Mistä yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Tänään haluan käydä kanssasi läpi sitä, mistä yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa. Ja ennen kuin pyöräytät silmiäsi ja ajattelet ”taas yksi markkinoinnin tusinapostaus”, suosittelen lämpimästi varaamaan 5 minuuttia aikaa ja lukemaan tämän postauksen rauhassa läpi. Eikä pelkästään lukemaan vaan oikeasti tekemään tässä annetut tehtävät.

Katsos, olen huomannut vuosien aikana, että yrittäjillä on ihan älytön kiire. Mutta tuloksia tekemisellä ei kuitenkaan saada. Asiakkaita on liian vähän, kulut juoksevat, ja joka paikassa pitäisi olla.

|| Postaus päivitetty 24.11.2022, alkuperäinen postaus julkaistu 6.10.2020 || Postaukseen lisätty sisältöä ja poistettu kaksi väliotsikkoa tarpeettomana ||

Mistä yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa?

Tehdään tästä siis simppeliä. Yrityksen markkinointi ei ole vaikeaa, mutta työtä se vaatii. Se vaatii konkreettisia toimenpiteitä.

Tämä postaus on tarkoitettu sinulle, joka olet

  • suunnittelemassa yrityksen perustamista
  • olet juuri aloittanut yritystoiminnan
  • haluat aloittaa tekemään markkinointia systemaattisesti
  • haluat kasvattaa omaa yritystoimintaa
  • tai kaipaat helpompaa lähestymistapaa markkinointiin.

Postauksen sisältö (klikkaamalla linkkiä, pääset lukemaan tarkemmin):

  1. Miksi markkinoidaan?
  2. Mitä markkinoinnilla halutaan saavuttaa?
  3. Kenelle markkinoidaan?
  4. Missä vaiheessa markkinoidaan?
  5. Mistä yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa?
  6. Pitkäjänteinen vai lyhytjänteinen markkinointi?
  7. Miten saat näkyvyyttä yritykselle?
  8. Ilmainen vai maksullinen markkinointi?
  9. Millaisella sisällöllä markkinoidaan?
  10. Miten varautua myyntisesonkiin ajoissa?

Miksi markkinoidaan?

Miksi markkinointi on olemassa? Jotta teet yrityksesi näkyväksi. Jotta ihmiset oppivat tuntemaan sinut, tykkäämään sinusta ja luottamaan sinuun. Jotta sinun on mahdollista myydä. Jotta liiketoimintasi voi kasvaa.

Jos kerron sinulle nyt, että minulla on kivijalkakauppa ja heti perään kysyn, miksi et ole tullut siellä käymään, millaisia ajatuksia se sinussa herättää? Todennäköisesti lähdet miettimään, missä kauppa on, mitä siellä myydään, milloin se on auki ja minkä hintaisia tuotteet ovat. Jos en milloinkaan kerro tästä kenellekään, miten kukaan löytää kauppaani?

Olihan tämä itsestäänselvää?

Markkinointi on myös oikean asiakkaan yhdistämistä oikeaan tuotteeseen. Hyvänä esimerkkinä tämä palaute:

Mistä yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa?

Vaikka olisikin kiva markkinoida kaikkea kaikille, hyvin nopeasti tarjotaan ei mitään kenellekään. Markkinoinnin kohdentaminen oikealle yleisölle on paras lahja, minkä voit omalle yrityksellesi antaa. Myönnän, ettei se ole aina helppoa ja teen töitä tämän eteen itsekin säännöllisesti.

Kolmas tärkeä syy markkinointiin on se, että ihmiset tarvitsevat tietoa ostopäätöksen tueksi. Kukaan meistä ei kulje lompakko auki kadulla ja anna rahaa ensimmäiselle vastaantulevalle kaupalle. Pidämme rahoistamme hyvin tiukasti kiinni ja haluamme varmistua siitä, että ostamme laadukkaita tuotteita. Markkinointi on pitkäjänteinen prosessi, jossa tarjoamme matkan varrella ihmisille lisätietoa ja -arvoa ja kun tulee aika ostaa, henkilö valitsee yleensä aina sen, jolta on saanut apua matkan varrella.

Markkinointi muuttuu koko ajan asiakaslähtöisemmäksi, vaikka se on ollut sitä jo monta vuotta. Mutta asiakkaat haluavat muutakin kuin pelkkää massamarkkinointia ja jatkuvaa mainostulvaa. Asiakkaat haluavat oppia tuntemaan yrittäjän yrityksen takana, nähdä millainen yrittäjän tarina on ja miksi juuri häneltä kannattaa ostaa. Jos työnnämme ulos vain myyntiin tähtäävää markkinointimateriaalia, lukijat ja asiakkaat siirtyvät hyvin nopeasti muualle.

Mitä markkinoinnilla halutaan saavuttaa?

Tämä vaatiikin jo hieman pohdintaa. Halutaanko saada myyntiä heti? Vai pitkäaikaisia asiakkaita? Vai ensin rakentaa brändiä? Vai kaikkia näitä kolmea? Markkinoinnille, ihan kuten kaikelle muullekin tekemiselle pitää olla selkeä tavoite. Tavoitteet voidaan asettaa tärkeysjärjestykseen, jolloin tekemiselle on olemassa painoarvo. Kaikki tehtävät ja työt eivät ole samanarvoisia, eikä niihin kannata käyttää saman verran aikaa.

Jos sinusta tuntuu, että teet paljon mutta et saa tuloksia (eli myyntiä), olet painottanut vääriä tehtäviä liikaa. Ja nyt me oikaisemme sen.

Tavoitteiden rinnalle tarvitaan aina mittarit, jotta nähdään, että ollaan menossa oikeaan suuntaan. Luvut, eurot ja tilastot ovat aina helppoja, mutta jos puhutaan brändistä, mistä tiedät, että olet saavuttanut vahvan brändin? Tähän ei ole oikeaa tai väärää vastausta. Tärkeintä on miettiä, mikä sinulle on omassa brändissäsi tärkeintä.

Se voi olla esimerkiksi se, että ihmiset alkavat suositella sinua puskaradion kautta. Tai saat ensimmäisen yhteydenoton lehdestä. Tai vaikka se, että sinut tägätään somessa johonkin keskusteluun. Pelkkä hyvä fiilis tai pöhinä eivät ole riittävän selkeitä mittareita.

Mittarit auttavat sinua tekemään parempia päätöksiä. Valitettavan moni haluaa olettaa, että fiilispohjalla tehty markkinointi on parasta, koska se on inspiroivaa ja siinä hetkessä olevaa. Mutta fiilispohjalta tehty markkinointi voi pahimmillaan aiheuttaa väärien päätösten tekemisen.

Yhtenä esimerkkinä käytän itseäni.

Muutama vuosi sitten rakensin blogiini tehokkaat myyntitunnelit, jotka kyllä toivat minulle myyntiä mutta en seurannut mitä kautta myynti tuli. Vuonna 2020 aloin (jostan syystä, jota en vielä itsekään tiedä), purkamaan näitä myyntitunneleita, koska ”minulla oli tunne, ettei ne toimi”.

Mikä oli seuraus?

Myynti laski selkeästi. Loppuvuodesta 2022 olen alkanut rakentaa näitä myyntitunneleita takaisin tavoitteiden ja mittareiden kera.

Kenelle markkinoidaan?

Kuka yksi ihminen on sinun unelma-asiakkaasi? Jos voisit valita kenet tahansa tästä maasta (tai maailmasta) asiakkaaksi, kuka se olisi? Miksi juuri hän? Mikä tekee hänestä parhaimman asiakkaasi?

Sen sijaan, että yrittäisit tavoitella alusta saakka massoja, sinun tärkein tehtäväsi on tavoittaa yksi ihminen. Aivan samalla tavalla kuin digiyrittäjän täytyy saada se ensimmäinen kurssi myytyä. Yrittäjän tärkein tehtävä on tavoittaa yksi ihminen.

Jos yrität puhua massoille, viestisi on liian yleinen. Kun kohdistat markkinointisi yhdelle ihmiselle, se resonoi kaikille, jotka ovat samankaltaisia unelma-asiakkaasi kanssa.

Pelkkä yhden ihmisen tunnistaminen ei kuitenkaan vielä riitä. Olen vuosia kamppaillut asiakasprofiilin kanssa. Olen yrittänyt luoda yritykseni asiakkaista selkeää kuvausta ja joka kerta minusta tuntuu, että epäonnistun siinä. Kunnes eräänä päivänä tajusin, että minun on katsottava asiakasta uudesta näkökulmasta.

Niinpä kirjoitin asiakkaastani asiakastarinan. Tuo tarina oli 2 sivun mittainen ja kun olin valmis, tiesin tarkalleen kenelle markkinoin. Olen nyt opettanut tämän asiakastarinan kirjoittamisen muutamalle asiakkaalleni ja tulokset ovat olleet jatkuvasti mielettömiä. Miten paljon helpompaa heidän sisällöntuotantonsa onkaan asiakastarinan jälkeen.

Asiakastarinaa miettiessä pitää myös tarkastella, millainen asiakkaan tietoisuuden taso on. Suomessa puhutaan paljon asiakkaan matkasta ja missä vaiheessa matkaa asiakas on menossa. Tämä on mielestäni tärkeää mutta matkasta puuttuu mielestäni jotain olennaista.

Nimittäin kaksi samanlaista asiakasta, jotka ovat täysin samassa kohdassa matkaa, eivät ajattele asioista samalla tavalla. Heidän tietoisuuden tasonsa on erilainen. Tietoisuuden tasoon on vaikuttanut olennaisesti se, mitä asiakas on kokenut menneisyydessä.

Esimerkki:

Kaksi lasta kasvaa samassa perheessä. Perheen toinen aikuinen on työtön ja toinen alkoholisti. Voisi kuvitella, että molemmat lapsista kasvaa ajatuksella, etteivät he halua elämänsä olevan samanlaista kuin vanhempien. Mutta tutkimukset osoittavat, että hyvin suurella todennäköisyydellä toinen muuttaa elämänsä paremmaksi ja toinen jää jumiin vanhempien rakentamaan kierteeseen.

Miksi?

Syy ei ole olosuhteissa eikä kasvatuksessa, koska molemmat lapsista kokevat saman. Syy voidaan löytää esimerkiksi ajatusmaailmasta, tavasta katsoa ympäröivää maailmaa.

Nämä pienet, matkan varrella tehdyt havainnot maailmasta vaikuttavat olennaisesti myös siihen, miten teemme päätöksiä. Siksi pelkkä asiakkaan matkan tarkastelu on vajavainen.

Tunnistamalla asiakkaan tietoisuuden tasot, saat asiakastarinasta kokonaisuuden, joka auttaa sinua ymmärtämään asiakkaitasi syvemmällä tasolla.

Saattaisit pitää myös tästä: 48 keinoa edistää liiketoimintaa 2023 jos on hiljaista

Missä vaiheessa markkinoidaan?

Missä vaiheessa ostajan matkaa se yksi unelma-asiakkaasi juuri nyt on?

  • Onko hän valmis ostamaan? (Näitä on vain 3 % sinun potentiaalisesta kohderyhmästäsi.)
  • Vai etsiikö hän vielä tietoa päätöksenteon tueksi? (Näitä on keskimäärin 23 % sinun kohdeyleisöstäsi.)
  • Muista myös, että noin 44 % sinun kohdeyleisöstäsi ei vielä edes tiedä, että hänellä ”on ongelma”.
  • Ja 30 % sinun kohdeyleisöstäsi ei tule koskaan ostamaan sinulta yhtään mitään. Kenties ihan vain periaatteen vuoksi.

*Välihuomautus* Riippuen siitä, mitä tutkimusta katsoo, yllä olevat prosenttiosuudet ovat suuntaa antavia. Yritin etsiä viimeisimpää tietoa, mutta se oli vuodelta 2017. On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että jokainen asiakas ei ole tällä hetkellä lompakko auki odottamassa, että voi ostaa sinulta jotain.  Heitä on vain 3 % koko kohderyhmästä. *Välihuomautus päättyy*

Mitä tämä tieto tarkoittaa sinun kannaltasi?

3 % ostohousut jalassa olevasta kohderyhmästä on pirstaloitunut koko verkon alueelle. On melkein mahdotonta tavoittaa heitä vain yhdessä kanavassa. (Maksetuilla mainoksilla päästään toki lähelle.) Sinun tehtäväsi olisikin puhutella kahta muuta kohderyhmää, eli heitä, jotka eivät vielä ole tietoisia ongelmasta, ja heitä, jotka vielä etsivät tietoa lopullisen päätöksenteon tueksi.

Tällä tavalla tavoitat potentiaalisen määrän ihmisiä laajalla skaalalla ja ”lämmität” heitä kohti ostotapahtumaa.

Mistä yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa?

Ongelmaksi muodostuu vain tämä:

Jos henkilö ei tiedä, että hänellä on ongelma tai tuntee, että haluaa tehdä muutoksen, mistä, miten ja millä sanoilla hän lähtee etsimään tietoa?

Somesta hän harvoin tietoa etsii, joten todennäköisin paikka on Google tai Youtube.

Yritysblogin tavoitteenahan on tavoittaa ostohousut jalassa olevat ihmiset Googlen kautta. Lisäämme postaukseen hakusanan tai -lauseen, jolla haluamme löytyä hakutulosten ensimmäiseltä sivulta. Mutta jos potentiaalinen asiakas ei tiedä, millä termillä hän lähtisi tietoa etsimään, miten hän päätyy meidän sisältöjemme pariin?

Tähänkin olen keksinyt helpon kaavan, jota käytän asiakkaiteni kanssa. Kun tuotamme sisältöä tästä näkökulmasta käsin, asiakkaani saavat säännöllisesti uusia asiakkaita itselleen.

Mistä yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa?

Kotisivuista. Ovathan ne olemassa? Okei, tästä voidaan vääntää kättä, tarvitaanko nykyään enää yritykselle kotisivuja, mutta henkilökohtaisesti olen joutunut sen verran useasti verkossa huijatuksi, etten enää suostu ostamaan yhtäkään tuotetta yritykseltä, jolla ei ole kotisivuja eikä siellä y-tunnusta.

Yrityksellä voi olla eri nimi kuin millä he markkinoivat. Se on hämäävää ja voi aiheuttaa negatiivisen reaktion potentiaalisissa asiakkaissa. Oletko muuten kiinnittänyt huomiota, että kortin tiliotteella näkyy joskus todella kummallisia yritysten nimiä ja välillä joudut aina miettimään, että mistä h***sta minä olen ostanut 59 eurolla jotain?

Sen takia ne kotisivut kannattaa olla. Kun sinun asiakkaasi haluaa etsiä tietoa sinusta ja yrityksestäsi, hän menee Googleen. Useamman kerran olen yrittänyt etsiä somesta yrityksen puhelinnumeroa tai sähköpostiosoitetta, jotta voisin kysyä lisää heidän palveluistaan. Mutta niitä ei ole tarjolla. Kun menen Googleen ja etsin yrityksen nimellä tietoa, en löydä mitään. Tässä vaiheessa alan jo epäillä, onko yritys mahdollisesti mennyt konkurssiin, kun mitään kunnollista tietoa ei ole…

Tässä kotisivujen tärkein muistilista:
  • Siisti ja selkeä ulkoasu.
  • Yhteydenotto mahdollisuus. (Samalla sivulla voi olla myös puhelinnumero, sähköpostiosoite ja somelinkit.)
  • Tietoa sinusta, yrityksestäsi ja palveluistasi.
  • Miten sinulta voi ostaa tuotteita ja palveluja.
  • Yritysblogi.
  • Selkeät kehotteet, jotka saavat yleisösi toimimaan.
  • Palautteet, testimonialit tai referenssit.
Yritysblogi

Yritysblogin tehtävänä on näyttää sinun ammattitaitosi ja asiantuntijuutesi. Sen tarkoituksena ei ole kertoa sinusta ja elämäntyylistäsi, matkoistasi tai sairauksistasi. Kun haluat oikeasti myydä verkossa, yritysblogin pitää palvella asiakasta. Sen pitää olla hyödyllinen, informatiivinen ja auttavainen.

Aloita sisällöntuottaminen yritysblogiin sillä, että vastaat yleisesti esitettyihin kysymyksiin. Vastaa yhdellä postauksella yhteen kysymykseen. Näin saat helposti 5–15 blogitekstiä nopeasti kirjoitettua ja ajastettua. Koska nämä ovat niitä kysymyksiä, joita sinulta kysytään usein, blogitekstin kirjoittamiseen ei mene kovinkaan pitkää aikaa. Uskoisin, että puolessa tunnissa saat vähintään yhden postauksen kirjoitettua.

Kun vielä otsikoit postauksen kysymysmuotoon, homma on valmis. Alkuvaiheessa sinun ei tarvitse murehtia hakukoneoptimoinnista, sillä sitä voidaan tehdä myöhemminkin. Tärkeintä on, että saat blogitekstit kirjoitettua ja ajastettua etukäteen, jolloin sinulle vapautuu aikaa muuhun markkinointiin.

Sosiaalisen median kanavat

Minulta kysytään toistuvasti, missä somekanavassa kannattaa olla. Vastaan aina samalla tavalla:

Siellä missä sinun asiakkaasi on.

Toki on aina eduksi, jos somekanavan käyttö on sinulle tuttua. Mutta Youtube on täynnä erilaisia vinkkejä ja niksejä, miten jokainen somekanava otetaan haltuun. Vaatii vain hieman viitseliäisyyttä katsoa niitä videoita ja tehdä niissä annettuja tehtäviä. 😉

Joka kanavassa ei tarvitse olla. Yksikin kanava riittää, kun otat sen haltuun, tuotat sinne säännöllisesti sisältöä ja vieläpä sellaista, mistä sinun yleisösi pitää.

Oikeastaan, korjaan edellistä kappaletta. Jokaisessa kanavassa kannattaa olla profiili luotuna mutta jokaiseen kanavaan ei tarvitse tuottaa säännöllisesti sisältöä. On hyvä, että olet varannut jokaisen profiilin itsellesi, ettei kukaan ulkopuolinen pääse ratsastamaan yrityksesi brändillä. Mutta sinulle riittää että yritysblogin tai Youtuben rinnalle valitset 2 somekanavaa, joihin tuotat säännöllisesti sisältöä.

Markkinoinnin vuosikello

Käyn tässä postauksessa vielä myöhemmin läpi sitä, miten myyntisesonkiin voi varautua ajoissa, mutta jo nyt halusin ottaa markkinoinnin vuosikellon esiin.

Markkinoinnin vuosikello on yksinkertaisimmillaan joko vihkossa tai taulukkolaskentaohjelmassa oleva suunnitelma siitä, milloin halutaan markkinoida ja milloin kampanjan suunnittelu kannattaa aloittaa. Halutessasi voit katsoa tämän videon, jossa näytän kaksi erilaista versiota vuosikellon tekemiseen.

Asiakaspalvelu

Yllätyitkö? Ajattelitko että digitalisaation takia sinun ei tarvitse toimia asiakaspalvelussa? Vaikka digitalisaatio valtaa aloja hurjaa vauhtia, yksi asia on ja pysyy. Ihmiset rakastavat sitä, että heitä palvellaan ja autetaan.

Hyvä uutinen on se, että asiakaspalvelua voidaan automatisoida hyvällä maulla, jolloin vastaanottaja ei välttämättä edes huomaa, että kyseessä oli automatisoitu viesti. (En muuten tarkoita niitä tökeröitä chat- ja mesebotteja.)

Mitä laadukkaampaa asiakaspalvelusi on, sitä nopeammin hyvä maineesi ja brändisi kasvaa ja sitä nopemmin ihmiset alkavat jutella sinusta eteenpäin.

Pitkäjänteinen vai lyhytjänteinen markkinointi?

Mitä on pitkäjänteinen ja lyhytjänteinen markkinointi?

Pitkäjänteinen markkinointi on bloggaamista ja sähköpostimarkkinointia. Lyhytjänteinen markkinointi on somejulkaisuja ja mainoksia.

Annas kun selitän.

Mainoskampanja on tyypillisesti käynnissä vain lyhyen aikaa. Toki voidaan rakentaa jatkuviakin mainoksia, mutta jos sama mainos pyörii kuukaudesta toiseen, ihmiset eivät enää reagoi siihen.

Somejulkaisujen elinkaari on suhteellisen lyhyt.

  • Twitter-twiitti 15–20 minuuttia
  • Facebook-julkaisu 3–5 tuntia
  • LinkedIn-julkaisu 24 tuntia
  • Instagram-postaus 24–48 tuntia
  • Pinterest-pinni 3 kuukautta

Blogiteksti sen sijaan ”elää” verkossa jopa 700 päivää. Sähköpostiviesti, kuten uutis- tai viikkokirje, jää sähköpostiin pitkäksi aikaa. Olen useasti saanut palautetta omilta lukijoiltani, että he etsivät kerran kuussa kaikki lähettämäni viikkokirjeet ja lukevat useamman kerralla.

Kun viikkokirjeissä on toimivat linkit verkkokauppaan, myyntiä tulee lähes huomaamatta…

Miten saat näkyvyyttä yrityksellesi?

Päättämällä missä kanavissa olet, millaista sisältöä julkaiset ja kuinka usein. Katso vielä erikseen kohta ”Millaisella sisällöllä markkinoidaan?” hieman alempaa. Olemalla aktiivinen, systemaattinen, pitkäjänteinen ja kärsivällinen. Aktiivisuus tarkoittaa sitä, että olet läsnä asiakkaittesi kanssa tasaisesti joka päivä tai vähintäänkin joka viikko.

Voit jaksottaa läsnäoloa esimerkiksi niin, että parillisten viikkojen aikana julkaiset blogitekstin ja parittomien viikkojen aikana lähetät uutiskirjeen. Täydennät sitä joka toinen päivä FB-julkaisuilla ja joka toinen päivä IG-julkaisuilla.

Jos pidät somessa yli viikon tauon, julkaisun näkyvyys heikkenee olennaisesti. Tänään postattu julkaisu saattaa näkyä 10 prosentille seuraajistasi, mutta viikon kuluttua julkaistavan seuraavan postauksen näkee enää 3 prosenttia.

Muista myös, että sisällön markkinointiin tulisi käyttää 80 % ajasta ja varsinaiseen sisällön tuottamiseen 20 % ajasta. Se ei tarkoita, että julkaistava sisältö olisi höttöä tai pintaraapaisua. Jos julkaiset yhden blogitekstin joka toinen viikko, muista jakaa postausta aktiivisesti joka päivä 7–10 päivän ajan eri somekanavissa.

Ilmainen vai maksullinen markkinointi?

Sitten päästäänkin ikuisuuskysymykseen: kumpaa kannattaa käyttää, ilmaista vai maksullista markkinointia? Vastauksena sanon, että molempia sopivassa suhteessa.

Alkutaipaleella voi olla järkevää käyttää aikaa ilmaisiin markkinointikeinoihin, kuten yritysblogiin ja sosiaaliseen mediaan. Kun ensimmäiset myynnit alkavat rullata sisään, ala hyödyntää osa tästä maksulliseen mainontaan. Sitä mukaa kun myynti kasvaa, suurennat mainosbudjettia.

Kenelle ilmainen markkinointi sopii?
  • Sinulle, joka haluat kirjoittaa paljon tai olla näkyvillä videoiden kautta.
  • Sinulle, jolle somejulkaisujen tekeminen on helppoa ja joka tiedät, millaista sisältöä sinne kannattaa julkaista.
  • Sinulle, joka haluat pitkäjänteisiä tuloksia.
  • Sinulle, joka et ole vielä aloittanut omaa yritystoimintaa mutta haluat kasvattaa potentiaalista asiakaspohjaa etukäteen.
Kenelle ilmainen ei sovi?
  • Sinulle, joka haluat tuloksia nopeasti.
  • Sinulle, joka julkaiset yhden kuvan Instagramiin tai Facebookiin joka toinen viikko.
  • Sinulle, joka et halua/jaksa kirjoittaa tai tuottaa videosisältöä.
Kenelle maksullinen sopii?
  • Sinulle, jolla on varaa mainostaa.
  • Sinulle, joka ymmärrät FB-, IG- tai Google-mainosten toimintaa edes jollain tasolla.
  • Sinulle, joka haluat tuloksia nopeammin.
Kenelle maksullinen ei sovi?
  • Sinulle, jolla ei ole varaa laittaa vähintään 500 € kuukaudessa maksulliseen mainontaan.
  • Sinulle, joka et tiedä yhtään, miten mainokset toimivat.
  • Sinulle, joka et tiedä, mitä niillä halutaan saavuttaa.

 

Millaisella sisällöllä markkinoidaan?

Seuraavaksi mietitään, millainen julkaisutyyppi sopii sinulle ja yleisöllesi.

Kumpi tuntuu paremmalta:

  • Video vai teksti?
  • Teksti vai kuva?
  • Kuva vai ääni?
  • Ääni vai video?

Parasta on, jos pystyt yhdistelemään näitä kaikkia aika ajoin. Mutta yhdelläkin ”tyypillä” voi lähteä liikkeelle. Kuten huomaat, itse panostan kirjoitettuun sisältöön todella vahvasti mutta olen alkanut tekemään myös videoita. Assistentti tuottaa sekä Facebookiin että Instagramiin sisältöä yhteisen suunnitelman mukaisesti, vaihdellen erilaisia sisältötyyppejä.

Miten varautua myyntisesonkiin ajoissa?

Kuten aikaisemmin mainitsin, tee itsellesi markkinoinnin vuosikello. Sen tekemiseen menee noin vartti mutta kiität itseäsi siitä, että se on tehty. Aloita markkinoinnin vuosikellon täyttäminen tärkeimmillä eli sinun loma-ajoillasi. Sen jälkeen merkitse sinun alasi tärkeimmät tapahtumat ja juhlapyhät, jotka voivat vaikuttaa kampanjoiden ajankohtaan.

Vasta tämän jälkeen mieti, milloin markkinoit, mitä tuotteita ja missä kanavissa. Lopuksi varaa itsellesi 4–8 viikkoa aikaa ennen jokaisen kampanjan alkamista siihen, että suunnittelet, teet ja aikataulutat tekemistä.

Esimerkiksi jos meillä alkaa iso kurssilanseeraus lokakuussa, aloitamme siihen valmistautumisen viimeistään elokuussa.

Teen jokaisen asiakkaani kanssa markkinoinnin vuosikellon, jonka pohjalta lähdemme suunnittelemaan sisältöjä ja automaatioiden rakentamista.

Mistä yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa

Nyt on sinun vuorosi

Toivon, että jos koit tämän postauksen itsellesi arvokkaaksi, niin jaat tätä postausta eteenpäin ystäville, kollegoille sekä työkavereille.

Ja muista, olen täällä sinua varten, mikäli kaipaat sparrauskaveria, mentorointia ja apukäsiä markkinoinnissa tai markkinoinnin automaatioiden rakentamisessa.

Mistä yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: