10 askeleen prosessi laadukkaan sisällön tuottamiseen

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

10 askeleen prosessi laadukkaan sisällön tuottamiseen. Monet ihmiset, jotka eivät lue blogeja, ovat sitä mieltä, että bloggaaminen on pelkkä harrastus. 10 vuotta sitten bloggaamista pidettiin enemmän päiväkirjamaisena oman elämän julkiseksi tuomisena. Kävimme innoissaan lukemassa, miltä jonkun ihmisen elämä näytti ja millaisia ongelmia hänellä arjessaan oli.

Nykyään blogi on loistava sisältömarkkinoinnin muoto, jonka kautta ammattilaiset ja mielipidevaikuttajat nostavat esiin uusia ilmiöitä, trendejä ja markkinoivat menestyksekkäästi tuotteita ja palveluja. Bloggaajat brändäävät itsensä asiantuntijoiksi ja yritykset vahvistavat blogin avulla asiakkaiden sitoutumista.

Jos olet kirjoittanut blogia harrastusmielessä ja haluat siirtyä enemmän ammattimaisempaan suuntaan, hyppy voi tuntua massiiviselta. Sisällön suunnitteluun, lukijoiden tunnistamiseen ja brändin rakentamiseen tarvitaan aikaa.

10 askeleen prosessi laadukkaan sisällön tuottamiseen

Jotta työmäärä ei tuntuisi liian ylivoimaiselta, suosittelen lämpimästi rakentamaan työtä ja kirjoittamista nopeuttavia prosesseja. Näiden avulla työskentely sujuu jouhevasti ja huomaat saavasi enemmän aikaan lyhyemmässä ajassa.

Tässä postauksessa annan sinulle oman 10 askeleen prosessin sisällön tuottamiseen. Voit aloittaa tästä ja kehittää omia prosesseja matkan varrella tai jos haluat valmiita prosesseja käyttöösi, olet aina lämpimästi tervetullut Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ yhteisöön.

1. Valmistele postaus, joka antaa lisäarvoa

Aivan ensimmäiseksi sinun tulee miettiä postausaihe tai idea sisällöstä, joka aidosti auttaa ja hyödyttää lukijaasi. Ilman lukijoita eli yleisöä, sisällön tuottaminen on turhaa. Vaikka blogi on sinun, kirjoitat sisältöä aina lukijaa ajatellen. Jos lukijaa ei kiinnosta se, mitä kirjoitat tai jos teksti ei saa lukijaa sitoutettua tai aktivoitua millään tavalla, olet menossa väärään suuntaan.

Lue myös tämä: TOP 5 keinoa tehdä blogin lukijoista sitoutuneita asiakkaita

Ilman yleisöä blogisi ei ole olemassa. Ilman sitoutunutta yleisöä sinulla ei ole mahdollisuutta hankkia tuloja. Ilman laadukasta sisältöä et pysty rakentamaan kumpaakaan. Muista, että jokaisen postauksen tulisi vastata yhteen kysymykseen, ongelmaan tai haasteeseen, joka lukijalla on mielessä. Kirjoittamisen sijasta pystyt hyvin äänittämään myös podcasteja tai nauhoittamaan youtube videoita. Olipa sisältösi millaista tahansa, syy sisällön tuottamiseen tulee olla sama. Valitse lisäarvoa tuottava aihe postaukselle ja tuota sisältöä.

2. Oikolue ja editoi

Huomaan monesti että bloggaajat kirjoittavat ajatuksensa ylös ja julkaisevat postauksen. Mutta ammattilaispiireissä homma ei toimi niin. Teksti kirjoitetaan, sitä hiotaan, se oikoluetaan ja editoidaan. Yhtä postausta saatetaan työstää parikin päivää. Itse toimin nykyään niin, että kirjoitan yhden päivän aikana 1 – 4 postausta alusta loppuun. Sen jälkeen annan postausten hautua yön yli. Seuraavana päivänä otan yhden postauksen, oikoluen sen, editoin ja ajastan. Loppupäivän aikana en koske muihin postauksiin.

Sitä seuraavina päivinä toistan tämän prosessin muiden postausten kohdalla. Mielelläni antaisin postaukset oikoluettavaksi ammattilaiselle mutta tässä hetkessä se ei ole vielä ajankohtaista. Kun oikoluen, luen postauksen aina ääneen itselleni. Tällä tavalla saan parhaan käsityksen postauksesta. Jos haluat erottua muiden bloggaajien joukosta, käytä aikaa sisällön oikolukuun ja editoimiseen.

3. Tee/valitse postaukselle kuvat

Pyrin aina lisäämään postaukseen visuaalisesti miellyttäviä kuvia. Koska omat postaukseni ovat pääsääntöisesti täyttä tekstiä 😀 kevennän lukukokemusta lisäämällä sisältöön kuvia. Suurin osa kuvista on kuvaruutukaappauksia mutta toisinaan lisään itse tehtyjä kuvia tekstin joukkoon, kuten alla:

Ajallisesti en ota itse kuvia vaan hyödynnän maksullisia kuvapankkien kuvia. Mutta yllä olevan kaltaiset kuvat teen itse Canvalla. Tärkeintä kuvissa on tietysti se, että ne tukevat kokonaisuutta ja sinun brändiäsi.

4. Liittymislahja

Suosittelen lisäämään jokaiseen postaukseen pienen liittymislahjan, jonka lukija saa, kun hän liittyy sähköpostilistallesi. Liittymislahjan tulisi aina liittyä kirjoitettuun sisältöön. Toisinaan voit antaa pdf-tiedoston tai videon ilman, että lukija liittyy sähköpostilistallesi.

Lahja voi olla lyhyt pdf-tiedosto, materiaalikirjasto, video, webinaari, työkirja tai vaikka podcast.

5. Kirjoita useampia otsikoita

Ammattilaisen Pro Tip:

Kirjoita otsikko aina viimeisenä. Tällä tavalla varmistat, että otsikko kiteyttää sisällön etkä johda lukijaasi harhaan.

Mutta älä tyydy ensimmäiseen otsikkoon. Kirjoita useita eri versioita otsikoista. 5 – 7 riittää mainiosti. Fiilistele ja valitse lopulta paras postaukseen. Toinen syy, miksi tarvitset useampia otsikoita on se, että kohdassa 7 markkinoimme postausta ja jaamme sitä useammassa somekanavassa. Kun sinulla on useampia otsikoita, et vaikuta tuputtavalta ja tyrkyttävältä.

6. Muotoile postaus

Postauksen muotoilu tarkoittaa otsikoiden lisäämistä, väliotsikoiden miettimistä, tärkeiden kohtien korostamista, kuvien lisäämistä, listojen laatimista ja linkkien liittämistä postaukseen. Mitä pidempi postaus on, sitä tärkeämpää postauksen muotoilu on. Haluat, että lukija lukee postauksen myös mobiililaitteella.

7. 80% ajasta kuluu postauksen markkinointiin

Postauksen markkinointi eli jakaminen sosiaalisessa mediassa ei saa olla yksittäinen tapahtuma. Näen paljon esimerkiksi Facebookissa sitä, että kun postaus on julkaistu, se jaetaan samalla kertaa 10 eri FB ryhmään. Facebook julkaisu elää vain muutaman tunnin. Jos jaat postauksen Facebookiin nyt, kolmen tunnin kuluttua sitä ei enää siellä nähdä, koska niin paljon uutta sisältöä on sinne jo jaettu.

Järkevämpää on jakaa postausta eri päivinä eri somekanavissa eri aikaan päivästä. Tässä helpottaa se, että sinulla on useita erilaisia otsikoita valmiina. Kun jaat postauksen someen, voit kirjoittaa julkaisun alkuun eri tekstejä. Kun toimit näin, et vaikuta robottimaiselta ja tuputtavalta.

10 askeleen prosessi laadukkaan sisällön tuottamiseen

8. Aikataulutus ja jakaminen

Olen tehnyt Google Sheetsiin itselleni taulukon, jossa on jokainen somekanava, ryhmä ja yhteisö, johon jaan sisältöäni. Olen myös merkinnyt päivät ja kellonajat, milloin jaan sisältöä. Tämä taulukko on minulla koko ajan näkyvillä, kun olen tietokoneella. Pystyn siitä helposti tarkistamaan, milloin tietty postaus täytyy jakaa someen.

Olen käyttänyt tätä tekniikkaa nyt muutaman kuukauden ja voin sanoa, että se on tuonut loistavia tuloksia. Toki on olemassa erilaisia ajastusohjelmia, kuten Buffer, Hootsuite ja CoSchedule, jotka jakavat postauksia automaattisesti somessa. Mutta esimerkiksi näiden ohjelmien kautta ei pysty ajastamaan Facebook-ryhmiin. Poikkeuksena ovat ne ryhmät, joita sinä itse olet perustanut ja hallinnoit.

Totuus on se, että mitä enemmän markkinoin postauksiani, sitä enemmän blogiini tulee lukijoita. Ei tämä markkinointi sen suurempaa salatiedettä ole 😉

Lue myös tämä: Helpot vinkit blogipostauksen kirjoittamiseen

9. Seuraa tilastoja ja analysoi tuloksia

Tilastoseuranta voi kuulostaa ja tuntua supertylsältä mutta luota minuun, tämä tulee olemaan blogisi pelastus. Mikään ei nimittäin ole turhauttavampaa, kuin tehdä työtä, joka ei tuo tuloksia. Jos käytät päivässä 2 tuntia aikaa markkinointiin, haluat tietää, mikä markkinointitoimenpide tuo sinulle parhaat tulokset. Hyvin todennäköisesti nimittäin 20 % markkinointitoimenpiteistä tuo 80 % tuloksista.

Kun tiedät mikä toimii ja mikä ei, voit huoletta luopua siitä, mikä ei toimi. Vapautat aikaa suunnitteluun ja säästät hermoja. Itse seuraan lukijamäärää mutta myös sitä, kuinka pitkään postauksissa viihdytään. Aina kun päästään yli 4 minuutin, taputan itseäni selkään.

10 askeleen prosessi laadukkaan sisällön tuottamiseen

10. Toista seuraavan postauksen kohdalla

Nyt tiedät 10 askeleen prosessin sisällöntuotantoon. Ei ole rakettitiedettä eikä salatiedettä. Vain joukko strategisesti määriteltyjä ja hiottuja toimenpiteitä, jotka muodostavat toimivan prosessin. Mitä useammin toistan tätä, sitä nopeammaksi tässä tulen. Ennen koko tämän prosessin läpivienti saattoi viedä 5 tuntia. Nyt enää 2,5 tuntia. Ja olen huipputyytyväinen lopputulokseen.

Kuten aikaisemminkin sanoin, prosessit voivat tuntua tosi tylsiltä mutta ne nopeuttavat bloggaamista ja luovat sinulle toimiva rutiineja. Rutiinit helpottavat ajanhallintaa ja ennen pitkää huomaat, että teet enemmän lyhyemmässä ajassa.

Lue myös tämä: 5 keinoa miten hyödynnät blogia brändin rakentamisessa

Mutta jotta tämä kymmenes askel olisi valmis, haluan muistuttaa sinua, että prosessi ei pääty pelkästään siihen, että julkaiset superhyödyllisen postauksen ja jaat sen someen. Sinun postauksesi on loistava, koska käytit siihen aikaa ja vaivaa. Et vain kirjoittanut mitä mieleen juolahti ja julkaissut sitä samantien.

Käytit aikaa suunnitteluun ja sisällön tuottamiseen. Oikoluit ja edioit. Julkaisut ja jaat sitä somessa tasaisesti. Annoit hyödyllistä tietoa lukijoillesi. Nyt on aika tehdä sama uudelleen. Joka kerta, kun kirjoitat sisältöä tämän prosessin avulla, rakennat unohtumatonta brändiä ja blogia.

Nyt tiedät 10 askeleen prosessin laadukkaan sisällön tuottamiseen. Haluatko jutella lisää? Laita viestiä, vaihdetaan ajatuksia.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: