5 syytä miksi asiakkaat eivät osta (+ miten korjaat tämän)

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

5 syytä miksi asiakkaat eivät osta.

”Minulla on upea tuote, josta on hyötyä unelma-asiakkaalleni, mutta en saa heitä ostamaan tuotettani. Mitä minun tulisi tehdä?”

Varmasti jokainen yrittäjä kokee tämän jossain vaiheessa. Minä ainakin kamppailin tämän kanssa todella pitkään. Olin sitä mieltä, että jokainen tarvitsee tuotteeni, se on sopivan hintainen ja tuo varmasti tuloksia. Mutta en vain saanut sitä myytyä riittävästi.

Ennen kuin heitin kyseisen tuotteen roskakoriin, pyysin luotettavalta ihmiseltä apua. Pyysin häntä arvioimaan tuotteeni ja myyntitekstini. Hän kertoi, että tuotteeni on UPEA! Ja että hän olisi valmis maksamaan siitä 10 kertaa enemmän kuin oikeasti veloitin ja että hän käyttäisi sitä monta vuotta.

Tämä vahvisti uskoani siihen, että tuote on oikeasti hyvä ja hinta kilpailukykyinen.

Mutta miksi kukaan ei ostanut tuotetta?

Saattaisit pitää myös tästä: Miljoona euroa bloggaamalla – vaikka bloggaamisen pitäisi olla kuollut

Tämä postaus sopii sinulle

  • jos sinulla on upea tuote, joka aidosti auttaa asiakkaitasi saamaan todellisia tuloksia
  • mutta et saa myytyä tuotetta niin paljon kuin haluaisit.

5 syytä miksi asiakkaat eivät osta (+ miten korjaat tämän)

1 | Asiakkaasi ei näe tarjousta riittävän monta kertaa

Olet ehkä kuullut termistä ”Marketing Rule of 7”. Tämä tarkoittaa, että asiakkaasi täytyy nähdä tarjouksesi vähintään 7 kertaa ennen kuin hän on valmis ostamaan.

Mutta totuus on se, että vaikka tuotteesi olisi esillä seitsemässä eri paikassa, sinun potentiaalinen asiakkaasi ei näe sitä seitsemää kertaa. Fakta on, että asiakkaasi näkee vain 20–30 % siitä markkinoinnista, jota teet. Ihmiset eivät ole joka hetki somessa eivätkä 24/7 sinun blogissasi.

Miten korjaat tämän?

Tee markkinointisuunnitelma, joka kattaa esimerkiksi seuraavat kanavat:

  • Kotisivut
    • ylänavigaatio
    • sivupalkki
    • huomiolaatikko
    • ehkä pop up
    • etusivu
    • blogipostaus
  • Instagram
    • stoori
    • fiidi
    • live
    • IGTV
    • maksettu mainos
    • vaikuttajamainos
  • Facebook
    • live
    • seinä
    • video/kuva
    • maksettu mainos
    • ryhmät

Huomaatko, miten monessa eri paikassa voit lopulta mainostaa? Jos julkaiset yhden kuvan ja tekstin Facebookissa, tavoitat vain murto-osan potentiaalisista asiakkaistasi.

2 | Ihmiset ostavat tunteella eivät logiikalla

Päätökset tehdään aina tunteella ja perustellaan logiikalla. Jos siis yrität vedota jatkuvasti yleisösi logiikkaan, et saa myyntiä aikaan.

Monesti kun alamme miettiä jonkun tuotteen plussia ja miinuksia, olemme jo tehneet päätöksen joko ostaa tai jättää ostamatta. Emme vain tiedosta sitä vielä.

Miten korjaat tämän?

Tunnista, miltä asiakkaasta tuntuu, kun hänellä on ongelma, jonka tuotteesi ratkaisee. Tunnista, millaiseksi asiakkaasi haluaa tuntea olonsa sen jälkeen, kun ongelma on ratkaistu. Mitä unelmia, toiveita, pelkoja, haluja ja tarpeita asiakkaillasi on? Kun lisäät tuotteen myyntisivulle tunteita herättävää sisältöä ja tuet sitä logiikalla, sinulla on käsissäsi voittava myyntiviesti.

3 | Asiakkaasi ei ymmärrä tuotteesi hyötyä tai arvoa

Monet yrittäjät unohtavat kertoa, mitä hyötyä tuotteesta oikeasti on. He keskittyvät enemmänkin tuotteen ominaisuuksiin. Asiakasta ei välttämättä kiinnosta se, kuinka monta viikkoa verkkokurssi kestää, vaan ennen sitä hän haluaa tietää, millaisia tuloksia hän voi odottaa saavansa.

Miten korjaat tämän?

Nosta myyntiviestinnässä hyödyt ja tulokset mahdollisimman aikaiseen kohtaan. Jos sinulla on myyntisivu, kerro hyödyistä ja tuloksista ensimmäisessä kolmanneksessa ja siirrä ominaisuudet viimeiseen kolmannekseen.

Toisin sanoen myy lopputulos ensin, älä matkaa.

Lue myös tämä: Markkinoinnin automaatio pelastaa kiireisen yrittäjän

4 | Et ole rakentanut riittävästi luottamusta

Jos asiakas ei vielä luota siihen, että sinä voit aidosti auttaa, hän ei osta tuotettasi. Ostotapahtuma on aina luottamustesti. Asiakas ei ehkä luota siihen, että tuotteesi voi tuoda tuloksia. Esimerkiksi minä olen kerännyt opiskelijoiden palautteita Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennuksesta tänne. Vaikka linkki palautesivulle on lähes aina myyntiviesteissä, silti osa yleisöstäni epäilee, pystynkö auttamaan heitä.

Miten korjata tämä?

Luottamuksen rakentaminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Jokainen sisältö, jonka luot ja jaat verkossa, rakentaa luottamusta. Tuotatko sisältöä, joka resonoi unelma-asiakkaiden tilanteen kanssa? Jos yleisösi haluaa lisää aikaa, annatko siihen liittyviä vinkkejä ja niksejä vai kerrotko, miten paljon aikaa sinulla on?

Toinen vahva tapa rakentaa luottamusta on jakaa asiakkaiden kokemuksia sinusta ja tuotteistasi. Pyydä palautetta ja jaa sitä somessa tasaisesti kampanjoiden välissä.

Joskus luottamus rakentuu muutamassa viikossa, toisinaan se voi viedä jopa kaksi vuotta. Mitä systemaattisemmin rakennat luottamusta, sitä nopeammin ja sitä vahvemmaksi se rakentuu.

5 | Ostoprosessi on liian monimutkainen

Tarjoatko asiakkaillesi viisi eri hinnoitteluvaihtoehtoa? Tai paketteja, joista he voivat rakentaa oman kokonaisuuden? Kuinka monta kertaa heidän täytyy klikata, ennen kuin he pääsevät maksamaan? Onko verkkokauppa helppo löytää?

Kun puhutaan ostamisesta, mitä helpompaa teet siitä asiakkaallesi, sitä enemmän sinun on mahdollista tehdä rahaa. Monimutkaiset ratkaisut saavat ihmiset kääntymään nopeasti pois.

Lue myös tämä: Hups! Ylihinnoittelin digituotteeni

Miten korjaat tämän?

Testaa omaa ostoprosessiasi eli osta itse oma tuotteesi. Poista kaikki turhat klikkaukset ja ohjaukset ja tee prosessista mahdollisimman suoraviivainen.

Yhteenveto

Tässä 5 syytä, miksi asiakkaat eivät osta:

  1. Asiakkaasi ei näe tarjousta riittävän monta kertaa.
  2. Ihmiset ostavat tunteella eivät logiikalla.
  3. Asiakkaasi ei ymmärrä tuotteesi hyötyä tai arvoa.
  4. Et ole rakentanut riittävästi luottamusta.
  5. Ostoprosessi on liian monimutkainen.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit