Miksi yritysbloggaaminen kannattaa aloittaa?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Miksi yritysbloggaaminen kannattaa aloittaa? On olemassa lukemattomia syitä, miksi yritysbloggaaminen kannattaa aloittaa. Itse aloitin sen ilmaiseksi markkinointikanavaksi. Helmikuussa 2016 Facebook teki algoritmimuutoksia, joiden takia mainokseni eivät enää näkyneet uusille asiakkaille. Kolme kuukautta kovaa työtä haihtui savuna ilmaan yhdessä yössä.

Mietin, haluanko opetella seuraavat kolme kuukautta uudelleen Facebook-mainontaa vai valitsenko tilalle toisen markkinointikanavan. Olin perustanut yritykseni neljä kuukautta aikaisemmin, joten rahaa markkinointiin ei oikeastaan ollut.

Joko luit tämän: Miljoona euroa bloggaamalla – vaikka bloggaamisen pitäisi olla kuollut

Miksi yritysbloggaaminen kannattaa aloittaa?

Päätin siis perustaa blogin, koska se oli ilmaista ja tykkäsin kirjoittaa. Siitä se sitten lähti, ja loppu on niin sanotusti historiaa. Joku toinen saattaa aloittaa yritysbloggaamisen, koska haluaa ansaita alusta saakka passiivista tai automatisoitua tuloa. Tämä on ollut itselläni tavoitteena alusta saakka. Tällä hetkellä noin 86 % yritykseni myynneistä tulee verkosta ja noin 15 % siitä täysin automatisoidusti.

Joku toinen puolestaan voi haluta aloittaa yritysblogin tuodakseen esille uusia ja innovatiivisia ajatuksia. Joku taas haluaa rakentaa blogista paikan, johon hän kerää omia työnäytteitään uusasiakashankintaa ajatellen.

Ei ole oikeaa tai väärää syytä, miksi yritysblogi kannattaa perustaa ja kuten näit, monet aloittavat yritysblogin useasta eri syystä. Entä jos sinun syysi aloittaa yritysbloggaaminen on…

1. Pitää hauskaa

Bloggaaminen on hauskaa ja luovaa puuhaa, jota ei kannata ottaa liian vakavasti. Mitä enemmän pidät hauskaa blogisi kanssa, sitä pidempään haluat blogata.

2. Auttaa muita

Ei väliä, millainen yritys sinulla on, blogi on joka tapauksessa kanava, jonka kautta pystyt auttamaan muita. Lukija voi motivoitua sinun postauksesi kautta kokeilemaan uutta harrastusta. Tai hän voi vihdoin oppia kuvaamaan upeita kuvia. Tai hän voi vain löytää hauskan blogin, jota on kiva lukea.

3. Olla osa upeaa yhteisöä

Bloggaajien yhteisö on laaja, ja sen kautta pääset tutustumaan upeisiin ihmisiin. Sinut kutsutaan tapaamisiin, pääset tekemään yhteistyötä muiden kanssa (jos haluat), ja mikä parasta, sinun ei tarvitse koskaan olla yksin bloggaamisen kanssa. Tuliko ongelma eteen? Ei hätää, laita vain viestiä blogikamulle ja ongelma on ratkaistu!

4. Kasvaa ihmisenä

Blogi auttaa ihmisiä kasvamaan ja kehittymään. Eikä pelkästään vain sinun lukijoitasi vaan myös sinua itseäsi. Itsensä kehittäminen ja kehittyminen voi tuntua tässä hetkessä jopa utopistiselta ajatukselta, mutta näin vain käy. Blogi on niin monipuolinen, ja sinulla on mahdollisuus tehdä asioita, joista et vielä edes osaa unelmoida.

Lue myös tämä: Akateemisesti koulutettu bloggaa – meneekö uskottavuus?

5. Rakentaa tai skaalata tulovirtaa tai liiketoimintaa sekä markkinoida yritystä

Yritysblogi mahdollistaa uuden ja/tai passiivisen tulovirran rakentamisen. Uskoisitko, jos sanon, että saan noin 800 € täysin (100 %) automaattista tuloa blogini kautta joka.ikinen.kuukausi tekemättä yhtään mitään?

Tämä summa tulee yhdestä ainoasta blogipostauksesta. Tällä hetkellä postausta on luettu yli 74 000 kertaa, ja se on tuonut automatisoitua tuloa yli 40 000 euroa. Postaus on kirjoitettu ensimmäisen kerran kesäkuussa 2016, ja olen uudistanut ja päivittänyt postausta vuosittain.

Kuten näet, bloggaamisen aloittaminen tehdään monesta eri syystä. Ja siksi rakastankin bloggaamista. Se on todella monipuolinen kanava olla luova, kertoa muille omia ajatuksia tai opettaa muille niitä asioita, joita itse on elämässään oppinut.

 

Miksi yritys tarvitsee blogin?

Tässä on hieman tilastotietoa bloggaamisesta:

  • Yritykset, jotka bloggaavat ja käyttävät sisältömarkkinointia, saavat 6 kertaa enemmän konversioita. (Lähde: Content Marketing Institute)
  • Sisältömarkkinointi tuo 3 kertaa enemmän liidejä kuin maksettu  mainonta. (Lähde: Content Marketing Institute)
  • 43 % markkinoinnin ammattilaisista pitää bloggaamista tärkeimpänä sisältömarkkinoinnin muotona. (Lähde: Social Marketing Industry Report)
  • 47 % asiakkaista lukee vähintään 3–5 blogipostausta ennen kuin tekee ostopäätöksen. (Lähde: Demand Gen Report, 2016)

Tehokkaimmat sisältömuodot ovat:

  • bloggaaminen (65 %)
  • sosiaalinen media (64 %)
  • case studyt (64%)

(Lähde: LinkedIn Technology Marketing Community)

Lue myös tämä: Näin teet yritysblogilla 100 000 € vuodessa

Yritys tarvitsee blogin, sillä blogi on tehokkain keino markkinoida ilman kuluja, myydä ilman tuputtamista ja tyrkyttämistä sekä sitouttaa asiakkaat tiiviisti yritykseesi. Oikein toteutettuna lukijoista tulee pitkäaikaisia uskollisia asiakkaita ja yrityksesi brändilähettiläitä.

Yritysblogin aiherajaus

Olen sitä mieltä, että isoin haaste bloggaamisen aloittamisessa on nimenomaan aiheen rajaus. Blogin aiherajaukseen kannattaa käyttää aikaa. Mitä paremmin rajaat blogin aiheen, sitä helpompaa bloggaaminen on tulevaisuudessa. Tiedän, että aiheen rajaus voi tuntua haastavalta, mutta usko pois, ei se ole.

Mikä on aiherajaus?

Yritysblogin aiherajaus (engl. niche) tarkoittaa, että sinulla on selkeästi määritellyt ”rajat”, joiden sisällä tuotat sisältöä. Emme voi myydä kaikkea kaikille. Emme myöskään voi kirjoittaa kaikkea kaikille. Saadaksesi blogista parhaan ja tehokkaimman hyödyn, sinun tulee kirjoittaa kohdennettua sisältöä unelma-asiakkaillesi.

Suosittelen aina miettimään blogin aihepiirin siitä näkökulmasta, mitä kohtaan sinulla on intohimoa, mielenkiintoa ja/tai asiantuntemusta. Kun rajaat aiheen näistä näkökulmista tai niiden yhdistelmästä, bloggaaminen on aina hauskaa ja miellyttävää eikä tunnu pakolliselta velvollisuudelta tai ikävältä tehtävältä.

Voit valita 3–5 aihetta, jotka tukevat toinen toisiaan, tai voit valita yhden aiheen, josta kirjoitat todella syvällisesti. En ole vielä löytänyt aihetta, jonka ympärille blogia EI voisi tehdä. Näistä muutamasta aiheesta tulevat blogisi kategoriat. Kategoriat auttavat sekä lukijaa että Googlea ymmärtämään nopeasti ja selkeästi, mistä yritysblogissasi on kyse.

Välihuomautus:

Kategoria on luokittelujärjestelmä; ”Blogikirjoitukset liitetään itse määriteltyihin, rajattuihin kategorioihin. Kategorioita käytetään määrittämään, mihin aiheisiin blogikirjoitukset liittyvät. Kategoriat ovat laajempia kuin tagit – yleensä blogikirjoitus kuuluu vain yhteen tai kahteen kategoriaan, mutta tageja on tapana liittää samaan blogikirjoitukseen useampia. Kategorioiden nimet muodostavat linkkejä, joita klikkaamalla nähdään kaikki kyseisen kategorian alle luokitellut kirjoitukset.” (Lähde: Wikipedia)

Suosittelen välttämään ”sillisalaattiblogeja” eli niitä, joissa kirjoitetaan kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan väliltä. Ne ovat kaikista haastavimpia blogeja niin kirjoittamisen kuin tulojen hankinnan näkökulmasta.

Yksi erittäin hyvä keino määritellä blogin aiherajaus on katsoa myytyjä tuotteita. Mitkä ovat yrityksesi TOP 5–10 myydyintä tuotetta? Millaisia kysymyksiä näistä tuotteista esitetään? Miten voit auttaa lukijaa käyttämään tuotetta mahdollisimman tehokkaasti?

Sanotaan, että 20 % tuotteista tai palveluista tuo 80 % yrityksen liikevaihdosta. Kyseessä on Pareton periaate, jonka kehitti Vilfredo Pareto 1800-luvun loppupuolella. Etsi siis 20 % parhaiten myydyistä tuotteista ja rakenna blogi niiden ympärille.

Pitääkö olla aiheen asiantuntija tai käynyt koulua valitsemastaan aiheesta?

No ei pidä. En minäkään ole käynyt ”blogikoulua” vaan oppinut kaiken kantapään kautta. Tehnyt virheitä ja korjannut niitä. Ja siksi minulla menikin monta vuotta ennen kuin aloin näkemään kunnollisia tuloksia. Yksi syy, miksi aloitin tämän blogin on, että haluan sinun pääsevän alkuun nopeammin. Haluan myös estää sinua tekemästä samoja virheitä kuin minä.

Aiheen syvällisestä tuntemisesta ja kouluttautumisesta on aina hyötyä, ja siksi kannustankin sinua opiskelemaan itsenäisesti lisää aiheesta, josta bloggaat. Olen itse kouluttanut itseäni yli 15 000 euron edestä käymällä koulutuksissa, hankkimalla henkilökohtaista valmennusta ja osallistumalla verkkokursseille.

Olen koulutukseltani taloushallinnon tradenomi. Halu oppia ja kehittyä vie minua joka päivä eteenpäin. Tiedän, että olen itse käytännön ihminen, ja siksi opin asioita tekemällä, en pelkästään lukemalla.

Huomioi kuitenkin, että jos annat terveyteen, sijoittamiseen tai vaikka verotukseen liittyviä vinkkejä ja neuvoja, silloin sinulla täytyy olla tarvittava koulutus.

Jos haluat kirjoittaa vaikkapa terveydestä eikä sinulla ole siihen vaadittua koulutusta, muista kirjoittaa postausten loppuun esimerkiksi näin: ”Tämä informaatio ei sovellu sairauden hoitamiseen. Keskustele aina lääkärin kanssa, ennen kuin aloitat [aihe, josta kirjoitat].”

Miten löydät aiheen blogillesi?

Miksi surffaamme internetissä tai käytämme hakukoneita? Vastaus on yksinkertainen: ”Minulla on ongelma, johon tarvitsen ratkaisun.” Ja varsinkin kun puhutaan asiakkaistasi, he etsivät ratkaisuja ongelmiin.

Voi olla, että joku etsii ratkaisua akuuttiin migreeniin, koska päivystykseen on pitkä jono. Tai kenties joku haluaa tietää, millaisia vegaanisia jälkiruokia voi tarjota lapsen rippijuhlassa.

Etsi ongelmia – auta blogilla

Paras keino rajata aihe blogille on etsiä ongelmia ja ratkaista niitä blogipostauksilla. Tällä tavalla saat blogillesi paljon lukijoita. Ongelman ei tarvitse olla suuri, ja se voi olla hyvinkin arkinen. Eikä sinun tarvitse löytää aluksi sataa ongelmaa, vaan voit lähteä vaikka viidestä liikkeelle. Viidestä ongelmasta voit helposti kirjoittaa jopa 25 blogipostausta näkökulmaa vaihtamalla.

Mistä löydät ongelmia? Noh, mitä sinulta kysytään kaikista eniten? Millaisia asioita tuotteistasi kysytään eniten? Listaa itsellesi 15–25 usein kysyttyä kysymystä, jotka liittyvät hetki sitten valitsemiisi 5–10 myydyimpään tuotteeseen.

Lue myös tämä: 4 sääntöä, joita noudatan blogissani saadakseni lisää myyntiä

Rajaa ongelma tarkasti

Mitä tarkemmin pystyt rajaamaan blogin, sen helpompi sinun on löytää lukijoita. Kun kirjoitamme sisältöä, kirjoitamme yhdestä tarkasti valitusta aiheesta yhdessä postauksessa. Näin lukija saa sisällöstä enemmän hyötyä ja hänellä on enemmän tarttumapintaa aiheeseen.

Tylsä, yleisellä tasolla oleva liibalaabahöttö, joka vilisee ammattijargonia ei kiinnosta ketään.

Esimerkki aiheen rajauksesta:

”Kasvisruoka ei ole järkevä aihe. Kasvisruoka-aihe on liian laaja ja erottautuminen sillä on vaikeaa. Joudut kilpailemaan ja taistelemaan lukijoista joka kerta, kun julkaiset uuden postauksen.

Kasvisruoka pääruokana on myös hyvin laaja aihe. Se on kuitenkin parempi kuin pelkkä kasvisruoka. Kilpailua on huomattavasti vähemmän.

Kasvisruoka odottaville äideille on tarkasti rajattu aihe. Voisin jopa sanoa, että tämä rajaus on täydellinen. Kilpailua on huomattavasti vähemmän, erottautuminen on helppoa ja asiantuntijastatuksen rakentaminen vaivatonta. Varsinkin, jos olet itse kasvisruuan ystävä ja odotat lasta.” 

(Lähde: https://tiiakonttinen.fi/11-herkullista-ideaa-ruokablogiin/)

Monet pelkäävät rajata blogin aihetta, koska he ajattelevat, että yritysblogille ei riitä lukijoita. On tärkeää tietää, että tavoitteena ei ole saada kymmenien tuhansien ihmisten yleisöä vaan kohdennettu yleisö. Yleisö, joka on aidosti kiinnostunut siitä, mitä kirjoitat. Jo 300 kohdennetun ihmisen yleisöllä on mahdollisuus saada lisää liikevaihtoa.

Yhtenä esimerkkinä nostan Koiranotkon Lammastilan Kuopiosta. Heillä on Facebookissa yksityinen ryhmä, jossa on noin 300 jäsentä. Yrittäjät tarjoavat jäsenilleen muutaman kerran viikossa mahdollisuuden tulla oman koiran kanssa paimentamaan lampaita.

Aikoja on rajatusti ja hinta kohtuullinen. Mutta kuukausitasolla yrittäjät tekevät hyvin lisää liikevaihtoa ilman, että heidän tarvitsee itse tehdä enempää töitä. Toki he ovat seuraamassa paimentamista ja varmistamassa, että kaikki sujuu hyvin, mutta varsinainen työ on jäsenellä ja hänen koirallaan.

 

Valitse jotain, mitä rakastat ja mitä kohtaan sinulla on intohimoa

Jokainen menestyvä bloggaaja sanoo sinulle saman: kirjoita siitä, mitä kohtaan sinulla on intohimoa. Tiedän, että se kuulostaa epärealistiselta, mutta väitteessä on totuuden siemen.

Kun kirjoitat jostain, mitä kohtaan sinulla on intohimoa, jaksat kirjoittaa siitä seuraavat viisi vuotta. On turha aloittaa yritysblogia, jos et ole aidosti kiinnostunut yrityksestäsi, yrittäjyydestä tai tuotteista, joita myyt.

Kun kirjoitat siitä, mitä rakastat ja mitä kohtaan sinulla on intohimoa:

  • raivaat automaattisesti aikaa bloggaamiselle – koska asia on tärkeä sinulle
  • ensimmäiset vastoinkäymiset eivät todennäköisesti nujerra sinua
  • sinulta eivät ideat lopu kesken – koskaan
  • intohimosi on luettavissa rivien välistä – ja se johtaa yleensä automaattisesti siihen, että saat enemmän lukijoita.

On yksi asia rajata aihe blogille, ja toinen asia löytää sille lukijoita. Jos kukaan kilpailijoistasi ei kirjoita blogia samasta aiheesta, suosittelen vielä harkitsemaan kaksi kertaa blogin aiherajausta.

Blogille on oltava tarve lukijoiden keskuudessa, jotta se voi menestyä, aivan kuten yritykselläkin. Muista, että sinun ei tarvitse kirjoittaa samasta aiheesta loppuelämääsi. Blogisi kasvaa ja kehittyy vuosien varrella. Lukijoiden ja asiakkaiden mieltymykset muuttuvat. He kehittyvät, ja heidän tietotaitonsa kasvaa.

On aina helpompaa lähteä laajentamaan tarkasti rajattua blogiaihetta kuin yrittää kirjoittaa 50 eri aiheesta ja tuskailla, kun lukijoita ei kiinnosta.

Tutki siis, mitä muuta aihealueesta kirjoitetaan? Miten uusia tai vanhoja postaukset ovat? Miten paljon niitä kommentoidaan tai miten paljon postauksia jaetaan? Entä Facebook-ryhmät? Onko aiheen ympärille muodostunut ryhmiä? Mitä kysymyksiä siellä kysytään?

Kun listaat itsellesi aiheita ja ideoita, jotka tulevat suoraan lukijoiltasi, sinulla ei ole esteitä menestykselle.

Nyt tiedät miksi yritysbloggaaminen kannattaa aloittaa. Haluatko jutella lisää? Laita viestiä, vastaan sinulle henkilökohtaisesti.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit