Millaista sisältöä blogiin tulisi kirjoittaa?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Millaista sisältöä blogiin tulisi kirjoittaa? Jotta voit saada tuloja blogisi avulla, sinun on tiedettävä, miten kirjoitat sisältöä, joka vetoaa oikeaan kohderyhmään.

Tätä vaihetta varten sinun tulee tuottaa kolmea erityyppistä sisältöä:

Blogin sisäinen sisältö

  • blogipostaukset
  • laskeutumissivut
  • blogin sivut.

Blogin ulkopuolinen sisältö

  • sosiaalisen median julkaisut
  • vieraskynäpostaukset
  • livetapahtumat.

Sähköpostiviestin sisältö

  • strategisesti suunniteltu sisältö, jota lähetät sähköpostilistallesi säännöllisesti.

Millaista sisältöä blogiin tulisi kirjoittaa?

Bloggaajien isoin ongelma on se, että he kirjoittavat satunnaista sisältöä joko säännöllisesti tai epäsäännöllisesti. Kirjoitettavat aiheet laajenevat ja laajenevat. Lopputuloksena on sillisalaattiblogi, jossa kirjoitetaan kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan väliltä.

Voi olla, että joku yksittäinen postaus saa ihmiset kiinnostumaan sisällöstäsi mutta pysyviksi lukijoiksi he eivät jää, koska lukija ei pääse lukemaan mielenkiintoisesta aiheesta yhtään enempää.

Varsinkin siinä tilanteessa, että haluat ansaita blogillasi tuloja, sillisalaattiblogi on tavoitteen tukkeena.

Mieti asiaa tältä kantilta:

Jyp vastaan Jokerit jääkiekko-ottelu. Väliajalla ihmiset parveilevat ostamaan syötävää ja fanituotteita. Jypin kannattajat ostavat Jypin fanituotteita ja Jokereiden kannattajat Jokereiden fanituotteita.

Mitä luulet, että tapahtuu, jos tässä jääkiekko-ottelussa olisi myynnissä Disney On Ice -tuotteita? Kuinka paljon niitä menisi kaupaksi?

Tuskin montaa.

Jos tavoitteenasi on ansaita tuloja blogin kautta, tärkeintä on kirjoittaa oikeaa sisältöä oikealle kohderyhmälle JA tarjota oikeita tuotteita myytäväksi.

Blogin sisäinen sisältö

Ollakseen menestynyt bloggaajan täytyy ymmärtää, mitä lukijat hakevat internetistä. Lukijat eivät surffaa netin aalloilla verkkopankkitunnukset kädessään odottaen, että voivat ostaa jotain.

Hyvin todennäköisesti lukijasi on tehnyt ahkerasti töitä tai venyttänyt penniä säästääkseen edes vähän rahaa. Hän miettii todella tarkkaan, mitä ostaa ja milloin.

Sinun tehtäväsi bloggaajana on tarjota oikeita tuotteita. Mielellään niitä tuotteita, jotka auttavat lukijaa ratkaisemaan jonkin akuutin ongelman.

Lue myös tämä: Miten keksit näkökulman, joka kiinnostaa lukijaa?

Masterclass

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

Esimerkki

Sinulla on puoli tuntia vapaa-aikaa, lompakossa 150 euroa ylimääräistä rahaa ja kävelet elektroniikkaliikkeeseen. Myyjä yrittää tehdä kaikkensa, että ostaisit pölynimurin, joka maksaa vain tänään 149 euroa. Hän käyttää kaikki taitonsa ja tekniikkansa saadakseen sinut ostamaan. Ostatko?

Et, koska sinulla ei ole akuuttia tarvetta pölynimurille.

Mutta jos tiedät, että äitisi tai anoppisi on tulossa kylään, siivoat kiireessä ja pölynimuri särkyy, mikä on ensimmäinen paikka, johon suuntaat? Ja mitä sieltä ostat?

Ensimmäisessä vaihtoehdossa kulutat vain aikaa, eikä sinulla ole tarvetta ostaa. Toisessa vaihtoehdossa tarve on todellakin akuutti, ja jos viedään tämä ajatus vielä vähän pidemmälle, valitset juuri sen elektroniikkaliikkeen, josta olet aikaisemmin saanut hyvää, laadukasta ja/tai nopeaa palvelua.

Lue myös tämä: Helpot vinkit blogipostauksen kirjoittamiseen

Sinun tehtäväsi on auttaa lukijaa, jotta kun hänelle tulee tarve ostaa jotain, hän suuntaa ensimmäisenä sinun blogiisi.

Miten tämä tehdään?

Kirjoittamalla niin sanottuja pilaripostauksia tai evergreen-sisältöä, joka ratkaisee ongelmia.

Kyseessä on sisältö, joka on tuoretta vielä vuodenkin kuluttua.

Jokaisen postauksen ei tarvitse olla tällainen, mutta jokaisessa kategoriassa on oltava vähintään kolme tällaista postausta.

Evergreen-postaus on yli 1500 sanaa pitkä postaus, jossa käydään jokin tietty, yksittäinen ongelma tarkasti läpi. Postaus voidaan kirjoittaa esimerkiksi

  • case studyksi
  • tutoriaaliksi
  • tuotearvosteluksi
  • tarinaksi
  • yhteenvedoksi.

Evergreen-postaus voi olla myös video, podcast tai jopa webinaaritallenne. Tavoite on, että sisältö ei ole sidottu trendeihin ja pysyy muuttumattomana vuodesta toiseen. Vuosien aikana postausta voi päivittää, ja niin olisikin hyvä tehdä.

Esimerkiksi ”Näin hankit lisää upeita lukijoita” on evergreen-postauksen otsikko mutta ”Näin hankit lisää lukijoita Facebookista” ei ole, koska Facebookin muokatessa omaa algoritmiään neuvot ja ohjeet eivät enää päde.

Blogin ulkopuolinen sisältö

Blogin ulkopuolinen sisältö on samaa kuin blogin sisäinen, mutta tällä kertaa julkaiset blogipostauksia muiden sivustoilla ja blogeissa.

Tavoitteena on etsiä blogeja ja sivustoja, joiden lukijakunta vastaa sinun unelmalukijaasi. Tällöin voit auttaa heitä ja ohjata heitä samalla omaan blogiisi tai sähköpostilistallesi.

Käytännön tasolla tämä toteutetaan siten, että kirjoitat pitkän, evergreen-postauksen, joka julkaistaan blogissa B. Postauksessa on linkkejä sinun blogiisi sekä sähköpostilistasi laskeutumissivulle.

Se, miksi vieraskynäpostaukset ovat äärimmäisen hyviä, liittyy hakukoneoptimointiin.

Muilta luotettavilta sivustoilta sinun blogiisi johtavat linkit kohottavat blogiasi hakutulosten kärkeen todella nopeasti.

Toisaalta on tärkeää tietää, että samaa sisältöä ei kannata julkaista kahdessa eri blogissa. Google tulkitsee tämän kopioimiseksi ja rankaisee joko sinun tai molempien blogeja. Pahimmillaan Google voi poistaa molemmat blogit hakutuloksista – lopullisesti.

Sähköpostiviestin sisältö

Sähköpostilista ja viestit, joita listalle lähetät, tuovat konkreettisen rahavirran. Sähköpostilistalle myyminen ja tuotteiden suosittelu on äärimmäisen helppoa ja vaivatonta ja pystyt sen avulla automatisoimaan prosessia lähes kokonaan.

Sähköpostilistalle tulee kirjoittaa sisältöä joka on

  • lisäarvoa tuottavaa
  • kevyesti opettavaista
  • eksklusiivista

blogin lukijoihin ja someseuraajiin nähden. Haluat hemmotella sähköpostilistalla olevia lukijoita parhaalla sisällöllä, jotta ostokynnys alenee.

Blogipostausten tavoitteena on 

  • näyttää lukijoille, että olet ammattitaitoinen ja tiedät mistä puhut

Sähköpostiviestien tavoitteena on

  • rakentaa luottamusta
  • tuoda lukija lähemmäs ostopäätöksen tekemistä.

Oikein toteutettuna molemmat toimivat synkronoidusti yhteen, jolloin ”myyntiä” ei edes tapahdu. Lukijasi haluavat ostaa, koska ovat niin tyytyväisiä apuusi.

Hyvä sähköpostiviesti on edelleen hyödyllistä ja auttavaista, mutta siihen kannattaa lisätä ripaus henkilökohtaisuutta ja sinun omaa tarinaasi.

Tarinat omista kokemuksista, mitkä tuotteet ja palvelut ovat auttaneet sinua ja miten ne tulevat auttamaan lukijaa, ovat hyvien sähköpostien pohjia.

Nyt tiedät millaista sisältöä blogiin tulisi kirjoittaa. Millaisia ajatuksia tämä postaus sinussa herättää?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: