Miten erottua tuhansien muiden blogien joukosta?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Miten erottua tuhansien muiden blogien joukosta? Maailmassa on (ainakin) 164 miljoonaa blogia. Ja Suomessakin kymmeniä tuhansia ellei jopa satoja tuhansia. Ymmärrän enemmän kuin hyvin bloggaajien turhautumisen, kun kilpailu lukijoista käy kuumana. Sinun blogillasi on mahdollisuus menestyä, kunhan erotut muista blogeista. Ja tänä päivänä se ei oikeasti ole edes vaikeaa.

Miten erottua tuhansien muiden blogien joukosta?

Enemmän kuin mitään muuta lukijat nimittäin kaipaavat laadukasta sisältöä, joka on heille hyödyllistä. Oletan, että sinulla on jo blogi olemassa. Tai ainakin nettisivusto. Jos sinulla ei ole kumpaakaan, suosittelen lämpimästi hyödyntämään näitä resursseja:

Jos blogi on ollut olemassa jo pidemmän aikaa, sinne kirjoitettu sisältö voi olla repaleista ja vanhanaikaista. Useilla asiakkaillani myös sivuston ulkoasu on ollut samanlainen viimeiset 10 vuotta. Ulkoasun uudistuksesta puhumme hieman myöhemmin, mutta sitä ennen on tärkeää suunnitella blogille brändi.

Brändin rakentaminen blogille on helpoin, nopein ja varmin tapa erottautua tuhansien muiden blogien joukosta. Brändi tulee vaikuttamaan jokaiseen päätökseen tästä lähtien. Se myös helpottaa bloggaamista, koska sinulla on selkeä visio tavoitteesta sekä yhtenäinen linja niin kuvissa kuin sisällössä.

Brändi

On todella tärkeää ymmärtää, mitä ja mikä brändi oikeasti on. Se ei ole logo. Se ei ole värimaailma. Eikä se ole asettamasi tavoitteet. Brändi on kaikkea yllä mainittua ja paljon enemmän.

  • Se on se tunnelma, joka blogistasi välittyy, kun lukija saapuu sinne.
  • Se on sisältö, jota tuotat säännöllisesti.
  • Se on yhteisö, joka rakentuu blogisi ympärille.
  • Se on mielikuva, joka ihmisille syntyy, kun he kuulevat blogisi nimen.
  • Se on sinun kasvosi, olemuksesi ja tyyli, jolla puhut. Se on kokonaisuus.

Jotta pääset brändäämään tai uudelleen brändäämään oman blogisi, tässä on sinulle kysymyksiä, joihin toivon sinun seuraavaksi vastaavan:

  • Mitä haluan ihmisten ajattelevan, kun he tulevat blogiini?
  • Millaisia ihmisiä haluan tulevan blogiini?
  • Miksi haluan juuri nämä ihmiset blogiini?
  • Mitä haluan heidän tekevän sen jälkeen, kun he tulevat blogiini? (Voit esimerkiksi haluta, että he lukevat vähintään 3 postausta samalla kertaa.)
  • Miten haluan erottautua muista blogeista ja bloggaajista?
  • Mitä sellaista tietoa voin antaa, mitä lukija ei löydä saman aihepiirin blogeista?

Näihin kysymyksiin vastaaminen on tärkeää. Moni bloggaaja ei sitä tee. Siksi he eivät erotu massasta. Ja siksi juuri sinulla on nyt etulyöntiasema muihin bloggaajiin nähden.

Masterclass

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

Blogin aiheen rajaus

Monet bloggaajat kuvittelevat, että rajaamalla blogin aihetta he eivät tule saamaan lukijoita. Tilanne on kuitenkin täysin päinvastainen. Mieti hetki asiaa tältä kantilta:

Menisitkö tarkistuttamaan hampaasi lääkärille, joka tietää kaiken hampaista mutta ei osaa paikata reikää?

Et tietenkään.

Mitä paremmin tunnet aihetta, josta kirjoitat, sitä enemmän sinuun luotetaan ja sitä uskottavammalta kuulostat. Tarvitset näitä molempia varsinkin jos tavoitteenasi on jonain päivänä ansaita tuloja bloggaamalla.

Miten blogin aiheen rajaus tehdään?

  • Listaa itsellesi ylös kaikki ne asiat, joita osaat tehdä.
  • Ympyröi ne asiat, joita haluat tehdä myös 3 vuoden kuluttua.
  • Ympyröityjen asioiden viereen kirjoita, mitä sinun tulee oppia tai miten kehittyä, jotta sinusta tulisi tämän aiheen rautainen ammattilainen.
  • Lopuksi valitse listasta yksi, joka täyttää kaikki kolme vaihtoehtoa.

Tämä yksi aihe on blogisi pääaihe. Seuraavaksi mieti, miten voit jaotella isoa aihetta pienempiin siten, että sinulla on 5 kategoriaa, jotka kaikki liittyvät loogisesti toisiinsa sekä blogin pääaiheeseen.

Kun lukija tulee vierailulle blogiisi, hän näkee välittömästi, kirjoitatko aiheesta, joka kiinnostaa häntä. Jos ei kiinnosta, hän poistuu mutta suosittelee blogiasi muille samasta aiheesta kiinnostuneille.

Aiherajaus auttaa blogin suosittelussa

Blogiasi suositellaan, koska blogisi on jäsennelty kauniisti ja aihealueet ovat selkeät. Lukija säästää aikaa ja vaivaa, kun ei joudu etsimällä etsimään tietoa siitä, mistä kirjoitat. Pahinta, mitä voi lukijalle tehdä, on houkutella hänet blogiin yhdellä postauksella, josta et kuitenkaan ole kirjoittanut mitään lisää. Lukija turhautuu ja poistuu, eikä välttämättä tule enää takaisin.

Muista, että vaikka aihe on rajattu, pystymme kirjoittamaan aiheesta todella monipuolisesti ja erilaisista näkökulmista. Kun kirjoitat blogitekstejä, on tärkeää, että kirjoitat vain yhdelle ihmiselle tai korkeintaan yhdelle kohdeyleisölle. Sinulla voi olla useampia kohdeyleisöjä, joita puhuttelet blogissasi. Mutta yhdessä blogitekstissä kirjoitat vain yhdelle. Tällä tavalla sisältö resonoi lukijan kanssa paljon tehokkaammin.

Lyhyet blogitekstit voivat olla 400–700 sanaa pitkiä, pidemmät 1000–3000 sanaa pitkiä. Älä pelkää pitkiä blogitekstejä. Lukija lukee pitkänkin sisällön, kunhan se on mielenkiintoista ja auttavaa.

Kirjoita ajankohtaisista aiheista, mielenkiinnon herättävistä aiheista tai pidä huoli, että sisältö on hyödyllistä. Omia ajatuksia voi toki tuoda postauksissa julki, mutta sisältöjen ei pitäisi perustua pelkästään ”mututuntumaan”. Linkitä muihin postauksiin, tutkimuksiin ja tilastoihin. Tue kirjoitettua sisältöä muulla sisällöllä, kuten videoilla, kuvilla ja äänitiedostoilla.

Nyt tiedät, miten erottua tuhansien muiden blogien joukosta. Minkä vinkin sinä otat seuraavana käyttöön?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: