5 oivallusta Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -verkkokurssilta, jotka kasvattivat liikevaihtoamme yli miljoonaan euroon

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

5 oivallusta Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -verkkokurssilta, jotka kasvattivat liikevaihtoamme yli miljoonaan euroon. En todellakaan ole mikään ammattimarkkinoija. Minua ahdistaa jo ajatus siitä, että pitäisi tuputtaa yritykseni palveluja ihmisille. Olen koulutukseltani puheterapeutti ja tutkija. Johdan yritystä nimeltä Äännekoulu, jossa tarjoamme puheterapiaa.

Tämä kyvyttömyyteni myydä kenellekään mitään kiteytyy silloin, kun istun lapsen koulun joulumarkkinoiden myyntipöydässä. Minun pitäisi tarjota mokkaneliöitä ohikulkeville vanhemmille, jotka tietävät, että raha menee lasten luokkaretkikassan kasvattamiseen eikä minun pankkitilini saldon hyväksi.

Silti hävettää, enkä saa sanottua mitään. Ihmiset kävelevät ohi. Nolona pyörin pöydän ympärillä ja mietin, miten pääsisin mahdollisimman pian kotiin.

(Kuulostaako muuten tutulta?)

Mutta tässä digimarkkinoinnissa – siinä minusta on tullut hyvä. Olen myynyt kolmen viimeisen vuoden aikana verkon kautta lähes miljoonalla eurolla terapiaa, kirjoja, verkkokursseja ja koulutusta. Ja siitä voin kiittää Tiiaa. Ei hassumpi tulos muutaman sadan euron satsauksesta Tiian Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -kurssiin.

5 oivallusta Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -verkkokurssilta, jotka kasvattivat liikevaihtoamme yli miljoonaan euroon

Tässä parhaimmat 5 oivallusta Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -verkkokurssilta, sillä olen kurssin suurkuluttaja. (Sanon näin, koska olen nyt käynyt tätä kurssia viimeiset 3 vuotta niin, että palaan aina uudestaan ja uudestaan materiaalin pariin.)

Saattaisit pitää myös tästä: Miljoona euroa bloggaamalla – vaikka bloggaamisen pitäisi olla kuollut

Kirjoittaminen Tiian Blogi-reseptillä on mukavaa

Olen aina pitänyt kirjoittamisesta. Se on terapeuttista. Kirjoittaminen on myös ajattelua. Olen huomannut, että jos kirjoitan asian paperille, jäsentyy se päässäni paremmin. Tämän opin jo väitöskirjaani kirjoittaessa.

Blogijuttujen kirjoittaminen voi olla kuitenkin ahdistavaa, varsinkin jos sisältöä pitäisi tuottaa tasaisesti ympäri vuoden. Tiian blogi-jutun reseptillä kirjoittaminen on helppoa. Postauskaavan avulla pääsen aina alkuun.

Blogijutut Tiian postauskaavan avulla on suunniteltu niin, että ne auttavat meidän asiakaskuntaamme. Niistä on iloa, vaikkei lukijasta tulisi koskaan asiakastamme. Samalla voimme viestiä omasta ammattitaidostamme, mikä kasvattaa asiantuntija-asemaamme.

Oman työn tehostaminen auttaa stressinhallintaa

Toinen tärkeä asia, jonka olen poiminut Tiian tavasta tehdä töitä, on sisällön tuottaminen etukäteen. Puolivuosittain istun alas ja suunnittelen Mailchimpiin seuraavan 6 kuukauden jokaisen viikon sähköposti-viikkokirjeet aihetasolla valmiiksi.

Samoin teen suunnitelman blogin sisällöistä ja teen postauksista luonnokset valmiiksi blogiin. Parin viikon välein urakoin niin sähköposteja kuin blogijuttujakin valmiiksi. Ei tarvitse olla insipiraatiota. Aiheet ovat valmiina ja sitten vain kirjoittamaan.

Jos jumitun, menen Tiian blogiin tai luen hänen lähettämiään viikkokirjeitä. Sieltä löytyy todennäköisin resepti siihen, miten saan blogijutun tai viikkokirjeen kirjoitettua loppuun.

Joka kuukauden ensimmäisenä lauantaina tyttären tanssitunnin ajan istun kahvilassa ja teen Hootsuitella valmiiksi seuraavan kuukauden Face- ja IG-postaukset.

Kun postaukset, viikkokirjeet ja somejaot ovat valmiit, minä voin juoda kahvit ja automaatio tuo meille näkyvyyttä.

Bloggaaminen auttaa tuomaan yrityksen persoonaa ja filosofiaa ihmisen luokse

Tässä vaiheessa yritykseni kasvua yksi merkittävimmistä asioista on saada mukaan oikeanlaisia ihmisiä palkkalistalle. On tärkeää löytää sellaisia ihmisiä, jotka uskovat samoihin asioihin kuin me.

Jos nimittäin palkkaamme meille sopimattoman ihmisen, on se todella kallista: olemme satsanneet häneen niin taloudellisesti kuin myös emotionaalisesti. Emme voi mennä eteenpäin, jos joku ei voi meillä hyvin. Insinöörien kielellä: jos vektorit vetävät eri suuntiin, pysytään paikoillaan. Jos ne vetävät samaan suuntaan, vauhti vain kiihtyy. Siksi on tärkeää, että löydämme juuri oikeat ihmiset meille.

Blogi on ollut keino viestiä siitä, millaiset arvot meidän yrityksessä on ja miten meillä toimitaan. Kun aloitin kirjoittamaan tästä, kävin pitkän keskustelun Tiian kanssa siitä, millaisia kategorioita ja aihepiirejä käsittelisin.

Nyt saan palautetta siitä, että yrityksemme on ainoita, joka on avannut viestinnässään todella tarkkaan esimerkiksi palkkausmallinsa sekä filosofiansa. Haastateltavat toteavat, että meidän yrityksen arvot tuntuivat omilta. Silloin meille tulee juuri niitä ihmisiä, joiden nenä on samaan suuntaan kuin meidän.

Sähköpostin avulla saan aina kohderyhmäni kiinni

Facebook ja IG elävät omassa ihmeellisessä maailmassaan, jossa niiden algoritmit muuttuvat aina tasaiseen tahtiin. Joskus muinoin yrityssivustot vielä näkyivät ilman mainontaa todella hyvin.

Nykyään täytyy asiakkaita saada tykkäämään, kommentoimaan ja jakamaan postauksia, jotta näkyvyyttä tulee ilman että laittaa Facebookin arpakoneeseen rahaa. Eikä tuo rahakaan välttämättä tuo kauppaa.

Ja ei ole ensimmäinen kerta, kun Facebook ei ole suostunut mainostamaan jotain minulle tärkeää tuotetta tai tapahtumaa – koska heidän mielestään kuvassa on liikaa tekstiä tai vaikka liian paljastavia kuvia. (Kuten tässä lähikuva avoinna olevasta suusta, jolloin Face ei suostunut mainostamaan sitä.)

Sähköpostin avulla saan kohderyhmäni kiinni aina, kun haluan. Viestinnän täytyy olla kuitenkin järkevää ja mietittyä, jotta sähköposti avataan, luetaan ja sen perusteella toimitaan.

Tiian sähköposteista jo itsestään olen saanut niin monenlaista inspiraatiota. Olen hoksannut, että P.S.-osioon kannattaa laittaa esimerkiksi tuotteita tai muita tärkeitä viestejä.

Itse viestien sisältö pitää olla asiaa, ja usein johdan viesteistä blogijuttuihin, tutkimuksiin tai vinkkien äärelle. Silloin ihminen haluaa lukea jutun.

Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ on ollut kasvussa mukana

Äännekoulun tarpeet ovat muuttuneet kasvun aikana: aluksi blogia ja sähköpostilistaa tarvittiin tunnetuksi tulemiseen. Nyt tärkeänä osana on rekrytointi ja se, että pysymme yhteistyökumppaniemme mielessä.

Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennus ja Tiian tuki on toiminut hyvänä tietolähteenä alusta lähtien. Ei tarvitse pyöriä kädet taskussa myyntipöydän ääressä häveten omaa markkinoinnin osaamattomuuttaan. Tiian opeilla markkinointi ja myynti tuntuu mukavalta, järjestelmälliseltä ja helpolta.

Meidän kasvutarina jatkuu, ja Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennuksesta varmasti ammennetaan myös seuraavaan kasvuvaiheeseen apua. Kiitos Tiia!

************************************

Vieraskynä: Katja Koski

Katja Koski on puheterapeutti, filosofian tohtori ja kasvuyrittäjä sekä Äännekoulun (Äänneloikka Oy) toimitusjohtaja. Katjalla on kolme blogia: epäselväpuhe.fi, joka on suunnattu puheterapiaa tarvitsevien lasten vanhemmille, katjakoski.fi, joka on suunnattu puheterapeuteille, ja aannekoulu.fi/blogi, joka kertoo Äännekoulun yrityksen asioista.

Äännekoulun tarkoitus on tarjota innovatiivisia puheterapiapalveluita, jotta jokaisella suomalaisella lapsella olisi oikeus omaan puheterapeuttiin. Äännekoulu palvelee yli kolmasosaa koko Suomesta. Äännekoulussa on töissä Katjan lisäksi 15 puheterapeuttia, 2 puheterapeuttiopiskelijaa, palvelupäällikkö sekä tietohallintopäällikkö.

Äännekoululla on kaksi terapiakeskusta: toinen Helsingissä ja toinen Oulussa.

************************************

Postauksen kansikuva: Pexels

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit