Välitön poistuminen prosenteissa – Näin teet satunnaisesta kävijästä sitoutuneen lukijan

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Välitön poistuminen prosenteissa – Näin teet satunnaisesta kävijästä sitoutuneen lukijan. Google Analytics on monelle bloggaajalle tuttu. Ainakin siitä näkökulmasta, että se pitäisi olla käytössä ja sen lukuja tulisi seurata tasaisin väliajoin. Analytics antaa paljon hyödyllistä tietoa, kun dataa malttaa tutkia ja analysoida.

Yksi itselle tärkeimmistä tiedoista, joita Analyticsista käyn tasaisin väliajoin katsomassa, on välitön poistuminen prosenteissa.

Blogeille tunnusluku on yksi haastavimmista; lukijat käyvät lukemassa vain yhden postauksen ja poistuvat sen jälkeen blogista. Mitä korkeampi poistumisprosentti on, sitä suuremmalla todennäköisyydellä blogin sisältö ei ole ajankohtaista tai mielenkiintoista lukijan kannalta tai postaus on nopea silmäillä läpi.

Tapahtuma on yleinen mutta ei tuo toivottua lopputulosta bloggaajalle:

Välitön poistuminen prosenteissa – Näin teet satunnaisesta kävijästä sitoutuneen lukijan

Tämä postaus kertoo sinulle

  • Miten alennat välittömän poistumisen prosenttia
  • Miksi se on tärkeää
  • Mitä blogillesi tapahtuu kun pienennät prosenttia

Mitä väliä sillä on, viihtyykö lukija blogissa 10 sekuntia vai 15 minuuttia? No ainakin se, että kyseessä on yksi isoimmista tekijöistä, joka vaikuttaa blogisi hakukonenäkyvyyteen.

Mitä pidempään lukija viihtyy blogissasi, sitä enemmän Google tulkitsee, että blogisi sisältö on luotettavaa, merkityksellistä ja hyödyllistä. Kiitoksena siitä Google alkaa pikkuhiljaa nostamaan sinun sisältöäsi hakutuloksissa korkeammalle.

Katsos, Google haluaa tarjota etsijöilleen parasta mahdollista tietoa. Jos etsit Googlesta ”miten poistan punaviinitahran valkoisesta matosta” tuskin ilahdut, jos Google tarjoaa sinulle tuloksia viinitiloista Italiassa.

Mitä parempia hakutuloksia Google tarjoaa etsijöilleen, sitä enemmän Googlesta tietoa etsitään. Loogista ja varmasti itsestään selvää.

Googlen orgaanisista hakutuloksista, 3 ensimmäistä linkkiä saavat eniten klikkauksia, eli ilmaista liikennettä. Jos blogipostauksesi on Googlen hakutuloksissa sivulla 58, en jaksa uskoa, että etsijä viitsii selailla niin pitkälle. Korjaa, jos olen väärässä.

Mikä välitön poistuminen prosenteissa luku on?

Kyseessä on luku, joka kertoo, miten paljon lukija viihtyy sivustollani ja blogissani. Alla on viimeisen 30 päivän ajalta oman (tämän) blogin tilanne.

välitön poistuminen prosenteissa

Tämä tarkoittaa, että henkilö, joka tulee lukemaan yhden postauksistani, lukee mielellään myös toisen ja jopa kolmannen. Keskimääräisesti välitön poistuminen prosenteissa on blogien kohdalla 75 % – 95 %. Mitä korkeampi luku on, sitä lyhyemmän ajan lukija blogissa viihtyy.

Miksi tämän luvun nostaminen on tärkeää?

Käsittelinkin tätä asiaa jo Googlen hakutulosten näkökulmasta mutta se on vain yksi puoli kokonaisuutta. Mitä pidempään lukija viihtyy blogissasi, sitä enemmän hän arvostaa sitä mitä kirjoitat. Hän palaa mielellään takaisin, sillä tietää, että saa sinulta apua ja tukea, vinkkejä ja neuvoja.

Saat satunnaisesta kävijästä sitoutuneen lukijan, joka jakaa mielellään tekstejäsi sosiaalisessa mediassa. Blogisi ympärille alkaa kasvaa tiivis yhteisö, jossa halutaan viettää aikaa. Kuulostaa aika mahtavalta, eikö?

Mitkä toimenpiteet suurentavat poistumisprosenttia?

Esimerkiksi kilpailut saavat aikaan ison kävijäpiikin blogissa. Kävijä osallistuu ja poistuu, hyvin usein hän ei edes sen enempää tutkaile, mitä mahtavaa blogista saattaisi löytyä.

Toinen toimenpide, joka ajaa lukijat nopeasti pois, on postauksen raskas luettavuus. Pitkät kappaleet, pitkät lauserakenteet, listojen ja väliotsikoiden puuttuminen ja suuret kuvat saavat aikaan nopean poistumisen.

Monissa blogeissa käytetään paljon kuvia ja vaikka visuaalisuus onkin tärkeää, kuvat katsotaan hyvin nopeasti läpi. Harvoin yhtä kuvaa jäädään katsomaan useaksi minuutiksi. Mitä enemmän kuvia, sitä nopeampi ne on katsoa ja sitä nopeammpin blogista poistutaan.

Sen sijaan kirjoitettua sisältöä, joka on hyödyllistä, jäädään lukemaan. Kun kirjoitat lukijaa hyödyttävää tekstiä, alat saamaan palautetta, joka kuulostaa jokseenkin tältä:

”Hei, ihan mahtava postaus. Postaus on ollut läppärillä auki jo useamman päivän, en millään malta sulkea sitä, ettei se vain katoa!”

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

Miten välitön poistuminen prosenteissa lukua saadaan pienennettyä?

1. Kirjoita sisältöä, joka hyödyttää lukijaa

Monet kirjoittavat blogia päiväkirjamaisesti tai omaksi huvikseen. Tämä on ihan ok mutta jos tavoitteesi on jonain päivänä ansaita rahaa bloggaamalla, sinun on alettava miettimään enemmän lukijaa kuin itseäsi.

Esimerkiksi muotiblogin voi kääntää auttamismoodiin siten, että etsit asukuvapostausten väliin tietoa vaikkapa työpukeutumisesta. Voit antaa vinkkejä, miten lukija antaa edustavan kuvan itsestään työpaikkahaastattelussa tai millaiset vaatemateriaalit rypistyvät pahiten, jos istuu työpöydän ääressä koko päivän.

Hyötyjen etsiminen on alussa haastavaa. Valmentaja-Akatemian Timo ja Joona kiteyttävät asian näin:

”Ominaisuudet – asia itsessään
Edut – mitä se asia tekee
Hyödyt – minkä hyödyn saat käyttämällä asiaa

Ilmastointi on ominaisuus.
Etu on ilman viilentäminen auton sisällä.
Hyöty on, että saat istua viileässä autossa kesähelteellä, vaikka auton ikkunat ovatkin kiinni.”

2. Linkitä blogin sisällä muihin postauksiin

Monet bloggaajat käyttävät postauksen alalaidassa olevia ”Saatat tykätä myös näistä” plugineita. Nämä on ihan ok mutta kokemukseni mukaan, nämä eivät suuremmin lukijoita kiinnosta.

Sen sijaan enemmän hyödyllistä on lisätä postaukseen ”Aiheesta lisää” tai ”Lue lisää” linkkejä. Pyri siihen, että kirjoitat samanlaisesta aiheesta usemman postauksen ja linkität ne sen jälkeen sulavasti toisiinsa.

Lue lisää: Mitä eroa on kategorioilla, tageilla, avainsanoilla ja hakusanoilla?

Kun kirjoitat sisältöä, joka hyödyttää ja auttaa lukijaa, voit tarjota hänelle kattavaa tietopakettia kirjoittamastasi aiheesta. Tämä saa lukijan sitoutumaan sinuun ja blogiisi entistä vahvemmin ja alkaa erottamaan sinut muista bloggaajista aihealueesi asiantuntijana.

3. Lisää blogin oikeaan laitaan ”Suosituimmat” tai ”Luetuimmat” lista

Sekä Bloggerissa että WordPressissä tämä lisäosa onkin saatavilla mutta välttämättä en itse käyttäisi tähän valmista pluginia. Syy on siinä, että valitsemalla blogipostaukset strategisesti, sinulla on mahdollisuus sitouttaa lukijaa JA ansaita ”passiivista” tuloa ilman suurtakaan työmäärää.

Tämä toteutetaan siten, että kirjoitat yhden blogipostauksen, jossa hyödynnät affilaite-markkinointia. Postauksen sisältö itsessään auttaa ja hyödyttää lukijaa. Esimerkiksi tuote, jota suosittelet voi ratkaista jonkin akuutin yksittäisen ongelman.

Esimerkki

Kirjoitat koiranpennuista ja siitä, miten pentukoirat järsivät eteisessä kenkiä. Löydät ratkaisuksi koirien sitruunapannan, jonka voi ostaa Zooplussasta edullisesti. Rekisteröidyt Tradedoubleriin ja Zooplussaan julkaisijaksi.

Kirjoitat postauksen, lisäät muutaman affiliate-linkit postaukseen ja julkaiset sen. Tämän jälkeen voit tehdä sivun oikeaan laitaan pienen kuvan, johon lisäät Canvalla blogipostauksen otsikon

”Näin saat koiranpentusi lopettamaan kenkien järsimisen 5 minuutissa”

Lisäät kuvan ja liität siihen linkin postaukseen. Tallennat ja Voilá! Hyöty + tulojen ansainta samassa postauksessa.

Älä lisää suosituimpia postausten listaan 5 enempää postausta. Mitä enemmän postauksia on, sitä vaikeampaan lukijan on päättää, mitä käy lukemassa.

4. Tarkista muiden sivujen ja postausten prosentit ja muokkaa sisältöä uusiksi

välitön poistuminen prosenteissa

Löydät tämän tiedon Google Analyticsista seuraavasti:

Käyttäytyminen –> Sivuston sisältö –> Kaikki sivut

Tiedoista pääset katsomaan, mitkä sivut tai postaukset omaavat suurimmat poistumisprosentit. Muokkaamalla postausten ja sivujen sisältöä, saat nopeasti alennettua poistumisprosenttia.

5. Ulkoiset linkit avautuvat uuteen välilehteen

Lukijan kannalta on hyödyllistä linkittää myös blogisi ulkopuolisiin lähteisiin. Olipa kyseessä toinen blogi tai brändi, kaikki ulkoiset linkit kannattaa laittaa avautumaan uuteen välilehteen. Tällä tavalla sinun blogisi ja postauksesi jää edelliseen välilehteen ja Google tulkitsee, että lukija on edelleen sinun blogissasi.

Jos ulkoiset linkit avautuvat samaan välilehteen, lukija ei välttämättä pääse enää takaisin sinun blogiisi. Harva jaksaa kirjoittaa blogin ja postauksen linkkiä uudelleen osoitekenttään ja jatkaa lukemista siihen, mihin jäi.

WordPressissä tämä toiminto  on helppo lisätä mutta bloggerissa se ei välttämättä onnistu. Silloin linkkiin voi liittää pienen koodinpätkän

target=”_blank”

jolloin linkkikoodi näyttää tältä

<a href=”http://www.suomi.fi” target=”_blank” >Suomi.fi></a>

6. Tee blogista helposti navigoitava

Jokainen lukijasi ei ole kiinnostunut kaikista aiheista ja postauksista, joita kirjoitat. Siksi on hyvä helpottaa lukijaa ja tehdä näkyvät kategoriat blogiisi. Voit lisätä omat painikkeet kategorioille blogin oikeaan sivupalkkiin.

Pyri pitämään kategoriat vähäisenä. Esimerkiksi 5 kategoriaa, joista kirjoitat eniten. Useissa blogeissa kategoriat on sijoitettu yläpalkkiin, mikä sekin on hyvä vaihtoehto. Tärkeintä on kuitenkin se, että lukija löytää tiensä sinne, mitä on blogistasi etsimässä.

7. Tee blogistasi mobiiliystävällinen

Yhä enemmän lukijat lukevat blogeja mobiililaitteilla. Kuvaruutu on pieni, joten sisällön luettavuus astuu entistä suurempaan rooliin. Läppärillä 7 rivin pituinen kappale on yhtäkkiä mobiililaitteella jo 13. Tässä kohtaa minä ainakin luovutan.

Vähintään yksi 10 lukijasta lukee blogeja mobiililaitteella. Jos tekstiä joutuu siirtämään näyttöruudun laidasta laitaan, lukukokemus jää hyvin suurella todennäköisyydellä kesken.

Omalla kohdallani oli suuri järkytys, kun kävin yhtensä päivänä tutkailemassa blogiani kännykällä. Melkein puolet kuvista oli ”kadonnut”, jättäen jälkeensä tyhjän ruudun. Pitkään piti miettiä ja kaveriltakin kysyä, missä vika piili. Niin yksinkertainen ja alkeellinen virhe, kuin ääkkösten jättäminen kuvan nimeen latausvaiheessa sai aikaan ikävän lukukokemuksen.

8. Nopeuta sivuston latausaikaa

Mitä pidempään lukija joutuu odottamaan sivun latautumista, sitä todennäköisemmin hän poistuu blogista ennen kuin ehdit marsua sanoa. Suuret kuvat, raskas teema ja käyttämättömät lisäosat hidastavat sivuston latautumista. Kuvia voit pienentää esimerkiksi SmushIt lisäosalla, jonka saat ladattua WordPressiin ilmaiseksi.

Tässä on nopea lista siitä, millä toimenpiteillä kasvatat välittömän poistumisen prosenttiasi ja miten korjaat tilanteet alta aikayksikön. Mitä pidempään ihmiset viihtyvät blogissasi, sitä sitoutuneempia he ovat ja sitä enemmän alat saamaan lisää lukijoita Googlen kautta – ihan ilmaiseksi.

Nyt tiedät mikä on välitön poistuminen prosenteissa ja miten saat pidettyä lukijan pidempään blogissa.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: