Myyntisivun kirjoittaminen – Näin suunnittelet ja kirjoitat myyntisivun

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Myyntisivun kirjoittaminen – Näin suunnittelet ja kirjoitat myyntisivun. Käsi pystyyn, jos olet kirjoittanut myyntisivun kylmiltään (*nostaa käden pystyyn*).

Myönnän, olen tehnyt tätä itsekin. Ja tulokset ovat kyllä olleet sen näköiset. Ei siinä, etteikö tuloksia olisi tullut, joskin ostot ovat olleet enemmänkin yksittäisiä ja kovalla vaivalla saatuja kuin automaattisia.

Myös tämän virheen tein itse monesti:

Kirjoitin myyntisivun viimeisenä.

Ongelma on vain se, että useasti se myyntisivu ei ole paras mahdollinen looginen jatko kaikille markkinointi-, myynti- ja lanseerausmateriaaleille. Siksi suosittelen, että myyntisivu on aina ensimmäinen asia, joka kirjoitetaan – tai päivitetään – ennen kuin mitään muuta materiaalia kirjoitetaan.

Koska ihmiset tarvitsevat toistoja. Kun kirjoitat ensin myyntisivun ja johdat siitä markkinointi- ja lanseerausmateriaalia, myyntisivulle tultaessa asiat ovat jo lukijalle tuttuja. Silloin ostopäätös on helpompi tehdä, kun asia ei ole uusi tai erilainen.

Tässä postauksessa annan sinulle simppeleitä ohjeita, miten suunnittelet ja kirjoitat myyntisivun. Postauksen lopussa kerron myös miten hyödynnät myyntisivua muiden markkinointi-, myynti- ja lanseerausmateriaalien kirjoittamisessa.

Sisällysluettelo:

Myyntisivun kirjoittaminen – Näin suunnittelet ja kirjoitat myyntisivun

Ennen myyntisivun kirjoittamista, kokoa yhteen seuraavat tiedot:

  • Kenelle myyntisivu kirjoitetaan eli millainen on paras ostajaprofiili?
  • Mitä myydään eli pura osiin tuotteesi ja poimi sieltä parhaimmat hyödyt
  • Minkä ongelman, kipupisteen, tarpeen tai halun tuote ratkaisee tai täyttää eli miksi asiakkaan kannattaa ostaa tuote?
  • Millaisia oston esteitä asiakkaalla todennäköisesti on eli mitkä ajatukset, oletukset, uskomukset ja myytit todennäköisesti estävät asiakasta tekemästä ostopäätöstä?
  • Palautteet muilta asiakkailta (vähintään 3 mutta näitä voi olla enemmänkin)
  • Tuotteen avulla saadut tulokset
  • Millaisia tarinoita voit kertoa itsestäsi ja asiakkaistasi?

Muun muassa näitä asioita tarvitset, kun alat kirjoittamaan myyntisivua.

Älä tee näin

Lähes 10 vuoden kokemuksen syvällä rintaäänellä voin todeta, että jos myyntisivua yrittää kirjoittaa yön pimeinä tunteita vai viisi tuntia ennen lanseerauksen alkua, ei lopputuloksesta tule hyvä. Jos siis lanseeraus on sinulla kulman takana, tee itsellesi palvelus ja siirrä myyntisivun kirjoittaminen lanseerauksen jälkeen.

Tai jos sinulla on jo myyntisivu, jonka kautta on tullut hieman kauppaa mutta haluaisit sitä enemmän, paranna myyntisivua sen sijaan, että kirjoittaisit kokonaan uuden. Ota enintään kolme asiaa, joita parannat (esim. otsikot / väliotsikot, hyödyt ja/tai tarjous). Mitä vähemmän teet muutoksia, sitä helpompaa on myöhemmin tunnistaa, mikä muutoksista paransi tuloksia.

Ajan kalenterointi

Kalenteroi itsellesi rauhassa aikaa niin taustatyön tekemiseen kuin kirjoittamiseen. Myyntisivu ei synny viidessä minuutissa eikä välttämättä viidessäkymmenessä minuutissa. Tässä hyvä ohjenuora, jota noudattaa:

  • 15 – 30 min unelma-asiakkaan läpikäyntiin (riippuen täysin siitä, kuinka valmis asiakasprofiilin kuvaus sinulla jo on)
  • 15 – 30 min tuotteen purkaminen osiin ja hyötyjen löytäminen (HUOM! Jos sinulla on 9 viikon verkkovalmennus, sinun ei tarvitse purkaa osiin jokaisen viikon hyötyjä vaan niiden, jotka liittyvät suurimpaan ongelmaan, jonka asiakas haluaa ratkaista avullasi)
  • 15 – 30 min ongelman, tarpeen, hyödyn tai kipupisteen kirkastaminen (miten kiteytät sen selkeäksi ja yksinkertaiseksi)
  • 30 – 45 min oston esteiden löytäminen (Vinkki: jokainen kysymys, jonka sinun potentiaaliset asiakkaasi esittävät, ovat oston esteitä)
  • 15 min palautteiden kokoaminen yhteen paikkaan jos tätä ei ole vielä tehty TAI
  • 30 – 45 min palautteiden pyytäminen 5 – 10 asiakkaalta ja niiden kokoaminen yhteen
  • 15 – 30 min tuotteen avulla saatujen tulosten kokoaminen yhteen TAI
  • 30 – 45 min tuotteen avulla saatujen tulosten pyytäminen 5 – 10 asiakkaalta ja niiden kokoaminen yhteen
  • 30 – 45 min tarinoiden miettiminen ja kokoaminen yhteen

Myyntisivun rakenteen päättäminen

Myyntisivuilla voi olla useampi erilainen rakenne, jota voidaan käyttää.  Jos myyntisivun kirjoittaminen ei ole sinulle tuttua tai olet epävarma miten aloittaa, kannattaa aloittaa helpolla rakenteella. Yksi hyvä esimerkki on AIDA -rakenne:

A = Attention

I = Interest

D = Desire

A = Action

Tässä rakenteessa on vain neljä osaa, joten se on helppoa hahmottaa ja kirjoittaa.

Jos myyntisivujen kirjoittaminen on sinulle tutumpaa, voit hyödyntää monimutkaisempia rakenteita, jotka tyypillisesti rakentuvat jonkin tällaisen yksinkertaisen rakenteen ympärille.

Myyntisivun hahmottelu

Seuraava vaihe on myyntisivun hahmottelu. Itse teen tämän aina ranskalaisilla viivoilla. Tämä tarkoittaa, että jokaisen osion alle lisään ranskalaisilla viivoilla mitä haluan kertoa ja päätän mihin kohtaan tulokset ja palautteet lisätään.

Huomioi, että taustatyön lisäksi tarvitset vielä nämä asiat:

  • Otsikko
  • Kenelle tuote sopii ja kenelle ei
  • Tarjous eli offer (HUOM! Tarjous ei tarkoita, että tuote pitää olla alennuksessa vaan sitä, mitä kaikkea hinta sisältää. Tässä on siis tärkeää luetella kaikki bonukset yms, mitä hinnalla saa)
  • Toimintakehoitteet
  • Riskin poistaminen eli rahat takaisin takuu

Nämä yllä mainitut viisi osiota on hyvä lisätä varsinaiseen rakenteeseen sopiviin kohtiin. Tyypillisesti nämä ovat sivun loppupäässä, Action kohdassa)

Myyntisivun kirjoittaminen

Vasta tämän jälkeen pääsemme virallisesti kirjoittamaan myyntisivua. Myyntisivu alkaa aina otsikolla. Otsikon miettimiseen kannattaa käyttää rauhassa aikaa. 30 – 45 min yleensä riittää. Otsikon tehtävänä on herättää mielenkiinto ja uteliaisuus. Otsikkovaihtoehtoja, jotka ovat minulla toimineet parhaiten, on neljä.

Otsikon jälkeen voit joko

  • kirjoittaa alusta loppuun yksi osio kerrallaan
  • tai ottaa osion, joka tuntuu luonnollisemmalta kirjoittaa seuraavaksi

Joskus aloittaminen on vaikeaa ja jopa otsikon kirjoittaminen voi tuntua haastavalta. Silloin voit kokeilla, että lähdetkin kirjoittamaan myyntisivua yksi osa kerrallaan aivan jostain muusta kohdasta. Ehkä haluat lisätä myyntisivulle pienen tarinan itsestäsi ja kirjoittaa kenelle tuote sopii ja kenelle ei.

Joillekin sopii parhaiten se, että kun myyntisivu on kirjoitettu, otsikko tulee vähän kuin luonnostaan.

Jos flow saa sinut valtaan, kirjoita myyntisivua niin paljon ja pitkään kuin vain jaksat. Älä editoi tekstiä kirjoitusvaiheessa mitenkään vaan anna tekstin tulla. Tai, jos tuntuu, ettei flowta tahdo löytää, pilko myyntisivu osioiksi ja kirjoita yhtenä päivänä yksi osio ja jätä teksti sitten hautumaan.

Tässä kohtaa sinun ei tarvitse vielä huolestua siitä, jos teksti ei tunnu loogiselta tai yhtenäiseltä. Siirrymme siihen seuraavaksi

Vinkkejä kirjoittamiseen

  • Tunnista aika, jolloin olet virkeimmilläsi.
  • Muodosta kirjoitusrutiini ja kirjoita aina samaan aikaan samana päivänä, kalenteroi ajat ja pidä niistä kiinni.
  • Laita puhelin äänettömällä ja käännä se ylösalaisin tai vie toiseen huoneeseen.
  • Poista kaikki merkkiäänet läppäristä tai koneelta.
  • Jos kirjoitat myyntisivun osissa, hyödynnä Pomodoro tekniikkaa. Verkossa on saatavilla erilaisia Tomato/Pomodoro Timereita. Itse käytän puhelimessa BeFocused appin ilmaisversiota. Appi hälyttää jokaisen 45 min välein, jonka jälkeen pidän 10 min tauon.
  • Laita kuulokkeet korvilla ja etsi Youtubesta ”Brown Noise”, ”White noise” tai ”Deep Focus” musiikkia. Itse käytän säännöllisesti ”Brown Noise” taustakohinaa.
  • Älä kirjoita väsyneenä, ärtyneenä, vihaisena tai ahdistuneena. Sinun tunteesi välittyvät rivien välistä asiakkaisiin – aina. Kuuntele ensin hyvää musiikkia, käy kävelyllä, nauti luonnosta, syö hyvin, juo vettä ja nuku riittävästi.

Myyntisivun editointi

Nyt sinulla tulisi olla raakaversio myyntisivusta. Eikä mitään hätää, jos teksti ei ole yhteneväistä joka kohdassa (varsinkin, jos olet kirjoittanut sivun osio kerrallaan).

Jos osiot ovat erillään, yhdistä ne yhdeksi kokonaisuudeksi ja tallenne koko sivu.

Tämän jälkeen lue myyntisivu hiljaa ääneen. Kyllä, ääneen. Koska ääneen lukeminen saa sinut löytämään ylimääräiset kirjoitusvirheet (osan ainakin) ja näkemään, mitkä osiot eivät ole loogisia kokonaisuuksia toisiinsa nähden.

Tämän jälkeen sinun tehtäväsi on sujuvoittaa tekstiä eli muokata myyntisivua siten, että se tuntuu luonnolliselta lukea. Editointivaihteessa itse poistan kaikki konditionaalit (-isi, pitäisi, saattaisit jne.) sekä muut epävarmuutta kuvaavat sanat (ehkä, kenties jne).

Muista, että tekstin ei pidä olla täydellistä, täynnä ammattislangia ja -termejä, sillä sinun asiakkaasi ei ole alasi ammattilainen (ellet kohdenna myyntisivua kollegoille). Kaikki vaikeaselkoiset sanat kannattaa kansankielistää, jotta tekstiä on helppo lukea.

Jos sinulla on lähipiirissä 13 – 15 vuotiaita, pyydä heitä lukemaan myyntisivu sen jälkeen, kun olet tehnyt yllä olevat asiat. Anna heidän lukea sivua ilman ennakkotietoa. Ole läsnä kun he lukevat ja kun he lopettavat lukemisen (huomaa, ettei he välttämättä lue sivua loppuun tai he saattavat vain silmäillä sen läpi), kysy heiltä seuraavat kysymykset:

  • Oliko teksti mielenkiintoista?
  • Missä kohtaa mielenkiinto loppui?
  • Mikä sai sinut vain silmäilemään tekstiä eikä lukemaan sitä alusta loppuun?
  • Tiedätkö, mitä sivulla myydään, kenelle ja miksi?
  • Millaista palautetta haluat antaa tekstistä?

Korosta heille, että heidän aito mielipiteensä on tärkeämpää kuin se, miltä sinusta tuntuu. Teinit ovat ihanan avoimia kriitikkoja, jotka eivät säästele sanojaan. Mutta heidän mielipiteensä ja palautteensa auttaa sinua kirjoittamaan vieläkin parempia myyntisivuja.

Tekstin ei siis pidä olla vaikeaselkoista vaan sellaista, että teinikin sen ymmärtää. Jos teini sanoo, ettei hän ymmärtänyt tekstistä mitään, silloin kannattaa kiinnittää huomiota sanoihin, lauserakenteisiin ja ammattitermistöön.

Jos teini sanoo, ettei aihe kiinnosta, koska se ei ole ajankohtainen, se on oikeastaan hyvä asia, koska silloin olet osannut rajata ”ei toivotut” asiakkaat tekstin ulkopuolelle.

Myyntisivun kirjoittaminen loppuun ja testaaminen

Palautteiden jälkeen kirjoita myyntisivu loppuun. Korjaa sieltä ne, jotka ovat tärkeimmät ja lopuksi lue sivu vielä kerran itse hiljaa ääneen. Voit myös antaa sivun levätä yhden tai kaksi yötä ennen lopullisia muokkauksia ja ääneenlukuja. Anna alitajunnallesi myös tilaa prosessoida palaute ja tarkistaa, että palautteet ovat loogisissa kohdissa sisältöön nähden.

Kun olet muokannut ja lukenut ääneen myyntisivun, sitten on aika testata sitä.

Suosittelen, että testaat myyntisivua pienellä otannalla joko sähköpostilistan avulla tai IG / FB stoorissa.

Testaamisen tarkoituksena on, että näet, kuinka moni käy myyntisivulla ja kuinka moni ostaa. Älä kuitenkaan mainitse, että kyseessä on testi ja aktivoi ostopainikkeet jos vain mahdollista.

Jos ostoprosessi ei ole valmis, lisää ostopainikkeisiin linkki yhteydenottolomakkeeseen tai suoraan sinun sähköpostiisi. Laske kuinka monta yhteydenottoa saat.

Näistä lasketaan konversio eli

  • (ostot / myyntisivun uniikit kävijät) x 100
  • (lähetetyt yhteydenottolomakkeet / myyntisivun uniikit kävijät) x 100
  • (vastaanotetut sähköpostikyselyt / myyntisivun uniikit kävijät) x 100

Tulosten perusteella tiedämme sitten, mitä kannattaa kehittää ja parantaa. Tärkeintä on tunnistaa aina ne kohdat, jotka toimivat jo hyvin ja jättää ne ennalleen ja kehittää vain niitä kohtia, jotka eivät toimi odotetulla tavalla.

Joko luit tämän: Kuinka myyntisivun konversiota nostetaan?

Myyntisivun SEO optimointi

Miten valita oikeat SEO hakusanat myyntisivulle? Ensin sinun tulee tietää:

  1. Kuka on sinun unelma-asiakkaasi?
  2. Millaista tietoa hän etsii ongelmasta, jonka tuotteesi tai palvelusi ratkaisee?
  3. Missä vaiheessa hän on menossa ostopolulla (tiedon etsintä, vertailu tai osto)?
  4. Mitä sanoja hän käyttää tiedon etsintään?

Tällä yksinkertaisella tehtävällä löydät 5 – 10 erilaista sanaa, joiden ympärille voit alkaa optimoimaan omaa myyntisivuasi.

Muista, että tiedon etsintä, vertailu ja ostopäätös aktivoivat eri sanoja.

Esimerkiksi jos etsin tietoa joogasta, käytän sanoja ja lauseita kuten:

  • miten aloittaa jooga
  • onko jooga hyväksi kipeälle selälle
  • voiko ylipainoinen aloittaa joogan

Jos taas vertailen eri toimijoita keskenään, käytän:

  • kokemuksia yrityksestä / yrittäjästä Y
  • kokemuksia (hatha)joogasta

Ja jos olen ostamassa, käytän:

  • joogastudio Kuopio
  • paras joogastudio
  • jooga hinta Kuopio

Ei siis ole aivan sama millä sanoilla optimoit myyntisivusi. Muista, että myyntisivun kävijämäärällä ei ole merkitystä, jos kukaan ei osta. Hanki siis oikeat, ostohousut jalassa olevat asiakkaat myyntisivullesi ja maksimoi kauppojen määrä.

Muut markkinointimateriaalit

Kun myyntisivu on kirjoitettu ja testattu ja olet saanut myyntiä aikaan, seuraavaksi on aika lähteä suunnittelemaan ja tuottamaan muu markkinointi- ja lanseeraus- (tai myynti) materiaali.

Avain onnistuneeseen materiaaliin on yhdenmukaisuus ja johdonmukaisuus. Tarkoitan tällä sitä, että sinun ei tarvitse kirjoittaa kaikista tuotteesi osa-alueista markkinointimateriaaleissa. Vaan valita sieltä yksi.

Yksi kulma, yksi aihe, yksi ongelma tai yksi kipupiste. Kaikki materiaalit tuotetaan tämän yhden asian ympärille.

Esimerkiksi, jos olen kirjoittanut myyntisivun joogakurssista, jossa kulmana on jooga osana painonhallintaa, silloin muut materiaalit tulee liittyä tähän kulmaan. Tässä muutamia esimerkkejä:

  • 5 vinkkiä ennen kuin aloitat painonpudottamien joogan avulla
  • 5 syytä, miksi jooga sopii hyvin painonpudottajille
  • 5 asiaa, joita kannattaa pitää silmällä kun haluat pudottaa painoa joogan avulla
  • 5 keinoa tehostaa painonpudotusta joogan avulla
  • kokemuksia joogakurssista

Kuten huomaat, materiaali pysyy yhden, tarkasti rajatun aiheen sisällä. Kun markkinointimateriaali on kirjoitettu sen jälkeen, kun myyntisivu on kirjoitettu, pystyt noukkimaan sanoja, lauseita ja termejä myyntisivulta. Kun asiakas lopulta tulee myyntisivullesi, sivu tuntuu jo tutulta, koska olet käynyt niitä samoja asioita hänen kanssa läpi mahdollisesti jo useamman kuukauden.

Mutta jos emme olisi kirjoittaneet myyntisivua ensin, olisimme saattaneet kirjoittaa paljon monipuolisemmin sisältö blogiin, someen ja uutiskirjelistalle, kuten esimerkiksi:

  • tee näin kun haluat aloittaa joogan
  • 5 aloittelijalle sopivaa asanaa
  • mitä eroa on yin joogalla ja hatha joogalla
  • 3 virhettä, kun aloitat joogan

Nämä neljä esimerkkipostausta ovat erinomaisia laneerausten välillä. Nämä tuovat sinulle uusia lukijoita ja sisäpiiriläisiä mutta harva näistä todennäköisesti ostaa kurssisi.

Tämän takia 3 kuukautta ennen lanseerausta, sinun kannattaa keskittyä tuottamaan vain kurssin ympärillä olevista aiheista materiaalia. Niillä houkuttelet juuri oikeita ihmisiä ja saat heistä paljon todennäköisemmin maksavia asiakkaita.

Toki myyntisivun kirjoittamiseen liittyy paljon muitakin asioita, kuten:

  • mikä on se kulma, josta myyntisivun kirjoitat
  • mitä asiakas tietää ennen kuin hän tulee lukemaan myyntisivuasi
  • miten varmistat, että tarinat, joita kerrot, aidosti houkuttelevat ostamaan, eivätkä karkota asiakkaita
  • täytyykö myyntisivulla on ns. ”tekniset” asiat, kuten tuotteen tai palvelun ominaisuudet ja jos täytyy, miten ne esitellään
  • miten varmistat, että ongelmat ja kipupisteet ovat oikeat
  • kuinka teet myyntisivusta samaistuttavan etkä korkealentoisen
  • mitä sanoja kannattaa käyttää ja mitä välttää
  • miten varmistat ammattimaisuuden kirjoitetussa tekstissä (eikä sillä ole mitään tekemistä kirjoitusvirheiden kanssa)
  • ja miten luot myyntisivusta myyntivideon, jonka voit lisätä myyntisivusi alkuun ja palvella näin useampia potentiaalisia ostajia.

Mutta palataan näihin myöhemmissä postauksissa.

Lue myös nämä postaukset:

Psst…. Pinnaa postaus Pinterestiin

Myyntisivun kirjoittaminen - Näin suunnittelet ja kirjoitat myyntisivun

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: