Mikä aihe saa riittävästi lukijoita? – 3 vinkkiä

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Mikä aihe saa riittävästi lukijoita? Eli miten löytää omalle blogille aihe, joka kiinnostaa riittävän laajaa kohderyhmää?

Tämä blogiteksti liittyy useamman tekstin sarjaan, jossa opastan askel askeleelta, kuinka aloittaa ja perustaa rahaa tuova blogi. Jos tämä on ensimmäinen teksti jonka luet, lukaise ensin tämä postaus.

Faktahan on, että kaikki aiheet eivät ole kaupallisesti järkeviä. Ensinnäkin tarvitaan aiheesta kiinnostuneita ihmisiä eli lukijoita ja toiseksi näiden ihmisten on haluttava käyttää rahaa tuotteisiin, joita suosittelet valitsemasi aiheen piirissä.

Postaus sisältää mainoslinkkejä, mainoslinkit merkitty (*) -merkillä

Jos siis aiheella ei ole riittävästi lukijakuntaa, aihetta ei kannata valita, koska ostovolyymiä ei vain ole.

Lähes 10 vuoden valmentamisen jälkeenkin saan säännöllisesti kysymyksiä blogin aiheen rajaamisesta. Se tärkein ja suurin kysymys on:

”Pitääkö blogin aihe rajata?”

Ja vastaan edelleen että:

”Se ehdottomasti kannattaa. ”

Olen useasti käyttänyt tätä esimerkkiä:

Jos sinulla on hammassärkyä, menetkö mieluummin yleislääkärin vai hammaslääkärin juttusille?

Todennäköisesti hammaslääkärin.

Kun rajaat blogin aiheen, sinusta tulee sen aiheen ”asiantuntija”. Eikä tarvitse vielä säikähtää asiantuntija-termiä, avaan sitä kohta hieman lisää.

Kun henkilö etsii Googlesta tietoa ja hän päätyy sinun blogiisi, hänen on paljon helpompi jäädä lukijaksi, seuraajaksi ja asiakkaaksi, kun hän näkee, että kirjoitat tarkasti valitusta ja rajatusta aiheesta ja voi luottaa siihen, että sinä tiedät aiheesta enemmän kuin hän.

Mutta jos blogissasi puhutaan 20 erilaisesta aiheesta, hän alkaa epäröimään tiedätkö aiheesta riittävästi, kannattaako sanomaasi luottaa. Siksi aiheen rajaaminen ja ”asiantuntijaksi tuleminen” on järkevää. Lukijoiden on myös helpompaa suositella sinua, kun he osaavat selkeästi kertoa mistä sinä kirjoitat ja ketä sinä autat.

Kuka on ”asiantuntija”?

Virallisesti asiantuntija on henkilö, joka on opiskellut aihetta, josta kirjoittaa.

On olemassa myös termi ”kokemusasiantuntija”, jolloin henkilölle on kertynyt paljon käytännönkokemusta, vaikka hän ei välttämättä ole itse opiskellut aihetta kovinkaan paljon.

Minä olen kokemusasiantuntija, sillä en ole käynyt mitään media-alan koulutusta vaan olen oppinut kaiken tekemällä ja kantapään kautta.

Virallisestihan bloggaaja, joka kirjoittaa esimerkiksi lenkkeilystä, ei voi kutsua itseään asiantuntijaksi, ellei hän ole käynyt edes jonkinlaista liikuntaan liittyvää koulutusta. Mutta bloggaamista kannattaa ajatella ajatuskonseptina siten, että hän on ”asiantuntija”.

Bloggaaja siis tietää aiheesta enemmän kuin lukija, jolloin hän on ”asiantuntevampi” lukijoihin nähden.

Ja kyllä, aina löytyy ihmisiä, jotka tietävät aiheesta enemmän kuin bloggaaja tai yrittäjä. Mutta blogi ei olekaan kohdennettu heille vaan heille, joita voimme omalla tietotaidollamme auttaa. Eli heille, jotka tietävät aiheesta vähemmän kuin me.

Toinen tärkeä huomio on se, mitä ”asiantuntijana” kirjoitetaan. Kannustan aina siihen, että faktat tarkistetaan ja lähteet merkitään, silloin kun puhutaan asioista, jotka vaikuttavat ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin.

Esimerkiksi sijoitusneuvontaahan ei voi suoraan julkaista blogissa mutta bloggaaja voi kertoa mitä on itse tehnyt ja sen jälkeen mainita, etteivät tekstit ole sijoitusneuvontaa vaan aina kannattaa ottaa yhteyttä oman pankin sijoitusneuvojiin lisätiedon hankkimiseksi.

Samalla tavalla terveysaiheisissa blogiteksteissä tulee lukea, ettei tekstiä ole tarkoitettu sairauden hoitoon ja että lukijan tulee konsultoida hoitajaa tai lääkäriä.

Mikä aihe saa riittävästi lukijoita?

Blogin aiheen valinnassa on otettava muutama asia huomioon:

  • oma mielenkiinnon kohde,
  • potentiaalinen lukijamäärä,
  • mahdollisuus kaupallistaa aihe myöhemmin,
  • sekä ikivihreiden sisältöjen mahdollisuus.

En koskaan suosittele aloittamaan blogia puhtaasti rahan kiilto silmissä, sillä se harvoin tuo tuloksia. Aihetta kohtaan kannattaa olla jonkin verran mielenkiintoa tai intohimoa, jotta jaksat kirjoittaa siitä suht pitkään.

Tiedän, että kolme kuukautta on lyhyt aika mutta haluan haastaa sinua siinä, että priorisoit rahaa tuovan blogin aloittamisen tehtävälistallasi korkealle. Tiedän, että opiskelijani ovat saaneet 2 – 3 kuukaudessa jopa 10 000 kävijää kuukaudessa omiin blogeihin, joten kolmessa kuukaudessa on mahdollista luoda hyvä blogi ja tienata sillä jo rahaa.

Mutta se ei onnistu sillä, että kirjoittaa blogia silloin, jos on aikaa tai jos se huvittaa.

Miten valitset blogin aiheen?

Mikä aihe saa riittävästi lukijoita

Ennen pääaiheen lopullista valintaa, käytä muutama tunti aikaa markkinatutkimukseen. Tämä on tärkeä vaihe, sillä tämän avulla selvität etukäteen, onko blogin aiheella potentiaalia tuoda sinulle rahaa.

Ensimmäinen askel pääaiheen valinnassa on, että

A) aiheella on kysyntää eli suhteellisen paljon lukijoita (vähintään 5000 kiinnostunutta lukijaa kuukaudessa)

B) aihe kiinnostaa sinua itseäsi.

Intohimot, ongelmat ja pelot

Nämä kolme tunnetta ovat vahvimmat tunteet, joita ihmiset tuntevat. Ja mehän tiedetään, että ihmiset tekevät päätöksiä tunteiden perusteella. Olen jo vuosia kannustanut ihmisiä etsimään ongelmia ja rakentamaan niihin ratkaisuja. Niin kauan kuin ongelma on olemassa, blogilla tai yrityksellä on mahdollisuus menestyä.

Tämä ei tarkoita, että hyväksikäytämme ihmisiä tai heitä, jotka tietävät aiheesta vähemmän kuin me. Haluamme aidosti auttaa ihmisiä ratkaisemaan ongelman. Näin blogilla on potentiaalia kasvaa myös tulevaisuudessa.

Esimerkiksi, jos minulla on ongelmana se, etten nuku riittävästi, koska en osaa nukahtaa, bloggaaja voi suositella omassa blogissaan vaikka nukkumiseen keskittyvää verkkokurssia. Bloggaaja ei käytä minua hyväkseen vaan tarjoaa minulle apua.

Minä itse teen päätöksen blogitekstin ja verkkokurssin myyntisivun luettuani, ostanko kyseisen kurssin vai en.

Välihuomautus

Toki verkossa on paljon myös heitä, jotka tarjoavat mitä vain kenelle vain ja ovat valmiita myymään oman äitinsä saadakseen tuloja. Minun sisältöni eivät ole kohdennettu heille, enkä kannusta tämänkaltaiseen bloggaamiseen missään nimessä. Haluan, että opiskelijani ja lukijani auttavat aidosti omalla tietotaidollaan ja kokemuksellaan omia lukijoitaan voimaan paremmin.

Emme myöskään tarjoa lukijoille mitä sattuu. Tuotteet, jota suosittelet lukijoillesi, tulee olla laadukkaita ja hyviä. Sellaisia, mitä suosittelisit äidillesi, lapsillesi tai parhaalle kaverillesi. Koska jos tarjoat huonoja tuotteita, maine kyllä kiirii ja saa ihmiset karttamaan blogiasi aika nopeasti.

Listaa ylös aiheita, joita kohtaan sinulla on mielenkiintoa tai intohimoa

Tässä kohtaa ei tarvitse eikä kannata suodattaa mitään. Listaa vain aiheita, joista voit ja jaksat puhua seuraavan viikon putkeen.

On tärkeää, että blogin aihe pohjautuu sinun omaan mielenkiinnon kohteeseen, sillä itse olen lopettanut kaikki blogit, jotka tiedän tuovan tuloja mutta joista en oikeastaan jaksa kirjoittaa.

Mitä enemmän saat aiheideoita listattua, sen parempi.

Seuraavaksi voit lähteä yhdistelemään eri aiheita toisiinsa. Luomaan tavallaan kategorioita. Mitkä aiheet liittyvät loogisesti toisiinsa.

Pyri siihen, että saat 1 – 5 laajaa kategoriaa, joiden alla voi olla 5 – 10 erilaista ideaa.

Kun tämä on tehty, voit poistaa jokaisesta kategoriasta 1 – 2 ideaa, jotka eivät oikeastaan sytytä. Tämän enempää en suosittele poistamaan, sillä tarvitset idealistaa kun lähdet tekemään hakusanatutkimusta seuraavaksi.

aiheen rajaus

Aiheen validointi hakusanatutkimuksen avulla

Seuraava askel on tutkia, ovatko muut kiinnostuneita aiheista, joita listallasi on. Mitä enemmän aihe kiinnostaa ja mitä enemmän sitä haetaan, sitä suurempi potentiaali sillä on tuottaa myös tuloja. Tavoitteena on löytää aihe, jolla olisi paljon kysyntää mutta suhteellisen vähän kilpailua. Näin saat kaapattua suurimman osan lukijoista ja kävijöistä omaan blogiisi.

Hakusanatutkimuksen ja SEOn avulla on helpompaa päästä Googlen ensimmäiselle sivulle, jopa ensimmäisen 3 orgaanisen hakutuloksen joukkoon. Näin varmistat sen, että he, jotka etsivät tietoa aiheestasi, tulevat ainakin käymään blogissa.

Hakusanatutkimuksessa voit käyttää muutamaa eri työkalua:

Yllä mainittujen työkalujen käyttö on maksutonta vähintään 7 päivää tai sallii vain 3 hakukertaa. On siis tärkeää ymmärtää, että ilmaisilla työkaluilla saa rajatusti informaatiota kun taas käyttämällä hieman rahaa, saat enemmän ja laajemmin tietoa.

Miksi hakusanojen etsiminen ennen blogin perustamista on tärkeää?

  1. Tiedät, että aiheella on kysyntää.
  2. Tiedät, että ihmiset, jotka etsivät tietoa aiheesta, haluavat käyttää siihen myös rahaa.
  3. Löydät hakusanoja, joita käytät tulevissa blogiteksteissä (ja nouset Googlen hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle).
  4. Saat suoraan myös blogiteksti-ideoita.
  5. Domain tukee hakukoneoptimointia.
  6. Rajaat blogin aiheen tarkaksi.

Hakusanatutkimusta voidaan tehdä ilmaiseksi Googlen avainsanatyökalun avulla tai sitten käyttää esimerkiksi SEMrush ohjelmaa(*) (maksuton 7 päivän kokeilujakso), joka tekee suurimman osan työstä sinun puolesta. SEMrushin hinta on n. 120 € / kk, joten jos hankit maksullisen version, varmista, että sille tulee käyttöä enemmänkin kuin vain tässä alkuvaiheessa. Tai sitten otat siitä kaiken irti ensimmäisen kuukauden aikana ja lopetat ohjelman sen jälkeen.

Esittelen tässä blogitekstissä kaksi eri vaihtoehtoa hakusanatutkimuksen tekemiseen. Toisen teen maksuttomalla Googlen avainsanatyökalulla ja toisen SEMrushin avulla.

Googlen avainsanatyökalu

Avainsanatutkimuksessa kannattaa tutkia sekä ennustetta että avainsanaideoita. Alla olevissa kuvissa olen käyttänyt avainsanaideoita. Tämä on ihan esimerkkinä, sillä haluan välttää oman uuden blogin esiintuomista, jotta en vääristä tilastoja.

Laitoin siis hakukenttään ”vitamiinit” ja painoin enter. Sain erilaisia ehdotuksia, mitä hakusanoja voin käyttää.

  • ensimmäisessä sarakkeessa on hakusana,
  • seuraavassa kuinka paljon sitä keskimäärin haetaan kuukaudessa
  • seuraavassa kuinka paljon hakujen määrä on muuttunut 3 kuukaudessa
  • seuraavassa kuinka paljon hakujen määrä on muuttunut 12 kuukaudessa
  • seuraavassa kuinka paljon hakusanalla on kilpailua (pieni, keskitaso ja suuri)
  • ja sitten lopussa kuinka paljon yritykset käyttävät rahaa ohjatakseen näillä hakusanoilla ihmisiä Googlesta omille kotisivuilleen.
Mikä aihe saa riittävästi lukijoita

Kun teen hakusanatutkimusta, tutkin ensin kuinka paljon sanoja haetaan. Mutta hyvin nopeasti klikkaan ”Kolmen kuukauden muutos” sarakkeen otsikkoa, jotta näen, mitä hakusanoja on alettu 3 kuukaudessa hakemaan enemmän. Samalla tutkin 12 kk muutossaraketta sekä kilpailua.

Jos näyttää siltä, että kaikissa näissä on suuri kilpailu…

Mikä aihe saa riittävästi lukijoita

…klikkaan vielä saraketta, josta näen kilpailutilanteen. Skrollaan ja etsin hakusanoja, joissa hakujen määrä on kohtuullinen, muutos on suuri ja kilpailu pieni.

Mikä aihe saa riittävästi lukijoita

Esimerkiksi alla olevassa kuvassa kaikki merkit ovat hyviä (joskin hakujen määrä voisi olla vielä suurempi). Mutta koska yrityksetkin käyttävät rahaa tähän hakusanaan, silloin tiedän, että tässä on hyvä ja potentiaalinen hakusana, jota kannattaa hyödyntää.

SEMrush

Toinen vaihtoehto on hyödyntää SEMRush ohjelmaa. Ohjelmasta on 7 päivän maksuton kokeilujakso, jonka jälkeen maksat kuukausittain (tai vuosittain) ohjelman käytöstä.

Sen verran haluan varoittaa, että ohjelman käyttö voi heittää sinut kaninkoloon 😀

Nimittäin itselle meinasi käydä niin, että vain tutkin erilaisia hakusanoja parikin tuntia ihan vain, koska innostuin aiheesta.

Hakusanojen lisäksi voit etsiä tietoa jo olemassa olevan kotisivusi tai blogisi toimivuutta Googlen hakutuloksissa. Saat tietoa mm. backlinkeistä (eli linkeistä, jotka johtavat jostain muualta sinun kotisivuillesi), onko jokin backlink rikkoontunut, kuinka paljon siellä on nofollow-backlinkkejä sekä miten kotisivusi päähakusana sijoittuu kilpailijoihin nähden.

Pakko myöntää, että jos otat tämän ohjelman käyttöön, sinun tuskin tarvitsee enää koskaan maksaa ulkopuoliselle SEO asiantuntijalle tai -yritykselle.

Aluksi on hyvä ymmärtää, mitä eri sarakkeet tarkoittavat. En käy niitä tässä kovin syvällisesti läpi (jotta postauksesta ei tule kilometrin mittainen) mutta se, mihin kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota on KD eli Keyword Difficulty.

Tämä tunnusluku kertoo kuinka vaikeaa kyseisellä hakusanalla on nousta Googlen hakutuloksissa korkealle. Kun väri on vihreä, se on melko helppoa, jos palluran väri on punainen, nouseminen siinä hakusanassa on melkeinpä mahdotonta.

Jos käytän esimerkkinä jälleen vitamiinia, niin alla olevassa kuvassa kolmella vitamiini-hakusanalla voi vielä päästä nousemaan ensimmäiselle sivulle ja kahdella se on vaikeampaa.

Aloita klikkaamalla vasemmasta linkkilistasta ”Keyword Magic Tool” linkkiä.

Sen jälkeen kirjoita yksi hakusana tai long tail keyword (eli pitkän hännän hakusana eli esimerkiksi 3 sanan lause), jolla haluat tehdä hakusana-analyysiä. Itse käytän tässä esimerkkinä vitamiinit-sanaa.

Seuraavaksi klikkaa hakukohdan alapuolella olevaa ”Questions” kohtaa (kuvassa ylimpänä vasemmassa reunassa). Nyt saat esille kaikki kysymykset, joita ihmiset etsivät Googlesta vitamiineista. Näistä kysymyksistä voit muodostaa blogitekstejä, joiden avulla nouset hakutuloksissa Googlen ensimmäiselle sivulle. Kysymys on siis blogitekstin otsikko ja long tail keyword samalla.

Sen jälkeen noudatat esimerkiksi tässä blogitekstissä annettuja ohjeita, miten long tail keywordia lisätään tekstiin, jotta SEO toimii hyvin.

Voit myös etsiä Googlesta kilpailijoita ja tutkia millä hakusanoilla he löytyvät Googlesta ja hyödyntää niitä oman kotisivun SEOn parantamisessa. Mutta en käy sitä nyt tässä sen tarkemmin läpi.

P.s.

SEMRushin sisältä löytyy myös someen kiva työkalu.

Pääaiheen rajaus

Nyt kun olet hankkinut tietoa hakusanoista ja nähnyt, että sillä on jonkin verran kysyntää, seuraavaksi on vuorossa pääaiheen valinta ja rajaaminen pienemmäksi. Pääaihe pilkotaan 2 – 5 ala-aiheeseen, joista sitten valitaan yksi.

Seuraavaksi ota esille aihekategoriat ja niiden tulokset. Valitse sieltä yksi aihekategoria ja sen alta 1 – 2 ala-aihetta, joista kirjoitat blogissasi.

Esimerkiksi, jos pääaiheena olisi jooga, ala-aiheet voivat olla

  • jooga ja terveys
  • jooga ja mielenterveys
  • jooga ja hyvinvointi
  • jooga ja kehon hyvinvointi
  • jooga ja painonpudotus

Hakusanatutkimuksen perusteella näistä valitaan se, mikä saa eniten siis näkyvyyttä Googlesta. Käytän tästä eteenpäin esimerkkinä joogaa ja kehon hyvinvointia.

Mikä aihe saa riittävästi lukijoita

Kun haluat oppia nopeammin, ilmoittaudu mukaan Uusi oikopolku bloggaamisen aloittamiseen kurssille alta.

Entä blogin nimi?

Blogin nimen tulisi olla sellainen, että voit tehdä siitä suoraan domainin. Blogi ei siis tarvitse mitään eri nimeä.

Esimerkki:

Blogin aihe: Jooga ja kehon hyvinvointi

Blogin nimi: hyvinvoiva keho joogan avulla

Domain: https:// hyvinvoivakeho .fi

Ennen kuin rekisteröit domainin, tarkista vielä ytj:sta sekä patentti- ja rekisterihallituksesta, ettei kyseistä domainia/nimeä ole jo varattu. Et halua kilpailla virallisten yritysten tai aputoiminimien kanssa.

Ja muistutan samalla, että jos olet aidosti tosissasi blogin suhteen ja haluat varmistaa, ettei kukaan pysty ratsastamaan maineellasi myöhemmin, sinun kannattaa rekisteröidä myös .com päätteellä oleva domain (ja vaikka .net / .co). Kun itse omistat nämä domainit, kukaan ei voi hyötyä suoraan blogistasi.

Näistä muista domaineista teet ohjauksen päädomainiin, jolloin jos joku kirjoittaa selaimeen https:// hyvinvoivakeho .net tai .com, hän siirtyy https:// hyvinvoivakeho .fi blogiin.

Sen jälkeen kun tämä on tehty, seuraavaksi on vuorossa blogin tekninen perustaminen. Siihen annan käytännönläheiset ohjeet tässä postauksessa mutta käyn tätä vielä tarkemmin läpi seuraavassa postauksessa, jonka julkaisen kahden viikon kuluttua.

Blogin voi perustaa myös ilmaiselle alustalle, kuten Wixille, Bloggeriin tai WordPress.comiin. Mutta ilmaiset alustat näyttävät juuri siltä – ilmaisilta.

Jos siis haluat olla vakavasti otettava bloggaaja, silloin suosittelen hankkimaan webhotellin ja oman domainin.

Olisi kiva kuulla kuinka kauan aikaa sinulta on tähän mennessä mennyt ja oletko jo käyttänyt osan budjetista blogiisi.

Tässä kaikki ”Tienaa rahaa blogilla” projektin postaukset:

  1. Tienaa rahaa blogilla – Näin rakennat tuloja tuovan blogin nollasta 3 kuukaudessa
  2. Mikä aihe saa riittävästi lukijoita?

Onko mieleesi tullut kysymyksiä? Kommentoi tai ota yhteyttä, vastaan sinulle henkilökohtaisesti.


(*) merkityt linkit ovat affiliate-linkkejä. Linkin klikkaaminen ei aiheuta sinulle kuluja eikä minulle tuloja, joten voit rauhassa tutustua ohjelmaan. Mikäli päädyt ostamaan ohjelman affiliate-linkkini kautta, saan siitä rahallisen komission. Komissio ei nosta maksamaasi summaa vaan yritys tilittää maksamastasi summasta pienen siivun minulle.

Suosittelen aina vain tuotteita, joita olen itse käyttänyt, kokeillut, testannut tai käytän parhaillaan. Mielipidettäni ei voi ostaa enkä koskaan suosittele mitään ilman asianmukaisia merkintöjä.

Älä koskaan osta tuotteita, ohjelmia ja palveluja, joita et tarvitse.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: