6 digituotetta jotka voit tehdä viikossa

Olet saattanut törmätä sanaan digituote useamman kerran. Digituotteet ovat tuotteita, joita ei tarvitse varastoida, postittaa tai pakata. Ne ovat nimensä mukaan digitaalisia tuotteita.

Digituotteet ovat yrityksen kuin yrityksen keinoja kasvattaa yrityksen myyntiä ilman, että yrittäjän tai työntekijöiden tarvitsee käyttää enempää työaikaa työn tekemiseen.

Kyllä, hetkellisesti työaika lisääntyy, kun digituote tehdään, mutta sen jälkeen digituotteita voi myydä (lähestulkoon) rajattomasti.

Henkilökohtaisesti suosittelen, että digituotteen päivittää tai uudistaa 1–2 vuoden välein, jotta se pysyy freesinä ja ajankohtaisena.  Päivittäminen on kuitenkin nopeaa tai ainakin nopeampaa kuin uuden tuotteen tekeminen.

Tässä postauksessa kerron sinulle 6 erilaista digituotetta, jotka voit tehdä viikossa.

6 digituotetta, jotka voit tehdä viikossa

1. E-kirjat

Hintahaarukka 10–30 €

Kun menet kirjakauppaan ja ostat kirjan, olet varmasti tottunut siihen, että kirjat ovat 100–300 sivua pitkiä. E-kirjat ovat yleensä 30–80 sivun pituisia. 80-sivuinen e-kirja on jo todella laaja, ja siitä saisi helposti kaksi erillistä kirjaa.

Koska e-kirjoja luetaan tyypillisesti kännykällä tai tabletilla, niitä ei kannata tehdä liian pitkiksi. Sitä paitsi lyhyet, tiiviisti rajatut e-kirjat ovat huomattavasti helpommin myytäviä kuin pitkät ja laajat.

Minun ensimmäisessä e-kirjassani oli 63 sivua, toisessa 148 sivua. Ensimmäisen e-kirjan kirjoittamiseen minulta meni puoli vuotta mutta seuraaviin noin viikko.

Lue myös tämä: Miten kirjoittaa e-kirja, jota varmasti ostetaan?

Ennen kirjoittamisen aloittamista on hyvä, että suunnittelet e-kirjan rungon ja sisällysluettelon sekä listaat ranskalaisilla viivoilla tärkeimmät kohdat. Sen jälkeen kirjoittaminen on helpompaa ja sujuu nopeammin.

2. Työkirjat

Hintahaarukka 15–35 €

E-kirjan rinnalle voi tehdä siihen liittyvän työkirjan. (Halutessaan ne voi myös yhdistää.) Työkirja on huomattavasti konkreettisempi kuin e-kirja, ja työkirjan avulla on mahdollista saada parempia tuloksia. E-kirjassa on pääsääntöisesti teoriaa, työkirjassa käytännön tehtäviä.

Työkirjojen tekeminen sopii parhaiten henkilölle, joka tykkää tehdä listoja ja ottaa konkreettisia steppejä. Jos asetat itsellesi tavoitteita, pilkot ne pienempiin osatavoitteisiin ja tehtäviin, työkirjan tekeminen on sinulle helppoa kuin heinänteko.

Työkirjat sopivat mihin tahansa itsensä kehittämiseen, kuten

  • taloudenhallintaan
  • kodin järjestämiseen
  • lasten kasvatukseen
  • puutarhan suunnitteluun
  • liiketoimintasuunnitelman tekemiseen
  • asukokonaisuuksien suunnitteluun.

Vain mielikuvitus on rajana!

3. Erilaiset ladattavat suunnitelmat ja mallit

Hintahaarukka 3–15 €

Harrastatko bujoa? Tykkäätkö suunnitella omannäköistäsi kalenteria? Onko sinulla iso liuta malleja, joita käytät aktiivisesti? Entä oletko koskaan miettinyt, että voisit siirtää nämä pdf-tiedostomuotoon ja myydä muillekin?

Olipa kyseessä vuosisuunnitelma, markkinoinnin vuosikello, ateriasuunnitelma tai vaikka ostoslistapohja, maailmalla digitaalisten suunnitelmien ja mallien kauppa käy kuumana.

Kysyntää siis on, ja koska tämänkaltaiset mallit on helppo tehdä vaikka Canvalla, tarjontaakin on paljon. Siksi sinun kannattaa keksiä joku uniikki tapa tehdä, suunnitella tai markkinoida omia mallejasi.

4. Listat

Hintahaarukka 5–50 €

Okei, ehkä et ole tullut ajatelleeksi, että taulukkolaskentaohjelmassa oleva valmis lista voisi olla jotain, mitä myydä. Mutta mieti hetki.

Olet kauneusbloggaaja ja etsit Googlesta erilaisia affiliate-ohjelmia, joihin voisit liittyä. Teet viikon töitä ja löydät 100 erilaista affiliate-ohjelmaa niin Suomesta kuin ulkomailtakin.

Kuinka moni muu kauneusbloggaaja olisi valmis maksamaan sinulle tästä listasta? Aika moni.

5. Grafiikat

Hintahaarukka 20–80 €

Oletko käynyt Creative Marketissa? Tiesithän, että siellä on lukemattomia valmiita, hieman muokattavia malleja myynnissä? Ja tiesithän, että ihan tavalliset ihmiset suunnittelevat, tekevät ja myyvät niitä?

Jos sinulla on graafista silmää, aikaa ja Canva käytössäsi, sinäkin voit tehdä valmiita grafiikoita muille. Valitset vain alan, johon haluat erikoistua (esimerkiksi Life Coach tai PT), suunnittelet erilaisia versioita sisällöistä, tallennat ne Canvaan ja myyt esimerkiksi Creative Marketin kautta.

6 digituotetta jotka voit tehdä viikossa

6. Minikurssit

Hintahaarukka 10–50 €

Minikurssi on nimensä mukaisesti lyhyt. Minikurssin pituus on 5–14 päivää, ja sen voi toteuttaa esimerkiksi sähköpostikurssina. Kurssin voi myös toteuttaa live-webinaarina tai livenä Facebook-ryhmässä.

Materiaalia ei ole paljon, ja sitä on helppo kuluttaa.

Minikurssin tekeminen on paitsi hauskaa myös opettavaista. Kun kurssilla on menekkiä, siitä voi tehdä hieman laajemman version ja myydä sitä korkeammalla hinnalla.

Kurssien kannattaa aina olla tarkasti rajattuja, sillä laajoja, kokonaisvaltaisia kursseja on vaikeampi myydä. Helpot, pienet ja nopeasti opiskeltavat kurssit, jotka antavat täsmäohjeita, on aina helpompi saada kaupaksi.

Muutamia vinkkejä ennen digitaalisten tuotteiden tekemistä

  • Tutki rauhassa aihetta, josta olet tekemässä digituotteen.
  • Varmista, että aiheella on kysyntää. (Sen siis pitää kiinnostaa, ja ihmisten on oltava valmiita maksamaan siitä.)
  • Suunnittele tuote ensin vihkoon tai paperille ennen kuin alat tekemään.
  • Myy tuote ennakkoon ennen kuin teet sen valmiiksi. (Näin varmistat, että sitä oikeasti ostetaan etkä käytä aikaa turhaan.)
  • Ensimmäisen version jälkeen poista tuote myynnistä, tee sille odotuslista ja pyydä ostajilta palautetta.
  • Päivitä materiaalia palautteiden perusteella + lisää palautteita tuotteen myyntisivulle.
  • Lanseeraa tuote kunnolla.
  • Hyödynnä mahdollisimman pitkälle ilmaisia työkaluja, kuten Canvaa, Zoomia ja Google Drivea.
  • Valitse joku valmis myyntialusta, jonka kautta myynti ja tuotteen toimitus on automatisoitu.

Nyt tiedät 6 digituotetta, jotka voit tehdä viikossa.

Oletko kokeillut jonkun digitaalisen tuotteen tekemistä?

Kerro kokemuksistasi! Jutellaan lisää ⬇️