Näin hyödynnät affiliate-markkinointia joululahjojen suosittelussa

Näin hyödynnät affiliate-markkinointia joululahjojen suosittelussa. Olen halunnut jo useampana vuotena kirjoittaa tämänkaltaisen postauksen, mutta joka kerta se on jäänyt tekemättä. Tänäkin vuonna tämä ilmestyy hieman liian myöhään, mutta toivottavasti se ehtii vielä auttamaan sinua tänä jouluna.

En kannusta ketään yltiöpäiseen kulutusjuhlaan, mutta jos kaipaat vinkkejä, miten voit tienata ylimääräistä rahaa affiliate-markkinoinnilla näin joulun alla, kannattaa lukea eteenpäin.

Affiliate-markkinointi voi olla sinulle jo ennestään tuttua tai jos olet vasta aloittanut, ehkä nyt on ensimmäinen kerta, kun haluat kokeilla ”suosittelumarkkinointia”. Pyrin tekemään postauksesta kattavan, jotta siitä hyötyy mahdollisimman moni.

Useita asioita olen käynyt läpi myös näissä affiliate-postauksissa, jotka löydät yhteenvedonomaisesti täältä. Ja jos sinulla ei vielä ole omaa blogia, voit aloittaa sen kätevästi näiden ohjeiden avulla.

Näin hyödynnät affiliate-markkinointia joululahjojen suosittelussa

Ennen kuin lähdetään liikkeelle, haluan korostaa sitä, että määrä ei koskaan korvaa laatua. Kannustan sinua siis suosittelemaan vain kourallista määrää tuotteita ja kohdentamaan ne tietylle lukijajoukolle. Tämä on kokemukseni ja tulosteni mukaan paras keino saada tuloja affiliate-markkinoinnilla.

Tulojen tilittymisessä on tärkeää ottaa huomioon, etteivät komissiot välttämättä enää ehdi tilittyä tilillesi ennen joulua. Monet yritykset ja affiliate-verkostot odottavat, että tienaat vähintään 50 € (joskus jopa 100 €) ennen kuin he edes laittavat komissiot maksuun.

Tämänkin jälkeen voi vielä mennä 1–2 kuukautta, ennen kuin rahat konkreettisesti tulevat tilillesi. Toisaalta tämä on hyvä, jos olet jonkin tuen piirissä, sillä sinun ei tarvitse pelätä joulukuun tukien pienentymistä komissioiden takia.

Esimerkiksi itselläni on muutamia affiliate-komissioita, jotka tilittyvät 1,5 kuukautta niiden tienaamisen jälkeen. Toisin sanoen nyt marraskuussa tienaamani komissiot tilittyvät yritykseni tilille vasta tammikuun 16. päivän jälkeen.

Mutta sitten varsinaiseen asiaan!

Aikatauluta

Tiedän miten helppoa on vain lähteä kirjoittamaan ja samalla etsiä sopivia tuotteita ja affi-linkkejä ja puf, postaus on valmis. Mutta aikatauluttamalla postauksen taustatyöhön tarvittavan ajan tuotteiden vertailu sekä oikeasti sen miettiminen, kenelle postaus on suunnattu, tuovat lopulta paremman lopputuloksen.

Kannustankin sinua varaamaan kalenterista aikaa riittävästi taustatyön tekemiseen.

Suunnittele ja organisoi

Ennen kuin lähdet suosittelemaan tuotteita ja kirjoittamaan postauksia, kannustan sinua pysähtymään hetkeksi ja suunnittelemaan postauksia etukäteen.

  • Kuka on sinun lukijasi?
    • Onko lukijalla lapsia?
    • Etsiikö lukija lahjaa ystävälleen?
    • Onko hän sinkku vai parisuhteessa oleva?
  • Kuka tuotteita ostaa ja kenelle?
    • nainen puolisolleen
    • mies puolisolleen
    • äiti lapselleen
    • ystävä ystävälleen
  • Mitä tuotteita haluat suositella?
    • käyttötarvikkeita
    • luksusta
    • opettavaista
    • hemmottelevaa
    • yhdessä tekemistä

Huomaatko nyt, miten monta erilaista vaihtoehtoa saadaan aikaan, kun pieni hetki mietitään?

Seuraava askel on lähteä etsimään yritykset tai affiliate-verkostot, joiden kautta tuotteita voi suositella. Esimerkiksi Suomessa tunnetuimmat taitavat olla Tradedoubler, Tradetracker sekä Adtracion.

Löydä sinulle paras tapa suositella affiliatetuotteita

Se perinteinen tapa suositella tuotteita joulun alla on koota ns. toivelista tuotteista, joita itse bloggaaja haluaa. Tuotteet kerätään kollaasin omaisesti yhteen ja jokaiseen tuotteeseen lisätään affiliate-linkki.

Itselläni ei ole kokemusta tämäntyylisestä suosittelusta, ja jäinkin tätä postausta kirjoittaessani pohtimaan, onko tämä jo kuinka kulunut tapa. Alkavatko lukijat pikkuhiljaa kyllästymään siihen, että joka blogissa suositellaan samoja tuotteita samalla tyylillä? Mitä mieltä sinä olet? Kommentoi!

Toiseksi kuinka moni todellisuudessa on kiinnostunut siitä, mitä joku muu on toivonut joululahjaksi? Kiinnostaisiko sinua oikeasti tietää, mitä minä haluan lahjaksi? Eikö olisi hauskempaa miettiä valmiit lahjaideat lukijoille ja jättäytyä itse taka-alalle?

Lahjaideat ”hänelle”

Tätä tapaa näen aika paljon englanninkielisissä blogeissa. Bloggaajat keksivät lahjaideoita ”hänelle” eli

  • vaimolle/tyttöystävälle
  • miehelle/poikaystävälle
  • bloggaajalle
  • yrittäjälle/toimitusjohtajalle
  • valokuvausta harrastavalle
  • pienten lasten äidille
  • kodinhengettärelle
  • lapsille ja taaperoille
  • lukutoukille

Ja näitähän voi keksiä vaikka kuinka paljon! Tärkeintä on, että lahjaideat mietitään sen mukaan, mistä itse kirjoittaa ja mikä todennäköisimmin kiinnostaa lukijoita. Jos esimerkiksi bloggaaja kirjoittaa koirista, lukijat tuskin kiinnostuvat lahjaideoista, jotka liittyvät ihonhoitoon.

Toinen, mitä tässä kannattaa miettiä on, että kaikki tuotteet menevät saman aiheen alle. Eli valokuvauksesta kiinnostuneelle tarjotaan vain valokuvaukseen liittyviä lahjaideoita, eikä kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä.

Esimerkki (kuvan lähde)

Tarjoa alennuskuponkeja

Toinen suosittu tapa tienata rahaa joulun alla affiliate-markkinoinnilla on tarjota lukijoille alennuskoodeja. Esimerkiksi Tradedoublerista alennuskoodit löytyvät näin:

  • Kirjaudu Tradedoubleriin
  • Klikkaa Työkalut ja sen alta Etsi alennuskoodeja

Suunnittele postaukset etukäteen

Sen sijaan, että lähtisit vain kirjoittamaan tuotteista ja alennuskoodeista, pysähdy hetkeksi ja suunnittele postaus etukäteen.

Valitse ensin näkökulma, josta kirjoitat, ja mieti, kenelle postaus on suunnattu. Jos sinulla on useita mielenkiinnonkohteita, voit kirjoittaa jokaisesta oman postauksen (ja siten maksimoida tulovirran).

Jos esimerkiksi haluat kirjoittaa tarjouksista, voit ottaa postaukseen näkökulmaksi ”Säästä 150 € joululahjoista näiden vinkkien avulla”. Tai vaikkapa ”Joulun suosikkilahjat saat myös edullisemmin”.

Kolmas vaihtoehto on vertailla eri tuotteita eri verkkokaupoissa ja tarjota lukijalle edullisin vaihtoehto.

Kun olet päättänyt näkökulman, listaa ranskalaisilla viivoilla itsellesi ylös, mitkä asiat tuotteissa saisivat sinut ostamaan tuotteen blogin kautta. Toisin sanoen, laita itsesi lukijan kenkiin. Mitä postauksessa tulisi lukea, jotta se saisi sinut avaamaan lompakon ja ostamaan tuotteen.

Listaa näitä asioita ylös. Tärkeintä on, että olet avoin ja rehellinen lukijoita kohtaan etkä yritä ”sokerikuorruttaa” mitään. Ole avulias ja ajattele lukijaa koko ajan. Kerro hänelle avoimesti ja rehellisesti, mitä mieltä olet itse tuotteesta ja miksi se olisi hyvä lahja.

Sitten onkin jäljellä enää kirjoittaminen, joten ei muuta kuin läppäri auki ja sanoja toisen perään!

Lisää affiliate-linkit

Postauksen kirjoittamisen jälkeen lisätään affiliate-linkit. Jos kirjoitat vain yhdestä tuotteesta, silloin riittää, että postauksessa on kolme affiliate-linkkiä tekstilinkkeinä ja vaikka kahdessa kuvassa kuvalinkit. Sen enempää ei tarvita.

Jos kyseessä on lahjaideakollaasi, lisää affiliate-linkit kuvan alle numerojärjestyksessä.

Muista myös merkitä rehellisesti ja läpinäkyvästi, mitkä linkit ovat affiliate-linkkejä! Tämä rakentaa luottamusta ja uskottavuutta ja lukijoiden on helpompi ostaa tuotteita sinun blogisi kautta.

Valitse siis tapa, jolla merkitset kaikki affiliate-linkit. (Minä itse käytän (*)-merkkiä.) Merkintätapaa ei saa muuttaa kesken kaiken, eli lukijoiden on luotettava siihen, mikä on affilite-linkki ja mikä ei.

Lisää postauksen alkuun maininta ”Tämä postaus sisältää affiliate-linkkejä | Affiliate-linkit merkitty x-merkillä”. (Vaihda x:n kohdalle oma merkintätapasi.)

Muista testata linkkejä etukäteen, että ne vievät oikeaan paikkaan. Aina kun mahdollista, hyödynnä syvälinkityksiä. Syvälinkitys tarkoittaa, että käyt hakemassa verkkokaupasta tuotteen linkin (sen sijaan että ohjaisit lukijan verkkokaupan etusivulle) ja muodostat siitä affiliate-linkin.

Jos haluat, voit korvata affiliate-linkin vielä PrettyLinkillä tai Bitly-linkillä, jotta voit laskea linkkien klikkaukset ja CTR:n.

Jos tarjoat alennuskoodia…

Varmista, että tuotetta on myynnissä verkkokaupassa. Varmista myös, että alennuskoodi on voimassa. Laita omaan kalenteriisi ylös, milloin tarjous umpeutuu ja käy muokkaamassa tekstiä sen jälkeen. On turha jättää alennuskoodia postaukseen sen jälkeen, kun sitä ei voi enää hyödyntää.

Jos tuote loppuu kesken, vaihda se toiseen samankaltaiseen. Lue postaus läpi ja varmista, että asiat, jotka olet kertonut postauksessa, pätevät uuteen tuotteeseen. Jos ei, muokkaa postausta ja päivitä uudelleen.

Oikolue ja optimoi postaus

Kun postaus on kirjoitettu ja affiliate-linkit lisätty, sen jälkeen onkin aika oikolukea ja optimoida postaus. Olen puhunut blogissani paljon optimoinnista sekä oikolukemisesta, joten en käsittele niitä sen enempää tässä postauksessa.

Aiheesta lisää:

Hyödynnä somea oikein

Minulta kysyttiin tässä jokin aika sitten, jaanko affiliate-linkkejä suoraan somessa ja jos jaan, miten estän esimerkiksi Facebookia tekemästä affiliate-linkkiin lisäosaa, jonka johdosta tilastojen seuranta on vaikeaa.

Kerroin, etten jaa suoria affiliate-linkkejä someen. Lisään affiliate-linkit aina postaukseen ja jaan postausta somessa. Tämän johdosta minun ei tarvitse erikseen merkitä somessa, että postauksessa on affiliate-linkkejä. Riittää, että tieto affiliate-linkistä on postauksen alussa.

Mikäli jaat yksittäisen affiliate-linkin suoraan someen, sinun on aina merkittävä se vähintään #affiliatelink-tunnisteella. Itse opastan omia oppilaitani ja kumppaneitani merkitsemään somejulkaisuun reilusti esimerkiksi ”Tämä on toteutettu yhteistyössä blogivalmentaja Tiia Konttisen kanssa”.

Sosiaalisessa mediassa saa olla muutenkin tarkkana. Spämmäykset ja huijaukset ovat aiheuttaneet sen, että esimerkiksi Facebookin algoritmi tunnistaa tiettyjä sanoja, kuten ”ale”, ”alennus”, ”tarjous” tai ”(alennus)kuponki”. Voi siis olla, että jos käytät näitä termejä julkaisussa, julkaisun näkyvyys on huomattavasti pienempi kuin ”normaalin” julkaisun.

Miten usein affi-postauksia kannattaa julkaista?

Liika on aina liikaa. Määrä ei koskaan korvaa laatua. Hyvä suhdeluku on, että jokaista neljää ”normaalia” postausta kohtaan on yksi affiliate-postaus. Mutta vähempikin riittää. On nimittäin olemassa menetelmä, jolla yksikin affiliate-postaus voi tuoda jatkuvaa komissiota ilman, että sitä jaetaan jatkuvasti somessa. Tätä menetelmää opetan Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -valmennuksessa.

Omassa blogissani on ehkä 15 affiliate-postausta (jos käyt laskemassa ja niitä on enemmän, laita viestiä, niin korjaan asian tähän postaukseen). Silti ne tuovat minulle tasaisesti affiliate-komissioita.

Postauksen täytyy olla luettava myös mobiilissa

Jos sinulla on jo nyt blogissa affiliate-postauksia, käy lukemassa ne kännykällä. Selaa postaus ensin nopeasti läpi ja tarkista, huomaatko affiliate-linkin sieltä helposti. Jos et, lue postaus hieman rauhallisemmin ja katso, erotatko linkin nyt.

Affiliate-linkki kannattaa olla pitkä (3–6 sanaa) ja erivärinen. Nykyään linkkejä ei enää tarvitse alleviivata, vaikkakin alleviivatut linkit erottuvat todella selkeästi muun tekstin joukosta.

Kun löydät kännykällä affiliate-linkin, klikkaa sitä ja tarkista,

  • että linkkiä on helppo klikata
  • että siirryt oikeaan paikkaan
  • ja että tuote on helppo siirtää ostoskoriin.

Halutessasi voit ostaa tuotteen itse kännykällä ja katsoa, miten ostoprosessi menee.

Nimittäin yli 63 % ihmisistä on päivittäin verkossa kännykällä. Siksi postausten mobiilioptimointiin kannattaa kiinnittää huomiota.

Hyödynnä myös vanhat postaukset

Jos olet aikaisempina vuosina kirjoittanut joululahjapostauksia, voit ilman muuta hyödyntää niitä myös tänä jouluna. Lue ensin postaukset läpi ja merkitse ylös, mitkä kohdat eivät enää ole ajankohtaisia.

Voiko postauksia uudistaa tai päivittää? Lupahan siihen on, eli vanhoja postauksia SAA päivittää, kunhan vain muistat kertoa sen myös lukijalle.

Kun olet uudistanut tai päivittänyt postauksen, lisännyt affiliate-linkit ja tarkistanut, että ne vievät oikeaan paikkaan, tarkista lopuksi hakukoneoptimointi. Vaikka joululahjapostaus on ajankohtainen hetken aikaa, sitä kannattaa silti päivittää ja optimoida. Tulevaisuudessa saatat saada siihen joulun alla automaattisesti uusia lukijoita suoraan Googlesta, jolloin tulovirtakin kääntyy nousuun lähes itsestään.

Muista myös

  • merkitä postauksen ylälaitaan maininta affiliate-linkeistä
  • merkitä affiliate-linkit selkeästi näkyviin (parantaa läpinäkyvyyttä, luottamusta ja uskottavuutta)
  • ja jakaa päivitettyä postausta someen tasaisesti eri päivinä eri somekanavissa.

Näin hyödynnät affiliate-markkinointia joululahjojen suosittelussa. Onko affiliate-markkinointi sinulle tuttua?

Auttoiko tämä postaus sinua? Jos auttoi, olen superkiitollinen, kun jaat postausta eteenpäin somessa.

 

Pssst…. Pinnaa postaus Pinterestiin, niin löydät sen myöhemmin

Näin hyödynnät affiliatemarkkinointia joululahjojen suosittelussa

Julkaistu kategoriassa: