Näin aloitat ruokablogin vuonna 2021

| Postaus sisältää affiliate-linkkejä. Affiliate-linkit on merkitty selkeästi (*) merkillä |

Saan tasaisin väliajoin lukijoiltani pyynnön, että kirjoittaisin postauksen, kuinka jonkun tietyn rajatun aiheen blogin voisi aloittaa. Olen miettinyt tätä asiaa todella pitkään ja päätin nyt kirjoittaa kuinka aloittaa ruokablogi.

Vaikka pyrinkin kirjoittamaan tähän postaukseen mahdollisimman tarkasti ja monipuolisesti ruokablogin aloittamisesta, muistutan, etten pysty kirjoittamaan kaikkea tarpeellista tähän. Siksi tulen kirjoittamaan aiheen ympärille useamman postauksen, jotta saat selkeän käsityksen ruokablogin aloittamisesta.

Näin aloitat ruokablogin 2021

Alta näet postauksen sisällysluettelon. Klikkaamalla yhtä linkkiä, siirryt suoraan kyseiseen kohtaan. Toivon kuitenkin, että luet postauksen kerran alusta loppuun ja palaat sen jälkeen yksittäisiin kohtiin. Näin varmistumme siitä, että saat riittävät tiedot oikeassa järjestyksessä.

  1. Miksi, kenelle, miten ja missä
  2. Budjetointi
  3. Blogin aiheen rajaus ja kategoriat
  4. Blogin nimen valinta
  5. Blogialustan valinta
  6. Domain ja palvelin
  7. Blogin kannalta tärkeät sivut
  8. Brändäys
  9. Teeman valinta
  10. Kuvat ja värimaailma
  11. Lisäosat, pluginit ja widgetit
  12. Sisällön suunnittelu ja kirjoittaminen
  13. Lukijoiden saaminen
  14. SEO
  15. Sisällön uudelleen hyödyntäminen
  16. Google Analytics
  17. Omien tuotteiden tekeminen ja myynti
  18. Affiliate-markkinointi
  19. Mediakortti
  20. Kaupallinen yhteistyö
  21. Tarvittavat työkalut yhteenveto

1. Miksi, kenelle, miten ja missä

Ennen kuin aloitat, sinun on tärkeää tunnistaa omat motiivit.

  • Miksi haluat kirjoittaa ruokablogia?
  • Kuka on sinun unelma-lukijasi?
  • Miten usein julkaiset uuden postauksen?
  • Missä kanavissa jaat sisältöäsi?

Moni aloittaa blogin hetken mielijohteessa. Ja siksi iso osa blogeista ei koskaan menesty. Vaikka sinulla olisikin kiire aloittaa etkä halua ottaa riskiä, että joku muu vie ideasi, maltti on silti valttia.

Taustatyön tekemiseen ja näiden kysymysten vastaamiseen ei tarvitse käyttää päivätolkulla aikaa. Tunnissakin saat näihin vastaukset, kun vain maltat ottaa sen tunnin.

Joten, ota kynä ja paperia, istu alas ja pohdi yllä olevia kysymyksiä hetken aikaa. Alle olen koonnut muutamia lisäkysymyksiä, joista voi olla sinulle apua.

  1. Minkä tunteen ja fiiliksen haluat antaa lukijoillesi kun he tulevat blogiisi ensimmäistä (tai kymmenettä) kertaa?
  2. Mikä on bloggaamisen tavoite sinulle? (Kirjoita mahdollisimman tarkasti ja yksityiskohtaisesti: ”Haluan ansaita rahaa” ei kelpaa.)
  3. Minkä lopputuloksen haluat antaa lukijallesi? Toisin sanoen, miksi lukija tulisi lukemaan blogiasi, mitä lukija siitä hyötyy?
  4. Jos blogisi ei tuota ensimmäisen 6 kuukauden aikana yhtään mitään, haluatko silti aloittaa tämän blogin? Jos vastaat ei, perustele itsellesi miksi. Jos vastaat kyllä, perustele itsellesi miksi.
  5. Miten paljon aikaa sinulla on kirjoittaa blogia päivässä/viikossa? Muista, että jos kohtelet blogiasi harrastuksena, se tuottaa sinulle yhtä paljon rahaa kuin harrastus.
  6. Mistä asioista voit hetkellisesti luopua (esim. 6–12 kuukauden ajaksi), jotta saat enemmän aikaa blogin rakentamiseen (esim. minulla ei edelleenkään ole televisiota, koska päätin luopua siitä tavoitellessani omaa unelmaani)?
  7. Milloin olet saavuttanut oman tavoitteesi bloggaamiselle? Toisin sanoen, mistä tiedät, että olet saavuttanut sen, mistä tällä hetkellä unelmoit? (Pyri kirjoittamaan vastaus tähän mahdollisimman realistisesti ja tarkasti.)

Suunnittele blogi realistisista lähtökohdista käsin ja ole itsellesi rehellinen. Meillä on tapana ylimitoittaa oman idean potentiaali ja vaikka blogissasi voi olla potentiaalia, en halua että lähdet soitellen sotaan. Kun panostat tähän osioon kunnolla, sinulla on kirkas visio bloggaamisesta ja tiedät jatkossa aina, mistä kirjoitat.

2. Budjetointi

Onko blogille pakko tehdä budjetti? Eikö blogia voi aloittaa ilmaiseksi ja maksaa vasta sitten kun se tuottaa rahaa? Valitettavasti ei. Et sinäkään aloita juoksuharrastusta ilman asianmukaisia lenkkareita.

Bloggaamiseen saa uppoamaan paljon rahaa, ellet suunnittele kokonaisuutta kunnolla. Siksi budjetti on tärkeää tehdä. Toisekseen, pystyt vähentämään bloggaamiseen käytettävät rahat omassa verotuksessasi. Tee itsellesi taulukkolaskentaohjelmaan lista ohjelmista ja työkaluista joita käytät, summat, onko kyseessä jatkuva maksu vai kertaveloitus sekä se, meneekö kulu kerran kuussa, kahden kuukauden välein, neljä kertaa vuodessa vai kerran vuodessa.

Tyypillisimmät kulut ovat ensimmäisenä vuotena:

  • nettiyhteys (alk 19,90 euroa / kk)
  • blogialusta (ilmainen)
  • domain (alk. 15 euroa / vuosi)
  • palvelin (alk. 50 euroa / vuosi)
  • teema (alk. 30 euroa kertamaksu)
  • sähköposti (ilmainen, jos hankit ilmaisen gmail-sähköpostiosoitteen)
  • Yhteensä alk. 333,80 euroa / vuosi, toisesta vuodesta alkaen 303,80 euroa / vuosi.

Nettiyhteys sinulla todennäköisesti jo on, joten kulut eivät varsinaisesti kasva ensimmäisen vuoden aikana.

3. Blogin aiheen rajaus…

Minulta kysytään jatkuvasti, onko blogin aihe pakko rajata. Ei tietenkään. Mutta jos haluat saada tuloja blogin avulla, niin kyllä. Ajattele blogin aihetta sekatavarakauppana. Haluat ostaa keittiön kaapin oveen kahvan. Menet sekatavarakauppaan, jossa myydään kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä. Kauppa on suuri, siellä on käytäviä, hyllyjä ja todella vähän opasteita. Miten löydät kahvan? Entä kuinka kauan viihtyisit siellä? Entä tulisitko uudelleen, jos toisella kerralla tarvitsetkin nupin kahvan sijaan?

Rajaamaton blogi on kuin sekatavarakauppa.

Blogin aiherajaus on kuin erikoiskauppa. Tiedät aina mitä sieltä saat ja löydät sen helposti.

Oikeat lukijat löytävät aina blogisi, kun pidät aiherajauksen tiiviinä. Henkilökohtaisesti suosittelen aina rajaamaan aiheen kolme kertaa, esittelen tässä yhden tavan.

Pääaihe on ruoka, koska olemme aloittamassa ruokablogia. Mutta tämä aihe on liian laaja, sillä ”ruoka” sanalla on mahdotonta erottua kaikesta muusta sisällöstä. Siksi ruoka-aihetta täytyy kaventaa.

  • Mitkä ruuat kiinnostavat sinua itseäsi? Luettele ne vihkoosi.
  • Mistä voisit kirjoittaa yötä päivää? Merkitse ne tähdellä.
  • Mistä sinulta kysytään eniten apua? Merkitse niidenkin perään tähti.
  • Kuka todennäköisimmin lukisi blogia, josta kirjoitat?
Esimerkki

Kasvisruoka ei ole järkevä aihe. Kasvisruoka-aihe on edelleen liian laaja ja erottautuminen sillä on vaikeaa. Joudut kilpailemaan ja taistelemaan lukijoista joka kerta, kun julkaiset uuden postauksen. Käytät lukemattomia tunteja vain haaliaksesi muutamia lukijoita blogiisi.

Kasvisruoka pääruokana on myös hyvin laaja aihe. Se on kuitenkin parempi, kuin pelkkä kasvisruoka. Kilpailua on huomattavasti vähemmän jos onnistut asemoimaan itsesi harrastelijasta ”asiantuntijaksi”. Asiantuntijana oleminen ei tarkoita, että sinun pitäisi olla kouluja käynyt ravintoterapeutti.

Riittää, että tiedät aiheesta enemmän, kuin lukija ja haluat inspiroida muita kokkaamaan kasvisruokaa pääruokana.

Kasvisruoka odottaville äideille sen sijaan on tarkasti rajattu aihe. Voisin jopa sanoa, että tämä rajaus on täydellinen. Kilpailua on huomattavasti vähemmän, erottautuminen on helppoa ja asiantuntijastatuksen rakentaminen vaivatonta. Varsinkin, jos olet itse kasvisruuan ystävä ja odotat lasta.

On kuitenkin tärkeää, että tämä aihe vaatii myös enemmän asiantuntemusta. Jos sinulla ei vielä ole tarvittavaa asiantuntijuutta, voit kertoa siitä avoimesti blogissasi. Esimerkiksi eräs opiskelijoistani kertoo blogissaan, ettei hän ole valmentaja, vaan kertoo omista kokemuksistaan. Hän on maininnut myös että blogin sisältö on vain inspiraatioksi, ei niinkään opiksi tai ohjeeksi.

Pohdi aiherajausta rauhassa. Kun teet listaa erilaisista ruuista, anna listan hautua yön yli ja katso sitä sen jälkeen uusin silmin. Muista, että bloggaaminen ei ole pikajuoksu vaan maraton. On tärkeää, että jaksat kirjoittaa aiheesta seuraavat 1 – 3 vuotta.

…ja kategoriat

Kun olet rajannut blogisi aiheen, seuraavaksi on vuorossa kategorioiden määrittely. Kategoriat kannattaa miettiä myös rauhassa, sillä ne voivat toimia erinomaisesti hakukoneoptimoinnin tukena.

Kategoriat ovat kuin kirjan sisällysluettelo. Ne kertovat heti, mistä blogissa on kyse ja kannattaako sitä jäädä lukemaan. Kategorioita ei tarvitse olla alussa montakaan. 3 pääset hyvin alkuun ja 5 on optimaalinen. Joskus kategorioiden alle voi tehdä alakategorioita, jolloin niitä tulee väistämättä enemmän. Mutta alkuvaiheessa ei kannata alkaa tekemään viittätoista erilaista kategoriaa.

Jos käytän esimerkkinä yllä olevaa aiherajausta, kategoriat voivat olla

  • Aaminen
  • Lounas
  • Väli- ja iltapalat
  • Illallinen
  • Vinkkejä ruuanlaitoon

Toinen vaihtoehto voi olla

  • Pienen budjetin kasvisruokavalio
  • Sesonkireseptit
  • Vinkkejä ruuanlaittoon
  • Ruokien valmistelu etukäteen
  • Juhlamenun kasviruokavaihtoehdot

Kolmas vaihtoehto voi olla

  • Kasvisruokavalio odotuksen aikana
  • Kasvisruokavalio imetyksen aikana
  • Proteiininlähteet
  • Kasvisruokavalio ja liikunta

Tai mikä tahansa näiden yhdistelmistä. Kuten huomaat, ei ole olemassa oikeaa eikä väärää tapaa miettiä kategorioita. Tärkeintä on, että kategoriat liittyvät olennaisesti aiherajaukseen ja selkiyttävät sitä lukijalle.

4. Blogin nimen valinta

Viimeistään tässä kohtaa moni jää jumiin. Nimestä yritetään tehdä täydellinen. Täydellisyyttä ei kuitenkaan ole olemassa, joten muistathan olla itsellesi armollinen.

Paras keino löytää nimi omalle blogille on listata vihkoon erilaisia ruokaan liittyviä sanoja, termejä, adjektiiveja sekä hauskoja sanontoja ja lopuksi yhdistellä niitä toisiinsa.

Kun aloitin Unelma Onnellisuudesta blogin, tein juuri näin. Itse asiassa nimi oli ensin englanniksi ”Dream about Happiness” jonka sitten käänsin suomeksi.

Ennen kuin perustat blogin ja lukitset blogin nimen, tarkista vielä ettei samalla nimellä ole yrityksiä, brändejä tai tuotteita tehty. Voit tehdä tämän helposti Googlettamalla sanayhdistelmää ja käymällä ytj.fi sekä patentti- ja rekisterihallituksen sivuilla etsimässä.

Blogin nimen voi vaihtaa mutta domainin vaihtaminen on hankalampaa. Ja vaatii myös hieman rahaa.

5. Blogialustan valinta

Blogialustoja on yhtä paljon kuin mielipiteitäkin niistä. Tunnetuimmat ovat Blogger, Wix, Squarespace, WordPress.com sekä WordPress.org.

Suosittelen lämpimästi valitsemaan WordPress.org alustan, sillä se on monipuolinen ja voit rakentaa sen avulla vaikka millaisen sivuston haluat. Esimerkiksi saatat haluta tehdä oman e-kirjan tai reseptikirjan tai verkkokurssin. Tällöin WP.org on sinulle edullisempi vaihtoehto, sillä voit rakentaa verkkokaupan ja kurssialustan ilman suuria kustannuksia.

Olen vertaillut WordPress.com ja WordPress.org alustoja tässä postauksessa.

Kun haluat aloittaa blogin Worddpress.orgilla, lue tämä postaus, jossa on yksityiskohtaiset ohjeet bloggaamisen aloittamiseen.

6. Domain ja palvelin

WordPress.org tarvitsee palvelimen toimiakseen. Ajattele asiaa tällä tavalla:

Blogisi on kuin talo. Se tarvitsee tontin sekä osoitteen jotta ihmiset (lukijat) löytävät sinne. Osoite on domain eli www-osoite ja tontti on palvelin, jossa blogi sijaitsee.

Blogin nimestä kannattaa muodostaa domain, jos blogin nimi ei vain ole liian pitkä. Domain kannattaa olla helposti muistettava ja kohtalaisen lyhyt.

Esimerkiksi kasvisruokaa odottaville äideille on suhteellisen pitkä domainiksi (www.kasvisruokaaodottavilleaideille.fi) mutta esimerkiksi äidin kasvisruoka on helpompi muuttaa domainiksi (www.aidinkasvisruoka.fi).

Domainista kannattaa jättää ääkköset pois ja korvata ne aakkosilla.

Näin aloitat ruokablogin

Palvelimia on saatavilla useilta eri yrityksiltä. Itse luotan Bluehostiin, sillä olen perustanut kaikki uudet blogit heidän kauttaan. Tässä postauksessa näytän, kuinka se onnistuu noin 15 minuutissa. Hyvä uutinen on se, ettei sinun tarvitse koskaan koodata mitään ja blogin perustaminen on oikeastaan vain Bluehostille rekisteröityminen. Ei se sen vaikeampaa ole.

Ainoa haaste on, ettei Bluehostin kautta saa .fi päätteistä domainia eikä heidän palvelinsa tue .fi päätteisiä domaineja. Suosittelenkin ottamaan sekä .fi päätteisen domainin että .com päätteisen domainin ja ohjaamaan toisesta toiseen. Koska domain on edullinen (alk. 15 euroa / vuosi), se ei kaada budjettia mutta turvaat omat tulovirtasi siltä varalta, että blogistasi tulee jymymenestys.

Nimittäin sekä Suomesta että ulkomailta löytyy tahoja, jotka seuraavat aktiivisesti nousevia tähtiä. He nappaavat saman domainin eri päätteellä ja alkavat tuottaa sisältöä ja ”ratsastamaan” sinun menestykseltäsi. Siksi esim. itse otan aina jokaiselle blogille sekä .fi että .com päätteet – kaiken varalta.

7. Blogin kannalta tärkeät sivut

Blogi tarvitsee varsinaisen blogin lisäksi muutaman tärkeän sivun. Jos haluat jonain päivänä laittaa Google Adsense mainoksia omaan blogiin ja tienata rahaa mainosten kautta, nämä sivut on tärkeää olla olemassa.

Etusivu

Etusivun ei tarvitse olla samanlainen kuin minulla vaan monet pitävät etusivulla blogitekstejä. Tämä toimii mainiosti. Tällöin et tarvitse erillistä etusivua. Jos kuitenkin haluat tehdä etusivun, siinä kannattaa olla parhaat kuvat, parhaat blogitekstit sekä hyvin lyhyt esittely itsestäsi.

Esimerkki: Yrittäjän ajanhallinta blogi

Tietoa minusta

Tietoa minusta sivulla sinun kannattaa kertoa enemmän itsestäsi. Mutta vasta sen jälkeen, kun olet kertonut mikä on blogisi tarkoitus ja mitä lukija hyötyy lukemalla blogia. Moni bloggaaja ajattelee, että hän on tärkeä ja siksi he haluvat kertoa itsestään mahdollisimman paljon.

Mutta lukijan kannalta bloggaaja ei ole niin tärkeä kuin varsinainen sisältö.

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä sivulla sinulla tulee olla ohjeet, kuinka sinuun saa yhteyden. Sivulla voi olla yhteydenottolomake tai sähköpostiosoite sekä sosiaalisen median kanavien osoitteet. Jos teet kaupallista yhteistyötä, lisää tänne selkeä ohjeistus, millaista yhteistyötä teet tai jos haluat, voit tehdä erillisen sivun kaupalliselle yhteistyölle ja linkittää nämä kaksi sivua toisiinsa.

Evästeet ja/tai tietosuojaseloste

Jos sinulla on blogissasi Google Analytics ja/tai Facebook pikseli, tarvitset tietosuojaselosteen. Vähintäänkin sinun täytyy kertoa, että keräät evästeiden avulla tietoa kävijöistä.  Rekisteriseloste pitää olla vasta siinä vaiheessa, jos alat keräämään omaa sähköpostilistaa.

8. Brändäys

Mikä brändi on? Se on paljon muutakin kuin vain logo ja värimaailma. Se olet sinä. Se on fiilis, joka ihmiselle syntyy, kun hän tulee käymään blogissasi. Se on mielikuva ja tunnelma. Toki se on myös värejä, fontteja, kuvia ja logo.

Se sisältää  lukijat, somen ja sisällön. Et voi kirjoittaa hauskaa ruokablogia, jos blogista välittyy kylmä ja kliininen yritystunnelma. Brändin tulisi myös olla jotain, mitä sinun ei tarvitse muokata tai vaihtaa neljä kertaa vuodessa.

Brändin tulisi olla pitkäkestoinen, yhtenäinen someprofiilien kanssa ja sellainen, että se vastaa sinun omaa arvomaailmaasi.

Tämän postauksen alussa esitin sinulle muutamia kysymyksiä. Jos olet vastannut niihin, olet saanut jo ensikosketuksen blogisi brändiin. Jos et ole, suosittelen lämpimästi vastaamaan niihin nyt.

Tässä vielä muutamia lisäkysymyksiä avuksesi:

  1. Millaisen tunnelman, tunteen ja fiiliksen haluat antaa lukijoillesi, kun he tulevat blogiisi?
  2. Mikä erottaa sinut muista ruokaloggaajista? Mitä lisäarvoa tarjoat lukijoillesi?
  3. Mitkä kolme ydinarvoa blogistasi ja sisällöstäsi välittyy?
  4. Minkä ikäisiä lukijasi ovat?
  5. Mitä sukupuolta he edustavat?
  6. Miksi lukija tulee lukemaan blogiasi, mitä hän saa blogistasi irti?
  7. Mitkä ovat 3 isointa haastetta, joita lukijasi kohtaavat ja jotka liittyvät olennaisesti kirjoittamaasi aiheeseen?
  8. Miksi lukijasi eivät ole vielä onnistuneet selviytymään näistä haasteista?
  9. Mistä lukijasi unelmoivat (ja mikä liittyy aiheeseesi)?
  10. Mitkä asiat estävät lukijoitasi saavuttamasta unelmiaan?

Moodboard

Sinun kannattaa tehdä blogillesi moodboard, johon kiteytyy koko blogisi visuaalinen ilme. Alla on esimerkki moodboardista, joka on tehty ilmaisella Canva-ohjelmalla. Moodboardiin voit lisätä sen tyylisiä kuvia, joita haluat blogissasi käyttää.

Näin aloitat ruokablogin

9. Teeman valinta

Teema on blogin ulkoasu. WordPressissä on olemassa satoja, ellei jopa tuhansia ilmaisia teemoja, jotka ovat ihan toimivia mutta joiden muokkausmahdollisuudet ovat rajalliset.

Suosittelen lämpimästi että aloitat ilmaisella teemalla ja vaihdat sen maksulliseen noin puolen vuoden kuluttua. Jos haluat kuitenkin panostaa heti alussa ja sinulla on budjetissa tilaa, tässä on yksi teema, jonka voit valita (*).

Pelkästään vaihtamalla kuvat, saadaan monta erilaista blogia, vaikka teema onkin samanlainen pohjaltaan.

Jos kaipaat kevyempää ja yksinkertaisempaa teemaa, tässä on toinen vaihtoehto (*).

Teemojen tekijöillä on aina video tai tekstimuotoinen dokumentaatio olemassa, jolloin teeman asentaminen ja muokkaaminen on helppoa yksinkertaisten ohjeiden avulla.

Lue myös tämä: Aloita bloggaaminen 15 minuutissa

10. Kuvat ja värimaailma

Kannattaako omia kuvia käyttää? Kun kyse on ruokablogista, ehdottomasti kannattaa. Omat kuvat ovat uniikkeja, niillä on helppo erottua muista blogeista ja niiden avulla saat laadukkaan lopputuloksen.

Kuvaamista varten tarvitset joko älypuhelimen tai järjestelmäkameran. Suosittelen lämpimästi aloittamaan älypuhelimella, jotta kulut eivät karkaa käsistä. Kun saat tuloja blogin kautta, panosta myöhemmin kunnon järjestelmäkameraan.

Kuvia on tärkeää käsitellä ja tehdä kuvista yhtenäisiä. Epäselvät ja liian erilaiset kuvat eivät houkuttele, koska yksi osa blogisi menestymistä on visuaalisuus.

Vaihtoehtoja kuvankäsittelyohjelmista on useita, kuten esimerkiksi

Amatöörimäiset kuvat saavat lukijat nopeasti poistumaan blogista, eivätkä he välttämättä ihan heti tule takaisin. Kuvien muokkaamista kannattaa opetella pikkuhiljaa ja pyrkiä löytämään kuville samanlainen tyyli. Kun löydät tyylin, muokkaaminen on nopeaa ja helppoa.

Värimaailmasta kannattaa tehdä simppeli. Tämä tarkoittaa, että valitse yksi pääväri ja sitä tukemaan kaksi muuta väriä. Kun kirjoitamme blogia, teksti kannattaa aina olla tummaa ja tausta vaaleaa. Olemme tottuneet siihen ja sitä on huomattavasti helpompi lukea.

11. Lisäosat, pluginit ja widgetit

WordPressissä on lukemattomia lisäosia, joiden avulla blogista voidaan rakentaa kotisivut, kurssialusta ja verkkokauppa, puhumattakaan keskustelualustasta.

Mutta mitä enemmän sinulla on lisäosia, sitä raskaammaksi blogi lopulta käy. Siksi kannattaa valita muutama tärkeä lisäosa ja välttää liian monimutkaisia vaihtoehtoja ainakin tässä alkuvaiheessa.

Tässä listaus tärkeimmistä lisäosista, joita ruokabloggaajana tarvitset:

  • Varmuuskopiointi (esim. Updraft)
  • Yoast SEO (hakukoneoptimointia varten)
  • Resepti lisäosa (esim. Tasty Receipt)
  • GDPR (esim. Moovy Agencyn GDPR Cookie Compliance)
  • Akismet roskapostisuodatin
  • Somejakopainikkeet (itse käytän Grow by Mediavine)
  • Pretty Links (tulojen hankintaa varten)
  • Insert Headers and Footers (jotta voit lisätä esim. FB pikselin tai Google Analyticsin koodin helposti blogiin, nämä voidaan lisätä myös GDPR lisäosaan)

Mikä parasta, nämä lisäosat ovat ilmaisia ja ilmaisilla versioilla pärjää varsin pitkälle.

Jos kaipaat lisää toimintoja, kuten esimerkiksi että lukijat voivat tilata uudet postaukset suoraan sähköpostiin, voit ottaa ilmaisen Jetpackin.

12. Sisällön suunnittelu ja kirjoittaminen

Tiedän, että tässä on ollut monta askelta ennen kuin päästään varsinaiseen aiheeseen, eli kirjoittamiseen. Mutta on todella tärkeää, että otat alkupään askeleet, sillä ne varmistavat sen, että blogillasi on mahdollisuus menestyä. Alkupään tehtävien tarkoituksena on auttaa sinua erottumaan joukosta ja saamaan lukijoita upeaan blogiisi.

Seuraavaksi suuntaamme sisällön kirjoittamiseen. Ennen sitä suosittelen kuitenkin tekemään kaksi päätöstä:

  • Milloin julkaiset uuden postauksen?
  • Ja kuinka usein haluat julkaista uuden postauksen?

Postauksen julkaisuajankohta riippuu aina siitä, kuka sinun lukijasi on ja mitä hän tekee muuna aikana. Jos unelmalukijasi on työssäkäyvä perheenäiti, silloin viikonloput tai arki-iltojen myöhäiset ajankohdat ovat sopivia julkaisuajankohtia.

Koska kirjoitat ruokablogia, on päivän selvää että saadaksesi materiaalia, sinun tulee tehdä ruokaa. Tällöin ruuan suunnitteluun, valmistamiseen ja varsinaisen sisällön tuottamiseen voi mennä viikkokin. Siinä tapauksessa ei ole järkevää kirjoittaa yhtä uutta postausta viikossa vaan 1 – 2 postausta kuussa.

On hyvä muistaa, että sinun ei tarvitse aina kirjoittaa vain ruokareseptejä. Sinun kannattaa myös kirjoittaa vinkkejä, ohjeita ja tutoriaaleja muistakin aiheista. Esimerkiksi:

  • x syytä miksi (jokin ruoka ei onnistu)
  • x keinoa puhdistaa (jokin säännöllisesti käytetty ruuanlaiton työväline)
  • x vinkkiä kuinka teet välipalat 5 minuutissa
  • x raaka-aihetta, joita sinulla kannattaa aina olla kaapissa hätävarana

Saat varmasti ideoista kiinni mitä ajan takaa. Nämä ovat aina tärkeitä ja tarpeellisia sinun lukijoillesi ja voit kirjoittaa näitä vaikka useamman putkeen ja ajastaa niitä tuleville kuukausille. Nämä eivät vaadi ruuan laittamista, jolloin muutama yleinen kuva tai jopa kuvapankkikuva riittää hyvin.

Esimerkiksi, jos julkaiset yhden tällaisen postauksen kerran kuussa ja toinen postaus on ruokaresepti, sinulta ilmestyy uusi postaus joka toinen viikko mutta sinun tarvitsee tehdä ruokaa vain kerran kuussa.

Postauksia kannattaa suunnitella hieman etukäteen. Varsinkin ruuan ympärillä on paljon kausivaihteluja, jolloin saat monipuolista sisältöä itsellesi. Joulun aikana kannattaa kirjoittaa postauksia silmällä pitäen jo seuraavaa joulua. Näin ollen saat kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Hyvällä tuurilla sinulla on vuoden kuluttua jo seuraavan vuoden postaukset kirjoitettu ja ajastettu etukäteen valmiiksi.

Lue myös tämä: 3 helppoa askelta bloggaamisen aloittamiseen

13. Lukijoiden saaminen

Seuraava askel onkin lukijoiden saaminen blogiin. Moni bloggaaja ajattelee, että riittää kun on blogi ja siihen kirjoittaa. Lukijat löytävät kyllä ihmeen kaupalla sinne. Mutta näin asia ei valitettavasti ole. Aivan alussa, ensimmäinen puoli vuotta, sinun tehtävänä on houkutella lukijoita blogiin. Sen jälkeen ihmiset alkavat muistaa sinut ja SEO eli hakukoneoptimointi alkaa tuomaan sinulle lukijoita suoraan Googlesta.

Sinun kannattaa liittyä muutamaan FB ryhmään, jossa on sinun potentiaalisia lukijoita. Kaikkiin ryhmiin ei enää saa jakaa pelkkiä blogilinkkejä, joten ryhmissä kannattaa olla aktiivinen, kysyä kysymyksiä, auttaa ja ohjata ihmisiä luonnollisesti lukemaan blogiasi.

Voit myös perustaa oman FB ryhmän ja pyytää ihmisiä liittymään sinne. Tällöin saat aina jakaa oman blogin linkkejä ryhmään ja saat sitä kautta lukijoita.

Ryhmän mainostaminen muissa ryhmissä on yleensä sallitumpaa kuin oman blogin linkkien jakaminen.

Lukijoiden saamiseksi sinun kannattaa miettiä jakosuunnitelma blogillesi. Eli milloin jaat sisältöä, missäkin kanavassa ja kuinka usein. Tämä auttaa sinua markkinoimaan blogiasi säännöllisesti, jolloin ihmiset alkavat muistaa sinut helpommin.

14. SEO

SEO (Search Engine Optimization) eli hakukoneoptimointi voi tuntua vaikealta mutta itse asiassa se on suht helppoa. Muista, että kirjoitat blogia aina ihmiselle, et Googlelle. Ihmiset etsivät tietoa Googlesta, ei Google itse. Googlen tehtävänä on vain tuoda tiedon etsijöille parasta hakusanaa tai -lausetta vastaava sisältö etsijän silmien eteen.

Jotta SEO lähtee toimimaan, postaukset tulee hakukoneoptimoida. Tarvitset sitä varten jokaiselle postaukselle erilaisen hakulauseen tai -sanan, jota lisäät postaukseen strategisesti.

Postaukset kannattaa olla pitkiä, minimissään 600 sanaa. Parhaiten saat postaukset Googlen hakutulosten ensimmäiselle sivulle, kun kirjoitat vähintään 1000 sanan postauksia. Esimerkiksi tässä postauksessa on tällä hetkellä lähes 2700 sanaa (lopullinen sanamäärä on 3826).

Sen lisäksi postausta kannattaa muotoilla:

  • lyhyet lauseet
  • lyhyet kappaleet
  • listat (kuten tämä)
  • väliotsikot
  • muutama kuva
  • valkoista tilaa

Ihmiset eivät lue postauksia sanasta sanaa vaan enemmänkin skannaavat sisältöä. Jos teksti näyttää helpolta lukea, ihmiset pysähtyvät lukemaan. Kirjoittamalla pitkää, helppolukuista sisältöä, ihmiset jäävät postaukseen pidemmäksi aikaa. Tämä kertoo Googlelle, että sisältö on hyvää ja laadukasta, jolloin se alkaa nostamaan sitä hakutuloksissa korkealle.

Ruokabloggaajien yksi tärkeimmistä optimointiin liittyvistä tehtävistä on kuvien nimeäminen oikein. Valitse siis postaukseen herkullisimmat kuvat ja varmista että

  • kuvan koko on alle 500kt
  • kuva on vaakakuva (esim. 1200 x 786 px, jotta kuva näyttää hyvältä Facebookissa)
  • voit piilottaa postaukseen Pinterest-kuvia, jotka ovat pystysuuntaisia (esim. 786 x 1350 px)
  • kuva on nimetty joko hakusanalla tai -lauseella ennen kuin lataat kuvan blogiin (ilman ääkkösiä, jotta kuva näyttää hyvältä myös mobiililaitteella)
  • lisäät kuvan vaihtoehtoiseen ja alt-tekstiin hakusanan tai -lauseen.

15. Sisällön uudelleen hyödyntäminen

Rakastan bloggaamista siksi, koska kerran kirjoitettua tekstiä voidaan hyödyntää monipuolisesti. Esimerkiksi yhdestä blogitekstistä voidaan tehdä

  • lyhyt 5 minuutin video
  • inspiroivia lauseita sosiaaliseen mediaan
  • kuva Pinterestiin
  • 1 – 2 minuutin live
  • ja tekstiä voidaan pilkkoa uutiskirjeeseen

Sinun ei siis tarvitse jatkuvasti olla keksimässä uutta sisältöä sosiaaliseen mediaan vaan voit hyödyntää yhtä tekstiä ja tuottaa kaikki somesisällöt siitä. Näin myös maksimoit lukijoiden tulemisen blogiin.

16. Google Analytics

Google Analytics on ilmainen ohjelma, jonka avulla seuraat helposti blogisi kehitystä. Google Analyticsin tilastoja ei tarvitse seurata orjallisesti päivittäin vaan enemmänkin suuntaa-antavasti kerran kuussa. Tässä muutama huomio, joihin kannattaa kiinnittää huomiota:

  • Kuinka pitkään lukija viihtyy blogissa
  • Mistä kanavasta lukija tulee blogiin
  • Kuinka kauan lukija viihtyy yksittäisessä postauksessa
  • Kuinka monella eri sivulla (postauksessa) lukijat käyvät
  • Kävijämäärän kasvu kuukaudessa
  • Ohjaako joku toinen bloggaaja kävijöitä sinun blogiisi

Näillä tiedoilla pääset erinomaisesti alkuun ja alat ymmärtämään, millainen vaikutus sisällöllä ja liikenteen tulokanavalla on blogisi kasvussa.

Lue myös tämä: Aloita bloggaaminen 15 minuutissa

17. Omien tuotteiden tekeminen ja myynti

Puhutaanpa hetki rahasta. Tiedän että moni haluaa aloittaa bloggaamisen harrastuksena mutta jossain vaiheessa tulot käyvät varmasti mielessä. Olisihan se kiva saada käytetylle ajalle jotain rahallista korvausta. Seuraavaksi esittelen sinulle kolme eri vaihtoehtoa kuinka voit tehdä rahaa blogisi avulla.

Omien tuotteiden tekeminen ja myynti voi kattaa esimerkiksi e-kirjan, verkkokurssi tai vaikka valokuvien myymisen. E-kirjaan voit koota parhaat tai suosituimmat reseptit ja lisätä sinne 5 uutta reseptiä, joita et julkaise blogissa.

Verkkokurssilla voit opettaa, kuinka jokin ruoka valmistetaan tai kuinka suunnitellaan juhlamenu.

Ruokabloggaajana otat taatusti itse kuvia. Näitä kuvia voit laittaa myytiin erilaisille sivustoille tai myydä yhteistyökumppaneille. Esimerkiksi jos saat ilmaisen tuotteen, voit kysyä tuotteen lähettäjältä, olisiko hän valmis maksamaan viidestä laadukkaasta kuvasta.

Omien tuotteiden tekeminen ei tarkoita pelkästään e-kirjoja ja verkkokursseja vaan voit tehdä omia reseptejä, joita myyt vaikkapa muille ruokabloggaajille tai lukijoillesi.

18. Affiliate-markkinointi

Rakastan itse affiliate-markkinointia. Se on kaikista nopein ja helpoin tapa aloittaa rahan tienaaminen blogilla. Tarvitset vain viisi tuotetta, joita suosittelet säännöllisesti blogissasi. Ruokabloggaajana nämä tuotteet voivat olla esimerkiksi

  • kodinkone
  • jonkun toisen tekemä reseptikirja tai verkkokurssi
  • vain tilaustuotteena saatavat raaka-aineet
  • tai vaikka mausteita, joita myyt itse suoramyyntinä

Affiliate-tuotteita löytyy affiliate-verkostoista sekä ottamalla yhteyttä suoraan yritykseen. Osa yrityksistä ei vielä osaa hahmottaa affiliate-markkinointia, joten heiltä kannattaa tiedustella alennuskoodia sekä mahdollisesti 10 % komissiota ostoksen loppusummasta.

19. Mediakortti

Mikäli teet kaupallista yhteistyötä, sinun kannattaa tehdä itsellesi mediakortti. Mediakortin voi tehdä ilmaiseksi Canvalla. Alla on suoraan yksi malli, johon en tehnyt minkäänlaisia muutoksia. Pohja on siis tehty ja sinä voit vain vaihtaa värit, kuvat, tekstit ja tilastot.

Mediakortin tavoitteena on esitellä sinut ammattimaisena bloggaajana, jonka kanssa kannattaa tehdä yhteistyötä.

 

20. Kaupallinen yhteistyö

Kaupallinen yhteistyö on myös erinomainen keino tienata rahaa. Kaupallisessa yhteistyössä kannattaa pyytää reilusti rahaa, eikä pelkkiä tuotteita.

Kaupalliset yhteistyöt kannattaa aloittaa pienten yritysten kanssa ja nostaa rimaa sitä mukaa, kun kokemusta karttuu. Aloittavana ruokabloggaajana et välttämättä saa isoja brändejä tekemään yhteistyötä kanssasi.

Kaupallisessa yhteistyössä kannattaa myös pyrkiä pidempiin yhteistöihin yksittäisten kertojen sijaan. Näin ollen saat jatkuvuutta tulovirtaan ja turvaat tuloja pidemmälle. Jos yritys ei halua enää jatkaa yhteistyötä, sinun on helpompi reagoida ja etsiä tilalle toinen yritys.

Kaupallisen yhteistyön hinnoittelu voi alussa olla vaikeaa. Arvosta kuitenkin työtäsi. Tarjoa yritykselle pelkän blogitekstin sijaan myös muuta näkyvyyttä. Esimerkiksi kaksi mainintaa sosiaalisen median kanavissa ennen blogitekstiä ja vaikka hieman mainosrahaa blogitekstin sponsorointiin.

Muista myös kertoa kaupallisesta yhteistyöstä lukijoillesi.

21. Tarvittavat työkalut yhteenveto

Näin aloitat ruokablogin. Vaikka työtä riittää, sitä kannattaa pilkkoa pienempiin osiin. Koko homma on mahdollista saada valmiiksi viikossa, kun jaksotat tekemistä jokaiselle päivälle.

Loppu on enää sinusta itsestäsi kiinni.

Listaan tähän alle vielä yhteenvedon niistä työkaluista, joita olen tässä postauksessa puhunut sekä muutaman kurssin, joista löydät lisätietoja ja syvällisempää oppia:

 

Millaisia ajatuksia sinulle syntyi tästä blogista? Kommentoi alle, keskustellaan lisää


(*) merkityt linkit ovat affiliate-linkkejä. Kun ostat tuotteen affiliate-linkin kautta, saan rahallisen komission. Linkin klikkaaminen ei kuitenkaan aiheuta sinulle kuluja eikä minulle tuloja, joten voit rauhassa vierailla sivulla ja miettiä ostopäätöstäsi niin pitkään kuin haluat.

Suosittelen vain niitä tuotteita, joita olen itse testannut, käyttänyt ja todennut toimiviksi tai jotka tiedän kokonaisuuden kannalta toimivimmaksi. Älä koskaan osta tuotetta, jos et ole varma, että siitä on sinulle apua tai et ole varma, auttaako se sinua saavuttamaan tavoitteesi. 

Julkaistu kategoriassa:
Tiia_kuva

Hei, olen Tiia Konttinen ja olen Suomen tuloksellisin yritysblogivalmentaja. Autan kunnianhimoisia yrittäjiä ja verkkovalmentajia kasvattamaan liikevaihtoa automatisoimalla myyntiä yritysblogin ja markkinointiautomaatioiden avulla.

Olen valmentanut yli 4000 bloggaajaa ja yrittäjää vuodesta 2016 alkaen hyödyntämään yritysblogia ja sisältömarkkinointia myynnin kasvattamiseksi.

Olen myös auttanut useita yrittäjiä nostamaan vuosiliikevaihtonsa yli 100 000 euroon hyödyntämällä sisältö- ja digimarkkinointia.

Jos olet kunnianhimoinen, haluat kasvattaa omaa liiketoimintaa ja rakastat kirjoittamista, olet tullut oikeaan paikkaan. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Tarvitsen apua

Tilaa postaukset sähköpostiin

Tilaa tästä uusimmat blogipostaukset suoraan sähköpostiin.

Liity 221 tilaajien joukkoon

Mitä etsit?