Näin kirjoitat mieleenpainuvaa sisältöä (yritys)blogiisi

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Näin kirjoitat mieleenpainuvaa sisältöä (yritys)blogiisi. Tässä postauksessa annan sinulle vinkin, jonka avulla koukutat lukijan ensimmäisestä lauseesta alkaen ja saa lukijan palaamaan yhä uudelleen ja uudelleen takaisin.

Vaikka

  • olisit vasta perustanut yrityksen/blogin…
  • tai päättänyt aloittaa (yritys)bloggaamisen…
  • et olisi koskaan kirjoittanut ensimmäistäkään blogipostausta…
  • et edes tietäisi miten ja mihin (yritys)blogi perustetaan…
  • olisit epävarma, mitä blogissa pitäisi kirjoittaa…
  • blogipostausten jakaminen sosiaalisessa mediassa pelottaa ja jännittää…
  • ja olet epävarma, miten paljon haluat tuoda itseäsi ”esille”…

Kuvittele hetki tämä tilanne kohdallesi:

Olet kirjoittanut blogipostauksen syvän keskittymisen vallassa. Olet miettinyt sisällön tarkasti, hionut väliotsikot ja otsikot parhaalla mahdollisella tavalla.

Olet lukenut postauksen ääneen, muokannut sieltä kirjoitusvirheet ja epäjohdonmukaisuudet pois ja olet lisännyt postaukseen parhaat kuvat, jotka löysit. Postaus on mielestäsi täydellinen ja tunnet suurta ylpeyttä siitä.

Sormesi liikkuu julkaisu-näppäimen päälle ja painat sitä hieman epäröiden. Kenties ajattelet vieläkin, että ketään ei kiinnosta eikä kukaan jaa postaustasi somessa.

Näin kirjoitat mieleenpainuvaa sisältöä

Karistat kuitenkin nämä ajatukset nopeasti pois ja julkaiset postauksen. Kirjoitat postaukselle lyhyen tiiserin ja jaat sen sosiaaliseen mediaan. Sitten suljet koneen.

Muutaman tunnin kuluttua et enää malta odottaa. Käyt katsomassa, millaisen vastaanoton postauksesi on saanut. Luet hämmentyneenä positiivista palautetta, jota postaus on saanut Facebookissa.

Katsot epäuskon vallassa jakomääriä, joka on kivunnut ennätyslukemiin ja näet, miten blogissasi on parhaillaan kymmeniä lukijoita samaan aikaan.

Hieraiset silmiäsi ja nipistät itseäsi sillä ajattelet, että tämän on oltava unta. Mutta luvut eivät valehtele. Postaus saa kiitosta ja kommentteja, se leviää kulovalkean tavoin sosiaalisessa mediassa.

Lue myös tämä: TOP 5 keinoa tehdä blogin lukijoista sitoutuneita asiakkaita

Olet hämmentyneen onnellinen ja kiitollinen. Olet onnistunut vihdoin kirjoittamaan sisältöä, jota lukijat rakastavat.

Miltä tämä sinusta tuntuu? Haluatko kokea tämän omakohtaisesti?

Se ei nimittäin ole niin kaukaa haettua, miltä se saattaa tällä hetkellä tuntua.

Olen valmentanut satoja yrittäjiä ja bloggaajia. Olen kolunnut satoja eri blogeja. Tiedän tarkalleen, miksi blogit eivät saa lukijoita ja miksi postauksia ei jaeta somessa.

Moni väittää, että lukijat ovat kiireisiä ja siksi he eivät ehdi lukea blogeja. Muut väittävät, että blogeja on jo liikaa ja siksi lukijoita on vaikea saada.

Mutta kumpikaan näistä ei ole totta.

On olemassa kolme syytä, miksi blogit eivät saa lukijoita

Ne ovat:

  • blogin aihepiiri on liian yleinen
  • blogia kirjoitetaan massoille
  • blogin sisältö ei ole mielenkiintoista

Kun nämä kolme syytä korjataan ja synkronoidaan, tulos on takuuvarma. Blogin lukijamäärä voi jopa viisinkertaistua, kuten eräs bloggaaja kertoi yhdessä Facebook-ryhmässäni.

Lue myös tämä: 123 ideaa miten saat lisää lukijoita blogiin

Toinen bloggaaja asetti tavoitteeksi saada 10 000 uniikkia kävijää viikossa. Hän teki neljä viikkoa aktiivisesti töitä oman bloginsa kanssa ja sai kuin saikin viikkolukijat nostettua 10 000. Vain neljässä viikossa.

Nyt saatat ajatella, että molemmat näistä blogeista oli varmasti jotain muoti- tai lifestyle blogeja tai fitness-blogeja. Totuus on, että toinen näistä blogeista on lääkärin kirjoittama. Kyllä! Lääkärin!

On hassua, miten ihmiset aina kuvittelevat, että vain tietyntyyppiset blogit voivat saada paljon lukijoita. Mutta ei se niin mene. Kyllä, blogin aihepiirillä pitää olla lukijoita, jotta heidät saadaan tulemaan blogiin. Ei kukaan voi taikoa lisää lukijoita, jos aihe ei kiinnosta.

Mutta jos aihepiiri on sellainen, että se kiinnostaa ihmisiä, on olemassa tiettyjä toimenpiteitä, joiden avulla heidät saadaan tulemaan blogiin. Ja vieläpä ilmaiseksi.

Kun tehdään oikeita asioita oikeassa järjestyksessä, saadaan:

  • lukija kiinnostumaan blogistasi ja tulemaan ensimmäiselle vierailulle
  • lukija lukemaan ensimmäinen postaus ja koukuttumaan sisällöstä
  • lukija etsimään lisää postauksia sinun blogistasiluk
  • lukija viihtymään blogissa pitkään ja rakastumaan sisältöösi
  • lukija rakastumaan sisältöön niin paljon, että hän haluaa automaattisesti lähteä jakamaan sitä sosiaalisessa mediassa
  • lukijasta sinulle pitkäaikainen fani ja yhteisösi jäsen joka palaa takaisin kerta toisensa jälkeen

Miten tämä toteutetaan käytännössä?

… Sinun täytyy uskaltaa ajatella blogiasi uudella tavalla.
… Sinun täytyy uskaltaa kirjoittaa uudenlaista sisältöä blogiisi.
… Ja sinun täytyy uskaltaa luottaa siihen, että minä pystyn auttamaan sinua.

Kuvittele hetki, millaisia mahdollisuuksia sinulle avautuu, kun blogissasi vierailee 10 000 uniikkia kävijää joka kuukausi.

Jos olet yrittäjä (tai mietit yrityksen perustamista), haluat kasvattaa asiakasmäärää. Jos olet vasta aloittamassa, voit rakentaa valmista asiakaspohjaa blogin ympärille. Näin minäkin tein vuonna 2015 ja siksi yritykseni onkin ”menestynyt” näin hyvin.

Tai ehkä vain nautit bloggaamisesta etkä välitä niinkään tuloista. Ehkä haluat toimia vertaistukena muille ihmisille. Tai auttaa muita elämään merkityksellisempää elämää.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: