Näin saat enemmän asiakkaita yksittäisen yritysblogitekstin avulla – 8 vinkkiä
Näin saat enemmän asiakkaita yksittäisen yritysblogitekstin avulla. Yritysblogi on erinomainen keino saada enemmän näkyvyyttä. Yritysblogi on myös maksuton verrattuna esimerkiksi maksulliseen hakusanamainontaan, joista yritykset voivat maksaa jopa tuhansia euroja kuukaudessa.
Tässä blogitekstissä annan sinulle askel askeleelta ohjeet, miten käytännössä miten saat enemmän asiakkaita yksittäisen yritysblogitekstin avulla.
Aivan aluksi on hyvä muistuttaa, että suurempi kävijämäärä ei automaattisesti tarkoita suurempaa asiakasmäärää. Kotisivuilla ja blogissa voi käydä 10 000 ihmistä kuukaudessa mutta jos et saa heitä konvertoitumaan maksaviksi asiakkaiksi, kävijämäärällä ei ole mitään merkitystä. Ja tähän me pureudumme tänään.
Näin saat enemmän asiakkaita yksittäisen yritysblogitekstin avulla
1 | Google Analytics
Lähdetään liikenteeseen Google Analyticsista. Kirjaudu omalle GA-tilillesi ja etsi seuraavat tiedot:
- Raportit
- Aktivointi
- Sivut ja näkymät

Seuraavaksi valitse oikeasta yläkulmasta ajanjakso, jota haluat tarkastella. Suosittelen käyttämään joko 1 kk, 3 kk tai 6 kk ajanjaksoa.
Valitse kaavion alta 25 suosituinta sivua.

Seuraavaksi listaa esimerkiksi exceliin 15 luetuinta sivua ja/tai blogitekstiä luetuimmasta vähiten luetuimpaan. Lista on muuten oikea sellaisenaan mutta poistamme sieltä välistä etusivun, joka on yleensä vain / sekä blogi-sivun että kauppa-sivun. Haluamme tietää suoraan mitä blogitekstejä tai sivuja tällä hetkellä luetaan eniten.
Merkitse exceliin kuinka monta käyttäjää valitun ajanjakson aikana blogitekstissä tai sivulla on käynyt. Merkitse myös oletko ohjannut näistä blogiteksteistä lukijaa eteenpäin ja mihin olet ohjannut.
Huomioi, että yhdessä blogitekstissä voimme ohjata lukijan kahteen omaan blogitekstiin ja joko
- suoraan verkkokaupan tuotteeseen
- TAI sähköpostilistalle
- TAI yhteydenottolomakkeelle
Jos olet ohjannut useampaan, poista ylimääräiset ja jätä vain yksi. Mitä selkeämpi ohjaus on, sitä helpompaa sitä on noudattaa. Älä siis tee tällaisia ohjauksia…

2 | 15 luetuimman blogitekstin SEO optimointi
Seuraavaksi lähdemme tekemään SEO optimointia näille blogiteksteille tai jos se on jo tehty, lähdemme kehittämään sitä. Jos et ole vielä yhdistänyt blogiasi Google Search Consoleen, se kannattaa tehdä nyt. Yhdistäminen on helppoa kun sinulla on Google Analytics käytössä.
Käy jokainen 15 luetuimmasta blogitekstistä läpi ja tarkista, että ne on indeksoitu. Lisää siis blogitekstin url hakukenttään ja paina enter.

Sinun tulisi saada alla olevan kaltainen maininta. Jos sivua ei ole indeksoitu, klikkaa ”Pyydä indeksointia” linkkiä. Toinen vaihtoehto on lisätä koko sitemap Search Consoleen, jotta jokaista blogitekstiä ei tarvitse erikseen sinne lisäillä. Sitemapin löydät omilta kotisivuilta yleensä SEO asetuksista ja se lisätään Search Consolessa vasemmalla linkkilistassa olevan ”Sivustokartat” linkin kautta.

Seuraavaksi palaamme takaisin Search Consolen (jatkossa SC) etusivulle. Eli klikkaa vasemmalta ylälaidasta ”Yleiskatsaus” ja sitten ”Kehitys” laatikon oikeasta reunasta ”Koko raportti”. Sinun tulisi nähdä tämänkaltainen kaavio. Lisää täpät kahteen laatikkoon (kuvassa valkoisena) ja skrollaa sitten sivua alaspäin.

Näet listauksen blogiteksteistä ja sivuista, joihin tullaan eniten Googlen hakutulosten kautta.
- Klikkausten yhteismäärä: ”Klikkauksia yhteensä tarkoittaa sivustollesi johtaneiden klikkauskertojen kokonaismäärää. Tämän laskemistapa riippuu hakutuloksen tyypistä.”
- Näyttökertojen yhteismäärä: ”Näyttökerrat yhteensä tarkoittaa sitä, kuinka monta kertaa käyttäjä näki sivustollesi johtavan linkin hakutuloksissa. Tämä lasketaan eri tavalla kuville ja muille hakutulostyypeille riippuen siitä, näkyikö tulos vasta vierittämisen jälkeen.”
- Keskimääräinen klikkausprosentti: ”Keskimääräinen klikkausprosentti tarkoittaa klikkaukseen johtaneiden näyttökertojen prosenttiosuutta.”
- Keskimääräinen sijainti: ”Keskimääräinen sijainti on sivustosi keskimääräinen sijainti hakutuloksissa. Sen laskemiseen käytetään sivuston korkeinta sijoitusta kaikilta kerroilta, joina se esiintyi hakutuloksissa. Yksittäisen sivun sijainti näkyy kaavion alla olevassa taulukossa. Esimerkiksi karusellit tai tietopaneelit voivat monimutkaistaa sijoituksen määrittämistä.”
Se, mitä haluamme tietää, on:
- Kuinka paljon Googlesta tullaan blogiteksteihin (ka klikkausprosentti). Mitä pienempi tämä on, sitä enemmän meillä on mahdollisuus kehittää SEO kyseisen blogitekstin kohdalla.
- Mihin kyseinen blogiteksti sijoittuu hakutuloksissa. Mitä suurempi tämä luku, sitä kauempana se on ensimmäisen sivun tuloksista. Tällöin voimme parantaa SEOa ja saada blogiteksti nousemaan Googlen ensimmäiselle sivulle orgaanisesti.
Otan yhden esimerkin omasta blogistani. Verkkokurssialustoista kertovaa blogitekstiä luetaan keskimäärin 570 kertaa kuukaudessa ja Googlen kautta sinne tullaan 330 kertaa. Se nähdään Googlessa yli 4700 kertaa mutta sen sijainti hakutuloksissa on vasta 20. Koska kyseessä on affiliate-blogiteksti, tällä on siten paljon potentiaalia
a) nousta hakutuloksissa korkeammalle
b) saada enemmän klikkauksia
c) ja sitä kautta tuoda minulle enemmän tuloja

3 | Hakusanojen valinta
Seuraava askel onkin lähteä miettimään mitkä hakusanat minun kannattaa valita, joiden avulla saan tämän blogitekstin nousemaan hakutuloksissa korkeammalle. Toinen vaihtoehto on kirjoittaa täysin uusi blogiteksti uusilla hakusanoilla ja katsoa toisiko se enemmän affiliate-tuloja.
Välihuomautus
Tiedän tasan tarkkaan tämän kyseisen blogitekstin ongelmat ja miksei se tuo affiliate-komissioita. En käy sitä nyt tässä sen tarkemmin läpi mutta siksi viittasin, että toinen vaihtoehto on myös kirjoittaa täysin uusi blogiteksti samasta aiheesta, paremmalla sisällöllä, otsikoinnilla ja hakusanoilla.
Ensimmäiseksi meidän tulee selvittää se, mitä asiakas oikeastaan haluaa kun hän on aikeissa ostaa tuote tai palvelu. Tässä tapauksessa kyseessä on yrittäjä, joka haluaa tehdä verkkokurssin joten hän etsii hänen tarpeisiinsa sopivaa verkkokurssialustaa.
Toiseksi, haluanko ohjata lukijan suoraan tiettyyn tuotteeseen? Esimerkiksi voisin valita hakusanaksi ”ilmainen verkkokurssialusta”, jolloin voin esitellä yrittäjälle Zenlerin ensimmäisenä vaihtoehtona.
Vai haluanko saada niitä yrittäjiä, jotka eivät itse halua säätää tekniikan kanssa vaan haluavat valmiin ratkaisun? Silloin hakusana voisi olla ”paras kotimainen avaimet käteen verkkokurssialusta”.
Tässä kohtaa kyse on siis hypoteesista, sillä meidän on vielä tutkittava ja tarkistettava että näitä hakusanoja tosiaankin käytetään. Mutta saat idean selville.
Listaa siis mahdollisimman monta hakusanaa, jotka ohjaavat henkilön Googlesta kohti ostotapahtumaa tai sitä tuotetta, jota olet myymässä.
Seuraavaksi suuntaamme SEMRushiin. Kun kirjaudut sisään SEMRushiin, klikkaa vasemmalta linkkilistasta ”Keyword Magic Tool”. Kirjoita haluamasi hakusana, vaihda kieleksi suomi ja klikkaa ”Search” painiketta.

Saat listauksen hakutermeistä, joita on haettu. Noh, minun kohdallani tilanne näyttää vähän huonolta vaikka tiedänkin, että Googlesta tullaan kyseiseen blogitekstiin. Täytyy siis tutkia asia tarkemmin. Listaa ylös hakusanat ja vaihda vielä vasemmassa reunassa oleva ”All” –> ”Questions” niin näet, mitä kysymyksiä ihmiset esittävät aiheestasi Googlelle. Listaa nämä kysymykset myös ylös.

Tämän jälkeen sinulla on lista hakusanoista sekä kysymyksistä, joita sinun potentiaaliset asiakkaat esittävät.
Pyri valitsemaan hakusanoja, joissa CPC sarakkeessa on jokin summa. Tämä tarkoittaa, että yritykset käyttävät rahaa tähän hakusanaan ja saavat sen kautta maksavia asiakkaita. Jos KD% sarakkeessa oleva pallura on tummanvihreä, kyseisellä hakusanalla on todella helppo päästä orgaanisessa hakutuloksissa korkealle. Sen sijaan jos väri on oranssi tai punainen, sitä vaikeampaa sillä hakusanalla on päästä Googlen ensimmäiselle sivulle.
4 | Hakusanojen lisääminen blogitekstiin
Tässä on se avainjuttu. Sinun tulee SEO optimoida blogiteksti yhdellä hakusanalla (paras ja se, jolla haluat että blogiteksti löytyy Googlesta) MUTTA sinun tulee myös lisätä näitä muita löytämiäsi hakusanoja tai kysymyksiä tekstiin.
Voit luoda kysymyksestä väliotsikon ja kirjoittaa sen alle lisää tekstiä. Buum, SEO optimointia on tehostettu. Voit muokata muutamaa lausetta ja lisätä sinne kolme muuta hakusanaa. Buum, SEO optimointia on tehostettu.
Koska kun blogiteksti löytyy Googlesta yhdellä hakusanalla, se nousee myös näillä muilla ylemmäs hakutuloksissa.
5 | Toimintakehoite
Seuraavaksi tarkistamme toimintakehoitteen. Tässä kohtaa suosittelen myös, että alat seuraamaan kuinka monta kertaa kuukauden aikana blogitekstistä siirrytään eteenpäin ostoprosessissa. Itse käytän WordPress-alustalla PrettyLink lisäosaa.
Toisin sanoen luon 1 – 3 blogitekstille omat uniikit PrettyLinkit.
Esimerkiksi tässä blogitekstissä (https://tiiakonttinen.fi/tienaa-rahaa-blogilla/) ohjaan lukijaa 2 kertaa kurssini myyntisivulle bannerin avulla. Sen lisäksi blogitekstissä on suora linkki myyntisivulle. Tämän linkin ja mainosbannereiden linkit olen korvannut PrettyLinkillä.
- suora linkki myyntisivulle näyttäisi tältä https://tiiakonttinen.fi/oikopolku-bloggaamisen-aloittamiseen/
- PrettyLink näyttää tältä https://tiiakonttinen.fi/uoba2
Joka kerta, kun joku klikkaa tuossa blogitekstissä olevaa linkkiä tai mainosbanneria, saan siitä itselleni dataa. Näen päivittäin kuinka monta kertaa blogitekstistä on siirrytty myyntisivulle. Tällä hetkellä luku on nolla koska kävin juuri hetki sitten ne resetoimassa. Oikeanpuoleisen nollan kohdalle tulee kaikki uniikit klikkaukset. Vasemmanpuoleisen nollan kohdalle tulee kaikki klikkaukset. Tiedän siis jos joku klikkaa useammin kuin kerran.

Miksi teen tämän? Koska on tärkeää tietää kuinka moni blogitekstin lukijoista siirtyy eteenpäin ostoprosessissa. Jos en tiedä tätä, en tiedä miten hyvin blogiteksti toimii enkä tiedä mitä kautta ostajat lopulta tulevat. Jos en tiedä sitä, en voi optimoida ja kasvattaa asiakasmäärää.
Jos haluaisin olla vieläkin tarkempi, erittelisin kaikki kolme linkkiä omiksi prettylinkeiksi, jolloin tietäisin tulevatko ihmiset myyntisivulle suoran linkin vai jomman kumman bannerin kautta. Mutta sen aika ei ole vielä.
Tämä data kertoo myös sen, toimiiko toimintakehoite. Jos saan ihmiset lukemaan blogitekstin mutta en saa heitä klikkaamaan itseään myyntisivulle, silloin toimintakehoite ei toimi. Ja voin kehittää sitä. Jos taas tiedän että blogitekstiä luetaan ja linkkiä klikataan, tiedän, että myyntisivussa on jotain korjattavaa.
6 | CTR
CTR eli Click Through Rate tarkoittaa juuri sitä, kuinka moni blogitekstin lukijoista klikkaa itsensä eteenpäin. Harvoin saamme tätä dataa ellemme tee jotain yllä olevan kaltaista dataseurantaa itse.
Blogitekstin lukijamäärän löydät Google Analyticsista:
- Raportit
- Hankinta
- Sivut ja näkymät
Hae sen jälkeen haluamasi blogitekstin loppuosa.

Seuraavaksi lisää loppuosa kaavion alapuolella olevaan ”Etsi” kohtaan ja paina enter.

Tämän jälkeen tarkista, että oikeassa yläkulmassa on oikea ajanjakso valittu. Nyt näet kuinka monta kertaa blogitekstiä on luettu halutulla ajanjaksolla.

CTR lasketaan näin (käytän esimerkkilukuja, koska koko kuukauden tilastoja minulla ei vielä ole):
- (linkin klikkaajat/blogitekstin lukijat) x 100
- (15 / 398) x 100 = 3,77 %
Nyt tiedän, että vajaa neljä henkilöä jokaisesta 100 lukijasta klikkaa itsensä eteenpäin. Keskiarvo CTR on 2 %, joten hieman paremmin minulla menee. Tässä on kuitenkin erittäin paljon potentiaalia. Voin kehittää toimintakehoitetta siten, että yritän saada joka 10 klikkaamaan eteenpäin. Voin myös yrittää sitä, että lisään yhden toimintakehoitteen lisää vaikkapa linkin muodossa.
Tai voin tehdä vieläkin syvällisempää data-hankintaa ja laittaa jokaiseen eri prettylinkin, jotta näen, mitä ihmiset klikkkaavat siirtyäkseen myyntisivulle.
CTR:n parantaminen on simppeli keino saada enemmän potentiaalisia asiakkaita myyntisivulle. Mitä useampi ihminen sinne päätyy, sitä suurempi mahdollisuus on tehdä enemmän kauppaa. Siksi tähän kannattaa kiinnittää huomiota.
Kuvittele, että tämän datan avulla oivallat (kuten minä), että potentiaaliset asiakkaat etsivät aivan eri asiaa, kuin mitä olet myyntisivun otsikkoon kirjoittanut. Kun ymmärrät dataa, voit kehittää myös myyntisivuasi. Kun 1000 ihmistä lukee kuukaudessa blogitekstin ja CTR on 3,77 % se tarkoittaa että 38 ihmistä siirtyy myyntisivulle. Mutta jos saat CTR:n nostettua 15 % tai vaikka 25 %, moninkertaistat potentiaalisten asiakkaiden määrän.
7 | Konversio
Konversio kuvaa myyntisivun toimivuutta. Konversiota voidaan käyttää myös muissa yhteyksissä mutta tällä kertaa puhumme vain myyntisivun toimivuudesta.
Konversio kertoo kuinka moni myyntisivulla käyneistä lopulta osti kurssin tai palvelun. Myyntisivun kävijämäärän löydät samalla tavalla kuin CTR kohdassa annetut ohjeet.
Konversio lasketaan näin:
- (ostajat / myyntisivulla kävijät) x 100
- (5 / 38) x 100 = 13,2 %
Keskiarvo konversio on 2 %. Konversion ollessa näin hyvä (13,2%), mitä tapahtuu, kun nostamme CTR -tunnuslukua 8,9 %?
- 1000 x 0,089 = 89 kävijää myyntisivulla
- 89 x 0,132 = 12 ostajaa
Yhtäkkiä saimme 5 ostajan sijasta 12 ostajaa. Emmekä tehneet muuta kuin kehitimme blogitekstin toimintakehoitetta tai toimintakehoitteita. Aikaa saattoi mennä tunti mutta jos kurssin hinta on 97 €, se toi meille 679 euroa enemmän kauppaa. Ihan hyvä tuntihinta.
Varsinkin, jos otetaan huomioon, että jatkossa, kun toistamme samaa mitä tähänkin saakka, saamme automaatiolla 12 ostajaa joka kuukausi. Vuodessa teemme enemmän kauppaa 8148 euroa. Ja vaikka summa voi tuntua pieneltä, jos toistat tämän saman kaikkien jäljellä olevien 14 blogitekstin kohdalla, summa nousee jo 114 072 euroon.
Noh, ei se ihan näin virtaviivaista ole, koska eri blogitekstit voivat ohjata eri tuotteisiin ja niissä voi olla erilaisia haasteita. Mutta näet tämän avulla miksi blogitekstin pelkkä kirjoittaminen ei riitä vaan data on myös tunnettava ja sitä on osattava käyttää.
8 | Konversio-optimointi
Konversio-optimointi on siis sitä, että testaamme eri vaihtoehtoja ja katsomme mikä toimii parhaalla mahdollisella tavalla. Voimme käyttää myös termejä A/B testaus tai Split-testaus. Testaamme kahta eri asiaa keskenään ja katsomme kumpi toimii paremmin.
Esimerkiksi voit ohjata blogitekstiin 2 viikkoa ihmisiä somesta ja katsoa kuinka monta kertaa banneria klikataan. Sen jälkeen vaihdat bannerit pois ja lisäät linkit tilalle ja seuraavan 2 viikon aikana ohjaat lisää ihmisiä blogitekstiin.
Neljän viikon kuluttua tiedät kannattaako blogitekstissä olla bannerit vai linkit ohjaamassa myyntisivulle.
Konversio-optimoinnissa on tärkeää, että testaaminen tehdään hallitusti. Et hyödy mitään siitä, että testaat viittä asiaa kerrallaan, sillä lopulta et voi olla varma mikä testattavista asioista lopulta toi tulokset.
Onneksi ihmisten käyttäytyminen pysyy suurin piirtein samana aina. Eli voit testata viikon yhtä ja toisen viikon toista ja katsoa tulokset. Toki kannattaa pyrkiä siihen että viikon aikana vähintään 100 ihmistä käy blogitekstissä.
Konversio-optimointia voi tehdä koko blogitekstille aina otsikosta viimeiseen toimintakehoitteeseen saakka. Mutta henkilökohtaisesti en näe siinä mitään järkeä. Jos saat blogitekstiin tulemaan ihmisiä, he viihtyvät siinä yli minuutin (tämänkin näet Google Analyticsista) ja he klikkaavat itsensä eteenpäin, blogiteksti toimii. Sitten vain keskitytään siihen seuraavaan askeleeseen.
Lopulta kun näemme että kaikki toimii, voimme alkaa ohjaamaan blogitekstiin maksetulla mainonnalla lisää ihmisiä ja kasvattaa näin myyntimäärää.
Psst… Pinnaa blogiteksti Pinterestiin niin löydät sen myöhemmin

Subscribe to get access
Read more of this content when you subscribe today.
Näitä luetaan nyt
- Uusi näkökulma: Vieläkö verkkokursseja kannattaa tehdä 2026?
- Näin rakennat verkkokurssin 30 päivässä Zenlerillä
- Kajabi vs Zenler vs LifterLMS (2026 vertailu): mikä kurssialusta kannattaa todella valita, jotta säästät aikaa, rahaa ja hermoja?
- 3 helppoa askelta bloggaamisen aloittamiseen 2026
- [ Tee töitä kotona ] 16 työtä, joista voit tienata jopa 20 000 € kuukaudessa 2025
- Zenler – 6 tärkeintä asiaa, kun haluat, että kaikki vihdoin toimii yhdessä (ja sinä saat keskittyä siihen, mikä oikeasti tuo rahaa)
- 11 verkkokurssi- ja myyntialustaa vertailussa 2026 (valitse paras sinun tarpeisiin)
- Aloita tästä affiliate-markkinointi 2026