Lisää myyntiä Abandoned Cart -automaatiolla

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Lisää myyntiä Abandoned cart -automaatiolla. Abandoned cart tarkoittaa, että joku on lisännyt tuotteen ostoskoriin verkkokaupassa mutta jättänyt oston tekemättä. Vähän sama kuin Prismassa joku ottaa shampoopullon ostoskoriin mutta jättää sen karkkihyllyyn, koska tulikin toisiin ajatuksiin.

Noh, Abandoned cart -automaatio automatisoi lähettämään potentiaaliselle asiakkaalle muistutuksen, että jotain jäi kesken.

Vaikka voisi luulla, että tällainen hylätyn ostoskorin sähköpostimuistutus saa ihmiset raivon partaalle, tutkimusten mukaan viestin lähettäminen voi nostaa verkkokaupan konversiota keskimäärin 10–12 %. Jos verkkokaupassasi käy vuodessa 5000 ihmistä, voit siis saada 500–600 asiakasta lisää.

Shopifyn tutkimusten mukaan ostoksia jätetään tekemättä

  • tietokoneella 69,75 %
  • mobiililaitteella 85,65 %
  • tabletilla 80,47 %.

Auts.

Jos sinulla on verkkokauppa omilla kotisivuilla tai pystyt integroimaan verkkokaupan Active Campaignin kanssa, suosittelen lämpimästi lukemaan tämän postauksen loppuun ja rakentamaan oman Abandoned cart -automaation. Tässä postauksessa annan siis ohjeet Active Campaignille, mutta uskon, että muillakin ohjelmilla on samanlainen toiminto.

Lisää myyntiä Abandoned cart -automaatiolla

Postauksen sisältö:

  1. Miksi ihmiset jättävät ostokset kesken?
  2. Active Campaign
  3. Abandoned cart -automaatio osa 1
  4. Sähköpostiviestin muotoilu
  5. Abandoned cart -automaatio osa 2
  6. Automaatioiden aktivointi ja testaaminen

Miksi ihmiset jättävät ostokset kesken?

Vuonna 2021 verkon kautta ostettiin yli 5 triljoonalla dollarilla. Siis viisi, jonka perässä on 12 nollaa. Kaikki ovat verkossa. Tämä on hyvä asia, koska se luo  niin yrittäjille kuin bloggaajille yhä enemmän mahdollisuuksia rakentaa säännöllinen tulovirta verkon kautta.

Bloggaajat voivat suositella tuotteita lukijoilleen, ja yrittäjät voivat myydä tuotteitaan suoraan.

Viidestä triljoonasta dollarista huolimatta kaupat menettävät vuosittain 18 miljardia dollaria liikevaihtoa hylättyjen ostoskorien vuoksi.

Mutta miksi ihmiset eivät vie ostoksiaan loppuun? Syitä voi olla useita.

Ehkä se inhimillisin on, että he yksinkertaisesti unohtavat. Ja juuri siinä Abandoned cart -automaatio voi auttaa. On kuitenkin tärkeää huomioida, että tavoitat vain ne asiakkaat, jotka ovat jo aikaisemmin liittyneet sähköpostilistallesi. Automaatio ei siis voi lähettää sähköpostia henkilölle, jonka sähköposti ei ole järjestelmässä mukana.

Laitathan siis ensin sen sähköpostilistan kuntoon ja sitten tämän.

Active Campaign

Olen käyttänyt Active Campaign -ohjelmaa jo vuodesta 2015 lähtien. Vasta viime vuonna aloin kunnolla tutkimaan, mitä kaikkea kivaa sieltä löytyy. Yksi näistä on Abandoned cart -automaatio, jonka opetan sinulle aivan kohta.

Sitä ennen kerron, että jos sinulla ei vielä ole Active Campaign- eli AC-ohjelmaa tai haluat siirtää sähköpostilistasi jostain muualta AC:lle, laita minulle viestiä. Teen sinulle Abandoned cart -automaation ilmaiseksi ja yhdistän AC:n Woocommercen tai Shopifyn verkkokauppaan ”samaan hintaan” eli ilmaiseksi, jos sinä puolestasi käytät minun kumppanuuslinkkiäni AC:n perustamisen yhteydessä. Reilu diili, eikö?  Tarkemmat ohjeet saat, kun laitat minulle viestiä.

Active Campaign toimii minusta parhaiten digiyrittäjillä. Sinne saa rakennettua todella paljon erilaisia automaatioita, jotka helpottavat työtä ja pitävät listan siistinä.

Olen myös testaamassa AC:n käyttöä palveluasiakkaiden kohdalla. Saan tehtyä sinne erilaisia tehtäviä ja lähetettyä muistutuksen minulle omaan sähköpostiini. Palveluyrittäjät voivat myös rakentaa oman asiakaskunnan AC:hen, jolloin heidän ei tarvitse käyttää aikaa maksulliseen mainontaan.

Eräskin asiakkaani kertoi keränneensä sähköpostilistalle parisen sataa osoitetta. Hän tarjoaa palveluja säännöllisesti, ja joka kerta kaikki paikat myydään loppuun parissa päivässä.

Saattaisit pitää myös tästä: Markkinoinnin automaatio pelastaa kiireisen yrittäjän

Bloggaajille AC toimii turvallisena väylänä tehdä rahaa. Sähköpostilista on vakaampi kuin sosiaalinen media, jossa profiilit voidaan sulkea milloin tahansa. Viimeksi viime viikolla Instagramissa oli maailmanlaajuisia ongelmia. Yritykset ovat myös valmiita maksamaan enemmän kaupallisista yhteistöistä, jos bloggaajalla on aktiivinen sähköpostilista.

Kun haluat apua oman sähköpostilistan keräämisessä, laita viestiä. Autan sinua erittäin mielelläni.

Abandoned cart -automaatio osa 1

Lähdetään liikkeelle automaatioista (vasemmassa reunassa oleva nuoli) ja luodaan uusi automaatio (oikeassa yläkulmassa oleva nuoli). Sen jälkeen voit etsiä satojen automaatioiden joukosta Abandon cart -automaation.

Käytämme kahta ensimmäistä eli ”Site Tracking Abandoned Cart – Part 1 ja – Part 2”. Kun olet valmis, klikkaa ensin Part 1 -kuvaa ja sitten ”Continue”.

Lisää myyntiä Abandoned Cart automaatiolla

Muuten, sitä ennen, käythän lisäämässä Site Tracking -koodin kotisivuillesi. Alla on siihen ohjeet.

Lisää myyntiä Abandoned Cart automaatiolla

Site tracking -koodin lisäämisen jälkeen valitse domain, jossa verkkokauppa on ja johon haluat kytkeä tämän automaation. Lisää ”Web page URL” -kohtaan ostoskori-pääte. (Koko urlia ei tarvitse lisätä, koska olet valinnut domainin jo.) ”Select automation” -kohdasta hae automaation nimi eli ”Site Tracking Abandoned Cart – Part 1”. Klikkaa sitten ”Next”-painiketta.

Lisää myyntiä Abandoned Cart automaatiolla

Seuraavaksi kirjoitat tai vaihdat lähettäjän nimen (minulla lukee Tiia | Blogivalmentaja) ja varmistat, että lähettäjän sähköpostiosoite on oikea.

Klikkaa ”Next”.

Automaatio näyttää tältä. Ei kovin kummoinen mutta yllättävän tehokas. Automaatio lähtee käyntiin sillä, että henkilö, joka on sähköpostilistallasi, vierailee ostoskorissa eikä ole vielä tässä automaatiossa mukana. Automaation aloitusta ei saa mennä muokkaamaan.

Kun henkilö vierailee ostoskorissa mutta ei osta, hänelle lähtee oletuksena kolmen tunnin kuluttua muistutusviesti. Tätä aikaa voit muokata, jos haluat. En suosittele käyttämään kovin lyhyttä aikaa, koska se voi tuntua tuputtamiselta ja tyrkyttämiseltä. Itse pidän kolme tuntia vakiona näissä viesteissä.

Sen jälkeen on sähköposti, joka henkilölle lähtee. Tätä viestiä kannattaa muokata ja tehdä siitä oman brändin näköinen.

Sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Voit muokata malliviestiä tai tehdä oman viestin. Valitse aina ”Create a new Email” kun lähdet kirjoittamaan mitä tahansa viestiä. Ellei kyseessä ole sinun rakentamasi automaatio ja haluat vain muokata vanhaa viestiä. Automaatioissa on se hassu juttu, että jos kopioit automaation ja muokkaat uudessa automaatiossa vanhaa viestiä, sisältö muuttuu myös alkuperäisessä automaatiossa. Siksi itse suosin aina sitä, että luon uuden viestin.

Sähköpostiviestin muotoilu

Tässä esimerkissä valitsin ”Create a new email” -vaihtoehdon. Kun klikkasin kyseistä linkkiä, lisäsin viestille nimen. (Tämä jää vain omaan tietoon, joten tähän voit kirjoittaa jotain muutakin kuin ”unohtuiko jotain”. Lisää nimeksi sellainen, että myöhemmin muistat, mikä viesti on kyseessä.)

Seuraavaksi klikkasin oikeanpuoleista kuvaa ”Start with a past campaign”.

Seuraavaksi valitsen ”Classic Designer” ja klikkaan eteenpäin ”Continue”-painikkeesta.

Tämän jälkeen pääset valitsemaan lähetetyistä viesteistä sopivan mallin. Minulle tuli näkyviin automaation alkuperäinen viesti ”Come back and purchase”, joten valitsin sen.

Seuraavaksi tarkistetaan lähettäjän tiedot. Eli kuka lähettää ”From name, mistä sähköpostista lähetetään From email sekä sähköpostin otsikko. Tässä kohtaa voit kirjoittaa työotsikon, sillä pystymme muokkaamaan otsikkoa myöhemmin. Kysymys kuuluu kuitenkin, muistatko muokata sitä jälkikäteen. Noh, tähänkin minulla on ratkaisu tässä postauksessa.

Itse viestipohjahan on hyvin pelkistetty. En käy tässä postauksessa läpi kaikkia Active Campaignin toiminnallisuuksia, mutta kerron, että jos haluat aloittaa sähköpostimarkkinoinnin Active Campaignilla tai siirtää oman listasi AC:lle, saat minulta AC:n tutorial-videoita, jos hyödynnät affiliate-linkkiäni. Laita minulle viestiä tai sähköpostia (osoite yllä olevassa kuvassa), niin kerron tarkemmin, miten edetään.

Viesti kannattaa pitää mahdollisimman lyhyenä ja positiivisena. Ei haittaa ollenkaan, jos heität vähän huumoria sekaan. Itselläni on tylsistyneen näköinen kissanpentu kuvana, ja tekstissä puhutaan siitä, miten kaikilla wifi tökkii joskus.

Voit siis muokata viestiä lisäämällä sinne blokkeja, mutta yritä pitää viesti mahdollisimman simppelinä. Ja tietysti muista lisätä ostoskorin url painikkeeseen.

Painikkeen tekstinä suosin näitä:

  • ”Tästä ostoskoriin”
  • ”Palaa takaisin ostoskoriin”
  • ”Palaa ostoskoriin tästä”

Eli senkin kannattaa olla mahdollisimman simppeli.

Tarkista otsikko

Tässä vaiheessa on vielä hyvä käydä läpi viestin tekniset kohdat. Klikkaa oikeassa yläkulmassa olevaa rataksen kuvaa. Sinulle avautuvat viestin tiedot. Nyt voit vielä muokata viestin otsikkoa, lisätä viestille ”alaotsikon” eli ”Preheader textin”, varmistaa, että lähettäjän tiedot ovat oikein (lähettäjän nimi ja sähköposti) ja lisätä vastaussähköpostiin lähettäjän sähköpostiosoitteen.

Tämä kohta jää yllättävän monelta tekemättä. Se on kuitenkin tärkeä, koska jos joku haluaa kysyä sinulta jotain ennen ostoksen loppuunviemistä, mutta sähköpostia ei ole, viesti ei koskaan tule sinulle perille.

Kun olet tarkistanut tai muokannut nämä, klikkaa laatikon alalaidassa olevaa ”Sulje”-painiketta. Sen jälkeen klikkaa oikeassa yläkulmassa olevaa ”Nextpainiketta.

Jos kampanjan yhteenveto sivu näyttää hyvältä, klikkaa vain oikeassa yläkulmassa olevaa ”Valmis”-painiketta.

Abandoned cart -automaatio osa 2

Jotta automaatio toimii odotetulla tavalla, tarvitset siihen vielä toisen osan. Palaamme siis automaatioiden aloitussivulle ja luomme uuden automaation. (Katso siihen ohjeet postauksen alusta, osan 1 kohdalta.)

Nyt valitset automaatioksi  ”Site Tracking Abandoned Cart – Part 2”.

Valitse domain, johon automaatio liittyy – ja tämähän on sama kuin ykkösosassakin. ”Web page URL” -kohtaan sinun tulee lisätä kiitossivun url. Jos sinulla ei ole kiitossivua, suosittelen lämpimästi tekemään sen. Se voi olla yleinen sivu, jonka vain lisäät jokaisen tuotteen kohdalla. Kiitossivun url lisätään ilman domainia, ja esimerkiksi minulla se olisi kiitos/. Sitten vain klikkaat ”Next”.

Toisessa vaiheessa sinun tulee etsiä automaation kakkososa eli ”Part 2 – Abandoned Cart reminder”. Kun löydät sen automaatioiden listasta, klikkaa sitä ja sen jälkeen ”Apply”-painiketta. Lopuksi vielä ”Next

Nyt automaatio on valmis. Eli ykkösvaiheessa AC lähettää muistutusviestin, jos joku on lisännyt tuotteita ostoskoriin mutta ei ole maksanut niitä. Olettaen tietysti, että henkilö on jo sinun sähköpostilistallasi.

Toisessa vaiheessa automaatio päättyy eikä muistutusviestejä lähetetä enää, kun henkilö on vienyt ostokset loppuun ja käynyt kiitossivulla.

Jos tämä kakkososa uupuu, ykkösosa lähettää muistutusviestejä säännöllisesti joka kerta, kun henkilö vierailee ostoskorissa, vaikka hän olisikin ostanut tuotteet. Tästä voi aiheutua ikävä luuppi, jos muistutusviestin lähettämisen jälkeen henkilö klikkaa viestissä olevaa painiketta ja siirtyy ostoskoriin. Noh, ostoskori on tyhjä, koska hän on jo ostanut tuotteet mutta AC tulkitsee, että tuotteet ovat edelleen ostoskorissa. Joten AC lähettää jälleen uuden muistutuksen…

Siksi molemmat osat on oltava ja aktivoitava. Niin, automaatiothan eivät vielä toimi, sillä ne eivät ole aktiivisia.

Automaatioiden aktivointi ja testaaminen

Lopuksi automaatiot on siis aktivoitava. Tämä on helppoa, sillä klikkaat vain molempien automaatioiden oikeassa yläkulmassa olevaa ”Active”-painiketta. Siihen syttyy vihreä pallura ja punainen ”Inactive”-painike menee harmaaksi.

Toista tämä sama molempien automaatioiden kohdalla, niin olet valmis.

Kuten aina, suosittelen testaamaan automaation vielä tässä vaiheessa. Olet todennäköisesti liittynyt omalle sähköpostilistallesi, joten nyt vain siirryt kauppaan, lisäät tuotteen ostoskoriin, vierailet ostoskorissa (muista, että automaatio lähtee käyntiin vasta, kun henkilö menee ostoskorin sivulle) ja poistut sen jälkeen ostoskorista. Sitten vain odottelet kolme tuntia ja katsot, tuleeko viesti sinulle sähköpostiin.

Jos tulee, onneksi olkoon! Teit mahtavaa työtä abandoned cart -automaation kanssa. Jos ei, tarkista ohjeista, että olet varmasti tehnyt kaikki askeleet. Jos ongelmaa ei siltikään löydy, ota yhteyttä. Autan sinua erittäin mielelläni. Joskus AC:ssä voi olla yllättäviä asioita, jotka estävät automaation toimimisen. Käyn siis kurkkaamassa konepellin alle ja varmistan, että kaikki on kunnossa.

Haluatko jutella aiheesta lisää? Laita viestiä, vastaan sinulle henkilökohtaisesti.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit