Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

8 keinoa kehittyä (yritys)bloggaajana. Aloitin vuonna 2014 kirjoittamaan unelmaonnellisuudesta.blogspot.com-blogia.  Kun aloitin, olin surkea. Alussa en oikeastaan edes ajatellut tienaavani rahaa blogilla. Silloin alkuvaiheessa blogi oli lähinnä tapa purkaa ulos haastavaa elämäntilannetta ja ylipäätään löytää se, mistä unelmoin.

Kun vihdoin kipinä syttyi oman uran luomisesta, en ajatellut blogia sen enempää. Blogi tuntui harrastukselta, jotain jota tein, jos sille jäi aikaa. Pääpaino oli e-kirjan kirjoittamisessa, sen markkinoinnissa ja myynnissä. Mutta Unelma Onnellisuudesta -blogi eli rinnalla aina syksyyn 2016 saakka, kunnes myin sen eteenpäin. Sain mentorointia ja apua silloin kun olin valmis oppimaan ja ottamaan uutta tietoa vastaan.

Alkuvuodesta 2016 tapahtui kuitenkin odottamaton käänne. Olin rakentanut menestyksekkäästi automatisoidun rahavirran ja tein ihan kohtalaista myyntiä digituotetta ja FB-mainoksia käyttäen. Mutta kohtalo puuttui peliin. Facebook teki algoritmimuutoksen, jonka johdosta mainokseni eivät enää näkyneet kuin murto-osalle potentiaalisista asiakkaista.

Olin pulassa. Minun oli pakko keksiä keino markkinoida omaa yritystäni. Siitä sai alkunsa tämä blogi, jota luet. Julkaistuja postauksia on tällä hetkellä yli 300, blogi on ollut olemassa jo reilut neljä vuotta, ja se on auttanut minua tekemään myyntiä yli puoli miljoonaa euroa.

8 keinoa kehittyä (yritys)bloggaajana

Oliko kaikki ruusuilla tanssimista? No ei todellakaan! Katsos, ihan alkuaikoina minulla oli valtava ongelma. Minulta puuttui selkeä polku siitä missä olin, siihen miten saisin rahaa blogiani hyödyntäen. Tiesin blogin mahdollisuuksista, tiesin, että sen avulla on mahdollisuus saada 1000 euroa kuukaudessa ja jopa 100 000 euroa vuodessa. Mutta en tiennyt miten.

Joko luit tämän: Miljoona euroa bloggaamalla – vaikka bloggaamisen pitäisi olla kuollut

Selkeä polku puuttui

  • Kuka on unelmalukijani?
  • Mistä aiheista hän haluaa lukea?
  • Miten kaupallistan blogini?

Ja mitä enemmän mietin näitä asioita, sitä enemmän aloin tajuamaan, että tämä ei riitä. Turvatakseni myynnin ja liiketoiminnan minun oli ratkaistava monta asiaa.

  • Miten saan ihmisiä liittymään sähköpostilistalleni?
  • Miten teen sähköpostimarkkinointia?
  • Miten teen ensimmäisen verkkokurssini?
  • Miten saan ensimmäiset kaupat?
  • Miten kirjoitan e-kirjan?
  • Miten, miten, miten…?

Tuntui, että kysymysten lista oli loputon. Kun löysin vastauksen yhteen kysymykseen, kaksi uutta kysymystä nousi pinnalle. Kaipasin jatkuvasti jotakuta itseäni viisaampaa kertomaan, mitä asioita pitäisi tehdä seuraavaksi ja mitkä asiat kannattaa jättää vähemmälle.

Jouduin opiskelemaan ihan valtavan määrän tietoa

Kävin erilaisissa koulutuksissa. Jouduin laittamaan tuhansia tunteja opiskeluun, tiedon etsintään, tiedon soveltamiseen ja uusien asioiden oppimiseen. Aikaa meni vuosia ja kulutin kymmeniä tuhansia euroja sinä aikana.

Vaikka nyt on helppo sanoa, että kaikki se työ kannatti, jälkikäteen voin sanoa… Kaikkea ei kannata tehdä kantapääopiston kautta.  On paljon helpompi kuunnella ihmistä, joka on jo kulkenut matkan, kuin itse kääntää jokainen sudenkuoppa ympäri.

8 keinoa kehittyä bloggaajana

Jos samaistut johonkin näistä asioista, luulen että olet samassa pisteessä kuin itsekin olin:

  • Mietit, miten saisit enemmän lukijoita blogiisi.
  • Mietit, miten saat lisää näkyvyyttä ja seuraajia somessa.
  • Mietit, miten saat ensimmäiset kaupat tehtyä blogin avulla.
  • Haluaisit tehdä rahaa blogilla, mutta et tiedä, miten se onnistuu.
  • Sinulla ei ole omaa tuotetta tai et löydä sopivaa affiliatetuotetta, mutta haluat silti blogisi tuottamaan…
  • Haluat kirjoittaa e-kirjan, mutta sinulla ei ole hajuakaan, miten sellaisen saisi aikaan 31 päivässä.
  • Olet jo hetken aikaa blogannut ja mietit, miten saisit oman ajatuksesi verkkokurssimuotoon.
  • Etsit jatkuvasti toimivaa tapaa, jolla saisit blogistasi rahaa.

Kyllä, kuulostaa hyvinkin tutulta ja ah niitä muistoja, joita tulvahtaa mieleen, kun muistelen näitä asioita. Niitä tunteita, kuten turhautumista, ärsytystä, paniikkia, ketutusta ja vastenmielisyyttä siitä, kun muut saavat jatkuvasti parempia tuloksia kuin itse. Haluat löytää sen yhden tiedon, jonka avulla voit tienata jopa 15 000 euroa kuukaudessa tai yli 28 000 euroa yhdellä ainoalla postauksella.

Noh, olet tullut oikeaan paikkaan, sillä tässä postauksessa saat 8 keinoa, joiden avulla kehityt bloggaajana nopeammin kuin minä ja ennen kaikkea teet rahaa blogisi avulla.

Aloitetaan ihan alusta. Siitä tilanteesta, missä tällä hetkellä mietit blogin perustamista. Käyn kohta kohdalta läpi, mitä sinun kannattaa tehdä blogisi kanssa.  Tarjoan tässä postauksessa myös oikopolkuja, miten pääset nopeammin tavoitteisiisi eikä sinun tarvitse käyttää kymmeniä tuhansia euroja tai tuhansia tunteja tiedon etsimiseen Googlen englanninkielisestä viidakosta.

Kannattaa lukea tämä postaus loppuun, koska tämä postaus on hyödyllinen ja palvelee sinua matkallasi.

Lue tämä seuraavaksi: Näin teet yritysblogilla 100 000 € vuodessa

1. Tee aloittamisesta helppoa

Olen kuullut kymmeniä kertoja asiakkaideni sanovan, miten vaikeaa bloggaamisen aloittaminen on. Moni on miettinyt kaksi vuotta bloggaamisen aloittamista.  Jos siis olet harkinnut bloggaamisen aloittamista kaksi vuotta, et ole ainoa.

Muistan kun aloitin blogin kirjoittamisen ihka ensimmäisen kerran vuonna 2007, minusta tuntui siltä, että se oli asia, jota olin aina halunnut tehdä.

Tiedätkö tunteen, kun pääset oikein vauhtiin postauksen kanssa? Sormet viuhuavat näppäimistöllä, ja uutta sisältöä tulee nopeammin kuin maglev-juna kulkee raiteilla. (Maailman nopein juna, jonka huippunopeus on 431km/h.)

Niin kuin aikaisemmin sanoin, kun aloitin bloggaamisen, jouduin etsimään viidakkoveitsen kanssa Googlen infoviidakosta tietoa. Tieto oli englanninkielistä ja vaikealukuista.

Olin suorastaan turhautunut. Olin luovuttaa. Siksi kirosin monta kertaa mielessäni, että olisipa tähän jokin oikoreitti. Ei aloittamisen tarvitse olla näin vaikeaa.

Entä jos olet yrittäjä tai haluat perustaa yrityksen seuraavan vuoden kuluessa?  Voi myös olla, että tälläkin hetkellä sinulla on toimiva yritys, mutta olet miettinyt, minkälaista sisältöä voisit yrityksellesi tuottaa tai miten voisit automatisoida myyntiä yritysblogin avulla.

2. Aihealueen rajaus ja alkeet

Kaikki lähtee liikkeelle aihealueen ja blogisi rajauksesta. Et voi kirjoittaa kaikkea kaikille vaan sinun pitää tietää, kuka ja ketkä ovat kohderyhmääsi.  Jos kirjoitat raskaana oleville äideille… Raskaana olevat äidit eivät välttämättä halua kuulla uusimpia tapahtumia tenniksestä.

Liian moni aihealue saattaa sekoittaa lukijan, eikä blogisi tästä syystä kasva.  Selvitä siis nämä kolme asiaa itsellesi:

  1. Mikä on blogisi aihe?
  2. Miten rajaat blogisi aiheen siten, että se palvelee yhtä lukijakuntaa?
  3. Mihin asiaan tulet fokusoitumaan blogissasi?

Voit kysyä itseltäsi myös nämä kolme kysymystä:

1. Minkä alan asiantuntija olet?

Jos olet opiskellut jo jotain alaa, sinun on helpompi kirjoittaa aiheesta. Mistä aiheista olet kiinnostunut? Minkä aiheiden ja asioiden pariin palaat huomaamattasi? Huomaa, että voit olla myös kokemusasiantuntija. Jos kirjoitat terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista, sinun on tärkeää tietää alan lainsäädäntö. Mutta jos kirjoitat ajanhallinnasta, sinulla on hieman vapaammat kädet.

2. Mistä aihealueista tykkäät kirjoittaa?

Mille aihealueille sydämesi sykkii? Voit kirjoittaa esimerkiksi ihan listan aihealueista, joista haluaisit kirjoittaa enemmän. Valitse listasta enintään kolme aihetta, jotka on helppo liittää loogisesti yhteen, kuten

  1. leivonta
  2. ketogeeninen ruokavalio
  3. liikunta.

Sen sijaan nämä kolme aihetta eivät liity loogisesti toisiinsa:

  1. jooga
  2. koirien trimmaus
  3. velkojen pois maksaminen.

Nämä kolme yllä olevaa aihetta houkuttelevat kolmea erityyppistä lukijakuntaa blogiisi, jolloin blogin kaupallistaminen on vaikeaa.

3. Mitkä kolme osa-aluetta valitset blogillesi?

Valitse vain kolme osa-aluetta, jolloin blogisi pysyy selkeänä.  Voit ajatella osa-alueita esimerkiksi kategorioina tai ala-aiheina, esimerkiksi leivonta –> gluteeniton leivonta, juhlaleivonnaiset, gluteeniton leipä.

3. Päätä, mitä tarjoat potentiaalisille asiakkaille blogissasi

Yleensä bloggaaja haluaa saada rahaa blogillaan. Keinoja on monia, mutta ennen sitä muutama myynnin lainalaisuus pitää olla kunnossa. Et voi myydä yhtään mitään, ennen kuin nämä asiat ovat kunnossa.  Kukaan ei nimittäin osta sinulta yhtään mitään, jos:

  • sinua ei uskota
  • sinuun ei luoteta
  • sinusta ei tykätä
  • et tuota lisäarvoa
  • et tiedä selkeästi asiakkaan ongelmaa
  • et anna selkeää ratkaisua potentiaalisen asiakkaan ongelmaan.

Jos taas kuulut porukkaan, jolla nämä asiat ovat jo kunnossa, silloin kannattaa keskittyä näihin kysymyksiin:

  • Onko myymäsi palvelu/tuote omasi vai toisen (eli affiliatetuote)?
  • Minkä todellisen ongelman palvelu/tuote ratkaisee?
  • Mikä on potentiaalinen asiakaskuntasi?
  • Onko palvelun/tuotteen ongelma itse keksitty, vai onko ongelma tullut esille jotain muuta kautta?

4. Affiliatemarkkinointi eli suosittele toisen yrityksen tai brändin tuotteita

Suurin ongelma affiliatemarkkinoinnissa on se, että juuri kukaan ei Suomessa tiedä, miten se oikeasti toimii, mikä johtaa siihen, että bloggaajat ja yrittäjät kopioivat joltakin toiselta henkilöltä strategioita ja tekniikoita… Ja ihmettelevät sen jälkeen, miksi kauppa ei käy.

Homma ei koskaan toimi näin.

Miksi? Koska bloggaajat ja yritykset luulevat, että kyseinen yritys/henkilö tienaa affiliatemarkkinnoinilla, vaikka totuus saattaa olla ihan toinen.

Affiliatemarkkinoinnin ajatuksena on siis suositella jonkun muun tuotteita. Affiliatemarkkinointi ei kuitenkaan toimi niin, että päätät ottaa yritykseen yhteyttä ja saat yritykseltä linkin. Sen jälkeen laitat kyseisen linkin sataan eri kohtaan blogissasi ja toivot kädet ristissä tuloksia ja kauppoja. EI!

Tarvitset mullistavan menetelmän, joka maksimoi affiliatepostausten liikenteen. Liikenteen saaminen kyseiseen postaukseen on kriittistä, koska Suomessa ei ole valtavia massoja lukemassa blogeja. Kun saat riittävästi ihmisiä affiliatepostaukseen, tulojen saaminenkin on astetta helpompaa.

Saatat pohtia jo nyt tällaisia kysymyksiä:
  • Miten ratkaiset potentiaalisen asiakkaan ongelman?
  • Miten ohjaat liikennettä enemmän blogiisi ja siitä affiliatepostaukseen, jotta saat enemmän rahaa?
  • Miten toimit affiliatemarkkinoinnin kanssa eettisesti ja lain puitteissa oikein?
  • Miten luot luotettavat ja tykästyttävät postaukset, jotta potentiaaliset asiakkaat ostavat affiliatelinkin kautta tuotteita?

Pienellä vaivalla ja jopa yhdellä tuotteella on mahdollisuus päästä hyviin ja säännöllisiin komissioihin. Olen tehnyt affiliatemarkkinointia vuodesta 2016 lähtien. Oikeastaan ihastuin siihen jo vuonna 2007, mutta kaiken tiedon opiskelu englannin kielellä olisi vaatinut niin paljon vaivaa, etten pystynyt siihen. Vuonna 2016 päätin kokeilla ”onneani” uudelleen. Ja tällä kertaa onnistuin.

Julkaisin kesäkuussa 2016 blogipostauksen, joka toi ensimmäiset affiliatekomissiot heinäkuussa. Tähän päivään mennessä tuo yksi ainoa postaus on tuonut minulle yli 33 000 € affiliatekomissioita. Maksimoimalla lukijamäärän affiliatepostaukseen nostat komissioiden määrää lähes huomaamattasi.

5. Kirjoita myytävä e-kirja

Kirjan ei tarvitse aina olla fyysisessä muodossa, jotta asiakkaat ostaisivat sitä. E-kirja on loistava vaihtoehto lisätä verkkokauppasi myyntiä ja saada blogisi tuottamaan.

Suomi on täynnä loistavia yrittäjiä, jotka ovat erittäin ahkeria ja oman alansa parhaimpia asiantuntijoita. He käyttävät omaa aikaansa liiketoiminnan kehittämiseen ja kasvattamiseen.

Ongelma hyvin usein on kuitenkin se, että yrittäjät vaihtavat omaa aikaansa rahaan. Ja aikaa ei pysty skaalaamaan. Jokaisella on aina saman verran tunteja viikossa.

Ajatus e-kirjan kirjoittamisesta saattaa tuntua vaikealta

Erilaisia kysymyksiä saattaa pyöriä päässäsi. Saatat miettiä muun muassa näitä kysymyksiä:

  • Mistä voin kirjoittaa kirjan?
  • Kuunteleeko kukaan minun ajatuksiani?
  • Entä jos minulla ei ole mitään sanottavaa?
  • Miten kirja pitää muotoilla?
  • Miten saan kirjan oikoluettua?
  • Miten saan sen sellaiseen muotoon, että se on helppo ladata?
  • Millä hinnalla e-kirjaa pitäisi myydä?
  • Miten kirjaa markkinoidaan?
  • Missä voin myydä kirjaa?
  • Mitä teen, jos kukaan ei ostakaan kirjaani?
  • Tarjoan fyysisiä palveluita asiakkailleni, eikä minulla ole mitään, mitä voisin myydä digitaalisena. Mitä teen?

Helpotan olotilaasi hiukan.  Jokaisella meillä on nimittäin jotain sellaista tietotaitoa, jonka voi muuttaa e-kirjamuotoon. Saattaa olla, että tarjoat konmarituspalveluita ihmisille (kodin siivous ja järjestely) ja mietit: ”Miten saan saman vietyä digitaaliseen muotoon?”

Voit kysyä itseltäsi: mitä asiakkaani kysyvät jokaisella käynnillään eniten? Mihin kysymyksiin joudun vastaamaan kerta toisensa jälkeen?  Voit paketoida tuon tiedon e-kirjamuotoon ja myydä ja suositella sitä omilla sivuillasi.  Sellaista e-kirjaa ei kannata kirjoittaa, jolla ei ole kysyntää. Tässä asiassa autan sinua.

Kun tein itse toisen kerran ison päätöksen aloittaa yrittäjänä, halusin rakentaa liiketoiminnan, joka ei sitoisi minua ajallisesti tai maantieteellisesti.

Kun sain tilaisuuden kirjoittaa oman e-kirjan, en epäröinyt hetkeäkään. Onneksi en epäröinyt, sillä tuo päätös toi minulle ensimmäisenä vuotena yli 31 000 euroa myyntiä. Parasta tässä on se, että melkeinpä kuka tahansa yrittäjä voi kirjoittaa oman e-kirjan ja myydä sitä omille asiakkailleen.

Etkö tiedä mistä aloittaa? Aloita vaikkapa tällä: Miten kirjoittaa e-kirja, jota varmasti ostetaan?

6. Rakenna oma verkkokurssi

Moni yrittäjä tekee sen virheen, että pyrkii tekemään ”täydellisen” verkkokurssin ja sen jälkeen vasta alkaa myymään sitä. Tämä on aina väärä lähestymistapa.

Alkuun pitää aina tietää, onko kurssilla mahdollisesti edes menekkiä ja vasta sen jälkeen tehdä kyseinen kurssi. Kun teet verkkokurssin tällä tavalla, varmistat että et hukkaa aikaasi turhaan sellaisen tekemiseen, johon ihmiset eivät edes tarvitse apua.

Verkkokurssin aiheen pitää olla kiinnostava ja sellainen, josta on selkeä hyöty asiakkaallesi. Verkkokurssin kulmaa pitää myös testata. Sanomaa pitää testata, jonka jälkeen luoda vasta itse kurssi.

Miten testaaminen sitten onnistuu?
  1. Sinulla pitää olla idea ja lopputulos mielessä, mitä tapahtuu kun asiakas käy kurssin.
  2. Kurssin pitää ratkaista jokin asiakkaan ongelma.
  3. Sinulla pitää olla selkeä menetelmä sille, miten saat ihmisiä lukemaan verkkokurssisi myyntisivun.
  4. Meneekö kurssia kaupaksi? Montako euroa laitat kurssin myyntiin ja paljonko saat rahaa takaisin?

Nämä neljä kohtaa ovat vasta testauksen alkua. En paljastanut jokaista yksityiskohtaa, koska kerron niistä enemmän ”Näin teet ensimmäisen verkkokurssisi” -verkkokurssilla.

”Näin teet ensimmäisen verkkokurssin” -verkkokurssilla tarkoituksena on auttaa sinua rakentamaan oma ensimmäinen verkkokurssi, joka menee oikeasti myös kaupaksi. Kurssilla autan sinua yksityiskohtaisten askeleiden avulla

  • löytämään parhaan kurssi-idean
  • testaamaan sitä markkinoilla
  • ja vasta sen jälkeen tekemään sen valmiiksi.

7. Tee blogillesi myynti- ja markkinointistrategia

Jokaisella menestyvällä yrityksellä on suunnitelma sille, miten myynti tapahtuu. Yrityksillä on jokin prosessi tai menetelmä ja tieto siitä, miten he saavat uusia asiakkaita lisää.

Suurimmalla osalla menetelmä näyttää tältä:

  1. Ohjataan lukijoita blogiin sosiaalisen median kanavista (jakamalla postauksia somessa).
  2. Ohjataan lukijaa muutamaan postaukseen, rakennetaan luottamusta ja uskottavuutta.
  3. Annetaan jotain ekstraa ilmaiseksi, jolloin lukija liittyy sähköpostilistalle.
  4. Myydään tai suositellaan tuotteita/palveluja sähköpostilistan kautta.
  5. Kampanjoidaan Googlessa ja/tai Facebookissa.
  6. Uudelleen kampanjoidaan Facebookissa.
Kuulostaako vaikealta?

Menetelmän konkreettinen rakentaminen (eli myyntitunneli, -putki tai -funneli) saattaa olla sinulle sanana jo ihan kauhea mörkö. Ja niin se oli minullekin yritysurani alussa. Tein kyllä erilaisia menetelmiä, mutta harvoin niistä yksikään toimi käytännössä.

Yritin, yritin. Testasin ja testasin. Välillä menetin hermoni ja olin valmis luovuttamaan. Jatkoin testaamista ja ymmärsin lopulta, mitkä lainalaisuudet pätevät myyntiin ja markkinointiin. Testasin näitä myynti- ja markkinointistrategioita itse, jonka jälkeen testasin samoja myös asiakkailleni ja tulos oli AINA sama.

Kauppa kävi. Rahaa tuli yritykselle.

Koko prosessin ja menetelmän rakentaminen vie paljon aikaa (useamman viikon), varsinkin, jos tarvittavat ohjelmat eivät ole tuttuja. Haluan kuitenkin auttaa ihmisiä rakentamaan tämänkaltaisia tunneleita, sillä ne mahdollistavat tasaisemman myynnin ja asiakkaiden saannin.

Kun olet valmis aloittamaan ensimmäisen myyntitunnelisi rakentamisen, ota yhteyttä (sähköpostilla info(at)suomensisaltomedia.fi), niin jutellaan lisää.

8. Aloita sähköpostilistan kokoaminen tai kasvata sitä

Sähköpostilistan kasvattaminen saattaa olla fiksuin päätös, minkä teet. Sähköpostien saaminen ja sitä kautta tuotteiden ja palveluiden myyminen nimittäin toimii – edelleen. Isot yritykset tekevät sitä. He eivät vain puhu siitä, koska silloinhan se menettäisi merkityksensä. Mitä vähemmän pienet yritykset käyttävät sähköpostimarkkinointia, sitä enemmän isot yritykset voivat tehdä myyntiä.

Sähköpostimarkkinointi on kustannustehokkain ja kätevin ratkaisu tuotteiden myyntiin. Tässä on kuusi syytä, miksi sähköpostimarkkinointi toimii todella hyvin.

  1. Se on tehokkaampaa kuin sosiaalinen media. (Jokaista yhtä dollaria kohti sähköpostimarkkinointi tuo 44 dollaria takaisin.)
  2. Se maksaa vähemmän kuin normaali ”mainonta”. (Mailchimp on maksuton 2000 osoitteeseen saakka, Active Campaign maksaa alkaen 9 $ kuukaudessa. Yritäpä tehdä Google Ads -mainontaa 9 dollarilla kuukaudessa…)
  3. Se on personoitavissa. (Pystymme muun muassa puhuttelemaan ihmisiä heidän etunimillään, mikä ei onnistu somessa.)
  4. Oikein tehtynä se ei tunnu edes myynniltä. (Saan aina kampanjoiden aikana palautetta, että viestit eivät edes tunnu siltä, että niissä myydään jotain.)
  5. Se on mitattavaa. (Kuinka monelle lähetetty, kuinka moni avannut, kuinka moni klikannut, kuinka moni lähetti kaverilleen…)
  6. Jos lukijalla on kännykässä sähköposti, sähköpostit tulevat myös kännykkään. (Tavoitat ihmiset juuri silloin kun haluat, kunhan se tehdään lukijaa kunnioittaen ja arvostaen.)

Sähköpostimarkkinoinnin avulla olen kasvattanut liiketoimintaani ihan yritykseni alusta asti, ja se on edelleen parhaimpia myyntikanaviani. Voin lähettää täsmällisesti segmentoituja viestejä vaikka 150 ihmiselle (listani koko on tällä hetkellä yli 8300) ja tehdä myyntiä 3500 euroa viikossa.

Saavutettuja tuloksia sähköpostimarkkinoinnin avulla

Olen myös auttanut kymmeniä asiakkaitani tekemään myyntiä sähköpostimarkkinoinnin avulla. Eräskin asiakkaani lähettää 3 uutiskirjettä viikossa ja myy jokaisella kirjeellä keskimäärin 125 € (kuukaudessa noin 1 500 €). Tämä on asiakkaani sivubisnes ja pyörii puhtaasti sähköpostimarkkinoinnilla.

Hän arvioi, että tekee vuosittain myyntiä noin 22 000 €. Asiakkaani myy fyysisiä kirjoja, ja kaksi kertaa vuodessa hän lanseeraa 5 viikon mittaisen verkkokurssin.

Eräs asiakkaani pohti, voiko sähköpostimarkkinointia hyödyntää, jos listalla on alle 50 ihmistä. Kannustin häntä kokeilemaan. Lopputuloksena hän sai 3 asiakasta työpajaansa (tavoite oli 4), ja hänen listallaan oli tuolloin alle 50 ihmistä. Huikea konversio!

Näiden kahdeksan kohdan avulla pääset liikkeelle, koska olen itse sinua auttamassa kohti parempaa blogia ja sitä, miten kehittyä bloggaajana.

Minkä sinä otat seuraavana käyttöön?

Pinnaa postaus Pinterestiin

8 keinoa kehittyä (yritys)bloggaajana

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit