TOP 9 postausideaa verkkovalmentajalle  

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

TOP 9 postausideaa verkkovalmentajalle  | Jotta verkkovalmentaja menestyy tänä päivänä, hänen täytyy tuottaa verkkoon sisältöä. Vanha ajatus ”teen kotisivut ja asiakkaat tulevat” ajaa yrityksesi konkurssiin nopeammin kuin ennätät kissaa sanoa.

Voit valita itsellesi jommankumman tavan tuottaa sisältöä:

  • Kirjoitettu sisältö.
  • Videosisältö.

Kumpi kannattaa valita? Se, kumpi on sinulle helpompaa. Okei, tiedät että sisältö on tärkeää, mutta mistä voisit kirjoittaa? Mitä voit sanoa, jotta se kiinnostaisi mahdollisia asiakkaita ja sivulla kävijöitä?

Miksi blogin kirjoittaminen on tärkeää verkkovalmentajalle? Hubspotin mukaan valmentajat, jotka kirjoittavat blogia, saavat 55 prosenttia enemmän liikennettä verkkosivuilleen, 97 prosenttia enemmän linkkauksia sivuille ja 434 prosenttia enemmän ”indeksoituja” sivuja verrattuna niihin valmentajiin, jotka eivät kirjoita blogia. (Lähde: HubSpot)

Kun aloitin yrittäjänä valmentamaan Bloggaajaksi Ammattilaiseksi™ -valmennuksen avulla bloggaajia ja yrittäjiä menestymään alalla, huomasin että moni valmentaja taisteli saman ongelman kanssa.

Tutustu Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ valmennuksen osallistujien blogeihin klikkaamalla tästä.

”Mistä ihmeestä minä kirjoitan?”

Annan tässä postauksessa TOP 9 postausideaa verkkovalmentajalle

1. Listat

Listat ovat tuttuja monille yrittäjille ja bloggaajille. Ne on helppo tuottaa, niitä voi hyödyntää monipuolisesti ja niitä luetaan ja jaetaan mielellään. Listat ovat yleensä myös hyviä ikivihreitä postauksia.

Aiheesta lisää: Mitä on ”evergreen content”?

Tässä on verkkovalmentajille sopivia listapostausideoita:

  • 11 vinkkiä, miten siivoat kodin puolessa tunnissa
  • 6 syytä, miksi et saavuta tavoitettasi (aiheesta x)
  • 3 myyttiä, jotka estävät sinua vaihtamasta työpaikkaa
  • 7 virhettä, jotka jokainen personal trainer tekee

2. Haastattelut

Haastatteluita on helppo tehdä ja sisältöä tulee kuin itsestään. Haastattele alasi toista asiantuntijaa ja pyrkikää tuottamaan yhdessä lukijoillenne mahdollisimman paljon lisäarvoa aiheesta.

Haastattelun ei aina tarvitse tapahtua samassa tilassa. Voit haastatella henkilöä myös sähköpostin avulla. Lähetät alkuun vain kysymykset, joihin haluat vastaukset. Kirjoitat kaiken yhteen ja luot postauksen aiheesta. Voiko postauksen kirjoittaminen enää olla helpompaa?

Keitä voit haastatella?

  • Asiakkaita, joilla on jokin tietty ongelma ja miten ongelman voisi ratkaista.
  • Asiakkaita, jotka ovat käyneet valmennuksesi läpi ja saaneet sillä tuloksia.
  • Valmentajia, jotka ovat kollegoita (tai vaikka kilpailijoita).
  • Valmentajia, joiden ammattitaidosta on tukea asiakkaiden matkalla. (Jos olet esimerkiksi personal trainer, mindfulness-valmentajasta voi olla hyötyä ja apua asiakkaillesi.)

3. Käyttämäsi tuotteiden ja palvelujen arviot

Kun arvioit palveluita tai tuotteita, joita itse käytät, autat lukijaasi päätöksentekoprosessissa. Tarjoat myös lukijallesi omaa näkökulmaasi asiaan. Tällainen arviointipostaus toimii esimerkiksi affiliatetyyppiseen postaukseen loistavasti.

Arvioi tuote aidosti, älä yritä myydä tuotetta, koska ihmiset aistivat, jos yrität myydä heille jotain. Herätä kiinnostus ja tee vaikuttava postaus tuotteesta. Muista, että sinun uskottavuutesi riippuu siitä, kuinka avoin ja rehellinen olet tuotteesta tai palvelusta. Olet vastuussa lukijoillesi siitä, että kerrot todelliset tiedot etkä yritä vain saada heitä ostamaan. Rehellisyys ja avoimuus tarkoittavat sitä, että kerrot tuotteesta sekä hyviä että kehitettäviä asioita.

Muista, että yrittäjänäkin sinun tulee kertoa avoimesti, jos tuote on kaupallinen yhteistyö tai jos postauksessasi on affiliatelinkkejä. Lue lisää blogietiikka.fi-blogista täältä.

Tässä muutamia esimerkkejä tuotteista, joita voit arvioida.

  • Kirjat – Top 5 kirjaa aiheeseesi liittyen
  • Tuotteet – Markkinoiden top 5 helpointa kameraa vasta-alkajille
  • Palvelut – Viiden viikon henkilökohtainen valmennus (aiheesta x), tässä tulokset

4. Asiakkaiden tyypillisimmät ongelmat, joissa sinä autat

Mitkä ovat asiakkaittesi tyypillisimmät ongelmat, joihin olet törmännyt viime aikoina? Antamatta liikaa yksityiskohtaista tietoa asiakkaastasi voit kirjoittaa postauksen ”yleisestä” kulmasta. Tällaisesta postauksesta on valtavasti hyötyä lukijoillesi. Avaa siis jotain hyvin spesifiä ongelmaa, johon olet törmännyt asiakkaiden kanssa. Kerro yksittäinen ratkaisuehdotus ongelmaan ja ohjaa lukijat sen jälkeen ottamaan yhteyttä suoraan sinuun.

Tässä esimerkkejä siitä, mikä voisi olla tällaisen postauksen otsikointi:

  • Miten delegoit paremmin töitäsi, jotta voit keskittyä erikoisosaamiseesi?
  • Miten toimia, jotta saisit ylennyksen?
  • Miten suunnittelet aikataulut kiireisenä yrittäjänä niin, että kalenteriin jää aikaa myös perheelle?

5. Tarinankerronta

Tarinankerronnan tarkoituksena on luoda tarina sinusta tai yrityksestäsi. Kerro postauksessa vaikka tällaisia asioita:

  • Mistä lähdit liikkeelle ja miten olet päätynyt tähän tilanteeseen?
  • Missä asioissa palvelet asiakasta parhaiten?
  • Missä asioissa et palvele asiakkaitasi. (Jos olet esimerkiksi jooga-ohjaaja, kerro asiakkaille, ettet valmenna painonpudotuksessa joogan avulla.)

Voit kertoa postauksessa itsestäsi samalla luoden lisäarvoa lukijalle.

Esimerkkipostauksia:

  • Nämä ovat tärkeimmät arvoni, joita seuraamalla olen päässyt 4 tunnin työpäiviin
  • Miten minusta tuli valmentaja?
  • Mitä asioita olen oppinut matkani varrella?

6.  Case study

Case study on hiukan saman tyylinen kuin tarinankerronta, mutta sellaisella muutoksella, että kerrot asiakkaan tarinan lähtötilanteesta A  päätöspisteeseen B.

Case studyn pitää olla totuudenmukainen. Älä koskaan valehtele tai väritä tekstiä. Voit kuitenkin hieman laajentaa asiakkaan tietoja, jos asiakas ei halua tulla omilla kasvoillaan tai nimellään esiin. Esimerkiksi ”Perheellinen nainen, 40+, joka asuu haja-asutusalueella ja käy päivittäin töissä”.

Kerro mahdollisimman kattavasti, millainen ongelma tai haaste asiakkaalla oli, jonka tiimoilta hän otti sinuun yhteyttä, miten ratkaisitte ongelman ja millaisia tuloksia ongelmanratkaisulla saatiin.

Tarinassa pitää tulla selkeästi esille lähtötilanne ja tulokset, joihin asiakas pääsi menetelmäsi (valmennuksesi) avulla.

Esimerkkiotsikoita case study -postauksista:

  • Näin Pirjo onnistui 21 päivässä tekemään 5 000 euroa rahaa
  • Case study – Sepon tarina kiireisestä johtajasta delegoinnin superammattilaiseksi
  • Helin matka hamstraajasta minimalistiksi 100 päivässä

7. Vastaa tyypillisiin verkkovalmennukseen liittyviin kysymyksiin

Jokaisella potentiaalisella asiakkaalla on kysymyksiä tavoitteen saavuttamiseen liittyen. Mitä nuo kysymykset ovat? Voitko kirjoittaa blogisarjan näistä kysymyksistä? Vastaa kysymyksiin, joita asiakkaat sinulta eniten kysyvät.

Kysymykset voivat olla ihan mitä vain, mitkä asiakkaan mieltä sillä hetkellä painavat. Parasta on se, että kun seuraava henkilö kysyy saman kysymyksen, voit suoraan ohjata hänet lukemaan postausta. Säästät aikaa, kun sinun ei tarvitse vastata pitkästi jokaiselle asiakkaalle erikseen.

Esimerkiksi:

  • Onko työn ja vapaa-ajan balanssi mahdollista saavuttaa?
  • Kuinka toimia vaikeiden ihmisten kanssa?
  • Onko mahdollista olla onnellinen?
  • Sain työtarjouksen. Mistä tiedän, että yrityksen arvot ovat kanssani saman suuntaisia?
  • Mitä minun pitää tehdä, että saan tiputettua painoani?
  • Miten suunnittelen taloudellisesti menestyvän yrityksen?
  • Mitkä rajoittavat uskomukset voivat haitata tavoitteiden saavuttamista?
  • Miten nostan palkkatasoani?

8. ”Miten teen” -artikkeli

Osoittamalla potentiaalisille asiakkaille, miten he voivat tehdä jonkun tietyn asian askel askeleelta, nostat ensinnäkin luottamuksen tasoa asiakkaasi silmissä SEKÄ kerrot ammattitaidostasi lukijallesi.

Tarjoa siis asiakkaallesi askel askeleelta -opasta tai neuvoja, joiden avulla he pääsevät haluttuihin tuloksiin. Nämä voivat olla asioita, joita asiakkaiden on hyvä tehdä ja tietää ennen kuin he tulevat sinun valmennukseesi.

Potentiaaliset asiakkaat etsivät jatkuvasti ohjeita oman elämänsä parantamiseen. Tässä muutamia ideoita, miten kirjoitat ”miten teen” -postauksen:

  • Miten luot aamurutiinit, jotka kestävät?
  • Miten lisätä tehokkuutta iltapäivällä?
  • Miten löydät tasapainoisemman arjen?
  • Miten liiketoimintasuunnitelma tehdään?
  • Miten luon realistisen ja oikean tavoitteen, joka sopii juuri minulle?
  • Miten palkkaan henkilökohtaisen valmentajan?

9. ”Kokemuksia”-postaus

Oletko koskaan etsinyt Googlesta tietoa jostakin yksittäisestä tuotteesta tai palvelusta? Millä termillä etsit tietoa? Kenties ”kokemuksia…”?

Jos menet Googleen ja etsit tietoa ”Kokemuksia Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennuksesta”, hyvin suurella todennäköisyydellä minun kirjoittamani postaus nousee hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle. Tämä on taktisesti tehty.

Kirjoittamalla itse Kokemuksia-postauksen omista tuotteistasi pääset kertomaan sekä sinun että opiskelijoittesi kokemuksia ja palautteita valmennuksesta. Muista vain ohjata lukija suoraan valmennuksen myyntisivulle tai odotuslistalle.

Tässä oli 9 parasta postausideaa verkkovalmentajalle.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: