Mitä kotisivujen etusivulla tulisi olla?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Mitä kotisivujen etusivulla tulisi olla? Entä blogin? Ja tarvitseeko etusivua ollenkaan?

Näihin kysymyksiin saan säännöllisesti vastailla, joten ajattelin purkaa ideoita ja ehdotuksia myös tänne blogin puolelle. Henkilökohtaisesti en ole etusivua vastaan enkä sen puolesta, vaan enemmänkin lähtisin katsomaan, mikä koko blogin tai sivuston tavoite ja tarkoitus on.

Kun uusi henkilö tulee etusivullesi, hän tekee kolmessa sekunnissa päätöksen, jatkaako eteenpäin vai ei. Jos olet yrittäjä, suosittelen lämpimästi, että mietit, miten voit tehdä hyvän ensivaikutelman.

Jos kyseessä on ”vain blogi”, silloin etusivua ei tarvitse olla ollenkaan, vaan blogitekstit voidaan ryhmitellä suoraan etusivulle.

Mitä kotisivujen etusivulla tulisi olla?

Etusivuhan tarkoittaa domainia ilman mitään liitteitä. Esimerkiksi minun etusivuni on https://tiiakonttinen.fi. Tämän rinnalla sivuillani on 42 julkaistua alasivua ja 30 luonnostilassa olevaa alasivua.

Blogeissa etusivu tulee tarpeelliseksi viimeistään siinä vaiheessa, kun blogia haluaa lähteä tekemään ammattimaisemmin. Etusivulle voidaan koota aikaisempia yhteistöitä, palautteita mutta myös luetuimpia postauksia.

Edellinen etusivuni on julkaistu 2.11.2022. Työstin sitä aika pitkään, mutta tällä hetkellä olen siihen erittäin tyytyväinen.

Etusivun rakenne

Etusivu kannattaa purkaa osiin. Näin se pysyy koossa eikä lähde rönsyilemään liikaa. Etusivu voidaan jakaa 10–12 eri osaan. Tässä esimerkissä osia on 10.

Ennen kuin lähdet muokkaamaan, muuttamaan ja kirjoittamaan uusiksi koko etusivua, vastaa alla oleviin kysymyksiin:

  • Mikä on kotisivujen tavoite?
  • Mikä on etusivun tavoite?
  • Mitä haluat, että kävijä tekee sen jälkeen, kun hän tulee etusivullesi?

Yleensä etusivulla vietetään aikaa alle 30 sekuntia. Se on paikka, josta nopeasti siirrytään muualle, kuten blogiin, kauppaan tai palvelujen pariin.

Parhaimmillaan olen saanut kävijän pysymään etusivullani lähes kaksi minuuttia. Hauska nähdä uudistuksen jälkeen, paljonko aikaa siinä nyt vietetään.

Mikä kotisivujen tavoite on?

Voisi luulla, että jokaisella yrittäjällä kotisivujen tavoitteena on tehdä myyntiä. Harmillisesti etusivu ei houkuttele ostamaan yhtään mitään. Vika ei ole yrittäjässä eikä kotisivujen tekijässä, vaan siinä, että tavoitetta ei ole yhdessä määritelty.

Kotisivujen etusivuissa toistuu yleensä aina sama kaava. Siinä kerrotaan yrityksestä ja yrittäjästä sekä listataan yrittäjän tarinaa, osaamista ja saavutuksia.

Vaikka nämä ovatkin olennaisia uskottavuuden ja luottamuksen kannalta, niiden paikka ei ole etusivulla.

Jos kotisivujen tavoite on kerätä liidejä, etusivu on rakennettava se tavoite mielessä. Jos sen tavoitteena on puolestaan saada yhteydenottoja tai myyntiä, etusivua on muokattava vastaamaan sen tavoitetta.

Kaikkea kaikille on ei mitään kenellekään. Jos siis etusivulla on esitelty kaikki liittymislahjat, tuotteet ja palvelut, voit uskoa, että etusivulta poistutaan nopeammin kuin ehdit kissaa sanoa.

Mikä on etusivun tavoite?

Etusivun tavoite tulisi olla sama kuin kotisivujen tavoite, mutta joissakin tilanteissa tavoitteet voivat poiketa toisistaan. Esimerkiksi lanseerausten ja kampanjoiden aikana etusivun tavoite voi muuttua liidien keräämisestä suoraan myyntiin. Silloin etusivuja tulee olla useampia, jotta ne voidaan vaihtaa tarpeen tullen.

Mitä kotisivujen etusivulla tulisi olla

Mitä haluat, että kävijä tekee sen jälkeen, kun hän tulee etusivullesi?

Tässä kohtaa tekeminen yleensä hajoaa. Kävijälle ei rakenneta selkeää polkua, jota hän kulkee mielellään. Polun on tuettava tavoitetta.

Jos tavoitteena on liidien kerääminen, etusivun ensimmäisessä kolmanneksessa on oltava mahdollisuus liittyä sähköpostilistalle. Jos tavoite on myydä jotain, ensimmäisessä kolmanneksessa on ohjattava ostamaan kyseinen tuote tai palvelu.

Näin kun tätä lukee, se tuntuu itsestäänselvältä. Mutta uskallan väittää, että monen kohdalla käytännön tilanne on toinen. Älä välitä, nämä samat asiat olivat minullakin hukassa ensimmäiset viisi vuotta.

Joko luit tämän: Näin teet yritysblogilla 100 000 € vuodessa

Logo ja ylänavigaatio eli menu

Kotisivujen yläosa tulisi pyhittää yrityksen logolle sekä navigaatiolle eli menulle. Joskus näiden yläpuolella on pienempi navigaatio, jossa on somekanavien logot sekä ”Etsi”-palkki.

Ylänavigaatio on korvattu hyvin usein hampurilaisella eli kolmella allekkain olevalla viivalla. Sinänsä molemmat toimivat hyvin. Ehkä tärkein asia ylänavigaatiossa on se, että se mahtuu tietokoneella yhdelle riville. Mitä enemmän navigaatiossa on linkkejä, sitä sekavammaksi se käy.

Vähemmän on enemmän, ja linkkejä voidaan sisentää tärkeimpien otsikoiden alle. Halusin testata pitkästä aikaa, onko vaikutusta, jos menussa on sosiaalisen median kanavien linkit. Linkit ovat olleet sen verran vähän aikaa, ettei minulla ole siitä näyttöä. Mutta tässä yksi esimerkki, kuinka menun saa pidettyä siistinä ja yhdellä rivillä.

Mitä kotisivujen etusivulla tulisi olla

Lisäämällä URL-kohtaan risuaidan, saat linkistä sellaisen, ettei sitä pysty klikkaamaan, mutta kun viet hiiren linkin päälle, se näyttää alavalikot.

Mitä kotisivujen etusivulla tulisi olla

Saattaisit pitää myös tästä: Mikä merkitys on blogin navigaatiolla?

Houkutteleva otsikko

Aivan kuten digituotteiden myyntisivuilla tulee olla otsikko myös kotisivuilla tulisi olla pääotsikko. Pääotsikko voi olla USP (Unique Selling Proposition) tai vastaava. Tärkeintä on, että se kiteyttää mitä teet, kenelle ja miksi.

Oma pääotsikkoni ei tällä hetkellä täytä vaatimuksia, mutta uskon sen silti houkuttelevan. Pureutuuhan se siihen kysymykseen, mikä on ollut ihmisten huulilla jo viimeiset kymmenen vuotta.

Otsikon rinnalla olisi hyvä olla kuva sinusta. Kävijät haluavat nähdä, kuka sivuston takana on, jotta he voivat alkaa muodostaa käsitystä siitä, kuka olet ja mitä teet. Kuvattomuus johtaa kasvottomuuteen, jolloin luottamuksen ja uskottavuuden rakentaminen on vaikeampaa.

Joillakin kotisivuilla olen nähnyt pääotsikon alla alaotsikon, jossa voidaan vielä tarkentaa, mitä yritys tekee. Tämä varmasti toimii erittäin hyvin ja kannustan ainakin testaamaan sitä. Alaotsikon jälkeen on nimittäin helppo lisätä ensimmäinen toimintakehote.

Toimintakehotteet eli CTA:t

Toimintakehotteena toimii yleensä parhaiten painike. Painikkeeseen lisätään teksti, kuten

  • Lue lisää täältä
  • Aloita tästä
  • Katso tämä.

Lyhyt ja ytimekäs toimintakehote toimii aina parhaiten. Omalla etusivullani oleva toimintakehote ohjaa lukijan hieman alemmaksi sivulla, lataamaan maksuttoman oppaan.

Toimintakehote kannattaa asettaa sellaiseen kohtaan, että kun kävijä tulee mobiililaitteella, toimintakehote näkyy aloitusnäytöllä. Esimerkiksi omalla kohdallani mobiilinäytössä näkyi aikaisemmin logo, joka vei puolet näytöstä. Poistettuani logon sain paljon enemmän sisältöä näkyviin, jolloin toimintakehotekin näkyy.

Testimoniaalit

Palautteiden eli testimoniaalien tai referenssien paikkaa voi joutua välillä hakemaan. Aivan uusille kävijöille olisi tärkeää näyttää, millaisia tuloksia avullasi on mahdollista saada. Mutta jos etusivulla käy paljon vanhoja kävijöitä, palautteiden jatkuva lukeminen voi ärsyttää.

Koska käytän itse Beaver Builder -teemaa, pystyin määrittelemään etusivun palautteet niin, että jos kävijä ei ole millään kurssillani, hän näkee palautteet. Toki tässä tullaan evästeiden kanssa tekemisiin. Jos kävijä on poistanut evästeet, tyhjentänyt välimuistin tai ei ole vuoteen kirjautunut kurssialustalle, palautteet tulevat näkyviin.

Palautteiden lisääminen etusivulle on kuitenkin tärkeää. Palautteet kertovat, että muut ovat ostaneet tuotteitasi ja palvelujasi ja saaneet niillä tuloksia. Palautteita ei kuitenkaan kannata olla liikaa, kolme riittää vallan mainiosti. Pyri valitsemaan palautteet siten, että ne kuvaavat selkeästi sitä, miten olet auttanut muita.

Maksuton opas tai liittymislahja

Jos etusivun tavoitteena on kerätä liidejä eli potentiaalisia asiakkaita, seuraavaksi kannattaa lisätä liittymislahja sekä mahdollisuus liittyä sähköpostilistallesi. Huomioithan, ettei tähän kohtaan lisätä lomaketta, jossa lukee ”Tilaa uutiskirje”. Kukaan ei halua tilata uutiskirjeitä. Jos sinulla on liittymislahja, käännä teksti niin, että ensin puhut lahjasta, sitten vasta liittymisestä.

”Lataa maksuton opas, jossa kerron… Samalla liityt viikkokirjeeni/kuukausikirjeeni tilaajaksi” kuulostaa huomattavasti paremmalta kuin ”Tilaa uutiskirjeeni, saat lahjaksi maksuttoman oppaan”.

Mediassa logot

Liittymislahjan alapuolelle olen kerännyt eri medioiden logoja. Virallisestihan näitä logoja ei saa julkaista ilman asianomaisen tahon lupaa. Itselläni on logoissa linkit artikkeleihin, haastatteluihin tai vieraskynäpostauksiin. Poikkeuksena Checkout, jossa vieraskynäpostaukseni on poistettu sen yhdistyttyä Paytrailiin. Jos haluat lisätä logot eri medioihin, varmistathan etukäteen, että saat julkaista logot omalla etusivullasi.

Joko luit tämän: Miten pitää lukija blogissa, vaikka 404-error sivu tulee vastaan?

Tuotteet ja palvelut

Seuraavana onkin vuorossa tuotteet ja palvelut. Koska minun tehtäväni on auttaa ja palvella yleisöäni, olen otsikoinut osion näin: ”Miten voin auttaa ja palvella sinua parhaiten juuri nyt?” Se tuntuu kävijästä kivemmalta kuin tämä: ”Tässä minun kurssini, osta heti!”

Vaihdan linkkejä hieman fiiliksen ja tavoitteen mukaan. Linkit saattavat ohjata blogiteksteihin, laskeutumissivuille tai suoraan tuotteen myyntisivulle. Jos haluat tuoda tässä esiin omia verkkokurssejasi tai palvelujasi, voit otsikoida ne vaikka näin: ”Suosituimmat kurssit” tai ”Suosituimmat palvelut”.

Tähän kannattaa siis laittaa kolme suosituinta tuotetta tai palvelua.

Lisää palautteita

Tämä osio ei ole välttämätön, mutta halusin koota sähköpostiini tulleita palautteita tähän alle. Palautteet ovat aika pitkiä, mutta minusta ne ovat hyviä ja kuvaavat erinomaisesti sitä, miten voin omalla osaamisellani auttaa. Palautteet voi myös laittaa karuselliksi, mutta silloin niiden tulisi olla samanpituisia, jotta loppuosa sivusta ei pompi palautteen vaihtuessa.

Tietoa sinusta

Huomaatko, missä vaiheessa sivua on tietoa sinusta? Kyllä, näin pitkällä. Kansikuvassa on sinun kuvasi, joten ihmiset tietävät jo, miltä näytät. Sen jälkeen olet kertonut, miten voit auttaa ja millaisia tuloksia ihmiset ovat avullasi saaneet. Olet siis kääntänyt sisällön kävijöihin, etkä ole korostanut itseäsi. Koska niin pahalta kuin se kuulostaakin, kävijät eivät oikeastaan välitä siitä, kuka olet ja mitä teet. He välittävät vain itsestään ja siitä, miten voit heitä auttaa.

Siksi on aivan turha käyttää paras paikka itsestäsi kertomiseen, kun voit vahvistaa kävijän luottamusta ja sinun uskottavuuttasi näyttämällä, mitä teet.

Oma osioni on suht lyhyt, ja ohjaan kävijöitä lukemaan lisää – jos heitä kiinnostaa. Tilastojen valossa lisätietoja-sivua luetaan vähän, joten todistan pointtini oikeaksi. Minua ei haittaa, etten ole ihmisten mielestä kiinnostava. Haluan auttaa ja palvella, joten minusta on ok, että osaamistani hyödynnetään mahdollisimman paljon.

Ohjaus muihin kanaviin

Sivun lopussa voit vielä ohjata kävijöitä muihin kanaviisi. Tärkein kanava (sähköpostilista) on jo tarjottu, ja nyt voidaan ohjata kävijä sosiaaliseen mediaan, blogiin tai Youtubeen. Kanavia kannattaa olla vain kolme, joten valitse ne huolellisesti.

Toinen vaihtoehto on korvata tämä osio Instagramin kuvakarusellilla, Youtuben katsotuimmilla videoilla tai blogin luetuimmilla postauksilla. Eli sen sijaan, että ohjaisit kolmeen eri kanavaan, voit ohjata yhden kanavan suosituimpien sisältöjen pariin.

Tärkeimmät aina ensin

Muista, että kun sivua luetaan ylhäältä alaspäin, sivun sisältöjen tulisi myös mennä tärkeysjärjestyksessä. Jos haluat ohjata kävijät kotisivuilta sosiaaliseen mediaan, silloin somekanavien linkkien ja painikkeiden tulee olla sivun ylälaidassa.

Mitä alemmas kävijä sivulla menee, sitä vähemmän hän kiinnittää sisältöön huomiota. Siksi tavoitteen kannalta tärkeimpiä sisältöjä ei kannata jättää viimeiseksi.

Nyt tiedät, mitä kotisivujen etusivulla tulisi olla.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit