Miten keksit näkökulman, joka kiinnostaa lukijaasi

Miten keksit näkökulman, joka kiinnostaa lukijaasi. | Kun ymmärtää ihmistä, niin ymmärtää sen, että ihmisen on helppo lokeroida itsensä johonkin kategoriaan. Lokerointi on usein ihmisen identiteetissä.

Oletko koskaan keskustellut uuden ihmisen kanssa? Kun kysyt häneltä, mitä hän tekee elääkseen, vastaus on yleensä jotain tällaista:

  • Olen kokki.
  • Olen yrittäjä.
  • Olen lääkäri.
  • Olen videokuvaaja.
  • Olen bloggaaja.

Ihminen siis lokeroi itsensä johonkin kategoriaan ja usein seuraa oman kategoriansa tapahtumia.

Usein ihminen toistaa jotain tiettyä tapaa tarpeeksi pitkään. Hän on esimerkiksi päättänyt kirjoittaa joka päivä. Kohta hän kutsuu itseään kirjailijaksi, etsii aiheeseen liittyvää sisältöä ja pyrkii kehittymään aiheessa. Ihmiset tekevät tätä jatkuvasti.

Tässä postauksessa annan sinulle vinkkejä, miten keksit näkökulman, joka kiinnostaa lukijaasi

Voit ajatella lukijaa jonkun tietyn kategorian kautta. Kirjoita tälle ihmistyypille, koska kun ihminen tunnistaa itsensä, hänellä on taipumuksena ostaa helpommin tuotteita. Tällä tavalla löydät lukijaa kiinnostavan näkökulman.

Henkilö, joka on tehnyt videokuvaamisesta ammatin, on luultavasti aloittanut kuvaamisen kännykällä, mutta ajan myötä hän on ostanut useita erilaisia välineitä kuvausettiinsä. Ehkä kamera on vaihtunut useampaan kertaan ja erilaisia välineitä videokuvaamiseen on tullut tuhansien eurojen edestä.

Nuo ominaisuudet vahvistavat entisestään henkilön ”omakuvaa”.

Mitä siis puhut lukijalle, jotta henkilön omakuva vahvistuisi? Miten voit kirjoittaa, että lukija tunnistaa itsensä asiakkaanasi?

Tämä voi olla pitkä prosessi, joten yksi teksti ei välttämättä riitä. Voihan se tietysti olla, että teet yhden blogitekstin ja osut suoraan kultasuoneen, mutta 99,9999 prosenttia ajasta näin ei tapahdu.

Miksi et tekisi listaa 5 erilaisesta blogitekstistä, joista voit kirjoittaa hiukan eri näkökulmasta?  Onko 5 liian vähän? Entä 10 tai 20 tekstiä?

Kun löydät mielestäsi täydellisen näkökulman aiheellesi, kirjoita 5–20 erilaisen blogitekstin lista aiheista, joista aiot kirjoittaa sisältöä. Tämä sen takia, että tarkoituksena on löytää 1–5 erilaista kulmaa, jotka resonoivat täydellisesti lukijasi kanssa.

Painotan: tämä vaatii aikaa ja vaivaa. On hyvin todennäköistä, että asian tutkimiseen menee hetki. Ole kuitenkin kärsivällinen, koska se kuuluu prosessiin.

Blogin rakentaminen on kuin maratonin juokseminen silmät sidottuna. Välillä saatat mennä väärälle reitille, mutta hetken päästä löydät takaisin oikealle reitille, vaikka matkaa maaliin on vielä.

Lue myös tämä: Mikä on pilaripostaus?

Valitse postaustyyppi

Loistavaa! Nyt tiedät seuraavat 5 artikkelia, joista aiot kirjoittaa. Seuraavaksi sinun pitää päättää, minkälaiset postaukset kirjoitat.

6 yleisintä postaustyyppiä: 

  • Listaukset
  • Miten teen -postaukset
  • Tutoriaalit eli opastukset
  • Vinkit
  • Tarinat

Valitse näistä mieleisin. Henkilökohtaisesti voin suositella ”miten teen” -postauksia sekä listauksia, koska ne toimivat erittäin hyvin.

Miten-postaus on artikkeli, jossa lukijalle opetetaan asia X, eli siinä kerrotaan, miten jokin asia tehdään.

  • Miten vaihdan auton renkaat?
  • Miten paistan pizzan?
  • Miten teen linnunpöntön?
  • Miten laihdutan?

Miten-postauksessa kirjoitetaan mahdollisimman yksityiskohtainen selostus siitä, miten jokin asia tehdään. Selitä tarkasti, miten prosessi etenee.  Jos aiot esimerkiksi selittää ”miten vaihdat autonrenkaat”, kerro postauksessa kohta kohdalta, miten renkaiden vaihto tapahtuu. Parasta on, kun lisäät postaukseen kuvia tai kuvakaappauksia havainnollistamaan asiaa.

Mieti renkaiden vaihtoa näiden kysymysten kautta:

  • Mitä työkaluja tarvitaan?
  • Mikä on ensimmäinen vaihe?
  • Mikä on toinen vaihe?
  • Mitkä asiat kannattaa varmistaa renkaiden vaihdossa?
  • Mikä on lopputulos?
  • Miten renkaat vaihdetaan nopeasti?

Kun olet kirjoittanut askel askeleelta etenevän postauksen renkaiden vaihdosta, on sillä luonnollinen heijastusvaikutus. Teit juuri itsestäsi auktoriteetin renkaiden vaihtoon liittyen.

Listauksessa  puolestaan luetellaan erilaisia näkökulmia ja asioita, joista on hyötyä lukijallesi.  Listauksessa voit esimerkiksi kertoa:

  • miten tuotetta käytetään
  • mitä eri tapoja palvelun käyttöön on
  • mitä hyötyjä palvelun käytöstä on.

Kiinnitä lukijan huomio

Tässä vaiheessa sinulla on jo selkeä aihe ja tiedät, missä muodossa aiot aiheestasi puhua. Vielä olisi hyvä löytää kulma sille, miten kirjoitat. Miten saat huomion ja miten saat potentiaalisen lukijan lukemaan postauksesi?

Lähes jokaisesta aihealueesta, josta aiot kirjoittaa, on luultavasti jo kirjoitettu. Se on fakta. Ei siis riitä, että kirjoitat aiheesta suoraan samalla tavalla, vaan sinun pitäisi löytää joku toinen näkökulma aiheeseen. Sellainen näkökulma, joka erottaa sinut kilpailijoistasi. Sellainen näkökulma, joka tekee tekstistäsi mielenkiintoisen. Sellainen näkökulma, joka on uniikki.

Näkökulman pitää olla tarpeeksi erottuva.

Olen nähnyt satoja ja satoja yrittäjiä ja blogeja, joiden sisältö on oikeasti hyödyllistä, mutta näkökulma on sama kuin muilla. Se ei erotu ja on sitä samaa massaa, jota kaikki muutkin tekevät. Miten sinä saisit näkökulmastasi sellaisen, joka tempaisisi lukijan mukanaan?

Tässä muutamia kysymyksiä, joita voit kysyä itseltäsi:

Mikä on tekstin suurin hyöty?

Mitä hyötyä asiakkaalle on siitä, kun hän lukee postauksen? Mitä hän voittaa sillä, että lukee postauksesi? Jos kirjoitat aiheesta ruokavalio, voit kirjoittaa esimerkiksi tästä: 5 askelta, miten tiputat painoasi ruokavalion avulla, vaikka olisit kiireinen yh-äiti.

Otsikossa kerrotaan hyvin selkeästi, mikä on tekstin näkökulma ja kohdeyleisö ja artikkeli tuo lisäarvoa lukijalle.

Miten teet aiheesta ”uuden”?

Tiedän, että välillä aiheet ovat kiven alla, ja voi olla, että olet sortunut tuottamaan samanlaista sisältöä kuin kilpailijasikin.  Pysähdy hetkeksi ja mieti, miten saisit kirjoitettua samasta asiasta uudesta näkökulmasta. Mitä sellaisia asioita voit paljastaa lukijalle, jotka tekevät ”vanhasta” asiasta täysin uudenlaisen, koska näkökulma on vaihtunut?

Aihealueen ei tarvitse muuttua, kunhan keksit uuden lähestymistavan asiaan.

Mikä ”uhka” on sillä, että asiakas ei lue postaustasi? 

Tämän tyylinen postaustyyppi on täysin erilainen kuin hyödyistä kertova postaus, koska tämän tarkoituksena on tuoda asian X negatiiviset asiat esille.

Esimerkkiotsikoita:

  • Ennen kuin ostat auton, tarkista nämä 5 asiaa, ettet osta sikaa säkissä
  • Ennen kuin aloitat yrittäjänä, muista nämä 3 asiaa, ettet sorru väärään markkinointiin
  • Ennen kuin aloitat dieetin, lue tämä teksti huolella. Saatat muuttaa mielesi.

Tämänkaltaisen sisällön tarkoituksena on luoda lukijalle ajatus siitä, että jos hän tekee ”varoittavan” blogitekstin mukaisesti, hän astuu sudenkuoppaan.

Tällainen blogiteksti kiinnostaa ihmisiä luonnostaan, koska ihmisen on helpompi lukea negatiivisia uutisia ja asioita kuin positiivisia. Se on ihmisille hyvin luonnollista. Ihmiset myös haluavat oppia muiden virheistä, joten virheistä kertominen ja näkökulman vaihtaminen toimivat erinomaisena yhdistelmänä.

Älä kuitenkaan kirjoita jokaista postausta negatiivisesta kulmasta. Se voi pitkällä aikajänteellä kääntyä sinua itseäsi vastaan.

Miten voisit hyödyntää julkkiksen nimeä?

Olen nähnyt ulkomailla käytettävän paljon tätä tekniikkaa.  Jos esimerkiksi kirjoitat blogia taloudesta, voit kirjoittaa postauksen otsikolla: ”Miten Warren Buffet sijoittaisi 1000 euroa”.  (Warren Buffet on yksi maailman rikkaimpia sijoittajia ja ihmisiä.)

Tutki Warren Buffetin taustat ja kirjoita siitä, miten Warren Buffet oikeasti sijoittaisi 1000 euroa. Ajatuksena on se, että Warren Buffet ei itse kirjoita postausta, vaan sinä. Voit kirjoittaa yleisellä tasolla Warren Buffetin säännöistä, periaatteista ja siitä, mitä Warren tekisi 1000 eurolla.

Yhdistä erilaisia kulmia 

Voit yhdistää jokaisen näistä kulmista yhteen esimerkiksi näin:

  • ”Warren Buffet varoittaa: älä tee näitä 5 virhettä ennen kuin sijoitat pörssiin”
  • ”Miten Warren Buffet sijoitti 10:llä eri tavalla?” 

Käytä mielikuvitustasi. Pyri keksimään näkökulma, joka kiinnostaa juuri sinun lukijaasi.

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Hei, olen Tiia Konttinen ja olen Suomen tuloksellisin yritysblogivalmentaja. Autan kunnianhimoisia yrittäjiä ja verkkovalmentajia kasvattamaan liikevaihtoa automatisoimalla myyntiä yritysblogin ja markkinointiatomaatioiden avulla.

Olen valmentanut yli 3000 bloggaajaa ja yrittäjää vuodesta 2016 alkaen hyödyntämään blogia ja sisältömarkkinointia myynnin kasvattamiseksi.

Olen myös tehnyt 500 000 € myyntiä hyödyntämällä yritysblogia ja digitaalisia tuotteita.

Jos olet kunnianhimoinen, haluat kasvattaa omaa liiketoimintaa ja rakastat kirjoittamista, olet tullut oikeaan paikkaan. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Uusin video 12.10.

Tarvitsen apua

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 298 tilaajien joukkoon