Miten selvisin myymisen häpeästä ja pelosta?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Miten selvisin myymisen häpeästä ja pelosta?

Ai piru että jännittää…

Sormi liikkuu ”Lähetä”-painikkeen päällä. Minä tiedän, mitä tapahtuu, jos uskallan painaa tuota painiketta.

Teksti, jota olen koko aamun kirjoittanut, lähtee 931 ihmiselle. Mutta se ei ole se pelottavin juttu. Vaan se, että myyn jotain, mitä ei ole edes olemassa.

Vielä ainakaan.

Ai piru että jännittää…

Käsi tärisee ja melkein jo painan painiketta. En uskalla. Otan sormen pois. Sydän hakkaa rinnassa, ja etova olo valtaa vatsan.

Tämä on yksi niistä hetkistä, jossa joko mennään kohti pelkoa tai juostaan sitä karkuun. Mikään ei pelota enempää kuin itsensä nolaaminen. Kuka muka olisi kiinnostunut siitä, mitä olen heille tarjoamassa? Eivätkö kaikki tiedä nämä asiat jo? Entäs jos kukaan ei osta? Entäs jos en saa myyntiä aikaan ja joudun lopettamaan koko liiketoiminnan ennen kuin se edes ehtii kunnolla pyörähtää käyntiin?

Siirrän läppärin sohvalle ja nousen ylös. Ravistelen käsiä ja sormia rajusti. Pakko saada veri kiertämään.

Kävelen olohuonetta edes takaisin ja yritän miettiä pakotietä

Mutta sitä ei ole.

Istun alas, otan läppärin syliin, suljen silmät ja painan ”Lähetä”.

Sinne meni. Enää ei voi perua. Hävettää. Pakko päästä ulos.

Laitan läppärin kiinni ja lähden kävelemään. Puolen tunnin lenkki tekee hyvää. On aurinkoinen kevätpäivä, ja ilma tuoksuu raikkaalta, kun kävelen joen rantaan. Näen joutsenia, jotka ovat pysähtyneet lepäämään ja syömään. Käännän kasvot aurinkoon ja nautin hetken hiljaisuudesta. Sitten jatkan matkaa.

Yllättäen lenkin aikana unohdan kokonaan tuon aamulla lähettämäni sähköpostin. Muistan sen vasta iltapäivällä, kun keitän kahvit.

Avaan varovasti läppärin ja suuntaan sähköpostiini.

13 ostokuittia ja 38 lukematonta viestiä.

Mitä hittoa?!

Epäluulo valtaa alaa. Näenkö unta? Siirryn katsomaan Gmailiin tulleita sähköposteja. Yksi kerrallaan avaan viestejä ja luen kysymyksiä.

  • ”Voinko tulla mukaan, saan rahaa perjantaina, säästä minulle yksi paikka!”
  • ”Onko tätä mahdollista maksaa pienemmissä osissa?”
  • ”Voinko tulla mukaan, vaikka en tiedä asiasta yhtään mitään?”

Olen häkeltynyt. Tätäkö tämä nyt on tästä eteenpäin? Minä lähetän sähköpostin ja ihmiset ostavat? Voiko tämä oikeasti olla näin helppoa?

Se oli huhtikuinen aamu 2016. Olin lähettänyt sähköpostin kurssi-ideasta, jonka halusin pilotoida. Kurssia ei siis vielä ollut olemassakaan, vaan tarkoitus oli nähdä, olisiko sillä kysyntää. Jos olisi, teen kurssin, jos ei, palautan rahat. Noh, kysyntää oli, joten tein kurssin.

Mutta palataanpa takaisin vielä tuohon sähköpostiin

Kun aloitin yrittäjänä marraskuussa 2015, minulla oli hyvin hämärä käsitys siitä, miten sähköpostimarkkinointi toimii. Tiesin mitä autoresponderit ovat ja miten ne toimivat, mutta että minäkin voisin tehdä oikeaa myyntiä sähköpostilistan kautta tuntui jotenkin utopistiselta.

Tuo huhtikuinen päivä, jolloin lähetin ensimmäisen kunnolla kirjoitetun myyntisähköpostin, oli käänteen tekevä omalla urallani. Ensinnäkin siksi, että tein kolmella sähköpostilla noin 13 000 euroa myyntiä.

Toiseksi siksi, että sähköpostimarkkinoinnista tuli minulle myyntikanava, joka on ollut kustannustehokkain koko yrittäjän urani aikana.

Tiedän, että sähköpostimarkkinointia parjataan paljon. Ehkä sinäkin ajattelet, ettet ikinä halua lähettää viestejä asiakkaillesi.

Kyllä, sähköpostimarkkinointi voi olla tuputtavaa ja tyrkyttävää, jos sitä tehdään väärällä tavalla. Oikein tehtynä se sitouttaa, opettaa ja tuo sinulle tasaista myyntiä kuukaudesta toiseen.

Miten selvisin myymisen häpeästä ja pelosta?

Mutta ei sinun tarvitse uskoa minua. Tässä on minun opiskelijoideni tuloksia:

  • Katja on kerännyt omaa sähköpostilistaa jo vuosien ajan. Hän lanseeraa oman kurssinsa pari kertaa vuodessa. Tyypillisesti hän tienaa ensimmäisen tunnin aikana 1000 euroa.
  • Eräs opiskelijani lähettää 3 kirjettä viikossa, ja jokaisessa hän myy fyysisiä tuotteita. Hän tekee jokaisella kirjeellä myyntiä noin 125 euroa eli keskimäärin 1500 euroa kuussa. Tämä on opiskelijani sivubisnes, joka tuo myyntiä keskimäärin 22 000 euroa vuodessa.

Sitten erään toisen opiskelijan palaute: ”Olen järjestämässä ensimmäistä maksullista workshopia, ja lähetin ensimmäisen sähköpostikirjeen 25 ihmiselle ennen kuin kukaan muu tiesi kurssista mitään. Sain vuorokauden sisällä 3 ilmoittautumista sekä yhden viestin, jossa kirjoittaja harmitteli, ettei tällä kertaa pääse osallistumaan ulkomaanmatkan takia…”

BOOM!

Konversio 12 %. Mieletön tulos. Onneksi sähköpostilistalla ei tarvitse olla kymmeniätuhansia ihmisiä, eikä edes satoja. Kun sähköpostimarkkinointi tehdään oikealla tavalla, listan koolla ei ole merkitystä. Ainoastaan sisällöllä.

Samaan hengenvetoon hän kertoi näin:

”Vertailun vuoksi, sähköpostikirjeen lähettämisen jälkeen tein Facebook-tapahtuman ja jaoin sitä muutamissa ryhmissä. Nyt tapahtuman on nähnyt 2 700 ihmistä, 81 on klikannut kiinnostunut ja rekisteröitymisiä on tullut 3. Hyvä sekin: tapahtuma on saanut hyvin orgaanista näkyvyyttä, vielä on aikaa workshopiin, joka varmasti toteutuu, ja enää kaksi mahtuu mukaan. Mutta onpahan Facebook aika paljon tehottomampaa markkinointia  kuin sähköpostilista!”

Sähköpostimarkkinointi on tehokasta, kun se tehdään oikealla tavalla

Suurin kompastuskivi sähköpostimarkkinoinnissa on se, mitä sinne listalle kirjoitetaan, kuinka paljon ja miten sinne myydään ja kuinka paljon viestejä pitäisi ylipäätään lähettää.

Sinun ei tarvitse olla epävarma enää

Moni yrittäjä välttelee sähköpostimarkkinointia siksi, koska he ovat epävarmoja siitä, mitä listalle pitäisi kirjoittaa, kuinka usein ja miten myydä lempeästi. He saattavat olla ”gurujen” sähköpostilistoilla, jolloin heille lähetetään viikoittain ja jopa päivittäin tuputtavaa ja tyrkyttävää ”osta, osta, osta” -viestintää.

Mutta sähköpostimarkkinointi ei ole tuollaista. Se on lukijaa kunnioittavaa, arvostavaa ja lisäarvoa tuottavaa. Se on auttamista ja asioiden opettamista.

Kaikki nämä haasteet on nyt ratkaistu puolestasi valmiiden sähköpostimallien avulla. Viestit on kirjoitettu siten, että ne myyvät lempeästi, jotta yleisösi haluaa avata viestit jatkossakin. Viesteissä annat lisäarvoa, sitoutat lukijaa, rakennat luottamusta ja kasvatat tunnettuutta asiantuntijana.

Jos sinulla on jo sähköpostilista, olet varmasti yrittänyt kirjoittaa sinne viestejä ja yrittänyt myydä. Ja koska luet tätä postausta, oletan, ettei se ole tuonut sinulle kovinkaan hyviä tuloksia. Tai voi olla, ettet edes viitsi lähettää viestejä, koska pelkäät myydä tai tunnet häpeää siitä, kuten minäkin.

Haluan kertoa sinulle, ettei vika ole sinussa. Et ole tehnyt mitään väärää. On mahdotonta tehdä väärin, jos ei tiedä, miten tehdä asia oikein. Jos tiedät, mitä sinun kannattaa kirjoittaa mutta et kirjoita niin, silloin teet asiat väärin.

Voit siis antaa itsellesi synninpäästön. Nyt sinulla on mahdollisuus ottaa käyttöön sähköpostiviestimallit, joiden avulla tiedät, mitä sinun kannattaa kirjoittaa, ja joita olen käyttänyt omassa liiketoiminnassani. Avausprosenttini ovat keskimäärin 35–59 %, mikä tarkoittaa, että 1000 ihmisestä 350–590 ihmistä avaa ja lukee viestin läpi. Tätä kannattaa verrata esimerkiksi someen, jossa orgaaninen kattavuus on 3–5 % luokkaa. Eli 1000 seuraajasta noin 30–50 näkee julkaisusi.

Myyntikonversioni on 3,9–9,8 % mikä tarkoittaa, että viestin avanneista 14–58 ihmistä ostaa. Ja tämä siis laskettuna sillä oletuksella, että sähköpostilistallani on 1000 ihmistä. Todellisuudessa siellä on 10-kertainen määrä.

Isot gurut tietävät, että sähköpostimarkkinointi toimii

Mutta he eivät halua puhua siitä, koska he eivät halua kilpailijoita. He eivät halua, että tavalliset pienyrittäjät osaisivat tehdä myyntiä sähköpostilistan kautta, koska silloin heillä ei ole mahdollisuutta tehdä rahaa.

Olen puhunut sähköpostimarkkinoinnista jo lähes 10 vuotta ja kertonut ja opettanut sitä pitkään. Nyt toivon, että sinäkin otat tämän haltuun omassa yrityksessäsi, sillä se tulee olemaan käännekohta sinun liiketoiminnassasi. Sähköpostilista ja -markkinointi turvaa sinun liiketoimintaasi myös siinä tilanteessa, että Facebookin mainostilisi (kuten minulla) tai someprofiilisi suljetaan äkkiarvaamatta.

Aiheesta lisää: Facebook sulki mainostilini… Älä tee tätä virhettä!


Miten selvisin myymisen häpeästä ja pelosta?

Me olemme kaikki lukeneet näitä karuja tarinoita siitä, miten profiili suljetaan yhtäkkiä ilman ennakkovaroitusta. Se on karu fakta, joka voi osua kenen tahansa kohdalle.

En halua, että sinun liiketoimintasi tuhoutuu yhdessä yössä. Vaikka käyttäisit sähköpostimarkkinointia, voit edelleen olla aktiivinen somessa. Sähköpostimarkkinointi on sinun yrityksesi turvaverkko, jota voit kasvattaa somen avulla.

Entä jos pahin mahdollinen tapahtuu?

Entä jos odotat liian kauan ja tuudittaudut siihen tunteeseen, että ”ei minulle mitään somessa käy”…

Yrittäjyys on aina riskien ottamista, mutta onko tämä se riski, joka sinun kannattaa ottaa? Itse henkilökohtaisesti en anna omaa tulovirtaani kenenkään muun algoritmin varaan.

Sähköpostilistan keräämisen voi aloittaa myös sen jälkeen, kun someprofiili on suljettu. Mutta voin sanoa, että se on hidasta ja vaatii yritysblogin tehokkaan käyttämisen.

Ja minä tiedän, mistä minä puhun. Minut on heitetty ulos niin Facebookista, Pinterestistä kuin Instagramistakin. Myös molemmat mainostilini suljettiin 7 kuukauden ajaksi.

Olen yrittäjän urani alusta saakka ottanut tavoitteeksi tehdä lempeämpää myyntiä. Halusin oppia sen itse, koska minusta myynti tuntui niljakkaalta ja epämiellyttävältä. Minusta on ihanaa, kun saan nykyään ihmisiltä tämänkaltaisia palautteita tyylistäni myydä:

”Minulle tarjottiin huikean kallista pienvalmennuspakettia henkilöltä nimeltä xxxxx xxxxx, joka sinut sanoikin tuntevansa.

Henkilökohtaisesti minulle tuli puhelusta mieleen hänen halunsa myydä, kun taas Tiia sinun toiminnastasi on tullut mielikuva aidosta auttamisesta. Ja nimenomaan sitä haluan oppia!”

Miten selvisin myymisen häpeästä ja pelosta sitten loppupeleissä?

  1. Otin härkää sarvista ja lähetin myyntiviestin.
  2. Kehitin tavan myydä lempeämmin.

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: