Kokemuksia kurssialustoista 7 vuoden digiyrittäjyyden jälkeen

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Kokemuksia kurssialustoista 7 vuoden digiyrittäjyyden jälkeen. 1.11. tulee kuluneeksi seitsemän vuotta siitä, kun aloitin oman urani digiyrittäjänä. Vuosien aikana olen käynyt läpi useita eri kurssialustoja niin valmiista paketista aina omalla kotisivulla oleviin kurssialustoihin.

Postaus kirjoitettu yhteistyössä Verkkokurssitehtaan kanssa.

Tässä postauksessa kerron sinulle kokemuksia ja vinkkejä siihen, millainen kurssialusta sinun kannattaa itsellesi valita kokemukseeni pohjautuen.

Ehkä isoin kysymys, johon sinun kannattaa vastata, kun mietit verkkokurssin tekemistä, on kuinka paljon haluat vastuuta kurssialustan ylläpidosta.

Moni nimittäin ajattelee asiaa puhtaasti rahan kannalta. Mitä halvemmalla pääsee, sen parempi. Mutta fakta on, että jos haluat halpaa, aikaa on sitten käytettävä enemmän.

Kun kurssialusta on rakennettu omille kotisivuille, kulut saadaan poljettua minimiin, jonka jälkeen katetta jää viivan alle enemmän.

Mutta ainakaan itse en aikoinani osannut arvioida, miten paljon aikaa kaikkeen tekniseen säätämiseen menee. Ja voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa, että sitä menee paljon.

Vaikka lisäosat toimivat yleensä normaalisti eikä suurempia ongelmia tule, voit arvata, että juuri lanseerauksen aattona jokin kohta sivustolla särkyy. Se voi olla muukin kuin kurssiplugarit, mutta koska hallinnoit kotisivujasi itse, vastuu ongelman löytämisestä ja korjaamisesta on pääsääntöisesti sinulla.

Apuun voi tulla webhotellintarjoaja sitten aamulla kello yhdeksän jälkeen, jolloin aamuksi ajastetut myyntiviestit on ajastettava uudelleen iltapäivälle. Ja sitten voit vain toivoa, että ongelma on siihen mennessä ratkennut.

Joskus taas kotisivuilla tapahtuu suurempi päivitys, jonka johdosta webhotellin tarjoajalla ei ole mahdollisuutta korjata sinun sivustoasi ensimmäisenä, vaan pahimmillaan odottelet pari päivää, että ongelma korjataan.

Ikävämpi homma, jos lanseeraus on tarkoitus polkaista käyntiin webinaarin ja maksullisten mainosten kera.

Kolikon toisella puolella on sanottava, että vaikka valitsisit valmiin kurssialustan, sielläkin voi tulla eteen haasteita. Joskin näiden alustojen tekijät pystyvät aika hyvin ennakoimaan tulevat päivitykset ja pitävät huolen siitä, että hommat toimivat normaalisti.

Jos nyt kääntäisin kelloa taaksepäin…

Jos voisin palata ajassa taaksepäin ja aloittaa täysin alusta tällä tiedolla, minkä olen seitsemän vuoden aikana kerännyt, lähtisin liikkeelle – ja pysyisin – valmiissa kurssialustassa.

Unettomat yöt, stressin määrä ja teknisten asioiden opettelu ei vain ole sen vaivan arvoista. Ainakaan minulla. Vaikka tykkäänkin tekniikasta, rajansa kaikella.

Oikeastaan tekniikka itsessään ei haittaa. Nautin siitä, että saan näpräillä kotisivuilla, muokata ja uudistaa.

Se, mikä eniten kalvaa, on aika.

Miten paljon enemmän aikaa minulla olisikaan ollut oman yrityksen kehittämiseen, uusien tuotteiden tekemiseen, markkinointiin ja myyntiin, jos joku muu olisi hoitanut tekniset asiat puolestani.

Toisaalta, jälleen se kolikon toinen puoli. Koska olen opetellut kaiken teknisen työn, tiedän mitä haluan ja millaisia vaatimuksia itselläni on oman kurssialustan suhteen. Jos lähtisin siirtämään jäljellä olevat kurssit valmiiseen alustaan, pystyisin jo alkukartoituksen yhteydessä näkemään, onko palveluntarjoaja hyvä yhteistyökumppani.

Kannattaako nykyisiä kursseja siirtää?

Kyllä.

Ensin tekisin kuitenkin niin, että uudet opiskelijat pääsevät sisään uudelle kurssialustalle ja siirtäisin vanhat opiskelijat myöhemmin.

Olen itse siirtänyt opiskelijat kahdesta eri kurssialustasta yhteen, ja vaikka se jonkin verran aiheutti manuaalista työtä, olen äärettömän iloinen, että kaikki opiskelijat ovat nyt yhdessä paikassa.

Eikä minulta kulu ylimääräisiä tunteja siihen, että päivitän kurssimateriaalit kahteen tai pahimmillaan kolmeen eri paikkaan.

Hyvänä esimerkkinä Verkkokurssitehdas

Olen tuntenut Ilpon ja Eeliksen jo useamman vuoden. Verkkokurssitehdas on perustettu 2016, ja tähän mennessä se pitää sisällään yli 65 000 opiskelijaa. Ilpo ja Eelis pystyvät palvelemaan niin pienyrittäjiä kuin isompiakin yrityksiä ja yhteisöjä.

He auttavat kokonaisvaltaisesti koulutusbisneksen kehittämisessä, kuten järjestelmän rakentamisessa sekä kurssien ja markkinoinnin suunnittelussa.

Lisäksi heillä on valmis puitesopimus ELY-keskuksen kanssa, jonka ansiosta heidät saa kehittämisen tueksi edulliseen päivähintaan (alkaen 260 €/päivä + alv 24 %) tai he auttavat suurempien ELYn tai Business Finlandin rahoitushakemusten tekemisessä.

Myös useat opiskelijani ovat heillä asiakkaana. Löydät Verkkokurssitehtaan demo-version kurssialustasta täältä.

Kaikki räätälöidään asiakkaan toiveen ja yrityksen brändin mukaisiksi. Ja parastahan on, että kaiken saa valmiina. Niin kotisivut, kurssialustan, verkkokaupan kuin maksujenvälittäjänkin.

Teknistä säätämistä ei itselle jää, vaan kaikki hoituu heidän kauttaan.

Verkkokurssitehdas on rakennettu WordPress-ympäristöön, ja kurssialustana on LearnDash. Jos nykyiset kotisivut ovat WordPressillä, kaikki toimii jatkossa samalla tavalla. Mitään uutta ei varsinaisesti tarvitse opetella. Ainoastaan kurssien rakentaminen LearnDashilla voi olla opeteltavana, jos se ei ole tuttua. Mutta tähänkin saa kädestä pitäen ohjeet. (Eikä kurssialusta ole vaikea, kunhan sinne tekee yhden kurssin ja näkee, miten se toimii.)

Visuaalisesti tykkään ehkä itse LearnDashista hieman enemmän kuin LifterLMS:stä, mutta omilla kurssialustoillani en lähtenyt tätä vaihtoa tekemään. Olen rakentanut yhden testikurssin LearnDashilla parisen vuotta sitten.

Verkkokurssitehtaan alusta toimii pilvipalveluna, ja se on täysin suomenkielinen sekä ylläpidon ohjausnäkymässä että opiskelijan paneelissa. Ilpo ja Eelis auttavat kädestä pitäen, eikä asiakasta jätetä koskaan pulaan. He sanoivatkin tässä jokin aika sitten, että ”me hoidetaan tekninen päänsärky asiakkaan puolesta”. 😀 Hyvä, koska itse en halua enää koskaan kärsiä migreenistä näiden asioiden vuoksi!

Verkkokurssitehdas toimittaa alustan tarvittaessa myös erilliselle tai asiakkaan omalle palvelimelle asennettuna. Tämä on hyödyllinen asia, mikäli on tarve rakentaa täysin räätälöityjä järjestelmäratkaisuja.

Saattaisit pitää myös tästä: Verkkokurssin tekeminen: Näin suunnittelet ja teet ensimmäisen verkkokurssin

Kokemuksia kurssialustoista

Verkkokurssitehdas verrattuna Campwireen

Campwire on myös hyvä alusta, mutta tuo oman haasteensa jatkomyynnin kannalta. Koska Campwire on täysin itsenäinen alusta, sen integroiminen esimerkiksi Active Campaigniin tai Mailchimpiin ei ole mahdollista. (Näin oli ainakin pari vuotta sitten. Jos sinulla on Campwire ja tämä onnistuu, ilmoitathan minulle, niin korjaan tiedon tänne, kiitos.)

Muistelen, että Campwiresta saa ladattua opiskelijoiden sähköpostiosoitteet cvs-tiedostona ja siirrettyä sitä kautta omaan sähköpostiohjelmaan, mutta ongelma on siinä, ettet jatkossa tiedä, kuka on poistunut sähköpostilistalta matkan varrella.

Jos esimerkiksi lataat Campwiresta kaikki osoitteet kolmen kuukauden välein ja jos joku on poistunut listalta, liität hänet listallesi uudelleen. Tämä voi ärsyttää asiakastasi ja voi myös tuoda huomautuksen tietosuojavaltuutetulta.

Campwirea ei myöskään saa räätälöityä monipuolisesti, vaan kaikki Campwiren kautta tehdyt kurssit näyttävät ulkoasullisesti samalta. Toki väreillä ja kuvilla voidaan tehdä erinäköisiä kursseja, mutta muuten ulkoasu on samanlainen.

WordPress taas on alustana monipuolinen, ja siksi sitä voidaan räätälöidä ja siihen voidaan koodata lähes mitä tahansa asiakkaan toiveen mukaan. WordPress toimii alustana myös siksi, että kun siihen rakennetaan Woocommerce-verkkokauppa, voit myydä sen kautta käytännössä mitä tahansa, et pelkästään verkkokursseja ja e-kirjoja.

Tätä mahdollisuutta ei ole muissa verkkokaupoissa, sillä useat muut verkkokaupparatkaisut mahdollistavat joko digitaalisten tuotteiden tai fyysisten tuotteiden myymisen. Verkkokurssit ovat siitä haastavia myytäviä muualla, että ne tarvitsevat aina rinnalleen kurssialustan (esim. LearnDash), jotta myynti ja kurssille siirtyminen tapahtuu automaattisesti.

Muissa verkkokaupparatkaisuissa (Campwireä lukuun ottamatta) kurssin ostaja on siis siirrettävä manuaalisesti kurssialustalle lähes aina. Ja tämä taas vie pointin koko digibisnekseltä. Kurssin ostaminen ja ostajan siirtäminen kurssialustalle tulisi tapahtua automatisoidusti, ilman sinun työtäsi.

Jos siis kaipaat automatisoitua, helppoa ja räätälöidympää kurssialustaa, Verkkokurssitehdas ratkaisee monta ongelmaa kerralla. He hoitavat tekniset päänsäryt, ja sivuston ulkoasu saadaan näyttämään samalta kuin nykyiset kotisivut. Sen lisäksi myynti ja kurssille siirtyminen on automaattista Woocommercen ja kurssiplugarin ansiosta.

Verkkovalmentajan käyttöliittymä WordPress-alustalla

WordPressille on saatavilla erilaisia lisäosia, joilla kurssialustaa voidaan räätälöidä edelleen. Esimerkiksi valmentajalle tai ryhmänohjaajalle voidaan rakentaa oma käyttöliittymä, joka näyttää opiskelijoiden edistymisen ja kysymysten vastaukset. Tämä on hyödyllistä, jos haluat tehdä pieniä kyselyitä kurssille. Tällöin ryhmänohjaaja ei näe kaikkea samaa kuin ylläpitäjä mutta kuitenkin enemmän kuin opiskelija.

Tämä myös helpottaa kokonaisuuden hallintaa, jos valmentajia on useita ja eri kursseilla on eri valmentajat. Se tuo myös todella paljon mahdollisuuksia esimerkiksi yhteistyökurssien osalta. Kaksi asiantuntijaa voi tehdä yhteisen kurssin, mutta ulkopuolinen kouluttaja ei pääse katsomaan kaikkea informaatiota (kuten myyntimääriä).

Monipuoliset kurssimahdollisuudet

WordPress-alustalle voidaan rakentaa LearnDash-lisäosan avulla useita erilaisia kurssityyppejä, esimerkiksi:

  • kertamaksullinen (sisällöt saa nähtäväksi maksun jälkeen)
  • ilmainen (sisällöt saa ilmaiseksi mutta vaatii rekisteröitymisen)
  • avoin (kaikki materiaali nähtävillä ilman kirjautumista)
  • subscription-tyyppinen kurssi eli opiskelija maksaa esim. kuukausittaista* jäsenmaksua.

Sen lisäksi kurssit voidaan piilottaa listauksesta siten, että ulkopuoliset eivät niitä näe mutta opiskelijat voivat kirjautua sisään sisäänkirjautumislinkin kautta. Tämä on hyödyllistä silloin, jos haluat tehdä kaksi kertaa vuodessa ryhmävalmennuksen ja lanseerauksen, eikä opiskelija pääse sisään lanseerausten välissä.

Kurssit voidaan tehdä myös evergreeniksi, mikä tarkoittaa, että kurssille voi osallistua milloin tahansa.

*Jäsenmaksu voidaan räätälöidä Stripen avulla siten, että se veloitetaan kuukausittain, joka toinen kuukausi, 3 kuukauden välein, 6 kuukauden välein tai vaikka 12 kuukauden välein. Tämän pystyy siis itse määrittelemään.

Verkkokauppa, jossa voi myydä ”mitä tahansa”

Kuten äsken jo mainitsin, WordPressille rakennetun verkkokaupan kautta voi käytännössä myydä ihan mitä tahansa. Kursseja, fyysisiä tuotteita, digitaalisia tuotteita, palveluita ja lahjakortteja.

Sivuhuomautus

WordPressille saa myös rakennettua affiliate-ohjelman erillisen plugarin avulla. Voit antaa bloggaajille ja vaikuttajille omia affiliate-koodeja, joiden kautta he voivat suositella tuotteitasi. Tämä kannattaa kuitenkin rakentaa vasta sen jälkeen, kun kurssi tuo sinulle säännöllistä ja kasvavaa myyntiä.**

En ole vielä kohdannut alustaa, joka mahdollistaisi kaiken tämän WordPress-alustan lisäksi.

Verkkokurssitehtaassa yhdistyy kaikki tämä

Verkkokurssitehtaassa saat saman katon alta kaiken tämän:

  • Wodpressin ja LearnDashin monipuoliset toiminnot kurssien rakentamiseen
  • verkkokaupan (Woocommerce)
  • kaikkien tunnettujen maksujenvälittäjien palvelut kuten VismaPay, Paytrail, Klarna, PayPal, Stripe…
  • räätälöidyn ja yrityksesi brändiin sopivan ulkoasun
  • teknisen ylläpidon, tuen ja avun Ilpolta ja Eelikseltä
  • valmiin strategian ja avun rahoituksen hakemiseen.

Demo-versioon pääset tutustumaan täällä demo.verkkokurssitehdas.fi

Verkkokurssitehtaan kotisivuilta pääset varaamaan maksuttoman 30 minuutin tapaamisen Ilpon kanssa https://verkkokurssitehdas.fi/varaa-aika/

Millaisia kokemuksia kurssialustoista sinulla on?

**Muista, että bloggaajat ja vaikuttajat eivät automaattisesti halua suositella kurssiasi ja saada siitä rahaa. Vaikuttajayhteistyö voi olla erittäin hyvä keino buustata omaa myyntiä, mutta suosittelen ainakin alussa käyttämään rauhassa aikaa siihen, että kartoitat sinulle sopivat yhteistyökumppanit. Bloggaajan tai vaikuttajan yleisön tulee siis olla sinun asiakaskohderyhmääsi.

Vaikuttajat ja bloggaajat eivät suosittele kursseja pelkästään rahan takia. Lähes kaikki suosittelevat niitä tuotteita, joiden takana he voivat itse seistä. Tutustu siis heihin ja ole kiinnostunut heistä, heidän sisällöistään ja yleisöstään. Vaikuttajamarkkinointi on aina yhteistyötä. Pyri rakentamaan hyvä verkosto heidän kanssaan ja suunnitelkaa kampanjat yhdessä.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: