Näin optimoit kotisivut sähköpostilistan kasvua ajatellen

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Näin optimoit kotisivut sähköpostilistan kasvua ajatellen. Satojen blogien ja nettisivujen tarkastelujen jälkeen olen huomannut saman virheen toistuvan yrittäjien blogeissa. Sama virhe toistuu, ja se vaikuttaa negatiivisesti liikevaihtoon ja samalla myös tulevaisuuteen.

Mikä tämä yleinen virhe on?

Se, että verkkosivuilla ei ole ollenkaan sähköposti-opt-iniä. Toinen yleinen virhe on se, että verkkosivuilla on opt-in, mutta se on surkea.

Kun luet tämän postauksen loppuun, kerron, miksi opt-in on niin tärkeä ja miten optimoit sen sähköpostilistan kasvua ajatellen.  Kerron myös, minkälainen on loistava opt-in, jonka avulla saat varmasti lisää sähköpostitilaajia.

Näin optimoit kotisivut sähköpostilistan kasvua ajatellen

Mikä opt-in on?

Opt-in tarkoittaa suomeksi sähköpostilistalle liittymistä, jotain lahjusta tai muuta lisäarvoa tuottavaa lahjaa vastaan.  Tässä esimerkki sivuiltani, miltä opt-in näyttää:

Näin optimoit kotisivut sähköpostilistan kasvua ajatellen

Niin kuin huomaat tästä kuvasta, kehotan tulemaan mukaan upeaan yhteisöön, jossa annan lukijoille lisää informaatiota ja salaisia vinkkejä, joita en kerro blogissa tai somessa.

En spämmää sähköposteja vaan tarjoan oikeasti arvokasta sisältöä sekä autan ihmisiä näiden matkalla täysin ilmaiseksi.  Ilman tämänkaltaista liittymispainiketta eli opt-iniä (ja laajemmin koko liittymisprosessia) et pysty tekemään sähköpostimarkkinointia ja suuri osa potentiaalisesta liikevaihdosta jää sinulta saamatta.

Miksi sähköpostien kerääminen on niin tärkeää?

Pelkkä ”tilaa tästä uutiskirje” ei riitä, koska se ei ratkaise mitään ongelmaa eikä anna lukijalle minkäänlaista lisäarvoa. Kuka haluaisi tilata uutiskirjeen? Uutisia tulee televisiosta ja radiosta, ja niitä voidaan lukea kännykällä ihan milloin vain.  Luultavasti lukija lukee tuollaisen tekstin ja ajattelee: ”Okei, uutiskirje. Blääh, pelkkää sähköpostin täytettä. Turhaa. En tilaa.”

Tällä tavalla et tavoita kuin pienen murto-osan mahdollisista tilaajista.

Sähköpostilistan kerääminen on tärkeää siksi, että se on

  1. kustannustehokas kanava markkinoida ja myydä omia tuotteita ja palveluja (tai suositella affiliatemarkkinoinnin tavoin muiden tuotteita)
  2. ainoa kanava blogin rinnalla, jota sinä hallitset.

Et hallitse somen seuraajamääriä etkä edes näkyvyyttä somessa. Olet aina somealustan algoritmimuutosten varassa. Tilisi voidaan sulkea milloin vain ja vieläpä ilman syytä. Tai tilisi voidaan hakkeroida tai hyllyttää määräajaksi. Jos koko liiketoimintasi on somessa, se voi päättyä käytännössä yhdessä yössä.

Miksi sähköpostitilaajat ovat sitten niin tärkeitä?

Suurin syy sille on se, että sähköpostin pystyy personoimaan paljon paremmin kuin esimerkiksi sosiaalisen median postauksen. Sähköposti tulee jokaiselle ihmiselle suoraan henkilökohtaiseen postilaatikkoon, joten voit tätä kautta luoda parempaa suhdetta potentiaaliseen asiakkaaseen.

Sähköpostimarkkinointi toimii edelleen. Ja kun kirjoitat hyvää sisältöä

  • ihmiset kiinnostuvat kirjoittamastasi tekstistä
  • tykkäävät kirjoittamastasi sisällöstä
  • ja pitkässä juoksussa ostavat sinulta.

7 tapaa sisällyttää kotisivuille sähköpostitilaus

1. Sisällytä opt-in blogitekstin sekaan

Jos nyt ajatellaan blogipostausta, pidemmässä blogipostauksessa olisi hyvä olla ainakin 3–4 kertaa kehotus sähköpostilistalle liittymiseen.

Voit sijoittaa ensimmäisen sähköpostin liittymislaatikon 300–500 sanan jälkeen blogitekstiisi. Toinen laatikko voisi olla 1000–1200 sanan jälkeen, ja jos teksti on noin 1500 sanaa, sijoita viimeinen laatikko blogipostauksen loppuun. Näin varmistat, että opt-in näkyy lukijalle tarpeeksi monta kertaa.

2. Harkitse sivun päälle nousevaa pop-up-ikkunaa

Sanoin harkitse ja korostan sitä. Vaikka jotkut tutkimukset voivat osoittaa, että yhtäkkiä esiin tuleva pop-up saa ihmiset liittymään sähköpostilistallesi, toisen tutkimuksen mukaan se on ärsyttävä paha, joka saa ihmiset poistumaan sivustoltasi nopeasti.

Missä tilanteissa pop-up toimii? Niissä tilanteissa, kun pop-up tuo oikeasti lisäarvoa ja ratkaisee lukijan mahdollisen ongelman. Tai jos haluat tiedottaa esimerkiksi siitä, että sivustolla tehdään ylläpidollisia toimenpiteitä tai että sinulla on 48 tuntia kestävä superale.

Jos esimerkiksi olet vaateverkkokaupan ylläpitäjä ja potentiaalinen asiakas on poistumassa verkkokaupastasi, voisi pop-up ponnahtaa ja tarjota asiakkaalle vaikka 30 %:n alennuksen seuraavasta ostoksesta, jonka hän tekee seuraavan 60 minuutin aikana.

Tässä tilanteessa en usko, että pop-up on ärsyttävä vaan enemmänkin hyödyllinen. Potentiaalinen asiakas saattaa jopa tilata, jotta saa käytettyä loistavan alennuksen.

Missä tilanteissa se puolestaan ärsyttää? Tietenkin silloin, jos viesti on vain spämmi eikä tuota lisäarvoa lukijalle.

Jos pop-up olisi luokkaa: ”Tilaa uutiskirje. 100 muutakin tilaajaa on sen tehnyt” = varma ärsytys. Painaisin välittömästi yläreunasta punaista raksia enkä välttämättä enää palaisi kyseiselle sivulle, koska siellä oli se ”ärsyttävä popup”.

3. Varmista, että opt-in on jokaisella sivullasi

Et voi koskaan etukäteen tietää, mistä postauksesta ihmiset tykkäävät ja mistä eivät. Et voi koskaan tietää, mikä postaus ratkaisee täydellisesti potentiaalisen asiakkaan ongelman, jonka takia hän haluaa tietää lisää palveluistasi. Et voi koskaan tietää, mikä postaus nousee Googlen hakutuloksissa sijalle yksi, joten siksi opt-in kannattaa olla jokaisella sivulla.

Kun kirjoitat loistavaa sisältöä (10X-sisältöä), potentiaalinen lukija haluaa lukea sellaista lisää. Hän aukaisee luultavasti 8 muutakin välilehteä auki sivuiltasi ja haluaa lukea kaiken sen, mitä olet kirjoittanut. Joten on fiksua sijoittaa opt-in jokaiselle sivullesi.

4. Liitä opt-in sivupalkkiin

Sivupalkki näkyy tietokoneella selatessa aina blogipostauksen vieressä ja mobiililaitteella se sujahtaa postausten jälkeen sivun alalaitaan, joten sijoita opt-in myös siihen. Näin varmistat, että aina kun potentiaalinen asiakas lukee blogiasi, hän näkee mahdollisuuden liittyä sähköpostilistallesi.

5. Liitä opt-in sivun yläreunaan

Olen huomannut, että amerikkalaiset käyttävät paljon tätä tapaa. Usein opt-in näkyy ylhäällä menussa ja houkuttelee liittymään viikkokirjeen tilaajaksi. Silloin tällöin käytän tätä itsekin. Välillä se on omana linkkinään menussa, toisinaan se on hieman vaikeammin löydettävissä. Tässä esimerkki (ilmaiset materiaalit):

6. Lisää opt-in alapalkkiin

Alapalkki on yleensä heikoin paikka laittaa sähköpostilistalle liittyminen, mutta kun teet siitä houkuttelevan, ihmiset liittyvät silti. Hyvä idea on esimerkiksi kertoa, kuinka moni muu on jo liittynyt ja lisätä muutama palaute liittymiskuvaan.

7. Tee erillinen huomiolaatikko

Huomiolaatikoita voi tehdä useammallakin ohjelmalla, itse tykkään käyttää tätä ohjelmaa. Tässä yksi esimerkki viime syksyltä.

Näin optimoit kotisivut sähköpostilistan kasvua ajatellen

Minkälainen opt-in on loistava?

Pelkkä ”tilaa uutiskirje” ei siis riitä eikä ole koskaan riittänyt. Ihmisiä ei vain kiinnosta uutiskirje. Ihan alkuun sinun pitää tietää ihanneasiakkaasi, millaisia ongelmia ja haasteita he haluavat ratkaista ja päättää, mikä on sähköpostilistasi kasvattamisen tavoite. Ilman selkeää tavoitetta sille, miksi opt-in on olemassa, et tule myöskään saamaan tuloksia.

Tämän jälkeen päästään liidimagneetin pariin eli siihen, miksi ihmisten kannattaisi liittyä sinun sähköpostilistallesi. Yleensä opt-in pitää sisällään jotain näistä:

  • ilmaisen tuotteen tai palvelun
  • ilmaisen e-kirjan, joka ratkaisee asiakkaan ongelman
  • jäsenyyden ilmaiseen ryhmään
  • muistilistan tai tarkistuslistan (esim. muistilista ulkomaanmatkaa varten)
  • työkirjan
  • mallin (malli esimerkiksi sähköposteihin)
  • valmiin käsikirjoituksen (esimerkiksi jos valmennat myyjiä, esimerkkimyyntipuhelun käsikirjoitus voisi olla tällainen)
  • suunnitelman tai suunnitelmapohjan, johon lukija täyttää ”tyhjät kohdat”
  • videosarjan (videoiden pituus kannattaa pitää max. 10 minuutissa)
  • webinaarin
  • sähköpostikurssin
  • alennuskoodin tai kupongin
  • ilmaisen 30 minuutin konsultoinnin
  • haasteen
  • ilmaisen kokeilun (esimerkiksi 7 päivän kokeilu jäsensivustolle).

Niin kuin huomaat tämän listan avulla, pelkkä ”tilaa uutiskirje” ei houkuttele liittymään sähköpostilistallesi. Opt-in ja sähköposti pitää myydä lukijalle. Jos vaikka toimit stressivalmentajana, voit ehdottaa lukijalle blogitekstin välissä:

”Testaa miten stressaantunut olet. Olen tehnyt testin, joka mittaa stressitasojasi. Testin avulla saat tietää, kuulutko 10 prosenttiin ihmisistä, jotka eivät stressaa ollenkaan.

Kirjoita nimesi ja sähköpostiosoitteesi, niin lähetän testin suoraan sähköpostiisi.”

Painikkeeseen kirjoita: ”Olen mukana”.

Call to action on nappi, joka kehottaa ihmistä tekemään halutun toimenpiteen, tässä tapauksessa tilaamaan testin ja liittymään sähköpostilistallesi.

Call to actionin muotoa kannattaa testata, koska ”tilaa uutiskirje” ei toimi edelleenkään.

Tässä muutama eri vaihtoehto kehotuksiin ja painikkeisiin:

  • Olen mukana
  • Lähetä minulle uusimmat päivitykset
  • Nappaa kuponki
  • Varaa ilmainen tapaaminen
  • Anna e-kirja minulle
  • Näytä minulle
  • Kyllä, haluan sen
  • Lataa nyt

Näin optimoit kotisivut sähköpostilistan kasvua ajatellen. Pyri siihen, että opt-in näkyy mahdollisimman monessa eri kohtaa sivuillasi. Varmista, että se löytyy jokaisella sivuilta. Tee paras mahdollinen opt-in, koska vain silloin autat lukijaasi ja saat hänet tulemaan mukaan yhteisöösi.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: