Mikä on pilaripostaus? Olet varmasti kuullut sanonnan ”Content is King/Queen”. Sehän tarkoittaa, että sisältö on kaiken A ja O. Kun haluat kehittyä bloggaajana ja sisällöntuottajana, sinun on tärkeä ymmärtää erilaisten postaustyyppien eroja.

Miksi pilaripostaus on tärkeä osa jokaisen bloggaajan ja sisällöntuottajan sisältöä?

  • Se tuo jatkuvasti liikennettä sivustollesi.
  • Sen avulla myyt palveluitasi.
  • Se antaa ihan valtavan määrän lisäarvoa asiakkaalle.
  • Se rakentaa uskottavuutta ja luottamusta potentiaalisiin asiakkaisiin nähden.

Mikä on pilaripostaus?

Tässä postauksessa saat vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Mikä on pilaripostaus?
  • Miksi pilaripostaus on tärkeä?
  • Mitkä ovat kolme yleisintä pilaripostaustyyppiä?
  • Mikä on kolmen askeleen menetelmä, jonka avulla kirjoitat pilaripostauksen?
  • Kuinka monta pilaripostausta tarvitset?
  • Ja mitä sen jälkeen kun olet kirjoittanut ne?

Mikä on pilaripostaus?

Kuvittele, että saat itsellesi aikakoneen ja matkustat ajassa taaksepäin.  Matkustat antiikin Kreikkaan.  Katselet antiikin Kreikan temppeleitä ja huomaat niissä muutamia piirteitä. Jokaisessa rakennuksessa on ”kulmakiviä” (engl. cornerstone) ja pilareita. Näet valtavan kokoisia rakennuksia ja huomaat, että kulmakivet ovat erittäin jykevänä kiinni maassa ja pilarit pitävät ylpeinä temppeliä pystyssä. Katto ja seinät nojaavat pilareihin ja pilarit nojaavat kulmakiviin.

Lue myös tämä: Mikä tai mitä on cornerstone content?

Nämä kaksi tärkeää elementtiä pitävät koko rakennuksen tasapainossa.  Pilaripostaus tekee saman asian blogillesi. Sen pitäisi olla koko blogisi perusta. Pilaripostauksien syvin tarkoitus on se, että ne on rakennettu kulmakivipostausten päälle.

Hyviä elementtejä pilaripostaukselle:

  • Ne ovat mukaansatempaisevia.
  •  Ne on hyvin kirjoitettu.
  • Niissä on paljon lisäarvoa lukijoillesi.
  • Niissä on käytetty kuvia, videoita tai jopa äänitiedostoja.

Pilaripostaukset ovat hyvin usein myös ikivihreitä, mikä tarkoittaa sitä, että ne näkyvät myös Googlessa korkeammalla.

Aiheesta lisää: Mitä on ”evergreen content” eli ikivihreä sisältö?

Jos ajatellaan, että kirjoitat postauksen, joka on ”trendaava” ja hyvin ajankohtainen, niin yleensä saat pienen kävijäpiikin blogiin, kun postaus julkaistaan. Ongelma on usein vain se, että kun julkaiset postauksen ja jaat sitä sosiaalisessa mediassa, se saa aikaan piikin, mutta suosio haihtuu yhtä nopeasti.

Yleensä trendaava postaus elää sen 48 tuntia, jonka jälkeen se hautautuu muiden postausten joukkoon.  Kun kirjoitat loistavan pilaripostauksen, saat kävijöitä sivustollesi myös jatkossa.  Tässä on esimerkki pilaripostauksesta, jonka olen kirjoittanut: TOP 5 keinoa tehdä blogin lukijoista sitoutuneita asiakkaita.

Miksi pilaripostaus on tärkeä?

Pilaripostauksella pyritään siihen, että artikkeli näkyisi korkeammalla Googlessa.  Entä miten on mahdollista näkyä Googlessa korkeammalla?

Kun tuotat loistavaa sisältöä lukijoillesi, postauksia, joissa on oikeasti todella arvokasta sisältöä, lukijat palaavat blogiisi mielellään. He viettävät pidemmän aikaa blogissasi ja etsivät tarvitsemaansa tietoa suoraan sieltä – eivät Googlesta. Google arvottaa postauksia korkeammalle hakusanoissa, kun lukija viettää paljon aikaa postauksessa tai kun henkilö palaa blogisi pariin yhä uudelleen ja uudelleen.

Tämä johtaa siihen, että vakiinnutat tuotteesi ja brändisi pysyvästi Googlen hakutulosten kärkeen. Kaikista tärkein on aina sisältö, joka tuottaa lisäarvoa lukijalle.

Pilaripostaus tukee sisältösuunnitelmaasi, koska pilaripostaukset ovat ns. ala-aiheita jostakin teemasta. Annan esimerkin. Kirjoitat valtavan oppaan aiheesta  ”täydellinen opas linnunpöntön rakentamiseen”. Voit jatkossakin kirjoittaa linnunpöntöistä, mutta voit pilkkoa aihetta pienempiin ala-aiheisiin.

Pilaripostausaiheita voisivat olla esimerkiksi nämä: 

  • Näin valitset oikeat materiaalit linnunpönttöön
  • 5 vinkkiä linnunpöntön materiaaleihin
  • 3 työkalua, jotka tarvitset linnunpöntön rakentamiseen
  • Miten nopeasti voit rakentaa linnunpöntön?

Vain taivas on rajana. Voit kirjoittaa niin monta erilaista artikkelia aiheesta kuin itse haluat.  Kirjoita siis alkuun kulmakivipostaus, jonka jälkeen voit kirjoittaa lyhyempiä pilaripostauksia. Linkkaa pilaripostaukset ”pääpostaukseen”.

Kolme yleisintä pilaripostaustyyppiä

1. 10 X -sisältö

10 X -sisällön tarkoituksena on luoda parempaa sisältöä kuin kukaan muu.  Grant Gardone puhuu tästä säännöstä kirjassaan 10X Rule. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että annan 10 kertaa enemmän lisäarvoa kuin asiakas olisi koskaan voinut odottaa.

10 X -sisällön tarkoituksena on

  • kouluttaa
  • ratkaista ongelma
  • pyrkiä antamaan 10 kertaa enemmän lisäarvoa kuin muut
  • yllättää lukija positiivisesti.

Miten lukija yllätetään positiivisesti? Pyri luomaan lukijalle enemmän lisäarvoa kuin tämä osasi odottaa.

Aiheesta lisää: 5 vinkkiä, miten annat lukijalle enemmän kuin hän odotti 

Meille ihmisille on hyvin luontaista se, että pyrimme haluamaan asioita, joista saamme lisäarvoa.

Saattaa olla, että etsit linnunpöntön tekemiseen liittyvää kirjallisuutta internetistä ja törmäät loistavaan blogiin siitä, miten rakennetaan kolmekerroksinen linnunpönttö. Jos kyseinen blogiteksti tuotti sinulle riittävästi lisäarvoa, ostat todennäköisesti oppaan, jossa kirjoittaja antaa yksityiskohtaiset ja askel askeleelta etenevät ohjeet tämänkaltaisen linnunpöntön rakentamiseen, eikö niin?

Pyri siis tuottamaan 10 X -sisältöä sen takia, että tuottaisit parempaa sisältöä kuin suurin osa samalla alalla toimivista, koska tällöin ihmiset palaavat blogisi ja sisältösi pariin kerta toisensa jälkeen. Tämä johtaa siihen, että Google tajuaa, että ”ahaa, tämä sisältö on arvokasta, nostetaan tätä hakutuloksissa”.

Jos teet samaa yleistä höttösisältöä kuin moni muukin, sisällön arvo on silloin 1 X. Tällöin et juurikaan erotu massasta.

10 X -sisällöllä on kolme ominaisuutta:

  • Se on erittäin laadukasta. Onko sisältö helposti luettavissa? Onko se viihdyttävää tai hyödyllistä? Ratkaiseeko sisältö todellisen ongelman?
  • Sinulla on auktoriteetti. Oletko asiantuntija tällä alalla? Oletko asiantuntija tässä aihealueessa? Miksi sinua pitäisi kuunnella?
  • Se on uniikkia. Miksi joku valitsisi juuri sinun sisältösi? Mitkä ovat asiat, joiden avulla erotut kilpailijoista?

2. Resurssien jakaminen

Resurssien jakamisella tarkoitan neljänlaista sisältöä. Ne voivat olla esimerkiksi seuraavanlaisia.

  1. E-kirjasto parhaista ladattavista kirjoista, joita jaat ilmaiseksi lukijoille.
  2. Ulkoisiin linkkeihin keskittynyt sivusto, jossa sivuston tieto ja teksti koostuu pääosin ulkoisista linkeistä. Pyri linkittämään mahdollisimman korkean auktoriteetin omaavia sivustoja. Käytä tätä sivustoa apunasi https://moz.com/
  3. Aiheeseen liittyvät postaukset. Ajatus on siinä, että luot useamman postauksen sarjan, jotka yhdessä muodostavat kattavan kokonaisuuden aiheesta.
  4. Koulutusivu. Koulutussivun tarkoituksena on antaa askel askeleelta lukijalle polku siitä, mitä kautta lukija pääsee eteenpäin ja haluttuihin tuloksiin.

3. Palveluun liittyvä sisältö

Pyrkiikö blogisi myymään palveluita? Tämänkaltaisen sisällön tarkoituksena on kertoa siitä, mitä hyötyjä tuotteellasi tai palvelullasi mahdollisesti on. Kun kerrot hyötyjä palvelustasi, se pienentää asiakkaan kynnystä ostaa sinulta.

Tässä esimerkki, miltä tällaisen postauksen sisältö voisi näyttää väliotsikoiden näkökulmasta:

  • Miksi palveluni X toimii (kohderyhmälle A paremmin kuin kohderyhmälle B)?
  • Miten pääset X tuloksiin askel askeleelta tällä metodilla C?
  • Miten pääset ostamaan palvelun X?
  • Mitä voit odottaa ostaessasi palvelun D? (Toisin sanoen, miten myymäsi prosessi tai menetelmä toimii käytännössä.)
  • Minkä hintainen palvelu on?
  • CTA ( Call to Action eli kehotus siitä, mitä lukijan on hyvä tehdä lukemisen jälkeen.)

Palveluun liittyvä postaus on hyvin kuvaava. Se on kirjoitettu selvästi kohdeyleisölle, joka etsii maksettua palvelua X.

Miten rakennat pilaripostauksen, joka myy palveluasi?

Valitse aihe

Jokaisella blogilla pitää olla jokin aihe. En suosittele sillisalaattiblogia eli sellaista, jossa kirjoitat kymmenestä eri aiheesta taloudesta linnunpönttöihin.

  • Mikä aihe sinua kiinnostaa?
  • Mistä sinun on helppo tuottaa sisältöä?
  • Mistä aiheesta sinulla on paljon annettavaa?

Mieti sen jälkeen lukijaa.

  • Kenelle kirjoitat?
  • Mikä on mahdollinen kohdeyleisösi?
  • Mikä on kohdeyleisösi suurin haaste?
  • Mihin ongelmaan he haluavat saada vastauksen?
  • Mitä he haluavat eniten?
  • Millainen sisältö kohdeyleisösi jäsentä kiinnostaa?
  • Mieti myös, minkälaisille ihmisille haluat (ja et halua) kirjoittaa?

Jos myyt blogisi kautta jotakin palvelua tai tuotetta, silloin olisi hyvä miettiä postaukset (myös pilaripostaukset) niin, että ne myyvät palveluasi.  Eli ajatella aina ”lopputulosta” ja lähteä rakentamaan postauksia siten, että ne tukevat tulevaa myyntiä. En siis tarkoita sitä, että jokainen postaus tulisi kirjoittaa myynti edellä vaan että postaukset valmistelevat lukijat ostotapahtumaa varten.

Tässä viisi kysymystä, joita voit kysyä itseltäsi. Viestisi ja myös pilaripostausten sanoma piiloutuu näiden kysymysten alle.  Jokainen kysymys on ajateltu niin, että sinulla on jo jokin tuote tai palvelu jota haluat myydä.

1. Mitä lukija etsii ennen kuin ostaa palveluita?

Jatketaan linnunpönttöteemalla. Saattaa olla, että linnunpöntön rakentaja etsii ennen ostamista Googlesta vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitkä ovat parhaat materiaalit linnunpönttöön?
  • Miten rakennan talitintille kodin?
  • Miten motivoit itsesi linnunpöntön rakentamiseen?

Auttamalla asiakasta etupainotteisesti saat paljon lukijoita pilaripostaukseesi ja nostat itseäsi asiantuntijan asemaan.

2. Mitä lukijan pitää tietää?

Myyt linnunpönttöjä ja huomaat, että linnunpönttöjen tekemisessä on jokin asia, jota esimerkiksi harrastelija ei kenties tiedä.  Voit kirjoittaa aiheesta postauksen ja opettaa asian suoraan blogipostauksella lukijoillesi.

3. Miksi lukijan kannattaisi ostaa juuri sinulta?

Lukijan pitää vakuuttua siitä, että olet alasi parhaimpia.  Sisällön pitää olla niin hyvää, että lukija kokee tekstisi arvokkaaksi. Luottamus syntyy vasta silloin kun lukija kokee saavansa vastauksia ja ymmärrystä asiasta enemmän kuin kilpailijoiltasi.

Mitä enemmän annat tietoa lukijalle esimerkiksi linnunpöntöistä, sitä enemmän hän luottaa sinuun. Mitä enemmän hän luottaa sinuun, sitä pienempi kynnys lukijalla on ostaa tuotteitasi.  Kirjoita aiheesta niin kattava, että lukija haluaa ostaa sinulta.

4. Vastaa yleisimpiin vastaväitteisiin

Lukijalla saattaa olla erilaisia vastaväitteitä, jotka estävät häntä ostamasta. Tämä esimerkki on vähän hassu, mutta voit ajatella vastaväitteet omaan blogiisi sopiviksi.

Voi olla, että asiakkaasi ajattelee näin: ”Olen liian vanha rakentamaan linnunpönttöjä, minulla ei ole aikaa rakentaa linnunpönttöjä, eikä minulla ei ole tarvittavia välineitä rakentaakseni linnunpönttöjä.” Näiden syiden takia hän ei aio ostaa linnunpöntönrakennusopastasi.

Tehtäväsi on kouluttaa lukijaa ja vastata heidän yleisimpiin vastaväitteisiinsä kirjoittamalla esimerkiksi tällaiset postaukset:

”Miten rakennat linnunpöntön, vaikka sinulla ei olisi materiaalia?” 

Tai

”5 nopeaa vinkkiä, miten rakennat linnunpöntön alle 15 minuutissa”.

5. Minkälaista keskustelua lukija käy pään sisällä ennen kuin ostaa?

Mieti, mitä asioita lukija ajattelee. Mitä he ihan oikeasti ajattelevat aiheesta, josta kirjoitat? Ehkä he ihmettelevät, onko järkevää rakentaa linnuille pönttöjä.  Ehkä he miettivät, vahingoittaako linnunpöntön rakentaminen lintujen luonnollista ”kodin tekemistä” tai aiheutuuko linnuille vaivaa pöntöstä. Kysymyksiä voi olla satoja. Pyri siihen, että ratkaiset postauksilla tämänkaltaiset kysymykset, joita lukijalla on mielen päällä.

Miten monta pilaripostausta tarvitsen? Mitä sen jälkeen?

Suosittelin alkuun, että kirjoitat viisi pilaripostausta.  Aloita siis viidestä postauksesta. Kirjoita jokaisesta postauksesta 700–2500 sanan mittaisia. Yksi postaus liittyy yhteen kirjoittamaasi kategoriaan. Näin pilaripostausten kirjoittaminen rakentaa vahvaa pohjaa myös hakukoneoptimoinnille.

Kun olet luonut pilaripostaukset, muista myös julkaista ne. 🙂

Koska pilaripostaukset ovat hyvin usein ikivihreää sisältöä, voit mainostaa niitä säännöllisesti.

  • Varmista, että postaukset näkyvät sivuillasi tarpeeksi usein, jotta lukijat klikkaavat niitä.
  • Jaa linkkejä postauksiin säännöllisesti sosiaalisessa mediassa.
  • Markkinoi postauksiasi uudelleen.
  • Luo sivullesi liidimagnetti, jota kautta saat ihmisiä liittymään sähköpostilistallesi.
  • Julkaise yhteenvetoartikkeli kaikista pilaripostauksista.
  • Lähetä postausta eri foorumeille.
  • Kannusta nykyisiä lukijoita jakamaan postauksiasi.
  • Mainosta postauksiasi esimerkiksi 5 eurolla päivässä 3–5 päivän ajan silloin tällöin.

Oletko sinä jo kirjoittanut pilaripostauksen? Linkitä postaus alle. Käyn mielelläni lukemassa sen.

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Hei, olen Tiia Konttinen ja olen Suomen tuloksellisin yritysblogivalmentaja. Autan kunnianhimoisia yrittäjiä ja verkkovalmentajia kasvattamaan liikevaihtoa automatisoimalla myyntiä yritysblogin ja markkinointiatomaatioiden avulla.

Olen valmentanut yli 3500 bloggaajaa ja yrittäjää vuodesta 2016 alkaen hyödyntämään blogia ja sisältömarkkinointia myynnin kasvattamiseksi.

Olen myös tehnyt 600 000 € myyntiä hyödyntämällä yritysblogia ja digitaalisia tuotteita.

Jos olet kunnianhimoinen, haluat kasvattaa omaa liiketoimintaa ja rakastat kirjoittamista, olet tullut oikeaan paikkaan. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Uusin videoni:

Tarvitsen apua

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 299 tilaajien joukkoon