Verkkokurssin tekeminen: Näin suunnittelet ja teet ensimmäisen verkkokurssin

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Verkkokurssin tekeminen: Näin suunnittelet ja teet ensimmäisen verkkokurssin, jota oikeasti ostetaan. Ihka ensimmäinen verkkokurssini oli täysi floppi. Minulla ei ollut aavistustakaan mitä olin tekemässä, miten verkkokurssi tulisi tehdä tai miten sitä pitäisi myydä. Yritin haalia paljon ilmaista materiaalia ja tiedonmurusia sieltä täältä. Noh, lopputulos oli juuri sitä. Sekametelisoppa, joka ei paljoa ketään kiinnostanut.

11 osallistujasta muistaakseni 5 ystävällisesti maksoi kurssin hinnan täysimääräisenä. Loput 6 arvoin erilaisten kilpailujen ja arvontojen kautta.

Myyntitulos? Vähän reilu 500 €.

Olo oli aika musertunut. Mikä pahinta, kurssin pituus oli 6 kuukautta. Käytin kurssin tekemiseen aikaa keskimäärin 2 työpäivää viikossa. Ajallisesti ja rahallisesti kurssi vei 336 tuntia työaikaa ja 22 092 euroa menetettyä tuloa.

Pahus. Olisiko pitänyt tehdä jotain toisin? No kyllä!

En kuitenkaan antanut tämän lannistaa. Päätin oppia verkkokurssien tekemisen ja tähän päivään mennessä voin hyvällä omallatunnolla sanoa, että jotain on oikeasti tullut opittua.

Vuosien ”tee-se-itse” opiskelu, monien virheiden, sattumien ja epäonnistumisten jälkeen olen saanut rakennettua verkkokursseja, jotka toimivat ja joista opiskelijat tykkäävät.

Jos olet vasta aloittamassa oman verkkokurssin tekemistä, lukaise tämä postaus ajatuksen kanssa läpi. Uskon, että et halua käyttää montaa vuotta tehdäksesi samoja virheitä kuin minä. Fiksut ihmiset (kuten sinä) oppivat aina muiden virheistä.

Tässä postauksessa kerron sinulle, mitä sinun on hyvä ottaa huomioon, ennen kuin teet ensimmäisen verkkokurssin.

Miksi verkkokurssi? Miksei livevalmennus?

Kuinka myydään ilman että myydään

Livevalmennukset ovat jees mutta harvoin varsinkaan ensimmäisellä kerralla tupa tulee täyteen. Vaikka jäähallikeikka on upea unelma, joudut tekemään useamman vuoden töitä saadaksesi riittävästi tunnettuutta onnistuaksesi vetämään jäähallin täyteen. Ja nämä muutamat vuodet ovat osoittaneett omalla karulla tavallaan, miksi verkkovalmennus on oltava vähintäänkin livevalmennuksen rinnalla.

Verkkokurssin tekeminen – Näin suunnittelet ja toteutat ensimmäisen verkkokurssin

Verkkokursseilla ei ole myynnillistä kattoa. Livevalmennukseen mahtuu tasan niin monta kuin tuoleja tilassa on. Mutta verkossa toimivaa kurssia voit myydä rajattomasti. Tai ainakin niin paljon kuin potentiaalisia asiakkaita on.

Verkkokurssi ei ole ainoa tuote, jota voit verkossa myydä. Muita vaihtoehtoja ovat:

  • e-kirjat
  • webinaarit
  • työkirjat
  • podcastit
  • äänitiedostot
  • sähköpostikurssit
  • jäsensivustot

Vaihtoehtoja siis löytyy! Joko sinulla lähti ideat pörräämään? Verkkokurssin tekeminen on teoriassa nopeampaa kuin esimerkiksi e-kirjan. Tämä postauksen lisäksi minulla on pari muutakin kikka kolmosta verkkokurssien tehokkaaseen testaamiseen.

Seuraavaksi katsotaan, mitä otat huomioon, kun rakennat ensimmäistä verkkokurssiasi.

1. Etsi potentiaalinen asiakasryhmä ensin

Monet sanovat sinulle, että mieti ensin verkkokurssin idea. Minä sen sijaan sanon, että etsi ensin asiakkaat ja mieti idea vasta sen jälkeen. On paljon helpompi myydä kurssia, kun tiedät, että se kiinnostaa ihmisiä ja ihmiset ovat valmiita maksamaan siitä.

Toinen virhe on, että sinua suositellaan tekemään kurssi sen perusteella, mistä itse tykkäät ja mitä itse haluat tehdä. Ei. Jos teet kurssin vain siitä, mikä kiinnostaa sinua tai mikä tuntuu sinusta hyvältä idealta, olet ainoa, joka kurssin loppupeleissä haluaa ostaa.

Jos olet ollut ammatissasi vuosia ja sinulla on hyvä tatsi jo siitä, mitä ihmiset haluavat, voit tehdä kurssin ilman, että etsit yleisön.

Huomioi kuitenkin, että sanoin mitä ihmiset haluavat, en sanonut mitä ihmiset tarvitsevat. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa. Ammattilaiset tietävät aina mitä asiakkaat tarvitsevat mutta asiakkaat eivät välttämättä halua sitä.

Siksi esimerkiksi markkinointi- ja myyntiviestinnässä – kuten myyntisivulla – on muotoiltava tarve haluksi. Näin saat kurssiasi helpommin myydyksi.

Jos et tiedä kenelle myyt, myyntiviestisi ei koskaan resonoi asiakkaan kanssa.

Otetaanpa esimerkkinä verkkokurssi, jonka aiheena on unikoulu. Jos et tunne asiakasta, saatat lisätä verkkokurssiin jos jonkinlaisia niksejä ja vinkkejä unesta ja sen laadusta. Saatat laittaa mukaan vinkkejä ruuista, joita ei kannata syödä illalla sekä tutkimustietoa, mikä makuuhuoneen lämpötila kannattaa olla.

Nimeät verkkokurssin ”Kokonaisvaltainen unikoulu – 24 iltapalareseptiä ja makuuhuoneen sisustuvinkit oikean unenlaadun takaamiseksi”.

Sinulle tämä voi kuulostaa loistavalta ajatukselta, koska nyt asiakas saa kaiken tiedon kerralla.

Mutta asiakkaalle tämä on täyttä tuskaa. Sen sijaan, että hän olisi saanut vinkkejä miten nukkua paremmin, hänen täytyykin nyt lähteä muokkaamaan makuuhuoneen sisustusta ja laatia uudet ruokalistat. Yhden muutoksen sijaan, asiakas joutuu tekemään kaksi.

Parempi vaihtoehto on ”7 tekniikkaa syvempään uneen” tai ”Kiireisen äidin 7 päivän unikoulu”. Huomaatko, miten nämä molemmat kurssi-ideat kohdistuvat suoraan tiettyihin asiakasryhmiin?

Ensimmäinen kurssi sopii mainiosti henkilölle, joka heräilee öisin useamman kerran ja on siksi väsynyt. Toinen kurssi sopii puolestaan ruuhkavuosia eläville naisille.

Mitä paremmin pystyt löytämään unelma-asiakkaan, sitä helpompaa myynti tulee olemaan. Ja sitä helpompaa itse tuotteen, eli verkkokurssin, tekeminen on.

2. Miten haluat auttaa kurssille osallistujaa?

Verkkokurssin tekeminen

Nyt kun tiedät, ketä haluat auttaa, seuraava vaihe on miettiä MITEN sinä pystyt auttamaan heitä parhaiten. Sen lisäksi sinun tulee päättää, mihin kohtaan osallistujan elämänvaihetta tämä tuote sopii. Miksi heidän siis tulisi ostaa tämä tuote?

Verkkokurssin suunnittelussa ja tekemisessä tärkeintä on muistaa, että tuotteen tulee ratkaista joku ongelma tai täyttää jokin tarve. Ja tätä et voi tietää, ellet kysy sitä suoraan potentiaaliselta ostajalta. Älä koskaan oletat tietäväsi, mitä ihmiset haluavat. #kardinaalivirhe

Parhaiten saat tietää ihmisten toiveet ja halut tekemällä heille kyselyn. Se on helppo toteuttaa joko ilmaisten Google Formsin tai Typeformsin avulla.

Kun teet kyselyä, muista, että ihmiset eivät yleensä tiedä mitä he haluavat. Sen sijaan he tietävät, mitä eivät halua. Muotoile kysymykset tästä näkökulmasta ja saat todella paljon hyödyllistä informaatiota.

Lue lisää: 7 asiaa, jotka sinun pitää tietää ennen verkkokurssin tekemistä

3. Missä muodossa verkkokurssi toteutetaan?

Kun tiedät kenelle ja mitä myyt, on aika päättää missä muodossa toimitat kurssin sisällön osallistujille. Usko tai älä mutta verkkokurssinkin voi tehdä monella eri tavalla:

  • sähköpostikurssina
  • webinaareina
  • videoina
  • äänitiedostoina
  • pdf-tiedostoina
  • tekstinä
  • tai kaikkien näiden yhdistelmänä

Mitä nopeammin verkkokurssin voi tehdä, sitä edullisemmin voit sitä myydä. Esimerkiksi 14 päivän sähköpostikurssi ei yleensä sisällä paljoa tietoa, jotta yksittäisestä sähköpostista ei tule liian pitkää. Yhden sähköpostin kirjoittaa 45 minuutissa, joten ajallisesti tällaisen sähköpostikurssin tekemiseen menee aikaa noin 10 tuntia.

Opetettava asia on hyvä miettiä myös osallistujien kannalta. Palauta mieleen unelma-asiakkaasi ja mieti, mikä on heille helpoin tapa opiskella verkkokurssin sisältö.

Esimerkiksi kiireiset perheenäidit saattavat arvostaa äänitiedostoja, joita voivat kuunnella ulkoillessaan lasten kanssa. Toisaalta työssäkäyvät henkilöt saattavat katsoa mielellään lyhyitä videoita, kun istuvat bussissa tai junassa.

Voit miettiä kurssin muotoa seuraavien kysymysten pohjalta:

  • Millainen elämäntilanne osallistujalla on?
  • Onko hänellä varaa panostaa kurssiin taloudellisesti?
  • Mikä on todennäköisesti suurin summa, jonka hän voi kurssiin käyttää?
  • Mikä opetettava asia on? Mikä on helpoin tapa näyttää ja oppia se?
  • Millainen sisältö on sinulle helpointa tuottaa?

4. Suunnittele verkkokurssin sisältö paperille

On todella tärkeää, että et lähde missään nimessä tekemään verkkokurssin sisältöä suoraan. Itse suosin ehdottomasti kirjoittaman kynällä paperille tai vihkoon kurssin raamit, eli sisällön otsikkotasolla.

Itse käytän kurssin osioista nimeä Moduulit. Moduuli sisältää oppitunteja tai alaosioita, jotka voivat olla esimerkiksi pilkottu viikkotasolle.

  1. Moduuli – Tervetuloa (pituus 1 viikkoa)
  2. Moduuli – Perusteet (pituus 2 viikkoa)
  3. Moduuli – Syventävät ohjeet (pituus 3 viikkoa)
  4. Moduuli – Tekninen osaaminen (pituus 1 viikko)
  5. Moduuli – Valmista tuli! (pituus 1 viikko)
  6. Kurssin pituus 8 viikkoa

Tämän jälkeen kirjoita ranskalaisilla viivoilla, mitä haluat opettaa jokaisessa moduulissa sekä miten pitkä moduuli on. Esimerkiksi

  • 1. Moduuli
    • 1 viikko – Orientaatio ja ennakkotehtävän purku
  • 2. Moduuli
    • 1 viikko – perusteet osa 1
    • 2 viikko – perusteet osa 2
    • 3 viikko – perusteet osa 3

Listaa ylös myös niitä asioita, joita et halua opettaa tälla kurssilla. Rajaus kannattaa ehdottomasti tehdä, jotta kurssista ei tule liian laajaa.

5. Myyntisivun kirjoittaminen

Myyntisivu kiteyttää kurssisi olennaisimmat asiat yhdeksi tekstiksi. Myyntisivut ovat yleensä pitkiä mutta se ei haittaa, sillä ihmiset eivät lue niitä läpi sanasta sanaa. He etsivät myyntisivulta itselleen olennaisimmat tiedot ja sen jälkeen tekevät päätöksen ostaa kurssi.

Isoin virhe mikä myyntisivun kanssa tehdään on, että siinä kerrotaan vain kurssin ominaisuuksista ja yrittäjästä itsestään.

Pahoittelut, jos pudotan sinut nyt pilvilinnoista alas mutta nämä tiedät eivät auta lukijaa tekemään ostopäätöstä.

Myyntisivun tärkein tehtävä on näyttää lukijalle miksi kurssin ostaminen kannattaa, mitä sen avulla ostaja hyötyy sekä miten kurssin voi ostaa. Toki myyntisivuun liittyy monia pienempiä elementtejä, jotka siellä on tärkeä olla.

Vaikka kurssisi olisi kuinka hyvä ja laadukas tahansa, heikko myyntisivu ei tuo sinulle myyntiä. Kurssin rinnalla myyntisivu onkin yksi tärkeimmistä asioista, joihin kannattaa kunnolla panostaa.

6. Sähköpostilistan kerääminen

En voi koskaan korostaa riittävästi, miten tärkeä sähköpostilista on verkkokurssin myynnissä. Siksi sähköpostilistaa kannattaa aloittaa keräämään mahdollisimman hyvissä ajoin.

Kun olet tehnyt stepit 1 – 4, tiedät jo kuka on potentiaalinen asiakkaasi ja mikä häntä kiinnostaa. Sinun on nyt helppoa kirjoittaa uutiskirjeitä tai viikkokirjeitä ja rakentaa niiden kautta luottamusta sekä uskottavuutta.

Myyntitapahtuma on aina luottamuskysymys. Jos potentiaalinen asiakkaasi ei luota sinuun tai ei pidä sinua uskottavana, hän ei osta verkkokurssiasi. Olipa se kuinka hyvä tahansa.

Tässä muutama syy, miksi sähköpostilista on ehdoton:

  • Se on ainoa markkinointikanava blogin lisäksi jota hallitset itse. Voit rakentaa massiivisen Facebook-mainoskampanjan ja optimoida mainoksia kaksi kuukautta. Mutta kun Facebook tekee yhden algoritmimuutoksen, sinun työsi alkaa alusta. Näin kävi helmikuussa 2016 minulle sekä muille valmentajille.
  • Sähköposti on huomattavasti intiimimpi kuin mainos. Jo se, että henkilö antaa sinulle hänen sähköpostiosoitteensa, kertoo luottamuksesta. En tiedä sinusta, mutta itse suojelen omaa sähköpostiosoitettani viimeiseen saakka. En halua antaa sitä kenen tahansa spämmääjän käyttöön.
  • Kun opit tuntemaan viikkokirjeen tilaajat, saat heihin yhteyden milloin haluat. Julkaisemalla sosiaalisessa mediassa ei takaa, että sinun asiakkaasi näkevät julkaisusi ja tulevat ostoksille. Mutta sähköpostin avulla saat tiedon menemään asiakkaalle yhtä nappia painamalla. Jos olet pitänyt heihin säännöllisesti yhteyttä, ihmiset avaavat kyllä viestisi.

7. Verkkokurssin pilotointi

Suosittelen aina ensin pilotoimaan verkkokurssin, ennen sen tekemistä. Toki kurssia kannattaa tehdä vähän etukäteen ja sen jälkeen pilotoida. Mutta on turha käyttää montaa viikkoa kurssin sisällön tekemiseen, jos kurssi ei syystä tai toisesta myykään.

Verkkokurssin pilotoimisessa on oikeastaan kyse siitä, että testaat sen myyntiä markkinoilla. Onnistuaksesi tässä tarvitset myyntisivun sekä paikan, jossa myyt verkkokurssia.

Lue lisää: 13 verkkokurssi- ja myyntialustaa vertailussa

Pilotointi kestää normaalisti 7 – 14 päivää, jonka aikana pyrit myymään kurssia mahdollisimman paljon. Voit käyttää myyntikanavana mm.:

  • sähköpostilistaasi
  • blogiasi
  • sosiaalisen median kanavia
  • ja tukea myyntiä maksullisella mainonnalla (Facebook ja Google Ads)

+ 8. Päätä pilotin jälkeen miten jatkat

Kun olet pilotoinut ensimmäisen verkkokurssisi, tarkastele tuloksia ja päätä jatkatko kurssin tekemistä loppuun vai palautatko rahat kurssin ostajille.

Joka tapauksessa olet saanut aimo annoksen tietoa verkkokurssien tekemisestä ja myymisestä jo pilotoinnin avulla.

Esimerkiksi voit käyttää tätä laskukaavaa apunasi, kun mietit kurssin myyntitulosta ja kurssin tekemiseen käytettävää aikaa:

  • Yhden viikon kurssimateriaalin tekemiseen käytettävä aika (esim. 4,5 h)
  • Kurssin pituus 8 viikkoa
  • Sinun tuntihintasi (esim. 53,45 € + alv )
  • Kurssin tekemiseen käytettävä aika 4,5 x 8 x (53,45 € x 24 %) = 2 386 €
  • Jos kurssin pilottihinta on 39,90 €, tarvitset vähintään 60 osallistujaa, jotta kurssin tekeminen loppuun on sinulle kannattavaa
  • Silloin kannattaa miettiä, nostatko hintaa vai kokeiletko alemmalla hinnalla.

Toki on hyvä muistaa, että kun olet kerran tehnyt kurssin, voit myydä sitä loputtomasti. Mutta tämän laskukaavan avulla tiedät kuinka monta osallistujaa tarvitset, jotta kurssin tekeminen ja myyminen on sinulle kannattavaa.

(Voi, olisipa joku kertonut tämän minullekin tammikuussa 2016, ennen kuin aloin myymään ensimmäistä kurssiani…)

Jos päätät, että kurssia ei kannata toteuttaa, ota yhteyttä ostajiin ja palauta rahat. Pyydä heiltä myös palautetta siitä, mikä sai heidät tulemaan mukaan kurssille. Palautteen ansiosta tiedät jatkossa, mitä korostaa sekä kurssin sisällössä että myyntisivulla.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: