Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Postaus päivitetty 11.1. | Postaukseen lisätty tieto yritysten yhteismyynneistä

Minulla on ollut tapana näin vuoden alussa kertoa hieman, miten päättynyt vuosi on mennyt. Tällä kertaa ajattelin kuitenkin tehdä hieman erilaisen postauksen, sillä marraskuussa tuli viisi vuotta yrittäjyyttä täyteen ja liiketoiminta on kasvanut hyvin.

Haluan tässä postauksessa käydä läpi tätä viiden vuoden matkaa, onnistumisia, haasteita sekä virheitä. Postauksen lopussa kerron tarkemmin, miten tämä vuosi myynnillisesti onnistui, ja annan vinkkejä, joiden avulla sinäkin voit onnistua.

Jos et siedä sitä, että joku toinen onnistuu, suosittelen lopettamaan tämän postauksen lukemisen tähän. En kehu itseäni maasta taivaaseen mutta näytän, mitä tämänkaltaisella työllä voi saada aikaan.

Tiedän, että vuosi on ollut monelle yrittäjälle ja yritykselle haastava ja raskas. En halua vähätellä kenenkään ahdinkoa ja tiedän, ettei tällaista liiketoimintaa voi soveltaa kaikille aloille.

Joko luit tämän: Miljoona euroa bloggaamalla – vaikka bloggaamisen pitäisi olla kuollut

Toivon kuitenkin, että postaus toisi kipinän ajatella asioita eri tavalla. Toivon, että se tuo innovaatiota siihen, mikä on tänä päivänä mahdollista ja millaisia ratkaisuja voidaan saada aikaan, kun halua ja uskallusta vain on.

Haluan myös näyttää, että tekemällä pitkäjänteisesti työtä ja rikkomalla rohkeasti rajoja liiketoimintaa on mahdollista kasvattaa haastavinakin aikoina.

Lue myös tämä: Näin teet yritysblogilla 100 000 € vuodessa

Tässä postauksessa esitetyt myyntiluvut on yhteenlaskettu summa kolmesta yrityksestä. Kyseessä ei siis ole yhden yrityksen myynti- eikä liikevaihto eikä virallinen tuloslaskelma tai tilinpäätös. Yritykset, joiden tileille summat ovat tulleet ovat Tiia Konttinen Oy, Suomen Sisältömedia Oy sekä Tmi Tiia Konttinen.

2020 Vuosikatsaus 220 529,72 euroa

Minun motivaationi

Minun motivaationi tälle liiketoiminnalle on aina ollut vapaus. Vapaus tehdä sitä mitä haluan. Vapaus päättää työajat, työkaverit ja oman liiketoiminnan kasvun rajat (tai pikemminkin rajattomuus).

Halusin rakentaa paikkariippumattoman liiketoiminnan, sillä viisi vuotta sitten adhd/add-kaksoset olivat vielä pieniä ja tarvitsivat minun apuani ja tukeani. Minulla piti olla mahdollisuus joustaa ja viettää aikaa lasten kanssa.

Rakastin työtä pankissa, työkaverit olivat huippuja ja asiakkaat mahtavia. Mutta elämä vaati minulta muuta. Ymmärsin, etten ole supersankari, joka pystyy tekemään ja hallitsemaan kaiken 24/7. Minulla on oikeus rakentaa sellainen elämä, arki ja ura, jossa minulla ja lapsilla on hyvä olla.

Kaksoset täyttävät ensi keväänä jo 18 vuotta, joten pystyn keskittymään liiketoimintaani ihan eri tavalla jatkossa.

2015–2016 – 74 848,89 euroa myyntiä

Minulta on monesti kysytty, olenko voinut nostaa itselleni palkkaa ihan alusta lähtien. Ja vastaus on kyllä. Heti perään minulta kysytään, miten se on ollut mahdollista. Ja vastaan joka kerta:

”Koska kokosin asiakaskunnan valmiiksi ennen kuin perustin yritykseni.”

Ennen yrityksen perustamista olin työttömänä 14 kuukautta. Tuona aikana kirjoitin Unelma Onnellisuudesta -blogia ja tein tarvittavaa taustatyötä yrityksen perustamista varten. Viimeisen 6 kuukauden työttömyyden aikana kirjoitin ensimmäisen e-kirjani.

Kun perustin yrityksen 1.11.2015 aloin samana päivänä myymään ensimmäistä digituotettani. Minulla oli selkeä suunnitelma, miten ja missä sitä myyn. Koska suunnitelma oli valmis, loppu sujui kuin itsestään. Minulla oli Facebook-yhteisö, jossa oli yli 20 000 jäsentä sekä sähköpostilista, jossa oli siihen aikaan noin 1 500 ihmistä. Tein Facebook-mainoksia ja ohjasin ihmisiä e-kirjan myyntisivulle.

Ensimmäinen vuosi yrittäjänä ei kuitenkaan ollut helppoa. Minusta tuntui, että olen epäonnistuja ja halusin luovuttaa 6 kertaa. Joka toinen kuukausi minusta tuntui, ettei tästä tule yhtään mitään. Tämä on kaikki turhaa. Ja kaikki muut osaavat nämä asiat paremmin kuin minä.

Lue myös tämä: Huijarisyndrooma – 20 vinkkiä miten päästä siitä eroon

Mutta intohimon palo sisällä ei jättänyt rauhaan. Se paloi vahvasti eikä antanut minun luovuttaa.

Tein pitkää päivää, 12–14 tuntia joka päivä melkein koko vuoden. Jotain vuoden aikana kuitenkin tuli tehtyä oikein, sillä myyntiä kertyi yhteensä 74 848,89 euroa. Ja kyseessä siis alvillinen myynti, ei liikevaihto. Ensimmäisessä tilinpäätöksessä odotti ihana yllätys, kun voittoa kertyi 2 209,03 euroa. Noh, eihän se ihan huikea ollut, mutta plussalla oltiin silti! Ja se oli minulle tärkeintä.

Jos haluat käydä lukemassa vuoden 2016 vuosikatsauksen, joka on pilkottu kuukausittain, löydät sen täältä.

Olen alusta saakka pitänyt itselläni tilastoa siitä, kuinka paljon myyntiä on tullut mistäkin. Näytän nyt ensimmäistä kertaa kaikkien viiden vuoden tilastot kuvakaappauksin.

Vuonna 2016 julkaisin 44 blogipostausta, joista luetuin oli Huijarisyndrooma-postaus.

Ensimmäisenä vuotena tajusin, miten paljon yritystä on oikeasti markkinoitava, jotta se edes jollain tasolla huomataan somessa.

2020-vuosikatsaus

2017 – 86 288,20 euroa myyntiä

Toinen vuosi yrittäjänä ei ollut henkisesti helpoin. Mutta ei vaikeinkaan. Silti eteenpäin mentiin ja välillä kovaa vauhtia. Vuosi oli sinänsä helpompi kuin edellinen, sillä nyt ei tehnyt enää mieli luovuttaa kuin kolme kertaa, wuhuu! 😀 Päivät olivat pitkiä, mutta jossain vaiheessa vuotta aloin ymmärtämään, että tämä ei ole se unelmieni liiketoiminta. En perustanut yritystä tehdäkseni enemmän töitä kuin pankissa.

Aloin systemaattisesti hidastamaan tahtia loppuvuotta kohti. Aloin istumaan alas ja pohtimaan asioita. Aloin suunnittelemaan rauhassa pidemmälle.

Aloin panostaa yhä enemmän verkkokurssien tekemiseen ja myyntiin, joka omalta osaltaan nostatti myyntiä hyvin. En halunnut tehdä edelleenkään Facebook-mainontaa vaan panostin yritysblogiin ja sisältömarkkinointiin. Tämä johtui siitä, että Facebook oli muuttanut omaa algoritmiaan helmikuussa 2016, jonka johdosta mainokset eivät enää näkyneet yleisölleni. Siksi perustin maaliskuussa 2016 tämän blogin, jota parhaillaan luet.

Loppuvuodesta olin kuitenkin tiukan paikan edessä, sillä kesä ja alkanut syksy oli ollut haastava myynnillisesti. Kulut olivat kasvaneet, mutta myyntiä ei ollut riittävästi. Harteilla painoivat sekä Finnveran että Nordean yrityslainat.

Jos marras-joulukuun vaihteessa toteutettu lanseeraus ei olisi onnistunut, olisin joutunut laittamaan pillit pussiin, sillä myyntimäärät eivät enää riittäneet kattamaan kuluja.

Täältä pääset lukemaan tarkemmin, miten käänsin haastavan tilanteen kuitenkin voitoksi. Tilinpäätöksessä komeili tällä kertaa upea tulos, 26 355,72 euroa voittoa.

Vuonna 2017 julkaisin 73 blogipostausta, joista luetuin oli edelleen huijarisyndroomasta kertova postaus.

2020-vuosikatsaus

2018 – 109 063,82 euroa myyntiä

Kova työ vaatii pitkän palautumisen. Olin tehnyt edellisen vuoden pitkää päivää, ja loppuvuoden puristus lanseerauksesta sai kropan väsähtämään. Vuosi ei siten alkanut parhaalla mahdollisella tavalla mutta sai minut oivaltamaan jotain. Sisältöjä kannattaa kirjoittaa etukäteen ja ajastaa.

Käytin helmi-maaliskuun aikaa ja kirjoitin useamman kuukauden sisällöt etukäteen, jotka sitten ajastin ilmestymään kerran viikossa. Huhtikuussa minun ei tarvinnut enää kirjoittaa yhtään postausta vaan sain ensimmäisen kerran maistaa vapautta ja vapaa-aikaa.

Elämä on arvaamatonta, eikä koskaan voi tietää, mitä huominen tuo tullessaan. Siksi olen jo kolmatta vuotta tehnyt niin, että kirjoitan yhden päivän aikana useita blogitekstejä ja ajastan ne tuleville viikoille. Näin vapautan itselleni aikaa muihin töihin ja tehtäviin. Tästä loistava esimerkki vuodelta 2020, josta kerron enemmän myöhemmin.

Ja jos käy niin, että sairastun, blogiin tai someen ei tule turhia taukoja, vaan lukijat saavat nauttia sisällöistä joka viikko.

Vuosi 2018 oli ensimmäinen vuosi, kun menin yli 100 000 euron vuosimyynnin. Se oli merkkipaalu, jota kannatti odottaa. Oli aika laittaa seuraava vaihde silmään ja ottaa rohkea askel työtehtävien ulkoistamiseen.

Olin ulkoistanut kirjanpidon ihan alusta saakka, mutta tässä kohtaa päätin ulkoistaa myös laskutuksen. Oli vapauttavaa, kun joku muu hoiti laskut eteenpäin oikeana aikana, eivätkä ne enää jääneet roikkumaan useiden viikkojen päähän. Tämä myös tasasi myyntiä, kun laskut lähtivät heti toimeksiantojen tai sparrausten yhteydessä.

Vuonna 2018 sain myös pidettyä ensimmäisen kunnollisen kesäloman. Oli vaikeaa jättää läppäri kotiin, kun lähdin viikoksi Espanjan lämpöön, mutta se kannatti.

Vuoden 2018 tarkemmat tunnelmat ja oivallukset pääset lukemaan täältä. Vuoden 2018 tilikauden voitto oli myös kasvanut 36 355,72 euroon.

Vuonna 2018 julkaisin 99 blogipostausta, joista luetuin oli 3 helppoa askelta bloggaamisen aloittamiseen.

2020-vuosikatsaus

2019 – 138 444,25 euroa myyntiä

Vuosi 2019 on ollut yrittäjän urani rankin vuosi. Rankan siitä tekivät henkilökohtaisessa elämässä eteen tulleet haasteet. Yksinhuoltajuus, adhd/add-kaksosten vanhemmuus ja yrittäjyys ovat yhdistelmä, jossa on ainekset katastrofiin. Mutta sinnikkyydellä ja lujalla vahvuudella vuodesta selvittiin.

Henkilökohtainen elämä vei minut niin tiukille, että kun toukokuu tuli puoleen väliin, romahdin. Uuvuin. En muista tuosta kesästä edelleenkään mitään. Sen muistan, että saatoin istua puoli tuntia koneen äärellä tajuamatta yhtään, mitä minun piti tehdä. Tai jos jaksoin vastata vartin sähköposteihin, jouduin ottamaan sen jälkeen kahden tunnin päikkärit.

Yhdenkään työnantajan on turha väittää, että henkilökohtaisen elämän haasteet eivät vaikuta (tai eivät saa vaikuttaa) työhön. Kyllä ne vain vaikuttavat. Ihminen on kokonaisuus, eikä kukaan voi erotella työtä ja vapaa-aikaa niin paljon, ettei toinen vaikuttaisi toiseen.

Työn haasteet tulevat kotiin ja kodin haasteet työhön. Onneksi vuoden aikana sain myös apua. Laskutus oli edelleen ulkoistettu, ja sain sekä Saaralta että Elinalta apua sisältöjen kanssa. En siis joutunut tekemään töitä yksin.

Vaikka tämä on minun unelmatyöni ja haluan tehdä sitä edelleen, tähänkin on helppo uupua. Uupumus voi tulla joko siitä, että tekee liikaa eikä ymmärrä levätä, palautua ja pysähtyä tai siitä, että henkilökohtainen elämä heittää härän pyllyä.

Jos tämä vuosi jotain minulle opetti, niin sen, että kaikki on vain väliaikaista ja itsestään kannattaa pitää huolta. Vuoden 2019 tilikauden voitto oli 58 024,06 euroa.

Koska tämä oli jo toinen perättäinen vuosi, kun pääsin yli 100 000 euron vuosimyynnin, oli aika perustaa osakeyhtiö ja siirtää liiketoiminta sinne. Mietin pitkään yrityksen nimeä ja keksinkin mielestäni erittäin hyvän, Suomen Sisältömedia Oy:n. Tässä kohtaa oli myös aika miettiä ensimmäisen työntekijän palkkaamista.

Laitoinkin haun auki markkinointiassistentin paikalle ja sain huikeat yli 300 hakemusta. Heidän joukostaan haastattelin 5, joista palkkasin yhden joulukuun lopulla.

Vuonna 2019 julkaisin 54 blogipostausta, joista luetuin oli [Tee töitä kotona] 15 työtä, joista voit tienata jopa 20 000 euroa kuukaudessa.

Vuoden 2019 tarkempia tunnelmia sekä sen, miksi vuosi oli niin haastava henkilökohtaisessa elämässä, pääset lukemaan täältä.

 

2020-vuosikatsaus

2020 – 220 529,72 euroa myyntiä

Vuosi 2020 on ollut suuri kasvun vuosi. Tiimini on kasvanut muutamasta henkilöstä lähes kymmeneen. Vakituisia työntekijöitä on tällä hetkellä kaksi ja freelancereita viisi. Oma roolini bloggaajasta ja yrittäjästä on kasvanut toimitusjohtajaksi ja työnantajaksi. Voin sanoa, että vuoden 2020 aikana olen lähes joka viikko joutunut menemään ulos omalta mukavuusalueeltani. Eikä se aina tuntunut kivalta. Mutta jos haluaa kasvaa ja kehittyä, se on välttämätöntä.

Vaikka myynnillinen tulos koronavuonna näyttää hyvältä, voin luvata, ettei se helpolla tullut. Meillä on ollut vuoden aikana suuriakin haasteita, ja olemme tehneet selkeitä virheitä.

Vuoden 2020 suurimmat haasteet:

Ehkä näkyvin haaste meille oli palvelin. Blogin ja kurssialustan kävijämäärä nousi reilusti, mikä toi syksyn aikana paljon haasteita palvelinten toimintaan. Sivut kaatuivat harva se päivä, mikä näyttäytyi ulospäin myös laadullisena tekijänä. Teimme syksyn aikana paljon töitä tämän eteen, ja nyt näyttää siltä, että tilanne on rauhoittunut.

Myös verkkokaupassa meillä on ollut aika ajoin teknisiä ongelmia. Ongelmat liittyivät muun muassa siihen, ettei järjestelmä lähettänyt sähköpostilla opiskelijoille käyttäjätunnuksia ja salasanoja. Osa opiskelijoista ei ehkä vielä tänäkään päivänä ole päässyt kirjautumaan sisään kurssialustalle tämän ongelman vuoksi.

Se on todella suuri harmi, emmekä oikeastaan voi tehdä tälle mitään, ellei opiskelija itse ota meihin yhteyttä. Emme pääse näkemään järjestelmästä, kuka on saanut tunnukset ja kuka ei. Jos siis luet tätä ja huomaat, ettet ole saanut kurssialustalle käyttäjätunnusta tai salasanaa, olethan yhteydessä, niin autamme sinua.

Onneksi tämä ongelma saatiin korjattua syksyn aikana.

Nopea kasvu tuo omat haasteensa

Voi tuntua hassulta lukea tätä, mutta tämän vuoden nopea kasvu on myös tuonut omat haasteensa. Asiakkaita olisi meille tulossa enemmän kuin ehdimme hoitaa, ja koska olemme vasta avaamassa palvelutarjontaa Sisältömedian kautta, yrityksen sisäiset prosessit ovat vielä vaiheessa.

Tämä näyttäytyy asiakkaisiin päin laadullisena tekijänä, joka on korjattava mahdollisimman pikaisesti. Olenkin varannut itselleni tammi-helmikuun aikaa korjatakseni tämän. Minusta tuntuu pahalta ottaa asiakkaita vastaan, kun tiedän, etteivät prosessit toimi kunnolla, ja joudumme selittämään asiakkaille, miksi palvelu ei toimi toivotulla tavalla.

Nopea kasvu on tuonut haasteita myös ajanhallintaan, jonka kanssa ainakin itse kamppailin koko vuoden. Isot projektit veivät enemmän aikaa kuin odotin tai arvioin, jolloin asiat venyivät turhaan. Hyvänä esimerkkinä on Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -verkkovalmennuksen uudistaminen ja valmennusmateriaalin päivittäminen. Olin varannut siihen elo- ja syyskuun aikaa mutta sain viimeiset videot kuvattua ja lisättyä kurssialustalle vasta joulukuussa.

Jouduimme myös brändikriisin valtaan, kun asiakkaat eivät tunnistaneet Suomen Sisältömediaa minun yrityksekseni. Brändikriisin ja erään toisen syyn johdosta (tästä syystä kerron ensi vuonna lisää), päätin perustaa toisen osakeyhtiön, Tiia Konttinen Oy:n.

Siirsimme viime vuonna kaikki digituotteet Tiia Konttinen Oy:n alle ja jätimme asiakkaille myytävät palvelut Suomen Sisältömedia Oy:n alle. Tämä siirtymävaihe aiheutti myös paljon ylimääräistä työtä ja yllättäviä tehtäviä, jotka rasittivat normaalia työtä.

Testit rasittivat mainetta ja brändiä

Viime vuoden aikana käytimme paljon aikaa erilaisten testien tekemiseen niin somessa, blogissa kuin viikkokirjeissä. Asioiden testaaminen on välttämätöntä, koska se auttaa meitä näkemään, mikä toimii ja mikä ei. Valitettavasti testit eivät aina menneet putkeen, jonka johdosta saimme jonkin verran negatiivista palautetta.

Tämä totta kai harmittaa, mutta suuremmassa mittakaavassa testien tekemiselle oli tarve, ja ne antoivat meille arvokasta tietoa, jota voimme nyt lähteä tämän vuoden aikana toteuttamaan.

Asioiden testaamista jokainen kasvuyrittäjä joutuu tekemään. Meidän kohdallamme haastavaa tästä teki se, että testit tehtiin loppuvuoden aikana, jolloin ne yhdistettynä palvelinhaasteisiin ja verkkokaupan toimintaan vaikuttivat jonkin verran negatiivisesti  meidän maineeseemme ja brändiimme. Vaikka kaikki eivät näitä haasteita ehkä huomanneet, ne jotka huomasivat, kertoivat varmasti niistä myös eteenpäin.

Uskon kuitenkin, että saamme paikattua tämän vuoden aikana mainetta ja laatua jonkin verran, vaikka tiedänkin, ettei laadun nostaminen samalle tasolle onnistu välttämättä yhdessä vuodessa.

Loppuvuodesta pääsin tutustumaan perehdyttämisen saloihin

Kun lisää henkilökuntaa palkattiin, oli selvää, että tarvitsemme hyvän perehdytysprosessin. Palkkasinkin itselleni valmentajan loppuvuodelle, jonka kanssa hahmottelimme tulevaa perehdytysprosessiamme. Valmennuksesta oli suuresti hyötyä, mutta tajusin itse, että otin sen liian myöhään. Minun olisi pitänyt aloittaa perehdytysprosessin suunnittelu jo keväällä, sillä loppuvuoden työtilanne vei muutenkin paljon aikaa.

Joka tapauksessa perehdytysprosessi on saatettu alkuun, ja pyhitän sille alkuvuoden aikana useamman työpäivän, jotta saan sen kuntoon ennen seuraavan työntekijän palkkaamista.

Selkäleikkaus pakotti lepäämään

Helmikuussa jouduin yllättäen leikkauspöydälle, kun alimmassa selkänikamassa todettiin todella suuri pullistuma. Jopa niin suuri, ettei lääkäri nähnyt magneettikuvissa edes hermoa, joka kivut aiheutti. Onneksi olin ottanut vuonna 2019 hyvän vakuutuksen, jonka ansiosta pääsin Pohjola Sairaalaan nopeasti leikattavaksi.

Selkäkivut jäivät leikkauspöydälle, ja toivuin leikkauksesta hyvin. Jos jotain positiivista tästä hakee, niin ainakin sen, että nyt en enää istu koko päivää yhdessä asennossa vaan pilkon työpäivää pienempiin osiin ja nousen välillä vaihtamaan asentoa.

Pakkolepoa tuli myös loppuvuodesta, kun marraskuun lopussa tulin kuumeeseen. Koronatesti oli onneksi negatiivinen, ja kuumeilu johtui puhtaasti stressistä ja suuresta työmäärästä. Loppuvuoden aikana työpäivät venyivät pahimmillaan 20-tuntisiksi. Toivottavasti näihin työaikoihin ei tarvitse enää koskaan palata!

Vuoden 2020 suurimmat onnistumiset

Ehkä suurimmaksi onnistumiseksi kannattaa mainita se, että tämänkaltainen liiketoiminta on ylipäätään rakennettu viiden vuoden aikana. Tänä vuonna digiliiketoiminta on näyttänyt todellisen potentiaalinsa. Vaikka jokaista toimialaa ei pysty siirtämään digimuotoon, monille toimialoille esimerkiksi sisältömarkkinoinnin hyödyntämisestä on apua.

Halusimme tämän vuoden aikana olla mukana tukemassa niitä, joilla on haasteita, ja siksi lahjoitimme MLL:n ruokakassikeräykseen yli 7 500 euroa.

Kesällä otimme yhdeksi projektiksi sisältöjen kirjoittamisen ja ajastamisen. Ja se onnistui loistavasti. Kirjoitimme usean henkilön voimin koko loppuvuoden blogipostaukset ja ajastimme ne etukäteen. Saara on lukenut postauksia pikkuhiljaa, ja lähes viikoittain uusi postaus on julkaistu.

Marraskuussa WordPress ei kuitenkaan pariin viikkoon suostunut julkaisemaan ajastettuja postauksia, joten pientä viivettä meillä siellä oli. Mutta nyt ajastus näyttää toimivan jälleen erinomaisesti.

Alkavalle vuodelle postaukset on nyt kirjoitettu ja ajastettu maaliskuun alkuun saakka, ja olemme tiimin kanssa sopineet, että tammikuun käytämme sisältöjen kirjoittamiseen. Vähennämme alkuvuodesta postausten julkaisumäärää siten, että julkaisemme tänä vuonna vain joka toinen viikko uuden postauksen. Blogista löytyy kuitenkin lähes 330 julkaistua postausta, joten päivitämme niitä ja jaamme niitä tasaisesti somessa uusien postausten rinnalla.

Vaikka korona laittoi monet ihmiset haastavien tilanteiden eteen, omalla kohdallani arki ei oikeastaan muuttunut millään tavalla. Olin joka tapauksessa tehnyt töitä kotoa käsin jo useamman vuoden, joten karanteeniaika sujui normaalisti töitä tehden. Lapset kävivät etäkoulua ja vaativat minulta enää hyvin vähän aikaa. Se, mitä suurin osa koki maalis-toukokuun aikana, oli minulle normaalia arkea silloin, kun toinen lapsista oli kotiopetuksessa koulukiusaamisen vuoksi.

Muutto uudelle paikkakunnalle

Aikaisempien vuosien haasteet purkautuivat lopulta, kun pääsimme toisen lapsen kanssa muuttamaan uudelle paikkakunnalle heinäkuussa. Neljän viikon kesälomasta menikin kolme viikkoa muuton tekemiseen, mutta se ei haitannut yhtään. Oli helpottavaa jättää kaikki se negatiivisuus ja negatiiviset muistot taakse ja kääntää vihdoin uusi lehti omassa elämässä.

Löysimme Kuopiosta mielettömän ihanan vuokra-asunnon ihan keskustan tuntumasta. Viiden minuutin kävelymatkan päässä on niin tori, kaupat, ravintolat kuin kahvilatkin. #ilovekuopio

Ainoa asia, jota jäin Suonenjoelta kaipaamaan, oli työpöydän ääreltä avautuva lampinäkymä. Nyt katson ikkunasta viereisen talon seinää. 😀 Mutta onneksi veden äärelle pääsee kävellen suht nopeasti.

 

Mikä on mahdollistanut tämän kasvun?

Moni voi olla eri mieltä, mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kasvun on mahdollistanut pitkäjänteinen ja systemaattinen tekeminen. Usko omaan juttuun. Laadukkaan sisällön tuottaminen omaan yritysblogiin ja sisällön jakaminen somessa tasaisesti. Toki markkinointiin ja myyntiin vaikuttaa aina myös se, miten asiat ilmaistaan, millaista kieltä käytetään, kuinka hyvin osataan vakuuttaa ja niin edelleen. Mutta ne ovat niitä pieniä yksityiskohtia, jotka asettuvat isojen linjojen päälle.

Tärkeintä on ollut huomata se, että olen käyttänyt yritysblogia kaiken markkinoinnin kivijalkana ja tukenut sitä sosiaalisella medialla. En ole hyppinyt somekanavasta toiseen ja yrittänyt hullun lailla tuottaa sisältöä uusiin somekanaviin.

Jos joku asia sisällössäni erottuu muista, se on empatia, lämpö ja auttamisen halu. Haluan auttaa ihmisiä onnistumaan. Ja se tuntuu välittyvän lukijoille ja seuraajille. Se on myös ollut tavoitteeni ihan alusta lähtien.

Olen valinnut sisältö- ja inbound-markkinoinnin, koska rakastan kirjoittamista. Opetan sitä, koska olen saanut sillä hyviä tuloksia ja koska rakentamani menetelmä toimii myös muilla. Verkkovalmennus, jossa opetan tämän menetelmän askel askeleelta, on yli 1 100 1326 bloggaajaa ja yrittäjää. Facebook-yhteisössämme on 910+ opiskelijaa. Opiskelijat ovat yhteisön sydän, valmennus sen keuhkot.

Eikä voi unohtaa minun upeaa huipputiimiäni, sillä ilman jokaisen heidän panostaan en olisi voinut kasvattaa omaa liiketoimintaani tähän pisteeseen. Paljon on vielä opittavaa työnantajana ja tiiminvetäjänä, mutta tartun siihen haasteeseen ilomielin.

Vuoden 2020 luetuin postaus oli [Tee töitä kotona] 16 työtä, joista voit tienata jopa 20 000 euroa kuukaudessa.

Verkkokaupat kasvoivat huimasti

Vuoden aikana minulla oli kaksi eri verkkokauppaa, ja ihan vuoden lopussa perustimme vielä kolmannen. Ensimmäisen verkkokaupan myynti  nousi huikeat 363,95 %. (Tämä verkkokauppa tuotti bruttomyyntiä vuonna 2019 reilut 13 000 euroa ja 2020 yli 60 000 euroa.) Tilastojen valossa tämän ensimmäisen verkkokaupan keskimääräinen konversio koko vuoden osalta on 23 %. 

Toinen verkkokauppa kasvoi 26,68 % (vajaasta 61 000 eurosta yli 77 000 euroon). Kolmannen verkkokaupan myynti lähti vasta joulukuussa käyntiin, joten siitä saadaan vertailua vasta vuoden kuluttua. Silloinkaan tilastot eivät ole vertailukelpoisia, koska alkava vuosi on ensimmäinen kunnollinen myyntivuosi.

Kokonaismyynti kasvoi 59,29 %, mikä on suurin viiden vuoden aikana saavutettu kasvu. Sen tiedän, että voittoa tulee hyvin vähän, jos ollenkaan, eli siinä mielessä vuosi 2020 on ollut heikompi kuin aikaisempina vuosina. Mutta kun liiketoiminta kasvaa, on ymmärrettävää, että myös kulut kasvavat. Tänä vuonna pääsemme kunnolla tarkastelemaan myös kuluja, kun liiketoimintojen ja niiden kulujen jako on kunnolla tehty.

2020-vuosikatsaus

Blogin kehitys 2020

Olen jo pitkään tiennyt, että Google Analytics ei kerro minulle sataprosenttisen tarkkoja tilastoja. Useat ihmiset ovat alkaneet käyttää AdBlock-lisäosia selaimissaan, jonka johdosta Google Analytics ei rekisteröi kaikkia kävijöitä. Aikaisempina vuosina olen saanut tilastot toista kautta, mutta tämän vuoden osalta se ei enää ollut mahdollista.

Tämän vuoksi todellisia tilastoja minulla ei ole blogin osalta näyttää.

Blogipostauksia on viime vuoden aikana julkaistu yhteensä 58. Vuoden kolme luetuinta postausta ovat:

  1. [Tee töitä kotona] 16 työtä, joista voit tienata jopa 20 000 euroa kuukaudessa
  2. Kolme helppoa askelta bloggaamisen aloittamiseen
  3. 15 verkkokurssi- ja myyntialustaa vertailussa

Koko sivustolla vietetty aika on keskimäärin 2:34 minuuttia ja välitön poistuminen prosenteissa on 68,09 %, mikä on todella hyvä ”blogille”. 😀

Demografiset tiedot

  • Miehet 31,1 %
  • Naiset 68,9 %

Ikäjakauma

  • 25–34  29,83 %
  • 35–44  17,36 %
  • 55–64  15,08 %

Kaupungit

  • Helsinki 48,10 %
  • Tampere 9,53 %
  • Turku 4,45 %

Suosituimmat liikenteen lähteet (kävijäliikenne)

  • Google 65,62 %
  • Sosiaalinen media 18,69 %
  • Direct 13,36 %
    • Facebook 92,09 %
    • Pinterest 1,13 %
    • LinkedIn 0,98 %

Voiko bloggaaja tai yrittäjä enää samaistua minuun ja blogiini?

Tämä on mietityttänyt minua jo jonkin aikaa. Ovatko saadut tulokset jo sen verran suuria, että niihin on vaikea bloggaajan tai yrittäjän samaistua? Varmasti se on haastavampaa nyt, kun tulokset ovat suurempia. Mutta kuten postauksen alussa mainitsin, tavoitteenani on, että tämä postaus toimii inspiraation lähteenä ja näyttää, mitä on mahdollista saavuttaa.

Minusta tärkeintä on huomioida se, etten ole pompahtanut näihin lukemiin yhdessä yössä. Enkä edes yhdessä vuodessa. Matkaani on hidastanut se, että olen rakentanut, päivittänyt ja uudistanut verkkokurssejani. Jos en olisi koskaan tehnyt yhtäkään kurssia vaan olisin keskittynyt bloggaamiseen, affiliatemarkkinointiin ja palveluihin, olisin varmasti saavuttanut samat tulokset nopeammin.

Tämän vuoden aikana olen tienannut affiliatemarkkinoinnilla yli 20 000 euroa. Sen tulisi todistaa, että laadukkaalla sisällöllä ja oikeilla tuotteilla myös affiliatemarkkinoinnilla voidaan päästä loistaviin tuloksiin.

Haluan myös muistuttaa sinua siitä, että jokainen määrittelee omat tavoitteensa. Joku bloggaaja voi olla tyytyväinen, jos tienaa 150 euroa kuukaudessa affiliatemarkkinoinnilla. Joku yrittäjä voi olla tyytyväinen, jos myy viisi verkkokurssia viikossa.

Minun missioni on katsoa, kuinka suureksi pystyn oman liiketoimintani kasvattamaan. Se on ollut missioni alusta saakka. Siksi pyrin jatkuvasti kasvamaan ja kehittymään ja tuomaan läpinäkyvästi näitä tuloksia esille. Toivon, että otat minulta niitä oppeja, jotka vievät sinut sinne, minne haluat päästä, ja jätät muut huomiotta. Jos haluat myöhemmin lähteä kasvu-uralle, muista että olen täällä sinua varten.

5 vinkkiä, joiden avulla kasvatat omaa liiketoimintaasi vuonna 2021

Markkinoinnin automaatio

Markkinoinnin automaatio vapauttaa sinulta aikaa ja automatisoi asiakkaan ostopolkua. Markkinoinnin automaatiossa mukana kannattaa olla ainakin yritysblogi sekä sähköpostilista, mutta sitä voidaan täydentää myös sosiaalisella medialla sekä maksullisella mainonnalla.

Henkilökohtaisesti en laittaisi markkinoinnin automaatiota puhtaasti sosiaalisen median harteille, sillä siellä olet aina jonkun toisen päätöksen ja algoritmin varassa. Jos ja kun muutoksia algoritmeihin tulee, sinun on varauduttava muutoksiin. Orgaaninen näkyvyys voi heikentyä ja maksullista mainontaa täytyy korottaa.

Aiheesta lisää: Markkinoinnin automaatio pelastaa kiireisen yrittäjän

Palautteet ja testimonialit

Asiakaspalautteiden rooli korostuu alkavana vuonna. Potentiaaliset asiakkaat haluavat nähdä, että muut ovat ostaneet tuotteesi tai palvelusi ja ovat siihen tyytyväisiä. Voit esimerkiksi tehdä palautteista sliderin omille kotisivuille tai verkkokauppaan tai lisätä otteita palautteista blogipostauksiin, joissa kerrot tuotteistasi tai palveluistasi.

Liika on kuitenkin liikaa. Älä tuputa joka päivä joka kanavassa palautteita ja testimonialeja. Valitse strategisesti tarkat paikat, joihin lisäät niitä, ja testaa niiden toimivuutta. Omalla kohdallani palautteiden näyttäminen verkkokaupassa ja etusivulla nostattivat myyntiä merkittävästi.

Massamarkkinointi on menneen vuosisadan lumia

Kukapa meistä ei haluaisi olla huomattu ja merkityksellinen. Joskus niinkin pieni asia kuin etunimellä puhuttelu voi tehdä lukijaan, seuraajaan tai asiakkaaseen suuren vaikutuksen.

Henkilökohtaisesti toteutan tätä siten, että aloitan jokaisen viikkokirjeen puhuttelemalla vastaanottajaa etunimellä. Se on henkilökohtaisempaa ja rakentaa paljon intiimimpää yhteyttä jokaiseen.

Muutenkin markkinoinnin räätälöinti asiakkaiden tarpeita vastaavaksi tuo tänä vuonna parempia tuloksia kuin vanhanaikainen massamarkkinointi.

Ilmaista markkinointia hakukoneoptimoinnilla

Koska sosiaalinen media alkaa olemaan yhä enemmän täynnä uusia alustoja, ilmaisen ja orgaanisen liikenteen saaminen sosiaalisesta mediasta vaikeutuu. Somealustat haluavat, että ihmiset viihtyvät heidän alustallaan. Siksi niiden algoritmit heikentävät niiden vaikuttajien profiileja, jotka ohjaavat systemaattisesti ihmisiä ulos kyseiseltä alustalta.

Hyödyntämällä yritysblogia ja hakukoneoptimointia pääset loistavasti kiinni niihin potentiaalisiin asiakkaisiin, jotka ovat jo valmiina ostohousut jalassa. Koska asiakkaat menevät Googleen etsimään tietoa jostakin tietystä tuotteesta tai palvelusta, hyvällä SEOlla ja laadukkaalla sisällöllä erotut selkeästi kilpailijoista.

Näytä yrityksen arvot

Tänä päivänä asiakkaat tekevät päätöksiä arvojen perusteella. Jos asiakas kokee, etteivät teidän arvonne kohtaa, hän kääntyy kilpailijan puoleen. Arvoja ei kannata vetää hatusta eikä varsinkaan valita sellaisia, jotka ovat ristiriidassa sinun henkilökohtaisten arvojesi kanssa.

Kliseiset arvot kääntävät ihmiset pois. Pohdi siis rauhassa, mikä tekee sinusta ja yrityksestäsi uniikin ja millaisella arvopohjalla olet itse rakentanut oman yrityksesi. Tuo näitä arvoja esiin sekä somessa että blogipostauksissa. Vaikka kaikki eivät samaistukaan niihin, sillä ei ole merkitystä.

Sillä ne, jotka samaistuvat, tulevat olemaan sinun pitkäaikaisia asiakkaitasi ja tulevia brändilähettiläitä.

Mutta se minusta. Miten sinun vuotesi on mennyt? Haluatko jutella lisää? Laita viestiä, vaihdetaan ajatuksia.

Pinnaa minut Pinterestiin

2020-vuosikatsaus

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit