Mikä on myyntisivu ja miksi se on olennainen osa myyntitunneliasi?

Mikä on myyntisivu ja miksi se on olennainen osa myyntitunneliasi? Myyntisivun tarkoituksena on muuttaa kotisivuilla vierailevat ostajiksi kertomalla päätöksenteon kannalta olennaiset asiat selkeästi. Toimiva myyntisivu ei kuitenkaan ole pelkästään suoraviivainen kuvaus tuotteestasi tai palvelustasi. Toimiakseen odotetulla tavalla myyntisivulla tulee kohdata asiakkaan kipupisteet, haasteet ja ongelmat ilman, että lukijaa syyllistetään tai vähätellään.

Mikä on myyntisivu ja miksi se on olennainen osa myyntitunneliasi?

Ajatus myyntisivun tekemisestä ja kirjoittamisesta saattaa aiheuttaa harmaita hiuksia. Mielessä saattaa käydä ajatuksia, kuten:

  • ”En osaa kirjoittaa riittävän hyvin.”
  • ”En tiedä, mitä myyntisivulle tulisi kirjoittaa.”
  • ”Onko väliä, miten myyntisivu visuaalisesti muotoillaan?”
  • ”En halua kirjoittaa pitkiä myyntitekstejä, kun en jaksa niitä lukea itsekään…”
  • ”Minulla ei ole aikaa kirjoittaa, joten teen sen sitten joskus paremmalla ajalla.”
  • ”En halua tyrkyttää ja tuputtaa, vaan luotan siihen, että asiakkaat ostavat pelkän kuvauksen perusteella.”
  • ”En uskalla luvata liikoja.”
  • ”Taas yksi uusi asia, joka pitää tehdä…”

Ymmärrän enemmän kuin hyvin, ettet halua tehdä enempää vaan vähemmän. Ja siksi myyntisivu onkin niin loistava. Hyvin tehty myyntisivu voi nimittäin tuoda sinulle enemmän myyntiä vähemmällä vaivalla.

Otetaan esimerkiksi life coaching -palvelu. Yrittäjä tarjoaa henkilökohtaista valmennusta kiireisille työssäkäyville äideille. Vaikka kohderyhmä on tavallaan selkeästi mietitty, mahdollisen ostajan ongelmaksi voivat muodostua muut haasteet, kuten:

  • riittämättömyyden tunne kotona ja töissä
  • huono omatunto siitä, että töiden jälkeen äiti ottaa vielä omaa aikaa
  • epävarmuus siitä, aiheutuuko rahanmenosta riitaa puolison kanssa.

Jos palvelu kuvataan vain siltä kannalta, mitä asiakas saa valmennuksen aikana, ostopäätös jää tekemättä, koska asiakkaan mielessä olevia muita kysymyksiä ja epävarmuuksia ei käydä läpi.

Hyvä ja hyvin toteutettu myyntisivu siis ennakoi ja käsittelee mahdollisia vastalauseita. On hyvin tyypillistä, että kiireiset äidit ajattelevat, että ”tämä sopii niille, joiden lapset ovat jo isompia, mutta minulla on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta, enkä millään pysty ottamaan aikaa itselleni”. Tällaisten kysymysten ymmärtäminen ja ennakoiminen myyntisivulla rakentaa luottamusta, lisää uskottavuutta ja alentaa ostokynnystä.

Joko tutustuit tähän: Mikä yksi asia jokaisen digiyrittäjän myyntisivulta uupuu?

Miksi myyntisivu on tärkeä osa myyntitunneliasi?

Kirjoittamalla hyvän ja laadukkaan myyntisivun sinun on helppoa ohjata ihmisiä useasta eri lähteestä suoraan myyntisivulle. Kun myyntisivu on tehty laadukkaasti ja se puhuttelee sinun unelma-asiakastasi, et tarvitse isoja ja pitkiä myyntitunneleita.

Voi olla, että riittää, että ohjaat uudet ihmiset lukemaan viisi blogitekstiä, jonka jälkeen pystyt jo ohjaamaan heidät suoraan myyntisivulle. Toisinaan voi olla, että asiakkaat kannattaa kierrättää sähköpostilistan kautta, mutta minulla on myös asiakkaita, joiden myyntitunnelit on rakennettu suoraan blogiin.

Ilman myyntisivua joudutaan tekemään paljon enemmän töitä, jotta ihmiset saadaan ostamaan. Sosiaalisessa mediassa kaikki tapahtuu nopeasti, ja sisältöjen pituus on huomattavasti lyhyempi. Joudumme siis tekemään jopa kymmeniä erilaisia Reelsejä tai TikTok-videoita, jotta saamme ihmiset vakuuttuneeksi siitä, että meitä kannattaa kuunnella.

Myyntisivun tehtävänä on nopeuttaa päätöksentekoa ja saada asiakas ostamaan samalla kertaa, kun hän tulee myyntisivullesi. Jos sinulla on useampia asiakassegmenttejä, sinun kannattaa kirjoittaa jokaiselle segmentille omat uniikit myyntisivut. Näin voit räätälöidä sisällön sopimaan juuri heille, eikä sinun tarvitse pelätä, että osa kävijöistä poistuu saman tien sivulle tullessaan.

Mutta lähdetään liikkeelle yhdellä segmentillä. <3

Myyntisivujen avulla pystyt myös rakentamaan yhtenäistä brändiä ja sitouttamaan kävijät syvemmällä tasolla kuin jos yrittäisit myydä pelkkien somejulkaisujen avulla.

Kun myyntisivu optimoidaan oikealla tavalla, se tuo sinulle säännöllisesti uusia liidejä ja asiakkaita suoraan Googlen kautta – ilmaiseksi.

Seuraamalla sivun tilastoja, kuten sivulla vietettyä aikaa ja välittömän poistumisen prosenttia, pystyt optimoimaan ja parantamaan sivua, jonka ansiosta myyntisi kasvaa ilman ylimääräistä vaivaa.

Joko luit tämän: Näin teet yritysblogilla 100 000 € vuodessa

Mikä on myyntisivu

Mitä myyntisivu ei ole?

Myyntisivu ei ole pelkästään myyntiä. Se on lisäarvoa tuottava, opettava ja sitouttava sivu. Vähän kuin blogiteksti, mutta sen tavoitteena on saada ihmiset ostamaan.

Tässä muutamia tilastoja myyntisivuista:

  • Ensivaikutelma: Sinulla on 0–8 sekuntia aikaa tehdä erinomainen ensivaikutelma. Siksi on tärkeää, että myyntisivun otsikko on houkutteleva, mielenkiintoinen ja sellainen, joka saa ihmiset lukemaan eteenpäin.
  • Suurimmat huolenaiheet: Suurimmat huolenaiheesi myyntisivulla ovat tylsyys ja skeptisyys. Ihmiset ovat entistä skeptisempiä, sillä heille on luvattu paljon mutta valitettavasti kaikkia lupauksia ei ole pidetty. Jos teksti on tylsää, lukeminen loppuu nopeasti.
  • Sivun latausaika: 2 sekunnin viive myyntisivun latausajassa voi lisätä välitöntä poistumisprosenttia jopa 103 %.
  • Videot: Videon sisältävä myyntisivu voi lisätä konversioita jopa 86 %.
  • Palautteet ja testimonialit: 92 % ihmisistä lukee palautteet ennen kuin ostaa, mikä osoittaa, että on tärkeää pyytää palautteita vanhoilta asiakkailta ja lisätä vähintään kolme palautetta myyntisivullesi.
  • Mobiilioptimointi: Yli 60 % kaikesta liikenteestä tulee mobiililaitteilta. Myyntisivut, joita ei ole optimoitu mobiililaitteille, voivat menettää merkittävän osan kaupoista.
  • Toimintakehotteet (CTA): Henkilökohtaiselta tuntuvat toimintakehotteet tuottavat 42 % enemmän klikkauksia kuin tavalliset toimintakehotteet.
  • Toimintakehotteen väri: Toimintakehotteen painikkeen värin muuttaminen voi lisätä tuloksia. Esimerkiksi Hubspot on havainnut tutkimuksissaan, että punainen toimintakehotuspainike on 21 % parempi kuin vihreä.
  • Myyntisivun pituus: Tähän ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta, mutta Marketing Experimentsin tutkimuksessa havaittiin, että pitkät myyntisivut voivat tuottaa jopa 220 % enemmän viittauksia kuin lyhyet myyntisivut. (Toisin sanoen pitkiä myyntisivuja jaettiin enemmän ja niihin linkitettiin enemmän kuin lyhyitä myyntisivuja.)
  • A/B-testaus: Yritykset, jotka jatkuvasti A/B-testaavat myyntisivuja, saavat 7–10 kertaa enemmän liidejä kuin yritykset, jotka eivät testaa niitä.
  • Kuvat: Katseenseurantatutkimukset ovat osoittaneet, että kävijät kiinnittävät erityistä huomiota kuviin, joissa on tietoa. Asianmukaiset kuvat (esimerkiksi infograafit, tilastot, tutkimukset) voivat pitää käyttäjät sitoutuneina ja johtaa parempiin tuloksiin.
  • Niukkuus ja kiireellisyys: Kiireellisyyden herättäminen voi lisätä myyntiä 332 %.
Mikä on myyntisivu

Miten varmistat, että myyntisivu tuo haluttuja tuloksia?

Olen jo vuosia opettanut, että myyntisivu tulee kirjoittaa ensimmäisenä ennen kuin mitään muuta kampanja- tai lanseerausmateriaalia tehdään. Tämä johtuu siitä, että kirjoittamalla myyntisivun ensin, pystyt pitämään kaiken materiaalin loogisena. Jos teet ensin markkinointimateriaalin, voi olla, että olet kirjoittanut siellä jotain, mikä ei olekaan enää loogista myyntisivun kannalta. Tällöin markkinointimateriaalin tuottaminen on ollut turhaa ja vienyt kallisarvoista aikaasi.

Lopusta alkuun päin toimii erinomaisesti markkinointi- ja myyntimateriaalin tuottamisessa. Moni yrittäjä luulee, että kaikkien sisältöjen pitää olla erilaisia. Parhaimmat tulokset kuitenkin saadaan sillä, että sisällöissä kerrotaan samankaltaisia asioita. Kertaus on opintojen äiti.

Muistatko Marketing Rule of 7 -säännön? Ihmisten tulee nähdä sinun markkinointimateriaalisi vähintään 7 kertaa, jotta he alkavat rekisteröidä sen ja kiinnostuvat tuotteistasi ja palveluistasi. Sama pätee myös myyntisivuun. Kun myyntisivu on kirjoitettu ensimmäisenä, voit ottaa siitä pieniä osia ja hyödyntää niitä muissa materiaaleissa, kuten lanseeraussähköposteissa, kampanjaviesteissä ja blogiteksteissä.

Myyntisivun kirjoittamiseen riittää, että sinulla on selkeä käsitys siitä, mitä myyt tai mikä on kurssisi tai valmennuksesi runko. Sen jälkeen voit kirjoittaa myyntisivun ja muokata, täydentää tai hioa sitä, kun palvelu tai kurssi on valmis.

Toinen tärkeä asia myyntisivussa on, että seuraat sen tilastoja. Muista, että eurot valehtelevat, mutta tilastot eivät koskaan. Iso osa asiakkaistani on ollut pettyneitä, jos myyntiä ei ole tullut riittävästi. Mutta tilastojen analysointi on lähes joka kerta osoittanut, että jos myyntisivulle olisi saatu enemmän ihmisiä, kauppaa olisi tullut enemmän.

Nämä tilastot jokaisen yrittäjän on tiedettävä ja näitä on seurattava säännöllisesti:

  • myyntisivulla vietetty aika
  • CTR ( click through rate)
  • konversio

CTR = (ostopainiketta klikanneet / myyntisivun uniikit kävijät) x 100

Konversio = (ostajien lukumäärä / myyntisivun uniikit kävijät) x 100

Molempien keskiarvon tulee olla vähintään 2 %.

Miten lähteä liikkeelle?

Olipa sinulla lyhyt tai pitkä myyntisivu, palvelukuvaus tai vain verkkokaupan tuotekuvaus, ensimmäinen askel on laskea CTR ja konversio. Yleensä nämä tiedot saadaan Google Analyticsista tai muusta analyysiohjelmasta.

Kun tiedät missä olet, sinun on helpompi lähteä parantamaan. Muista, ettei pyörää pidä keksiä uudelleen eikä kaikkea sisältöä kannata kirjoittaa uusiksi. Otamme sen, mikä toimii ja pidämme sen, ja muokkaamme ja parannamme vain sitä, mikä ei toimi.

Kun haluat sisäpiiritietoa myyntisivuista, liity mukaan täällä. Saat lahjaksi oppaan, jossa käyn läpi 17 elementtiä, jotka jokaisella myyntisivulla tulisi olla.

Nyt tiedät mikä on myyntisivu ja miksi se on olennainen osa myyntitunneliasi.

Millaisia kysymyksiä sinulle tuli mieleen tämän postauksen osalta?

Lähteet:

Psst….. Pinnaa postaus Pinterestiin

Mikä on myyntisivu ja miksi se on olennainen osa myyntitunneliasi?
Julkaistu kategoriassa: