48 keinoa edistää liiketoimintaa 2024 jos on hiljaista

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Tässä postauksessa annan 48 keinoa edistää liiketoimintaa vuonna 2024 jos on hiljaista.

Olen muutamassa Facebook-ryhmässä, joissa keskustellaan yrittämisestä ja yrittäjyydestä. Rivien välistä on toisinaan luettavissa, että bisnekset eivät mene parhaalla mahdollisella tavalla ja lisää asiakkaita olisi hyvä saada.

Vaikka markkinoilla on hiljaista, se ei tarkoita, että sinun bisneksesi pitää olla hiljainen. Haluan kuitenkin muistuttaa, että sinun fiiliksesi tarttuu ja välittyy rivien välistä myös asiakkaisiin. Parempi fiilis = enemmän asiakkaita.

48 keinoa edistää liiketoimintaa 2024 jos on hiljaista

Tässä postauksessa haluan kertoa sinulle 48 ideaa, joita voit tehdä, jos asiakkaita ei näy eikä kuulu. Osa keinoista tuo sinulle uusia asiakkaita pitkällä aikajänteellä, osa vahvistaa ja sitouttaa nykyisiä asiakassuhteita ja osa piristää sinua ja saa luovuutesi liikkeelle. 

Osa on varmasti jo ennestään tuttuja, mutta uskon, että joukossa on niitäkin, jotka ovat sinulle uusia 🙂

Ota vaikka yksi kohta per päivä ja katso kuukauden kuluttua, millaisia tuloksia olet saanut.

1. Tee tai päivitä markkinoinnin vuosikello

Tämä on varmasti itsestäänselvyys, mutta hiljaisina aikoina on loistava hetki miettiä jotain uutta. Lukaise vaikka Jari Parantaisen Pölli tästä- tai Sissimarkkinointi-kirjat. Kun päivität tai teet markkinoinnin vuosikelloa, käytä riittävästi aikaa markkinointitempauksen suunnitteluun ja toteutukseen.

Määrä ei koskaan korvaa laatua, joten yksikin laadukas uusi markkinointitempaus on parempi kuin viisi vasemmalla kädellä toteutettua.

”Talvi yllätti autoilijat.” Taas saatiin kuunnella uutisista ja lukea lehdistä, miten yllättäen talvi tuli. Vaikka kyllähän me tiedetään, että se joka vuosi tulee. Kiireen ja kuormituksen keskellä pienet asiat unohtuvat.

Siksi saattaa joskus tulla jopa paniikki, kun tajuaa että joulukamppis piti laittaa käyntiin tänään eikä materiaalia ole missään. Itselläni on työhuoneen seinällä omatekemä vuosikalenteri, johon olen laittanut muun muassa seuraavat asiat:

  • juhlapyhät
  • lasten loma-ajat
  • ”teemajuhlat” (esim. halloween)

 

Omalla kohdallani en välttämättä tee kampanjoita näiden mukaan, mutta se kertoo itselleni sen, milloin hyvin todennäköisesti myynti vähenee. Tällöin osaan ennakoida kampanjoiden tekemistä ennen kyseisiä juhlia/lomia ja varmistan, että lomat eivät kavenna yritykseni kassavirtaa liikaa.

Pilko suunnitelma osiin, määrittele, milloin on hyvä reagoida mihinkin ja mikä tärkeintä: Pidä suunnitelma aina näkyvillä. Poissa silmistä, poissa mielestä.

2. Hyödynnä hiljaisia hetkiä ja tuota somesisältöä etupainotteisesti

Hiljaisina aikoina on aikaa miettiä sisältöä someen. Ota tuotekuvia, kirjoita lyhyitä tuotekuvauksia ja laita ne vaikkapa taulukkolaskentaohjelmaan tai Word-tiedostoon. Parastahan tässä on se, että voit hyödyntää näitä tekstejä yhä uudelleen ja uudelleen.

Ota kuvia itsestäsi, kun olet työn touhussa. Kenenkään ei tarvitse tietää, onko tänään Instagramissa julkaisemasi kuva otettu tänään vai kuukausi sitten. Voit myös pyytää kuvia asiakkailta, kun he käyttävät kuvaa tai toteuttavat palveluasi (mikäli se vain on mahdollista). Muista myös pyytää lupa, että saat julkaista asiakkaan kuvan oikeiden krediittien kera somessa.

3. Opettele ajastamaan etukäteen suoraan somealustaan

Varsinkin Facebookissa tämä onnistuu toistaiseksi hyvin. Voit miettiä vaikkapa 14 erilaista julkaisua, joita ajastat Facebookiin tasaisesti yksi per päivä tai joka toinen päivä. Näin sinulla on 2–4 viikon somejulkaisut ajastettua.

Voit tehdä tätä enintään 6 kuukautta etupainotteisesti Facebookissa. Mieti hetki, jos sinulla olisi kahden seuraavan markkinointikampanjan somejulkaisut tehty ja ajastettu kuukausi ennen kuin kampanja edes alkaa! Miten paljon sinulle jääkään ylimääräistä aikaa kiireisen kampanjan aikana, kun sinun ei tarvitse julkaista kiireessä mainoksia FB:ssa.

4. Rakenna ”autoresponderi”

”Autoresponder” tarkoittaa automatisoitua sähköpostia, joka lähtee välittömästi, kun asiakkaasi liittyy sähköpostilistallesi. Suosittelen aina, että tällainen automatisoitu sähköpostisarja sisältää kolme viestiä.

Voit toivottaa asiakkaan tervetulleeksi, antaa hänelle ilmaisen lahjan sekä kertoa pieniä vinkkejä ja ohjeita. Näiden vinkkien ja ohjeiden tarkoituksena on auttaa asiakastasi tutustumaan sinuun ja tarjoamiisi palveluihin tai tuotteisiin.

Myöhemmin tällaista autoresponderia on helppo jatkaa vaikkapa myyntitunneliksi.

Lue myös tämä: Markkinoinnin automaatio pelastaa kiireisen yrittäjän

5. Kirjoita houkuttelevat tuotekuvaukset

Hiljaisina aikoina on kivaa antaa luovuuden virrata. Ota pari päivää (tai vaikka koko viikko) ja päivitä tuotteiden tuotekuvaukset. Tee niistä niin houkuttelevat, ettet itsekään malttaisi odottaa niiden ostamista.

Halutessasi voit kopioida tuotekuvaukset ja jakaa ne someen kuvien kera.

6. Aloita bloggaaminen

Jokaisen yrittäjän tulisi blogata. Blogi on loistava väylä kasvattaa tuntemusta ja näkyvyyttä, mutta myös tehdä myyntiä. Blogin voi hyvin liittää yrityksen nettisivuille ja kirjoittaa asiakkaita hyödyttävää sisältöä.

Suunnittele postauksia etukäteen, kirjoita ja ajasta. Yksikin houkutteleva, laadukas ja hyödyllinen postaus viikossa riittää. Ja kun teet tätä(kin) työtä etupainotteisesti, lukijat saavat nauttia sisällöstä myös silloin, kun sinulla on kiireitä.

7. Liiku enemmän – myös työpäivän aikana

Olen vuosien aikana huomannut, että jo pieni käynti ulkona auttaa jaksamaan koko työpäivän. Hiljaisina hetkinä on hyvä opetella liikkumaan. Laita putiikki kiinni 45 minuutiksi, käy tekemässä vartin lenkki ulkona ja nauti sen jälkeen kiireetön lounas.

Tai jos teet töitä kotona, laita puhelin äänettömälle ja piipahda kävelylenkillä. Kun tästä muodostuu rutiini, haluat jatkaa sitä myös kiireisinä aikoina. Pieni happihyppely antaa energiaa ja virtaa kiireiseenkin päivään ja jaksat paremmin.

Henkilökohtaisesti olen alkanut tekemään 15 minuutin kävelyjä kolme kertaa päivässä. Aamulla 7:00 ennen töiden aloittamista, 13 – 14 välillä ennen kahvitaukoa ja illalla 17 – 18 välillä, kun lopetan työt. Olen alkanut saamaan todella paljon uusia ideoita näiden pienten omien hetkien aikana.

Lue myös tämä: Näin pidät huolta niska-hartiaseudustasi, kun teet töitä tietokoneella

8. Päivitä yrityksen sisäinen brändi

Yrityksen sisäisellä brändillä tarkoitan, että tuotat yhtenäistä sisältöä blogiin, sähköpostilistalle ja someen. Sinulla on lupa kierrättää omaa sisältöäsi. Aloita blogipostauksesta, tee siitä lyhennelmä uutiskirjeen tilaajille ja poimi tärkeimpiä pointteja someen.

Tämä auttaa ja nopeuttaa sisällöntuotantoa pitkällä tähtäimellä. Rakenna yrityksellesi sisältöohjeet, joiden avulla osa sisällöntuotannosta on vaivatonta ulkoistaa myöhemmin ammattilaiselle.

Lue myös tämä: TOP 5 keinoa tehdä blogin lukijoista sitoutuneita asiakkaita

9. Tutustu yrityksen tilastoihin

Tiedätkö, kuinka moni vierailee sivustollasi, blogissasi tai verkkokaupassa? Oletko koskaan miettinyt, miten voisit tehostaa ja parantaa tai jopa nostaa keskiostoja verkkokaupassa?

Tässä sinua auttavat tilastot. Vaikka tilastojen tutkiminen voi kuulostaa tylsältä, niiden seuraamiseen voi jäädä koukkuun 😀

Opettele ensin laskemaan konversio ja mieti sen jälkeen erilaisia tapoja, miten voit nostaa sitä. Tämän jälkeen tee tarvittavia muutoksia ja seuraa tilastoja.

10. Ulkoista ammattilaiselle

Olen sitä mieltä, että yrittäjän tulee opetella markkinointi, myynti ja sisällöntuotanto. Kun yrittäjä tietää mikä toimii ja mikä ei, nämä osa-alueet on helpompi ulkoistaa ammattilaisille. Sen jälkeen yrittäjällä on aikaa keskittyä omaan ydinliiketoimintaansa entistä paremmin.

Vaikka jonkin osa-alueen ulkoistaminen voi tuntua tällä hetkellä ”rahan tuhlaukselta”, muista, että markkinoinnin ammattilainen tekee saman työn kuin sinä puolet lyhyemmässä ajassa. Siksi hän on ammattilainen. Ja siksi hänen palvelujaan kannattaa hyödyntää.

Lue myös tämä: Miten rakensimme paikkariippumattomasti toimivan etätiimin?

11. Tarkista strategiat (markkinointi, kasvu, liiketoiminta, some ja asiakas)

Yrittäjän työ on hektistä. Yhtenä päivänä asiakkaita on enemmän kuin ehtii palvella ja toisena on niin hiljaista, että voi kuulla heinäsirkkojen siritystä. Kiireen ja stressin aikana strategiat unohtuvat helposti ja aika menee puhtaasti arjesta selviytymiseen.

Siksi on virkistävää palauttaa mieleen, minkälainen strategia markkinointiin tai uusasiakashankintaan olikaan. Samalla voi miettiä, onko strategia toiminut. Jos vastaus on ei, on aika vaihtaa strategia toimivampaan.

Lue myös tämä: Näin rakensin itselleni useita passiivisia tulonlähteitä

12. Älä myy koko ajan

Okei, tiedän, että tämä kuulostaa tosi tyhmältä, mutta asiakkaat eivät tykkää siitä, että heille yritetään myydä koko ajan jotain. Epätoivo on kuultavissa ja luettavissa rivien välistä. Sitä paitsi, onko sinulla varaa ostaa joka päivä jotain, mitä sinulle suositellaan?

Markkinointigurut suosittelevat, että myymme asiakkaille 20 % ja annamme lisäarvoa 80 %. Auta asiakastasi myös ilman, että pyydät siitä rahaa.

”Ihmiset eivät muista mitä sanoit, ihmiset eivät muista mitä teit. Mutta he muistavat ikuisesti sen, miten sait heidät tuntemaan.” -Maya Angelou

Luo positiivinen muistijälki.

13. Tarjoa lisäarvoa

Juttelin viikonloppuna hyvän ystäväni ja yrittäjäkollegani kanssa lisäarvosta. Sanoin hänelle, että lisäarvo on jotain, mitä asiakas ei saa mistään muualta. Sen ei tarvitse olla mitään extra-super-hyper-mahtavaa-upeaa-krumeluuria vaan se voi olla inspiroiva teksti, lainaus tai vaikka nopea vinkki.

Se voi olla viikkokirje, jossa tarjoat eksklusiivista tietoa, tai ilmainen lahja tilauksen yhteydessä. Jotain, mikä saa asiakkaan tuntemaan itsensä tärkeäksi.

14. Älä jahtaa asiakkaita, laita asiakkaat jahtaamaan sinua

Kukaan meistä ei ole korvaamaton. Voimme kuitenkin tehdä itsestämme asiakkaalle niin tärkeän, että hän ei halua miettiäkään siirtyvänsä kilpailijoille. Yksi parhaista keinoista saada asiakkaat tulemaan sinun luoksesi on rakentaa luottamusta, tarjota lisäarvoa ja antaa asiakkaallesi positiivinen muistijälki.

Kun asiakkaasi muistaa sinut, luottaa sinuun ja saa sinulta paljon lisäarvoa, hän palaa kerta toisensa jälkeen luoksesi ja suosittelee sinua automaattisesti myös muille.

Suurin osa ihmisistä ei ole ilmaisen materiaalin perässä. Mutta asiakkaat eivät myöskään halua ostaa sikaa säkissä. He haluavat tietää, että sinä olet paras henkilö auttamaan heitä.

15. Ovathan asiakkaasi maksukykyisiä?

On yksi asia myydä tuotteita ja palveluita asiakkaille ja toinen myydä niitä maksukykyisille asiakkaille. Yrittäjänä sinulla on lupa valita asiakkaasi eli se, kenelle myyt. Sen lisäksi, että käytät kallista aikaasi jahtaamalla asiakkaita, pahinta on, jos jahtaat asiakkaita, joilla ei ole varaa maksaa palveluistasi.

16. Älä myy kaikkea kaikille, tunnista unelma-asiakas

Unelma-asiakkaan tunnistaminen helpottaa yrittäjyyden taivalta todella paljon. Kun tiedät, kuka on unelma-asiakkaasi, pystyt kohdentamaan markkinointiviestin suoraan hänelle. Sinun asiantuntija-statuksesi kasvaa, kun pystyt heti sanomaan, kenelle myyt ja kenelle et.

Kun puet viestin vielä niin, että itse asiassa autat ei-unelmalukijaasi sillä, että et vie hänen kallisarvoista aikaansa, saatat silti saada hänestä asiakkaan myöhemmin tulevaisuudessa.

17. Ilahduta asiakastasi – lähetä hänelle postikortti

Ystävänpäivänä ostin kaupasta 20 ystävänpäiväkorttia. Valitsin muutaman lähimmistä ystävistäni ja olen postitellut heille ystävänpäiväkortteja puolen vuoden aikana. Pieni ele minulta, mutta vahvistaa ystävyyttämme pitkällä aikavälillä.

Digiyrittäjänä asiakkaiden postiosoitteiden saaminen on hankalaa, mutta jos sinulla on asiakasrekisteri, mitä jos poimisit sieltä sattumanvaraisesti vaikka 10 asiakasta ja lähettäisit heille postikortin? Kortissa voit kysyä, mitä heille kuuluu ja kertoa, miten mahtavaa oli tehdä heidän kanssaan yhteistyötä.

48 keinoa edistää liiketoimintaa kun on hiljaista

 

18. Tarkista liiketoimintasuunnitelma ja päivitä se

Itse ajattelen liiketoimintasuunnitelmaa yritykseni käsikirjoituksena. Jos/kun jonain päivänä tulee aika myydä liiketoiminta eteenpäin, se on huomattavasti helpompaa, kun kaikki prosessit on päivitetty liiketoimintasuunnitelmaan.

Päivityksessä on myös toinen hyvä puoli. Pystyt näkemään, mitkä liiketoiminnan osa-alueet eivät ole kannattavia ja sitä kautta pystyt joko poistamaan kyseiset liiketoiminta-alueet tai kehittämään niitä eteenpäin.

19. Opiskele verkkovalmennuksen avulla 

Oman ammattiosaamisen päivittäminen on tärkeää. Maailma muuttuu kovaa vauhtia ja perässä olisi hyvä pysyä. Verkkovalmennukset ovat siitä mahtavia, että niitä ei ole sidottu aikaan, paikkaan eikä suurimmaksi osaksi laitteeseen. Toisin sanoen voit opiskella kännykällä aamulla, kun kuljet työmatkaa bussilla.

Kaikki verkkovalmennukset eivät ole maksullisia, mutta ilmaisversioissa on enemmän työstettävää muun muassa soveltuvuuden takia. Teorian käytäntöön vieminen vaatii enemmän ilmaisversioissa kuin maksullisissa.

20. Päivitä osaamistasi muilla elämän osa-alueella

Uusien asioiden oppiminen saa meidät tuntemaan olevamme elossa. Vaikka se tuntuu kummalliselta niin se, että saamme käyttää aivojamme, laittaa oman osaamisemme koetukselle. Ja se, että opettelemme uusia asioita, auttaa meitä saamaan uutta virtaa.

Jos oman alan koulutukset on koluttu läpi, mitä jos opiskelisit jotain aivan muuta? Voisitko mennä kansalaisopiston italian-kurssille? Tai olisiko aika opetella neulomaan niitä pieniä töppösiä tuleville lastenlapsille?

21. Tunnista, missä unelma-asiakkaasi on ja vietä aikaa siellä

Monesti voi käydä niin, että teemme sokeasti muiden ohjeiden mukaan miettimättä, onko tässä oikeasti mitään järkeä. Facebook on iso tekijä yritysten markkinoimisessa, mutta jos unelma-asiakkaasi on 60+ (tuleva) eläkeläinen, hän ei välttämättä vietä aikaa Facebookissa.

Kun tunnistat unelma-asiakkaasi, pystyt sen jälkeen löytämään ne paikat, joissa he viettävät aikaa. Ehkä olet vaatekauppias ja unelma-asiakkaasi viettää aikaa ilmaiskonserteissa?

Mene ja tutustu uusiin ihmisiin. Kun keskustelu kääntyy työhön (ja jossain vaiheessa se varmasti kääntyy), kerro mitä teet työksesi ja pyydä henkilöitä piipahtamaan juttusille tai vaikkapa kahville.

Odota, että keskustelunavaus työpaikasta tulee keskustelukumppaniltasi, silloin et vaikuta asiakkaankalastelijalta.

22. Kerää asiakaspalautteita tai pyydä 5 viimeisimmältä asiakkaalta testimonial

Asiakkaat ovat paras mainos, mitä yrittäjällä voi olla. Kun pyrimme ylittämään asiakkaan odotukset, korjaamme virheet mikäli niitä ilmenee ja autamme asiakasta mahdollisimman paljon. Kukapa asiakas ei haluaisi kertoa rehellisesti, mitä mieltä on meistä ja yrityksestämme.

Jos sinulla on kivijalkakauppa, voit tehdä asiakaspalautteista ”sisustustauluja”, joihin olet askarrellut tai tulostanut 1–2 lausetta asiakkaaltasi. Voit pyytää lupaa asiakkaalta, saatko julkaista palautteen etunimellä, jolloin se on uskottavampi.

Mikäli nettisivusi ovat aktiiviset ja päivität niitä usein, voit kerätä testimonialit sinne. Jos asiakkaat eivät halua antaa positiivista palautetta, kysy heiltä rohkeasti, mikä heidän mielestään olisi voinut mennä paremmin. Vaikka toisinaan kritiikin kuuleminen tuntuu pahalta, se auttaa myös meitä kasvamaan yrittäjinä.

23. Tarkista nettisivut

Vanhat päivämäärät, umpeutuneet tarjoukset, loppuunmyydyt tuotteet… Nettisivujen päivitys unohtuu hyvin herkästi, mutta kannustan sinua silti tarkistamaan ne vähintään kerran kuussa. Tee siitä itsellesi rutiini. Voit esimerkiksi tarkistaa sivut joka kuun viimeisenä perjantaina.

Kun laitat tämän itsellesi ylös kalenteriin koko loppuvuodelle (ja jos sinulla on jo ensi vuoden kalenteri, niin sinne myös), asia ei unohdu ja toiminta rutinoituu.

24. Kysy asiakkaaltasi sähköpostilla, mitä kuuluu

Jokainen meistä tuntee olonsa tärkeäksi, kun meiltä kysytään, mitä meille kuuluu. Halutessasi tehdä hyvän vaikutuksen asiakkaaseen laita jotain henkilökohtaista tietoa muistiin jokaisen asiakkaan kohdalle (mikäli mahdollista).

Esimerkiksi: ”Katja puhui todella paljon koiranpennustaan. Kysy muutaman viikon päästä, miten koiranpennun kotiutuminen on sujunut.”

Ele on jälleen todella pieni sinulta, mutta voi sitouttaa asiakkaan yritykseesi todella pitkäksi aikaa.

25. Hanki uusia ideoita lukemalla bisnes-kirjoja

Listaa itsellesi ylös ne kirjat, joita sinulle on suositeltu, mutta joita et ole vielä ehtinyt lukemaan. Osta kirjat firmalle tai käy lainaamassa kirjastosta tai ostakaa vaikka saman kadun yrittäjät kirjat kimpassa ja kierrättäkää niitä aika-ajoin.

26. Tee jotain luovaa (mikä ei kuitenkaan liity ydinbisnekseen)

Pari vuotta sitten tuskailin luovuuden kanssa. Halusin olla luova, yritin keksiä maailman parasta liikeideaa ja tuskastuin, kun en vain sitä keksinyt. Minua vaivasi epäloogisuuden-luovuussyndrooma. (Okei, tuo ei ole oikea diagnoosi mutta halusin keksiä jotain uutta 😉 .)

Minulta kesti kauan oivaltaa, että luovuus syntyy vain tekemällä, ei ajattelemalla. Niinpä otin kynän kauniiseen käteeni ja kirjoitin. Piirsin. Tein kaavioita. Mitä tahansa, jotta sain ajatukseni rullaamaan.

Luovuus on kuin lihas. Sitä on harjoitettava, jotta se toimii kunnolla. Olemalla luova sinun tarvitsee vain kokeilla, hullutella ja tehdä välillä virheitä.

27. Tarjoa tuote tai palvelu ilmaiseksi rajoitetun ajan

Mitäpä jos tekisitkin erilaista vapaaehtoistyötä tänä vuonna. Oletko kampaaja? Entäs jos käyt leikkaamassa vanhusten hiuksia paikallisessa vanhainkodissa ilmaiseksi?

Oletko kenkäkauppias? Entä jos lahjoittaisit kengät yhdelle vähävaraiselle perheelle?

Oletko ravintoloitsija? Entäs jos tarjoaisit kodittomille joululounaan?

Yksi ”ilmainen” päivä vuodessa ei kaada yritystäsi, mutta voi tuoda kivasti näkyvyyttä ja positiivista ”pöhinää” yrityksesi ympärille. Sinut muistetaan hyväsydämisenä ja auttavana ihmisenä pitkänkin ajan päästä.

28. Hanki tietokoneen näyttöruudun taustakuvaksi upea ja inspiroiva kuva

Kumpaa näyttöruutua sinä mieluummin katsoisit?

A

48 keinoa edistää liiketoimintaa kun on hiljaista

vai B?

48 keinoa edistää liiketoimintaa kun on hiljaista

Kysymykseen ei ole oikeaa tai väärää vastausta mutta kumpikin kuva herättää sinussa erilaisia tunteita. Pyri löytämään tietokoneen taustakuvaksi sellainen kuva, joka saa sinut hyvälle ja positiiviselle tuulelle.

29. Pidä pitkä kahvitauko

Milloin viimeksi hemmottelit itseäsi pitkällä kahvitauolla? Yrittäjällä työt eivät tekemällä lopu, joten joskus on oikeasti sallittua pitää pitkä lounas- tai kahvitauko. Käy hakemassa paikallisesta kahvilasta tai leipomosta jotain hyvää, keitä kuppi kahvia, sulje puhelin, tietokone ja laita lappu, että palaat 15 minuutin kuluttua.

Ja sen jälkeen nauti.

30. Etsi 5 blogia, jotka eivät liity ydinliiketoimintaasi ja lue jokaisen 5 suosituinta postausta

Joskus on ihan hyvä lukea jotain muuta kuin oman alan kirjallisuutta ja blogeja. Olen saanut monta ahaa-oivallusta ja inspiraatiota lukemalla täysin erilaisia blogeja kuin mitä itse kirjoitan.

Myös erilaiset elämäntarinat muistuttavat minua siitä, että vaikka omassa arjessa ja elämässä joskus on haasteita, aina löytyy niitä, joilla asiat ovat vieläkin haastavampia. Kiitollisuus siitä, mitä on, palauttaa ajatukset todella nopeasti oikeaan uomaan.

31. Tee asiakkaallesi työkalut- tai suositukset-lista

Haluatko auttaa asiakkaitasi? Mahtavaa, se on yksi tärkeimmistä asioista, mitä voimme yrittäjinä tehdä. Monesti asiakkaat kuitenkin pyytävät meitä tekemään jotain, mikä ei ole meille kannattavaa suhteessa käytettyyn aikaan.

Jotta helpottaisit omaa työtäsi, voit rakentaa asiakkaillesi erillisen työkalut- tai suositukset-välilehden, johon keräät sellaisia tuotteita/asioita, joita asiakkaasi voi ottaa itse käyttöön ja joiden avulla asiakas ratkaisee itse muutaman haasteen.

Halutessasi tehostaa sivun hyötykäyttöä, voit määritellä sivun alalaitaan, miten paljon asiakkaasi ”joutuisi” maksamaan, jos sinä tekisit kyseiset asiat hänen puolestaan. Silloin asiakas näkee, miten paljon hän ”säästää” tekemällä asiat itse… 😉

Esimerkiksi olen rakentanut bloggaajille tämän sivun, jonka avulla bloggaaja saa nopeasti kokonaiskuvan blogin rakentamisesta.

32. Kirjoita valmiiksi 5 sähköpostipohjaa, jotka voit muokata nopeasti

Mikään ei rasita yhtä paljon kuin se, että kirjoitat samat sähköpostit kerta toisensa jälkeen uudelleen ja uudelleen. Nopeuttaaksesi sähköpostien kirjoittamista kirjoita valmiita pohjia, joita voit muokata helposti oikeaan muotoon.

Esimerkiksi:

”Hei  (nimi),

kiitos viestistäsi, mahtavaa kuulla, että  ______________ on ollut sinulle apua ja hyötyä. Halutessasi tehostaa ___________ käyttöä tässä sinulle kaksi pientä vinkkiä kokeiltavaksi…”

33. Kerää UKK-lista sivustollesi

Yleisimmistä kysymyksistä, joita asiakkaasi sinulle esittävät, voit myös koota UKK-sivun. Tällä tavoin säästät sekä omaa että asiakkaasi aikaa, kun hän voi saada vastaukset yleisimpiin kysymyksiin, joita hän kuitenkin sinulta kysyisi.

Voit kirjoittaa sivustollesi esimerkiksi alla olevan tekstin:

”Hei, sinulla on varmasti mielessäsi kysymyksiä, jotka liittyvät _________________. Siksi kokosin sinulle UKK-listan, josta löydät vastaukset nopeasti. Olen aina käytettävissäsi sähköpostin päässä, mutta toisinaan sähköposteihin vastaaminen saattaa venyä muutamaan päivään. Jotta saat vastaukset heti, käy lukemassa UKK-sivu täältä.”

34. Kirjoita Case Study unelma-asiakkaastasi

Ehkä yksi haastavimmista asioista asiakkaan näkökulmasta on tietää etukäteen, oletko sinä juuri se paras henkilö auttamaan häntä.

Esimerkiksi graafisia suunnittelijoita löytyy paljon ja asiakkaan voi olla vaikeaa hahmottaa, vertailla tai kilpailuttaa, kun ei etukäteen tiedä, millaista palvelua kyseiset graafiset suunnittelijat tarjoavat.

Jos olet jo määritellyt tai tarkentanut unelma-asiakkaasi, kirjoita Case Study yhteistyöstä asiakkaasi kanssa. Jos sinulla on ollut viime aikoina kyseinen asiakastapaus, pyydä asiakkaalta lupa, voitko avata yhteistyötänne yhden sivun verran. Loppuun asiakas voi antaa oman testimonialinsa.

Tämä ainakin erottaa sinut muista alan toimijoista.

Lue myös tämä: Näin teet 8023,10 € passiivista myyntiä neljässä kuukaudessa (Case Study)

35. Luo ydinosaamiseen liittyvää digitaalista materiaalia

En ole vielä tavannut alaa tai yritystä, joka ei pystyisi tekemään opasta, e-kirjaa, työkirjaa tai lyhyttä videovalmennusta omasta alastaan. Materiaalin tarkoituksena on auttaa asiakasta ratkaisemaan sellaisia haasteita ja ongelmia, joita sinun ja yrityksesi ei ole kannattavaa tehdä.

Esimerkiksi vaateputiikki voi tarjota e-opasta, joka on 25 sivun pituinen ja jonka tavoitteena on ensin auttaa asiakasta pukukoodien saloihin ja lopuksi kertoa, miksi vaatteet kannattaa ostaa ennemmin vaateliikkeestä kuin tilata Zalandolta.

Lue myös tämä: Miten kirjoitat e-kirjan hyödyntämällä blogiasi

Valmentaja, joka käy tapaamassa asiakkaitaan, voi tehdä lyhyen kolmen videon kurssimateriaalin, joka tukee varsinaista asiakastapaamista, mutta jota ei välttämättä ehditä tapaamisen aikana käydä läpi.

Mikäli tuotteet saavat hyvän vastaanoton, niitä voi laajentaa ja myydä oheistuotteena asiakkaille.

Lue lisää: Kirjoita oma e-kirja

36. Ota käyttöön Buffer tai Hootsuite ja ajasta ajankohtaista materiaalia someen

Markkinointi on haastava laji. Aktiivinen tulisi olla, mutta ei kuitenkaan niin aktiivinen, että asiakkaat ärsyyntyvät. Onneksi aktiivisuutta voi harjoittaa ilman, että se tuntuu asiakkaista ylitsevuotavalta.

Sosiaalisessa mediassa tämä onnistuu niin, että etsit ja jaat ajankohtaista sisältöä asiakkaillesi. Sellaista sisältöä, joka luo lisäarvoa, mutta ei vie kuitenkaan sinun liiketoiminnaltasi pohjaa. Esimerkiksi uutiset ovat hyvä lisäarvo.

Jotta varmistat, että sinun ei tarvitse roikkua somessa koko ajan, käytä ilmaisia ajastusohjelmia, kuten Buffer tai Hootsuite. Molempiin saat kolme eri somekanavaa ilmaiseksi, jolloin voit ajastaa julkaisuja kuuteen eri kanavaan.

37. Tarkista ja varmista, että sivut on SEO-optimoitu

Hakukoneoptimointi on varmasti tuttua, mutta kertauksen näkökulmasta laitan muutamia vinkkejä tähän:

  • Nimeä kuvat hakusanalla/hakusanoilla ennen kuin lataat ne sivustollesi.
  • Kuvien latauksen yhteydessä lisää vaihtoehtoiseen tekstiin hakusana(t).
  • Sivun tekstissä tulisi olla hakusana enintään 5 % sanamäärästä (mukaan lukien taivutusmuodot).
  • Muista lisätä sivuston titleen hakusana.
  • Mitä pidempään asiakas viihtyy sivustollasi, sitä korkeammalle Google nostaa sivustosi hakutuloksissa.
  • Mitä enemmän tarjoat asiakkaallesi lisäarvoa sivustollasi, sitä pidempään hän siellä viihtyy.

38. Siivoa sähköpostisi

Sotkuinen sähköposti saa aikaan sen, että tärkeät viestit asiakkailta hukkuvat eikä tarjouspyyntöihin reagoida. Sähköposti voi olla liiketoimintasi pahin vihollinen tai paras ystävä.

Varaa sähköpostin läpikäyntiin aikaa. Halutessasi voit pilkkoa tehtävän useammalle päivälle, mutta pyri tekemään työ viikon aikana.

Poistu niiden viikko-, uutis- ja kuukausikirjeiden tilauslistoilta, joita et aktiivisesti lue. On turha täyttää sähköpostia viesteillä, joita et edes avaa. Sähköpostin tulisi tuottaa sinulle mahdollisimman paljon lisäarvoa.

39. Suunnittele uutiskirjeet loppuvuodeksi ja kirjoita ne valmiiksi

Mikäli kirjoitat asiakkaillesi viikko-, uutis- tai kuukausikirjeitä, suunnittele ja kirjoita ne valmiiksi ja ajasta ne sähköpostiohjelmaan. Tällä tavalla vapautat jälleen aikaa muihin tärkeämpiin tehtäviin. Muista hyvä nyrkkisääntö sähköpostin lähettämisessä: 4 viestiä tuottavat lisäarvoa ja yksi tähtää myyntiin.

Lue myös tämä: Helpoin työkalu, jonka avulla saat lisää uutiskirjeen tilaajia (tutorial)

40. Uudista Facebook- tai Twitter-tilien kansikuva (yhtenäinen linja koko brändin kanssa)

Lapsena muutin omassa huoneessani huonekalujen järjestystä vähintään kaksi kertaa vuodessa. Joka kerta huone näytti uudelta ja siellä oli ihana viettää aikaa. Pienet muutokset piristävät aina. Voit tehdä somekanavien bannerikuvat esimerkiksi ilmaisella Canva.com-sivustolla.

Somekanavien bannerikuvien on hyvä olla yhtenäisiä ja brändiisi sopivia.

Tein esimerkiksi tämän kuvan Canvan ilmaisella ohjelmalla viidessä minuutissa:

48 keinoa edistää liiketoimintaa kun on hiljaista

41. Pidä ”sairaspäivä”

Jos tiistaina on aina ollut hiljaista, mitä jos laittaisit oveen lapun, että olet poissa ja pitäisit oman vapaapäiväsi? Mene lenkille, sulje puhelin, pidä läppäri kiinni.

Jos yrittäjä ei ole töissä, tuloakaan ei tule. Joo, tämä tiedetään. Mutta töissä oleminen saamatta mitään aikaan on ihan yhtä huono juttu. Pahinta on oikeasti tehdä työpäivän aikana jotain, mikä ei pitkässäkään juoksussa tuo lisää asiakkaita yrityksellesi.

Tarvitsemme aika ajoin etäisyyttä siihen, mitä teemme. On virkistävää katsoa asioita hieman kauempaa ja nähdä, mitä voisi tehdä toisin, jotta tilanne kohentuisi.

Kun perustin yritykseni, päätin, etten kulje niitä samoja reittejä, joita monet muut yrittäjät kulkevat. Haluan luoda oman polkuni. Haluan olla erilainen ja ainutlaatuinen.

P.S. ”Sairaspäivän” voi myös viettää perheen kanssa sohvalla löhöten ja leffoja katsellen.

42. Mieti mitä puhut ja missä

Jokainen vastaantuleva ihminen voi olla potentiaalinen asiakkaasi. Ehkä ei vielä tänään mutta vuoden kuluttua.

Jos valitat ja mollaat muita yrittäjiä tai asiakkaita, tuhoat oman liiketoimintasi todella lahjakkaasti. Itse en ainakaan pysty luottamaan ammattilaiseen, joka puhuu muista asiakkaista ja yrittäjistä pahaa heidän selkänsä takana.

Vaikka et puhuisi nimilläkään, silti kuunteleva osapuoli voi tunnistaa, kenestä puhut. On aika ilkeää, jos kuuntelija menee kertomaan asiakkaalle, mitä olet hänestä puhunut. Mites se menikään… Negatiiviset asiat kerrotaan kymmenesti, mutta positiiviset vain kolmesti…

43. Mieti, mitä erilaista voit tarjota

Yrittäjille yksi tärkeimmistä kilpailueduista on tarjota jotain, mitä muut eivät tarjoa. Mieti siis viisi asiaa, joita sinä voit tarjota ja jotka

  • liittyvät olennaisesti ydinliiketoimintaasi
  • pohjautuvat sinun ammattilliseen osaamiseen
  • voit paketoida myös digitaaliseen muotoon

Esimerkiksi valokuvaaja voi tehdä lyhyen kurssin, miten poseerata kameran edessä luonnollisesti. Tai kampaaja voi opettaa, miten erilaisille hiuslaaduille tehdään nopea ja näyttävä kampaus itse kotona.

44. Opettele neuvottelemaan

Jos asiakas sanoo sinulle yhden kerran ”Ei”, tarkoittaako se todellakin sitä? En tarkoita, että asiakkaalle pitäisi tuputtaa ja tyrkyttää mutta joskus ”ein” sanominen voi johtua siitä, ettei asiakas tiedä tuotteestasi tai palvelustasi riittävästi.

Opettelemalla neuvottelutekniikoita alat oppia myös kuuntelemaan asiakastasi eri tavalla. Opit tunnistamaan myynnin esteitä, joihin pystyt tarttumaan nopeasti ja selättämään ne empaattisesti.

45. Tarkista koko ostoprosessi

Milloin viimeksi tilasit jotain omasta verkkokaupasta? Tai milloin viimeksi kiinnitit huomiota siihen, miten toivotat asiakkaan tervetulleeksi asiakkaaksi?

Ostoprosessin läpikäynti antaa sinulle näkymän siitä, millainen fiilis asiakkaalle jää oston jälkeen. Lue jokainen viesti asiakkaan silmin. Kuvittele, että joku toinen yritys lähettää viestit sinulle. Millainen olo sinulla on sen jälkeen? Muokkaa viestejä ja koko ostoprosessia mahdollisimman sulavaksi, ystävälliseksi ja iloiseksi. Varmista, että asiakkaalla on hyvä mieli maksun jälkeen.

46. Tarkista toimintakehoitteet

Kehoite, eli Call To Action (CTA) on teksti, kuva tai linkki, joka saa asiakkaan toimimaan. Jokaisella yrittäjällä tulee olla jokaisen tuotteen ja palvelun kohdalla selkeä kehoite. Asiakkaan täytyy ymmärtää, mitä haluat hänen tekevän sen jälkeen, kun hän on tutustunut tuotteeseen tai palveluun.

Käy oman sivustosi ja verkkokauppasi kehoitteet läpi. Mieti, että vierailet jonkun muun verkkokaupassa ja joku muu yrittää myydä sinulle tuotteita ja palveluja. Saako kehoitteet sinut klikkaamaan ja ostamaan? Jos ei, korjaa ja testaa kehoitteita. Voit yllättyä, miten pienillä muutoksilla myyntiä saadaan lopulta aikaan.

47. Kehitä omaa brändiäsi ja mainettasi

Ensimmäinen asia, jonka asiakkaat sinulta ostavat, olet sinä itse. Sinun tapasi kohdata asiakkaat, auttaa heitä ja palvella heitä, määrittelee sen, ostavatko asiakkaat jatkossa myös tuotteitasi ja palvelujasi.

Mene johonkin Facebook-ryhmään ja etsi sieltä omat kommenttisi. Teet sen helposti kirjoittamalla FB ryhmän ”Hae tästä ryhmästä” hakukenttään oman nimesi. Sen jälkeen lue 10 viimeisintä kommenttia, jotka saat. Pohdi, millainen fiilis ja mielikuva sinulle tulee, jos joku muu olisi vastannut sinulle samalla tavalla.

Pohdi sen jälkeen, miten olisit voinut vastata eri tavalla ja millainen fiilis eri vastauksesta olisi tullut.

48. Vähennä somekanavien määrää

Kuinka monessa somekanavassa olet yrittäjänä? Riittäisikö vähempikin? Itse olen tämän vuoden (2020) alusta lopettanut sekä Twitterin että Instagramin. Instagram-tilini löytyy vielä mutta tämän vuoden aikana sinne tuskin uutta sisältöä julkaistaan.

Markkinoinnissa ja myynnissä et tarvitse seitsemään somekanavaa. Yksi päämarkkinointikanava riittää. Sitä tukemaan voit ottaa 1 – 2 somekanavaa. Esimerkiksi minulla päämarkkinointikanava on blogi, jota tukee Facebook ja LinkedIn.

Vähentämällä somekanavien määrää, se mitä jatkossa julkaiset, on laadukkaampaa ja tehokkaampaa, koska nyt sinulla on enemmän aikaa suunnitella sisällöt strategisemmin.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Tiedän, että tässä listassa olevia asioita ei voi toteuttaa kirjaimellisesti jokaisessa yrityksessä ja jokaisella toimialalla. Toivon silti, että lista antaa sinulle uutta näkökulmaa ja inspiraatiota siihen, että muitakin vaihtoehtoja on olemassa kuin aina kulkea samaa polkua eteenpäin.

Mitä ikinä teetkään jatkossa, pyri siihen, että yllätät asiakkaasi positiivisesti, tuotat hänelle positiivisia tunteita ja arvostat ja kunnioitat häntä joka hetki. Kun onnistut tässä, tulet saamaan ison määrän sitoutuneita asiakkaita, jotka puhuvat sinusta vain hyvää – myös selkäsi takana 🙂

Millaisia ideoita sinulle tuli tästä postauksesta?  Laita viestiä, vaihdetaan ajatuksia.

Pinnaa postaus Pinterestiin niin löydät sen myöhemmin

48 keinoa edistää liiketoimintaa 2024 jos on hiljaista

 

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: