Ensimmäisen digituotteeni markkinointi ja myynti meni näin

Sain eräältä valmennuksen opiskelijalta kysymyksen, miten lähdin aikoinaan markkinoimaan ensimmäistä digituotettani, joka on tämä. Tässä postauksessa kerron sinulle, miten ensimmäisen digituotteeni markkinointi ja myynti meni.

Ensimmäisen digituotteeni markkinointi ja myynti

Aivan aluksi haluan kertoa, että järkytyin siitä, miten paljon markkinointia täytyy todellisuudessa tehdä. Olin jotenkin juuttunut siihen ajatukseen, että kaikki haluavat ostaa e-kirjani, kunhan sen vain julkaisen. Tulin pilvilinnoista aika ryminällä alas, kun tajusin, että minun on oikeasti tehtävä töitä, että saan ääneni somessa kuuluviin.

Myyntisivu

Tuotteelle tein myyntisivun Digivallankumouksen ohjeiden mukaan. Myyntisivun versio 387. on nähtävissä täällä https://sinullakinonoikeusvaurastua.fi/ 

Versioita on oikeasti aivan järkyttävä määrä, koska saatoin yhden päivän aikana muokata myyntisivua viisi kertaa. Aivan silloin alussa olin tuon myyntisivun kanssa täysin fanaattinen, koska kuvittelin, että pelkästään se määrittelee, tuleeko myyntiä vai ei.

Totuus on kuitenkin toinen, ja palaan siihen jossain toisessa postauksessa enemmän.

Tuotteelle kannattaa olla oma erillinen myyntisivu ja vieläpä niin, että se on ihan omalla domainilla. Toki kurssien kohdalla tämä tulee haasteeksi, jos sinulla on useita kursseja usealla eri domainilla, jolloin opiskelijoilla on useita tunnuksia eri sivustoille tai kurssialustoille.

Jos mahdollista, rakenna yksi verkkokauppa ja kurssialusta omalla domainilla ja jokaiselle tuotteelle oma myyntisivu omalla domainilla. Tällä tavalla voit ohjata jokaiselta myyntisivulta samaan verkkokauppaan ja yhdelle kurssialustalle.

Myyntiaika

Digituotteiden myyntiaika voi olla joko kampanjatyylinen eli rajattu (esim. 7–14 päivää) tai jatkuva. Molemmissa on sekä hyvät että huonot puolet. Itse tykkään tehdä näitä rajattuja kamppiksia, joita kutsun termillä lanseeraus.

Ensimmäisen digituotteeni kohdalla lanseeraus kesti kaksi viikkoa. Sen jälkeen loppuivat markkinointitoimet – ja myynti.

Markkinointikanavat

Markkinointikanavia minulla oli useita. Käyn niitä alla läpi yksitellen. Kun lähdin markkinoimaan omaa tuotettani, järkytyin siitä, miten paljon markkinointia oikeastaan pitääkin tehdä. Minulle oli ”syötetty” idea siitä, että riittää kun teet tuotteen, pistät sen myyntiin ja mainokset pyörimään. Kaikki muu hoituu itsestään.

No näinhän se ei tietenkään mene. Vaikka toimimme verkossa, tämä on loppujen lopuksi asiakaspalvelubisnestä. Mitä paremmin pystyt palvelemaan asiakasta verkon kautta, sitä enemmän sinun on mahdollista tehdä myyntiä.

Facebook-yhteisö

Marraskuussa 2015 kun perustin yritykseni, minulla oli Unelma Onnellisuudesta -blogi ja Facebook-yhteisö, jossa oli 22 000–25 000 jäsentä. (En enää muista tarkkoja lukuja, pahoittelen.)

Facebook-yhteisölle markkinoin e-kirjaa ennakkoon parisen kuukautta (ehkä elokuusta 2015 lähtien). Julkaisin muun muassa nämä kansikuvat FB-sivulla:

Ensimmäisen digituotteeni markkinointi ja myynti

Kun e-kirja tuli lopulta myyntiin, tällaisella kansikuvalla markkinoin sitä:

Ensimmäisen digituotteeni markkinointi ja myynti

Unelma Onnellisuudesta -blogi

Unelmaonnellisuudesta.fi-blogiin kirjoitin muutamia postauksia aiheesta. Koin kuitenkin jo tässä vaiheessa jonkinlaista huonoa omaatuntoa (huijarisyndroomaa kenties), koska en osannut yhdistää unelmien toteuttamista ja taloudenhallintaa saman katon (eli blogin) alle.

Koin jo tässä vaiheessa, että taloudelle olisi hyvä olla oma sivusto, vaikka virallisesti en sitä saanutkaan koskaan tehtyä. Ennen kuin perustin tiiakonttinen.fi-blogin.

Nämä postaukset löytyvät vielä vanhasta blogista, jota ylläpitää nykyään Lauri Mäkinen:

Sähköpostimarkkinointi

Ennen kuin e-kirja oli valmis, olin kerännyt odotuslistaa. Odotuslistan tarkoituksena on koota yhteen aiheesta kiinnostuneet ihmiset saman katon alle. Näille ihmisille lähetin säännöllisesti viestejä, joissa kerroin talouteen liittyvistä asioista sekä siitä, mitä kulissien takana tapahtui e-kirjan osalta.

Lähetin pieniä sneak peek -juttuja luettavaksi ja pyysin noin paria kymmentä lukijaa lukemaan e-kirjan läpi ja antamaan siitä palautetta sekä kehitysehdotuksia. Nämä palautteet ovat vielä osittain kirjan myyntisivulla nähtävissä.

Sähköpostimarkkinoinnista en valitettavasti enää muista sitä, kuinka monta sähköpostia kampanjan aikana lähetin tai mitä niihin kirjoitin. Ensimmäinen sähköpostiviesti, jonka löysin Active Campaignin kätköistä on päivätty 10.8.2016.

Facebook-mainokset

Ensimmäisen 4 kuukauden aikana tein tehokasta Facebook-mainontaa, kunnes helmikuussa 2016 Facebook teki kuuluisat algoritmimuutoksensa.

Facebook-mainoksissa toteutin nykyäänkin olemassa olevaa suositusta, eli ensimmäisillä mainoksilla ohjasin ihmisiä e-kirjan myyntisivulle ja ne, jotka kävivät mutta eivät ostaneet, saivat toisen mainoksen nähtäväksi. Siihen saakka kun mainokset toimivat, tämä oli tuottava tapa tehdä myyntiä. Parhaimmillaan myin jopa 7 e-kirjaa päivässä (7 x 29 € = 203 € päivämyynti).

Pohdinkin tuolla meidän valmennuksen Facebook-ryhmässä jokin aika sitten, olisinko nyt blogivalmentaja, jos mainokset olisivat toimineet yhtä hyvin myös helmikuun jälkeen…

Ensimmäisen digituotteeni markkinointi ja myynti

Podcast

Lanseerauksen aikana minua haastateltiin myös yhteen podcastiin, josta tallennetta ei ole valitettavasti enää kuunneltavissa. Podcastin aiheena oli talouden hallinta pikkulapsiperheissä ja miten oman talouden kanssa voi lähteä helposti liikkeelle.

Lanseeraustiimi

Sen lisäksi että toteutin kaikki nämä markkinointitoimenpiteet, minulla oli pieni mutta ahkera lanseeraustiimi. Lanseeraustiimin tarkoituksena oli kertoa ja kommentoida somessa kirjaan liittyviä julkaisuja. Nämä henkilöt olivat myös saaneet e-kirjan luettavaksi ennakkoon ja olivat antaneet minulle siitä palautetta, jota sain käyttää kirjan markkinoinnissa.

Lanseeraustiimin jäsenet olivat myös kumppaneita, eli he saivat oman affiliatelinkin. Kun heidän kauttaan tuli myyntiä, maksoin heille pienen rahallisen komission tuloksia vastaan. Tässä vaiheessa en valitettavasti enää muista, millainen suhdeluku omalla ja kumppaneiden myynnillä silloin oli.

Palautteet ja testimonialit

Sitä mukaa kun kirjaa meni kaupaksi, aloin käyttää palautteita ja tuloksia markkinoinnin tukena. Aloin kertoa julkisesti, miten paljon e-kirjaa oli myyty ja millaisia tuloksia perheet sen avulla olivat saaneet. Haastattelin osaa e-kirjan lukijoista ja kirjoitin heistä anonyymin tarinan blogiini.

Tulokset

Millaisia tuloksia markkinointitoimenpiteet toivat? Tässä on yksi kuvakaappaus, jossa on koottuna useamman kuukauden myynnit:

 

Maaliskuusta 2016 alkaen tiiakonttinen.fi-blogi

Ajan kanssa markkinointitoimenpiteitä tuli lisää, kuten tämä blogi. Tästäkin blogista löytyy vielä ihan tuolta alkupäästä muutamia postauksia, jotka liittyvät talouteen ja e-kirjan myyntiin. Olen päivittänyt osan niistä postauksista ja lisännyt sinne linkkejä tai kuvia e-kirjan myyntisivulle.

Suurimman osan talouteen liittyvistä postauksista olen kuitenkin poistanut, sillä koin, että siirtyminen bloggaamiseen ja bloggaamisen opettamiseen olisi luonut sen verran ison ristiriidan, että uskottavuuden ja luottamuksen rakentaminen olisi kestänyt huomattavasti kauemmin.

Kuten olen muissakin postauksissa kertonut, muistutan vielä kerran:

Blogin aihe kannattaa rajata tarkasti ja keskittyä tuohon aiheeseen riittävän pitkään. Se rakentaa asiantuntijuutta, brändiä, uskottavuutta ja luottamusta. Ja ne yhdistettynä markkinointiin ja myyntiin tuovat lopulta euroja yrityksen (tai bloggaajan) tilille.

Olipa kiva kirjoittaa tällainen katsaus yrittäjyyden alkuajoista. Millaisia ajatuksia sinulle nousi tästä postauksesta? Kommentoi ihmeessä alle, ja jutellaan lisää!

Julkaistu kategoriassa:
tiialogolla

Hei, olen Tiia Konttinen ja olen Suomen tuloksellisin yritysblogivalmentaja. Autan kunnianhimoisia yrittäjiä ja verkkovalmentajia kasvattamaan liikevaihtoa automatisoimalla myyntiä yritysblogin ja markkinointiatomaatioiden avulla.

Olen valmentanut yli 3500 bloggaajaa ja yrittäjää vuodesta 2016 alkaen hyödyntämään blogia ja sisältömarkkinointia myynnin kasvattamiseksi.

Olen myös tehnyt 600 000 € myyntiä hyödyntämällä yritysblogia ja digitaalisia tuotteita.

Jos olet kunnianhimoinen, haluat kasvattaa omaa liiketoimintaa ja rakastat kirjoittamista, olet tullut oikeaan paikkaan. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Uusin videoni:

Tarvitsen apua

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 298 tilaajien joukkoon