Näin lisäät yrityksen näkyvyyttä yritysblogin avulla

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Näin lisäät yrityksen näkyvyyttä yritysblogin avulla [9 vinkkiä].

Koetko, että saat yrityksellesi riittävästi näkyvyyttä? Löytävätkö asiakkaasi sinut helposti? Tiedätkö, kuinka moni sivustollasi kävijä lähtee pois ensimmäisen puolen minuutin aikana?

Lukemalla tämän postauksen, tiedät

  • miten lisäät yrityksen näkyvyyttä yritysblogin avulla
  • miten helpotat asiakkaiden löytämistä luoksesi
  • miten pidennät asiakkaan aikaa sivustollasi
  • ja ennen kaikkea, miksi nämä ovat tärkeitä asioita yrityksesi kasvun ja kehityksen kannalta.

Näin lisäät yrityksen näkyvyyttä yritysblogin avulla

Websitehostingrating.com arvioi, että

  • tammikuussa 2019 internetissä oli 1,94 miljardia verkkosivua
  • neljä miljoonaa blogipostausta julkaistaan joka ikinen päivä
  • sisältömarkkinointistrategioista 65 % toteutetaan bloggaamisen kautta
  • yrityksille bloggaaminen on edelleen suosituin markkinointistrategia (45 % vastaajista)
  • 75 % Googlen käyttäjistä ei siirry Googlen hakutuloksissa toiselle sivulle
  • 80 % Googlen käyttäjistä ei kiinnitä huomiota Googlen maksettuihin mainoksiin hakutulosten alussa (minä kuulun henkilökohtaisesti tähän joukkoon)
  • postaus, joka nousee Googlen hakutuloksissa korkealle, sisältää keskimäärin 1140–1285 sanaa.

Miksi jokaisella yrityksellä pitää olla aktiivinen yritysblogi?

Koska se on yksinkertaisesti loistava ja pitkäikäinen keino tuoda asiakkaita yritykselle lähestulkoon ilmaiseksi. Toki blogipostausten kirjoittamiseen menee aikaa ja toisinaan rahaa, jos postauksia haluaa ulkoistaa.

Mutta pitkällä aikajänteellä se kannattaa. Kuten olen sanonut useasti, sanon sen edelleen:

Yksikin laadukas blogipostaus viikossa riittää.

Sinun ei todellakaan tarvitse julkaista uutta postausta joka päivä. Parasta on, kun kalenteroit itsellesi muutaman päivän kuukaudessa ja kirjoitat koko kuukauden sisällöt noiden päivien aikana ja ajastat postaukset. Työ on tehty. Ja sinulta jää huomattavan paljon aikaa muihin töihin.

Lue myös tämä: Miljoona euroa bloggaamalla – vaikka bloggaamisen pitäisi olla kuollut

Tällä hetkellä yli 76 % blogini lukijoista löytää tiensä suoraan Googlesta. Vaikka en tämän vuoden aikana ole jakanut postauksia kovinkaan ahkerasti somessa tai hyödyntänyt maksullista mainontaa, lukijamääräni ovat olleet tasaisesti kasvussa koko vuoden. Kiitos bloggaamisen ja hakukoneoptimoinnin.

Näin lisäät yrityksen näkyvyyttä yritysblogin avulla

Yritysblogi on helpompi vaihtoehto sinulle, joka et halua olla aktiivisesti esillä sosiaalisessa mediassa, et halua rakentaa itsestäsi gurun maineessa olevaa brändiä tai olet epävarma, mitä sinun pitäisi somessa julkaista.

Esimerkiksi minulle, introvertille (kyllä, olen introvertti), bloggaaminen on parasta, koska saan tehdä sitä rauhassa ja yksin.

Asiakkaat löytävät sinut päivittäin vain kolmella tavalla

Asiakkaat löytävät sinut päivittäin vain kolmella tavalla:

  • Googlesta
  • somesta
  • puskaradion kautta

Kyllä, kyllä, on olemassa myös muun muassa lehti-, radio- ja tv-mainontaa, mutta näiden kanavien tehokkuuden mittaaminen ja analysointi on todella vaikeaa.

Sinunkin on myönnettävä, ettet voi joka päivä olla päivän lehdessä isolla mainoksella, saatikka radiossa, telkkarissa tai messuilla. Ja kuitenkin jokainen yritys tarvitsee asiakkaita joka päivä. Siksi nämä kolme kanavaa.

Puskaradion kautta asiakkaat löytävät sinut aina, kun annat asiakkaillesi enemmän kuin he osasivat odottaa ja teet työn niin hyvin kuin mahdollista. Jos virheitä tapahtuu, myönnät ne ja korjaat mahdollisimman pian.

Somesta asiakkaat löytävät sinut yrityksesi profiilien kautta. Sinulla ei siis kannata olla henkilökohtaista profiilia, jossa tarjoat yrityksen tuotteita, koska välttämättä asiakkaat eivät edes muista koko nimeäsi. Kun olet aktiivinen somessa (siis päivittäin), jäät helposti mieleen.

Googlesta he löytävät sinut yritysblogin avulla. Voit käyttää satoja euroja kuukaudessa Googlen mainoksiin, mutta uskallan väittää, että suomalaisista aika moni skippaa maksetut mainokset.

Omalla kohdallani syy on ehkä yllättävä:

Tiedän, että yritys maksaa klikkauksista, joten en halua kasvattaa yrityksen kuluja klikkaamalla itseäni heidän sivuilleen. Sen sijaan menen sivuille mieluusti postauksen kautta, koska se on yritykselle ilmaista.

Haluan siis auttaa yrityksiä säästämään markkinointiin käytettyä rahaa.

Optimoimalla blogipostauksesi sinun on mahdollista saada huomattavasti monipuolisemmin asiakkaita Googlesta. Pystyt tekemään ”täsmäiskuja” suoraan yksittäisiin tuotteisiin, sen sijaan että yrittäisit kilpailla kymmenen muun yrityksen kanssa samoilla hakusanoilla.

Asiakas viihtyy postauksessa pidempään kuin yrityksen etusivulla

Etusivu on tyypillisesti yrityksen ensimmäinen mahdollisuus tehdä ensivaikutelma. Kuinka tarkkaan oletkaan miettinyt, mitä tekstiä etusivulla kannattaa olla?

  • Kerrotko etusivulla vain itsestäsi tai palveluistasi?
  • Vai kerrotko kenties yrityksen perustamisen tarinan ja syyt, miksi ryhdyit yrittäjäksi?
  • Vai oletko kiteyttänyt kaiken mahdollisen tiedon, jotta asiakkaan ei tarvitse vierailla millään muulla sivulla?

Jos näin on, suosittelen lämpimästi harkitsemaan asiaa uudelleen.

Kun katson tämän vuoden Google Analyticsin tilastoja, etusivullani vietetään aikaa 42 sekuntia (mikä on itse asiassa yllättävän pitkä aika minun sivustollani).

Blogi-sivulla vietetään aikaa yli minuutti ja suosituimmissa postauksissa aikaa vietetään 5 minuutista 6,5 minuuttiin.

Sen sijaan, että tuputtaisin lukijoilleni välittömästi jotain ostettavaa, annan heille rauhassa aikaa tutustua minuun ja siihen, miten voin heitä auttaa. Kun teen tämän, monet lukijat siirtyvät itsenäisesti vierailemaan kaupassa ja tekevät ostoksia. Joskus heti ensimmäisen postauksen jälkeen, joskus vasta sitten, kun postauksia on luettu toistakymmentä.

Näin lisäät yrityksesi näkyvyyttä yritysblogin avulla

1 | Aloita yritysblogin pitäminen

Tiedän, että tämä on itsestäänselvyys, mutta ilman sitä blogia näkyvyyskään ei kasva.

2 | Älä tuputa vaan auta

Asiakkaallasi on tyypillisesti jokin ongelma, johon hän toivoo ratkaisua. Sinun tehtäväsi on näyttää, että osaat, pystyt ja haluat ratkaista tuon ongelman. Luota siihen, että sisältö tekee suurimman ja raskaimman työn puolestasi. Silloin bloggaamisesta tulee hauskaa ja rentoa, eikä kuormittavaa suorittamista.

Aiheesta lisää: TOP 5 keinoa tehdä blogin lukijoista sitoutuneita asiakkaita

3 | Vastaa kysymyksiin postauksilla

Asiakkailla on aina mielessään kysymyksiä ennen ostopäätöksen tekemistä. Kuuntele mitä ne kysymykset ovat ja vastaa niihin mahdollisuuksien mukaan. Tietenkään tarkoitus ei ole kertoa yrityssalaisuuksia. Mutta on täysin mahdollista vastata asiakkaiden kysymyksiin blogipostauksilla ja auttaa heitä tekemään ostopäätös.

4 | Postauksiakin pitää markkinoida

Hyvä muistisääntö on, että 20 % ajasta menee postauksen kirjoittamiseen ja 80 % postauksen markkinointiin. Varsinkin alussa postausten jakaminen somessa on ensiarvoisen tärkeää. Hakukoneoptimointi ottaa ”vallan” sitten jossain vaiheessa, kun Google on ensin sitä mieltä, että blogiasi kannattaa tuoda hakutuloksissa enemmän esille.

Aiheesta lisää: 7 epätavallista keinoa markkinoida blogia (ja miksi blogia pitää markkinoida)

5 | Tutustu tilastoihin

Google Analytics on ilmainen työkalu, joka jokaisen bloggaajan kannattaa ottaa käyttöön. Google Analyticsin avulla näet muun muassa:

  • mistä kanavasta lukijat tulevat blogiisi
  • kuka muu yrittäjä tai bloggaaja ohjaa lukijoita sinun blogiisi
  • miten pitkään lukijat viihtyvät blogissasi
  • kuinka monella sivulla he käyvät ennen kuin poistuvat
  • kuinka moni vierailee verkkokaupassasi
  • mitä postauksia lukijat tykkäävät lukea.

Jo pelkästään näiden tietojen avulla voit tehostaa yritysblogiasi ja kirjoittaa yhä enemmän sellaista sisältöä, joka palvelee ensisijaisesti asiakkaitasi mutta tuo myös sinulle lisää myyntiä.

Lue myös nämä postaukset:

6 | Erotu kilpailijoista asiantuntemuksellasi

Moni karttaa kutsumasta itseään asiantuntijaksi. Mutta on tärkeää ymmärtää, että yrittäjänä sinä olet jo asiantuntija. Tiedät harjoittamastasi liiketoiminnasta enemmän kuin asiakas.

Miksi siis piilotella asiantuntemustasi? Kerro rohkeasti asiakkaillesi, mitä osaat ja miksi olet paras ihminen auttamaan heitä.

7 | Ota kantaa ajankohtaisiin asioihin

Mutta vain niihin, jotka liittyvät omaan alaasi. Vaikka olisikin kutkuttavaa kertoa asiakkaille huonosta kohtelusta pankissa, se ei vahvista asemaasi asiakkaiden silmissä. Sen sijaan se saa sinut nopeasti vaikuttamaan ihmiseltä, joka valittaa turhasta.

Kun omalla alallasi tapahtuu muutoksia, ota niihin kantaa kertomalla, miten muutokset vaikuttavat sinun nykyisiin ja tuleviin asiakkaisiisi. Muutokset ovat aina pelottavia ja siksi sinun tehtävänäsi on rauhoitella asiakkaita eikä lietsoa paniikkia.

Voit esimerkiksi kertoa, millaisella aikataululla muutokset viedään läpi sinun yrityksessäsi ja mitä asiakkaiden ehkä täytyy itse tehdä muutoksen läpiviemiseksi. Voit myös kertoa, millaisia muutoksia liiketoiminnassa on tulossa ja miten se vaikuttaa palveluiden tai tuotteiden saatavuuteen.

Olen seurannut YouTubessa erästä Harry Potter -kanavaa (joo tiedän, olen hulluna HP:iin). Kyseisellä kanavalla tubettaja avaa kotiin kuukausittain tilattavia laatikoita (subscription box), joiden sisään on kerätty HP-teemaan liityviä tavaroita.

Eräällä yrityksellä alkoi kuitenkin olla ongelmia. Yritys pyrki peittelemään sitä, ettei heillä ollut mahdollisuutta lähettää tilattuja laatikoita. He  selittelivät mitä ihmeellisimpiä valheita, miksi laatikoita ei ollut vielä lähetetty.

Arvata saattaa, että kyseinen yritys on nyt konkurssissa. Epämääräiset tiedotteet, valehtelu ja asioiden peittely pahensivat tilannetta niin paljon, että asiakkaat kaikkosivat.

Tämä on totta kai radikaali esimerkki, mutta näitäkin tilanteita on välillä Suomessa nähty.

8 | Pitkäjänteistä asiakashankintaa

On mahtavaa nähdä, miten kolme vuotta sitten kirjoitettu postaus tuo edelleen asiakkaita. Ilman kustannuksia. Suoraan Googlesta. Blogipostausten kirjoittaminen ja optimointi rakentaa vahvaa pohjaa koko liiketoiminnallesi, mikä auttaa sinua saamaan asiakkaita pitkällä aikajänteellä.

9 | Lyhennä asiakkaan ostosykliä

Jokainen yritys tarvitsee tiedon, mikä on asiakkaan ostosykli. Joillakin se on 100 päivää – minulla jopa kaksi vuotta. Blogipostausten avulla tätä ostosykliä voidaan lyhentää, mikä tarkoittaa, että liiketoiminnasta (ja myynnistä) tulee vakaampaa.

Näin lisäät yrityksen näkyvyyttä yritysblogin avulla. Minkä näistä vinkeistä sinä viet seuraavaksi omaan yritysblogiisi?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit