Terapeutti möi 650 verkkokurssia vuodessa

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Terapeutti möi 650 verkkokurssia vuodessa. Kysymys kuuluukin, kuka oikeastaan voi tehdä verkkokurssin?

Katso hetki alla olevaa kuvaa. ⬇️

Kyseessä on keskustelu yhden opiskelijani kanssa, joka möi omaa verkkokurssiaan 650 kappaletta vuodessa ja teki myyntiä noin 34 000 euroa. Tämä opiskelijani on ammatiltaan terapeutti. Hän toteutti myynnin pääasiassa blogin ja sähköpostilistan kautta mutta käytti hieman rahaa myös maksettuun mainontaan. Blogitekstejä oli kaikkiaan viisi kappaletta, ja ne taitavat edelleen olla hänen bloginsa luetuimmat postaukset.

Lue myös tämä: Kokemuksia verkkokurssialustoista 7 vuoden yrittäjyyden jälkeen

Minulta kysytään monesti, että kuka voi tehdä verkkokurssin. Olen sitä mieltä, että kuka tahansa, jolla on jotain sellaista tietoa tai taitoa, josta joku toinen voi hyötyä.

Olen itse koulutukseltani taloushallinnon tradenomi. Minulla ei ole viestintäalan tai media-alan koulutusta. Olen opetellut bloggaamista ja sisältömarkkinointia käytännössä eli tekemällä, testaamalla, tekemällä virheitä ja testaamalla lisää. Kun olen löytänyt menetelmiä, jotka toimivat, olen tuotteistanut ne digitaaliseen muotoon, ja nyt kuka tahansa voi oppia samat menetelmät avullani. Palautteen perusteella opiskelijat rakastavat kurssejani ja saavat niiden avulla tuloksia.

Terapeutti möi 650 verkkokurssia vuodessa

Katso hetki alla olevaa kuvaa ⬇️

Kyseessä on yhden toisen opiskelijani kuvakaappaus hänen verkkokurssimyynneistään. Hän on tienannut vuodessa lähes 21 000 euroa todella simppelisti. Hän on ammatiltaan puheterapeutti.

Miten hän sen teki?

Hän teki verkkokurssin ohjeillani. Samalla kun hän teki kurssia, hän alkoi keräämään potentiaalisten asiakkaiden joukkoa omalle sähköpostilistalleen. Hän alkoi kirjoittamaan heille kerran viikossa kirjeen, joka oli pakattu täyteen lisäarvoa, vinkkejä ja apua. Kun kurssi oli valmis, hän lanseerasi kurssin kerran, ja sen jälkeen hän alkoi tarjota kurssia viikkokirjeissään todella luonnollisesti ja lempeästi.

Hän otti kerran kuussa muutaman tunnin aikaa, suunnitteli seuraavan kuun kirjeet ja kirjoitti ne saman päivän aikana. Sitten hän ajasti viikkokirjeet etukäteen. Viestit lähtivät automaatiolla kerran viikossa samaan aikaan, ja jokaisen viestin lopussa on linkki myytävään kurssiin.

Aikaa tähän työhön häneltä menee nyt noin 1,5 tuntia kuussa. Aika kova tuntipalkka, eikö?

Verkkokurssilla rahan tienaaminen ei ole tämän vaikeampaa, kuten tämän opiskelijan esimerkki sen osoittaa. Olet saattanut jo tehdä oman verkkokurssisi ja yrittänyt myydä sitä blogin, sähköpostilistan ja/tai maksettujen mainosten kautta. Oletko saanut samankaltaisia tuloksia kuin opiskelijani?

Jos et, lue silloin eteenpäin.

Kahdella lanseerauksella 80 000 euroa myyntiä

Katso vielä alla olevaa kuvaa ⬇️

Kyseessä on erään kolmannen opiskelijani kuvakaappaus hänen verkkokurssimyynneistään. Hän teki lähes 40 000 euroa myyntiä muutamassa viikossa. Tämä on vuoden ensimmäinen lanseeraus. Toinen lanseeraus tuotti samankaltaisia tuloksia. Käytännössä hän siis teki 80 000 euroa myyntiä neljässä viikossa.

Miten hän sen teki?

Ensin kerron, mikä lanseeraus on. Lanseeraus on markkinointikampanja, jossa maksimoidaan kurssin näkyvyys. Lanseerauksen voi toteuttaa usealla eri tavalla, ja se on pituudeltaan 7–21 päivää. Hänen lanseerauksensa ovat 2 viikon mittaisia.

Hän teki verkkokurssin ohjeillani jo pari vuotta sitten. Mutta kun hän yritti myydä kurssia, tulokset olivat suht laihoja. Hän sai noin 10 000 euroa myyntiä, vaikka kiinnostusta aiheeseen oli ja potentiaalia saada enemmän opiskelijoita oli runsaasti.

Kyseessä on kuluttajille suunnattu kurssi, jonka normaalihinta on alle 200 euroa.

Hän halusi kuitenkin parempia tuloksia. Niinpä hän kävi kurssini uudelleen läpi ja päätti panostaa seuraavaan kurssilanseeraukseen kunnolla. Hän aloitti suunnittelun hyvissä ajoin (noin 3 kuukautta ennen kuin myynti alkoi) ja mietti rauhassa, miten hän lanseerauksen toteuttaisi.

Lopulta hän päätyi yhdistelmään ennakkotarjous + webinaari + tarjoushinta.

Lopputuloksen pystyt näkemään yllä olevasta kuvasta.

Olemme itse tehneet useita verkkokurssilanseerauksia, ja teemme lanseerauksen aikana tyypillisesti 40 000–65 000 euroa myyntiä. Kun siitä otetaan alvit ja markkinointikustannukset pois, viivan alle jää 20 000–40 000 euroa puhtaana. Suunnitteluun käytämme aina 2–4 kuukautta aikaa, jotta lopputulos (ja siten tulokset) on laadukas.

Mieti hetki, jos toteuttaisit kaksi kertaa vuodessa samankaltaisen lanseerauksen ja tekisit 80 000 euroa myyntiä muutaman kuukauden työllä?

Lanseerauksen suunnitteluun ja toteutukseen saat selkeät ohjeet ja neuvot ”Näin teet ensimmäisen verkkokurssin” -kurssilta. Koska minä ja opiskelijani käytämme samaa lanseerausmenetelmää, tiedän, että kurssilla opettamani lanseeraussuunnitelma toimii myös sinulla.

 

Pitääkö olla terapeutti, jotta voi tehdä verkkokurssin?

Ei.

Toki verkkokurssin tekeminen tuo mukanaan vastuita. Sinun on noudatettava alan lainsäädäntöä, markkinoinnin lainsäädäntöä sekä oltava tietoinen kuluttaja- ja kilpailuviranomaisten päätöksistä.

Sinun tulee tietää verotuksesta se, että digituotteiden myynti on alvillista, vaikka et olisikaan alv-velvollinen. (Tämä on verottajan linjaus parin vuoden takaa.)

On hyvä lähtökohta, että haluat aidosti auttaa kanssaihmisiä parantamaan omaa elämäänsä, arkeaan ja terveyttään sekä auttaa heitä oppimaan uusia asioita.

Ilona ja Antti ovat lääkäreitä. Molemmilla on omat kurssit tuloillaan. (Ehkä jo valmiita tämän postauksen julkaisun aikaan.)

Nelli on valokuvaaja. Tässä Nellin palaute:

”Tiian selkeiden ohjeiden avulla rakensin koronan yllättämälle bisnekselle ensimmäisen verkkokurssini, joka möi pilottivaiheessa yli 2500 € edestä kolmessa päivässä. Olen kiitollinen ja odotan innolla, miten menee kun pääsen tekemään kunnon lanseerauksen.”

– Nelli Kivinen, Suomen positiivisin valokuvaaja

Jos olet maalari, voit opettaa taidemaalausta. Remontoijat voivat opettaa tapetointia. Meikkaajat voivat opettaa arkimeikin tekemistä.

Jos olet suurperheen äiti ja olet onnistunut organisoimaan arkesi siten, ettet kuormitu, voit opettaa ajanhallintaa muille perheenäideille.

Miksi suosittelen tekemään verkkokursseja?

Global Industryn analyytikot ennustavat, että verkossa oppiminen kasvaa 325 miljardin dollarin markkinaksi vuoteen 2025 mennessä.

”Niin mutta näihin löytyy ratkaisut jo ilmaiseksi Youtubesta!”

Hmm… Jos kaikki tieto on saatavilla ilmaiseksi Youtubesta, miksi et vielä ole tehnyt omaa verkkokurssia niiden tietojen avulla? Koska tietoa on liikaa, ja se on sekaisin internetin syövereissä. Ilmaisen tiedon etsintä on samaa kuin etsisit neulaa heinäsuovasta. Se vaatii kymmeniä ja jopa satoja tunteja aikaa kaiken muun työn päälle. Sen lisäksi, että etsit tietoa, sitä täytyy lähteä soveltamaan, testaamaan ja analysoimaan.

Siksi verkkokursseja tarvitaan. Ne kokoavat tarvittavat tiedot kompaktiin pakettiin, ja niitä höystetään valmentajan henkilökohtaisella tietotaidolla. Verkkokurssilla sinä annat opiskelijalle sekä tietoa että omaa henkilökohtaista käytännön kokemusta. Pystyt sanomaan opiskelijalle, mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä.

Aivan kuten minä pystyn kertomaan sinulle, mitä verkkokurssien kanssa kannattaa ja ei kannata tehdä. Tätä tietoa ei löydä internetistä, sillä tämä on kuuden vuoden kokemukseen pohjautuvaa tietoa, jonka annan vain opiskelijoilleni.

Mitä sellaista sinä tiedät ja osaat, mistä sinulta pyydetään apua kerta toisensa jälkeen? Entä jos sinulla olisi verkkokurssi, jossa opettaisit saman asian? Sen sijaan, että opettaisit ihmisille yksitellen, nyt voisit ohjata heidät kurssille. Vapautat omaa aikaasi ja tienaat samalla rahaa.

Nyt tiedät miten psykoterapeutti möi 650 verkkokurssia vuodessa ja kuinka myös sinä voit onnistua. Haluatko jutella lisää? Laita viestiä, vaihdetaan ajatuksia.

 

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit