Miksi pitkät(kin) myyntitekstit pitää lukea? [ostajan turva]

Saan tasaisin väliajoin kysymyksen, miksi digituotteille kirjoitetaan pitkiä myyntitekstejä (myyntisivuja)? ”Eihän niitä kukaan jaksa lukea…

Tässä postauksessa kerron, miksi ne nimenomaan kannattaa lukea, jos et halua joutua huijauksen uhriksi.

Aivan samalla tavalla kuin blogitekstillä, myös myyntisivulla tai myyntitekstillä on tietty rakenne. Lukijaa tulee johdattaa tietyllä kaavalla kohti loppuhuipentumaa eli ostopäätöstä. Tätä on tehty aina markkinoinnissa, ja sitä tullaan aina tekemään.

Miksi pitkät(kin) myyntitekstit pitää lukea? [ostajan turva]

Tuotteesta ja myyntikanavasta riippuen myyntiteksti tai myyntisivu voi olla erinäköinen, mutta perusperiaate taustalla on aina sama.

Tässä on muutama esimerkki omista myyntisivuistani:

  • https://tiiakonttinen.fi/rakenna-timanttinen-brandi-sisaltomarkkinoinnin-avulla/
  • https://tiiakonttinen.fi/sahkopostikurssi/
  • https://tiiakonttinen.fi/nain-teet-ensimmaisen-verkkokurssin/

Nämä eivät ole kovinkaan pitkiä, mutta saat idean siitä, millainen myyntisivu on.

Ulkomailla myyntisivut ovat huomattavasti pidempiä. Jopa niin pitkiä, että jos ne tulostaa, niistä tulee 24–35 A4-arkillista sisältöä.

Pitkien myyntisivujen tarkoituksena on kertoa sinulle kaikki olennainen, jotta voit tehdä tai jättää tekemättä ostopäätöksen. Valitettavasti myyntiteksteihin voidaan myös ujuttaa tietoa, joka voi tuoda sinulle harmia. Suomessa en ole tähän kertaakaan törmännyt ja toivon, etten tule koskaan törmäämään. Me suomalaiset olemme kuitenkin rehellistä kansaa emmekä halua tahallaan ketään huijata.

Monet eivät lue myyntisivuja kokonaan, ja markkinoijat tietävät tämän. Siksi he voivat lisätä myyntisivulle ehtoja, joita et ehkä edes huomaa.

Tässä postauksessa haluan näyttää, mitä myyntisivun kanssa pahimmillaan voidaan tehdä.

Piilotettu huijaus

Surffailin tässä jokin aika sitten Instagramissa ja törmäsin siellä valmentajaan, joka opasti ihmisiä tekemään rahaa IG:n avulla. Kuvat hänen IG-tilillään olivat upeita, ja joukkoon mahtui tuloksia sekä hänen että hänen opiskelijoidensa saavutuksista.

Vaikka itselleni IG on tuntemattomampi ja vähemmän käytetty somekanava kuin esimerkiksi FB, päätin katsoa, mitä hän oikeastaan tarjoaa.

En kerro sen enempää valmentajasta tai hänen tuotteestaan, sillä haluan vain tuoda esille, mitä myyntisivuihin voidaan pahimmillaan ujuttaa. Tässä on alla muutamia kuvakaappauksia hänen myyntisivustaan:

Miksi pitkät(kit) myyntitekstit pitää lukea

Miksi pitkät(kit) myyntitekstit pitää lukea

Tässä vaiheessa alat saada hyvän käsityksen, minkä hintaisesta tuotteesta on kyse, eikö? Hinta on esitetty vielä muutaman kerran myyntisivulla. Mukaan tulee myös 60 päivän rahat takaisin -takuu

Miksi pitkät(kit) myyntitekstit pitää lukea

Jos olisit lukenut myyntitekstin lähes loppuun saakka, olisit nähnyt useampaan kertaan, että kurssin hinta on vain 7 dollaria, joten olisit aika vakuuttunut, vai mitä?

[ Sinä, joka tiedät enemmän digimarkkinoinnista, ymmärrät, että tämähän on ns. tripwire-tuote, koska hinta on alle 10 $. ]

Päällisin puolin kaikki näyttää siis hyvältä! Missä vika sitten on? Se on tässä:

Kyseessä ei siis ollutkaan kertamaksuinen tuote, vaan 7 dollaria veloitetaan viikoittain. Kuukaudessa hinnaksi muodostuu noin 30 dollaria.

Kun itse luin tämän sivun läpi, olin hämmentynyt. Jouduin selaamaan sivua monta kertaa läpi, koska etsin alkuosasta tietoa, onko kyseessä tosiaankin kertamaksu vai viikkomaksu. Löysin myyntisivulta viitteitä viikkomaksuun ainoastaan tästä kohdasta.

On vain yksi keino selvittää, kumpi todella on kyseessä. Ostin siis kurssin ja maksoin siitä 7 dollaria.

Kun pääsin kurssille sisään, huomasin yhden toisenkin ”huijauksen”, josta kirjoitan uuden postauksen myöhemmin.

Kun viikko oli kulunut, luottokortiltani yritettiin todellakin veloittaa uusi 7 dollarin maksu. Olen kuitenkin laittanut luottokorttini verkko-ostot kiinni, joten maksua ei pystytty veloittamaan. Tämän johdosta kurssikin minulta sitten evättiin.

Räikeää hyväksikäyttöä

Mielestäni tämä on räikeää ostajan hyväksikäyttöä.

  • Kyllä, myyntitekstin pitää olla pitkä, jotta potentiaalinen asiakas saa kaiken tarvitsemansa tiedon ennen päätöksentekoa.
  • Kyllä, lukijan vastuulla on lukea pitkäkin myyntiteksti huolellisesti läpi.
  • Kyllä, jos tekee ostopäätöksen ja sinne on ujutettu jotain tällaista, vastuu on ostajalla, ei myyjällä.

En silti hyväksy tätä missään muodossa. Kun ostaja tajuaa, että maksu veloitetaan viikoittain, valmentajan uskottavuus lentää ikkunasta ulos. Luottamus särkyy ja uskottavuus sulaa pois. Tämän jälkeen ostajan on vaikeaa alkaa opiskelemaan varsinaista valmennusta ja saada haluttuja tuloksia.

Lue koko sivu! Jos olet epävarma, kysy!

Jos haluat osallistua jollekin kurssille tai johonkin valmennukseen ja olet epävarma, sopiiko kurssi sinulle, kysy valmentajalta suoraan. Kerro tarkasti millainen tilanteesi on. Esimerkiksi minulta kysytään Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennukseen osallistumisen yhteydessä, sopiiko tämä henkilölle, joka ei ole koskaan blogannut.

Pääsääntöisesti vastaan, että ei sovi ja ohjaan kysyjän toiselle kurssille.

Joskus minulle kerrotaan, että on blogattu vuonna nappi ja nauha, ja kysytään, kannattaako tulla mukaan. Sanon ehkä, jos on valmis tekemään paljon töitä sen eteen.

Mutta näidenkin lyhyiden kysymysten valossa minun on joskus valmentajana vaikea arvioida, sopiiko valmennus henkilölle vai ei. Mitä kattavammin osaat kertoa omasta tilanteestasi samalla kun kysyt, sopiiko valmennus sinulle, sitä helpompaa meidän valmentajien on arvioida sopivuutta.

Miksi ne myyntitekstit sitten ovat niin hemmetin pitkiä?

Koska meitä ihmisiä on neljää eri tyyppiä. Tämä seuraava on mukaelma Valmentaja-Akatemian postauksesta, jonka voit lukea täältä.

Neljä ihmistyyppiä ovat:

  • tunnekeskeinen (tekee päätöksiä puhtaasti tunteiden perusteella)
  • ajattelukeskeinen (tekee päätöksiä rationaalisesti)
  • käytäntökeskeinen (tekee päätöksiä loogista päättelyä hyödyntäen)
  • henkisyyskeskeinen (perustaa päätöksensä menneisiin kokemuksiin).

Jos myyntitekstissä keskitytään vain yhteen ihmistyyppiin, asiakaskunta voi jäädä hyvinkin kapeaksi. Siksi myyntisivuille tulee paljon tekstiä, koska sillä pyritään palvelemaan useampaa eri ihmistyyppiä.

Monesti ihmiset skippaavat muut osat ja hakevat juuri ne kohdat myyntisivusta, jotka ovat heille tärkeitä päätöksenteon kannalta. Ymmärrän tämän, mutta joissakin yhteyksissä jotain olennaista tietoa voi jäädä saamatta.

Miten pitkät myyntitekstit kannattaisi lukea?

Itse teen tyypillisesti niin, että skrollaan myyntitekstin alusta loppuun ja silmäilen sitä. Katson kuvia, väliotsikoita ja mahdollisia palautteita.

Tämän jälkeen palaan takaisin alkuun ja luen tekstiä tarkemmin. Joskus myyntisivun teksti on puuduttavaa luettavaa. Silloin totean, ettei tämä ole minua varten ja poistun sivulta.

Joskus teksti taas imaisee mukaansa ja luen sen sanasta sanaan alusta loppuun. (Näin tein esimerkin myyntisivun kanssa, ja siksi bongasinkin tuon viikkomaksun.)

Pitkän myyntisivun ja myyntitekstin lukeminen on sinun turvasi. Jos kurssi oikeasti kiinnostaa, lue palautteita, kysy suoraan valmentajalta ja lue myyntitekstit rauhassa läpi.

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Hei, olen Tiia Konttinen ja olen Suomen tuloksellisin yritysblogivalmentaja. Autan kunnianhimoisia yrittäjiä ja verkkovalmentajia kasvattamaan liikevaihtoa automatisoimalla myyntiä yritysblogin ja markkinointiatomaatioiden avulla.

Olen valmentanut yli 3000 bloggaajaa ja yrittäjää vuodesta 2016 alkaen hyödyntämään blogia ja sisältömarkkinointia myynnin kasvattamiseksi.

Olen myös tehnyt 500 000 € myyntiä hyödyntämällä yritysblogia ja digitaalisia tuotteita.

Jos olet kunnianhimoinen, haluat kasvattaa omaa liiketoimintaa ja rakastat kirjoittamista, olet tullut oikeaan paikkaan. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Uusin video 6.7.

Tarvitsen apua

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 292 tilaajien joukkoon