52 ideaa mitä kirjoittaa uutiskirjelistalle pien- tai yksinyrittäjänä

52 ideaa mitä kirjoittaa uutiskirjelistalle. Sähköpostimarkkinointi on yksi kustannustehokkaimmista keinoista yrityksen tehdä myyntiä. Ymmärrän että sähköpostimarkkinointi voi pelottaa ja jopa ärsyttää, sillä olet saattanut kokea juurikin sitä sähköpostimarkkinointia, jota ei kannata tehdä.

Tässä blogitekstissä kerron sinulle 52 erilaista ideaa, mitä voit kirjoittaa omalle uutiskirjelistalle. Näitä ideoita kannattaa hieman soveltaa sen mukaan, millainen yritys sinulla on ja millaisia palveluja tuotat.

Olen jakanut ideat 4 eri kategoriaan:

  1. Sitouttaminen
  2. Asiantuntijuus
  3. Lämmittäminen
  4. Myyminen

Suosittelen lämpimästi että ripottelet näitä ideoita pitkin vuotta ja sen mukaan, milloin sinulla on lanseerauksia tai muita kampanjoita. Hyödynnä siis markkinoinnin vuosikelloa samalla, kun suunnittelet uutiskirjeiden kirjoittamista.

Suosittelen myös, että kalenteroit valmiiksi kerran viikossa 3 – 6 tuntia näiden kirjeiden kirjoittamiselle. Tavoite on, että sinulla on puskuria uutiskirjeissä – eli niitä on ajastettu etukäteen – jotta saat hieman tilaa hengähtää ja suunnitella muita kampanjoita ja markkinointitoimenpiteitä.

P.S. Jos sinulla ei vielä ole sähköpostilistaa mutta tiedostat, että se on tärkeä osa markkinointiasi (koska some voi kaatua tai someprofiilit voidaan sulkea äkkiarvaamatta), tässä ehdotukseni sinulle.

  • Hanki Active Campaignesta Lite versio (saat 14 vuorokauden maksuttoman kokeilujakson) kumppanuuslinkkini kautta
  • Ota sen jälkeen yhteyttä minuun asiakaspalvelu(at)tiiakonttinen.fi ja kerro, että olet rekisteröitynyt Active Campaignen käyttäjäksi
  • Saat minulta sähköpostilla lisätietoja ja minä luon sinulle ensimmäisen tervetuloa-automaation alusta loppuun täysin maksutta.
  • Kun automaatio on valmis ja testattu, saat minulta vielä lisää vinkkejä, kuinka saat lisää ihmisiä liittymään sähköpostilistallesi ja kuinka myyt sen kautta.

52 ideaa mitä kirjoittaa uutiskirjelistalle pien- tai yksinyrittäjänä

Huomioi, että uutiskirjelista ei todellakaan ole spämmilista. Sinne ei siis lähetetä vain ja ainoastaan myyntisähköposteja. Sähköpostilistalle ei myöskään lähetetä samaa sisältöä mitä tuotat blogiin tai sosiaaliseen mediaan.

Jotta saat ihmiset olemaan ja pysymään sähköpostilistallasi, sinun tulee tuottaa sinne sellaista sisältöä, mitä et julkaise muualla TAI mitä julkaiset paljon myöhemmin blogissa tai somessa.

Sitouttaminen

Jotta sähköpostilistasta on sinulle aidosti hyötyä, on tärkeää että pystyt sitouttamaan ihmiset avaamaan ja lukemaan viestejäsi. Siksi alussa on tärkeää tuottaa paljon lisäarvoa tuottavaa sisältöä, jotta mielenkiinto viestien avaukseen syntyy ja pysyy korkealla. Tässä esimerkkejä sitouttavista uutiskirjeistä:

  1. Myytinmurtajat (pura osiin yksi tiukassa oleva myytti ja kerro miksi siihen ei enää kannata uskoa. Kerro myös mitä kannattaa uskoa / tehdä sen sijaan)
  2. Sinun tarina (ihmiset rakastavat tarinoita ja sinun tarinasi kiehtoo. Ihmiset haluavat tietää kuka olet ja miksi teet sitä mitä teet)
  3. Parhaat vinkit aiheesta x (kokoa yhteen TOP 5 vinkkiä aiheesta, joka liittyy tuotteisiisi tai palveluihisi. Esimerkiksi jos myyt joogakursseja, anna TOP 5 vinkkiä kuinka aloittaa jooga, kuinka joogaa voi harrastaa säännöllisesti tai vaikka miten tehdä jokin tietty asana helpommin / kevyemmin)
  4. Ota kantaa johonkin (kultaisen keskitien kulkija ei kaada venettä mutta hän ei myöskään saa yleisöä. Uskalla ottaa kantaa johonkin aiheeseen, joka liittyy sinun alaasi)
  5. Tuo esiin oma arvomaailmasi (on tärkeää, että yleisösi voi samaistua arvoihisi. Siksi niiden esiintuominen sekä miten arvot näkyvät työssäsi, ovat tärkeitä)
  6. Yhteenveto parhaista blogiteksteistä (kokoa yhteen 3 – 5 luetuinta blogitekstiäsi ja kirjoita niistä lyhyet tiiserit ja ohjaa henkilöä lukemaan lisää blogista)
  7. Alan trendit (mitä alallasi tapahtuu, mitä uudistuksia, muutoksia tai jänniä uutisia on tuloillaan? Älä myöskään pelkää ohjata ihmisiä muiden ammattilaisten sisältöihin, sillä se kertoo että arvostat kollegoitasi ja haluat auttaa yleisösäsi mahdollisimman kattavasti)
  8. 3 helppoa ja nopeaa vinkkiä (anna yksinkertaisia tehtäviä, jotka on helppo toteuttaa vaikka saman tien)
  9. Tarjoa ilmaista lahjaa (kiitä yleisösäsi siitä, että he ovat kulkeneet matkassasi jo pidemmän aikaa ja tarjoa heille jotain uutta ilmaista lahjaa, jota kukaan muu ei saa. Pidä vain huoli, ettei tämä ole verkkokurssisi bonus ainakaan enää sen jälkeen, kun olet lähettänyt sen yleisöllesi)
  10. Kysy mielipidettä (kysy lukijoittesi mielipidettä johonkin asiaan, joka on myös heille tärkeä. Esimerkiksi ”Mitä mieltä olet, onko parempi että saat nopeita vinkkejä vai haluat pysyvän muutoksen aikaan?” Voit myös kirjoittaa mielipidekirjoituksen ja sitten viestin lopussa kysyä mitä mieltä lukija on.)
  11. Lukijan kysymys (kirjoita silloin tällöin lukijoiden tai asiakkaiden esittämiä kysymyksiä. Lukijat haluavat nähdä, että aidosti kuuntelet heitä ja välität heistä)
  12. Huumori (lisää uutiskirjeisiin silloin tällöin huumosia (itse aloin 2023 lisäämään uutiskirjeisiin giphyja korostaakseni uutiskirjeen aihetta. En tiedä lukijoista mutta itse olen naureskellut näille giphyille useasti)
  13. Markkinatutkimuskysely (on tärkeää silloin tällöin kysyä tarkemmin mitä yleisösi haluaa ja toivoo. Älä kuitenkaan nimeä viestiä markkinatutkimuskyselyksi vaan ennemminkin miten sinä voit auttaa heitä jatkossa)

Yllä olevat viestit ovat niitä, joilla itse täytän ne viikot, jolloin en ole myymässä tai lämmittämässä yleisöäni kohti lanseerausta tai kampanjaa. Aloitan siis uutiskirjeiden suunnittelun aina siitä, milloin minulla on lanseeraukset ja kampanjat ja suunnittelen ne ensin. Väliin jääville viikoille lisään sitouttamiseen sekä asiantuntijuuteen liittyviä viikkokirjeitä tasaisesti.

Joko luit tämän: 23 syytä miksi sähköpostilista ei tuo kauppaa

mitä kirjoittaa uutiskirjelistalle

Asiantuntijuus

Jotta ihmiset haluavat ostaa sinulta, on tärkeää että olet ammattilainen ja asiantuntija. Sinun on oltava uskottava ja luotettava ihmisenä. Luottamus syntyy siitä, että ensin autat yleisöä ja vasta sitten myyt. Luottamusta rakennetaan ilmaisella sisällöllä mutta myös ystävällisyydellä ja auttamisella.

  1. Kuinka jokin asia tehdään (tutoriaalit osoittavat asiantuntijuuden erittäin helposti. Tutoriaaleja voidaan tehdä ihan mistä aiheesta vain. Niiden ei tarvitse olla pitkiä eikä niiden tarvitse olla suoraan myytävästä tuotteesta tai palvelusta tai niiden käytöstä)
  2. Case studyt (case study on laajempi kokonaisuus kuin asiakastarina ja siksi case studya ei voi suoraan kirjoittaa uutiskirjeeseen. Sen sijaan case study kirjoitetaan blogitekstiin ja siitä tehdään lyhyempi versio uutiskirjeeseen. Tässä avain asemassa on se, että kerrot uutiskirjeessä case studysta jotain mitä ei löydy blogitekstistä, antaen näen uutiskirjeesi lukijoille jotain eksklusiivista informaatiota)
  3. Kokemuksen syvä rintaääni (tätä voidaan hyödyntää hyvin monipuolisesti ja useammassa uutiskirjeessä. Käytännössä tuot esille asioita, joita olet oppinut tai kokenut ammattisi aikana ja sen avulla. Listaa näitä asioita itsellesi ylös ja hyödynnä yksi asia yhdessä uutiskirjeessä)
  4. Virheet, jotka kannattaa välttää (jokainen ammattilainen ja asiantuntija tekee virheitä. Nosta silloin tällöin muutama tällainen virhe, kerro miten huomasit tehneesi virheen, miten korjasit sen ja mitä opit virheestä)
  5. Mikä erottaa sinut muista (en koskaan suosittele mollaamaan kilpailijoita mutta on tärkeää tehdä selväksi sekä itselleen että yleisölleen, miten sinä eroat muista. Tämän voi toteuttaa myös sillä, että kerrot omista arvoistasi – kuten sitouttaminen kohdassa – tai sitten tuot esille omien tuotteiden ja palvelujen eroavaisuuksia kilpailijoihin nähden)
  6. Miten sinun palvelut / tuotteet eroavat muista (erottuminen on tärkeää ja siksi palvelujen ja tuotteiden erottuvuudet on hyvä tuoda silloin tällöin esille. Eroavaisuudet voivat olla hyötyjä tai ominaisuuksia tai näiden yhdistelmiä)
  7. Miten sinä autat (tämä voi olla itsestäänselvyys mutta välillä on tärkeää muistuttaa miten sinä autat. Tämä tarkoittaa, että kerro aika ajoin sparrauksista, verkkokursseista ja palveluista ilman että suoraan myyt. Auttaminen voi liittyä myös siihen, miten sinun kokemuksesi auttaa yleisöäsi saamaan lisää haluttuja lopputuloksia. Uskalla siis nostaa häntä pystyyn ja olla ylpeä siitä mitä osaat ja mitä tiedät.
  8. Miksi uskomuksiin ei kannata uskoa (sitouttamisen kohdalla puhuimme myyteistä, täällä puhumme uskomuksista. Nämä voivat olla samojakin asioita mutta uskomukset istuvat syvemmässä ja siksi tarvitset enemmän tietotaitoa, jotta osaat kertoa yleisöllesi miksi tietyt uskomukset ovat haitallisia. Hyödynnä siis osaamistasi ja kokemustasi kun purat näitä uskomuksia)
  9. Mitkä ohjeet ovat jo menettäneet merkityksensä (netti on täynnä ohjeita ja vinkkejä, joista suurin osa on menettänyt tehonsa. Nosta aika ajoin näitä esille ja kerro miksi nämä ohjeet ja vinkit eivät enää toimi ja mitä kannattaa tehdä sen sijaan.)
  10. Selkeä ohje, miten jokin asia kannattaa tehdä (suorien ohjeiden antaminen on tehokas keino näyttää asiantuntijuutesi. Pyri tiivistämään ohje tiiviiksi mutta selkeäksi toteuttaa. Tämä on erilainen kuin tutoriaali tai pelkkä vinkkilista)
  11. Auta pääsemään yli esteistä (monesti ihmisillä on edessään pieniä esteitä ennen kuin he ovat ostomoodissa. Näitä esteitä voivat olla taloudellinen tilanne, stressi tai vähäinen uni. Auta yleisöäsi pääsemään näistä eroon tai ainakin vähentämällä näitä antamalla pieniä vinkkejä tai ohjaamalla / tekemällä yhteistyötä muiden ammattilaisten kanssa)
  12. Miten sinä itse toimit (ihmiset haluavat nähdä sinun toimintatapasi. Kokoa siis yhteen erilaisia vinkkejä ja keinoja, miten sinä teet sitä, mitä opetat, koulutat tai autat muita. Esimerkiksi minä annan säännöllisesti vinkkejä niin viikkokirjeeni tilaajille, blogini lukijoille kuin Instagram seuraajille, miten itse toimin.
  13. Mitä ei kannata tehdä (virheiden välttäminen on tärkeää ja siitä olikin maininta tässä listassa aikaisemmin. Mutta virheitä voi myös välttää ennakoimalla asioita. Kertomalla etukäteen mitä ei kannata tehdä, autat yleisöäsi välttämään virheiden tekemistä, jolloin sinun asiantuntemuksesi nousee aivan uudelle tasolle.)

Yllä olevat viestit ovat säännöllisesti läsnä omissa viikkokirjeissä. Saatan ryhmitellä näitä viestejä kuitenkin siten, että ne ovat osa lämmittelyviestejä tai ennen niitä lähetettäviä viestejä. Asiantuntijuuden esiintuominen näyttää sinut varmana ammattilaisena, joka tietää mistä puhuu. Tämä on ensiarvoisen tärkeää, jotta yleisö luottaa sinuun niin paljon, että haluaa ostaa sinulta tuotteita ja palveluja.

Saattaisit pitää myös tästä: Lisää myyntiä Abandoned Cart -automaatiolla

mitä kirjoittaa uutiskirjelistalle

Lämmittäminen

Lämmittäminen on yksi ennakkomarkkinoinnin muodoista. Ennakkomarkkinoinnissa voi piillä se riski, että sitä tehdään liian aggressiivisesti tai liian nopeasti. Lämmittäminen on lempeämpää johdattamista aiheseen ennen varsinaista myymistä.

  1. Miksi nopeat vinkit harvoin toimivat (ja mitä tehdä sen sijaan. Tämä johdattaa lukijaa kohti oikeaa ajatusmaailmaa siitä, että nopeilla vinkeillä ja fiksailuilla harvoin saadaan pysyviä tuloksia aikaan)
  2. Uskon vahvistaminen (sinä pystyt tähän. Uskon ja varsinkin itseensä uskominen on tärkeä elementti lämmittelyvaiheessa. Jos henkilö ei itse usko, että hän voi saada muutoksen aikaan, silloin hän ei myöskään osta)
  3. Kuinka monta kertaa (olet ollut tässä samassa tilanteessa, olisiko nyt aika toimia toisin. Tiedän, että virheiden osoittaminen ei ole aina kivaa mutta jos henkilö on edelleen siinä pisteessä missä oli vuosi sitten, ehkä on aika tehdä jotain eri tavalla tästä eteenpäin)
  4. Haluatko että (esittele tavoite, jonka yleisösi haluaa saavuttaa. Tässä ei vielä nosteta esiin voimakkaasti sitä lopputulosta, joka halutaan vaan enemmänkin herätellään kohti sitä lopputulosta. Jos kuilu tämän hetken ja ison tavoitteen välillä on liian suuri, se lamaannuttaa enemmän kuin antaa uskoa siihen)
  5. Ongelman nostaminen esiin (ongelma on aina oire siitä, mikä todellinen syy on. Esimerkiksi päänsärky on syy eli ongelma. Se, mikä aiheuttaa päänsäryn, on kipupiste. Useasti – varsinkin yrittäjyydessä – on helpompi nähdä ongelma kuin kipupiste)
  6. Kipupisteen nostaminen esiin (eli mikä on se syy, mistä ongelma johtuu. Tämä vaatii hieman enemmän läpikäyntiä uutiskirjeessä. Voi olla, että lukija ei ole koskaan tullut ajatelleeksi sitä, että ongelman taustalla voisi olla jotain muutakin.)
  7. Kysymyksiä markkinatutkimuksesta (markkinatutkimuksessa nousee aina esiin asioita, joihin yleisö tarvitsee vastauksen ennen ostopäätöksen tekemistä. Poimi muutamia tällaisia kysymyksiä ja ripottele niitä lämmitysjaksolle)
  8. Oivalluksia valmennettavilta (valmennettavat ja asiakkaat saavat aina matkan varrella oivalluksia. Jaa näitä mahdollisten palautteiden kera mitä lähemmäs myynnin aloittaminen tulee)
  9. Oston esteiden purkaminen (ihmisillä on paljon erilaisia oston esteitä, jotka täytyy purkaa ennen varsinaista ostopäätöstä. Kaikkia näitä oston esteitä ei voida purkaa myyntisivulla, sillä oston esteitä on neljää erilaista. Siksi oston esteitä kannattaa purkaa sekä lämmittelyvaiheessa että myyntivaiheessa)
  10. Kuinka aloittaa (yllättävää kyllä, tämä kannattaa tehdä jo lämmitysvaiheessa. Kuinka aloittaa muutos antaa selkeät askeleet missä järjestyksessä asioita kannattaa tehdä, jotta henkilö saa niitä tuloksia, joita hän haluaa.)
  11. 3 keinoa (saavuttaa haluttu lopputulos. On hyvä että yleisölle annetaan vaihtoehtoja saavuttaa tietty lopputulos tai tavoite. Näin yleisöllä on aikaa miettiä etukäteen mihin vaihtoehtoon he haluavat sitoutua. Jos haluat tehdä selkeää eroa oman tuotteen ja muiden vaihtoehtojen välillä, kannattaa kahdeksi muuksi vaihtoehtoehdoksi valita Google tai olla tekemättä mitään. Toki näitä käytetään markkinoinnissa ja esimerkiksi webinaareissa hyvinkin paljon, joten jos yleisösi on tottunut kuulemaan nämä vaihtoehdot, vaikutus voi olla päinvastainen)
  12. Miksi jokin asia ei toimi (syiden selvittäminen on tärkeä osa oppimista ja siksi on hyvä, että esität selkeät syyt miksi jokin asia ei ole toiminut aikaisemmin. Tämä yhdistetään siihen, mitä kannattaa sen sijaan tehdä.)
  13. Kuinka jokin asia tehdään (tämä viesti kannattaa olla viimeinen lämmittelyviesti ennen varsinaisen myynnin aloitusta. Tätä viestiä voit myös hyödyntää, jos haluat jaksottaa lanseerausta 3-osaan, käytät tätä silloin ensimmäisessä osassa.)

Lämmittelyviesteillä ei ole ns. virallista järjestystä joten voit hyvillä mielin napsia täältä eri lanseerauksiin eri sisältöjä. Suosittelen lämpimästi että lämmitysjakso on 3 – 4 viikon mittainen eli 3 – 4 viikkoa ennen kuin virallinen lanseeraus lähtee käyntiin, lämmität yleisöä kohti ostoa. Jos kampanja on pienempi / lyhyempi, 1 – 2 lämmittelyviestiä riittää. Lämmittelyviestit ovat siis viikkokirjeitä, näitä ei lähetetä esimerkiksi 1 – 2 päivän välein.

Saattaisit pitää myös tästä: Näin optimoit kotisivut sähköpostilistan kasvua ajatellen

mitä kirjoittaa uutiskirjelistalle

Myyminen

Myyntiviestien kohdalla vaikuttaa olennaisimmin se, kuinka pitkä myyntiaika on. Henkilökohtaisesti suosittelen enintään 10 päivän myyntijaksoa mutta lyhyempikin riittää. 4 päivää on ehdoton minimi. Sen lyhyemmissä myyntiajoissa ihmiset eivät välttämättä ehdi mukaan, ellet ole ennakoinut lyhyttä myyntiaikaa ja kertonut lämmittelyviestien aikana jo kuinka pitkään tuotetta on mahdollista ostaa.

  1. Ilmoittautuminen on avattu (tämä on lanseerauksissa se tyypillisin viesti. Kerrotaan selkeästi, että valmennuksen ovet on nyt auki ja ilmoittautuminen on käynnissä)
  2. Q & A (valmennuksesta voidaan tehdä UKK tyyppinen kirje, jossa käydään läpi aikaisempien opiskelijoiden esittämiä kysymyksiä ennen kuin he ovat tulleet mukaan. Pyri pitämään kysymykset ja vastaukset lyhyinä. Tällöin 5 kysymystä riittää.
  3. Ilmoittautuminen sulkeutuu (tämä on varmasti itsestään selvää mutta samalla tavalla kuin ilmoittautuminen avautuu, sen sulkeutumisesta kannattaa viestiä selkeästi.)
  4. Vielä x h aikaa ilmoittautua (tämä on tyypillisesti viimeisen päivän yksi viesti. Viimeisenä päivänä kannattaa lähettää vähintään 2 viestiä, kovimmat copywriterit lähettävät jopa 4 muistutusviestiä viimeisenä myyntipäivänä)
  5. Mistä löytää rohkeutta kun uusi asia pelottaa (tällä viestillä rohkaisemme lukijoita ottamaan askeleen kohti sitä, mitä he haluavat tai mistä ovat pitkään jo haaveilleet)
  6. Entäs jos (en saakaan sitä mitä haluan. On ymmärrettävää että ihmisillä on paljon kysymyksiä mielessään ja on tärkeää myös puhutella sitä vaihtoehtoa, mitä jos tuloksia ei tulekaan. Tähän voi nostaa esiin asioita kuten, ajanhallinta, sitoutuminen, avun pyytäminen sekä mahdollinen yhteisö)
  7. Näin saat tuloksia (selkeä ja yksinkertainen opastus siitä, mitä lukijan kannattaa tehdä, jotta hän saa tuloksia. Ensimmäisenä toki linkki myyntisivulle, josta kurssisi voi ostaa. Muut kohdat käyvät läpi samoja asioita, miten kurssillasi opetat)
  8. Lukijan kysymys (tässäkin kohtaa voidaan ottaa esille yksittäinen kysymys ja vastata siihen syvällisesti. Voit esitellä kysymyksen joko kuvakaappauksena tai ihan vain kirjoittaa kysymyksen nimettömästi viestin alkuun. Kysymyksen on kuitenkin liityttävä olennaisesti joko tuotteeseen tai ostoprosessiin)
  9. Mitä mieltä muut ovat kurssista (myynnin aikana on tärkeää tuoda esille palautteita, joita olet saanut muilta opiskelijoita. Palautteita kannattaa toki lisätä jokaiseen viestiin mutta voit halutessasi tehdä ihan yhden kokonaisen viestin vain palautteita varten.)
  10. Millaisia tuloksia muut ovat saaneet kurssin avulla (toinen viesti on koota yhteen opiskelijoiden saatuja palautteita. Suosittelen lämpimästi, että tarjoat sekä pieniä, keskisuuria että suuria palautteita siksi, jotta laajempi asiakaskunta pystyy samaistumaan niihin. Jos näytät vain massiivisia tuloksia, joillekin kuilu tästä hetkestä niihin on niin suuri, etteivät he usko pystyvänsä saavuttamaan samankaltaisia tuloksia.)
  11. Kenelle kurssi sopii / kenelle ei (ammattilaisena sinun on pystyttävä kertomaan kenelle kurssisi sopii ja kenelle ei. Kannustan myös siihen, että kerro rehellisesti ja avoimesti kenelle kurssi ei sovi, äläkä vain käytä yleisiä pointteja, kuten ”et halua muutosta aikaan” tai ” et ole valmis aloittamaan”.
  12. Alennus / bonus poistuu (jos sinulla on ollut alennus tai olet tarjonnut jotain tiettyä bonusta, voit hyödyntää sitä kertomalla, että alennus tai bonus poistuu tiettyyn päivään mennessä)
  13. Yhteisön voima (jos kurssillasi on aktiivinen yhteisö, tuo sitä myös esille. Me haluamme kuulua joukkoon ja siksi yhteisöstä kertominen voi olla yksi merkittävimmistä tekijöistä, kun lukija on tekemässä ostopäätöstä.

Kuten huomaat yllä olevat viestit eivät ole pelkkää tuputtamista ja tyrkyttämistä vaan antavat aitoa lisäarvoa lukijoille sen lisäksi, että avaavat mahdollisuuden ostaa sinulta.

Jos koit tämän blogitekstin hyödylliseksi, arvostan todella paljon, että jaat sitä somessa tai vaikka yrittäjä-kollegalle tai ystävälle.

Julkaistu kategoriassa: