Verkkokurssialusta – 5 vinkkiä alustan valintaan

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Verkkokurssialustan valinta voi olla yllättävän haastavaa. Vaihtoehtoja kun on pilvin pimein eikä kokemusta alustojen käytöstä välttämättä saa, ellet osta verkkokurssialustaa.

Tässä postauksessa haluan helpottaa päätöksentekoa ja antaa sinulle selkeitä vinkkejä, kuinka valitset itsellesi sopivimman verkkokurssialustan.

Joko luit tämän: Verkkokurssin tekeminen – Näin suunnittelet ja toteutat ensimmäisen verkkokurssin

Postaus sisältää mainoslinkkejä, linkit merkitty (*)

Verkkokurssialusta – 5 vinkkiä alustan valintaan

1 | Tekniikka

Aivan ensimmäiseksi lähdemme liikkeelle siitä, kuinka tekninen henkilö olet. Kiinnostaako sinua teknisesti verkkokurssin rakentaminen, onko sinulla aikaa rakentaa verkkokurssi teknisesti vai haluatko enemmänkin päästä helpolla ja saada kaiken valmiina?

Jos et pelkää tekniikkaa ja enemmänkin innostut kuin kauhistut teknisestä työstä, silloin suosittelen rakentamaan verkkokurssin omille kotisivuille (WordPress). Tässä apuna voi käyttää joko LifterLMS (*) tai LearnDash plugineita eli lisäosia. Molemmat saadaan integroitua Woocommercen eli verkkokauppalisäosan kanssa, jolloin asiakkaan maksaessa kurssin, hänet voidaan siirtää suoraan kurssille.

Jos taas haluat, että kaikki on hoidettu jo valmiiksi, vaihtoehtoja on vielä useita. Kotimaisena vaihtoehtona voisin nostaa Verkkokurssitehtaan, jossa Ilpo ja Eelis rakentavat ja luovat sinulle WordPress-pohjaisen kurssialustan ja hoitavat tekniikan puolestasi.

2 | Budjetti

Seuraavaksi kannattaa miettiä kuinka paljon sinulla on mahdollisuus investoida verkkokurssialustaan. Valmiiden verkkokurssialustojen hinnat vaihtelevat ilmaisesta aina 37500 euron vuosimaksuun saakka (Kajabi Pro).

Jokaisella alustalla on tyypillisesti jokin ilmainen kokeilujakso, joka voi vaihdella 7 päivästä 30 päivään. Verkkokurssialustat voi myös maksaa joko kuukausittain tai vuosittain. Tyypillisesti, jos maksat vuosimaksun, saat sen selkeästi edullisemmalla hinnalla.

Mutta alussa voi olla vaikeaa investoida jopa tuhansia euroja kurssialustaan, jos kurssia ei ole edes tehty. Silloin kannattaa lähteä liikkeelle kuukausimaksullisella kurssialustalla. Vaikka se on pitkässä juoksussa arvokkaampi, alussa sillä on helpompi lähteä liikkeelle.

Ja myöhemmin voit aina vaihtaa maksuväliä kuukaudesta vuoteen ja säästää rahaa.

Zenlerissä on se hyvä puoli (*), että voit rakentaa kurssin ilmaiseksi ja myydäkin sitä ennen kuin sinun tarvitsee maksaa itse alustasta. Jos haluat liittää Zenleriin Paypal-maksutavan, silloin alusta muuttuu maksulliseksi.

verkkokurssialusta

3 | Kurssin hinta

Kolmas asia, joka vaikuttaa olennaisesti verkkokurssialustan valintaan, on oman kurssin tai valmennuksen hinta. Jos myyt edullisia kursseja ja valmennuksia (alle 200 euroa), silloin kurssialustan hinta on hyvä olla suht edullinen.

Riippuen siitä kuinka markkinoit, ovatko kurssit ns. evergreen-kursseja vai lanseeraatko ne pari kertaa vuodessa, tämä voi myös vaikuttaa verkkokurssialustan valintaan.

Evergreen kursseja on mahdollista myydä määrällisesti enemmän, jolloin edullisetkin kurssit voivat tuoda hyvin kauppaa säännöllisesti. Isoissa lanseerauksissa myynnit puolestaan kohdistuvat muutamaan viikkoon, jolloin saatat maksaa 10-11 kuukaudesta ilman, että teet yhtään kauppaa.

Edullisista verkkokurssialustoista kannattaa tällöin harkita Teachablea, Zenleriä (*) tai Campwirea.

Mitä arvokkaampia kursseja tai valmennuksia myyt, sitä arvokkaampi verkkokurssialusta voi olla, esimerkiksi Kajabi.

Omille kotisivuille (WordPress) rakennettavan (*) kurssialustan lisenssihinta vaihtelee 300 eurosta 500 euroon. Kustannuksiltaan tämä vaihtoehto on siis edullisin mutta vaatii sinulta teknistä halua ylläpitää kurssialustaa.

4 | Muut tuotteet tai palvelut

Usein yrittäjät myyvät muutakin kuin pelkkiä verkkokursseja. Siksi on hyvä valita alusta, joka palvelee monipuolisesti palvelutarjontaasi.

On turha hankkia useaa eri ohjelmaa jos myyt yksilövalmennusta, Zoom-koulutusta tai livenä verkossa toteutettavia työpajoja verkkokurssien lisäksi. Saatat myös haluta rakentaa jäsenyyssivuston, jossa veloitat asiakkaita kuukausittain.

Valitse siis valusta, joka palvelee sinua mahdollisimman monipuolisesti. Esimerkiksi Zenlerin kautta voit myydä yksilötapaamisia, webinaareja ja verkkokursseja, jotka ovat joko

  • edullisia, jolloin ne maksetaan kerralla
  • arvokkaampia, jolloin tarvitset osamaksuvaihtoehdon
  • tai jäsenyyttä, jolloin sinun tarvitsee veloittaa asiakkaita kuukausittain

Zenlerin hinta sisältää Zoomin, sähköpostilistat, kurssialustan, verkkokaupan sekä monipuoliset palveluvaihtoehdot.

5 | Maksutavat

Lopuksi sinun on hyvä miettiä millaisia maksutapoja haluat tarjota asiakkaillesi. Kuinka todennäköisesti asiakkaillasi on luottokorttia vai haluavatko he maksaa verkkopankkitunnuksilla?

Kuukausveloitukset tarvitsevat aina luottokorttiominaisuuden toimiakseen. Toinen vaihtoehto on, että lähetät maksulinkin asiakkaille joka kuukausi mutta tämä on aika työlästä.

Kotimaiset verkkopankkimaksutavat saat joko Paytrailin tai VismaPayn kautta kytkettyä Woocommerceen ja sitä kautta LifterLMSn ja LearnDashin kanssa.

Myös Campwiressa ja Verkkokurssitehtaassa toimivat kotimaiset maksutavat.

Zenleriin saat yhdistettyä kotimaiset maksutavat joko Zapierin tai Verkkokurssikassan kautta. Verkkokurssikassa toimii myös Kajabin kanssa.

Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon?

Muista, että verkkokurssi itsessään ei myy. Tarvitset selkeän strategian kuinka markkinoit, milloin ja missä myyt sekä laadukkaan jälkimarkkinoinnin.

Alusta on vain yksi osa koko prosessia mutta voi huonolla valinnalla vaikeuttaa olennaisesti kokonaisuutta.

Siksi on tärkeää miettiä ensin mikä on sinulle helpointa, kuinka paljon olet valmis panostamaan ja miten teet ostamisen asiakkaillesi mahdollisimman helpoksi.

Nouseeko mieleesi kysymyksiä?

Ota yhteyttä, vastaan viesteihin henkilökohtaisesti.

Psst… Pinnaa postaus Pinterestiin

Verkkokurssialusta - 5 vinkkiä alustan valintaan

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: