Googlen ja Yahoon vaatimukset sähköpostien lähettämiseen [PÄIVITETTY 18.4.2024]

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Helmikuun alussa 2024 Google ja Yahoo vaativat sähköpostimarkkinointia tekeviltä yrityksiltä, yrittäjiltä ja yksityishenkilöiltä toimenpiteitä, joille he pyrkivät vähentämään spämmiviestien lähettämistä.

Tässä blogitekstissä käyn asiaa läpi Active Campaignen näkökulmasta, jota itsekin suosittelen ja käytän.

Huomioithan, että jos näitä muutoksia ei tehdä, viestit eivät välttämättä mene uutiskirjeen tilaajille perille vaan menevät roskapostikansioon. Tätä ei siis kannata pitkittää vaan hoitaa mahdollisimman pian.

Jos hyödynnät sähköpostimarkkinointia, Googlen ja Yahoon tuomat muutokset ovat hyvä asia, vaikkakin saattavat aiheuttaa hieman päänvaivaa tässä alussa. Voi myös olla, että tässä postauksessa kerrotut toimenpiteet on jo sinulla tehty, jolloin mitään muutoksia ei tarvitse erikseen tehdä.

Googlen ja Yahoon vaatimukset sähköpostien lähettämiseen

Näiden muutosten taustalla on Googlen ja Yahoon halu

  • parantaa viestien perillemenoa,
  • rakentaa luottamusta ja uskottavuutta,
  • välttää spämmifilttereitä (toisin sanoen, vaikka lähetät ”massaviestejä”, jos maineesi lähettäjänä on hyvä, viestisi menevät paremmin perille),
  • parantaa lähettäjän mainetta
  • ja varmistaa, että kommunikointi sinun ja yleisösi välillä ei keskeydy turhaan.

DMARC, SPF ja DKIM, mitä ne tarkoittavat?

Tämän uudistuksen myötä olet saattanut törmätä näihin lyhenteisiin. Käydään ne tiivistetysti seuraavaksi läpi.

DMARC on lyhenne sanoista Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance, mikä tarkoittaa, että Google haluaa varmistaa, että viestien lähettävä taho on luotettava.

SPF on lyhenne sanoista Sender Policy Framework, mikä tarkoittaa että IP osoite, josta viestit lähetetään kuuluu sinulle ja sinun on oikeus lähettää viestejä sen kautta.

DKIM on lyhenne sanoista DomainKeys Identified Mail, mikä tarkoittaa, että jokainen viesti sisältää tiedon, joka kertoo vastaanottavalle postilaatikolle, että kyseessä on luotettava sähköposti, eikä roska- tai huijaussähköpostiviesti.

Näistä kolmeasta DKIM ja DMARC ovat kaikista tärkeimmät, kun käytät Active Campaignea.

Vaihda ilmainen sähköpostiosoite omalla domainilla olevaan sähköpostiosoitteeseen

Jos edelleen käytät Active Campaignen lähettäjänä ilmaista @gmail.com (tai muuta ilmaista) sähköpostiosoitetta, nyt on korkea aika vaihtaa se. Omalla domainilla oleva lähettäjän sähköpostiosoite (esim. minulla @tiiakonttinen.fi) on ensimmäinen askel luotettavuuden rakentamisessa.

Tässä ohjeet, kuinka teet tarvittavat muutokset, jotta viestisi menevät jatkossakin perille. Voi olla, ettet pysty tekemään näitä kokonaan itse vaan joudut välittämään ohjeet webhotellin palveluntarjoajallesi.

Kirjaudu Active Campaigneen ja klikkaa ”Campaigns” linkkiä. Jos sinulla on tällainen ilmoitus kun luot kampanjaa, klikkaa ”Go to advanced settings”.

Googlen ja Yahoon vaatimukset sähköpostien lähettämiseen

Seuraavaksi klikkaa ”Connect a domain”.

Googlen ja Yahoon vaatimukset sähköpostien lähettämiseen

Lisää oma domain ilman https:// alkua ja klikkaa ”Continue”.

Klikkaa seuraavalla sivulla ”Continue”.

Googlen ja Yahoon vaatimukset sähköpostien lähettämiseen

Active Campaign käy domainiasi läpi… (tässä menee pieni hetki).

Seuraavaksi valitse webhotellin tarjoaja. Jos sitä ei ole listassa (kuten suomalaiset harvoin ovat), skrollaa listaa aivan alas saakka ja klikkaa ”set up manually”. Huomioi, että listassa oleva WordPress on maksuton .com versio, ei .org.

Avaa itsellesi docs tiedosto tai suoraan sähköpostiviesti webhotellin tarjoajalle. Kopioi kaikki sinulle näkyvät neljä CNAME sekä TXT tietuiden tiedot.

Listaa ne allekkain siten, että samalla rivillä yllä olevassa kuvassa olevat tekstit tulevat allekkain, jotta tiedot ovat oikein.

Seuraavaksi voit klikata ”I have added….” vaikka lisäystä ei ole vielä tehty. Lähetä docs tiedosto tai sähköpostiviesti palveluntarjoajallesi ja odota heidän kuittaustaan. Kun tiedot on lisätty, voi vielä mennä 48 h ennen kuin tiedot päivittyvät Active Campaigneen.

Kun he ovat lisänneet nämä tietuteet, toimi yllä olevien ohjeiden mukaan uudelleen. Tällöin saat vahvistuksen, että asia on kunnossa.

Tätä blogitekstiä päivitetään tarpeen mukaan. Itselläkin vahvistus on vielä kesken, sillä en pääse itse lisäämään näitä tietueita, joten kun saan vahvistuksen webhotellintarjoajalta, lisään tänne kuvakaappaukset, kuinka prosessi viedään Active Campaignen päässä loppuun saakka.

5.2.2024 | Päivitetty tieto
Sain tiedon omalta palveluntarjoaltani että tietueet on nyt lisätty. Kun kirjauduin takaisin Activeen, ilmoitus oli kadonnut, eli ilmeisesti AC poimii tiedon automaattisesti sen jälkeen, kun klikkaa viimeisessä kuvassa olevaa sinistä painiketta.

18.4.2024 | Päivitetty tieto

Jos yllä olevien ohjeiden mukaan ongelma ei vielä korjaannu, pyydä webhotellin tarjoajaa lisäämään alla olevat uudet tietueet. Huomioi, että tietueet tulee lisätä sen tai niiden domainien alle, jotka olet lisännyt Active Campaigneen.

Lisätietoja: Active Campaign: A Guide to Google and Yahoo Authentication Changes in 2024

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: