| Postaus sisältää affiliate-linkkejä. Affiliate-linkit on merkitty selkeästi (*)-merkillä |
Saan tasaisin väliajoin lukijoiltani pyynnön, että kirjoittaisin postauksen, kuinka jonkun tietyn rajatun aiheen blogin voisi aloittaa. Olen miettinyt tätä asiaa todella pitkään, ja päätin nyt kirjoittaa, kuinka aloittaa ruokablogi.
Vaikka pyrinkin kirjoittamaan tähän postaukseen mahdollisimman tarkasti ja monipuolisesti ruokablogin aloittamisesta, muistutan, etten pysty kirjoittamaan kaikkea tarpeellista tähän. Siksi aion tehdä aiheen ympärille useamman postauksen, jotta saat selkeän käsityksen ruokablogin aloittamisesta.
Näin aloitat ruokablogin 2023
Alta näet postauksen sisällysluettelon. Klikkaamalla yhtä linkkiä siirryt suoraan kyseiseen kohtaan. Toivon kuitenkin, että luet postauksen kerran alusta loppuun ja palaat sen jälkeen yksittäisiin kohtiin. Näin varmistumme siitä, että saat riittävät tiedot oikeassa järjestyksessä.
- Miksi, kenelle, miten ja missä
- Budjetointi
- Blogin aiheen rajaus ja kategoriat
- Blogin nimen valinta
- Blogialustan valinta
- Domain ja palvelin
- Blogin kannalta tärkeät sivut
- Brändäys
- Teeman valinta
- Kuvat ja värimaailma
- Lisäosat, pluginit ja widgetit
- Sisällön suunnittelu ja kirjoittaminen
- Lukijoiden saaminen
- SEO
- Sisällön uudelleen hyödyntäminen
- Google Analytics
- Omien tuotteiden tekeminen ja myynti
- Affiliate-markkinointi
- Mediakortti
- Kaupallinen yhteistyö
- Tarvittavat työkalut yhteenveto
1. Miksi, kenelle, miten ja missä
Ennen kuin aloitat, sinun on tärkeää tunnistaa omat motiivisi.
- Miksi haluat kirjoittaa ruokablogia?
- Kuka on sinun unelmalukijasi?
- Miten usein julkaiset uuden postauksen?
- Missä kanavissa jaat sisältöäsi?
Moni aloittaa blogin hetken mielijohteessa. Siksi iso osa blogeista ei koskaan menesty. Vaikka sinulla olisikin kiire aloittaa etkä halua ottaa riskiä, että joku muu vie ideasi, maltti on silti valttia.
Taustatyön tekemiseen ja näihin kysymyksiin vastaamiseen ei tarvitse käyttää päivätolkulla aikaa. Tunnissakin saat vastaukset, kun vain maltat ottaa sen tunnin.
Ota siis kynä ja paperia, istu alas ja pohdi yllä olevia kysymyksiä hetken aikaa. Alle olen koonnut muutamia lisäkysymyksiä, joista voi olla sinulle apua.
- Minkä tunteen ja fiiliksen haluat antaa lukijoillesi, kun he tulevat blogiisi ensimmäistä (tai kymmenettä) kertaa?
- Mikä on bloggaamisen tavoite sinulle? (Kirjoita mahdollisimman tarkasti ja yksityiskohtaisesti. ”Haluan ansaita rahaa” ei kelpaa.)
- Minkä lopputuloksen haluat antaa lukijallesi? Toisin sanoen, miksi lukija tulisi lukemaan blogiasi ja mitä lukija siitä hyötyy?
- Jos blogisi ei tuota ensimmäisen 6 kuukauden aikana yhtään mitään, haluatko silti aloittaa blogin? Jos vastaat ei, perustele itsellesi miksi. Jos vastaat kyllä, perustele itsellesi miksi.
- Miten paljon aikaa sinulla on kirjoittaa blogia päivässä/viikossa? Muista, että jos kohtelet blogiasi harrastuksena, se tuottaa sinulle yhtä paljon rahaa kuin harrastus.
- Mistä asioista voit hetkellisesti luopua (esim. 6–12 kuukauden ajaksi), jotta saat enemmän aikaa blogin rakentamiseen? (Minulla ei esimerkiksi edelleenkään ole televisiota, koska päätin luopua siitä tavoitellessani omaa unelmaani.)
- Milloin olet saavuttanut oman tavoitteesi bloggaamiselle? Toisin sanoen, mistä tiedät, että olet saavuttanut sen, mistä tällä hetkellä unelmoit? (Pyri kirjoittamaan vastaus tähän mahdollisimman realistisesti ja tarkasti.)
Suunnittele blogi realistisista lähtökohdista käsin ja ole itsellesi rehellinen. Meillä on tapana ylimitoittaa oman ideamme potentiaali, ja vaikka blogissasi voi olla potentiaalia, en halua että lähdet soitellen sotaan. Kun panostat tähän osioon kunnolla, sinulla on kirkas visio bloggaamisesta ja tiedät jatkossa aina, mistä kirjoitat.
2. Budjetointi
Onko blogille pakko tehdä budjetti? Eikö blogia voi aloittaa ilmaiseksi ja maksaa vasta sitten, kun se tuottaa rahaa? Valitettavasti ei. Et sinäkään aloita juoksuharrastusta ilman asianmukaisia lenkkareita.
Bloggaamiseen saa uppoamaan paljon rahaa, ellet suunnittele kokonaisuutta kunnolla. Siksi budjetti on tärkeää tehdä. Toisekseen, pystyt vähentämään bloggaamiseen käytettävät rahat omassa verotuksessasi. Tee itsellesi taulukkolaskentaohjelmaan lista ohjelmista ja työkaluista, joita käytät, niiden summat, onko kyseessä jatkuva maksu vai kertaveloitus sekä se, meneekö kulu kerran kuussa, kahden kuukauden välein, neljä kertaa vuodessa vai kerran vuodessa.
Tyypillisimmät kulut ensimmäisenä vuotena ovat:
- nettiyhteys (alk 19,90 euroa / kk)
- blogialusta (ilmainen)
- domain (alk. 15 euroa / vuosi)
- palvelin (alk. 50 euroa / vuosi)
- teema (alk. 30 euroa kertamaksu)
- sähköposti (ilmainen, jos hankit ilmaisen Gmail-sähköpostiosoitteen)
- Yhteensä alkaen 333,80 euroa / vuosi, toisesta vuodesta alkaen 303,80 euroa / vuosi.
Nettiyhteys sinulla todennäköisesti jo on, joten kulut eivät varsinaisesti kasva ensimmäisen vuoden aikana.
3. Blogin aiheen rajaus…
Minulta kysytään jatkuvasti, onko blogin aihe pakko rajata. Ei tietenkään. Mutta jos haluat saada tuloja blogin avulla, niin kyllä. Ajattele blogin aihetta sekatavarakauppana. Haluat ostaa keittiökaapin oveen kahvan. Menet sekatavarakauppaan, jossa myydään kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä. Kauppa on suuri, siellä on käytäviä, hyllyjä ja todella vähän opasteita. Miten löydät kahvan? Entä kuinka kauan viihtyisit siellä? Entä tulisitko uudelleen, jos toisella kerralla tarvitsetkin nupin kahvan sijaan?
Rajaamaton blogi on kuin sekatavarakauppa.
Blogin aiherajaus on kuin erikoiskauppa. Tiedät aina, mitä sieltä saat, ja löydät sen helposti.
Oikeat lukijat löytävät aina blogisi, kun pidät aiherajauksen tiiviinä. Henkilökohtaisesti suosittelen aina rajaamaan aiheen kolme kertaa. Esittelen tässä yhden tavan.
Pääaihe on ruoka, koska olemme aloittamassa ruokablogia. Mutta tämä aihe on liian laaja, sillä ”ruoka”-sanalla on mahdotonta erottua kaikesta muusta sisällöstä. Siksi ruoka-aihetta täytyy kaventaa.
- Mitkä ruuat kiinnostavat sinua itseäsi? Luettele ne vihkoosi.
- Mistä voisit kirjoittaa yötä päivää? Merkitse ne tähdellä.
- Mistä sinulta kysytään eniten apua? Merkitse niidenkin perään tähti.
- Kuka todennäköisimmin lukisi blogia, josta kirjoitat?
Esimerkki
Kasvisruoka ei ole järkevä aihe. Kasvisruoka-aihe on edelleen liian laaja, ja erottautuminen sillä on vaikeaa. Joudut kilpailemaan ja taistelemaan lukijoista joka kerta, kun julkaiset uuden postauksen. Käytät lukemattomia tunteja vain haaliaksesi muutamia lukijoita blogiisi.
Kasvisruoka pääruokana on myös hyvin laaja aihe. Se on kuitenkin parempi kuin pelkkä kasvisruoka. Kilpailua on huomattavasti vähemmän, jos onnistut asemoimaan itsesi harrastelijasta asiantuntijaksi. Asiantuntijana oleminen ei tarkoita, että sinun pitäisi olla kouluja käynyt ravintoterapeutti.
Riittää, että tiedät aiheesta enemmän kuin lukija ja haluat inspiroida muita kokkaamaan kasvisruokaa pääruokana.
Kasvisruoka odottaville äideille sen sijaan on tarkasti rajattu aihe. Voisin jopa sanoa, että tämä rajaus on täydellinen. Kilpailua on huomattavasti vähemmän, erottautuminen on helppoa ja asiantuntijastatuksen rakentaminen vaivatonta. Varsinkin, jos olet itse kasvisruuan ystävä ja odotat lasta.
On kuitenkin tärkeää muistaa, että tämä aihe vaatii myös enemmän asiantuntemusta. Jos sinulla ei vielä ole tarvittavaa asiantuntijuutta, voit kertoa siitä avoimesti blogissasi. Esimerkiksi eräs opiskelijoistani kertoo blogissaan, ettei hän ole valmentaja, vaan kertoo omista kokemuksistaan. Hän on maininnut myös, että blogin sisältö on vain inspiraatioksi, ei niinkään opiksi tai ohjeeksi.
Pohdi aiherajausta rauhassa. Kun teet listaa erilaisista ruuista, anna listan hautua yön yli ja katso sitä sen jälkeen uusin silmin. Muista, että bloggaaminen ei ole pikajuoksu vaan maraton. On tärkeää, että jaksat kirjoittaa aiheesta seuraavat 1–3 vuotta.
…ja kategoriat
Kun olet rajannut blogisi aiheen, seuraavaksi on vuorossa kategorioiden määrittely. Kategoriatkin kannattaa miettiä rauhassa, sillä ne voivat toimia erinomaisesti hakukoneoptimoinnin tukena.
Kategoriat ovat kuin kirjan sisällysluettelo. Ne kertovat heti, mistä blogissa on kyse ja kannattaako sitä jäädä lukemaan. Kategorioita ei tarvitse olla alussa montakaan. Kolmella pääset hyvin alkuun, ja viisi on optimaalinen määrä. Joskus kategorioiden alle voi tehdä alakategorioita, jolloin niitä tulee väistämättä enemmän. Mutta alkuvaiheessa ei kannata alkaa tekemään viittätoista erilaista kategoriaa.
Jos käytän esimerkkinä yllä olevaa aiherajausta, kategoriat voivat olla
- Aamiainen
- Lounas
- Väli- ja iltapalat
- Illallinen
- Vinkkejä ruuanlaitoon
Toinen vaihtoehto voi olla
- Pienen budjetin kasvisruokavalio
- Sesonkireseptit
- Vinkkejä ruuanlaittoon
- Ruokien valmistelu etukäteen
- Juhlamenun kasviruokavaihtoehdot
Kolmas vaihtoehto voi olla
- Kasvisruokavalio odotuksen aikana
- Kasvisruokavalio imetyksen aikana
- Proteiininlähteet
- Kasvisruokavalio ja liikunta
Tai mikä tahansa näiden yhdistelmistä. Kuten huomaat, ei ole olemassa oikeaa eikä väärää tapaa miettiä kategorioita. Tärkeintä on, että kategoriat liittyvät olennaisesti aiherajaukseen ja selkiyttävät sitä lukijalle.
4. Blogin nimen valinta
Viimeistään tässä kohtaa moni jää jumiin. Nimestä yritetään tehdä täydellinen. Täydellisyyttä ei kuitenkaan ole olemassa, joten muistathan olla itsellesi armollinen.
Paras keino löytää nimi omalle blogille on listata vihkoon erilaisia ruokaan liittyviä sanoja, termejä, adjektiiveja sekä hauskoja sanontoja ja lopuksi yhdistellä niitä toisiinsa.
Kun aloitin Unelma Onnellisuudesta -blogin, tein juuri näin. Itse asiassa nimi oli ensin englanniksi ”Dream about Happiness”, jonka sitten käänsin suomeksi.
Ennen kuin perustat blogin ja lukitset blogin nimen, tarkista vielä, ettei samalla nimellä ole muita yrityksiä, brändejä tai tuotteita. Voit tehdä tämän helposti googlettamalla sanayhdistelmää ja käymällä ytj.fi:n sekä Patentti- ja rekisterihallituksen sivuilla etsimässä.
Blogin nimen voi vaihtaa, mutta domainin vaihtaminen on hankalampaa. Se vaatii myös hieman rahaa.
5. Blogialustan valinta
Blogialustoja on yhtä paljon kuin mielipiteitäkin niistä. Tunnetuimmat ovat Blogger, Wix, Squarespace, WordPress.com sekä WordPress.org.
Suosittelen lämpimästi valitsemaan WordPress.org-alustan, sillä se on monipuolinen ja voit rakentaa sen avulla ihan millaisen sivuston haluat. Saatat esimerkiksi haluta tehdä oman e-kirjan, reseptikirjan tai verkkokurssin. Tällöin WP.org on sinulle edullisempi vaihtoehto, sillä voit rakentaa verkkokaupan ja kurssialustan ilman suuria kustannuksia.
Olen vertaillut WordPress.com- ja WordPress.org-alustoja tässä postauksessa.
Kun haluat aloittaa blogin WordPress.orgilla, lue tämä postaus, jossa on yksityiskohtaiset ohjeet bloggaamisen aloittamiseen.
6. Domain ja palvelin
WordPress.org tarvitsee palvelimen toimiakseen. Ajattele asiaa tällä tavalla:
Blogisi on kuin talo. Se tarvitsee tontin sekä osoitteen, jotta ihmiset (lukijat) löytävät sinne. Osoite on domain eli www-osoite ja tontti on palvelin, jossa blogi sijaitsee.
Blogin nimestä kannattaa muodostaa domain, jos blogin nimi ei vain ole liian pitkä. Domainin kannattaa olla helposti muistettava ja kohtalaisen lyhyt.
Esimerkiksi kasvisruokaa odottaville äideille on suhteellisen pitkä domainiksi (www.kasvisruokaaodottavilleaideille.fi), mutta esimerkiksi äidin kasvisruoka on helpompi muuttaa domainiksi (www.aidinkasvisruoka.fi).
Domainista kannattaa jättää ääkköset pois ja korvata ne aakkosilla.
Palvelimia on saatavilla useilta eri yrityksiltä. Itse luotan Bluehostiin, sillä olen perustanut kaikki uudet blogit heidän kauttaan. Tässä postauksessa näytän, kuinka se onnistuu noin 15 minuutissa. Hyvä uutinen on se, ettei sinun tarvitse koskaan koodata mitään ja blogin perustaminen on oikeastaan vain Bluehostille rekisteröityminen. Ei se sen vaikeampaa ole.
Ainoa haaste on, ettei Bluehostin kautta saa .fi-päätteistä domainia eikä heidän palvelimensa tue .fi-päätteisiä domaineja. Suosittelenkin ottamaan sekä .fi-päätteisen domainin että .com-päätteisen domainin ja ohjaamaan toisesta toiseen. Koska domain on edullinen (alk. 15 euroa / vuosi), se ei kaada budjettia mutta turvaat omat tulovirtasi siltä varalta, että blogistasi tulee jymymenestys.
Nimittäin sekä Suomesta että ulkomailta löytyy tahoja, jotka seuraavat aktiivisesti nousevia tähtiä. He nappaavat saman domainin eri päätteellä ja alkavat tuottaa sisältöä ja ”ratsastaa” sinun menestykselläsi. Siksi itse otan aina jokaiselle blogille sekä .fi- että .com-päätteet – kaiken varalta.
7. Blogin kannalta tärkeät sivut
Blogi tarvitsee varsinaisen blogin lisäksi muutaman tärkeän sivun. Jos haluat jonain päivänä laittaa Google Adsense -mainoksia omaan blogiisi ja tienata rahaa mainosten kautta, nämä sivut on tärkeää olla olemassa.
Etusivu
Etusivun ei tarvitse olla samanlainen kuin minulla, vaan monet pitävät etusivulla blogitekstejä. Tämä toimii mainiosti. Tällöin et tarvitse erillistä etusivua. Jos kuitenkin haluat tehdä etusivun, siinä kannattaa olla parhaat kuvat, parhaat blogitekstit sekä hyvin lyhyt esittely itsestäsi.
Tietoa minusta
Tietoa minusta -sivulla sinun kannattaa kertoa enemmän itsestäsi. Mutta vasta sen jälkeen, kun olet kertonut, mikä on blogisi tarkoitus ja mitä lukija hyötyy lukemalla blogia. Moni bloggaaja ajattelee, että hän on tärkeä, ja siksi he haluavat kertoa itsestään mahdollisimman paljon.
Mutta lukijan kannalta bloggaaja ei ole niin tärkeä kuin varsinainen sisältö.
Ota yhteyttä
Ota yhteyttä -sivulla sinulla tulee olla ohjeet, kuinka sinuun saa yhteyden. Sivulla voi olla yhteydenottolomake tai sähköpostiosoite sekä sosiaalisen median kanavien osoitteet. Jos teet kaupallista yhteistyötä, lisää sivulle selkeä ohjeistus, millaista yhteistyötä teet tai jos haluat, voit tehdä erillisen sivun kaupalliselle yhteistyölle ja linkittää nämä kaksi sivua toisiinsa.
Evästeet ja/tai tietosuojaseloste
Jos sinulla on blogissasi Google Analytics ja/tai Facebook-pikseli, tarvitset tietosuojaselosteen. Vähintäänkin sinun täytyy kertoa, että keräät evästeiden avulla tietoa kävijöistä. Rekisteriseloste pitää olla vasta siinä vaiheessa, jos alat keräämään omaa sähköpostilistaa.
8. Brändäys
Mikä brändi on? Se on paljon muutakin kuin vain logo ja värimaailma. Se olet sinä. Se on fiilis, joka ihmiselle syntyy, kun hän tulee käymään blogissasi. Se on mielikuva ja tunnelma. Toki se on myös värejä, fontteja, kuvia ja logo.
Se sisältää lukijat, somen ja sisällön. Et voi kirjoittaa hauskaa ruokablogia, jos blogista välittyy kylmä ja kliininen yritystunnelma. Brändin tulisi myös olla jotain, mitä sinun ei tarvitse muokata tai vaihtaa neljä kertaa vuodessa.
Brändin tulisi olla pitkäkestoinen, yhtenäinen someprofiilien kanssa ja sellainen, että se vastaa sinun omaa arvomaailmaasi.
Tämän postauksen alussa esitin sinulle muutamia kysymyksiä. Jos olet vastannut niihin, olet saanut jo ensikosketuksen blogisi brändiin. Jos et ole, suosittelen lämpimästi vastaamaan niihin nyt.
Tässä vielä muutamia lisäkysymyksiä avuksesi:
- Millaisen tunnelman, tunteen ja fiiliksen haluat antaa lukijoillesi, kun he tulevat blogiisi?
- Mikä erottaa sinut muista ruokabloggaajista? Mitä lisäarvoa tarjoat lukijoillesi?
- Mitkä kolme ydinarvoa blogistasi ja sisällöstäsi välittyy?
- Minkä ikäisiä lukijasi ovat?
- Mitä sukupuolta he edustavat?
- Miksi lukija tulee lukemaan blogiasi? Mitä hän saa blogistasi irti?
- Mitkä ovat 3 isointa haastetta, joita lukijasi kohtaavat ja jotka liittyvät olennaisesti kirjoittamaasi aiheeseen?
- Miksi lukijasi eivät ole vielä onnistuneet selviytymään näistä haasteista?
- Mistä lukijasi unelmoivat (ja mikä liittyy aiheeseesi)?
- Mitkä asiat estävät lukijoitasi saavuttamasta unelmiaan?
Moodboard
Sinun kannattaa tehdä blogillesi moodboard, johon kiteytyy koko blogisi visuaalinen ilme. Alla on esimerkki moodboardista, joka on tehty ilmaisella Canva-ohjelmalla. Moodboardiin voit lisätä sen tyylisiä kuvia, joita haluat blogissasi käyttää.
9. Teeman valinta
Teema on blogin ulkoasu. WordPressissä on olemassa satoja, ellei jopa tuhansia ilmaisia teemoja, jotka ovat ihan toimivia mutta joiden muokkausmahdollisuudet ovat rajalliset.
Suosittelen lämpimästi, että aloitat ilmaisella teemalla ja vaihdat sen maksulliseen noin puolen vuoden kuluttua. Jos haluat kuitenkin panostaa heti alussa ja sinulla on budjetissa tilaa, tässä on yksi teema, jonka voit valita (*).
Pelkästään vaihtamalla kuvat saadaan monta erilaista blogia, vaikka teema onkin samanlainen pohjaltaan.
Jos kaipaat kevyempää ja yksinkertaisempaa teemaa, tässä on toinen vaihtoehto (*).
Teemojen tekijöillä on aina tehtynä video tai tekstimuotoinen dokumentaatio, jolloin teeman asentaminen ja muokkaaminen on helppoa yksinkertaisten ohjeiden avulla.
Lue myös tämä: Aloita bloggaaminen 15 minuutissa
10. Kuvat ja värimaailma
Kannattaako omia kuvia käyttää? Kun kyse on ruokablogista, ehdottomasti kannattaa. Omat kuvat ovat uniikkeja, niillä on helppo erottua muista blogeista, ja niiden avulla saat laadukkaan lopputuloksen.
Kuvaamista varten tarvitset joko älypuhelimen tai järjestelmäkameran. Suosittelen lämpimästi aloittamaan älypuhelimella, jotta kulut eivät karkaa käsistä. Kun saat tuloja blogin kautta, panosta myöhemmin kunnon järjestelmäkameraan.
Kuvia on tärkeää käsitellä ja tehdä niistä yhtenäisiä. Epäselvät ja liian erilaiset kuvat eivät houkuttele, koska yksi osa blogisi menestymistä on visuaalisuus.
Vaihtoehtoja kuvankäsittelyohjelmista on useita, esimerkiksi
Amatöörimäiset kuvat saavat lukijat nopeasti poistumaan blogista, eivätkä he välttämättä ihan heti tule takaisin. Kuvien muokkaamista kannattaa opetella pikkuhiljaa ja pyrkiä löytämään kuville samanlainen tyyli. Kun löydät tyylin, muokkaaminen on nopeaa ja helppoa.
Värimaailmasta kannattaa tehdä simppeli. Tämä tarkoittaa, että valitse yksi pääväri ja sitä tukemaan kaksi muuta väriä. Kun kirjoitamme blogia, tekstin kannattaa aina olla tumma ja taustan vaalea. Olemme tottuneet siihen, ja sitä on huomattavasti helpompi lukea.
11. Lisäosat, pluginit ja widgetit
WordPressissä on lukemattomia lisäosia, joiden avulla blogista voidaan rakentaa kotisivut, kurssialusta ja verkkokauppa, puhumattakaan keskustelualustasta.
Mutta mitä enemmän sinulla on lisäosia, sitä raskaammaksi blogi lopulta käy. Siksi kannattaa valita muutama tärkeä lisäosa ja välttää liian monimutkaisia vaihtoehtoja ainakin tässä alkuvaiheessa.
Tässä listaus tärkeimmistä lisäosista, joita ruokabloggaajana tarvitset:
- Varmuuskopiointi (esim. Updraft)
- Yoast SEO (hakukoneoptimointia varten)
- Reseptilisäosa (esim. Tasty Recipe)
- GDPR (esim. Moovy Agencyn GDPR Cookie Compliance)
- Akismet-roskapostisuodatin
- Somejakopainikkeet (itse käytän Grow by Mediavinea)
- Pretty Links (tulojen hankintaa varten)
- Insert Headers and Footers (jotta voit lisätä esim. FB-pikselin tai Google Analyticsin koodin helposti blogiin, nämä voidaan lisätä myös GDPR-lisäosaan)
Mikä parasta, nämä lisäosat ovat ilmaisia ja ilmaisilla versioilla pärjää varsin pitkälle.
Jos kaipaat lisää toimintoja, esimerkiksi sen, että lukijat voivat tilata uudet postaukset suoraan sähköpostiinsa, voit ottaa ilmaisen Jetpackin.
12. Sisällön suunnittelu ja kirjoittaminen
Tiedän, että tässä on ollut monta askelta ennen kuin päästään varsinaiseen aiheeseen eli kirjoittamiseen. Mutta on todella tärkeää, että otat alkupään askeleet, sillä ne varmistavat sen, että blogillasi on mahdollisuus menestyä. Alkupään tehtävien tarkoituksena on auttaa sinua erottumaan joukosta ja saamaan lukijoita upeaan blogiisi.
Seuraavaksi suuntaamme sisällön kirjoittamiseen. Ennen sitä suosittelen kuitenkin tekemään kaksi päätöstä:
- Milloin julkaiset uuden postauksen?
- Kuinka usein haluat julkaista uuden postauksen?
Postauksen julkaisuajankohta riippuu aina siitä, kuka sinun lukijasi on ja mitä hän tekee muuna aikana. Jos unelmalukijasi on työssäkäyvä perheenäiti, silloin viikonloput tai arki-iltojen myöhäiset ajankohdat ovat sopivia julkaisuajankohtia.
Koska kirjoitat ruokablogia, on päivänselvää, että saadaksesi materiaalia sinun tulee tehdä ruokaa. Tällöin ruuan suunnitteluun, valmistamiseen ja varsinaisen sisällön tuottamiseen voi mennä viikkokin. Siinä tapauksessa ei ole järkevää kirjoittaa yhtä uutta postausta viikossa vaan 1–2 postausta kuussa.
On hyvä muistaa, että sinun ei tarvitse aina kirjoittaa vain ruokareseptejä. Sinun kannattaa myös kirjoittaa vinkkejä, ohjeita ja tutoriaaleja muistakin aiheista. Esimerkiksi:
- x syytä miksi (jokin ruoka ei onnistu)
- x keinoa puhdistaa (jokin säännöllisesti käytetty ruuanlaiton työväline)
- x vinkkiä kuinka teet välipalat 5 minuutissa
- x raaka-aihetta, joita sinulla kannattaa aina olla kaapissa hätävarana
Saat varmasti ideoista kiinni, mitä ajan takaa. Tämän kaltaiset postaukset ovat aina tärkeitä ja tarpeellisia sinun lukijoillesi, ja voit kirjoittaa niitä vaikka useamman putkeen ja ajastaa niitä tuleville kuukausille. Ne eivät vaadi ruuan laittamista, jolloin muutama yleinen kuva tai jopa kuvapankkikuva riittävät hyvin.
Jos esimerkiksi julkaiset yhden tällaisen postauksen kerran kuussa ja toinen postaus on ruokaresepti, sinulta ilmestyy uusi postaus joka toinen viikko, mutta sinun tarvitsee tehdä ruokaa vain kerran kuussa.
Postauksia kannattaa suunnitella hieman etukäteen. Varsinkin ruuan ympärillä on paljon kausivaihteluja, jolloin saat monipuolista sisältöä itsellesi. Joulun aikana kannattaa kirjoittaa postauksia silmällä pitäen jo seuraavaa joulua. Näin saat kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Hyvällä tuurilla sinulla on vuoden kuluttua jo seuraavan vuoden postaukset kirjoitettu ja ajastettu etukäteen valmiiksi.
Lue myös tämä: 3 helppoa askelta bloggaamisen aloittamiseen
13. Lukijoiden saaminen
Seuraava askel onkin lukijoiden saaminen blogiin. Moni bloggaaja ajattelee, että riittää kun on blogi ja siihen kirjoittaa. Lukijat löytävät kyllä ihmeen kaupalla sinne. Mutta näin asia ei valitettavasti ole. Aivan alussa, ensimmäisen puolen vuoden aikana sinun tehtävänäsi on houkutella lukijoita blogiin. Sen jälkeen ihmiset alkavat muistaa sinut ja SEO eli hakukoneoptimointi alkaa tuomaan sinulle lukijoita suoraan Googlesta.
Sinun kannattaa liittyä muutamaan FB-ryhmään, jossa on sinun potentiaalisia lukijoitasi. Kaikkiin ryhmiin ei enää saa jakaa pelkkiä blogilinkkejä, joten ryhmissä kannattaa olla aktiivinen, kysyä kysymyksiä, auttaa ja ohjata ihmisiä luonnollisesti lukemaan blogiasi.
Voit myös perustaa oman FB-ryhmän ja pyytää ihmisiä liittymään sinne. Tällöin saat aina jakaa oman blogisi linkkejä ryhmään ja saat sitä kautta lukijoita.
Ryhmän mainostaminen muissa ryhmissä on yleensä sallitumpaa kuin oman blogin linkkien jakaminen.
Lukijoiden saamiseksi sinun kannattaa miettiä jakosuunnitelma blogillesi. Eli milloin jaat sisältöä, missä kanavassa ja kuinka usein. Tämä auttaa sinua markkinoimaan blogiasi säännöllisesti, jolloin ihmiset alkavat muistaa sinut helpommin.
14. SEO
SEO (Search Engine Optimization) eli hakukoneoptimointi voi tuntua vaikealta, mutta itse asiassa se on suht helppoa. Muista, että kirjoitat blogia aina ihmiselle, et Googlelle. Ihmiset etsivät tietoa Googlesta, ei Google itse. Googlen tehtävänä on vain tuoda tiedon etsijöille parasta hakusanaa tai -lausetta vastaava sisältö etsijän silmien eteen.
Jotta SEO lähtee toimimaan, postaukset tulee hakukoneoptimoida. Tarvitset sitä varten jokaiselle postaukselle erilaisen hakulauseen tai -sanan, jota lisäät postaukseen strategisesti.
Postausten kannattaa olla pitkiä, minimissään 600 sanaa. Parhaiten saat postaukset Googlen hakutulosten ensimmäiselle sivulle, kun kirjoitat vähintään 1000 sanan postauksia. Esimerkiksi tässä postauksessa on tällä hetkellä lähes 2700 sanaa. (Lopullinen sanamäärä on 3807.)
Muita muotoiluvinkkejä postauksiin:
- lyhyet lauseet
- lyhyet kappaleet
- listat (kuten tämä)
- väliotsikot
- muutama kuva
- valkoista tilaa.
Ihmiset eivät lue postauksia sanasta sanaa vaan enemmänkin skannaavat sisältöä. Jos teksti näyttää helpolta lukea, ihmiset pysähtyvät lukemaan. Kun kirjoitat pitkää, helppolukuista sisältöä, ihmiset jäävät postaukseen pidemmäksi aikaa. Tämä kertoo Googlelle, että sisältö on hyvää ja laadukasta, jolloin se alkaa nostamaan sitä hakutuloksissa korkealle.
Ruokabloggaajien yksi tärkeimmistä optimointiin liittyvistä tehtävistä on kuvien nimeäminen oikein. Valitse siis postaukseen herkullisimmat kuvat ja varmista, että
- kuvan koko on alle 500 kt
- kuva on vaakakuva (esim. 1200 x 786 px, jotta kuva näyttää hyvältä Facebookissa)
- kuva on nimetty joko hakusanalla tai -lauseella ennen kuin lataat kuvan blogiin (ilman ääkkösiä, jotta kuva näyttää hyvältä myös mobiililaitteella)
- lisäät kuvan vaihtoehtoiseen tekstiin ja alt-tekstiin hakusanan tai -lauseen.
Voit myös piilottaa postaukseen Pinterest-kuvia, jotka ovat pystysuuntaisia (esim. 786 x 1350 px).
15. Sisällön uudelleen hyödyntäminen
Rakastan bloggaamista siksi, että kerran kirjoitettua tekstiä voidaan hyödyntää monipuolisesti. Esimerkiksi yhdestä blogitekstistä voidaan tehdä
- lyhyt 5 minuutin video
- inspiroivia lauseita sosiaaliseen mediaan
- kuva Pinterestiin
- 1–2 minuutin live
- tekstiä uutiskirjeeseen.
Sinun ei siis tarvitse jatkuvasti olla keksimässä uutta sisältöä sosiaaliseen mediaan, vaan voit hyödyntää yhtä tekstiä ja tuottaa kaikki somesisällöt siitä. Näin myös maksimoit lukijoiden tulemisen blogiin.
16. Google Analytics
Google Analytics on ilmainen ohjelma, jonka avulla seuraat helposti blogisi kehitystä. Google Analyticsin tilastoja ei tarvitse seurata orjallisesti päivittäin vaan enemmänkin suuntaa antavasti kerran kuussa. Tässä muutama huomio, joihin kannattaa kiinnittää huomiota:
- Kuinka pitkään lukija viihtyy blogissa
- Mistä kanavasta lukija tulee blogiin
- Kuinka kauan lukija viihtyy yksittäisessä postauksessa
- Kuinka monella eri sivulla (postauksessa) lukijat käyvät
- Kävijämäärän kasvu kuukaudessa
- Ohjaako joku toinen bloggaaja kävijöitä sinun blogiisi
Näillä tiedoilla pääset erinomaisesti alkuun ja alat ymmärtämään, millainen vaikutus sisällöllä ja liikenteen tulokanavalla on blogisi kasvussa.
Lue myös tämä: Aloita bloggaaminen 15 minuutissa
17. Omien tuotteiden tekeminen ja myynti
Puhutaanpa hetki rahasta. Tiedän että moni haluaa aloittaa bloggaamisen harrastuksena, mutta jossain vaiheessa tulot käyvät varmasti mielessä. Olisihan se kiva saada käytetylle ajalle jotain rahallista korvausta. Seuraavaksi esittelen sinulle kolme eri vaihtoehtoa, kuinka voit tehdä rahaa blogisi avulla.
Omien tuotteiden tekeminen ja myynti voi kattaa esimerkiksi e-kirjan, verkkokurssin tai vaikka valokuvien myymisen. E-kirjaan voit koota parhaat tai suosituimmat reseptit ja lisätä sinne viisi uutta reseptiä, joita et julkaise blogissa.
Verkkokurssilla voit opettaa, kuinka jokin ruoka valmistetaan tai kuinka suunnitellaan juhlamenu.
Ruokabloggaajana otat taatusti itse kuvia. Näitä kuvia voit laittaa myyntiin erilaisille sivustoille tai myydä yhteistyökumppaneille. Esimerkiksi jos saat ilmaisen tuotteen, voit kysyä tuotteen lähettäjältä, olisiko hän valmis maksamaan viidestä laadukkaasta kuvasta.
Omien tuotteiden tekeminen ei tarkoita pelkästään e-kirjoja ja verkkokursseja, vaan voit tehdä omia reseptejä, joita myyt vaikkapa muille ruokabloggaajille tai lukijoillesi.
18. Affiliate-markkinointi
Rakastan affiliate-markkinointia. Se on kaikista nopein ja helpoin tapa aloittaa rahan tienaaminen blogilla. Tarvitset vain viisi tuotetta, joita suosittelet säännöllisesti blogissasi. Ruokabloggaajana nämä tuotteet voivat olla esimerkiksi
- kodinkone
- jonkun toisen tekemä reseptikirja tai verkkokurssi
- vain tilaustuotteena saatavat raaka-aineet
- mausteita, joita myyt itse suoramyyntinä.
Affiliate-tuotteita löydät affiliate-verkostoista sekä ottamalla yhteyttä suoraan yritykseen. Osa yrityksistä ei vielä osaa hahmottaa affiliate-markkinointia, joten heiltä kannattaa tiedustella alennuskoodia sekä mahdollisesti 10 %:n komissiota ostoksen loppusummasta.
19. Mediakortti
Mikäli teet kaupallista yhteistyötä, sinun kannattaa tehdä itsellesi mediakortti. Mediakortin voi tehdä ilmaiseksi Canvalla. Alla on suoraan yksi malli, johon en tehnyt minkäänlaisia muutoksia. Pohja on siis tehty, ja sinä voit vain vaihtaa värit, kuvat, tekstit ja tilastot.
Mediakortin tavoitteena on esitellä sinut ammattimaisena bloggaajana, jonka kanssa kannattaa tehdä yhteistyötä.
20. Kaupallinen yhteistyö
Kaupallinen yhteistyö on myös erinomainen keino tienata rahaa. Kaupallisessa yhteistyössä kannattaa pyytää reilusti rahaa eikä pelkkiä tuotteita.
Kaupalliset yhteistyöt kannattaa aloittaa pienten yritysten kanssa ja nostaa rimaa sitä mukaa, kun kokemusta karttuu. Aloittavana ruokabloggaajana et välttämättä saa isoja brändejä tekemään yhteistyötä kanssasi.
Kaupallisessa yhteistyössä kannattaa myös pyrkiä pidempiin yhteistöihin yksittäisten kertojen sijaan. Näin ollen saat jatkuvuutta tulovirtaan ja turvaat tuloja pidemmälle. Jos yritys ei halua enää jatkaa yhteistyötä, sinun on helpompi reagoida ja etsiä tilalle toinen yritys.
Kaupallisen yhteistyön hinnoittelu voi alussa olla vaikeaa. Arvosta kuitenkin työtäsi. Tarjoa yritykselle pelkän blogitekstin sijaan myös muuta näkyvyyttä. Esimerkiksi kaksi mainintaa sosiaalisen median kanavissa ennen blogitekstiä ja vaikka hieman mainosrahaa blogitekstin sponsorointiin.
Muista myös kertoa kaupallisesta yhteistyöstä lukijoillesi.
21. Tarvittavat työkalut yhteenveto
Näin aloitat ruokablogin. Vaikka työtä riittää, sitä kannattaa pilkkoa pienempiin osiin. Koko homma on mahdollista saada valmiiksi viikossa, kun jaksotat tekemistä jokaiselle päivälle.
Loppu on enää sinusta itsestäsi kiinni.
Listaan tähän alle vielä yhteenvedon niistä työkaluista, joista olen tässä postauksessa puhunut sekä muutaman kurssin, joista löydät lisätietoja ja syvällisempää oppia:
- WordPress.com- ja WordPress.org-alustojen vertailu
- 3 helppoa askelta bloggaamisen aloittamiseen
- WordPress.org-teema Julia (*)
- WordPress.org-teema Cuisine (*)
- Photoshop
- Canva
- Lightroom
- Varmuuskopiointi (esim. Updraft)
- Yoast SEO (hakukoneoptimointia varten)
- Reseptilisäosa (esim. Tasty Recipe)
- GDPR (esim. Moovy Agencyn GDPR Cookie Compliance)
- Akismet-roskapostisuodatin
- Somejakopainikkeet (itse käytän Grow by Mediavinea)
- Pretty Links (tulojen hankintaa varten)
- Insert Headers and Footers (jotta voit lisätä esim. FB-pikselin tai Google Analyticsin koodin helposti blogiin, nämä voidaan lisätä myös GDPR-lisäosaan)
- Google Analytics
- Mediakortti
- Ruokabloggaaja Pro (englanninkielinen) (*)
- Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -yhteisö
Millaisia ajatuksia sinulle syntyi tästä blogista?
(*)-merkityt linkit ovat affiliate-linkkejä. Kun ostat tuotteen affiliate-linkin kautta, saan rahallisen komission. Linkin klikkaaminen ei kuitenkaan aiheuta sinulle kuluja eikä minulle tuloja, joten voit rauhassa vierailla sivulla ja miettiä ostopäätöstäsi niin pitkään kuin haluat.
Suosittelen vain niitä tuotteita, joita olen itse testannut ja käyttänyt ja jotka todennut toimiviksi tai jotka tiedän kokonaisuuden kannalta toimivimmiksi. Älä koskaan osta tuotetta, jos et ole varma, että siitä on sinulle apua tai et ole varma, auttaako se sinua saavuttamaan tavoitteesi.