En tarvitse blogia – haluan vain myydä verkkokurssiani

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Olen saanut edellisten kuukausien aikana hämmentävän monta sähköpostia, joissa on kerrottu, että

”Kiitos ei, en tarvitse blogia, haluan vain myydä omaa verkkokurssiani”.

Mahtavaa! Yrittäjänä se onkin ehdottomasti tärkein asia, mihin sinun tulee keskittyä. Mutta jos saan kysyä, miten ajattelit myydä verkkokurssiasi? Ja kenelle?

Kenties ajattelit mainostaa kurssia Facebookissa? Tai ehkä ajattelit, kuten niin moni muukin, että verkkokurssi myy itse itsensä. Riittää, että laitat sen vain verkkokauppaan myyntiin.

Mutta sitten taisit huomata, ettei kurssi menekään kaupaksi…

Lue myös tämä: Näin suunnittelet ja teet oman verkkokurssin

Siinä tapauksessa pyydän kauniisti, että luet tämän postauksen läpi. Haluan korjata muutaman väärän käsityksen, joita valitettavan useilla digiyrittäjillä on.

En tarvitse blogia – haluan vain myydä verkkokurssiani

Lukemalla tämän postauksen:

  • Tiedät, miksi bloggaaminen on tärkeä osa markkinointia.
  • Opit, miksi bloggaaminen on tärkeää tuloksellisen myynnin kannalta.
  • Näet, että bloggaaminen on helppoa, kun se tehdään oikealla tavalla.

Olen puhunut useissa postauksissa siitä, että markkinointi ja myynti verkossa on aivan erilaista kuin kasvotusten. Ja usko pois, kasvotusten se on paljon helpompaa! Nimittäin verkossa sinun täytyy taistella päivittäin satojen ja tuhansien erilaisten ärsykkeiden kanssa:

  • vilkkuvat bannerit
  • saapuneen sähköpostin kilahdus
  • meseviesti
  • puhelu asiakkaalta
  • tekstiviesti lapselta
  • 158 muuta somejulkaisua
  • 351 muuta blogipostausta
  • 28 muuta sähköpostia

Ja monesti nämä tulevat juuri samaan aikaan! 😀

Puhumattakaan siitä, että somessa sisältöä jaetaan runsain mitoin joka minuutti. Julkaisu, jonka jaoit aamupäivällä Facebookiin on iltapäivällä jo unohtunut.

Lue myös tämä: Verkkokurssin tekeminen: Näin suunnittelet ja teet ensimmäisen verkkokurssin

Ja kaiken tämän keskellä olet sinä. Upea yrittäjä, joka haluaa vain auttaa asiakkaitaan voimaan paremmin. Menestymään. Tekemään tulosta. Rentoutumaan. Mikä sinun unelma-ammattisi onkaan.

Mutta nyt joudun pudottamaan sinut pilvilinnoista alas. Ei riitä, että SAAT asiakkaasi huomion. Sinun tulee vielä VAKUUTTAA hänet tulemaan sivustollesi, siirtymään verkkokauppaan ja ostamaan tuotteesi.

HUOH! Onpa paljon hommaa ja muistettavaa… Pitäisikö vain luovuttaa? No ei! Mutta tiedän, että tekemistä on jonkin verran.

Blogin tavoitteena on erottua muista

Oletko koskaan tehnyt näin? Tunnusta pois, minäkin olen.

Olet nähnyt somessa upean julkaisun tai kuvan ja houkuttelevan tekstin. Saat siitä idean ja muokkaat tekstiä hieman, etsit eri kuvan ja julkaiset omassa somekanavassasi. Mutta hämmästys on suuri, kun alkuperäinen julkaisu sai 500 reaktiota ja sinun julkaisusi vain 10.

Mikä meni pieleen?

Se, että sinun tekstisi ei resonoinut sinun yleisösi kanssa. Jokainen yleisö sekä lukija- ja asiakaskunta on uniikki. Vaikka monet saattavat seurata saman alan yrittäjiä, jokaisella yrityksellä on uniikki asiakas- ja lukijakuntansa.

Siksi kilpailijan tekstit eivät resonoi sinun yleisösi kanssa.

Sinun tehtävänäsi on löytää oma uniikki näkökulma, ääni ja tyyli tuottaa sisältöä. Ja sen teet tunnistamalla oman unelma-asiakkaasi.

Kun löydät ja tunnistat oman unelma-asiakkaasi, alat ymmärtää, mikä heille on tärkeää ja miksi he kuuntelisivat sinua kilpailijan sijasta.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

Blogin avulla rakennat omaa yleisöäsi pitkäjänteisesti

Luottamuksen rakentaminen verkossa on haastavampaa kuin kasvotusten. Ihmiset (varsinkaan suomalaiset) eivät usko ensimmäisellä kerralla mitään, mitä sanot. Esimerkiksi, kun julkaisin kerran tämän postauksen, sain todella negatiivista palautetta somessa. Minua lähes kutsuttiin huijariksi.

Mutta tämä on ymmärrettävää.

Koska me vain olemme skeptisiä, kun kuulemme jotain tällaista ensimmäistä kertaa. Vuosien saatossa olen toistanut tätä kaavaa näyttämällä tuloksia ja kertomalla avoimesti, miten olen onnistunut. Ja pikkuhiljaa ihmiset ovat alkaneet uskoa ja luottaa.

Mutta ilman blogia tämä olisi ollut lähes mahdotonta. En ainakaan tiedä, miten olisin tässä onnistunut pelkästään somen avulla.

Minulle sanottiin tässä jokin aika sitten, että voin saada jopa 25 000 ihmistä sähköpostilistalleni. Sanoin, etten halua. Sanoin, etten halua listalleni sellaisia ihmisiä, jotka eivät tunne minua tai tiedä kuka olen.

Miksi?

Koska nämä ihmiset eivät välttämättä tykkää siitä tyylistä, jolla opetan. He saattavat pettyä ja pyytää rahojen palautusta. He saattavat antaa negatiivisia palautteita. Ja sen haluan välttää.

Mitä sen sijaan haluan?

Haluan, että ihmiset voivat luottaa siihen, että tullessaan kursseilleni he saavat yhtä hyvää (ja oikeastaan parempaa) laatua ja sisältöä kuin blogissa ja viikkokirjeissä. Haluan, että he tietävät ja tuntevat minut entuudestaan. Haluan, että heidän on hyvä olla.

Tämä onnistuu sillä, että kirjoitan laadukasta ja auttavaa sisältöä blogiini (ihan samalla tavalla kuin opetan kursseillani). Ei sillä, että julkaisen yksittäisiä postauksia ja mainoksia somessa.

Haluatko oikeasti myydä kurssiasi tai e-kirjaasi?

Jotta saamme asiakkaan ostamaan verkossa, hänen täytyy ensin tutustua meihin, tykätä meistä ja luottaa meihin. Kukaan ei halua ostaa sikaa säkissä. Ja verkossa siihen on suurempi riski. Siksi meidän tehtävänämme on käyttää enemmän aikaa ja vaivaa luottamuksen rakentamiseen, jotta pystymme myymään tuotteita ja palveluita verkossa.

Ja siinä blogi jälleen astuu kuvaan.

Jos oikeasti haluat saada omaa kurssiasi myydyksi, suosittelen lämpimästi aloittamaan bloggaamisen. Minulla on antaa sinulle selkeä ja simppeli kaava, jonka avulla kasvatat blogia systemaattisesti ja pitkäjänteisesti.

Opetan sinulle yksinkertaisen keinon optimoida postaukset, jotta alat saamaan automaattista kävijävirtaa suoraan Googlesta – ilmaiseksi.

Älä ajattele blogia ylimääräisenä työnä. Ajattele sitä työn perustana. Se on pohja, joka rakentaa ja vahvistaa sinun brändiäsi, ja saa potentiaaliset asiakkaat löytämään juuri sinut kaikkien muiden vaihtoehtojen joukosta.

Oikein rakennettuna ja oikeanlaista sisältöä tuottamalla blogi markkinoi tuotteitasi sinun puolestasi. Ei enää tuputtamista, tyrkyttämistä eikä varsinkaan niitä kliseisiä mainoslauseita!

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: