Miten 2016 julkaistu postaus tuo edelleen tuloja?

Miten 2016 julkaistu postaus tuo edelleen tuloja? 15.6.2016 julkaisin tässä blogissa postauksen, joka tuo minulle edelleen affiliatekomissioita. Tässä postauksessa haluan kertoa sinulle, miten laadukas blogipostaus kestää aikaa ja katseita sekä tuo sinulle tuloja automaatiolla.

  • Postausta on luettu lähes 41 000 kertaa.
  • Postausta on jaettu somessa lähes 1 000 kertaa.
  • Minulla on muista postauksista yli 90 linkkiä, jotka johtavat tähän tuloja tuovaan postaukseen.

Kyseinen postaus on tuonut minulle affiliatekomissioita seuraavasti:

  • 2016 | 621,34 €
  • 2017 | 2 154,27 €
  • 2018 | 7 778,06 €
  • 2019 | 12 713,44 €

Summat ovat noin summia, eivät tarkkoja. Katsoin tilastot järjestelmästä, mutta koska luvut ovat dollareita, kurssimuutokset vaikuttavat summiin. Yllä olevat summat eivät siten ole sataprosenttisesti samoja kuin muissa postauksissa olen kertonut. Esimerkiksi vuosikatsauksessa summat on otettu suoraan tiliotteelta, jolloin ne ovat todellisia lukuja.

Tässä postauksessa kerron sinulle

  • miten on mahdollista, että yksi postaus tuo näin paljon komissioita
  • mitkä asiat ovat vaikuttaneet tähän
  • ja mitä sinä voit tehdä saadaksesi samankaltaisia tuloksia.

Miten 2016 julkaistu postaus tuo edelleen tuloja?

Se, että blogi tai postaus tuo sinulle tuloja, ei ole kiinni onnenkantamoisesta eikä sattumasta. Ja se on hyvä asia. On helpottavaa tietää, että kaiken taustalla on logiikka, menetelmä ja strategia, joita noudattamalla kuka tahansa voi saada samankaltaisia tuloksia.

Olen lukenut useista anonyymeistä bloggaajista, jotka tienaavat 10 000 € affiliatekomissioita vuodessa. Heiltä on blogissa kysytty, keitä he ovat ja mitkä blogit/aiheet tuloja tuovat. He eivät ole halunneet tuoda itseään julkisuuteen. Sallittakoon se heille.

Siinä kuitenkin yksi syy, miksi avaan näitä asioita yhä uudelleen omassa blogissani, kuvakaappausten avulla. Jotta sinun on mahdollista saada tuloja affiliatemarkkinoinnilla, tarvitset tässä postauksessa kerrottuja asioita. Kun toteutat nämä omassa blogissasi, voit saada affiliatekomissioita automaatiolla päivästä, kuukaudesta ja jopa vuodesta toiseen.

Yleisö eli lukijakunta

Kuka postauksen lukee? Entä kuka tuotteen todennäköisimmin ostaa? Keneltä raha tulee? Nämä ovat asioita, jotka on etukäteen selvitettävä. Voit kirjoittaa äideille lastenhoidosta ja taaperoarjesta, mutta jos isä on se, joka tuotteet lopulta hankkii, ollaan jo väärillä urilla.

Voit yrittää vakuuttaa äidin vaikka kuinka hyvin, mutta jos äiti ei pysty vakuuttamaan isää tuotteen tarpeellisuudesta, tuote jää aina ostamatta.

Siksi oma yleisö täytyy tuntea.

Tuotteen valinta

Samalla tavalla kannattaa hetki miettiä tarkemmin, mikä on se tuote, jota suosittelee. Sinulta kuluu sama määrä energiaa, suosittelit edullista tai arvokasta tuotetta. Toisella saat vain enemmän tuloksia aikaan.

En sano, että aina pitää tarjota vain kallista vaan sitä, että on lupa asettaa tavoite korkeammalle. Jos näet, että 10 euron arvoista tuotetta ostetaan postauksen kautta, vaihda se 20 euron arvoiseen tuotteeseen ja muokkaa postausta vastaamaan tuotetta. Kyllä, kappalemääräisesti saatat tehdä vähemmän kauppoja mutta euromäärä todennäköisesti kuitenkin nousee.

Kun etsit ja valitset tuotetta, mieti vielä hetki kohdeyleisöä. Sopiiko tuote oikeasti heille, ja onko tuotteesta heille apua, tarvetta tai hyötyä?

Postauksen aiherajaus

Puhun paljon blogiaiheen rajauksesta, mutta myös varsinainen affiliatepostaus täytyy rajata. Postaus ei saa olla yleinen pintaraapaisu laajasta aiheesta vaan mahdollisimman tarkka ja yksityiskohtainen opastus.

Riippuen tuotteesta voit näyttää videolla tai kuvakaappauksin, miten tuote toimii tai miten sitä tulee käyttää. Me olemme vähän sellaisia, että emme jaksa lukea käyttöohjeita. Mutta jos avaat käyttöohjeet lukijalle askel askeleelta, lukija kiinnostuu tuotteesta ihan eri tavalla.

Käy yhdessä postauksessa vain yhtä tuotetta läpi. Tuotevertailupostaukset ovat asia erikseen, mutta palataan niihin joskus toiste.

Ajankohtaisuus vs. Evergreen Content

Ajankohtainen sisältö saa ihmiset aina reagoimaan. Mutta ajankohtaisuudessa on se haaste, ettei se ole välttämättä ajankohtaista enää puolen vuoden kuluttua. Siksi sisältöä kannattaa miettiä ja kirjoittaa enemmän ajattoman sisällön näkökulmasta.

”TOP 5 kevään 2020 trendivaatetta” on ajankohtainen mutta ei ajaton. Postaus menettää momentumin nopeasti, kun helteet saapuvat.

”Näin pukeudut aina tyylikkäästi töihin vuodenajasta riippumatta” puolestaan on ajaton. Se on rajattu tietylle kohdeyleisölle. Osaatko määritellä sen pelkän otsikon perusteella? Vastaan tähän postauksen lopussa.

Postauksen sisältö

Postauksen sisällön kirjoittamiseen kannattaa käyttää aikaa ja pyrkiä käymään tuote läpi mahdollisimman kattavasti eri näkökulmista. Muista, että sinä bloggaajana olet uskollinen lukijoillesi. Lukijoiden täytyy pystyä luottamaan siihen, että se mitä kerrot on totuus, eikä vain keino saada rahaa.

Postauksessa voit opastaa tuotteen käytössä tai vaikka siinä, miten tuote ostetaan. Jos esimerkiksi opastat ihmisiä hankkimaan tuotteita ulkomaisista verkkokaupoista, jo pelkkä verkkokaupan käytössä opastaminen voi saada ihmeitä aikaan komissioiden määrässä.

Yhtenä hyvänä esimerkkinä AliExpress. Satoja tuhansia tuotteita, satoja kategorioita, miljoonia tuotteita. Jos kerrot lukijalle, mihin kannattaa oston aikana kiinnittää huomiota, mitkä ovat ”varoitusmerkit”, mihin voi luottaa ja miten nopeasti (tai hitaasti) suosittelemasi tuote toimitetaan kotiin, kynnys ostaa alenee humisten.

Postaus voi olla pitkäkin, kunhan se on täyttä asiaa alusta loppuun. Mitään ylimääräistä höttöä ei postaukseen kannata kirjoittaa. Tyypillisesti omat affiliatepostaukseni ovat 1 500–3 500 sanaa pitkiä. Tässä kyseisessä postauksessa sanoja on 2 734, ja sitä on luettu 12.11.2019 mennessä lähes 41 000 kertaa. Postausta on myös jaettu somessa lähes 1 000 kertaa.

Affiliatelinkkien määrä

Riippuen postauksen pituudesta affiliatelinkkien määrä voi olla 3–5. Postausta ei siis tarvitse tumpata täyteen affiliatelinkkejä.

Itse suosin sitä, että postauksessa on kolme affiliatelinkkiä

  • alussa
  • keskivaiheilla
  • ja lopussa.

Tämän lisäksi, jos postaus on pitkä, saatan laittaa muutamaan kuvaan affiliatelinkin. En kuitenkaan ole testannut, onko kuvalinkillä lopulta merkitystä. Jos sinulla on tästä kokemusta tai näkemystä, kuulen mielelläni lisää!

Tärkeintähän tässä toki on se, että jokainen affiliatelinkki johtaa samaan paikkaan. Eli postauksessa ei kannata ohjata lukijoita useaan eri tuotteeseen, ellei kyseessä sitten ole vertailupostaus.

Affiliatelinkkien merkintätapa

Affiliatelinkit on kilpailu- ja kuluttajaviraston sekä mainonnan eettisen neuvoston mukaan näytettävä selkeästi lukijoille. Ohjeet tarkentuvat jatkuvasti ja tämänhetkisen tiedon mukaan affiliatelinkit (sekä muut kaupalliset yhteistyöt) täytyy merkitä postauksen alkuun.

Tämän voi toteuttaa esimerkiksi niin, että aivan ensimmäiseksi kirjoittaa ”Tämä postaus sisältää affiliatelinkkejä, linkit merkitty xx-merkillä”.

Vaihda vain xx:n tilalle se merkki, jota itse haluat käyttää.

Merkin on oltava sama joka kerta, ja sen täytyy näkyä selvästi. Virallisissa ohjeissa taidetaan puhua, että merkki pitää olla affiliatelinkin edessä. Minulta ne löytyvät linkin perästä. Valitettavasti tässä kohtaa en pysty käymään lähes 300:aa postausta läpi ja vaihtamaan merkkiä perästä eteen. Toivotaan, etten joudu tästä sen suurempiin ongelmiin.

Aiheesta lisää:

Postauksen hakukoneoptimointi

Ennen kuin postaus julkaistaan, kannattaa käyttää hetki aikaa hakukoneoptimointiin. Opettamani sisältömarkkinoinnin menetelmä toteuttaa 80 % hakukoneoptimoinnista valmiiksi. Loppu optimointi tehdään sen jälkeen, kun postaus muotoillaan ja editoidaan.

En käy tässä postauksessa sen tarkemmin hakukoneoptimointia läpi, sillä yhteenvedon kaikista SEO-postauksistani löydät täältä.

Postauksen jakaminen sosiaalisessa mediassa

Kun postaus on julkaistu, sitä kannattaa jakaa sosiaalisessa mediassa ensinäkyvyyden saamiseksi. On kuitenkin tärkeää, ettet jaa postausta saman tien 15 eri Facebook-ryhmään. Tämä on spämmäämistä ja ärsyttää enemmän kuin saa ihmiset tulemaan lukemaan postaustasi.

Sen sijaan postausta kannattaa jakaa eri päivinä eri ryhmissä ja somekanavissa. Tällä tavalla maksimoit postauksen näkyvyyden ensimmäisen viikon aikana.

Jatkossa postausta kannattaa jakaa somessa kolmen kuukauden välein. Ensimmäisen vuoden jälkeen postausta voi nostaa puolen vuoden välein somessa esiin. Tähän mennessä hakukoneoptimointikin on ottanut tuulta alleen, joten alat näkemään kävijäliikennettä suoraan Googlesta.

Muut toimenpiteet

Blogin sivupalkkiin kannattaa ehdottomasti lisätä ”Suosituimmat postaukset-” tai ”Luetuimmat postaukset” -vimpain. Vimpaimissa pystyy määrittelemään, miltä ajalta postaukset nostetaan esiin. Vaihtoehtoja ovat tyypillisesti:

  • 24 tunnin aikana luetuimmat
  • viikon aikana luetuimmat
  • kuukauden aikana luetuimmat
  • tai koko ajalta luetuimmat.

Näitä kannattaa hieman testata ja vaihdella sen mukaan, mitä postauksia haluat nostaa suosituimpien joukkoon. Kun saat 1–2 affiliatepostausta tähän listaan, ne pysyvät aika varmasti siinä pitkään tuoden sinulle tasaista lukijavirtaa ja komissiota kuukaudesta toiseen.

Kenelle oli mielestäsi suunnattu esimerkkipostaus

”Näin pukeudut aina tyylikkäästi töihin vuodenajasta riippumatta”? Postauksen kansikuvan perusteella postaus voidaan vielä kohdentaa joko naisille tai miehille. Itse valitsen tähän esimerkkiin naisen ja ajattelin seuraavaa henkilöä:

  • työlämässä oleva nainen
  • todennäköisesti asiantuntija tai virkahenkilö
  • haluaa pukeutua tyylikkäästi
  • on varaa panostaa laadukkaisiin vaatteisiin
  • ei elä vielä ruuhkavuosia (Poikkeuksiakin löytyy, enkä tarkoita tällä pahaa. Mutta itse huomasin, että ruuhkavuosien aikana ei vaatteiden tyylikkyydellä ollut niin paljon merkitystä kuin sillä, että ne olivat mukavat päällä 😀 )
  • tai on jo elänyt ruuhkavuodet. (Lapset muuttaneet pois kotoa.)

Jos sinulle tuli mieleen erilainen henkilö, ei hätää! Tässä nähdään loistava esimerkki siitä, millaisia mielikuvia sanat meidän mieleemme nostavat. Esimerkki on siinä mielessä loistava, että se avartaa ajatusmaailmaasi. Se, miten itse ajattelet omasta yleisöstäsi, voi olla erilaista kuin miten yleisö ajattelee itsestään 😉

Näin! Nyt tiedät, miten 2016 julkaistu postaus tuo edelleen tuloja. Milloin sinä olet kirjoittanut ensimmäisen affiliatepostauksen? Kuinka paljon tuloja se on sinulle tuonut?

Pssst…. Pinnaa postaus Pinterestiin, niin löydät sen myöhemmin

Miten 2016 julkaistu postaus tuo edelleen tuloja?

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Hei, olen Tiia Konttinen ja olen Suomen tuloksellisin yritysblogivalmentaja. Autan kunnianhimoisia yrittäjiä ja verkkovalmentajia kasvattamaan liikevaihtoa automatisoimalla myyntiä yritysblogin ja markkinointiatomaatioiden avulla.

Olen valmentanut yli 3000 bloggaajaa ja yrittäjää vuodesta 2016 alkaen hyödyntämään blogia ja sisältömarkkinointia myynnin kasvattamiseksi.

Olen myös tehnyt 500 000 € myyntiä hyödyntämällä yritysblogia ja digitaalisia tuotteita.

Jos olet kunnianhimoinen, haluat kasvattaa omaa liiketoimintaa ja rakastat kirjoittamista, olet tullut oikeaan paikkaan. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Uusin video 21.9.

Tarvitsen apua

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 303 tilaajien joukkoon