Pidä sähköpostilista hyvässä kunnossa Engagement-automaatiolla

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Pidä sähköpostilista hyvässä kunnossa Engagement-automaatiolla. Sähköpostilistalla oleminen perustuu aina vapaaehtoisuuteen. Kuluttajille suunnattu suoramarkkinointi sähköpostin kautta on sallittua vain siinä tapauksessa, että kuluttaja on itse liittynyt sähköpostilistalle ja antanut suostumuksen markkinointiviestien lähettämiselle.

Luvan pyytäminen voidaan toteuttaa usealla eri tavalla, mutta tässä postauksessa haluan keskittyä siihen, miten sinä pidät hyvää huolta omasta sähköpostilistastasi.

Vaikka joku nimittäin poistuisi listaltasi, hänen tietonsa jäävät järjestelmään, ellet itse käy niitä poistamassa. Ja jos sähköpostilistalla on satoja tai jopa tuhansia ihmisiä, yksittäisten ihmisten poistaminen voi olla vääjäämättä raskas työ.

Onneksi tähän on olemassa automaatio, jolla prosessia voidaan ainakin osittain automatisoida.

Toinen tärkeä osa listan kunnossa pitämistä on se, että sinä et halua lähettää viestejä ihmisille, jotka eivät niitä edes avaa. Itse olen pyrkinyt siihen, että jos henkilö ei avaa kolmen kuukauden aikana yhtään viikkokirjettä, hänet siirretään poistettavien listalle ja poistetaan kokonaan.

Syy, miksi suosittelen tätä on, että sinä maksat joka kuukausi niistäkin, jotka eivät avaa viestejäsi. Joten miksi pitää näitä ihmisiä listalla kasvattamassa kuluja?

Ennen kuin mennään varsinaiseen aiheeseen, haluan muistuttaa, että mikäli käytät kumppanuuslinkkiäni Active Campaignin (*) hankkimisen yhteydessä, kiitokseksi teen sinulle tällaisen automaation ilmaiseksi. Sama tarjous on voimassa, olitpa vasta aloittamassa sähköpostilistan keräämistä tai haluat siirtyä jostain toisesta ohjelmasta Activen käyttäjäksi. Ota yhteyttä matalalla kynnyksellä, niin jutellaan lisää.

Saattaisit pitää myös tästä: Lisää myyntiä Abandoned Cart -automaatiolla

Pidä sähköpostilista hyvässä kunnossa Engagement-automaatiolla

Automaatiossa on kaksi osaa, jotka molemmat tulee aktivoida, jotta prosessi toimii odotetulla tavalla. Kirjaudu siis sisään Active Campaigniin, valitse ”Automaatiot” tai ”Automations” ja sitten oikeasta yläkulmasta ”Luo automaatio” tai ”Create an automation”.

Minulla molemmat automaatiot tulivat heti vastaan, mutta jos et löydä automaatioita, voit etsiä niitä pop upin yläkulmassa olevan ”Search recipes” -toiminnon kautta. Klikkaa ”Part 1 – Engagement Tagging” -kuvaa ja sitten ”Continue”.

Pidä sähköpostilista hyvässä kunnossa Engagement -automaatiolla

Automaatio ei tarvitse aloitukseen ”triggeriä”, joten siihen ei tarvitse lisätä mitään. Automaatiossa on useampia kohtia, joten käydään ne seuraavaksi läpi. Automaatio on valmis, eikä sinun tarvitse tehdä siihen muuta kuin vaihtaa se, kuinka monen päivän välein tägit lisätään ja poistetaan. Ensimmäinen on hyvä olla 14 päivää ja kaksi muuta voit itse määritellä. Esimerkiksi 30 ja 60 päivää, jolloin jos henkilö ei tee mitään, hän kulkee automaation läpi 104 päivässä ja on valmis poistettavaksi kokonaan.

Hyvä juttu tässä automaatiossa on se, että jos henkilö on klikannut ”Unsubscribe”-linkkiä, hän kulkee tässä automaatiossa mukana ja siirtyy poistettavien listalle automaattisesti.

  1. Kun henkilö tekee jonkin toiminnon, hänelle lisätään ”Engaged”-tägi. Tällaisia toimintoja ovat esimerkiksi viestin avaaminen, linkin klikkaaminen tai viestin välittäminen kaverille.
  2. Tämän jälkeen henkilölle lisätään toinen tägi ”Recent activity”, joka tarkoittaa, että toiminto on tuore.
  3. Jos henkilö on aikaisemmin käynyt läpi tämän automaation, eikä hän ole esimerkiksi avannut yhtään viestiä kahteen kuukauteen, hänelle on todennäköisesti lisätty ”Disengaged”-tägi. Koska henkilö on avannut viestin tai jonkin muun toiminnon, häneltä poistetaan tämä tägi.
  4. Henkilölle on myös saatettu lisätä ”Inactive”-tägi, joka nyt poistetaan.
  5. Odotetaan 14 päivää ja katsotaan, mitä automaatiossa olevat henkilöt tekevät.
  6. Jos henkilö ei ole 14 päivän kuluessa tehnyt mitään toimintoa, häneltä poistetaan ”Recent activity” -tägi.
  7. Seuraavaksi odotetaan 40 päivää, tekeekö henkilö mitään.
  8. Jos ei, hänelle lisätään tägi ”Disengaged”…
  9. …ja poistetaan tägi ”Engaged”.
  10. Odotetaan 90 päivää.
  11. Lisätään tägi ”Inactive”.
  12. Poistetaan tägi ”Disengaged”.
  13. Lisätään listalle ”Poistettavien lista”.
  14. Lopetetaan automaatio.
Pidä sähköpostilista hyvässä kunnossa Engagement -automaatiolla
Pidä sähköpostilista hyvässä kunnossa Engagement -automaatiolla

Jos missään vaiheessa tahansa henkilö tekee jotain, kuten avaa uuden viestin, klikkaa uutta linkkiä tai lähettää viestin eteenpäin, automaatio alkaa alusta. Tämä kaikki tapahtuu siis taustalla, eikä kyseinen henkilö tiedä tästä mitään. Hänelle ei lähde mitään viestejä, sillä kyseessä ovat vain tägit.

Kun henkilö on siirretty poistettavien listalle, nämä ihmiset voidaan poistaa vaikka neljä kertaa vuodessa. Näin sähköpostilistasi pysyy hyvässä kunnossa. Jos listallasi on paljon ihmisiä, jotka eivät koskaan avaa mitään, ennen pitkää viestien perillemeno heikkenee.

Henkilökohtaisesti pidän mieluusti listan pienenä mutta aktiivisena kuin suurena ja heikosti toimivana. Vaikka sähköpostilistan kautta teenkin aika ajoin myyntiä, lähtökohtaisesti tarjoan myös vinkkejä ja oppeja, joita en jaa täällä blogin puolella milloinkaan.

Jotta ensimmäinen automaatio lähtee käyntiin, muista klikata automaation oikeassa yläkulmassa olevaa ”Active”-painiketta.

Engagement Tagging – Part 2

Kun olet saanut ensimmäisen automaation valmiiksi, tee uusi automaatio kakkososalle. Tässä pääset valitsemaan, mitkä ovat ne toiminnot, jotka henkilö voi tehdä, jotta hänet merkitään aktiiviseksi tilaajaksi.

Itse olen valinnut tähän automaatioon seuraavat toiminnot:

  • avaa minkä tahansa Active Campaignin kautta lähettämäni viestin
  • klikkaa mitä tahansa linkkiä missä tahansa viestissä
  • vierailee Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -sivustolla.
  1. Jos henkilö tekee minkä tahansa näistä toimenpiteistä, hänestä tulee aktiivinen…
  2. …jolloin hän poistuu automaattisesti ensimmäisestä automaatiosta.
  3. Mutta koska hänen toimintojaan tulee seurata, hänet liitetään uudelleen automaatioon, jolloin automaatio lähtee alusta.
  4. Jos hän on ollut poistettavien sähköpostilistalla mutta en ole vielä ehtinyt häntä sieltä poistaa, hänet poistetaan automaation avulla sieltä kokonaan (koska en tietenkään halua, että henkilöltä jää saamatta vinkit ja ohjeet).
  5. Lopuksi automaatio voidaan lopettaa.

Vaikka automaatio tuntuu tylsältä ja ehkä tarpeettomalta, ymmärrät sen tarpeellisuuden siinä vaiheessa, kun sinulla on tuhansia ihmisiä listalla mutta avausprosentit ovat noin 20 %:n luokkaa. Mikään ei turhauta enempää kuin lähettää 10 000 ihmiselle viesti, jonka vain 2000 ihmistä avaa. Maksat kuitenkin 10 000 osoitteesta Activelle.

Tämän automaation avulla poistat ne henkilöt, jotka eivät enää avaa viestejäsi, pienennät kuluja ja nostat avausprosentteja.

Lopuksi muistutan vielä, että jos haluat minun tekevän tämän automaation sinulle, se onnistuu ihan ilmaiseksi, kun aloitat Active Campaignin käytön kumppanuuslinkkini (*) kautta.

Jos kaipaat apua, ota yhteyttä matalalla kynnyksellä.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: