Miten kirjoittaa myyntisivu joka tuo varmasti kauppaa?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Miten kirjoittaa myyntisivu joka tuo varmasti kauppaa? Siihen saat käytännönläheisiä vinkkejä tässä postauksessa.

Jos myyntisivun kirjoittaminen on uusi asia, suosittelen lämpimästi lukemaan myös alla olevat postaukset:

Myyntisivu on yksi osa koko myyntiprosessiasi. Mutta se on tärkeä elementti sen vuoksi, että pystyt maksimoimaan sen avulla potentiaalisten ostajien määrän.

Annas kun selitän:

Jos markkinoit verkkokurssiasi ja valmennustasi useassa eri kanavassa, tavoitat kyllä ihmisiä mutta määrät voivat olla vähäisiä. Monen kanavan markkinointi vaikuttaa myös siihen, ettei kaikki potentiaalisetkaan ihmiset näe markkinointiviestintää, koska kaikki eivät ole verkossa ja somessa joka päivä.

Myyntisivun tehtävänä on siis koota kaikki ihmiset yhteen paikkaan. Tällöin maksimoit yhdellä sivulla kävijöiden määrän ja maksimoit myös ostojen määrän.

Alla on esimerkki:

Ajatellaan, että sinulla on useissa kanavissa hyvä määrä seuraajia. Jos yrität markkinoida jokaisessa erikseen, saatat saada 10 % siirtymään kanavasta verkkokauppaan ja sieltä 2 – 3 % ostamaan. 500 uutiskirjeen tilaajasta ostajia löytyy siis 1 – 2.

Mutta jos saat jokaisesta näistä kanavasta ohjattua 3000 ihmistä kuukaudessa myyntisivulle (ja myyntisivu on kirjoitettu hyvin), voit saada jopa 5 % kävijöistä ostamaan, mikä tarkoittaa 150 asiakasta.

Miten kirjoittaa myyntisivu joka tuo varmasti kauppaa?

Kysymys kuuluukin, miten kirjoittaa myyntisivu joka tuo varmasti kauppaa?

Miten kirjoittaa myyntisivu joka tuo varmasti kauppaa?

Jotta myyntisivu tuo kauppaa, on tärkeää tiedostaa muutama asia:

  1. Myyntisivun ei tarvitse olla täydellinen
  2. Kolme ensimmäistä versiota myyntisivusta ovat kaikista huonoimmat
  3. Myyntisivua parannetaan tilastojen valossa

1 | Myyntisivun ei tarvitse olla täydellinen

Mikään ei ole täydellistä, joten siksi myyntisivunkaan ei tarvitse olla. Olen jopa sanonut, että myyntisivulla on yksi tärkeämpi elementti kuin oikeinkirjoitus.

Se, mikä merkitsee myyntisivulla on, että olet puhunut samoista asioista jo jonkin aikaa yleisöllesi. Toisin sanoen kun ensin kirjoitat myyntisivun, voit sen jälkeen poimia sieltä ideoita, ajatuksia ja vinkkejä muihin markkinointimateriaaleihin.

Ostoprosessin tulee tuntua loogiselta asiakkaalle, vaikka hän ei sitä itse tiedostaisikaan. Jos myyntisivua ei ole tai se kirjoitetaan ihan viimeisenä ennen lanseerausta tai pilotointia, riskinä on, että myyvä teksti ei liity olennaisesti siihen, mistä olet kirjoittanut ja puhunut jo aikaisemmin.

Ihmiset tarvitsevat toistoja. Siksi on järkevämpää kirjoittaa ensin myyntisivu ja poimia sieltä samoja asioita someen ja uutiskirjelistalle. Kun henkilö päätyy lopulta myyntisivulle, sen sisältö tuntuu jo tutulta ja loogiselta ja ostopäätös on helpompi tehdä.

Myyntisivulle on tärkeää valita

  • rakenne
  • tyyli
  • tunne
  • ja kulma.

Ja sitten varmistaa, että kaikki näistä ovat loogisia keskenään. Esimerkiksi, jos sinä olet luonteeltasi ja tyyliltäsi rauhallinen, myyntisivun tulee kuvastaa sitä mahdollisimman tarkasti.

2 | Kolme ensimmäistä versiota ovat aina kaikista huonoimmat

Siksi ne kannattaa kirjoittaa heti alta pois. Niitä ei edes tarvitse julkaista missään. Riittää, että vain kirjoitat ja hoidat ne pois alta. Myyvän tekstin harjoittelu on tärkeää ja siksi niitä versioita kannattaa kirjoittaa useampia.

Tämä on muuten ihan tutkittu juttu, eli aloititpa mitä tahansa uutta asiaa tai uuden opettelua, ensimmäiset kolme kertaa on ne vaikeimmat. Kolmen ensimmäisen kerran aikana tulee tehtyä myös eniten virheitä mutta virheet ovat hyvä asia, koska niistä oppii kaikista nopeiten.

Älä siis pelkää virheiden tekemistä ja kuten mainitsin, ei niitä kolmea ensimmäistä myyntisivun versiota edes tarvitse julkaista.

3 | Myyntisivua parannetaan tilastojen valossa

Tiedän, että tilastot eivät ole kaikkien lempipuuhaa (itse kun rakastan niitä yli kaiken) mutta on tärkeää tietää ja ymmärtää ne, jotta niiden avulla voidaan myyntisivua kehittää ja parantaa.

Tärkeimmät tunnusluvut ovat CTR (Click Through Rate) ja konversio.

CTR on tunnusluku, joka kertoo kuinka moni myyntisivulla kävijöistä siirtyi kassalle tai vastaavasti kassalta kiitos-sivulle. CTR keskiarvo on 2 %, joten mitä korkeammaksi tämän saat, sen parempi. Kylmä yleisö siirtyy heikommin kassalle, lämpimän yleisön CTR voi olla jopa 60 %.

Konversio taas kertoo sen, kuinka moni myyntisivulla ja/tai kassalla kävijöistä osti kurssin.

Kun tiedämme nämä luvut, voimme alkaa pohtimaan ja testaamaan, miten voimme niitä parantaa.

Ja koska kertaus on opintojen äiti:

Kun saamme useamman ihmisen tulemaan myyntisivulle, klikkaamaan itsensä myyntisivulta kassalle ja useamman ihmisen ostamaan, teemme automaattisesti enemmän kauppaa. Mikä parasta, iso osa työstä on jo tehty, joten työmäärä ei kasva enää.

Ja tämä tehdään nimenomaan tilastojen valossa emmekä koskaan laita koko myyntisivua uusiksi vain siksi, koska saimme 10 ostajaa. 10 kurssilaista voi kuulostaa pieneltä mutta jos konversio on 8,6 %, se on aivan loistava. Jatkossa, kun saamme 3000 ihmistä käymään lanseerauksen aikana myyntisivulla, saamme 10 ostajan sijasta jo 258 ostajaa.

Seuraavaksi annan sinulle 5 askelta kuinka kirjoitat myyntisivun joka tuo varmasti kauppaa:

1. Tunne oma asiakkaasi

Myyntisivun tyyli, rakenne ja kulma vaikuttavat olennaisesti siihen, millainen tunnelma myyntisivullasi on. Kun tiedät ja tunnet omat asiakkaasi paremmin kuin he itse, osaat kirjoittaa heitä kiinnostavaa ja heille resonoivaa tekstiä ilman manipulaatiota.

Muista, että unelma-asiakas ei ole 25 – 65 vuotias nainen, joka asuu kaupungissa. Unelma-asiakas on yksi ainoa henkilö. Kun kirjoitat myyntitekstin hänelle, kaikki, jotka voivat samaistua sisältöön, ostavat kurssisi, valmennuksesi tai palvelusi.

Miten onnistut:

  • tee säännöllisesti markkinatutkimusta
  • kokoa yhteen kysymyksiä, joita sinun nykyiset asiakkaat kysyvät
  • tutki, millaisia ongelmia ja haasteita sinun nykyisillä asiakkailla oli ennen kuin he tulivat sinulle asiakkaaksi
  • haastattele asiakkaita
  • Sisältöakatemiassa annan sinulle valmiit kysymykset, joiden avulla selvität nämä asiat.

2. Testaa tyyliä, tunteita ja kulmia

Voimme aina olettaa asioita mutta varmempi keino on testata. Millainen tyyli vetoaa sinun potentiaalisiin asiakkaisiin, millaiset tunteet saavat heidät reagoimaan? Mikä näkökulma osuu heille kuin nenä päähän?

Nämä ovat tärkeitä ja yllättävän helppoja selvittää.

Miten onnistut:

  • tee somejulkaisuja eri tyyleillä, tunteilla ja kulmilla
  • katso, mitä julkaisuja kommentoidaan eniten, tallennetaan ja välitetään eteenpäin
  • muodosta näistä kuva siitä, mikä vetoaa sinun potentiaalisiin asiakkaisiin parhaiten
  • hyödynnä tätä tietoa kun kirjoitat myyntisivua.

3. Kirjoita kaksi eri versiota

Kirjoita sekä pitkä että lyhyt myyntiteksti. Voit myös kirjoittaa kaksi erilaista versiota ja tehdä A/B testin siitä, kumpi tuo sinulle enemmän ostoja.

Kahden eri version testaamisessa on myös se hyvä puoli, että opit nopeasti näkemään mitkä erot saavat ihmiset ostamaan ja mitkä saavat ihmiset poistumaan myyntisivultasi.

Miten onnistut:

  • Jotta testien tuloksiin voi luottaa, ohjaa vähintään 100 ihmistä myyntisivulle,
  • katso sen jälkeen tilastot (CTR ja konversio)
  • vertaa tuloksia ja valitse se myyntisivu, jonka tulokset ovat paremmat.

Jos tilastot osoittavat, että toisen myyntisivun CTR on parempi mutta toisen konversio, yhdistä näistä kahdesta myyntisivusta kolmas ja testaa sitä jomman kumman kanssa.

  • ohjaa jälleen 100 ihmistä myyntisivulle
  • katso sen jälkeen tilastot (CTR ja konversio)
  • vertaa tuloksia ja valitse se myyntisivu, jonka tulokset ovat paremmat.

4. Testaa asioita vähän kerrassaan

Tiedän, että tämä on tylsää ja pitkästyttävää. Mutta jos mietit ihka ensimmäistä autoa, joka koskaan rakennettiin ja vertaat sitä nykyisiin autoihin, erot ovat merkittäviä. Ensimmäinen versio ei ole täydellinen mutta pienillä muutoksilla siitä voidaan hio lähes täydellinen ajan kanssa.

Muutoksia kannattaa tehdä vähän kerrassaan myös siksi, että tiedät, mitkä muutokset tuovat tuloksia. Joskus muutokset eivät tuo tuloksia ollenkaan ja joskus taas tulokset heikkenevät. Nämä ovat myös tärkeitä oppeja ja on paljon helpompaa palata takaisin yksi askel kuin miettiä, mikä 17 muutoksesta aiheutti tulosten heikkenemisen.

Miten onnistut:

  • testaa yhtä tai korkeintaan kahta asiaa kerrallaan
  • dokumentoi muutokset ja tulokset esim. exceliin
  • ota uutena tilastona myyntisivulla vietetty aika (Google Analytics) ja tutki, löytyykö sieltä vinkkejä siihen, missä kohtaa ihmiset poistuvat myyntisivulta
  • voit myös hyödyntää ohjelmia, kuten Crazyegg tai Hotjar.

5. Ole tyytyväinen tuloksiin

Keskimäärin konversio on 2 %, mikä tarkoittaa että 100 ihmisestä 2 ostaa kurssin tai palvelun. Sisältöakatemiassa me lähdemme nostamaan sitä 5 % mutta mikään ei estä sinua parantamasta sitä vieläkin korkeammalle.

On kuitenkin tärkeää muistaa, että konversion parantaminen voi olla loputon suo. Muista siis välillä pysähtyä ja olla tyytyväinen siihen, mihin olet jo päässyt. 5 % konversio on erinomainen saavutus ja teet sen avulla jo paljon enemmän kauppaa kuin 2 % konversiolla.

Miten onnistut:

  • Pysähdy siis hetkeksi,
  • nauti helpommasta kaupankäynnistä
  • ja säästä vaikka rahaa tuleviin mainoskampanjoihin
  • 5 % konversio on erittäin hyvä ja voit sen jälkeen keskittyä ohjaamaan lisää ihmisiä myyntisivullesi.

Kuinka kirjoittaa myyvää tekstiä?

Seuraava askel onkin kirjoittaa myyvää tekstiä. Mutta miten sitä kirjoitetaan ja mitä se oikeastaan edes on?

Vuosien testaamisen jälkeen olen oivaltanut, että vaikka joillakin sanoilla voi olla merkitystä ostopäätöksen kanssa, itse en halua näitä asiakkaita.

Sanoilla ”manipulointi” on täysin sallittua ja sitä käytetään copywritingissa hyvin paljon. Kokemukseni mukaan tämä kuitenkin saa ihmiset tekemään impulssiostoja, jolloin yritys saa maksimaalisen määrän kauppoja mutta asiakkaat eivät välttämättä hyödy tai ole tyytyväisiä ostohuuman jälkeen.

Itse en opeta enkä suosittele yllä mainittua tapaa.

Jos siis haluat jatkossakin kuunnella vinkkejäni tai tulla mukaan koulutuksiini, sinun on tärkeää hyväksyä että massojen sijaan, houkuttelemme vain niitä ihmisiä, joita uskomme aidosti voivamme auttaa ja jotka hyötyvät kursseistamme ja valmennuksistamme kaikista eniten.

Jos haluat maksimoida myynnit ja tehdä satoja tuhansia euroja vuodessa, mahtavaa! Silloin minä en vain ole se oikea valmentaja sinulle.

Oma kokemukseni ja tutkimukseni puhuvat sen puolesta, että lempeälläkin myyvällä otteella saadaan kauppaa aikaan. Lempeä myyvä sisältö on sellaista, jossa asiakas kohdataan ihmisenä, ei lompakkona.

Kerromme siis potentiaaliselle asiakkaalle asioita siten, että hän ymmärtää mihin hän on sitoutumassa.

Tässä on kuitenkin vaara.

Aivan kaikkea ei kannata kertoa. Jos nyt sanoisin sinulle, että minulla on koulutus, joka kestää 3 kuukautta ja sen aikana joudut menemään lähes joka päivä ulos omalta mukavuusalueeltasi ja joudut kyseenalaistamaan omaa taitoasi kirjoittaa ja tuottaa sisältöä, haluaisitko tulla mukaan?

En uskonutkaan!

Eli raadollisen rehellinen ei kannata myyvän tekstin kanssa olla.

Kun tunnet asiakkaasi, tiedät mikä motivoi häntä muutokseen

Kun olet tehnyt markkinatutkimuksen hyvin, tiedät ja tunnet asiakkaasi. Tiedät mikä häntä motivoi, kuinka paljon hän jo tietää siitä, mitä sinä opetat ja miksi hän haluaa ratkaisun ongelmaan tai haasteeseen, joka hänellä tällä hetkellä on ja johon sinun kurssisi on vastaus.

Sen jälkeen kerrot nämä asiat hänelle myyntisivulla. Siinä kaikki. Jos kaipaat tarkempaa vinkkilistaa, lataa alta maksuton oppaani ”17 elementtiä, jotka jokaisella myyntisivulla tulisi olla”. Se ohjaa sinua eteenpäin.

Näin! Nyt tiedät miten kirjoittaa myyntisivu joka tuo varmasti kauppaa. Minkä vinkin sinä otat seuraavaksi haltuun?

Psst… Pinnaa postaus Pinterestiin

Miten kirjoittaa myyntisivu joka tuo varmasti kauppaa?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: