Näin palautteilla huijataan (kolme karua tarinaa)

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Näin palautteilla huijataan (kolme karua tarinaa). Kirjoitin viime viikolla postauksen, jossa kävin läpi erästä ulkomaalaista valmentajaa, joka oli ujuttanut omalle myyntisivulleen ikävän yllätyksen. Pääset lukemaan postauksen tästä.

Tässä postauksessa paljastan, miten hän on saanut myyntisivulleen satoja viiden tähden palautteita ja arvioita. Palautteet ovat sekä kirjallisia että videomuotoisia.

Kun itse maksoin kurssista ja pääsin sisään kurssialustalle, hänellä oli sinne rakennettu ovela kikka. Koska kyseessä on Instagram-valmennus ja hänellä on satoja tuhansia seuraajia IG-tilillään, hän lupasi tehdä ”shoutoutin” palautetta vastaan.

Itse asiassa hän lupasi, että hän tekee MAHDOLLISESTI shoutoutin.

Näin palautteilla huijataan (kolme karua tarinaa)

Shoutout tarkoittaa, että hän kertoo omalla IG-tilillään palautteen antajasta. Näin ollen palautteen antaja saa näkyvyyttä ja mahdollisesti myös seuraajia.

Valitettavasti tämän tyyppisten palautteiden kalastelu on nykypäivää. Palautteen antajalle luvataan jotain, jos hän antaa 4 tai 5 tähden arvostelun.

Tämä kyseinen tapa on mielestäni kuitenkin aika räikeä ja ”pakottaa” ihmiset antamaan 5 tähden palautteen, jotta he saavat näkyvyyttä valmentajan omalla IG-tilillä.

5000 dollarin arvoinen palaute

Olen myös lukenut eräästä ulkomaalaisesta valmentajasta, joka veloitti 5000 $ viikonlopun Mastermindista. Ensimmäisen päivän ensimmäinen tehtävä oli käydä antamassa valmentajalle 5 tähden palaute.

Kyllä, luit aivan oikein. Osallistujat maksoivat 5000 $ siitä hyvästä, että pääsivät kirjoittamaan valmentajalle 5 tähden arvostelun…

Myyntisivulla tunnetun jalkapalloilijan ”palaute”

Eräs ulkomaalainen valmentaja oli vuokrannut luksushuvilan viikoksi ja esitteli sitä ”kotinaan”. Hänen tuotteensa myyntisivulla oli kaksi palautetta, naisen ja miehen. Molempien kuvien alla oli etunimi ja sukunimen ensimmäinen kirjain.

Ihan mielenkiinnosta kopioin miehen kuvan ja lisäsin sen Googlen kuvahakuun. Kyseessä oli tunnettu jalkapalloilija, joten eihän palaute millään tavalla aito ollut.

Vaikka tänä päivänä yritykset ovat todella tietoisia siitä, miten helposti asioita voidaan tarkistaa somen ja Googlen avulla, yllättävän moni käyttää vielä ”Fake it 'til you make it!” -tapaa. Eli feikataan asioita, kunnes onnistutaan.

Yritykset luottavat siihen, että ihmisten luottamus on perustasolla ja ettei näinkin simppeliä juttua kuten palautetta lähdetä kyseenalaistamaan.

Palaute on tärkeä mutta sitä on vaikea saada

Yrityksille palautteen saaminen on äärimmäisen tärkeää varsinkin sosiaalisessa mediassa. Näkyvä palaute, kuten

  • suosittelu Facebookissa
  • shoutout Instagramissa
  • endorsement LinkedInissä
  • tähtiarvostelut verkkokaupassa

kertovat muille, että kyseessä on ammattitaitoinen valmentaja. Palautteen saaminen on kuitenkin vaikeaa, sillä palautteen antaja tekee sen omilla kasvoillaan ja nimellään. Palautteen antaja joutuu ensin tekemään päätöksen, haluaako hän kaikkien tietävän, että käyttää kyseistä palvelua tai tuotetta. Ja sen jälkeen on vielä varsinaisen palautteen kirjoittaminen.

Palautetta annetaan paljon helpommin ”kahden kesken” eli sähköpostilla tai yksityisviestillä. Tämänlaisten palautteiden saaminen on yritykselle ja yrittäjälle erittäin tärkeää, sillä se kertoo, että tehdään oikeita asioita. Mutta yksityinen palaute ei auta yritystä saamaan lisää näkyvyyttä ja rakentamaan uskottavuutta.

Miten palautteita kannattaa hankkia?

Paras palaute on laadukas ja tuloksia tuova tuote tai palvelu. Siitä ei päästä mihinkään. On turha kalastella palautteita, jos tuote tai palvelu ei ole sen arvoinen.

Tässä pari vinkkiä, joita itse toteutan:

  • Lähetän sähköpostin ostajille ja pyydän heitä antamaan rehellisen palautteen. (En kalastele 5 tähden palautteita vaan rehellisiä.)
  • Lähetän myös alennuskoodin, jonka saa käyttöön, vaikka palautetta ei antaisikaan.
  • Otan kuvakaappauksia palautteista, jotta pystyn näyttämään, että ne ovat aitoja eivätkä minun keksimiäni. Palautteita pääset lukemaan täältä ja täältä.
  • Jos saan palautteen sähköpostilla, pyydän henkilöä kirjoittamaan sen myös joko Facebookiin tai LinkedIniin. (Tai siis pyydän, jos muistan 😀 )

Kannattaako negatiivinen palaute antaa julkisesti?

Tästä voidaan olla montaa mieltä. Henkilökohtaisesti en antaisi ensimmäisellä kerralla negatiivista palautetta julkisesti, sillä yritykselle on annettava mahdollisuus korjata tilanne. Luin kerran eräästä FB-ryhmästä viestin, jossa henkilö antoi negatiivista palautetta Suomalaisesta kirjakaupasta.

Palautteen antaminen on tärkeää, mutta jos palaute annetaan FB-ryhmässä, johon yrityksellä ei ole pääsyä, miten yritys voi millään muotoa korjata virhettä? Ennen kuin palautteita huudellaan julkisesti, kannattaa antaa yritykselle mahdollisuus.

Aina voi myös miettiä, miltä itsestä tuntuisi, jos saisi selville, että puhutaan pahaa selän takana…

Entäs jos saa negatiivisen palautteen?

Tämäkin on mahdollista. Negatiivista palautetta ei kuitenkaan tarvitse pelätä. Koska se pointti ei ole se negatiivinen palaute vaan se, miten sinä yrityksenä/yrittäjänä vastaat. Kun vastaat ammattimaisesti ja ystävällisesti, asiakkaat eivät kaikkoa luotasi vaan päinvastoin. He näkevät, että olet ammattitaitoinen ja reilu ja osaat ottaa kritiikkiäkin vastaan.

Voi jopa käydä niin, että muut asiakkaat alkavat puolustaa sinua, jos he kokevat, että negatiivinen palaute on asiaton.

Aiheesta lisää: Mitä teet, kun asiakas mollaa sinua somessa?

Mitä mieltä sinä olet? Onko kaikenlainen palaute julkisesti hyväksyttävää, vai kannattaako asiakkaan antaa negatiivinen palaute kahden kesken esimerkiksi sähköpostin välityksellä?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: