Mikä on sähköpostilista, miten sitä kerätään ja miten se tuo sinulle tuloja?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Tässä postauksessa käyn kattavasti läpi mikä on sähköpostilista, miten sitä kerätään ja miten se tuo sinulle tuloja. Tämä postaus sopii sinulle, jos vasta mietit sähköpostilistan keräämistä mutta myös sinulle, joka olet aloittanut sähköpostilistan keräämisen esimerkiksi Mailchimpiin tai Active Campaigniin.

  1. Mikä on sähköpostilista?
  2. Miten sähköpostilistaa kerätään?
  3. Miten sähköpostilista tuo tuloja?
  4. Kenelle sähköpostilista sopii?
  5. Miten lähteä liikkeelle?
  6. Liittymiskonversio
  7. Rekisteriseloste ja tietosuoja (GDPR)
  8. Liittymislahja
  9. Miten usein lähettää viestejä
  10. Tyypillisimmät virheet

Mikä on sähköpostilista?

Sähköpostilista on erilliseen ohjelmaan kerätty lista sinun lukijoiden tai asiakkaiden sähköpostiosoitteista. Esimerkiksi itse käytän Active Campaign ohjelmaa ja sen Lite-versiota. Maksan tällä hetkellä kyseisestä ohjelmasta n. 39 € / kk.

Hyviä vaihtoehtoja ovat myös Mailchimp (ilmainen 2000 osoitteeseen saakka), Converkit, Getresponse sekä Aweber.

Sähköpostit kerätään yhdelle tai useammalle listalle. Ohjelmasta riippuen pystyt lähettämään kaikille tai osalle listasta sähköpostia eli viestejä yhtä nappia painamalla. Tavoitat siis paljon ihmisiä todella kustannustehokkaasti.

Lue myös tämä: Tiedätkö, miksi yleisöä ja asiakaskuntaa ei kannata rakentaa pelkästään sosiaaliseen mediaan

Active Campaignessa valitsen ensin minkätyyppisen viestin haluan lähettää. Tyypillisesti lähetän viikkokirjeet Peruskampanjana mutta aika ajoin hyödynnän automaattiviestiä (autoresponder) sekä automatisoitua kampanjaa (sähköpostiautomaatiot)

Seuraavaksi valitsen listan, jolle viesti lähtee. Voin vielä rajata listalla olevia henkilöitä erilaisten tagien avulla. Esimerkiksi jos valitsen alla olevassa kuvassa olevan Yleislistan, voin rajata viestin heille, jotka ovat yleislistalla JA joilla on tagi yrittäjä.

Tämän jälkeen valitsen millaiselle pohjalle haluan viestin kirjoittaa. Itse henkilökohtaisesti en käytä valmiita mallipohjia, sillä ne eivät mene kovinkaan hyvin perille. Esimerkiksi pyrin todella paljon välttämään kuvien lisäämistä viesteihin.

Kuten huomaat alla olevasta kuvasta, aikaisempia kampanjoita on lähetetty jo 762 🙂 Valitsen sieltä yleensä pohjan, jota lähden muokkaamaan.

Active Campaignessa sähköpostit rakennetaan ”blokeista” eli osista. Olen tallentanut erilaisia valmiita blokkeja omalle tilille.

Kun aloitan viikkokirjeen kirjoittamisen, valitsen joko valmiin blokin tai tallentamani blogin ja raahaan sen kirjeeseen.

Alussa kirjeen muokkaaminen vaati aikaa, ennen kuin ymmärsin, miten viestipohja toimii. Mutta nyt se sujuu kuin itsestään ja kirjeen muotoilu ja kirjoittaminen ei vie kuin 30 minuuttia.

Sähköpostilistan tehtävänä on mahdollistaa lisäarvoa tuottavien viestien lähettäminen niille lukijoille, jotka ovat aidosti kiinnostuneita siitä, mitä kirjoitat. Sähköpostiviestien tarkoituksena on vahvistaa luottamusta ja uskottavuutta, jota rakennat blogin ja sisältömarkkinoinnin kautta.

Sähköpostimarkkinointi puolestaan on keino saada tuloja tai myyntiä.

Miten sähköpostilistaa kerätään?

Sähköpostilistan keräämisessä on 3 vaihetta.

1. Ilmaisen lahjan miettiminen ja tekeminen

On tärkeä muistaa ja ymmärtää, että ihmiset eivät halua antaa sinulle sähköpostiosoitettaan. He pelkäävät, että spämmäät ja lähetät heille roskapostia. Siksi sinun kannattaa tehdä hieman enemmän töitä vakuuttaaksesi, ettet toimi näin.

Tätä varten suosittelen lämpimästi että annat jonkin ilmaisen lahjan kiitokseksi sähköpostiosoitetta vastaan.

Ilmaisen lahjan ei tarvitse olla iso, esimerkiksi muistilista, lyhyt työkirja tai 5 min video on vallan riittävä. Tärkeintä on, että liittymislahja liittyy kirjoittamaasi aiheeseen ja on ensimmäinen askel johdattamaan lukijaa kohti myöhemmässä vaiheessa myytävää tai suositteltavaa tuotetta.

Esimerkiksi jos kirjoitat blogia koiran kasvatuksesta, sinun ei kannata tarjota liittymislahjaa, jossa puhut lemmikkien hoidosta yleisellä tasolla. Käyn liittymislahjaa vielä tarkemmin hieman myöhemmin tässä postauksessa läpi.

2. Sähköpostiosoitteiden ”kerääminen” teknisesti

Sähköpostiosoitteiden kerääminen on pitkä prosessi. Sitä varten tarvitset

  • laskeutumissivun
  • liittymislahjan
  • liittymislomakkeen
  • liittymispainikkeen
  • 2 x kiitossivuja
  • vahvistussähköpostin
  • 3 x tervetulo-sähköposteja

On hyvä tietää, että sähköpostiosoitteita ei koskaan ”kerätä” ilman lupaa. Emme siis rakenna blogiin mitään automatisoitua bottia, joka kerää jokaisen sähköpostiosoitteen ilman hänen suostumustaan.

Se, miten itse toimin ja valmennuksissani opetan, menee näin:

Kirjoitan postauksen ja mietin siihen liittyvän ilmaisen liittymislahjan. Tarjoan liittymislahjaa suoraan blogipostauksessa.

Jokainen voi siis itse valita liittyykö viikkokirjeeni tilaajaksi vai ei. Jos lukija kokee, ettei liittymislahjasta ole hänelle hyötyä tai apua, hän ei liity. Ja se on tietysti ihan ok. 🙂

Koko prosessi on automatisoitu valmiiksi. Minun tarvitsee vain kopioida yllä olevan kuvan koodi ja liittää se niihin postauksiin, joissa se mielestäni tuo lukijalle lisäarvoa. Siinä kaikki.

Tämä prosessi tuo minulle keskimäärin 250 uutta viikkokirjeen tilaajaa joka kuukausi.

3. Automatisoitujen tervetulo-viestin kirjoittaminen ja ajastaminen

Lain mukaan ei riitä, että lukija liittyy sähköpostilistallesi. Hänen täytyy myös vahvistaa liittyminen toiseen kertaan (engl. double opt-in). Tämän vahvistuksen jälkeen voit ajastaa erilaisia viestejä. Suosittelen aina ajastamaan 3 tervetulo-sähköpostia, joissa

  • lähetät liittymislahjan
  • ohjaat lukijoita suosituimpiin postauksiin
  • kerrot hieman itsestäsi
  • vahvistat luottamusta ja uskottavuutta

Nämä tervetulo-viestit kannattaa lähettää yhden päivän välein, jotta saat lukijat tottumaan viesteihisi ja avaamaan niitä aktiivisesti.

Miten sähköpostilista tuo tuloja?

Sähköpostilista ei itsessään tuo tuloja vaan sinun tulee lähettää myyntiin tähtääviä viestejä, joissa suosittelet tai myyt tuotteita tai palveluja. Sähköpostimarkkinointi on kuitenkin yksi kustannustehokkaimmista tavoista tehdä myyntiä / tuloja verkosta.

Esimerkiksi minä maksan vuodessa Active Campaignesta keskimäärin 475 € ja tämän vuoden puolella olen tehnyt myyntiä n. 56 646 € pelkästään sähköpostimarkkinoinnin avulla. Sähköpostimarkkinoinnin ROI on siten 11 925 %.

Sähköpostilistan rinnalle tarvitaan copywriting taitoja, jotta myynti ja suosittelu on luontevaa ja mielekästä. Copywriting ei ole manipuloivaa eikä pakkomyyntiä.

Yksinkertaisimmillaan sähköpostilista tuo tuloja siten, että ”lämmität” yleisöä lähettämällä myytävään tuotteeseen liittyviä sähköposteja 3 – 5 kpl jonka jälkeen myyt 1 – 3 sähköpostin verran.

Sähköpostilistan ei tarvitse olla suuri, jotta voit saada sen avulla tuloja. Esimerkiksi itse tein 2016 n. 13 000 € myyntiä, kun sähköpostilistallani oli 900 henkilöä. Kesällä 2018 tein n. 40 000 € myyntiä 3 viikossa kun listalla oli 2500 ihmistä.

Kenelle sähköpostimarkkinointi sopii?

Sähköpostimarkkinointi sopii jokaiselle bloggaajalle ja yrittäjälle, joka haluaa saada tuloja verkosta. Toki samaan hengenvetoon on sanottava, että sähköpostimarkkinointi vaatii teknistä osaamista.

Esimerkiksi palveluja myyvät yrittäjät hyötyvät sähköpostilistasta todella paljon. Monesti palveluja tarjoavat yrittäjät eivät tarvitse satoja asiakkaita kuukaudessa. Jos palvelun hinta on vaikkapa 100 € / tunti ja yrittäjä tarjoaa palvelupakettia, johon sisältyy 5 tunnin konsultaatio / sparraus, se tarkoittaa, että 6 uutta asiakasta tuo yrittäjälle 3000 € myyntiä kuukaudessa.

Ja toisaalta, jos hintaa nostaa 150 €, on hyvin suuri todennäköisyys, että yrittäjä saa saman verran asiakkaita mutta myyntiä tulee jo 4500 €.

Mikä parasta, myyntiviestien kirjoittamiseen voi parhaimmillaan mennä aikaa 1 – 2 tuntia.

Kenelle sähköpostimarkkinointi ei sovi?

Mikäli bloggaat portaalissa tai blogimediassa, kannattaa selvittää etukäteen, onko sähköpostilistan kerääminen ja sähköpostimarkkinointi sallittua. Myös liittymispainikkeen sijoittaminen tällaiselle blogialustalle voi olla haastavaa.

Jokainen, joka ei halua saada tuloja verkosta tai bloggaamalla, ei hyödy sähköpostilistasta eikä sähköpostimarkkinoinnista millään tavalla.

Mikä on sähköpostilista

Miten lähteä liikkeelle?

Sähköpostilistan keräämiselle on varattava alussa aikaa. Suosittelen lämpimästi että priorisoit tähän 2 – 4 viikkoa aikaa. Kaikki riippuu siitä, miten helppoa uusien ohjelmien opettelu sinulle on.

Ennen kuin aloitat, pyri kirjoittamaan 2 – 4 viikon postaukset etukäteen ja ajastamaan ne, jotta sinulla on riittävästi vapaa-aikaa sähköpostiohjelman opettelua varten.

Päätä, mitä ohjelmaa käytät. Itselle Active Campaign valikoitui suositusten mutta myös joustavuuden ansiosta. Pystyn rakentamaan sinne erilaisia sähköpostioautomaatioita, jonka johdosta minun ei tarvitse olla jatkuvasti tietokoneen äärellä.

Tällä hetkellä jos en tee mitään, automaatiot tuovat minulle keskimäärin 1000 € myyntiä kuukaudessa. Vuonna 2019 tavoitteena on triplata tämä.

Ohjelman valitsemisen jälkeen seuraava askel on miettiä sopiva liittymislahja ja tehdä se. Sitten alkaakin varsinainen ”tekninen” työ, eli liittymisprosessin rakentaminen. En käy sitä tässä postauksessa läpi, sillä se on todella laaja.

Liittymiskonversio

Liittymiskonversio kertoo, kuinka moni on ollut kiinnostunut ilmaisesta liittymislahjasta. Jos pääset liittymiskonversiossa yli 20 %, taputa itseäsi selkään!

Liittymiskonversio on tärkeää laskea, jotta tiedät, tarvitseeko laskeutumissivulle tehdä muutoksia. Sanomattakin on selvää, että mitä enemmän saat ihmiset liittymään uutis- tai viikkokirjeesi tilaajiksi, sitä suuremmat mahdollisuudet sinulla on ansaita tuloja.

Alla on kaksi kuvaruutukaappausta minun liittymiskonversioistani. Siellä on paljon erilaisia testejä, joiden ansiosta olen onnistunut nostamaan liittymiskonversiot pääasiassa yli 70 %.

Rekisteriseloste ja tietosuoja (GDPR)

Rekisteriseloste ja tietosuoja on pakollinen osa sähköpostimarkkinointia ja sähköpostilistan keräämistä. Pahimmillaan saatat saada tuntuvat sakot, jos tietosuojavaltuutettu näkee, ettei sinulla ole kumpaakaan.

Rekisteriselosteeseen sinun tulee merkitä mm.

  • mitä tietoja keräät
  • mihin keräät
  • ja miksi keräät

Tietosuojaselosteeseen sinun tulee merkitä

  • mitä tiedoilla tehdään
  • ja miten tietoja käsitellään
  • sekä tieto sivustolla käytetyistä evästeistä

Liittymislahja

Helpoin keino tehdä liittymislahja on syventää postauksessa kertomaasi tietoa lyhyeen pdf-tiedostoon. Esimerkiksi voit kirjoittaa vinkkipostauksen, jossa kerrot 5 vinkkiä. Postauksen lopussa mainitset, että lukija saa vielä 3 lisävinkkiä, kun liittyy sähköpostilistallesi.

Tärkeintä liittymislahjassa on se, että se tuo oikeita ihmisiä sinun sähköpostilistallesi. Oikeat ihmiset ovat niitä, jotka ovat kiinnostuneita kuulemaan ja oppimaan lisää kertomastasi aiheesta. He ovat myös ihmisiä, jotka voivat tai haluavat ostaa tuotteita ja palveluja joita myyt tai suosittelet.

Isojen tuotelanseerausten yhteydessä voit tehdä isomman liittymislahjan, kuten ilmaisen kurssin tai webinaarin.

Joskus liittymislahjaan voidaan yhdistää suoraan myös myynti. Esimerkiksi 5 – 7 päivän kurssi tai haaste, joka on itsessään ilmainen mutta jonka viesteissä suosittelet osallistujalle tarpeellisia tuotteita ja palveluja.

Miten usein lähettää viestejä

Alussa voi tuntua siltä, ettei halua ”häiritä” ihmisiä. Monet aloittavatkin viestien lähettämisen kuukausittain. Tämä on toki ihan ok mutta vastaatko minulle tähän:

Millaisia sähköposteja sinä olet saanut kuukausi sitten?

Mitä harvemmin lähetät viestejä sähköpostilistalla oleville ihmisille, sitä helpommin ja nopeammin he unohtavat sinut. Ja sitä vaikeampaa tulojen saaminen on.

Tarkoitus ei tietenkään ole spämmiä. Tarkoitus on lähettää lisäarvoa tuottavaa sisältöä säännöllisesti. Kun itse aloitin uutiskirjeen lähettämisen, laitoin liittymislomakkeeseen maininnan, että lähetän viestejä 1 – 4 kertaa kuussa. Se antoi minulle hieman joustavuutta viestien lähettämiseen.

Nykyisin kerron, että viikkokirje lähetetään joka sunnuntai. Poikkeuksena kurssien markkinointiviestit, jolloin lähetän viestejä 3 – 7 viikossa. Vaikka viestimäärä saattaa tuntua suurelta, olen lisännyt jokaisen viestin loppuun mahdollisuuden ”estää” markkinointiviestien lähettäminen ilman, että lukija poistuu kokonaan sähköpostilistalta.

Tämä on mielestäni ollut hyvä vaihtoehto. Alla on kuvakaappaus markkinointiviestin lopusta. Kun lukija klikkaa linkkiä, liitän häneen Active Campaignessa tagin, jonka johdosta hän ei jatkossa saa markkinointiviestejä.

Tosin, pakko on myöntää ja tunnustaa, että välillä tagit ei toimi. Esimerkiksi tänä syksynä olin laittanut liikaa tageja ja AC ei osannut niitä tulkita. Noh, taas oppi jotain uutta! 😀

Mikä on sähköpostilista

Tyypillisimmat virheet

Sähköpostilistan keräämisen ja sähköpostimarkkinoinnin kanssa tulee alussa tehtyä tyypillisiä virheitä. Näitä ovat mm.

  • sähköpostiosoitteita kerätään ilman lupaa tai sähköpostiosoitteita liitetään listalle ilman lupaa
  • sähköpostilistoja ostetaan ulkopuolisilta yrityksiltä
  • sähköpostiviesteissä myydään montaa tuotetta / palvelua samanaikaisesti
  • lukijoita ei ”lämmitetä” ennen myyntiä / suosittelua
  • viestejä ei lähetetä säännöllisesti
  • viestejä lähetetään vain silloin, kun halutaan myydä jotain
  • tilastoja ei seurata
  • konversioita ei lasketa

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: