Miten yrittäjä pärjää työntekijän mentaliteelilla?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Miten yrittäjä pärjää työntekijän mentaliteelilla? Jos sinulla on yritys, se ei vielä tarkoita, että olet yrittäjä. Olen törmännyt useisiin ”yrittäjiin”, jotka käyttäytyvät silti kuin työntekijät.

Siksi haluankin kysyä sinulta:

Oletko oikeasti yrittäjä vai työntekijä?

Mistä yrittäjän ja työntekijän erottaa?

  • Odotatko saavasi kaiken valmiina?
  • Odotatko, että asiakkaat vain tupsahtavat sinulle?
  • Odotatko aggressiivisesti, että puhelin soi, sähköposti kilahtaa tai kaupan ovi aukeaa?
  • Odotatko vain sitä hetkeä, jolloin joku sanoo, että tarvitsee apua, ja toimit vasta sitten?

Jos vastaat yhteenkään yllä olevista kysymyksistä ”kyllä”, et ole yrittäjä, vaan työntekijä. Työntekijä odottaa, milloin asiakas itse tarvitsee apua. Työntekijä lähettää tarjouksen vain, kun sitä häneltä ensin pyytää.

Miten yrittäjä pärjää työntekijän mentaliteelilla?

Jos sinulla on nyt kolme asiakasta ja kaikki heistä lopettavat, lähdetkö aktiivisesti hankkimaan lisää, odotatko että asiakkaat vain ilmaantuvat jostain vai lopetatko yritystoiminnan ja menet takaisin palkkatöihin?

Jos olet yrittäjä, oikeita vastauksia on vain yksi.

Jos olet työntekijä, oikeita vastauksia on kaksi.

Lue myös tämä: Miksi jokainen yrittäjä tarvitsee strategia-kuukauden?

Mitä yrittäjä tekee?

Yrittäjä ottaa vastuun uusasiakashankinnasta. Hän on valmis panemaan itsensä ja osaamisensa likoon. Hän on valmis juttelemaan ihmisille ensin, eikä vain odota, että häneen otetaan yhteyttä.

Yrittäjä ei pelkää kysyä ihmisiltä, tarvitsevatko he apua. Yrittäjä ei myöskään pelkää torjutuksi tulemista. Hän on tottunut siihen ja hyväksyy sen, että jokaista onnistunutta kauppaa kohtaan hänet torjutaan vähintään 10 kertaa.

Mitä väliä tällä on?

Se, että jos olet työntekijä yrittäjän kengissä, yritystoimintasi on tuhoon tuomittu. Odotat aggressiivisesti, että ihmiset ottavat sinuun yhteyttä ja tulevat luoksesi automaattisesti.

Odotat saavasi kaiken valmiina.

Odotat, että riittää, että sinulla on yritys, kotisivut ja somekanavat.

Kyllä, sisältömarkkinoinnin tavoitteena on helpottaa asiakashankintaa. Mutta ei se silti tarkoita, etteikö aktiivista myyntityötä tarvitse tehdä.

Lue myös tämä: 5 vinkkiä yrittäjän ajanhallintaan

Yrittäjän mindset

Omaa ajatusmaailmaa ja ajatuksia voi muuttaa. Ensin niistä on vain tultava tietoiseksi. Jos ajattelen joka päivä, että onpa tämä yrittäjyys raskasta, tiedätkö mitä? Sitä se myös on.

Mutta jos ajattelen, että yrittäjyys on helppoa ja vaivatonta ja asiakashankinta sujuvaa, sitä se tulee myös olemaan. Muutos ei tapahdu hetkessä eikä pelkällä ajattelulla.

Sinun on myös lähdettävä aktiivisesti TEKEMÄÄN. Ensin on hyvä suunnitella ja sitten TOTEUTTAA suunnitelma TEKEMÄLLÄ varsinainen työ.

Kuulostele tämä päivä, miten puhut itsellesi ja muille. Millaisia sanoja viljelet? Millaisia tunteita sanojen taakse kätkeytyy? Pidätkö niistä ajatuksista ja tunteista? Oletko tyytyväinen siihen, missä olet ja mihin olet menossa? Hienoa! Jatka samaa rataa!

Jos et, olisiko aika alkaa tekemään jotain toisin?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: