13 asiaa jotka opin Digivallankumoukselta [ja jotka muuttivat elämäni suunnan]

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

13 asiaa jotka opin Digivallankumoukselta. Mikä koulutus tai valmennus on muuttanut sinun elämäsi suunnan? Minulla se oli Digivallankumouksen E-kirja Mastermind. Koulutus alkoi täydelliseen ajankohtaan, olin työttömänä ja halusin perustaa oman digiyrityksen. Koulutus oli hinnaltaan arvokas työttömälle, kahden erityislapsen yksinhuoltajaäidille. Taisin maksaa kurssista kokonaisuudessaan noin 650 €. Mutta kurssi oli jokaisen euron arvoinen.

13 asiaa jotka opin Digivallankumoukselta

Olen ollut yrittäjänä kohta kolme vuotta. Hyvin suurella todennäköisyydellä en olisi tässä ilman Digivallankumouksen kurssia. Tässä postauksessa kerron sinulle 13 asiaa, jotka opin heiltä urani alkuvaiheessa sekä miten tämä kaikki on muuttanut elämäni.

Saattaisit pitää myös tästä: Verkkokurssin tekeminen: Näin suunnittelet ja teet ensimmäisen verkkokurssin

1. Suunnittele yrityksesi tukemaan unelmiesi elämää

Mitä pidempään olen ollut yrittäjänä, sitä enemmän tämä asia on korostunut. Vaikka tiesinkin jo liiketoimintasuunnitelmaa tehdessäni, että haluan perustaa paikkariippumattoman liiketoiminnan, käytännössä tämän toteuttaminen olikin toinen juttu. Digivallankumouksen avulla oivalsin, miten tämä on käytännössä järkevää tehdä.

On uskomattoman vapauttavaa istua tietokoneen edessä ja nähdä, että voi hyvillä mielin pitää vapaapäivän (tai viikon) ja yritys rullaa tasaisesti eteenpäin. Tällä hetkellä yritykseni tuottaa n. 4000 € automaattista (passiivista) tuloa joka kuukausi, tein töitä tai en.

2. Määrittele unelma-asiakas tarkasti

Olen kuullut monta kertaa muiden suusta, että ”tuotteeni sopii kaikille”. Voihan se niinkin olla mutta on tärkeää ymmärtää, että kaikki eivät välitä tuotteestasi eivätkä koe sitä tarpeelliseksi. Itselleni unelma-asiakkaan määrittely on ollut pitkä tie ja näin jälkikäteen onkin pakko myöntää, että olisi pitänyt kuunnella Pekkaa vieläkin tarkemmin 😀

Kun tiedät ja tunnet unelma-asiakkaasi, koko yrittäjyys on astetta helpompaa. Tiedät aina kenelle kirjoitat blogia. Tiedät aina, miksi joku lukee postaustasi ja miksi joku tulisi mukaan verkkokurssillesi.  Ja mikä parasta, hyvin usein unelma-asiakkaistasi tulee sinun uusia ystäviäsi.

3. Ratkaise unelma-asiakkaasi oikea ongelma

Kun kuulin tämän ensimmäisen kerran E-kirja Mastermindilla, päässäni syttyi lamppu. Tajusin, että niin kauan, kuin ongelma on olemassa, niin kauan minulla on mahdollisuus auttaa muita ja saada tuloja liiketoiminnallani. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että ”huijaisin” asiakkaita vaan kaiken taustalla on aito ja vilpitön halu auttaa heitä kulkemaan eteenpäin ja onnistumaan.

Lue myös tämä: TOP 5 keinoa tehdä blogin lukijoista sitoutuneita asiakkaita

Mietitäänpä hetki tätä asiaa. Millaisessa kunnossa sinun blogisi olisi, jos en olisi koskaan dokumentoinut oppimiani asioita tähän blogiin? Missä vaiheessa blogin perustaminen tai bloggaamisen aloittaminen olisi juuri nyt? Entä mistä etsisit tietoa?

Niin, autan sinua ratkaisemaan bloggaamiseen liittyviä ongelmia blogini avulla. Olisiko se reilua, jos olisin pitänyt kaiken tiedon vain itselläni? Ei minustakaan.

4. Ryhdy tekemään, ota ensimmäinen askel

On helppoa vain suunnitella ja haaveilla siitä, millaisen liiketoiminnan haluaa rakentaa. Mutta toinen asia onkin sitten toteuttaa se suunnitelma. Vielä aika ajoin huomaan palaavani vanhaan toimintamalliin, jossa jämähdän suunnitteluasteelle. Digivallankumouksen ja uuden valmentajani Joonaksen avulla olen kuitenkin oppinut pikkuhiljaa ottamaan sen ensimmäisen askeleen.

Tässä työssä asiat ovat yleensä isoja kokonaisuuksia. Niiden hahmottaminen on alussa vaikeaa ja välillä tuntuu, että työtä on liikaa. Siksi onkin ollut helpottavaa huomata, että jo pieni yksi asia auttaa menemään eteenpäin. Esimerkiksi yksi pieni asia on, että ennen kuin suljen koneeni, jätän yhden välilehden auki. Se on se, mitä teen / työstän seuraavana aamuna ensimmäisenä.

Ja parastahan tässä on se, että mitä pienemmän askeleen otat, sen helpompaa sen askeleen ottaminen on. Jos siis blogin perustaminen tuntuu liian isolta palalta, pilko se pienempiin osiin. Lue postaus, jossa on kirjalliset ohjeet. Tule kolmantena päivänä mukaan maksuttomalle kurssille.

Jokainen askel on pieni mutta vahvistavat sinun tunnettasi, että sinäkin pystyt ja osaat.

5. Päätös mennä eteenpäin ei vielä riitä, päätös on myös laitettava käytäntöön

Pekka kertoi E-kirja Mastermindissa tarinan. Kolme sammakkoa istui lammen reunalla ja kaksi päätti hypätä veteen. Kuinka monta sammakkoa oli lammen reunalla? Jos vastasit yksi, olet väärässä. Nimittäin lammen reunalla istui edelleen kolme sammakkoa.

Pelkkä päätös tehdä jotain ei koskaan riitä. Se on erinomainen alku mutta päätöksen jälkeen on tehtävä konkreettisesti jotain. Mel Robbins puhuu 5 sekunnin säännöstä. Kun teet päätöksen, toimi 5 sekunnin sisällä, ennen kuin pääsi alkaa tuottaa sinulle syitä, miksi sinun EI kannata tehdä sitä.

6. Älä jumitu pieniin yksityiskohtiin vaan mene eteenpäin

Yksityiskohdat ovat tärkeitä. Mutta alkuvaiheessa isommat linjat ovat tärkeämpiä. Sinulla on aina mahdollisuus parantaa ja hioa tuotetta, palvelua, myyntisivua, mutta jos jumitut alussa vain hiomaan yksityiskohtia, et saa koskaan mitään aikaiseksi.

Esimerkiksi itselläni on tässä omakohtainen kokemus. Kun perustin yritykseni 1.11.2015, lanseerasin e-kirjani. Lanseeraus kesti 2 viikkoa. Tuon 2 viikon aikana muokkasin myyntisivua joka ikinen päivä. Monta tuntia päivässä. Keskityin liikaa yksityiskohtiin. Tärkeämpää olisi ollut katsoa, miten mainokset toimivat, tilastoida tulokset ja vasta sitten parantaa.

Neil Patel, yrittäjä, jonka saatat tuntea Crazy Eggin, Hello Barin ja KISSmetricsin perustajana sanoi, että julkaise tuotteesi keskeneräisenä, pyydä siitä palautetta, paranna sitä ja lanseeraa uudelleen. Jos mietit ja hiot blogia, digituotetta tai vaikka yritystä liikaa, et koskaan pääse eteenpäin.

7. Et ole myyjä, olet auttaja

Moni yrittäjä sanoo, että myyminen ja oman osaamisen esilletuominen on vaikeaa. Myyntiä jopa vältellään. Pekka opetti, että yrittäjänä et ole myyjä vaan auttaja. Sinä autat ihmisiä pääsemään eroon oikeasta ongelmasta. Vien tämän ajatuksen vieläkin pidemmälle. Jos oman osaamisen myyminen on vaikeaa, anna se muiden tehtäväksi.

Lue myös tämä: Kokemuksia kurssialustoista 7 vuoden digiyrittäjyyden jälkeen

Pyydä palautetta asiakkailta. Tee työ niin hyvin, että he kehuvat sinua jokaiselle vastaantulevalle. Se auttaa yllättävän paljon. Itselläkin on vaikeuksia joskus ymmärtää, miten suuren merkityksen Bloggaajasta Ammattilaiseksi verkkovalmennus on ihmisten elämään saanut. Ja sitten, kun saan lukea siitä yhteisössämme, itken joka ikinen kerta.

13 asiaa jotka opin Digivallankumoukselta

Kun lähdin miettimään omaa liiketoimintaa auttamisen näkökulmasta käsin, koko markkinointi avautui ihan eri tavalla. Blogin kirjoittamisesta tuli helpompaa. Huomasin, että sisältö tekikin ison työn markkinoinnista ja myynnistä puolestani.

Lue myös tämä: Kokemuksia Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ valmennuksesta

8. Miksi sähköpostilistan kerääminen etupainotteisesti on tärkeää 

Tämä on se syy, miksi liiketoimintani lähti käyntiin ensimmäisestä päivästä alkaen. Sähköpostilistan kerääminen etukäteen on paras neuvo, jonka olen koskaan saanut.

Sähköpostilista voi toki kasvaa nopeastikin mutta aloittavana yrittäjän sinulla ei ole tunnettuutta eikä brändiä, johon tukeutua. Ihmiset eivät yksinkertaisesti tiedä, kuka olet. Kun keräät sähköpostilistaa hyvissä ajoin ENNEN yrityksen perustamista, sinulla on jo asiakaspohja olemassa.

Kun perustin yritykseni 1.11.2015, minulla oli Facebook-yhteisö, jossa oli 22000-25000 jäsentä sekä n. 1000 ihmistä sähköpostilistalla.

9. Anna ihmisille vain kaksi vaihtoehtoa 

Kun ihmisellä on useita vaihtoehtoja, päätöksenteko vaikeutuu. Siksi esim. laskeutumissivulla kannattaa olla vain kaksi vaihtoehtoa; rekisteröityä viikkokirjeen tilaajaksi tai poistua sivulta. Miksi tehdä asioista vaikeaa ja monimutkaista? Jos sinulla on verkkokaupassa 25 eri tuotetta, mistä asiakasta tietää, mikä hänen kannattaa ostaa juuri nyt?

Tai jos annat asiakkaan valita 3 eri hintavaihtoehdosta, miten paljon enemmän asiakas joutuu tekemään töitä päätöksen eteen?

Kun henkilöllä on kaksi vaihtoehtoa, päätös on helppo. Kyllä tai ei. Perus tai Pro. Kertamaksu tai erämaksu. Pidetään homma simppelinä! 😉

10. Lanseeraa tuotteesi kunnolla 

Mikä on lanseeraus? Se on myyntitapahtuma, joka kestää yleensä 1 – 3 viikkoa. Ennen lanseerausta markkinoit tuotetta eri tavoilla. Lanseerauksen aikana avaat mahdollisuuden ilmoittautua mukaan valmennukseen.

Todella harva edes lanseeraa oman digituotteensa. Moni kuvittelee, että kunhan tuote on valmis, ihmiset haluavat sen ostaa. Vähän kuten blogin kanssa. Mutta eihän se näin mene. Jos se olisi näin helppoa, kaikilla olisi menestyvä digiyritys.

Lippulaivakurssini Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ alkaa kaksi kertaa vuodessa. Käytän lanseerauksen suunnitteluun 3 kuukautta aikaa. Ja silti välillä tuntuu, että aika loppuu kesken. Joka kerta teen samat toimenpiteet, mitkä edellisellä kerralla toimi ja joka kerta lisään jotain pientä extraa mukaan. Siksi ehkä lanseeraukset ovatkin onnistuneet.

11. Tee parhaasi, aina voi parantaa

Ole itsellesi armollinen. Jos sinulla on 500 ihmisen yleisö ja mokaat heidän edessään, he ovat vain kourallinen siitä potentiaalista, joka sinulla todennäköisesti on. On ihan ok tehdä virheitä. Arvaa vain kuinka monta kertaa olen lähettänyt myyntisähköpostin vain huomatakseni, että viestistä puuttui linkki.

Enkä ole ainoa, joka tämän mokan on tehnyt! Tässä muutamia muita mokia, joita vuosien varrella on tullut tehtyä:

  • postaus on julkaistu ilman editointia
  • postaus on julkaistu ilman hakukoneoptimointia ja kuvia
  • viikkokirje on lähetetty väärälle yleisölle
  • myyntisähköposti on lähetetty kurssin jo ostaneille
  • editoimaton video on julkaistu Youtubessa
  • viikkokirje ei ole lähtenyt ollenkaan
  • myyntiputkessa ei ole mitään myytävää (tämä on muuten jo aika paha 😀  )
  • myyntiputken sähköpostiviestistä puuttuu puolet tekstistä (koska kirjoittaminen jäi jostain syystä kesken, enkä enää muistanut sitä…)

Eli virheitä sattuu. Naura! Pyydä anteeksi! Ja seuraavalla kerralla tee toisin <3

12. Paranna asioita strategisesti

Tämä on oppi, jonka olen oivaltanut hieman jälkijunassa mutta tästäkin kuuluu kiitos Digivallankumouksen pojille. Olipa kyse mistä tahansa, liiketoiminnan rakentamisesta, myynnin skaalaamisesta, lanseerauksesta, verkkokurssin tekemisestä tai bloggaamisen aloittamisesta, sinulla on aina mahdollisuus parantaa.

Itse olen tilastoinut mahdollisimman paljon kaikkea, mitä vain voin tilastoida. Näiden tilastojen perusteella teen päätöksen, mitä parannan ja mihin keskitän voimavarat seuraavaksi. Olen sanonut tämän aiemmin ja sanon sen uudelleen:

Älä katso pelkkiä euroja. Jos euroja ei tule, syy on yleensä ihan muualla kuin siellä, missä oletat. Kun seuraat tilastoja, sinun on helpompi nähdä, missä myynti sakkaa.

13. Mittaa, testaa ja paranna

Viimeisin muttei missään nimessä vähäisin oppi on tämä:

Mittaa kaikkea mahdollista, testaa kaikkea mahdollista ja paranna asioita pikkuhiljaa. Ihan alussa otin tämän liian kirjaimellisesti mutta matkan varrella olen ymmärtänyt enemmän, mitä tämä oikeastaan tarkoittaa.

Otan esimerkiksi vanhan e-kirjani myyntisivun. Käytin myyntisivun mittaamiseen seuraavia työkaluja

  • Google Analytics (miten paljon ihmisiä sivulla käy, miten pitkään he viihtyvät, miltä sivuilta he tulevat)
  • CrazyEgg (mitä kohtaa sivusta luetaan eniten, mitä skipataan nopeasti, mikä CTA saa ihmiset siirtymään kassalle)
  • PrettyLink (lisäsin myyntipainikkeisiin erilliset linkit, jotta näin, mitä painiketta klikataan eniten)

Annoin näiden työkalujen tehdä tehtävänsä muutaman viikon ajan ja sen jälkeen tarkastelin tuloksia. Tein muutoksia sivun tekstiin, sanoihin ja kuviin. Ohjasin liikennettä somesta ja tilastoin tuloksia. Pikkuhiljaa myyntisivu oli siinä kunnossa, että möin e-kirjoja 5 – 7 kpl per päivä.

Mutta ilman E-kirja Mastermindia, en olisi koskaan tajunnut tätä ja olisin keskittynyt ihan vääriin asioihin. Olisin muokannut myyntisivua väärällä tavalla.


Näin!

Nämä 13 asiaa olen oppinut Digivallankumoukselta. Suuret kiitokset vielä kerran Pekalle, Petrille ja Henrille. Me suomalaiset emme ole tottuneet antamaan palautetta ja monesti palaute annetaan ihan vain kahden kesken.

Mutta olen sitä mieltä, että se, mitä Digivallankumouksen pojat ovat tehneet meidän digiyrittäjien eteen vuosien aikana, ansaitsee julkaisun ja isot kiitokset.

KIITOS!

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: