselle sivulle, jos sisällöntuottajat linkittäisivät omia postauksiaan toisiinsa?

Pari vuotta sitten tein yhden testin. Kirjoitin affiliate-postauksen ja hakukoneoptimoin sen. Vaikka sain liikennettä postaukseen Googlesta ihan kiitettävästi, halusin katsoa mitä tapahtuu, kun pommitan postausta sisäisillä linkeillä.

Koska postauksia ja kursseja oli paljon, sain lisättyä yhteensä 92 sisäistä linkkiä johtamaan tähän kyseiseen postaukseen. Sillä seurauksella, että affiliate-komissioni tuplaantuivat.

Jossain vaiheessa lähdin sitten purkamaan näitä linkkejä. Nyt tuohon samaiseen affiliate-postaukseen on enää 8 sisäistä linkkiä.

Lopputulos:

Postaus tuo affiliate-komissioita vain joka toinen kuukausi.

En suosittele lisäämään jokaiseen postaukseen kymmentä linkkiä. Strategista sisäistä linkitystä opetan täällä. Mutta näin yleisenä neuvona voin antaa, että kaksi sisäistä linkkiä per blogiteksti riittää.

7. vaiheen yhteenveto ja tehtävä

Hakukoneoptimoinnista on tehty vuosien saatossa hirviö. Monet pelkäävät sitä, koska he pelkäävät, että tekevät jotain väärin. Enemmän virheitä tehdään siinä, ettei hakukoneoptimointia tehdä ollenkaan. Useat opiskelijani ovat päässeet parissa viikossa Googlen hakutulosten kärkeen, kun optimointia on ylipäätään alettu tekemään.

Tehtävä

Ota yksi blogiteksti ja optimoi se tämän vaiheen opeilla. Huomaat, miten nopeaa ja helppoa optimointi oikeastaan on.

Kahdeksas vaihe - Markkinointi

20 % ajasta pitäisi mennä postauksen kirjoittamiseen, 80 % ajasta postauksen markkinointiin. Lue tuo uudelleen.

miten kirjoitat blogipostauksen (12)

Tiedän. Ehkä kuvittelit tähän saakka, että riittää kun vain kirjoittaa ja julkaisee postauksen. Mutta että sitä pitää vielä markkinoidakin?!

Kyllä. Aivan samalla tavalla kuin yritystä pitää markkinoida myös blogitekstejä pitää markkinoida. Sillä jos kukaan ei tiedä, että blogisi on olemassa tai missä se sijaitsee, miten he ikinä löytäisivät sen? Sama juttu, jos kutsut ystävän kylään mutta et kerro osoitettasi.

Postauksen markkinoinnista ei kannata ottaa paineita, mutta tärkeää on ymmärtää se, että jos jaat postauksen klo 10 omalle Facebook-sivullesi, jossa on 150 seuraajaa, älä ihmettele, jos lukijoita ei näy.

Sosiaalisessa mediassa melu on kova, ja se, joka huutaa koviten, yleensä voittaa. Alussa sinun tulee siis säännöllisesti ja pitkäjänteisesti jakaa postauksiasi omissa somekanavissasi. Tämä on ensimmäinen askel.

Maksullinen mainonta pienellä budjetilla

Orgaaninen näkyvyys sosiaalisessa mediassa on lähes nollassa. Varsinkin jos julkaisussa on linkki somen ulkopuolelle.

Olen jo vuosia puhunut tämän asian puolesta:

Mainosta blogitekstiä pienellä summalla Facebookissa ja/tai Instagramissa. Aloita pienellä 5 euron päiväbudjetilla ja mainosta postausta viisi päivää. Kaksi asiaa tapahtuu:

  1. Lukijat tykkäävät julkaisusta.
  2. Osa tykkääjistä tulee lukemaan postauksen.

Tämän jälkeen toimi näin:

  • Ne, jotka ovat tykänneet postauksesta, kutsutaan Facebook-sivusi tykkääjiksi. Kyllä. Sinun tulee kutsua ihmiset tykkäämään sivustasi, koska muuten harva tykkää ja jää seuraamaan.
  • Kun toistat tätä muutaman kerran, ala kohdentaa mainosta sivustasi tykkääville ihmisille ja heidän kaltaisilleen ihmisille.

Rinse 'n' Repeat.

Vähän kerrassaan seuraajamääräsi kasvaa, blogin lukijamäärä kasvaa ja tavoitat koko ajan yhä enemmän uusia ihmisiä.

Mitä enemmän seuraajia tulee, sitä enemmän voit nostaa päiväbudjettia. Henkilökohtaisesti nostaisin budjettia 2–3 eurolla ja pitäytyisin siinä muutaman viikon ja taas nostaisin budjettia hieman.

Jos Meta-mainonta on sinulle tuttua, voit hyödyntää FB-pikseliä ja uudelleenmarkkinointia (remarketing).

Uutiskirje

Jos olet kerännyt sähköpostilistaa, voit aina lähettää uusimman postauksen heille. Koska itse lähetän viikkokirjeen kerran viikossa, toimin näin:

Lisään viikkokirjeen loppuun blogitekstejä joko teemoittain tai uusimpia tekstejä kahdesta eri blogista. Viime viikolla ihmettelin ihan ääneen, miten toisessa blogissa oli yhtäkkiä kävijäpiikki. Hetken siinä mietittyäni tajusin, että "ai niin, viikkokirje lähti". Lukijat lukivat viikkokirjeen ja klikkasivat sen jälkeen lukemaan aiheeseen liittyviä blogitekstejä.

Entä jos omaa sähköpostilistaa ei ole?

Oletko koskaan miettinyt, että voisit lainata jonkun toisen sähköpostilistaa? Esimerkiksi minä otan vastaan sponsoroituja viikkokirjeitä, mikä tarkoittaa, että pientä maksua vastaan lähetän viikkokirjeen omille lukijoilleni.

Olen aika tarkka siitä, millaisia viestejä lähetän ja segmentoin lukijat ennen viikkokirjeen lähettämistä.

Mutta sinulla voi olla työkaveri tai kollega, jolla on sähköpostilista. Kysäise häneltä, voisiko hän joskus lähettää listalleen lyhyen tiivistelmän blogitekstistäsi.

Postauksen markkinointiin on olemassa 123 vinkkiä tässä postauksessa.

8. vaiheen yhteenveto ja tehtävä

Alussa blogin ja postausten markkinointi ottaa oman aikansa. Hakukoneoptimointi alkaa toimimaan uusille blogeille noin 3–9 kuukauden kuluessa. Siksi postausten markkinointi alussa on elintärkeää. 

Jos koet, ettei blogisi saa riittävästi lukijoita, kysy itseltäsi, mitä olet tehnyt blogin markkinoinnin eteen viimeisen viikon aikana. Tämän ei ole tarkoitus syyllistää vaan enemmänkin avata silmiä siihen, että postausten markkinoinnin vastuu on alussa sinulla.

Tehtävä

Tee postausten markkinointisuunnitelma. Hahmottele missä jaat, kuinka usein ja millainen sinun maksullisen mainonnan budjettisi on. Joskus 25 euron kertabudjetti voi olla kiva pikku lisä lukijoiden saamiseen. 

Yhteenveto

Tiedän, että useat minun lukijoistani ja opiskelijoistani pyörittelevät päätään ja sanovat, että tämän postauksen pitäisi olla maksullinen. Mutta minkäs teet, kun olet vannonut auttavasi muita saamaan upeita tuloksia omalla blogillaan.

Koska haluan, että sinäkin menestyt, kokosin vihdoin kattavan ja askel askeleelta etenevän ohjeen, miten kirjoitat blogipostauksen.

Toivon sydämeni pohjasta, että olet saanut tästä iloa, inspiraatiota ja rohkeutta kirjoittaa ja julkaista oma blogiteksti.

Jos koit tämän sisällön lisäarvoa tuottavana, arvostan suuresti, jos jaat postausta somessa. Alla on painikkeet, joista klikkaamalla pääset lisäämään oman kommenttisi ja jakamaan postauksen esimerkiksi Facebookiin.

 

Miten kirjoitat blogipostauksen
Julkaistu kategoriassa: