Blogin aiherajausta voi vaihtaa myöhemmin – 5 vinkkiä

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Saan usein kysymyksiä siitä, mitä tehdä, jos mielessä on useita erilaisia aiheita, joista haluaa kirjoittaa blogia mutta jotka eivät kuitenkaan liity toisiinsa loogisesti. Toisaalta yrittäjät saattavat haluta kirjoita sisältöä, joka ei kiinnosta heidän asiakkaitaan eikä varsinaisesti liity yritystoimintaan.

Mitä tässä tilanteessa voi tehdä?

No ihan ensimmäiseksi sanon, että blogin aiherajausta voi vaihtaa myöhemmin. Se, että valitset alussa yhden aiheen ei tarkoita, että olet naimisissa sen aiheen kanssa loppuikäsi.

Olen tästä itsekin hyvä esimerkki:

Aloitin blogini kirjoittamalla taloudesta ja nyt kirjoitan sisällöntuottamisesta ja digituotteista. Blogin aihe elää matkan varrella ja se on ihan sallittua. Kuitenkin suosittelen aina, että muokkaa sisältöä sen mukaan, mikä lukijoita kiinnostaa.

Tässä blogitekstissä annan sinulle 5 vinkkiä, kuinka vaihdat luontevasti blogin aiheen toiseksi.

Blogin aiherajausta voi vaihtaa myöhemmin – 5 vinkkiä

Jos et ole varma, mikä blogin aihe rajaus on tai miten se tehdään, lukaise tämä blogiteksti.

Blogin aiherajausta voi vaihtaa myöhemmin

1. Tutustu ensin luetuimpiin blogiteksteihin

Aivan ensimmäiseksi kannattaa tutkia mitä ihmiset lukevat blogissasi. Mitkä ovat ne 25 luetuinta postausta kautta aikojen, viimeisen 12 kk, 6 kk, 3 kk ja 1 kk ajalta? Nämä kertovat sen, mihin suuntaan ja millä aikarajauksella kannattaa jatkossa keskittyä.

Jos käytät Google Analyticsia, löydät tiedon näin:

  • Raportit
  • Aktivointi
  • Sivut ja näkymät
  • Vaihda sen jälkeen oikeassa yläkulmassa aika vastaamaan koko blogi voimassaolo aikaa ja ota kuvakaappaus tai listaus 25 luetuimmasta blogitekstistä
  • Sen jälkeen vaihda aika viimeiseen 12 kk, 6 kk, 3 kk ja 1 kk ja ota listausta 25 luetuimmasta blogitekstistä.

Tässä yksi esimerkki omasta blogista:

Blogin aiherajausta voi vaihtaa myöhemmin

Miksi kannattaa ottaa usealla eri aikajänteellä? Jotta pystyt validoimaan tulokset ja näkemään, ettei kyse ole vain hetkellisestä suunnan muutoksesta.

Tämän jälkeen ryhmittele aiheet olemassa olevien kategorioiden alle. Huomaatko, että suurin osa blogiteksteistä sujahtaa jonkin tietyn kategorian alle? Se antaa jo viitteen, millaisiin aiheisiin kannattaa keskitty jatkossa.

2. Aiheen siirtäminen pikkuhiljaa

Aiherajausta ei kannata laittaa kerralla poikki vaan esitellä uutta aihetta tai suunnan muutosta yleisölle vähän kerrassaan.

Jos kirjoitat ja julkaiset uuden blogitekstin viikossa, tee alussa niin, että uuden aiheen blogiteksti ilmestyy kerran kuussa, sitten pari kertaa kuussa, kolme kertaa kuussa ja lopulta joka viikko.

Muista, että osa lukijoista ei pidä aiheen vaihdosta ja siksi he lopettavat blogisi lukemisen. Mutta tulet myös löytämään uusia ihmisiä, jotka pitävät blogistasi ja siitä, mitä sinne kirjoitat.

Joko luit tämän: Kuinka aloittaa blogi jos olet valmentaja?

3. Aiherajauksen laajentaminen

Aiherajausta voi myös yrittää laajentaa, jos se on loogista. Jos aiheet eivät liity millään tavalla toisiinsa, tämä voi olla hankalaa ja silloin ainoa mahdollisuus on aloittaa uusi blogi uudelle aiheelle. Mutta jos aiheet sopivat jollain tavalla keskenään, nykyistä blogiaihetta voi lähteä laajentamaan.

Myös tässä olen hyvä esimerkki. Aloitin blogin taloudella, vaihdoin sen bloggaamiseen ja sen kautta digiyrittäjyyteen. Koska blogi toimii minulla markkinoinnin peruskalliona, pystyn loogisesti hyödyntämään bloggaamista ja sisältömarkkinointia myös verkkokurssien markkinoinnissa.

4. Pitääkö domain vaihtaa?

On hyvä huomioida myös se, että uusi aiherajaus sopii loogisesti nykyiseen domainiin. Jos ei, silloin kannattaa harkita uuden blogin perustamista uudella, paremmin sopivalla domainilla. Nimittäin jos ihmiset tulevat blogiisi etsimään nimenomaan keto-reseptejä, he eivät välttämättä innostu, jos puhutkin siellä koiran agilitystä.

Noh, esimerkki on aika radikaali mutta ymmärrät pointtini. Jos olet vasta aloittamassa blogia ja mietit nimeä ja domainia blogille, yksi luonnollinen vaihtoehto on tehdä blogi omalla nimellä ja lähteä rakentamaan omaa henkilöbrändiä. Tällöin voit ottaa hieman enemmän vapauksia blogin aiheiden suhteen kuin jos blogin nimi ja aihe on rajattu todella tarkasti.

5. Uudista blogi

Yksi mahdollisuus on myös laittaa blogi hetkellisesti maintenance-tilaan, uudistaa blogin ulkoasu ja vaihtaa blogin aiherajaus samalla kertaa. Näin saat luotua blogille hyvää pöhinää ja odotusta ennen uuden ulkoasun julkaisua.

Olen itsekin tehnyt tämän ja siksi voin kertoa mitä kannattaa tehdä ja mitä ei:

  1. Älä pidä blogia huoltotilassa (maintenance) kovin pitkään. Mitä pidempään ihmiset eivät pääse lukemaan blogiasi, sitä nopeammin he unohtavat sen. Jos mahdollista, luo uusi ulkoasu staging-alueella ja kun se on valmis, pidä blogi kiinni viikonlopun yli tai korkeintaan 1 viikko ennen julkaisua.
  2. Kirjoita uuden aiheen blogitekstejä varastoon ja ajasta ne etukäteen. Jos mahdollista, julkaise muutama uusi uuden aiherajauksen blogiteksti ennen julkaisua.
  3. Muista, että ulkoasun muutos on aina muutos myös lukijoille. Pidä siis huoli siitä, että muutokset ovat käyttäjäystävällisiä. Makuasioista voi aina kiistellä ja aina löytyy ihmisiä, jotka eivät niin välitä siitä, mitä ulkoasulle on tehty. Mutta jos käyttökokemus menee huonompaan suuntaan, menetät lukijoita nopeasti.
  4. Kun julkaiset uudistetun blogin, muista markkinoida sitä mahdollisimman paljon. Voit pyytää muutamaa ystävää jakamaan infoa somessa tai kommentoimaan, jotta saat hyvää keskustelua aikaan.

Näin! Nyt tiedät miten blogin aiherajausta voi vaihtaa myöhemmin. Oletko sinä vaihtanut tai laajentanut blogin aihetta?

Tämänkin voi jakaa... kuten HBOn tunnarit

Julkaistu kategoriassa: