Näin rajaat blogin aiheen 5 minuutissa

Näin rajaat blogin aiheen 5 minuutissa. ”Miten aiheen tarkka rajaus voi muka auttaa minua kirjoittamaan postauksia, kun en tälläkään hetkellä tiedä, mistä kirjoitan?!”

Kiitos ihanalle lukijalleni, joka lähetti tämän kysymyksen minulle. Kysymys ei ollut ainutlaatuinen, mutta toivon mukaan tämän postauksen jälkeen tämän tyyppiset kysymykset vähenevät.

Ei sillä, että en haluaisi vastata niihin 😉 vaan sillä, että tämä postaus toisi apua mahdollisimman monelle saman asian kanssa kamppailevalle.

Näin rajaat blogin aiheen 5 minuutissa

Tiedän sen tunteen, kun haluaa pitää kaikki ovet avoinna. Moni pelkää, että jos rajaa blogiaihetta liikaa, iso osa lukijoista häipyy blogista, eikä palaa koskaan takaisin. Olen kuitenkin sitä mieltä, että 1000 sitoutunutta lukijaa on aina parempi kuin 10 000 lukijaa, joita ei oikeastaan kiinnosta, mitä kirjoitat.

Miksi blogin aihe pitää rajata?

Blogiaiheen rajaus antaa sinulle struktuurin blogin kehittämiselle. Se antaa lukijoille mahdollisuuden tutustua sinuun ja jäädä blogiin pidemmäksi aikaa. Lukijat myös palaavat mielellään takaisin, koska tietävät, että sinulta löytyy tietoa, jota he kaipaavat.

Jos olet kiinnostunut koirista tai olet hankkimassa omaa ensimmäistä koiraa, kumpaa bloggaajaa uskot ja kumman blogia jäät seuraamaan? ”Sillisalaattiblogi” kirjoittaa ”yleistä höttöä”. Postauksissa ei ole tarttumapintaa, lukija ei saa apua, ja hyöty on ainoastaan viihdyttävä sisältö tai kirjoitustyyli.

Koirablogi puolestaan saa sitoutuneen lukijan, koska sisältö auttaa ja hyödyttää lukijaa monipuolisesti. Tarkasti rajattu blogi on myös helppo tuotteistaa, eli sen kautta tulojen hankkiminen on vaivattomampaa. Kun luet tämän postauksen loppuun saakka, näytän myös, miten tarkasti rajatun blogin voi tuotteistaa.

5 vinkkiä, miten rajaat blogin aiheen 5 minuutissa

Ota esille kynä, paperi ja 5 minuuttia keskeytyksetöntä aikaa. Voit halutessasi jättää tämän sivun auki ja tarkistaa tehtävänannon. Lue jokainen kohta läpi yksitellen. Ennen kuin siirryt seuraavaan kohtaan, listaa ylös kaikki, mitä mieleen tulee. Voit asettaa puhelimen hälyttämään 1 minuutin päähän, jolloin aivoille syntyy ”painetta” työskennellä nopeasti.

Ai niin, laita kännykkä kuitenkin äänettömälle ja läppäri/tabletti/tietokone kiinni, jotta eliminoit muut häiriötekijät ympäriltäsi. Sitten mennään eteenpäin!

1. Listaamalla omat mielenkiinnon kohteet

  • Listaa ylös kaikki asiat, joista haluat kirjoittaa. –> Älä sensuroi mitään pois, kaikki ajatukset ylös vain.
  • Pyri ryhmittelemään asiat isompien aiheiden alle. –> Jos helpottaa, voit numeroida pienemmät asiat numeroilla 1–5. Yli viiteen aiheeseen (eli kategoriaan) ei kannata luokitella.
  • Valitse listasta kolme eniten resonoivaa aihetta. –> Mitkä kolme näistä viidestä isosta aiheesta aiheuttavat sinulle iloa, mielenkiintoa, uteliaisuutta tai tunteita? Merkitse tähti niiden kohdalle ja pitäydy niissä.
  • Vaikka rajaat aiheet näin, se ei tarkoita, ettetkö voi koskaan kirjoittaa muistakin aiheista. Bloggaaminen kehittyy, ajatukset jalostuvat ja omat mielenkiinnon kohteet vaihtuvat. Anna itsellesi tilaa kasvaa ja kehittyä bloggaajana. Kun tiedät mistä kirjoitat, ei ole merkitystä, vaikka aihe vaihtuu vuoden kuluttua. Uudet ja oikeat lukijat löytävät sinut kyllä.

2. Kaventamalla nykyistä aihetta mahdollisimman paljon

Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennuksessa käytän alla olevaa esimerkkiä siitä, miten aiheen rajaus toimii blogipostauksissa:

Takki → Naisten takki → Naisten kevyt takki → Naisten kevyt kevättakki → Naisten vaaleansininen kevyt kevättakki

Naisten vaaleansininen kevyt kevättakki saattaa mennä jo liian kapeaksi. Mutta ideana tämä toimii hyvin. Joka tapauksessa aiheesta saadaan kirjoitettua lukemattomia erilaisia blogipostauksia. Mitä yksityiskohtaisemmin tietoja kerrotaan, sitä enemmän apua ja hyötyä lukija saa.

Kevättakeista voi kirjoittaa muun muassa seuraavia asioita:

  • kevättakin valinta työhaastatteluun –> miten luot ammattimaisen ensivaikutelman
  • kevättakin valinta juhliin –> juhlan tyyppi, takin kangasmateriaali
  • kevättakin valinta shoppailupäivään –> mukava päällä ja sopii niin ulos kuin sisällekin (ettei tule sisällä kuuma ja ulkona kylmä)
  • kevättakin pesu –> onko ohjeissa eroavaisuuksia?
  • kevättakin huolto –> miten pidennät takin käyttöaikaa?
  • kevättakkien hintavertailu –> parhaat takit hinta-laatusuhteeltaan
  • ja niin edelleen.

Toki olisi mahdollista kirjoittaa yleinen postaus, jossa käsitellään kaikkia näitä asioita, mutta et pääse yhdellä postauksella riittävän syvälle, vaan sisältö jää pintapuoliseksi.

3. Löytämällä intohimosi

Intohimo + kykysi + halusi auttaa muita = fokus / rajaus

Kuka tahansa voi kirjoittaa blogia mistä tahansa. Mutta jos et pysty auttamaan ihmisiä kirjoituksellasi, et tule koskaan saamaan itsellesi fania. Fania, joka haluaa palata takaisin blogiisi.  Nyt saatat ajatella, että ”ei minulla ole intohimoa mitään kohtaan enkä ole oikein hyvä missään enkä pysty auttamaan ihmisiä…” Ja minä sanon, että höpön pöpön. Kyllä on, Kyllä olet ja Kyllä pystyt!

Mikä saa silmäsi loistamaan? Mitkä asiat saavat sinut hyvälle tuulelle? Mitä asioita teet, kun yhtäkkiä huomaat, että aika on vain lentänyt siivillä? Nämä ovat sinun intohimojasi.

Missä sinä olet parempi kuin muut? Mitä asioita ihmiset kerta toisensa jälkeen sinulta kysyvät tai mihin he pyytävät sinulta apua? Minkä asian opettelu on sinulle lastenleikkiä? Nämä kertovat sinun kyvyistäsi.

Oletko kokenut elämässäsi haasteita? Oletko joutunut selviytymään tilanteista, joissa olisit toivonut, että joku olisi kertonut, miten toimia? Nämä ovat niitä asioita, joissa sinä voit auttaa muita.

Kukaan ei ole seppä syntyessään. Jokainen voi auttaa muita omalla esimerkillään. Sinun ei tarvitse tietää kaikkea siitä aiheesta, josta kirjoitat. Riittää, että alussa tiedät enemmän kuin lukija. Sinun tietosi, taitosi ja kykysi kasvavat pikkuhiljaa.

4. Ratkaisemalla ongelmia

Jos kärsit hammassärystä ja menet hammaslääkäriin, haluatko että hammaslääkäri korjaa ongelman vai haluatko, että hän lähettää sinut Burana-reseptin kanssa kotiin ja toivoo, että asia korjaantuu itsestään?

Törmään liian usein tilanteisiin, joissa ihmisten oletetaan selviytyvän ongelmista itsenäisesti. En tarkoita tällä sitä, että olisimme tyhmiä tai kykenemättömiä ratkaisemaan ongelmia. Joskus ongelmanratkaisu vain vaatii tietoa tai työkaluja, joista olisi hyvä tietää etukäteen. Varsinkin kun kyse on jostain, jota teet ensimmäisen kerran tai jossa joudut menemään oman mukavuusalueesi ulkopuolelle.

Esimerkki:

Haluat perustaa blogin mutta et tiedä blogialustoista mitään. Kysyt neuvoa Facebook-ryhmästä, jossa sinut ohjataan Bloggeriin. Olet saanut apua yhteen ongelmaan, mutta pelkästään tällä tiedolla et pysty vielä blogia perustamaan.

Blogger on kohtalaisen yksinkertainen käyttää varsinkin nyt, kun sen saa suomenkielisenä. Silti ensimmäistä blogia perustavalle voi mennä sormi suuhun.

Ihka ensimmäisen blogin perustaminen on pelottavaa, ja mietit koko ajan, että et halua tehdä virheitä. Kun blogi on perustettu, huomaat, että blogin nimessä ja domainissa on kirotus vihre. Palaat takaisin FB-ryhmään ja pyydät apua. Tällä kertaa kukaan ei osaa sinua neuvoa, koska he eivät ole törmänneet vastaavaan ongelmaan omalla kohdallaan.

Saatat tuntea olosi tyhmäksi, vaikka vika ei olekaan sinussa. Jos joku ryhmässä olisi sanonut sinulle etukäteen, että ”blogin osoitetta ei voi muuten korjata jälkikäteen”, olisit tehnyt lisätarkistuksen ennen blogin perustamista.

On täysin mahdotonta tietää, mitä muut ajattelevat. Siksi tällaisten tietojen ennakoiminen on myös Facebook-ryhmässä olijoille haastavaa. MUTTA! Päätät, että käännät tämän ongelman voitoksi. Lähdet etsimään tietoa siitä, miten blogin osoitteen voi korjata.

Kun joudut etsimään ja soveltamaan tiedon itse, olet ”asiantuntija” verrattuna muihin. Voit kirjoittaa blogipostauksen, jossa näytät muille, miten ongelma ratkaistaan ja saat välittömästi lukijat kiinnostumaan aiheestasi.

Jos ongelmaa ei voi ratkaista, voit kirjoittaa postaukseen ISOILLA HUOMIOKIRJAIMILLA maininnan, että ”muista tarkistaa osoite vielä kerran, ennen kuin perustat blogin. Osoitetta ei voi jälkikäteen muuttaa”.

Saattaisit pitää myös tästä: 3 keinoa kuinka erotut muista ruokabloggaajista

5. Valitsemalla jotain epätavallista: ”Think Outside The Box”

Voisi luulla, että yli 154 miljoonan blogin ulkopuolelta ei enää löydy yhtäkään aihetta, josta ei ole kirjoitettu jotain. Mietipä uudelleen.

Olen alkanut rakentaa uutta blogia tämän blogin rinnalle. Halusin tehdä sen, koska halusin viedä opettamani metodin täydelliseen testiin ja testata sitä aihealueella, joka ei ole minulle itselleni tuttu.

Blogi on perustettu 2 viikkoa sitten mutta on vielä toistaiseksi huoltotilassa. Kaksi viikkoa kamppailin täysin samojen asioiden kanssa kuin muutkin:

  • Aiheen rajaus
  • Kenelle?
  • Miksi?
  • Mitä hyötyä?
  • Suomen- vai englanninkielinen?

Olen alkanut hahmottaa vastauksia näihin kysymyksiin. Sunnuntaina istuin kotisohvalla kahvikuppi kädessä ja mietin kuumeisesti, mistä aiheesta kirjoittaisin blogia. Silmäni osui lehteen, jota tilasin aikoinani Jenkeistä. Vielä muutama vuoden 2015 numero lojui kirjahyllyssäni.

Otin yhden lehdistä käteeni ja aloin turhautuneena selaamaan sitä. Yhtäkkiä silmäni osui mainokseen ja lamppu syttyi päässä.

”Voisiko tästä aiheesta rakentaa menestyvän blogin?”

Otin nopeasti kännykän käteeni ja suuntasin Googleen. Hakusanoja hakusanojen perään. Ei. Yhtään. Ainutta. Blogia. Aiheesta.

Toki blogeja voi olla, mutta ainakaan Google ei niitä löytänyt. Seuraavaksi tarkistin Googlen avainsanatyökalulla, miten paljon aiheesta etsitään tietoa.

Ja sitähän etsitään.

Kilpailu on runsasta ja hintatarjous korkea. Tämä tarkoittaa, että oikealla hakukoneoptimoinnilla sekä parilla salaisella metodilla saan blogini nopeasti hakutulosten kärkeen.

Seuraavaksi etsin, löytyykö aiheen ympäriltä affiliate-tuotteita. Kyllä. Voin myös myydä blogissani mainospaikkoja, jos siltä tuntuu. Myös Google Adsense -mainokset sopisivat aiheeseen hyvin.

Kun tiesin aiheen, vastaus kenelle-asiaan eli unelmalukija hahmottui. Sen jälkeen oli todella helppo määritellä asiat, joista kirjoitan. Niitä on ainoastaan viisi. Näiden viiden asian ympärille löysin jo 12 erilaista blogipostausaihetta. Tiedän, missä somekanavassa blogia markkinoin (niitä on vain yksi) sekä millä tavalla houkuttelen ihmisiä lukijoiksi.

Aihe kiinnostaa minua, mutta minulla ei ole siitä mitään kokemusta. Ainoa asia, mikä ajaa eteenpäin, on kova halu ja uteliaisuus.

Miten tarkasti rajatulla blogiaiheella voi ansaita rahaa?

Käytän esimerkkinä koirablogia, jonka esittelin tämän postauksen alussa. Ansaintakeinona voidaan käyttää esimerkiksi

  • affiliate-markkinointia
  • kaupallisia yhteistöitä
  • koiran koulutukseen tehtyjä verkkovalmennuksia.

Affiliate-markkinointi

Blogiin voidaan tehdä sivu, johon kerätään aihepiiriin sopivia tuotteita. Tuotteet voidaan kategorioida, jotta ne on helpompi löytää. Alla on kolme esimerkkiä tällaisista sivuista:

Kaupalliset yhteistyöt

Yhteistyökumppaneiksi voi lähteä alussa houkuttelemaan pienempiä paikkakunnalla olevia eläinkauppoja ja koirille tarkoitettuja palveluja. On tärkeää rakentaa läheinen suhde näiden yhteistyökumppaneiden kanssa ja palvella heitä mahdollisimman hyvin.

Voit pyytää yhteistyökumppaneilta palautteita ja testimonialeja, joita voit lisätä sähköpostiviesteihin, kun hankit lisää yhteistyökumppaneita.

Koiran koulutukseen tehtyjä verkkovalmennuksia

Koiran kouluttaminen vaatii sitoutumista niin sinulta kuin koiraltakin. Työ, perhe ja muut harrastukset voivat asettaa haasteita koiran kouluttamiselle. Palvellaksesi muita koiraharrastajia voit tehdä eritasoisille harrastelijoille omia verkkovalmennuksia.

Verkkovalmennusten suunnittelu, toteutus, markkinointi ja myynti on oma prosessinsa, johon on hyvä varata aikaa 3–6 kuukautta. Varsinkin, kun haluat tarjota tuleville asiakkaillesi laatua.

Tai jos haluat päästä helpommalla, voit etsiä muiden tekemiä verkkovalmennuksia, testata niitä ja suositella niitä lukijoillesi.

Mahtavaa! Toivon, että tästä blogipostauksesta oli sinulle apua, kun/jos mietit oman blogisi aiheen rajaamista.

Näin rajaat blogin aiheen 5 minuutissa. Millaisia ajatuksia tämä sinussa herättää?

Julkaistu kategoriassa: