Kirjoita myyntisivu | 7 asiaa jotka sinun tulee tietää ennen myyntisivun kirjoittamista

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Kirjoita myyntisivu | Tässä postauksessa käyn kanssasi läpi 7 asiaa, jotka sinun tulee tietää ennen myyntisivun kirjoittamista. Myyntisivuja on helppo vähätellä ja väittää, ettei niitä tarvita. Itse väitän, että myyntisivu on olennainen osa digiyrittäjän työkalupakkia, sillä myyntisivun avulla pystyt automatisoimaan ostoja etkä tarvitse suurta myyntitiimiä ympärillesi.

Jos tavoitteenasi on luoda automatisoitu liiketoiminta, silloin myyntisivu on yksi tärkeimmistä asioista, joihin sinun kannattaa panostaa.

Hyvin kirjoitettu ja optimoitu myyntisivu tuo sinulle tasaisesti kauppaa. Pystyt ohjaamaan kaikki kävijät yhdelle sivulle, jossa puretaan vastustuksia, näytetään palautteita ja todistetaan, että sinun avullasi on mahdollisuus saada tuloksia ja ratkaista ongelmia.

Ilman myyntisivua joudut joko

  • rakentamaan itsellesi myyntitiimin, jota johdat säännöllisesti ja käytät heidän kysymyksiin aikaa,
  • vastaamaan lukemattomiin samankaltaisiin kysymyksiin joita asiakkaat kysyvät,
  • hankkimaan ulkopuolisen ohjelman (esim. Manychat), jonka avulla vastaat asiakkaiden kysymyksiin sosiaalisessa mediassa,
  • kontaktoit asiakkaita itse sosiaalisessa mediassa (joka saattaa myös ärsyttää potentiaalisia asiakkaita),
  • tai käyttämään aggressiivisempaa sähköpostimarkkinointia, sillä nyt joudut myymään tuotteesi tai palvelusi suoraan sähköpostin kautta.

On loogista ja helpompaa, kun sinulla on yksi paikka, josta asiakkaat saavat tarvitsemansa vastaukset.

Kirjoita myyntisivu | 7 asiaa jotka sinun tulee tietää ennen myyntisivun kirjoittamista

Vaikka et olisi koskaan kirjoittanut myyntisivua, se ei haittaa. En minäkään ollut koskaan kirjoittanut myyntisivua ennen kuin aloitin digiyrittäjänä marraskuussa 2015. Mutta niin minä vain tein ja kirjoitinkin monia hyviä ja kauppaa tuovia myyntisivuja.

Sivuhuomautuksena kerron myös, että järjestän syyskuussa 2023 kolmen Masterclass-koulutuksen sarjan, jossa puran osiin 30 000 €, 50 000 € ja 100 000 € myyntisivut. Avaan ilmoittautumisen Masterclasseihin syyskuun alussa.

Mutta nyt mennään varsinaiseen asiaan.

1. Myyntisivun kirjoittaminen tarvitsee hyvän taustatyön

Ennen kuin myyntisivua voi kirjoittaa, sinun tarvitsee tehdä hyvä taustatyö. Toki sinun tulee tuntea asiakkaasi mutta tarvitset 4 muuta elementtiä, joita hyödynnät myyntisivun kirjoittamisessa.

Taustatyötä voidaan tehdä joko omalle sähköpostilistalle, yksilö- tai ryhmävalmennuspuheluiden lopussa, Instagram stooreissa tai Facebook ryhmissä.

Taustatutkimuksen aikana on tärkeää, ettet kerro yleisöllesi miksi esität kysymyksiä. Jos ihmiset tietävät että olet tekemässä ”markkinatutkimusta”, he antavat sinulle vastauksia, joita olettavat sinun haluavan kuulla.

Sen sijaan kysymykset muotoillaan aina siten, että ne ovat ”pohdintoja” ja ”yleistä mielenkiintoa” eivätkä ne välttämättä liity sinun omaan alaasi millään tavalla.

Esimerkki:

Olet joogaohjaaja ja haluat tietää mitkä ovat tyypillisiä oston esteitä, kun ihmiset harkitsevat verkkokurssien ostamista. Sen sijaan, että kysyisit ”Miksi et haluaisi ostaa joogakurssia?”, sinä kysyt:

  • ”Mikä ärsyttää verkkokurssien markkinoinnissa kaikista eniten?”
  • tai ”Mikä on kallein verkkokurssi jonka olet koskaan ostanut ja oliko se hintansa arvoinen?”
  • tai ”Mikä on ollut edullisin verkkokurssi jonka olet ostanut ja oliko se hintansa arvoinen?”

Nämä antavat sinulle laajempia vastauksia kuin yksityiskohtainen joogakursseihin liittyvä kysymys. Saat ihmiset keskustelemaan, kommentoimaan ja kertomaan sinulle oston esteitä.

Uskon pois, jos kolme ihmistä sanoo saman syyn mikä ärsyttää verkkokurssien markkinoinnissa, samaa ajattelevia on monia muitakin.

Oikeiden kysymysten esittäminen taustatyön aikana on elintärkeää. Käymme näitä läpi Sisältöakatemian koulutuksissa syvällisemmin.

2. Myyntisivun kirjoittaminen ei synny 15 minuutissa

Myyntisivut ovat tyypillisesti pitkiä. Itse olen kirjoittanut omat myyntisivut Google Docsiin ja siirtänyt sieltä sitten verkkosivuille. Tyypillisesti myyntisivuni ovat 10 – 16 A4 liuskaa pitkiä. On selvää, ettei tällainen myyntisivu valmistu 15 minuutissa.

Kirjoita myyntisivu aina yksi osa kerrallaan.

Koska myyntisivulla on oma rakenteensa, on helppoa kirjoittaa yksi osio valmiiksi kuin yrittää kirjoittaa koko myyntisivu samalta istumalta. Joskus flow ottaa vallan ja tekstiä syntyy paljon lyhyessä ajassa mutta varsinkin alkuvaiheessa tämä on harvinaista.

Myyntisivua kannattaa kirjoittaa vähintään 30 minuuttia joka päivä. Kun tehtävää pilkkoo pienempiin osiin, siihen on helpompaa sitoutua.

Muista, että elefanttikin syödään yksi pala kerrallaan.

Lue myös tämä: Millä ohjelmalla myyntisivu kannattaa luoda?

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

3. Myyntisivun rakenne on erilainen kuin blogipostauksen

Kuten aikaisemmin mainitsin, myyntisivulla on tietty rakenne. Tämä on kuitenkin erilainen kuin blogipostauksen rakenne. No, millainen rakenne sitten on? Sitä käyn tarkemmin läpi tulevissa Masterclass-koulutuksissa, joiden ilmoittautuminen avautuu syyskuun alussa.

Kaikki lähtee liikkeelle otsikosta. Otsikon tulee olla pysäyttävä ja uteliaisuutta herättävä. Myyntisivulla on oikeastaan vain 4 toimivaa otsikkovaihtoehtoa. Jos käytät yhtä niistä, onnistut otsikon kanssa joka kerta.

Sen jälkeen tulee ns. ”johdanto” (engl. lead), jonka tehtävänä on todistaa otsikko osittain oikeaksi. Tämä voidaan tehdä parillakin tavalla.

Otsikon jälkeen voidaan joko purkaa vastustus, oston este tai näyttää asiakaspalaute, joka todistaa otsikon oikeaksi.

Esimerkki:

  • Otsikko: ”3 muutoksen avulla Kaisa alkoi nukkumaan 8 tuntia levollista unta joka yö”
  • Johdanto: Kaisan palaute

Huomaa, että otsikossa tai Kaisan palautteessa ei vielä kerrota mitkä nämä 3 muutosta olivat. Myyntisivulla voidaan käydä 2 muutosta ja yksi on sitten se menetelmä, joka opetetaan kurssilla.

Johdannon jälkeen myyntisivu jatkuu hieman eri tavalla riippuen siitä kuinka paljon ihmisillä on vastausta aihetta kohtaan. Esimerkiksi itse toimin ”rahan tienaamisen” genressä, joten yleisöni on jo kuullut paljon erilaisia ”tienaa rahaa nopeasti” kliseitä useamman vuoden ajan.

Tämän vuoksi minun on kirjoitettava myyntisivun jatko eri tavalla kuin sellaisen, joka tarjoaa joogakurssia painonpudottajille.

Tässä maksuttomassa oppaassa kerron sinulle tarkemmin, mitkä 17 elementtiä myyntisivulla on tärkeää olla.

4. Myyntisivun tärkeyden vähättely haittaa myyntiä

Alla on yksinkertaistettu kuva siitä, miksi myyntisivu on niin tärkeä osa sinun liiketoimintaa. Voit ohjata myyntisivulle ihmisiä niin monesta eri paikasta kuin vain keksit.

Tyypillisesti myyntitunnelihan toimii siten, että ohjaat Googlesta ja sosiaalisesta mediasta ihmiset sähköpostilistallesi, lämmität heitä siellä ja sen jälkeen myyt tuotteitasi ja palvelujasi.

Näiden lisäksi voit – ja sinun kannattaa – ohjata ihmisiä säännöllisesti suoraan myyntisivulle. Kaikki eivät osta heti ensimmäisellä kerralla, eikä välttämättä toisellakaan.

Mutta pointti ei olekaan se vaan toistot.

Kertaus on opintojen äiti.

kirjoita myyntisivu

Marketing Rule of 7 on markkinointikonsepti, joka keksittiin 1930-luvulla. Silloin markkinoijat huomasivat, että kun ihmiset näkivät mainoksen vähintään 7 kertaa, he saivat enemmän asiakkaita. Toisin sanoen, mitä useammin henkilö näki mainoksen, sitä todennäköisimmin hän myös osti lipun elokuviin.

Sosiaalisen median aikakautena puhutaan enemmänkin asiakkaan kosketuspisteistä kuin mainoksen näkyvyydestä. Kuinka monta kertaa asiakas on kosketuksissa sinun, brändisi ja tuotteesi kanssa.

Tässä viimeisen vuoden aikana olen alkanut kiinnittää huomiota siihen, että varsinkin Yhdysvalloissa, valmentajat ja asiantuntijat ovat karsineet omia tuotteitaan ja palvelujaan merkittävästi. Heillä on yksi tuote, josta heidät aina tunnetaan ja jota he markkinoiva säännöllisesti.

Tämä johtuu siitä, että mitä enemmän annat asiakkaalle vaihtoehtoja, sitä vaikeampaa päätöksen tekeminen on. Jos sinulla on 5 samankaltaista tuotetta tai palvelua, asiakas ei tiedä mikä niistä on juuri hänelle sopivin.

Mutta jos sinulla on vain yksi tuote tai palvelu, jota tarjoat julkisesti, saat enemmän kosketuspisteita potentiaalisten asiakkaittesi kanssa ja maksimoit markkinointi- ja myyntiviestisi näkyvyyden.

Jos myyntisivusi konversio on 5 % (eli 5 ihmistä jokaisesta 100 uniikista kävijästä ostaa), kumpi on sinulle parempi vaihoehto:

  • Se, että ohjaat ihmisiä eri kanavasta viiteen eri tuotteeseen ja saat 100 – 500 kävijää kuukaudessa per tuote?
  • Vai se, että ohjaat 2500 – 5000 ihmistä yhdelle myyntisivulle kuukausittain ja saat heistä 5 % ostamaan?

Saattaisit pitää myös tästä: Mitä eroa on laskeutumissivulla, myyntisivulla ja kotisivulla?

5. Myyntisivu tulee optimoida sekä Googlelle (SEO) että mobiililaitteille

Myyntisivu on yksi haastavimmista teksteistä jotka hakukoneoptimoidaan. Myyntisivun hakusana on helppo löytää mutta sen lisääminen loogisesti myyntisivulle onkin jo sitten toinen juttu.

Miten valita oikeat SEO hakusanat myyntisivulle? Ensin sinun tulee vastata näihin kysymyksiin:

  1. Kuka on sinun unelma-asiakkaasi?
  2. Millaista tietoa hän etsii ongelmasta, jonka tuotteesi tai palvelusi ratkaisee?
  3. Missä vaiheessa hän on menossa ostopolulla (tiedon etsintä, vertailu tai osto)?
  4. Mitä sanoja hän käyttää tiedon etsintään?

Tällä yksinkertaisella tehtävällä löydät 5 – 10 erilaista sanaa, joiden ympärille voit alkaa optimoimaan omaa myyntisivuasi.

Muista, että tiedon etsintä, vertailu ja ostopäätös aktivoidaan eri sanoilla.

Esimerkiksi jos etsin tietoa joogasta, käytän sanoja ja lauseita kuten:

  • miten aloittaa jooga
  • onko jooga hyväksi kipeälle selälle
  • voiko ylipainoinen aloittaa joogan

Jos taas vertailen eri toimijoita keskenään, käytän:

  • kokemuksia yrityksestä / yrittäjästä Y
  • kokemuksia (hatha)joogasta

Ja jos olen ostamassa, käytän:

  • joogastudio (kaupunki)
  • paras joogastudio
  • jooga hinta (kaupunki)

Ei siis ole aivan sama millä sanoilla optimoit myyntisivusi. Muista, että kävijämäärällä ei ole merkitystä, jos kukaan ei osta. Hanki siis oikeat, ostohousut jalassa olevat asiakkaat myyntisivullesi ja maksimoi kauppojen määrä.

Myyntisivun tulee olla selkeä myös mobiililaitteella. Vältä siis turhia kuvia, kaavioita ja monimutkaisia haitareita. Mitä yksinkertaisempi sivu on, sitä helpompaa sitä on lukea.

6. Kirjoita myyntisivu ensimmäisenä ennen muita markkinointi- ja myyntimateriaaleja

Kirjoita myyntisivu aina ensimmäisenä ennen kuin lähdet suunnittelemaan tai kirjoittamaan muita markkinointi- ja myyntimateriaaleja.

Kun huomioimme Marketing Rule of 7, on ehdottoman tärkeää, että lukija lukee samoja asioita niin markkinointi- ja myyntiteksteistä kuin myyntisivultakin. Kun myyntisivu kirjoitetaan ensin, se on viimeinen asia, mikä luetaan ennen ostopäätöstä. Koska markkinointimteriaali on käsitellyt samoja asioita kuin myyntisivu, ostopäätös tuntuu loogiselta seuraavalta askeleelta.

Tällöin myyntisivulla ei tarvitse käyttää mitään klikaiseis mainoslauseita. Todellisuudessa, kun markkinointia on tehty ennen ostopäätöstä jo pidemmän aikaa, varsinainen myynti on jo tehty. Olet vakuuttanut markkinointimateriaaleilla ihmiset siitä, että tuotteesi ja palvelusi ovat tärkeitä, sinä osaat auttaa ja siksi ostopäätös on helppo tehdä.

Tämä on parhaimmillaan sitä eleganttia ja luonnollista myyntiä.

Jos myyntisivu kirjoitetaan viimeisenä, riskinä on, että osa markkinointimateriaalista ei sovikaan loogisesti yhteen myyntisivun kanssa. Kirjoittaessa myyntisivua sinulle voi tulla uusia ideoita, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluat ottaa mukaan myyntisivun tekstiin. Mutta nämä ei välttämättä ole niitä asioita, joista olet puhunut ja kirjoittanut aikaisemmin.

Tällöin kokonaisuus, joka asiakkaan mielessä muodostuu, ei tunnu enää loogiselta, joten ostopäätös on helppo jättää tekemättä.

Tilanne on vähän sama, jos markkinointimateriaaleissa minä puhuisin vain konversiosta ja konversio-optimoinnista mutta myyntisivulle puhuisin kirjoittamisen Tone of Voicesta. Vaikka nämä etäisesti kuuluvat yhteen, ne eivät tunnu loogiselta.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

7. Myyntisivulla tulee selkeästi kertoa kenelle tuote ei sovi

Moni pelkää rajata asiakkaita markkinoinnin ulkopuolelle. Kuitenkin psykologian näkökulmasta tämä on voimakas luottamuksen rakentaja. Sinä ammattilaisena ja asiantuntijana tiedät kenelle tuote sopii ja kenelle ei sovi.

Ja jos nyt sanot, että tuotteesi sopii kaikille, suosittelen lämpimästi menemään takaisin pöydän ääreen ja miettiään asiaa uudelleen.

Jos tuote sopii kaikille, silloin se ei ole riittävän spesifi ja sen markkinointi on äärettömän hankalaa. Myyntisivulla sinun tulee pystyä kirjoittamaan asiat niin, että lukijan on helppo samaistua niihin.

”Kaikkea kaikille on ei mitään kenellekään.” -Tiia Konttinen

Jos tuote sopii kaikille, samaistuttavuus katoaa kokonaan.

Joskus voi myös käydä niin, että kun alat rajaamaan ihmisiä kurssisi tai palvelusi ulkopuolelle, se alkaakin kiinnostamaan enemmän. Minullekin on käynyt näin. Sain useasti kysymyksiä sopiiko Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ valmennukseni tietylle ihmiselle. Hän kertoi tarkemmin elämäntilannettaan ja taustaansa ja lähes aina sanoin, ettei valmennus sovi heille. Silti myöhemmin he tulivat mukaan valmennukseen.

Me haluamme kuulua porukkaan ja se, että jonkun henkilön ”jättää” porukan ulkopuolelle, saattaakin nostaa heissä kipinän tulla mukaan.

Älä siis pelkää rajata ihmisiä tuotteesi ulkopuolelle. Mitä tarkemmin pystyt tämän tekemään, sen parempi.

Ihmisten rajaaminen ulkopuolelle varmistaa myös sen, että ostajat ovat tyytyväisiä, saat vähemmän rahat takaisin pyyntöjä ja ne, jotka ostavat, saavat aidosti tuloksia aikaan.

Nyt tiedät 7 asiaa jotka sinun tulee tietää ennen myyntisivun kirjoittamista. Oliko nämä jo ennestään tuttuja vai saitko uusia oivalluksia?

Psst…. Pinnaa postaus Pinterestiin niin löydät sen myöhemmin.

kirjoita myyntisivu

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: