Yritysblogi kasvoi muoti- ja lifestyleblogien kanssa samoihin lukijamääriin

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Yritysblogi kasvoi muoti- ja lifestyleblogien kanssa samoihin lukijamääriin. Yritys- ja asiantuntijablogin rakentaminen on ollut suhteellisen mielenkiintoinen projekti. Vuonna 2016 aloitetun blogin tavoitteena oli hyödyntää blogia VAIN ilmaisena markkinointikanavana. Enpä siinä vaiheessa vielä osannut aavistaakaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Pienestä markkinointikanavasta on muotounut yritysblogi, joka yltä kuukausittain samoihin lukuihin muoti- ja lifestyleblogien kanssa. Miten se on mahdollista? Eikö yritykset vain puhu itsestään ja osaamisestaan? Eikö asiantuntijat vain kirjoita kollegoilleen? Eihän ketään pitänyt kiinnostaa, mitä yritysblogissa kirjoitetaan? Eihän yrittäjällä pitänyt olla aikaa kirjoittaa blogia…

Mutta toisin kävi. Tämä pieni blogi on koti yli 25 000 upealle lukijalle, jotka palaavat kerta toisensa jälkeen oppimaan lisää bloggaamisesta. Sivuja latautuu kuukausittain yli 114 000 kertaa. Kilpailen siis samoissa luvuissa kuin muoti- ja lifestyleblogit konsanaan.

Lue myös tämä: 123 ideaa miten saat lisää lukijoita blogiin

Uskon, että olen onnistunut todistamaan jotain. Kun blogi rakennetaan oikealla tavalla, kun kirjoitetaan oikeanlaista sisältöä oikealle lukijakunnalle, blogin on mahdollista saavuttaa näkyvyys, joka houkuttelee yhteistyökumppaneita ja tuloja.

Yritysblogi kasvoi muoti- ja lifestyleblogien kanssa samoihin lukijamääriin

Mutta se minusta. Sinua ei kiinnosta se, mitä minä teen. Sinua kiinnostaa se, miten sinä voit toistaa saman kuin minä, eikö?

Lukemalla tämän postauksen loppuun, opit:

  • miksi blogi täytyy rakentaa oikealla tavalla
  • miksi postaukset täytyy kirjoittaa käyttämällä oikeaa rakennetta
  • miksi jokaisen yrityksen ja asiantuntijan täytyy hyödyntää blogia

Yritysblogi kasvoi muoti- ja lifestyleblogien kanssa samoihin lukijamääriin

Puhun paljon siitä, että blogi täytyy rakentaa oikealla tavalla. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Se tarkoittaa, että blogin aihe on rajattu ja fokusoitu. Rajattu ja fokusoitu blogi rakentaa luottamusta ja uskottavuutta, jolloin sinun on helpompi asemoida itsesi ammattilaiseksi ja asiantuntijaksi. TÄMÄ puolestaan on elintärkeää, jotta erotut selkeästi kilpailijoista.

Oikein rakennettuun blogiin tuotetaan sisältöä tasaisesti. Vaikka luullaan, että sisältöä täytyy kirjottaa koko ajan, tämä ei pidä paikkaansa. Itse otan nykyään yhden kokonaisen viikon ja kirjoitan sen aikana niin monta postausta kuin vain ennätän. Yleensä niitä tulee kirjoitettua 5 – 10.

En tietenkään kirjoita postauksia 24/7 vaan jokaisen päivän tärkein tehtävä on kirjoittaa yksi postaus ja ajastaa se. Kirjoittamiseen ja muuhun oheistyöhön menee aikaa yleensä parisen tuntia. Sen jälkeen minulla on vapautta tehdä muita liiketoimintaan, markkinointiin, myyntiin ja hallinnointiin liittyviä tehtäviä.

Lue myös tämä: TOP 5 keinoa tehdä blogin lukijoista sitoutuneita asiakkaita

Postausten etukäteen kirjottaminen luo johdonmukaisuutta, säännöllisyyttä ja vapautta. Oli hämmentävää olla tilanteessa, kun postauksia oli kirjoitettu 6 viikoksi eteenpäin, eikä tarvinnut aukaista läppäriä. Postauten markkinointi oli tehty valmiiksi ja minun tarvitsi vain katsoa, kun lukijat piipahtivat blogissani päivästä toiseen. Outoa. Yrittäjällä oli vapaa-aikaa….

Lue myös tämä: 5 keinoa miten hyödynnät blogia brändin rakentamisessa

Blogissa ei tarvitse julkaista uutta sisältöä joka päivä. Yritys- ja asiantuntijablogissa riittää, että kirjoitetaan alussa vaikka yksi postaus viikossa. Määrä ei korvaa laatua. Kun käytät aikaa postauksen sisällön suunnitteluun ja kirjoittamiseen, sisällöstä tulee timanttista, jota lukija lukee alusta loppuun.

Click here to subscribe

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

Ilman unelma-lukijaa blogi ei kerää mielenkiintoa

Sinun täytyy tunnistaa unelma-lukija. Et voi kirjoittaa blogia kaikille, ihan samalla tavalla, kuin et voi myydä kaikille. Se ei vain ole mahdollista. Blogin aiheen rajaus ja fokusointi auttaa sinua selkiyttämään kuka HALUAA tulla lukemaan blogiasi. Nämä ovat niitä ihmisiä, jotka jakavat postauksiasi, kommentoivat ja puhuvat sinusta hyvää myös selkäsi takana. Kun tiedät, kenelle kirjoitat, tekstisi resonoi aina syvällisemmin, kuin jos kirjoitat ”massoille”.

Tämän jälkeen työ käy helpoksi. Kun tiedät kenelle kirjoitat ja mistä kirjoitat, seuraava askel on suunnitella MITÄ kirjoitat. Tässä sinua auttaa kehittämäni blogipostaus ideageneraattori, jota et löydä mistään muualta. Tämän ideageneraattorin avulla löydät jopa 100 postausideaa yhden päivän aikana. Voit lopultakin heittää hyvästit paniikissa kirjoitetuille keskivertopostauksille, jotka eivät sitouta lukijaa.

Blogipostaus ideageneraattori on siitä ainutlaatuinen, että se yhdistää SINUN tietotaitosi siihen, mitä lukija OIKEASTI HALUAA lukea. Ideageneraattori on kolmiportainen ja tarvitset sitä varten vain

  • kynän ja paperia tai
  • tietokoneen ja tekstinkäsittelyohjelman

Nyt sinulla on oikealla tavalla rakennettu blogi, jonka vahvalle perustalle on helppo lähteä rakentamaan vaikka myyntikanavaa.

Mutta entä, jos blogi on ollut olemassa vuosia?

Vaikka blogi olisi ollut olemassa 10 vuotta, se on silti mahdollista uudelleenrajata ja fokusoida. Itse asiassa se on todella helppo ja simppeli tehdä. Sinun täytyy vain tietää, miksi lukijat tulevat blogiisi, mitä he sieltä etsivät ja miten sinä itse pystyt heitä auttamaan ja tukemaan tässä aiheessa. Siinä kaikki.

Saattaisit pitää myös tästä: Näin uudistat blogisi viikossa

Postauksen rakenne houkuttelee ja sitouttaa lukijaa – ja tuo myyntiä

Postaus rakennetaan 10 eri osasta. Jokainen näistä osista tukee toinen toisiaan ja sitouttaa lukijan lukemaan postauksen alusta loppuun. Lukija ei koskaan koe, että hän käytti aikaa turhaan vaan HALUAA lukea lisää blogisi sisältöä.

Oikea postausrakenne myös ohjaa lukijaa luontevasti eteenpäin, esimerkiksi

  • liittymään sähköpostilistalle
  • lukemaan toisen postauksen
  • ostamaan suosittelemasi tuotteen tai vaikka
  • lähettämään tarjouspyynnön palveluistasi

Jos et kirjoita postausta oikealla tavalla, pahimmillaan lukija hämmentyy siitä, mitä haluat hänen tekevän. Väärin kohdennettu kehoite ei saa lukijaa siirtymään verkkokauppaan ja ostamaan tuotetta. Tällöin saatat menettää jopa tuhansia euroja myyntiä vuodessa.

Postauksen rakenne ei tapa luovuutta. Sinulla on edelleen mahdollisuus olla luova ja kirjoittaa sisältöä omalla tyylilläsi. Postauksen rakenteen tarkoitukena on sitouttaa lukija lukemaan postaus loppuun ja siirtymään eteenpäin kohti sitä tavoitetta, jonka olet postaukselle asettanut.

Miksi yritysten ja asiantuntijoiden pitää blogata?

Koska blogi on ilmainen markkinointikanava, josta on helppo rakentaa (automaattisesti) tuottava myyntikanava. Esimerkiksi omassa blogissa verkkokaupan konversio on 3,6 %. Tämä tarkoittaa, että kuukaudessa verkkokaupassa vierailleista lukijoista 3,6 % ostaa yhden tai useamman tuotteen.

Mitä tämä tarkoittaa sinun kohdallasi? Oletetaan, että sinun blogissasi käy 25 000 uniikkia kävijää joka kuukausi. Oikein valittujen postausten avulla, ohjaat heistä 25 % verkkokauppaan. Se tarkoittaa, että verkkokaupassasi käy 6 250 potentiaalista asiakasta joka kuukausi.

Kun verkkokaupan konversio on 3,6 %, se tarkoittaa 225 maksavaa asiakasta. ILMAISEKSI, sinun verkkokauppaan. Nyt sinun on helppo laskea, miten paljon myyntiä blogisi tuottaa, koska tiedät keskimäärin ostoskorin arvon. Jos se on 45 euroa, teet keskimäärin 10 125 euroa myyntiä joka kuukausi. Suoraan blogin kautta. Ilmaiseksi. Vuodessa puhutaan jo 121 500 euron myynnistä.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: